پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۷
هفت مرحله شروع يك فعاليت تجاري
009417.jpg
اگرچه براي موفقيت در يك فعاليت اقتصادي هيچ ضمانت قطعي وجود ندارد، اما با يك طرح مناسب و تداركات قابل قبول و همچنين شناخت كامل از فعاليت مورد نظر مي توانيد شانس موفقيت را افزايش دهيد. ما قصد ترساندن و منصرف كردن شما را نداريم بلكه براي آمادگي شما در مسير پرتلاطمي است كه در پيش رو داريد.
مايكل ايمز در كتاب خود با عنوان كارگاه هاي كوچك، كمبود سرمايه و تجربه، مكان نامناسب، استفاده شخصي از سرمايه كسب، رشد غيرمنتظره و رقابت را از جمله دلايل ورشكستگي بنگاه هاي كوچك اقتصادي عنوان مي كند.
با توجه به توضيحات فوق به نظر مي رسد دلايل زيادي براي انجام ندادن يك فعاليت اقتصادي وجود دارد، اما براي فرد مناسب مزاياي آن بيشتر از خطرهاي احتمالي است. مزايايي مانند رئيس خود بودن، قابليت رشد و كسب درآمد بيشتر و اين كه سود فعاليت بيشتر نصيب خودتان مي گردد.به اعتقاد وي هفت مرحله كه رعايت آنها شما را در آغاز فعاليت تجاري در مسير صحيحي قرار مي دهد تا بتوانيد انتخاب درستي را انجام دهيد به اين شرح است:
ارزيابي شخصي
نخستين مرحله برآورد امكانات و قابليت ها و همچنين شرايطي است كه در آن قرار داريد. به اين منظور به سئوالات زير پاسخ دهيد:
- چرا مي خواهيد يك فعاليت تجاري شخصي را شروع كنيد،به خاطر درآمد بيشتر؟ استقلال شغلي؟ خلاقيت يا دلايل ديگر؟
- چه مهارت هايي داريد؟ با كداميك از صنايع آشنا هستيد؟ به چه كارهايي علاقه داريد؟
- آيا مي خواهيد محصولي را توليد كنيد و يا خدماتي را ارايه دهيد؟ چقدر سرمايه را مجبوريد در اين ريسك به جريان بيندازيد؟ آيا قصد داريد فعاليتتان را به صورت پاره وقت انجام دهيد يا تمام وقت؟
پاسخ به اين گونه سئوالات به شما كمك مي كند تا گزينه هاي انتخابي خود را محدود كرده و در نهايت يك فعاليت را انتخاب كنيد. شايد هنوز مطمئن نباشيد كه اين فعاليت اهداف شما را برآورده مي كند يا نه؟ اگر اين مسأله شما را نگران كرده منابع زيادي براي كسب ايده هاي تجاري وجود دارد، كتاب هاي راهنماي تجاري را مطالعه كنيد، به نمايشگاه هاي تجاري برويد، مجله هاي صنعتي را بخريد، از سازمان هاي مسئول در زمينه صنعت و تجارت تحقيق كنيد، قسمت اقتصادي روزنامه ها را مطالعه كنيد.
بررسي پروژه و بازاريابي
وقتي تجارت سازگار با روحيات و همچنين اهداف خود را انتخاب كرديد بايد ايده خود را ارزيابي كنيد:
چه كسي محصول شما را استفاده مي كند؟  رقباي احتمالي شما چه كساني هستند؟ همچنين لازم است شما در اين مرحله محاسبه كنيد چقدر سرمايه براي شروع كار نياز داريد.
از ديگر مواردي كه در اين مرحله بايد به آن بپردازيد بازاريابي است.
بازاريابي به علت اهميت مشتري براي يك تجارت تعريف گرديده است و دو اصل مهم دارد:
۱- همه سياست ها و فعاليت هاي يك بنگاه اقتصادي بايد براساس تأمين نيازهاي مشتريان جهت گيري كند.
۲- مقدار فروش سودآور مهم تر از فروش به ميزان زياد است.
براي استفاده از اين اصول يك بنگاه اقتصادي كوچك بايد:
- با استفاده از تحقيقات بازاريابي، نيازهاي مشتريانش را مشخص كند.
- مزاياي رقابتي خود را براي توسعه يك استراتژي بازاريابي بررسي كند.
- بازارهاي مشخصي را به عنوان بازار هدف براي ارايه خدمات انتخاب كند.
- مشخص كند چطور نيازهاي مشتريان را تأمين مي كند.
پيش نويس طرح تجاري
پس از صرف زمان كافي براي بررسي و ارزيابي كامل فعاليت انتخاب شده توسط شما، با استفاده از اطلاعات حاصل از اين بررسي مي توانيد طرح تجاري خود را به طور مؤثر و متفكرانه پايه ريزي كنيد.
اگر شما به دنبال يافتن منابع مالي خارج از محيط خانواده و اطرافيان خود هستيد آماده سازي يك طرح تجاري يك امر حياتي و لازم است، حتي اگر بخواهيد از دارايي خودتان براي سرمايه گذاري استفاده كنيد طرح تجاري به شما كمك مي كند تا ميزان سرمايه مورد نياز براي شروع فعاليتتان را با دقت بالايي محاسبه كنيد. همچنين كارهايي كه بايد انجام گيرد را مشخص نماييد و به عبارت ديگر طرح تجاري در شرايط مختلف براي شما مانند يك راهنما عمل خواهد كرد. تهيه يك طرح اوليه شما را وادار مي كند مسايل مهمي را در نظر بگيريد كه در غير اين صورت مورد توجه قرار نمي گرفتند. طرح اوليه در مديريت و تنظيم منابع مالي شما براي انجام پروژه بسيار مفيد است. همچنين معياري است براي آن كه ميزان موفقيت خود را ارزيابي كنيد.به خاطر داشته باشيد طرح تجاري يك سند انعطاف پذير است كه همزمان با رشد تجارت شما بايد تغيير كند.
انجام مراحل قانوني
راه هاي متعددي براي شكل دادن به تجارت خود داريد. مي توانيد مالكيت را به طور كامل در اختيار بگيريد، ديگران را در فعاليت خود سهيم نماييد و يا به صورت يك شركت ثبت شده فعاليت كنيد. اگرچه ثبت شركت احتمالاً پرهزينه است اما مزاياي فراواني دارد، شركت به عنوان يك موجوديت شناخته مي شود كه از نظر قانوني پاسخگوي فعاليت است و اگر مشكلي پيش بيايد ديگر شما به عنوان يك شخص حقيقي جوابگو نيستيد و يك شخصيت حقوقي پاسخگو است.
علاوه بر موارد مربوط به نحوه فعاليت، شما بايد مجوزهاي مورد نياز براي كار خود را نيز تهيه كنيد. متناسب با نوع فعاليت و با توجه به قوانين استاني، شهري و يا روستايي احتمالاً تهيه يكسري مجوزها لازم است.
اكنون زماني است كه بيمه هاي مناسب براي فعاليت خود را بررسي كرده و همچنين يك حسابدار خبره را پيدا كنيد.
تأمين مالي
با توجه به حجم فعاليتي كه داريد ممكن است لازم باشد تا منابع مالي خود را از طريق يك سرمايه دار و يا مؤسسه مالي تهيه كنيد، معمولاً اكثر سرمايه گذاري هاي كوچك از طريق سرمايه شخصي و يا كمك خانواده و اطرافيان آماده مي شود. به عنوان يك قانون مورد قبول و مهم، شما بايد علاوه بر هزينه هاي مورد نياز براي شروع فعاليت تجاري حداقل بودجه اي معادل ۳ ماه هزينه خانواده خود را ذخيره داشته باشيد.
تهيه محل
يك مكان مناسب را پيدا كرده و براي اجاره آن مذاكره كنيد، تهيه اجناس مورد نياز، نصب خط تلفن استخدام كاركنان و تعيين قيمت ها از جمله مواردي است كه بايد در اين مرحله انجام گيرد، سپس يك مراسم افتتاح با شكوه برگزار كنيد.
سعي و خطا
مدتي طول خواهد كشيد تا متوجه شويد چه عواملي در كار شما مؤثر است و چه عواملي مؤثر نيست از طرح تجاري تان پيروي كنيد اما انعطاف پذير و خلاق باشيد.
به اين توصيه نيز توجه كنيد: از اشتباه نترسيد و مهم تر از همه با روحيه باشيد. انجام تجارت براي خويش يكي از بزرگترين لذت هاي زندگي شما خواهد بود.
مترجم: عليرضا دروديان راد
منبع: www.bplans.com

ديدگاه
لكوموتيو بهتر است يا خودرو شخصي؟
009423.jpg
در نزديكي استان تهران و پس از مذاكرات سنگين اقتصادي و سياسي طرف هاي خارجي بالاخره مجوز مونتاژ لكوموتيو را دادند و اولين لكوموتيو ساخت ايران در واگن پارس مونتاژ و توليد گرديد. لكوموتيوي كه توانايي انتقال همزمان حدود ۳۰۰ پيكان يا حمل حدود ۲۰۰۰ مسافر را در يك قطار داشته و قيمت روز آن حدود ۲ ميليارد تومان است. تا به امروز حدود ۲۵ لكوموتيو نوع قديم و جديد توليد و به چرخه حمل ونقل اضافه شده است.
اما مراسمي براي افتتاح افتخارآميز آن برپا نشد و اصحاب مطبوعات هم  چندان وقعي به آن ننهاده و در گوشه و كنار اخبار اقتصادي خود، خبري كوچك از آن نقل كردند.
هر سال حدود ۲۰۰ هزار مورد تصادف در جاده هاي ايران روي مي دهد. ۲۵ هزار كشته در سال داشته ايم يعني ۳ برابر كشتار انتفاضه فلسطين و بدين لحاظ رتبه اول جهان را دارا هستيم. بطوري كه تعداد كشته هاي جاده ها پس از جنگ خيلي بيشتر از تعداد شهداي جنگ تحميلي بوده است.
از سوي ديگر ۵ هزار نفر سالانه در تهران در اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند و ۷۵ درصد آلودگي هواي تهران مربوط به خودروهاي شخصي است و هواي تهران ۲۰۰ روز از ۳۶۵ روز سال غبار آلود و سمي است.
در همين راستا سالانه حداقل ۲ ميليارد دلار بنزين وارداتي در خودروهاي شخصي مي سوزانيم كه معادل ۸ برابر بودجه توسعه شبكه حمل ونقل ريلي است و اين در حالي است كه يارانه بنزين در سال معادل كل بودجه وزارت راه و ترابري است كه معادل ۱۳ برابر بودجه توسعه ريلي است و بودجه ۵ روز يارانه بنزين معادل درآمد يكسال بخش مسافري راه آهن يعني رجاء است.
همانطور كه مي دانيد ۸ درصد توليد ناخالص ملي سهم حمل و نقل است كه حدود ۷ درصد آن سهم جاده و ۵/۰ درصد آن سهم ريلي است. سهم حمل و نقل جاده اي از كل حمل و نقل ۹۲ درصد، سهم ريلي ۵/۴ درصد و سهم هوايي ۵/۳ درصد است.
و اين در حالي است كه حمل و نقل ريلي در ميان شقوق مختلف حمل و نقل داراي مزيتهاي نسبي از قبيل مصرف انرژي كم، سهم ناچيز در ايجاد آلودگي زيست محيطي و آلودگي صوتي، ايمني و رفاه بالا، راحتي بيشتر، اشغال كمتر زمين، استهلاك و هزينه تعمير و نگهداري كمتر است.
در حالي كه ايمني ريل ۷۰۰ برابر جاده و ۲۰۰ برابر هواپيماست، آلودگي خودروهاي سواري ۸ برابر لكوموتيو است. لذا با توجه به مصرف پايين انرژي اين بخش از حمل و نقل را «حمل و نقل سبز» ناميده اند. بطوري كه با حمل يك ميليارد مسافر كيلومتر با راه آهن ۴۹ ميليارد ريال صرفه  جويي از محل سوخت و مبلغ ۲۹۰ ميليارد ريال صرفه جويي در كاهش اثرات تخريبي زيست محيطي و آلودگي صوتي عايد اقتصاد ملي مي شود.
بخش جاده اي آلاينده هاي هوا را بيش از ۵/۶ برابر راه آهن توليد مي كند.
آخر كلام اينكه عليرغم مزاياي ذاتي اقتصادي،  سياسي و اجتماعي كه حمل و نقل ريلي داشته است و تاكنون حدود ۱۳۵ كشور جهان آن را پذيرفته و اجرا كرده اند و نام حمل و نقل سبز بر آن نهاده اند بهتر است كه در ايران به دوران مدرسه بر گرديم و موضوع معروف درس انشاءالله را تكرار كنيم و با هم بنويسيم كه براستي: «لكوموتيو بهتر است يا خودروي شخصي؟»
سيد مصطفي خردمند
كارشناس ارشد حمل ونقل

۲۵ ميليارد دلار
اشاره: محمدرضا نعمت زاده مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي اخيرا در جمع اعضاي انجمن اقتصاددانان گزارشي از تحولات و روند توسعه اين صنعت ارايه كرد كه بخشي از آن در صفحه چهار روزنامه همشهري به عنوان خبر درج شد.
009420.jpg

متن كامل اين اظهارات كه درمورد نقش اين صنعت در اقتصاد كشور است، به مناسبت افتتاح ۵ طرح پتروشيمي در بندر امام و منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ازنظر خوانندگان مي گذرد.
برنامه ريزي استراتژيك شركت ملي پتروشيمي از سه سال پيش با همكاري دانشگاه صنعتي شريف آغاز شد و نتايج مفيدي داده است كه هدف بنيادي تعيين شده براي اين صنعت، توسعه براي زندگي بهتر است.
در اين رابطه ارزش هاي بنيادي نيز تحت عناوين تلاش، آفرينش و بالندگي تعريف شده است. اهداف كلان نيز، ايفاي نقش عمده در صادرات غيرنفتي است كه چند سال اخير پتروشيمي به طور عملي بزرگترين صادركننده غيرنفتي كشور بوده است، علاوه بر اين توليد مواد اوليه پايين دستي و دست يابي به سهم بيشتر از بازار جهاني.
در اين طرح سياست  هاي استراتژيك براي شركت تعريف شده است كه دنبال مي شود. هنوز كاستي هايي وجود دارد. قصد داريم يك شركت خارجي را نيز در اين رابطه بكار بگيريم تا برنامه ريزي اصلاح شود.
توسعه پايدار، خصوصي سازي، تربيت نيروي انساني ماهر و كارآمد،  مديريت موثر سرمايه ها، طراحي و استقرار سيستم هاي جامع اطلاعات، بهبود و بهسازي نظام جاري طرح ها، گسترش و تعميق امر تحقيق و توسعه همكاري هاي منطقه اي و ارتقاي كيفي فرايند فروش و خدمات پشتيباني ازجمله سياست هاي اين شركت است.
آذرماه امسال چهلمين سال تاسيس صنعت پتروشيمي به عنوان يكي از چهار شركت بزرگ اصلي وزارت نفت در ايران است و سالگرد تاسيس اين صنعت را جشن خواهيم گرفت.
عمده رشد اين صنعت در كشور بعد از پايان جنگ تحميلي بوده است، توليد از اول سال ۶۸ رشد كرد.
سال گذشته ۱۴ ميليون تن توليد داشتيم و امسال به ۲۰ ميليون تن مي رسيم. صادرات ما از يك رقم ناچيز شروع شد كه در سال ۶۸، ۲۹ ميليون دلار بود اين رقم سال گذشته ۲/۱ ميليارد دلار بود و امسال نزديك به ۲ ميليارد دلار مي رسد.
فروش داخلي سالانه ۱۵ درصد رشد داشته است و امسال جهش خواهد داشت.
ارزش فروش محصولات در داخل نسبت به قيمت صادراتي
به طور متوسط ۳۲ درصد كمتر بوده است .
ارزش توليدات محصولات ما به قيمت صادراتي در سال گذشته ۷/۲ ميليارد دلار است ولي به قيمت واقعي ۴/۲ يعني حدود ۳۲۰ ميليون دلار كمك و يا يارانه به مصرف كنندگان و صنايع داخلي مي دهيم كه البته به دست مصرف كنندگان نمي رسد و در مسير توليد ريزش دارد.
امسال نيز ارزش توليدات ما حدود ۹/۳ ميليارد دلار است اگر همه محصولاتمان را به قيمت صادراتي بفروشيم.
علي رغم افزايش توليد،هزينه هاي ارزي شركت كاهش يافته است و روند ارز مصرفي توليد نسبت به ارزش توليدات كاهش يافته است. اين از دو روش حاصل شده است كه يكي بهره برداري بهتر و صحيح تر از امكانات و تجهيزات است و ديگري به كارگيري منابع داخلي و توليد داخل است.
البته اين به صفر نخواهيد رسيد ولي تلاش ما اين است كه به حداقل كاهش يابد.
ارزش سرمايه گذاري پتروشيمي به قيمت هاي جاري سال گذشته ۳۰ هزار ميليارد ريال بوده است، به قيمت ثابت سال ۶۸ يك رشد زياد داشتيم. در سرمايه گذاري ولي در ميان راه سياست كاهش سرمايه گذاري پي گرفته شد و حركت اشتباهي بود اما از سال ۷۶ اين حركت بار ديگر شتاب گرفت و از ۷۸ روند رشد يابنده داشته و امسال نيز نسبت به سال گذشته سرمايه گذاري افزايش خواهد يافت.
ارزش افزوده صنعت پتروشيمي در كشور بالا است. كه اين رشد با نگاهي به سهم پتروشيمي در توليد ناخالص ملي به قيمت ثابت در كل كشور از ۲۵/۰ درصد در سال ۶۸ به ۷/۱ درصد در سال گذشته رسيد و اميدواريم كه در پايان سال جاري به دو درصد برسد.
مقايسه رشد توليد ناخالص داخلي كشور از سال ۶۸ تا ۸۲ را اگر متوسط حدود ۵ درصد درنظر بگيريم بخش صنعت ۴/۸ درصد نقش داشته ولي پتروشيمي ۲۰ درصد آن را به خود اختصاص داده است.علاوه بر اين سهم پتروشيمي در ارزش افزوده صنعت به قيمت ثابت متوسط ۵۸ درصد است البته گفته مي شود كه اين سهم ۲۰۰ درصد يا ۳۰۰ درصد است كه ۵۸ درصد رقمي است كه ما به دست آورده ايم. طرح هاي جديد كه راه بيافتد اين رقم در سال جاري به ۶۵ درصد مي رسد.
در صادرات غيرنفتي كشور سهم پتروشيمي از ۷/۲ درصد در سال ۶۸ به ۲۲ درصد رسيده است و امسال به ۲۵ درصد خواهد رسيد. در صادرات بخش صنعت نيز سهم رو به افزايش داشته ايم كه از ۳۸ درصد سال گذشته امسال به بالاتر از ۴۰ درصد مي رسيم.
متوسط رشد صادرات غيرنفتي كشور ۱۳ درصد بوده است، بخش صنعت ۲۵ درصد و پتروشيمي حدود ۳۱ درصد بوده است.
در طرح صنعت پتروشيمي براي اينكه از حركت هاي ناهماهنگ پرهيز كنيم و دقيق تر كار كنيم در طرح برنامه ريزي استراتژيك زمينه فعاليت خود را تعريف كرديم تا همسو با فعاليت هاي ديگر بخش ها مثل بازرگاني، سرمايه گذاري و تحقيق فعاليت كنيم.
محور فعاليت ها را در زمينه الكل ها (متانول...)، اولفين ها (اتيلن...)، پلي اولفين ها (پلي اتيلن)، آروماتيك (يارازايلين...)، انواع كودها (اوره و آمونياك)، پلي استر (الياف - وينيل...)، استايلين ها (پلي استايلين ها و غيره) تدوين كرديم . اين جهت داده است به حركت ما تا توانمند شويم در زمينه هاي تخصصي ازجمله مطالعه بازار تربيت نيروي انساني و غيره. اين توليدات بالادستي است و چون ما يك شركت دولتي هستيم سعي مي كنيم مستقيم به پتروشيمي وارد شويم و محصولات ما را مي توان دهها نوبت به فرآورده هاي ديگر تبديل كرد كه آن را به بخش خصوصي واگذار كرده ايم.
از سال ۷۵ به بعد برنامه ها را در قالب ۵ فاز تعريف كرديم كه خوشبختانه با برنامه چهارم و پنجم نيز هماهنگ شده. اين الهام بخش از برنامه ايران ۱۴۰۰ بود كه برنامه اي ۲۵ ساله بود.
009426.jpg

ما اين سال هاي طولاني را خواهش كرديم كه كاهش دهند و برنامه ۱۵ ساله شد و از سال ۷۵ تا ۹۰اجرا مي شود.
فاز يك و دو درحال انجام و تكميل است امسال همه راه اندازي مي شود. فاز سه امسال و سال آينده تكميل و راه اندازي مي شود.
مقدمات فاز چهارم را نيز شروع كرده ايم و سال جاري و آينده شروع مي شود همه اين طرح ها بايد تا سال ۸۸ تمام شود.
فاز پنجم نيز بايد به موقع شروع شود كه بيش از ۳۰ ميليارد دلار ارزش كل سرمايه گذاري ها خواهد بود كه ارزش فروش محصولات اين سرمايه گذاري به ۲۵ ميليارد دلار در سال مي رسد.عمده فعاليت هاي ما در دو منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي در بندر امام و منطقه ويژه اقتصادي پارس در عسلويه متمركز شده است. علت اين امر هم دسترسي به خوراك و مواد اوليه و دسترسي به آبراه هاي بين المللي است. اين دو دليلي اصلي است كه هزينه حمل و نقل چه براي مواد اوليه چه براي محصول نهايي در چنين حجم بالا بسيار تعيين كننده است. البته در جاهاي ديگر سرمايه گذاري مي كنيم ولي عمده كار ما در اين دو منطقه متمركز شده.
البته يك كار عمده براي غرب كشور بنا به تصويب هيأت دولت در دست اجرا داريم كه يك خط لوله از خليج فارس در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس تا آذربايجان غربي احداث مي كنيم براي رفع محروميت ها و ايجاد تعادل منطقه اي در غرب كشور. هزار و پانصد كيلومتر مواد اوليه توليد محصولات پتروشيمي را انتقال مي دهيم و در ۵ نقطه اين منطقه ۵ مجتمع پتروشيمي با مشاركت بخش خصوصي ايجاد خواهد شد كه كار آن با دعوت از بخش خصوصي آغاز شده است. اين امر علاوه بر تغيير در منطقه پس از بهره برداري در مرحله احداث نيز موجب تحول مي شود چراكه آغاز عمليات ساخت به تغييراتي منجر مي شود و از هم اكنون حدود ده واحد از صنايع موردنياز براي احداث طرح هاي پتروشيمي در اين منطقه فعال شده اند و يكي از آن ها يك شركت توليد تابلوهاي برق است كه فعاليت خود را از يزد به كرمانشاه منتقل كرده است.
در رابطه با عسلويه يكي از استراتژي هاي ما استفاده از مواد اوليه گاز است. به عنوان مزيت عمده منابع هيدروكربور كشور براي توسعه صنعت پتروشيمي. در مقايسه با مايعات اين بهره برداري چندين برابر مزيت نسبي دارد. ما كه گاز طبيعي در كشور داريم بايد پتروشيمي را بر مبناي گاز بسازيم كه به آن توجه نمي شد ولي خوشبختانه تفكر عوض شده است و روي آن كار شروع شده است.گازي كه در اين منطقه از صد كيلومتري ساحل خليج فارس استخراج مي شود و در ساحل بايد پالايش شود. دوتا محصول اصلي دارد.
يكي ميعانات گازي است كه براي هر فاز حدود چهل هزار بشكه در روز است يكي هم گاز طبيعي كه متشكل از گاز متان، گاز اتان و گاز مايع (پروپان و بوتان) و مقداري هيدروكربورهاي سنگين.
ما براي اولين بار در كشور اين ايده را داديم كه به جاي اينكه گاز طبيعي را در خط لوله ها براي سوخت مصرف كنيم آن را مانند ديگر كشورهاي صنعتي، پالايش و تفكيك كنيم.
متان را كه گاز طبيعي خالص است براي سوخت مصرف كنيم و اتان كه بهترين ماده اوليه براي پتروشيمي است به اين صنعت اختصاص دهيم . و گاز مايع نيز هم مي تواند ماده اوليه براي پتروشيمي باشد و هم مي تواند به راحتي صادر شود.
اين در فازهاي يك و دو ديده نشده بود،  اجازه را از وزارت نفت گرفتيم خودمان سرمايه گذاري كرديم ولي در فازهاي چهار به بعد شركت ملي نفت اين امر را درنظر گرفته و اين تفكيك صورت مي گيرد.
در اين صورت هر فاز براي ما ۲۵ ميليون مترمكعب گاز متان مي دهد و وارد شبكه مي شود، ۴۰ هزار بشكه ميعانات گازي مي دهد كه فعلا صادر مي شود. اتان نيم ميليون تن در سال ماده اوليه صنايع پتروشيمي است و نيم ميليون تن گاز مايع نيز به دست مي آيد كه هم امكان صادرات آن وجود دارد و هم مي تواند مصرف صنايع پتروشيمي باشد. ولي تا زماني كه ما اتان داريم اقتصادي است كه اتان را به عنوان مواد اوليه مصرف كنيم ولي درصورت تمام شدن و ناكافي بودن مي توانيم به گاز مايع روي بياوريم. گاز مايع ماده اوليه گرانتري است و قابل صدور است.اتان چون گاز است سرمايه زيادي براي لوله كشي و صادرات مي خواهد.
ماده اوليه در عسلويه، ميعانات گازي، متان،  اتان و گاز مايع نيز مي باشد كه همه در دسترس است.
منطقه پارس جنوبي نيز به ۲۴ تا ۲۸ فاز تقسيم شده كه نشان دهنده حجم عظيمي از توليد اين منطقه و مواد اوليه فراوان در عسلويه است.اما در مطالعات اوليه هيچ جايگاهي براي پتروشيمي ديده نشده بود و با تفكيك گاز ،پتروشيمي جايگاهي در اين منطقه پيدا كرد.
در بندر امام درحال حاضر ۱۲ طرح درحال اجرا است كه سه تا از آن ها راه اندازي شده است و بقيه امسال و دوتا از آن ها سال آينده به بهره برداري مي رسد.
در عسلويه نيز طرح ها درحال احداث است و حدود شش طرح است و يك طرح بندري كه عمليات ساختماني آن از بندر شهيد رجايي كه بزرگترين بندر كشور است. بيشتر است. ظرفيت آن ۳۰ ميليون تن است كه براي صادرات مواد پتروشيمي اختصاص دارد.اميدواريم كه قبل از پايان برنامه چهارم همه اين طرح ها به بهره برداري برسد.
ازكل سرمايه گذاري صنعت پتروشيمي از سال ۶۷ تاكنون ۴۳ درصد از منابع داخلي بوده است، ۵۳ درصد تسهيلات خارجي است يك درصد اوراق مشاركت و سه درصد از بانك هاي داخلي. كمك كم بانك هاي داخلي به دليل بالابودن حجم كار ما و دشواربودن دريافت منابع از بوروكراسي دولتي است.
در بخش ريالي سرمايه گذاري ۸۳ درصد منابع داخلي صنعت است، ۱۴ درصد از بانك هاي داخلي و ۳ درصد بقيه از اوراق مشاركت تأمين مي شود.اما در بخش ارزي ۶۹ درصد تسهيلات خارجي و ۳۱ درصد نيز از ارز صادرات پتروشيمي تأمين مي شود.
اگر بخواهيم بر درآمد ارزي خودمان اتكا كنيم بايد يك سوم سرمايه گذاري هاي جاري را انجام دهيم كه درحال حاضر ۷۰ درصد آن از خارج تأمين مي شود.
آنچه مسلم است، ارزش افزوده طرح هاي ما هر روز بيشتر مي شود،  باتوجه به اينكه سعي مي شود از آخرين تكنولوژي ها استفاده شود و با ديد صادراتي.
براي نمونه درصد ارزش افزوده به سرمايه گذاري ها در طرح هاي فاز سوم پتروشيمي ۴۵/۰ درصد بوده است كه اين ميزان در طرح هاي فاز دوم ۲۳/۰ درصد بوده است.

اقتصاد
ادبيات
انديشه
ايران
زندگي
سياست
علم
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |
|  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |