به مناسبت برپايي نمايشگاه و نگاره هاي تكايا و سقانفارهاي استان مازندران، آثار عكس زهره بزرگ نيا
ظاهري ساده و دريايي از عشق و ايمان
|
|
نمايشگاهي از آثار عكس مهندس معمار زهره بزرگ نيا هفته گذشته در محل كميسيون ملي يونسكو در ايران برگزار شد.
اين نمايشگاه عكس كه نگاره هاي «تكايا و سقانفارهاي استان مازندران» نام داشت، به مناسبت هفته ميراث فرهنگي برپا شد.
زهره بزرگ نيا متولد ۱۳۳۱ تهران و فارغ التحصيل رشته معماري از دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه ملي ايران (شهيد بهشتي) در سال ۱۳۵۶ است. وي عكاسي را در ارتباط با رشته خود از سال ۱۳۵۰ آغاز كرد و از سال ۱۳۵۷ تاكنون در رشته معماري و شهرسازي فعاليت داشته و تاكنون ۲۱ مقاله و تحقيق از وي در نشريات حرفه اي و كتاب معماري ايران توسط سازمان ميراث فرهنگي به چاپ رسيده است.
اولين نمايشگاه عكس اين معمار در سال ۱۳۸۲ به مناسبت روز جهاني بناها، محوطه ها و بافت هاي تاريخي در موزه شهر بابل و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي استان مازندران برگزار شد و در خاتمه چهل قطعه عكس ارايه شده در نمايشگاه به موزه مردم شناسي بابل اهدا شد. نمايشگاه اخير دومين نمايشگاه عكس بزرگ نيا است كه به منظور نمايش بخشي كوچك از گوهر وجود سرزمين تاريخي مازندران برگزار شده است.
اين عكس ها از نگاره هاي موجود در تكايا و سقانفارها گرفته شده كه ظاهري بسيار ساده و محقر و دريايي از هنر و عشق و ايمان در دل دارند.
زهره بزرگ نيا در باره نگاره هاي تكايا كه موضوع عكس هاي اوست، چنين توضيح مي دهد: حدفاصل شهر آمل تا قائم شهر و اكثراً در روستاها، تكايايي براي برگزاري مراسم عزاداري حسين بن علي(ع) ساخته شده كه از قديم الايام اختصاص به مردان داشته است.
در كنار اين تكايا بناهايي كوچك و دو طبقه و اكثراً چوبي به چشم مي خورد كه «سقانفار» يا «سقاتالار» خوانده مي شود كه فضايي نمادين و آئيني مذهبي است. سقانفارها داراي آرايه هاي چوبي بسيار زيبا از جمله اژدها با دهان گشوده، سرشير، ستون هاي مارپيچ و نگاره هايي متعدد بوده به طوري كه هر سقانفار موزه اي از تابلوهاي نقاشي در قطع حدود ۲۵*۴۰ سانتي متر است.
وي ادامه مي دهد: اين تصاوير به غير از گل و بوته، سرو و بته جقه كه تكرار شده اند و در گوشه و كنار اين بناها ديده مي شود و نقش هاي فرعي به حساب مي آيد، شامل تصاوير انواع حيوانات و جانوران افسانه اي از سر انسان و بدن حيوان مانند نقش سر انسان و بدن ماهي، سرانسان و بدن عقرب، سر انسان و بدن پرنده، سر روباه و بدن انسان (جن)، ملائك، انسان دوسر، حيوان كه سرش نيم تنه يك فرشته است و با كماني كه در دست دارد، اژدهاي دمش را نشان گرفته (كمان دار) و ساير صورفلكي از جمله ثور، سرطان، اسد و ميزان و يا صحنه شكار حيوانات و جدال انسان، بلعيدن يك آهو، آهويي در چنگال شير، فرهاد كوهكن، آئين كشتي، انسان هايي با دماغ خرطومي، پونس در دهان ماهي، نبرد رستم و ديو سپيد، ضحاك مار دوش، رستم بر بالين سهراب و صحنه هايي از عاشورا و دهها نقش ديگر مي باشند و تنها در روستاي هندوكلاي آمل نگاره هاي سقانفار همگي به صحنه هايي از حماسه عاشورا اختصاص يافته است.
بزرگ نيا در جايي ديگر مي گويد: رنگ هاي مورد استفاده در سقانفار تكيه «شياده» لاجوردي، سفيد، قهوه اي، اخرايي و مشكي، در تكيه و سقانفار «كبرياكلا» لاجوردي، سفيد، مشكي، سبز تيره و زرد، در تكيه «گوني كلا» آبي، نارنجي، سفيد، كرم و مشكي، در تكيه «كردكلا» لاجوردي، آبي روشن، سبز تيره و روشن، سفيد، سياه، قهوه اي و اخرايي است. اين بناها و نقاشي هاي آن به دوران قاجار تعلق دارد و چند نقاش بر روي اين تكايا هنرنمايي كرده اند و تفاوت قلم به خوبي مشاهده مي شود. از ميان آنها تنها نام «آقاجان نوايي» به عنوان نقاش در تكيه «كبرياكلا» ثبت شده است.
مشهدي داداش نوايي سنه ۱۳۰۶ عمل نجاري «كيجا تكيه»، استاد اسماعيل عمل نجاري تكيه روستايي «شياده»، كربلايي نجف قلي و استاد غلامعلي عمل نجاري تكيه و سقانفار «كبرياكلا» را به عهده داشته اند.
|