پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۷
گفت وگو با «اتو ري هاگل»
الهه هاي مدرن يوناني
009435.jpg
مريم دري منش - تيم فوتبال يونان در مسابقات جام ملت هاي اين دوره، در اولين ديدارتوانست با پيروزي بر تيم ميزبان كه با اميد فراواني وارد تورنمنت شده بود، تعجب و نيز تحسين همگان را برانگيزد و دور از انتظار همگان پس از پرتغال، به عنوان تيم دوم از گروه خود صعود نمايد، موفقيتي كه در اين گروه، اسپانيا با تمام ستارگانش از عهده آن برنيامد.
اتو ري هاگل، مربي آلماني اين تيم در مصاحبه اي مطبوعاتي، در مورد موفقيت هاي پرسروصداي تيمش مي گويد و باز هم مطبوعات آلمان را مورد انتقاد قرار مي دهد.
* آقاي ري هاگل، شما عليرغم يك شكست، راهي مرحله يك چهارم پاياني شديد...
- من با وردربرمن بازي هاي زيادي در مقابل اسپارتاك مسكو انجام داده ام. در آن بازي ها مواقعي مي شد كه اصلاً توپ در اختيارمان قرار نمي گرفت. به همين خاطر مي دانستم كه روس ها چقدر خوب هستند، بازيكناني كه فوق العا ده پرورش يافته اند. اين را به بازيكنانم هم گفتم.
* معذلك خيلي زود با دو گل عقب افتاديد.
- براي اين بازي در فوتبال يونان بالاترين پاداش در نظر گرفته شده بود و همين هم كمي جوانان مرا از كار انداخت. قد همه مدافعان روسيه حداقل ۸۰/۱ بود. بعد هم كه ما دو گل دريافت كرديم.  آن موقع به خودم گفتم: «اوتو، به نظر مي رسد كه امروز ديگر كاري نمي توانيم بكنيم.» ولي در انتها به هدف رسيديم. جوانان من تسليم نشدند و دوباره با شدت جنگيدند. براي فوتبال يونان تصوير فاتحانه غيرقابل باوري است. خوشحالم از اينكه باعث خوشوقتي مردم يونان شده ام. خيلي باشكوه است، اينطور نيست؟
* اين وصول پرسروصدا و هيجان انگيز به مرحله يك چهارم نهايي، چه معنايي براي شما دارد؟
- هرگاه پيروز مي شوم، برايم پيروزي خاص با مردماني خاص است. همه ارزش و جايگاه خود را دارند. و من مي خواهم يك چيز ديگر به شما بگويم: قبلاً هميشه روزنامه نگاران مي گفتند كه من فقط در برمن موفق هستم. من همه جا مي توانم كار كنم. اين را نشان داده ام.
* شما در نيم ساعت آخر بازي هم مرتب تيم را به جلو مي رانديد، و در منطقه مربيان مثل ديوانه ها اين ور و آن ور مي پريديد، در صورتي كه نياز نبود كه گل ديگري بزنيد.
- هر وقت تيم ما تحت فشار قرار دارد، من فرياد مي زنم: «كريسته، كريسته، كريسته(آنجلوس كريسيتاس، مهاجم وردربرمن)، فضاها را ببند.» چون بچه هاي من گاهي اوقات خوابشان مي گيرد. من هم مي خواهم در هر حال مانع آن شوم.
*ولي هر ضد حمله مي توانست شما را از جام بيرون كند.
- ببخشيد: وقتي سروكله هيچ مهاجم حريف در محوطه جريمه ما پيدا نمي شود، پس گلي هم دريافت نخواهيم كرد. پس بيهوده است كه آنقدر دفاع كنيم تا گل حذف شدنمان را دريافت كنيم.
* آيا امروز بهتر از قبل مي توانيد از عهده بازي هايي كه اينچنين تيم را عصبي مي كند برآييد؟
- امروز استرس نسبتاً زيادي بر بازي حاكم بود. من آرزو مي كردم، حتي به خاطر مردم يونان، كه به يك چهارم نهايي صعود كنيم. آنها تا به حال در يك تورنمنت تا اينجا نيامده بودند، اين يك رويا براي يوناني ها است. نبايد به راحتي اين شانس را بلااستفاده بگذاريم و اگر امروز به اين موفقيت نمي رسيديم، يأس بزرگي گريبانگير آنها مي شد.
* آيا آينده طولاني تري در يونان برنامه ريزي مي كنيد؟
- مي دانيد، خيلي براي شما هيجان دارد كه بنويسيد من در آگوست، سه سال مي شود كه اينجا هستم، كاري كه هيچ مربي قبلاً موفق به آن نشده است. آنچه كه روزنامه نگاران ميل ندارند بشنوند و شما هم همينطور، مي توانيد به آرامي بنويسيد: من در آنجا هم يك ديكتاتور مردمي را معرفي كرده ام. واضح است كه يك نفر بايد اين را بگويد. رئيس شما هم همينطور است. يا شما هر كاري كه دلتان بخواهد مي كنيد؟
*آقاي ري هاگل، چطور در كشوري كه اينقدر برايتان بيگانه است توانسته ايد از عهده وظايف برآييد؟
- من اينجا با انسانها سروكار دارم. من سعي مي كنم آنها را گردهم بياورم. آنها فقط چهار باشگاه دارند. من از تنها چهار باشگاه معتبر، يك ساختمان بتوني براي تيم ملي ساخته ام. و با اين موفقيت ها، بازيكنان خود را باور كرده اند. من از سه سال پيش با نود درصد بازيكنان فعلي كار مي كنم. كسي از مجله كيكر اينجا هست؟ آنها هميشه همه چيز را مي دانند. آن موقع مدام از من انتقاد مي كردند كه فوتبالي ضد دفاع چهارنفره دارم.
009432.jpg

* خب، براي اينكه شما با يك ليبرو با فاصله زياد، پشت سر مدافعان بازي مي كنيد. روشي كه مدرن نيست.
- باشگاه المپياكوس پيرويس با دفاع خطي مدرن بازي مي كند. آن وقت با يوونتوس تورين چكار كردند؟ ۷ تا گل خوردند. اين است مدرن؟ مدرن آن است كه پيروز مي شود.
* ولي حالا موفقيت هاي شما در آلمان هم مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
- اگر من بي سروصدا حذف شده بودم چيز ديگري مي گفتيد. ولي مي دانم كه جايگاه با ارزشي در آلمان دارم. نزد تماشاگران و بخصوص كارشناسان، همينطور در ميان مربيان اروپايي.
* وقتي در يونان شروع به كار كرديد. واقعاً فكر مي كرديد كه بتوانيد اينطور پيش برويد؟
- شما فكر مي كرديد؟
* هرگز
- من گفته ام شما حالا يك مربي آلماني داريد من فقط در مقابل رياست فدراسيون جوابگو هستم. ما كاملاً روي كارمان تمركز كرده ايم. اين براي موفقيت ضروري بود. من روشن كرده ام كه هر كس براي ديگري اينجا است. هيچ كس به تنهايي نمي تواند پيروزي را كسب كند، معذرت مي خواهم كه مجبورم دوباره از مطبوعات انتقاد كنم. هميشه گفته ام و واقعيت فوتبال نيز همين است: براي من بازيكناني كه هميشه پس از بازي، در وضعيت بدي قرار مي گيرند، مهم هستند. از آنجائي كه من الان در يونان زندگي مي كنم، يك فيلسوف شده ام. لطفاً اين را بنويسيد: براي يك انسان هيچ چيز ضروري تر از يك انسان نيست.

سايه روشن
از كابل  تا آتن مقصد: بازي هاي  المپيك  تابستاني
گروه ورزشي - پنج  ورزشكار افغاني  از جمله  دو زن ، كاروان  اعزامي  كشور جنگ زده  افغانستان  در بازي هاي  المپيك  تابستاني  ۲۰۰۴ آتن  را تشكيل  مي دهند.
آنها هيچ  پولي  ندارند و زباني  براي  تكلم  با ميزبانان  خود در غربت  نمي دانند و تنها به  يك  زن  يوناني  اعتماد كرده اند كه  راهنماي  آنان  در جزيره  لسووس  واقع  در درياي  اژه  است .
اين  پنج  تن  از كابل  آمده  و مقصدشان  بازي هاي  المپيك  آتن  است . بعد از المپيك  ۱۹۹۶ آتلانتا، نخستين  تيم  افغاني  قرار است  دوباره  در المپيك  شركت  كند و براي  نخستين  بار، ورزشكاران  زن  نيز همراه  اين  تيم  هستند.
آنها عليرغم  بودجه  بسيار كم  خود، تلاش  مي كنند تا دست  كم  نتيجه  قابل  قبولي  در المپيك  آتن  كسب  كنند.
«فريبا رضايي » جودوكار ۱۸ ساله  افغاني  مي گويد: براي  من  برد و باخت  هيچ  اهميت  ندارد. همه  ورزشكاران  جهان  چهار سال  خود را براي  المپيك  آماده  مي كنند و ما فقط سه  ماه  فرصت  داريم  با اين  وصف  تمام  تلاش  خود را خواهيم  كرد.
فريبا و «روبينا موگميار» دونده  دو ۱۰۰ متر سرعت ، دو ورزشكار زني هستند كه  تيم  پنج  نفره  افغانستان  را همراهي  مي كنند. آنها از كشوري  مي آيند كه  رژيم  طالبان  مدرسه  را براي  دختران  ممنوع  كرده  و همه  زنان  مجبور به  استفاده  از نقاب  يا برقع  بودند.
هم  تيمي هاي  آنان  سه  مرد هستند: يك  كشتي گير، يك  دونده  و يك  بوكسور.
«زوي  ليواديتو» هماهنگ كننده  امور اين  تيم  با تيم  نجات  يونان  است  كه  زمينه  حضور پنج  ورزشكار افغاني  را در يونان  براي  تمرين  بيشتر فراهم كرده  است .
او هنگامي  كه  «مسعود عزيزي » ۱۸ ساله  را در حال  تمرين  دو با صندل هاي  مندرسش  ديد، تصميم  به  حمايت  از آنان  گرفت  و نظر مساعد مقامات  ايالت  يوناني  لسووس  را جلب  كرد.
آنها در روز ۲۶ ژوئن (۶ تيرماه ) براي  تمرين  بيشتر به  تسالونيكي  يونان  عزيمت  خواهند كرد.
كمپاني  آديداس  با تلاش هاي  ليواديتو، تامين  لباس  و لوازم  مورد نياز تيم  افغانستان  را تقبل  كرده  است  و دو پليس  با لباس  شخصي  محافظت  از آنها را برعهده  دارند.
بنابراين  گزارش ، سه  ورزشكار مرد تيم  افغانستان  از ماه  اكتبر تا آوريل  با حمايت  كميته  بين المللي  المپيك  ايران ،در اين كشور به  تمرين  مشغول  بودند.
«سلطاني  بشارمال » بوكسور ۱۹ ساله  تيم  افغانستان ، تنها ورزشكاري  است  كه  با شركت  در مسابقات  انتخابي ، جواز حضور در وزن  ۶۸ كيلوگرم  بازي هاي  المپيك  را به دست  آورده  است  و چهار ورزشكار ديگر با دريافت  وايت  كارت  راهي  اين  بازي ها مي شوند.

تابستان، فوتبال و آموزش استعدادها
009429.jpg
معراج مژده - توجه به اوقات فراغت جوانان در ايام تابستان و در حالي كه مناسب ترين شيوه براي آنكه پر كردن چنين اوقاتي به صورت بهينه و پرفايده براي اين گروه برنامه ريزي شده و در جهت تكامل و رشد ورزش قرار گيرد مهم ترين دغدغه اي است كه به صورت فراگير مورد تشويش و نگراني خانواده ها و جامعه ورزش كشور است. يكي از مهم ترين اشكالات اين موضوع ناهمگون و نارسايي در بخش هاي مختلف آموزش و از اين هم بدتر، سودجويي و فرصت طلبي كسي يا كساني است كه بدون سابقه روشن در امور اجرايي و فني ورزش از چنين فرصت هايي استفاده كرده و با تشكيل گروهها و تشكيلات مشابه ورزشي به سودجويي پرداخته و بدون آنكه مورد مراقبت و بازديد قرار گيرند با روش هاي مختلفي علاقه مندان به ورزش و خانواده ها را سركيسه مي كنند.
در چنين اوضاع و احوالي تشخيص خوب و بد، تفكيك موارد اصولي و غيراصولي، خود اشكال ديگري است كه نمي توان به راحتي آن را كنار گذاشت. بديهي است كه اگر مراقبت هاي لازم صورت نگيرد چه بسا كه مشكلات و نارسايي هايي بوجود آيد كه جبران آن هيچگاه نتواند قابل محاسبه و درك باشد. اما در ميان اين همه هرج و مرج و سردرگمي، گروههاي مجرب و كاردان هم هستند كه نمي توان آنها را نيز با چنين وضعيتي مورد مقايسه قرار داد.
بدون هيچ تعارف و رودربايستي چنين حركت هاي عامه پسند و مردمي كه مي تواند در زمينه استحكام و رشد و تعالي ورزش مقبول واقع شود بايد كه به صورتي كاملاً جدي مورد حمايت قرار گرفته و از آنها تمجيد و تقدير شود.
امير قلعه نويي سرمربي تيم فوتبال استقلال كه شايد جوان ترين مربي حال حاضر كشور باشد از جمله كساني است كه به صورت كاملاً تخصصي و هوشيار در اين زمينه بسيار قوي و پويا عمل مي كند. او مي گويد:
يكي از اصلي ترين و اساسي ترين مشكلات روز فوتبال ما اين است كه نوجوانان علاقه مند در شروع كار با توپ به غلط آموزش مي بينند و اين نقيصه بزرگي است كه بايد به صورت جدي و همگاني از دوگانگي موجود خارج شده و در مسير درستي هدايت شود. وي اضافه كرد: ما در مدرسه فوتبال استقلال معتقديم كه در اوقات فراغت هم نوجوانان و جوانان بايستي كه با مشورت و همكاري مربيان خود به نقطه اي برسند كه بتوانند به مشكلات فني و جسماني خود آگاهي كامل پيدا كنند. اگر چنين فرصت هايي از دست بروند ديگر فردايي براي رفع مشكلات وجود ندارد.
قلعه نويي اضافه كرد:در مدرسه فوتبال استقلال كه در مجموعه ورزشي انقلاب فعاليت چندين ساله اي دارد و در حال حاضر نيز با گروه زيادي از جوانان و علاقه مندان اين رشته در ايام تابستان راه اندازي شده است، مهم ترين اصل تفكيك وظايف و دسته بندي جوانان و نوجوانان در طبقات مختلف سني است. در مدرسه فوتبال استقلال دوگانگي فني در هيچ بخشي حاكم نيست و اين فرضيه را هم در اين مجموعه به كار گرفته ايم كه همه چيز و همه كس بايد در جهت رشد و سلامت ورزش و فوتبال باشد. ما نبايد هيچ فرصتي را از دست بدهيم. اوقات فراغت جوانان تنها نبايد دوره تفريح و وقت گذراني آنها باشد. اين بحث را با مدارس فوتبال باشگاههاي ديگر نيز پي مي  گيريم.

ايران  براي  چهارمين  بار، ميزبان  بازيهاي  ورزشي  بانوان  مسلمان  جهان  شد
گروه ورزشي - عدم توانمندي كشورهاي  عضو فدراسيون  ورزش  بانوان  مسلمان  در پذيرش ميزباني  چهارمين  دوره  بازيهاي  بانوان  مسلمان  جهان ، باعث  شد تا ايران ميزباني  اين  دوره  را نيز همچون  دوره هاي  گذشته  برعهده  بگيرد.
دبيركل  فدراسيون  ورزش  بانوان  مسلمان  با اشاره  به  فوايد برگزاري  اين بازيها براي  زنان  مسلمان  جهان ، توانايي  بالاي  زنان  ايراني  در برگزاري رقابتها را دليل  قبول  مجدد اين  ميزباني  عنوان  كرد.
«فريده  هادوي » افزود: تشكيلات  ورزش بانوان  ايران  از لحاظ نيروي  انساني ، كادر فني  مسابقات  واماكن  ورزشي  ويژه  بانوان  نسبت  به  ساير كشورهاي  عضو فدراسيون  ورزش  بانوان  مسلمان  قوي  تر است و بهتر مي تواند از عهده  برگزاري  اين  بازيها برآيد.
وي  ادامه  داد: كشورهايي  نظير پاكستان  و قطر عليرغم  علاقه شان  براي  قبول اين  ميزباني ، در عمل  نمي توانند با شرايط ما مسابقات  را برگزار كنند.
هادوي  كه  اعتقاد دارد بعد قهرماني  در ورزش  بانوان  ايران ، به  دنبال برگزاري  رقابتهاي  ورزشي  بازيهاي  زنان  مسلمان  در ايران  به دست  آمده  است ، درپاسخ  به  اين  سئوال  كه  بازيهاي  زنان  مسلمان  چه  دستاوردهايي  براي  رشد ورزش بانوان  ايراني  داشته  است ، به  ايرنا گفت : من  به  جرات  مي گويم  كه  تا قبل  ازبرگزاري  اين  رقابتها حتي  يك  تيم  ملي  در ورزش  بانوان  نداشتيم  و با اين اوصاف  و شرايطي  كه  اكنون  شاهد آن  هستيم ، برگزاري  اين  رقابتها نقش  بسزايي در جهت  رشد ورزش  بانوان  ايران  در بعد قهرماني  داشته  است .
وي  در مورد همكاري  اين  فدراسيون  با معاونت  ورزش  بانوان  كشور افزود: برگزاري  بازيهاي  اين  دوره  و نيز سه  دوره  گذشته  با همكاري  صد در صد معاونت  ورزش  بانوان  انجام  مي شود و اين  معاونت  به  عنوان  ميزبان  ازنظر تامين  نيروي انساني ، امكانات  و مديريت ، همكاري  بالايي  با ما داشته  است .
دبيركل  فدراسيون  ورزش  بانوان  مسلمان  گفت : مقدمات  برگزاري  اين  رقابتهافراهم  شده  و تاكنون  به  ۴۴ كشور عضو دعوتنامه هايي  ارسال  شده  است  كه  بيش از نيمي  از آنان  تاكنون  براي  شركت  در اين  بازيها اعلام  آمادگي  نموده اند.
به گفته  هادوي ، اين  رقابتها در ۱۶ رشته  ورزشي  درمهرماه  سال  ۸۴ درتهران برگزار خواهد شد و فدراسيون  ورزش  زنان  مسلمان  از هم  اكنون  خود را براي  برگزاري  هرچه  بهتر آن  آماده  مي كند.
وي  همچنين  گفت : بسياري  از كشورها براي  بنيان  گذاشتن  يك  واقعه  و يامسابقه ، تاسالها ميزباني  آن  مسابقات  را بر عهده  مي گيرند مثل  رقابتهاي  ورزشي  جانبازان  ومعلولان  كه  سالها در استوك  مندويل  انگلستان  برگزار مي شد.
وي  افزود: اين  كشورها از اين  كار هدف  خاصي  را دنبال  مي كنند كه  براي آنان  از اهميت  بسياري  برخوردار است  و آن  برگزاري  خوب  مسابقات  از نظر كمي و كيفي  براي  اشاعه  به  ديگر كشورها است .
هادوي  اظهار داشت : باتوجه  به اينكه  بيش  از ۱۲ سال  ازعمر فدراسيون  ورزش بانوان  مسلمان  نمي گذرد، ما اين  رسالت  را بر عهده  داريم  تا بازيهاي  ورزشي بانوان  مسلمان  را به خوبي  برگزار كنيم  تا ساير كشورها توانايي  لازم  را براي اين  امر به  دست  بياورند.
وي  افزود: اينطور نبوده  كه  اين  بازيها هيچ  پيشنهادي  براي  ميزباني نداشته  باشد و كشورهاي  پاكستان  و قطر نامزد اين  ميزباني  بوده اند ولي  اين امر براي  اين  كشورها به  دليل  شرايط سياسي  كشور پاكستان  و نيز برگزاري بازيهاي  آسيايي  ۲۰۰۶ در كشور قطر، امكان  پذير نبوده  و به  همين  دليل  با آن موافقت  نشد ولي  موضوع  مهم ، تمايلي  است  كه  آنان  براي  ميزباني  از خود نشان دادند و اين  براي  ما بسيار حايز اهميت  است .
هادوي  گفت : براي  آماده سازي  ساير كشورهاي  عضو اين  فدراسيون ، لازم  است برگزاري  رقابتهاي  تك  رشته اي  به  آنها سپرده  شود تا بتوانند تواناييهاي  خودرا محك  بزنند و در آينده  براي  برگزاري  اين  رقابتها آماده  شوند.
بدين  منظور براي  نخستين  بار در سال  ۸۱ كشور عراق  برگزاري  رقابتهاي شطرنج  را عهده دار شد و در سال  ۸۲ قطر ميزباني  رقابتهاي  واليبال  و هندبال را برعهده  داشت .
به  گفته  هادوي ، براي  برگزاري  اين  رقابتها در سال  جاري  نيز كشورهاي زيادي  اعلام  آمادگي  كرده اند كه  به  زودي  رقابتهاي  پينگ  پنگ  در كويت  برگزارمي شود و سودان  در دورشته  و كشور سوريه  در يك  رشته  اعلام  آمادگي  نموده اند.
وي  گفت : اين  بي انصافي  است  كه  عده اي  بگويند، بازيهاي  زنان  مسلمان  ،تنها هزينه اي  بر عهده  ورزش  كشور گذاشته  و هيچ  بازدهي  نداشته ، چرا كه  من به  عنوان  يك  زن  مربي  و داور و ورزشكار زماني  مطرح  شدم  كه  قرار شد تيم ملي  بانوان  را براي  اين  مسابقات  آماده  سازم  و در اين  رقابتها سوت  زده  و بازي  كنم  و اين  رقابتها بود كه  قابليتهاي  ما را شكوفا ساخت .
وي  در پاسخ  به  ايــن  سئوال  كه  آيا هزينه  كردن  اين  پولها در راه  ورزش همگاني  بيشتر به  نفع  بانوان  نيست ، گفت : هر انساني  دو بعد دارد و ما براي دعوت  و تــرغيب  بانوان  به  ورزش  ، بايد بعد رواني  را با يــك  انگيزه  قوي ،تقويت  كنيم .
زماني  كه  يك  قهرمان  ورزشي  خوب  در بين  بانوان  داشته باشيم ، با تاثيرشخصيت  وجودي  او مي توانيم  افراد زيادي  را به  ورزش  كردن  ترغيب  كنيم .
هادوي  در پايان  افزود: يكــي  از منافع  ورزش  قهرماني  علاوه  بر شادابي  وتهييج  روحيه  افراد، جمع  شدن  ملتها و فرهنگها كنار يكديگر و كسب  افتخار ملي براي  بانوان  ما و نيز ترغيب  بانوان  به  ورزشهاي  همگاني  است .

خبرها و نگاه ها
پيروزي تيم فوتبال منتخب همشهري بر تيم هنرمندان ايران
009441.jpg
گروه ورزشي: تيم فوتبال منتخب همشهري به ياد زلزله زدگان مصيبت ديده شمال ايران ديدار دوستانه اي را برابر تيم فرياد هنرمندان برگزار كرد كه موفق به پيروزي مقابل حريف شد.
تيم فوتسال همشهري كه خود را براي رقابتهاي فوتسال جام رسانه ها كه در شهريورماه برگزار مي شود آماده مي كند، پيش از اين، ديدارهاي دوستانه اي رابا تيم هاي فوتسال پيام، پيشكسوتان استقلال، ياران و باشگاه هنرمندان و... برگزار كرده است.
در تيم فوتبال همشهري كيوان آشفته، محسن مرادي، اكبر رستمي، بهادر اسلامي، محمد رسولي، ابوالفضل كشاورز، عطاءالله طاهركناره، محمود بخشي، رضا لطفعليان، حسين جعفري، سعيد شعباني، كاظم كشاورز، حسين محمدي، مهدي افراش، ماشاءالله آروين، محمد ذوالفقاري، حسن حيدري و معراج مژده وحسين ارزشمند حضور دارند.
سرمربي تيم فوتسال همشهري سيامك قليچ خاني است. سرپرستي تيم برعهده حميد كياني مي باشد و حسين اقبالي مسئول اجرايي اين تيم است. در تيم فرياد هنرمندان نيز ايرج نوذري، پژمان بازغي، پرهام بازغي، كيوان محمودنژاد، رضا ناصري، كامبيز ديرباز، علي لهراسبي، يوسف صيادي، رامبد شكرآبي، سيدجواد يحيوي بازي مي كنند.
سرپرستي اين تيم به عهده سيدحسين موسوي است و محمود خوراكچي نيز مربيگري اين تيم را در دست دارد.

نماينده ايران در تورنمنت بزرگ هندبال ساحلي جهان
009438.jpg
قهرمان ساحلي هندبال ايران براي شركت در مسابقات بين المللي اوكراين اوايل هفته آينده عازم اوكراين مي شود. تيم هندبال شهيد قندي يزد در تورنمنت اوكراين به مصاف تيم هايي از كشورهاي روسيه، نروژ، برزيل، اوكراين، اسپانيا و كرواسي مي رود. تورنمنت اوكراين در زمره معتبرترين تورهاي هندبال ساحلي جهان بعد از مسابقات جهاني قرار دارد. اين رقابت ها چهار روز بطول مي انجامد و به سه تيم اول آن جوايزي ارزشمند تعلق مي گيرد.
هندبال هم به تبعيت از واليبال چند سالي است رو به مسابقات ساحلي آورده است. جذابيت هاي هندبال در ساحل موجب شده است تا اين ايده و طرح هم اكنون بخش وسيعي از كشورهاي قاره هاي مختلف را در برگيرد. هم اكنون هندبال ساحلي در كنار واليبال ساحلي با جوائزي ارزشمند به خصوص در اروپا و آمريكاي جنوبي رواج و رونق خاصي دارد. قاره آسيا به نسبت ساير قاره ها ديرتر اقدام به راه اندازي اين رشته نموده ولي در سالهاي اخير كشورهاي اين قاره همچون ايران و ژاپن گامهاي ارزنده اي در اين زمينه برداشته اند. با پيوستن كشورهاي عربي به ايران و ژاپن هندبال ساحلي در آسيا در حال پيدا كردن جايگاه مناسبي براي خود است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
سياست
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |
|  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |