پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۷
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آستانه روز جهاني مبارزه با مواد مخدر به همشهري اعلام كرد :
نيمي از معتادان زنداني ۱۹ تا ۳۲ سال سن دارند
پارسال ۹۹ هزار و ۴۴۴ نفر به دليل اعتياد روانه زندان شدند
009402.jpg
آرزو پاك - با وجودي كه بسياري از مسئولان در دستگاه هاي متفاوت بر اين باورند كه تخصيص بودجه هاي كلان به ستاد مبارزه با مواد مخدر تاكنون نتايج و كارايي ثمربخشي در پي نداشته است «علي هاشمي» دبيركل اين ستاد، اظهار كرد: بسياري از بودجه هاي تخصيص يافته به ستاد مبارزه با مواد مخدر، به دستگاه هاي فرهنگي كشور اختصاص مي يابد تا تأكيد فراواني بر پيشگيري از سوء مصرف اين مواد صورت گيرد.
اين مقام مسئول درگفتگوبا همشهري، ضمن اشاره به بيش از ۶۰ ميليارد تومان بودجه اي كه در سال جاري به امرمبارزه با مواد مخدر اختصاص داده شده و با بيان اين كه رقم مزبور نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش داشته است، افزود: ۵ ميليارد تومان از اين رقم به وزارت آموزش و پرورش و ۲/۲ ميليارد تومان آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اختصاص يافته، ضمن اين كه ۱۵/۱ ميليارد تومان به وزارت بهداشت و ۴۰۰ ميليون تومان نيز براي وزارت علوم در نظر گرفته شده است.
سازمان صدا و سيما و بهزيستي نيز به ترتيب اعتبار ۸/۲ و ۰۲/۳ ميليارد تومان را به خود اختصاص داده اند.
هاشمي با اشاره به اين كه سازمان زندان ها نيز ۷/۱ ميليارد تومان از اين بودجه بهره مي برد، گفت: براي سازمان تربيت بدني ۰۴۹/۶ ميليارد تومان، سازمان تبليغات اسلامي ۱۰۰ ميليون تومان، نيروي مقاومت بسيج ۶۰۰ ميليون تومان، كميته امداد امام ۲۰۰ ميليون تومان و حوزه هنري سازمان تبليغات نيز ۱۰۰ ميليون تومان مصوب شده است.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره برجسته ترين شاخص هاي عملكرد دستگاه هاي فرهنگي در سال ۸۲ و ۸۳ پيرامون مبارزه با مواد افيوني توضيح داد: تربيت كادر متخصص و حرفه اي براي پيشگيري از سوءمصرف مواد با هدف برنامه ريزي و مديريت غيرمتمركز، علمي و فرابخشي ،برگزاري همايش ها، اجلاس و سخنراني هاي مرتبط با هدف اطلاع رساني و آگاه سازي عمومي و تخصصي، انتشار جزوه، كتابچه و حمايت از فعاليت هاي جايگزين به منظور پركردن اوقات فراغت گروه هاي سني مختلف و برگزاري كارگاه هاي آموزشي با هدف آگاه سازي گروه هاي مختلف، از جمله شاخص هاي عملكرد دستگاه هاي ۱۲گانه فرهنگي در بخش مبارزه با مواد مخدر است.
وي با تأكيد بر اين كه فعاليت هاي فرهنگي از ۹۸ محور در سال ۸۲ به ۱۲۹ محور در سال جاري افزايش يافته است، افزود: بودجه بيشتر دستگاه هاي فرهنگي مرتبط با ستاد مبارزه با مواد مخدر به دو برابر نسبت به سال پيش افزايش يافته است.
هاشمي هم چنين درخصوص كميت فعاليت هاي فرهنگي دستگاه ها در عرصه پيشگيري و امور فرهنگي گفت: ۸۰۱ ساعت پخش برنامه در قالب فيلم، سريال، فيلم مستند، نمايش، ميزگرد و خبر تلويزيوني در راستاي پيشگيري و ۲۷۶۳ ساعت پخش برنامه خبري آگاه سازي و آموزش راديويي، از جمله فعاليت هاي سازمان صدا و سيما براي ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
وي ادامه داد: آموزش ۳۱۹ هزار و ۱۰۰ نفر از والدين دانش آموزان در امر پيشگيري اوليه در سطح كشور از جمله ديگر فعاليت هاي مراكز فرهنگي مرتبط با ستاد است، ضمن آنكه تا پايان سال گذشته ۱۰ هزار كارگاه آموزش مهارتهاي زندگي براي زندانيان برگزار شده است.
مشاور رئيس جمهور در امر مبارزه با مواد مخدر ۶۶ مورد حمايت از توليد فيلم در زمينه پيشگيري از اعتياد و حمايت از ۷۰ مورد كتاب در زمينه پيشگيري و چاپ هزاران جلد كتاب آموزشي را از محورهاي فعاليت فرهنگي اين ستاد عنوان كرد و افزود: اجراي طرح «مروجين سلامت» در سطح دبيرستان هاي كشور با هدف نفي رفتارهاي پرخطر در ۲۵۰۰ دبيرستان و برپايي ۱۶ هزار و ۶۴۱ جشنواره و نمايشگاه هاي فرهنگي و هنري در امر پيشگيري از اعتياد از ديگر برنامه هاي اجرا شده است.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به ارائه جديدترين آمار زندانيان ورودي با جرايم مواد مخدر براساس سن و جرم در سال ۱۳۸۲ پرداخت و به همشهري گفت: طي سالي كه گذشت ۹۹ هزار و ۴۴۴ نفر به دليل اعتياد روانه زندان شدند كه از اين تعداد ۳ نفر كمتر از ۱۲ سال سن داشته اند.
هاشمي با تأكيد بر اينكه افراد ۲۶ تا ۳۲ ساله با ۳۱ هزار و ۸۹۳ مورد فراواني بيشترين تعداد زنداني در سال گذشته را به خود اختصاص داده اند، تصريح كرد: ۱۷ هزار و ۳۹۴ نفر در گروه سني ۲۵ تا ۱۹ سال، ۲۲ هزار و ۹۹۹ نفر در گروه سني ۳۳ تا ۳۹ سال و ۱۴ هزار و ۴۰۸ نفر در سنين ۴۰ تا ۴۶ سال، به جرم معتاد بودن حبس شده اند.
وي ضمن اشاره به اين موضوع كه ۲۳۶۰ نفر از زندانيان معتاد بالاي ۶۰ سال سن داشته اند، افزود: ۲۴۹۹ نفر بين ۵۴ تا ۶۰ سال و ۷۱۹۵ نفر نيز ميان ۴۷ تا ۵۳ سال سن داشته اند.
مشاور رئيس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم چنين با تأكيد بر اين كه افراد ۲۶ تا ۳۲ ساله به لحاظ قاچاق مواد مخدر باز هم بيشترين آمار زندانيان را تشكيل مي دهند، گفت: از تعداد ۱۳۳ هزار و ۷۷۴ نفر قاچاقچي زنداني شده در سال گذشته ۴۱ هزار و ۳۵۲ نفر از اين رده سني بوده اند.
هاشمي در پايان تعداد قاچاقچيان دستگير شده در سال گذشته را بيش از معتادان دستگيرشده عنوان كرد و افزود: حضور ۲۰ قاچاقچي نوجوان زير ۱۲ سال در زندان يكي از حقايق تأسف بار معضل اعتياد در كشور است.

كوتاه از سراسر جهان
خدمات ويژه دولت انگليس به والدين كارمند
009411.jpg

دولت انگليس در برنامه اي جديد، والدين كارمند را تحت پوشش مشاوره شخصي قرار مي دهد تا به آنها در يافتن پرستار بچه و مذاكره با كارفرما براي شرايط انعطاف پذير كاري كمك كند. اين طرح كه «راهنماي والدين» نام دارد به والدين كارمند انگليسي كمك و راهنمايي تلفني و همچنين خدمات رو در رو ارائه مي دهد تا ميليون ها نفر از والدين كارمند بتوانند مسئوليت هاي كاري و خانوادگي خود را هماهنگ كنند.
اين طرح در نتيجه چندين روز بحث و نشست مشترك مسئولان و كارشناسان وزارت صنعت و تجارت و نمايندگان دولت انگليس به دست آمده است.طبق قوانين جديد كاري انگليس كه از آوريل سال ۲۰۰۳ تصويب و اجرا مي شود، كارمنداني كه كودكاني زير شش سال دارند حق دارند از كارفرماي خود بخواهند كه شرايط كاريشان را منعطف كند. با اجراي طرح «راهنماي والدين» دولت اطمينان حاصل مي كند كه همه والدين به اين حق خود آگاهند و از آن استفاده مي كنند.

روش  جديد از بين  بردن  ميكروبها و باكتريهاي  خطرناك 
پژوهشگران  به  روش  جديدي  براي  از بين  بردن  ميكروبها و باكتريهاي  خطرناك دست  يافتند.
به گزارش واحد مركزي خبر، نشريه  علمي ويسن  شافت  آلمان  نوشت: محققان  دانشگاه  ساوت  همپتون  انگليس از نتايج  بررسي هاي  خود دريافتند با توليد شمعهاي  اندود شده  با روغن  هاي گياهي  معطر و تركيب  آن با شعله  شمع ، يونهاي  باردارالكتريكي  توليد خواهندشد كه  باعث  مرگ  باكتريها و ميكروبها مي شوند.
بنابراين  گزارش اين  نوع  شمعهاي  جديد نه  فقط بوي  خوش  بلكه  همچنين  اثرانتي باكتريال  دارند.
اين  شمعهاي  خوشبو كننده  با انتشار گازهاي  ضد عفوني  كننده در فضاي  اتاق  بخصوص  آشپزخانه  قادرند باخاصيت  ضد باكتري  كه  دارند آنها رانابود كنند.
تحقيقات  بيشتر با افزودن  روغن  هاي  گياهي  مختلف  به  شمع  ها نشان  داد كه تقريبا صد درصد انواع  باكتريها به  كمك  اين  يونهاي  باردار از بين  رفته اند.
ويسن  شافت  به  نقل  از اين  دانشمندان  اضافه  كرد دستگاه  كوچكي  كه  به  همين منظور ساخته  شده  است  به  كمك  اين  شمعهاي  باردار تقريبا قدرت  ضد عفوني كردن  همه  سطوح  را همانند وسايل  و مايعات  گندزادي  مرسوم  دارند.
روغنهاي  گياهي  كه  حاوي  مواد معطرند با روغنهاي  گياهي  معمولي مثل  روغن  گل  آفتابگردان  متفاوتند وبرخلاف  گروه  دوم  بخار نمي شوند و روي كاغذ نيز لكه هاي  چربي  برجاي  نمي گذارند بنابراين  به  اين  روغنهاي  مايع منشا گياهي  اصطلاحا روغنهاي  خشك  نيز گفته  مي شود.

ممنوعيت پوشش دامن در دبيرستان
009414.jpg

يك دبيرستان در سافولك انگليس براي اولين بار دانش آموزان دختر را از پوشيدن دامن منع كرده و اعلام نمود همه بايد شلوارهاي بلند بپوشند.پيش از صدور دستورالعمل رسمي در اين مورد، مسئولان مدرسه چند بار دوستانه به دانش آموزان تذكر داده بودند كه از پوشيدن دامن كوتاه خودداري كنند، چرا كه اين كار متناسب با فضاي آموزشي مدرسه نيست. دو سال پيش نامه ها يي براي والدين فرستاده شد و از آنها خواسته شد تا فرزندانشان را به پوشيدن دامن هاي بلند مجاب كنند كه اين موضوع تنها براي مدت كوتاهي رعايت شد و طولي نكشيد كه دوباره وضعيت به حالت گذشته بازگشت.

جديدترين تحقيق مركز افكارسنجي دانشجويان ايران درخصوص عملكرد شهرداري و شوراي شهر تهران نشان داد
رفتگران محبوب ترين خادمان شهر نزد شهروندان تهراني
رضايت مردم از عملكرد شهرداري تهران افزايش يافته است
009405.jpg
جديدترين نتايج تحقيقات مركز افكارسنجي دانشجويان ايران، نشان مي دهد: مناسب ترين ارزيابي شهروندان تهراني از عملكرد شهرداري و شوراي شهر تهران به شيوه جمع آوري مناسب زباله ها و كارآيي مثبت رفتگران اختصاص يافته است.
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران كه در تحقيق جديد خود پيرامون عملكرد شهرداري و شوراي شهر تهران، ازشهروندان تهراني از مناطق مختلف شهرداري نظرخواهي به عمل آورده تصريح كرد: ۸۲ درصد شهروندان تهراني از زمان مناسب جمع آوري زباله اظهار خرسندي كرده و ۷۷ درصد آنان نيز از رفتگران به عنوان كارآمدترين افراد در شهرداري پايتخت نام برده اند.
ابراهيم حاجياني، رئيس مركز افكارسنجي دانشجويان ايران با اشاره به نتايج اين تحقيق به همشهري اظهار كرد: ۵/۳۹ درصد از شهروندان عملكرد شهردار جديد تهران را بسيار خوب ارزيابي كرده اند كه اين رقم نسبت به سال پيش كه تنها ۱۰ درصد بود رشد چشمگيري داشته است.
وي با بيان اين كه ۲/۴۲ درصد از ساكنان پايتخت، مديريت و توانايي شهردار كنوني تهران را در مقايسه با شهرداران پيشين خيلي بهتر دانسته اند، گفت: ۶/۱۷ درصد از تهراني ها نيز توانايي شهردار امروز را نسبت به شهرداران گذشته بسيار ضعيف ارزيابي كرده اند.
حاجياني، «احمدي نژاد» شهردار فعلي تهران را با ۵/۱۳ درصد رأي موافق به عنوان دومين شهردار بسيار موفق پايتخت معرفي كرد و افزود: ۹/۴ درصد شهروندان نيز بر اين باورند كه هيچ يك از شهرداران پايتخت موفق نبوده اند.
اين جامعه شناس با اشاره به نتايج به دست آمده از مهمترين اولويت كاري شهرداري كنوني تهران، توضيح داد: ۱/۲۵ درصد از تهراني ها مهمترين اولويت كاري شهردار كنوني تهران را «شهرسازي با اصول صحيح، ۷/۱۵ درصد رسيدگي به امورات مردم، ۳/۱۴ درصد، رسيدگي به ترافيك شهري و ۴/۳۶ درصد ديگر نيز ساير موارد را عنوان كرده اند.
وي با تأكيد بر اينكه ۱/۳۸ درصد از ساكنان تهران، عملكرد شوراي شهر كنوني را نسبت به شوراي شهر پيشين خيلي بهتر دانسته اند، گفت: با وجودي كه ۱۰ درصد شهروندان اين عملكرد را بسيار بد توصيف كرده اند، ۶/۴۵ درصد از اين عده نسبت به مسأله مذكور اظهار بي تفاوتي كرده اند.
به هرحال از نگاه شهروندان رسيدگي به ترافيك شهر مهمترين اولويت كاري شوراي شهر تهران در سال جاري است، چنانكه حاجياني با اشاره به آخرين تحقيقات مركز افكارسنجي دانشجويان ايران افزود: در مرتبه بعد ۳/۳۷ درصد شهروندان تهراني نظارت دقيق بر شهرداري و ۲/۱۲ درصد نيز رسيدگي به فضاي سبز و محيط زيست را از اولويت هاي كاري شوراي شهر تهران دانسته اند.
ميزان رضايت از عملكرد شهرداري نزد ساكنان پايتخت افزايش يافته است. اما مردم هنوز تأكيد دارند كه حل مسأله ترافيك شهر تهران بايد مهمترين اولويت كاري شهردار جديد باشد. وقوع زمين لرزه اخير تهران و شايعات پيرامون آن نيز ساخت وسازهاي اصولي و مقاوم سازي ساختمان ها را نزد شهروندان پراهميت جلوه
مي دهد. حاجياني در ادامه ضمن اظهار خرسندي از افزايش ۲۰ درصدي رضايت شهروندان تهران از عملكرد شوراي شهر و شهرداري بويژه شخص شهردار با استناد به نتايج تحقيق مذكور اعلام كرد: از آنجا كه اقشار مختلف جامعه به نوعي درگير مسائل شهرداري هستند و رفت و آمد آنان به اين مركز بيش از ساير مراكز كشور است، جامعيت تحقيق به گونه اي است كه حتي زنان خانه دار نيز در آن اظهارنظر كرده اند.
وي با تأكيد بر اينكه بيشترين مشاركت در سطح نظرسنجي شهروندان درخصوص عملكرد شهرداري و شوراي شهر تهران، از سوي قشر متوسط و پوياي ساكنان پايتخت صورت گرفته است، گفت: در تحقيقات نشان داده شد كه ۶۵ درصد شهروندان از پارك ها و بوستان ها به نوعي استفاده مي كنند، ۱۶ درصد نسبت به عملكرد فرهنگسراها نظر بسيار مساعدي دارند و ۹۱ درصد نيز خريدهاي خود را از ميادين ميوه و تره بار انجام مي دهند.
رئيس مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در ادامه با اشاره به اينكه ۳۱ درصد شهروندان به مشاركت در تأمين درآمد شهرداري تمايل دارند، افزود: بسياري از شهروندان تهراني نيز از وضعيت آسفالت اظهار ناخرسندي كرده اند.
حاجيان در ادامه اظهاراتش به يافته هاي جالب توجه اين مركز براي مهاجران پايتخت اشاره كرد و گفت: ۱۰ درصد مهاجران پايتخت را كساني تشكيل مي دهند كه از آذربايجان شرقي روانه تهران شده اند. ضمن آنكه ۳ /۴ درصد مهاجران را نيز اصفهاني ها تشكيل مي دهند كه علاقه چنداني به ماندگاري در موطن خود نداشته اند.
وي همچنين ۳/۳ درصد از مهاجران ديگر پايتخت را مربوط به استان هاي همدان و گيلان دانست و توضيح داد: ۸/۲ درصد مهاجرت هاي پايتخت مربوط به استان خراسان و ۴/۲ درصد مهاجران نيز از استان اردبيل به تهران آمده اند.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اين حقيقت كه ايمن سازي پارك ها به همكاري نيروي انتظامي و شهرداري يكي ديگر از انتظارات مردم پايتخت از شهرداري و شوراي شهر است، در پايان اظهار كرد: ۸ درصد از ساكنان تهران كمتر از ۱۰ سال است كه به اين كلان شهر مهاجرت كرده اند و بر اساس يافته ها مي توان دريافت كه شهر تهران شهري مهاجرپذير و پرمسأله است.

آخرين فرصت ايران براي تصميم گيري در مورد تعديل برج «جهان نما»
سرنوشت «نقش جهان» هفته آينده رقم مي خورد
009408.jpg
گيتا جهانگيري-تصميم گيري نهايي در مورد وضعيت ميدان تاريخي نقش جهان كه با احداث برج جهان نما در خطر حذف از فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار گرفته است، سرانجام پس از يك سال كشمكش، يكشنبه آينده، در جلسه كميته فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مشخص مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، اگرچه آخرين جلسه كميته فني در مورد تعديل ساختمان جهان نما در ميدان نقش جهان اصفهان كه ۲۰ اسفند سال گذشته در اصفهان برگزار شد، به نتيجه نرسيد اما محمدحسن محبعلي معاون حفظ و احياي ميراث فرهنگي از اعلام نتيجه قطعي و نظر نهايي سازمان ميراث فرهنگي در مورد چگونگي تعديل ارتفاع برج جهان نما در جلسه هفته  آينده خبر داد.
وي با تأكيد بر ضرورت اعلام نظر نهايي سازمان و كارشناسان در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: گزارش ها و نظرات همه سازمان هاي درگير در اين ماجرا به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارائه شده است و فردا با رعايت جوانب مختلف در مورد تعديل اين برج تصميم گيري خواهيم كرد.
اين مقام مسئول تصريح كرد: «نتيجه تصميم گيري روز يكشنبه، هرچه باشد بايد از سوي شهرداري اصفهان پذيرفته شده و اجرا شود و در غير اين صورت ميراث فرهنگي اقدامات قانوني جدي تري را آغاز خواهد كرد.»
به گفته محبعلي به طور حتم چندين طبقه از برج جهان نما تعديل خواهد شد و نتايج مطالعات كارشناسان نشان داده است كه ارتفاع مطلوب براي برج جهان نما ۳۲/۱۶ متر است.
به اعتقاد اين كارشناس در صورتي كه با ارتفاع بيشتر از اين براي برج جهان نما موافقت شود، مشكل همچنان به قوت خويش باقي خواهد بود.
ميدان تاريخي نقش جهان اصفهان از آثار منحصر به فرد ايران محسوب مي شود كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو جاي گرفته است اما ادامه روند ساخت وساز اين برج ۱۲ طبقه كه موجب مخدوش شدن هويت تاريخي ميدان نقش جهان و همچنين شكسته شدن خط افق شده است، نقض قوانين يونسكو را به دنبال داشته و بر همين اساس نيز يونسكو اعلام كرده است در صورت ادامه اين ساخت وساز نقش جهان را از فهرست ميراث جهاني حذف خواهد كرد.
بر اساس ضوابط يونسكو تا فاصله چهار كيلومتري آثار فرهنگي نبايد بنايي مرتفع تر از آثار تاريخي ساخته شود و بر همين اساس موافقت شهرداري اصفهان مبني بر ساخت برج جهان نما در ۷۰ متري ميدان نقش جهان نقض قوانين يونسكو است و همين نكته باعث شده است كه تنها راه باقي ماندن نقش جهان، تخريب برج طبقات اضافي جهان نما باشد.
به نظر مي رسد در صورتي كه سازمان ميراث فرهنگي در جلسه روز يكشنبه نتيجه نهايي برج جهان نما را اعلام نكند، يونسكو در جلسه خود كه اواسط تيرماه جاري برگزار مي شود، تهديد خود را مبني بر حذف نام ميدان نقش جهان از فهرست ميراث جهاني عملي كند.
از سوي ديگر بر اساس قوانين داخلي ميراث فرهنگي نيز ساخت و ساز بيش از سه طبقه در حريم آثار تاريخي ممنوع است و اين در حالي است كه سازندگان برج جهان نما پيش از اين با تكيه بر دلايلي چون ساخت طبقه اي سنتي در برج جهان نما وبا بي توجهي به ضوابط ميراث فرهنگي به ساخت و ساز در ميدان نقش جهان ادامه دادند. برج جهان نما در محلي ساخته شده است كه پيش از اين محل كاروانسرايي به نام حديد باقي مانده از دوران قاجار بود.
برج جهان نما بنايي بتني با نمايي آجري است. اين برج ۳۶۴ واحد تجاري، سه سالن سينما، يك موزه، پنج رستوران بزرگ، ۱۷ هزار و ۱۹۸ مترمربع هتل و تعداد زيادي از دفاتر اداري، تجاري، بانك، كارگاه هنرهاي سنتي را در خود جاي داده است.
آخرين جلسه كميته فني در مورد كاهش ارتفاع برج جهان نما با اختلاف نظر مسئولان بي نتيجه پايان يافت و شهرداري اصفهان به رغم موافقت هاي پيشين در مورد خراب كردن چهار طبقه بالاي برج جهان نما و نيمه تمام گذاردن چهار طبقه ديگر، در جلسه يادشده اعلام كرد كه تنها با كاهش دو طبقه مشكل نقض حريم ميدان نقش جهان برطرف مي شود .
به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي، در حال حاضر اگرچه ارتفاع ۳۲/۱۶ مطلوب ترين ارتفاع برج جهان نما براي حفظ ارزش هاي تاريخي ميدان نقش جهان است، اما براي سرعت بخشيدن به تصميم گيري مناسب ارتفاع ۲۴ متر براي اين برج در نظر گرفته شده و براي كاهش ارتفاع برج جهان نما به اين ارتفاع بايد ۶ طبقه از آن حذف شود.

رئيس سازمان نظام پرستاري:
پرستاران همچنان پيگير مطالبات خود هستند
مريم پايي - در حالي كه پرستاران چند بيمارستان در تهران به دليل درخواست تحقق مطالبات خود طي هفته گذشته دست به تحصن زدند، رييس سازمان نظام پرستاري اعلام كرد: اين سازمان هنوز از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان مديريت و برنامه ريزي نااميد نشده كه به اقدامات ديگر متوسل شود.
هفته گذشته، پرستاران بيمارستان هاي شهيد مدرس، هفت تير، توحيد، امام خميني، سينا و مصطفي خميني اقدام به تحصن اعترا ض آميزي كردند كه جمعيت اسلامي پرستاران دليل اين تحصن را ناتواني سازمان هايي از جمله سازمان  نظام پرستاري در پي گيري مطالبات آنان و انجام نشدن اقدام مؤثري در اين جهت عنوان كرد اما از سوي ديگر رييس سازمان نظام پرستاري در واكنش به بيانيه اي كه جمعيت اسلامي عليه اين سازمان به رسانه ها فرستاد، اظهار داشت: حل مشكلات پرستاران تا جايي كه مسالمت آميز باشد بدون روش هاي قهرآميز انجام خواهد شد و در غير اين صورت نيز هرگونه اقدامي با مشورت جمعي انجام خواهد شد. چون ۷۹۵ عضو هيأت مديره سازمان نظام پرستاري كشور نيز در اين تصميم گيري دخيل هستند.
غضنفر ميرزابيگي در گفتگو با خبرنگار همشهري همچنين وزارت بهداشت و سازمان مديريت و برنامه ريزي را به دليل اجرا نشدن قانون مجلس و دستور صريح رييس جمهوري مبني بر اختصاص ۲۰ ميليارد تومان بودجه به پرستاران مورد انتقاد قرار داد و گفت: اين موضوع نيز يكي از عوامل بروز تشنج در ميان پرستاران شده است.
رييس سازمان نظام پرستاري كشور در آستانه روز پرستار (۴ تيرماه)، برنامه سوم توسعه را نيز در جهت بدتر شدن اوضاع بخش بهداشت و درمان عنوان كرد و اظهار داشت: اين برنامه به طور خاص، پيش بيني براي پرستاران نداشت ولي سياستي در كل بخش بهداشت و درمان كشور پياده كرد كه خلاف جهت استاندارد هاي دنيا و مصلحت مردم بود.
وي ادامه داد: يكي از اصول  قانون اساسي بر ارائه خدمات بهداشتي و درماني رايگان به مردم تأكيد دارد. در حالي كه برنامه سوم توسعه، ارائه خدمات را به سمت پولي تر شدن و ارائه خدمات توسط افراد غيرمتخصص، ناكارآمد و داراي تفكر بازاري بود.
ميرزابيگي گفت: برنامه سوم توسعه اجازه داد شركت  هايي در قالب تعاوني هاي پزشكي و پرستاري شكل بگيرند و با توجه به نبود قيد و بند براي ورود به اين شغل، افرادي اين تعاوني ها را به دست گرفته اند كه سود و سرمايه خود را در نظر دارند.
وي مهمترين پيامد برنامه سوم توسعه كه براي پرستاران مشكل زا شده است را كمبود نيرو، ساعات كار زياد، افت كيفيت خدمات و گراني خدمات عنوان كرد.
رييس سازمان نظام پرستاري موفقيت درمان را در كشور ضعيف توصيف كرد و گفت: كمبود نيروي پرستار موجب مي شود كه مراكز درماني، بخشي از خدمات بيماران را به همراهان آنها واگذار كنند و همين امر موجب شده تا با توجه به متخصص نبودن اين افراد كيفيت درمان دچار افت شود.
وي ضمن تأكيد بر اين نكته كه وظايف پرستار در كشور ما به انجام كارهاي سطحي محدود شده است افزود: با وجود تصويب قانون آموزش و به روز كردن اطلاعات پرستاران در مجلس شوراي اسلامي، هنوز آزمون هاي ضمن خدمت براي شاغلان اين حرفه برگزار نمي شود.
ميرزابيگي موفقيت پايين بخش بهداشت و درمان را قبل از هر چيز ناشي از مشكلات مديريتي، تفكراتي كه استاندارد سازي را نمي دانند و قصور سازمان مديريت و وزارت بهداشت دانست.
وي همچنين با اشاره به قانون سخت و زيان آور بودن شغل پرستاري كه اواخر دهه ۷۰ به تصويب رسيد، گفت: قانون بازنشستگي ۲۰ ساله پرستاران تنها در موارد محدود و پراكنده اي به اجرا درآمده و مسئولان كمبود اعتبار و نيروي انساني را دليل اين امر مي دانند كه عذر بدتر از گناه است.

درگذشت محمد مهريار استاد برجسته تاريخ ايران
مهندس محمد مهريار استاد فرهيخته و خستگي ناپذير تاريخ و فرهنگ ايران پس از چند دهه تلاش در راه اعتلاي فرهنگ و تاريخ ايران به علت ابتلا به بيماري قلبي دارفاني را وداع گفت.وي به دليل علاقه وافر به تاريخ و تمدن كشور، در بسياري از بناها و بافت هاي فرهنگي تاريخي به انجام فعاليت هاي پژوهشي، كاوش و مطالعه و مرمت پرداخته بود كه از جمله فعاليت هاي او مي توان به آزادسازي و ساماندهي محوطه تپه هگمتانه، مطالعه و بررسي آن، توصيف هرودت، اعلام نظر بحث انگيز مبني بر معرفي تپه پيسا در همدان در كنگره باستان شناسي مونيخ، كاوش و پژوهش مستقل در
تخت سليمان و انجام مطالعات باستان شناسي دره لرستان اشاره كرد.

برنامه ريزي براي جذب ۲۰ ميليون گردشگر به ايران
سيدحسين مرعشي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، عصر دوشنبه طي سخناني در مراسم اختتاميه اولين دوره آموزش مربيان هتلداري كشور گفت: «براساس سياست هاي نظام جمهوري اسلامي درخصوص توسعه صنعت گردشگري، هدف نهايي برنامه هفتم توسعه، جذب دو درصد از كل درآمد بين المللي صنعت گردشگري است كه باتوجه به اين امر در سال ۱۴۰۴ با ورود ۲۰ ميليون گردشگر به كشور روبه رو خواهيم بود.»وي افزود: «براي رسيدن به اين هدف، تا پايان برنامه چهارم بايد به رشد ۲۰ درصدي در ورود گردشگر به كشور دست يابيم. كه تحقق اين هدف با تعارف و شوخي امكان پذير نخواهد بود بلكه محقق شدن اين امر نيازمند جديت و تلاش و هماهنگي دست اندركاران بخش خصوصي و دولتي صنعت گردشگري كشور است.»

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
علم
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |
|  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |