پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۴
ارباب شكرالله و آرزوهاي برباد رفته
مدرسه ۲۷ هزار متري گم شد
آپارتمان هاي دو سوي خيابان و مرغوبيت زمين، متصرفان را به صرافت انداخت تا به هر شكل شده متولي را راضي كنند و براي خانه هاي خود سند بگيرند. گو اينكه عمر آخرين متولي زمين كفاف نداد
سهيلا بيگلرخاني 
010695.jpg

سوزن بانان در چاله مگسي 
۱- تئاتر سوزن بانان را اگر به ياد نداريد، حتما به ياد آوريد همان ايستگاه متروكي كه هيچ قطاري از آن عبور نمي كرد، اما آلفرد و دوستش كارشان را مي كردند و حقوقشان هم هرماه به دستشان مي رسيد.
۲- يك آدم خير۳۸-۳۷ سال است كه از اين دنيا رفته و زميني را وقف كرده براي مدرسه سازي، اما هنوز آرزوي او عملي نشده است.
۳- آموزش و پرورش كه هيچگونه مشكل مالي ندارد، هر سال بابت يك زمين بلااستفاده ۸۰۰ هزارتومان كرايه مي دهد. تئاتر سوزن بانان يادتان آمد!
يكي بود يكي نبود حدود ۳۸-۳۷ سال قبل شايد كمي قبل تر، يك نفر، يك آدم باخدا تصميم گرفت قطعه زمين بزرگي از مايملك خود را وقف كارهاي خير كند. اين آدم خير فكر كرد و فكر كرد تا اينكه به نتيجه رسيد. چه كاري بهتر از مدرسه سازي. اين شد كه سال ۱۳۴۷ اجاره نامه اي تنظيم و ۲۷ هزار متر زمين وقفي با اجاره اي ناچيز در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفت تا ظرف ۲ سال براي دانش آموزان محروم شهرري مدرسه اي ساخته شود. ۳۶ سال از آن زمان گذشت، حاصل اين قول و قرار دو ساله شد، يك مدرسه ۵ هزار متري و ۱۹ هزار متر زمين بلا استفاده و ۳ هزار متر زميني كه در روز روشن گم شد.
010692.jpg

زمين ۶۰ هزارمتري و طمع متصرفان 
ز زمين باير خبري نيست. بي توجهي ۳۶ساله آموزش و پرورش حداقل به چند كشاورز، اين فرصت را داده كه اين زمين را به منطقه اي كشاورزي تبديل كنند. با آنكه اين زمين سال هاي قبل در محله هاي نسبتا حاشيه اي شهرري واقع شده بود، اما حالا با پيشرفت بافت شهري، زمين گمشده به منطقه مسكوني نسبتا خوب شهر تبديل شده است. آپارتمان هاي دوسوي خيابان شهيد كياني اين را مي گويند. چند خانه كه نه، آلونك، در يكي از شاخ هاي زمين، كشاورزان را در خودجاي داده و درست چسبيده به آن آلاچيقي كه نقش مغازه سبزي و صيفي فروشي را بازي مي كند. ادامه گزارش را با اين تصور بخوانيد كه به هيچ عنوان بحران كمبود مدرسه در ايران وجود ندارد. «نخستين قطعه زمين در سال هاي ۵۸-۵۷ به تصرف درآمد.»
اين را مقدم مي گويد. او يكي از همسايگان زمين ۲۷ هزارمتري است و به خاطر رفت و آمد هايي كه براي خريد قطعه اي زمين در همسايگي ملك به ادارات مختلف داشته، با تمام چم و خم آن آشناست.
هم اوست كه پيشينه اي كامل تر از آنچه اسناد و مدارك نشان مي دهند، از سرگذشت زمين در اختيار ما مي گذارد.
زمين وقفي ۲۷ هزارمتري به گفته مقدم ابتدا ۶۰هزار متر بوده كه همان سال هاي ۴۷-۴۶ حدود ۳۰ هزار متر آن از سوي دولت وقت براي احداث خيابان و تعدادي خانه و بوستان در نظر گرفته شده و از متولي خلع يد مي شود. پس از آن متولي براي زايل نشدن بقيه زمين آن را به صورت اجاره اي به آموزش و پرورش واگذار مي كند. ارباب شكرالله مالك اوليه زمين در اسناد وقفنامه اولاد ذكور خانواده را به ترتيب متولي زمين موقوفه اعلام كرده است. براساس اين وقفنامه عايدات زمين بايد مصرف امور خيريه اي چون خرج ايتام شود.
كشاورزان ساكن زمين حواسشان جمع است. به همين خاطر پشت بام يكي از آپارتمان هاي كنار زمين را براي عكاسي ترجيح مي دهيم. بي دردسر موفق مي شويم به پشت بام آپارتمان پنج طبقه برسيم. همينطور كه از پله ها بالا مي رويم مقدم كه مدتي هم به عنوان وكيل متولي پيگير امور زمين وقفي بوده، توضيح مي دهد: «آموزش و پرورش سالي ۸۳۰ هزار تومان بابت اين ملك اجاره مي دهد. سال ۵۸ با مجوز شوراي انقلاب، در ۵ هزار متر از زمين يك مدرسه استثنايي ساخته شد. پس از مدتي مدرسه به بهزيستي واگذار شد و بعدها با تشكيل سازمان آموزش و پرورش استثنايي اين مدرسه دوباره به آموزش و پرورش برگشت. چند قسمت زمين را هم كشاورزها تصرف كردند و خانه ساختند و حالا حاضر به تخليه نيستند.»
آپارتمان هاي دو سوي خيابان و مرغوبيت زمين، متصرفان را به صرافت انداخت تا به هر شكل شده متولي را راضي كنند و براي خانه هاي خود سند بگيرند. گو اينكه عمر آخرين متولي زمين كفاف نداد. وي سه ماه قبل فوت شده و پرونده زمين از سوي او مسكوت مانده است. با اين حال اجاره نامه جديد زمين چيز ديگري مي گويد. مترا ژ زمين در اجاره نامه هاي متعدد از سال ۱۳۴۷ به تدريج از ۲۷ هزار متر به ۲۳ هزار متر، سپس به ۲۱هزار متر و اخيرا به ۱۹ هزار متر تقليل يافته است. اين گواه موافقت تلويحي سازمان اوقاف با نيت متصرفان دارد. با اين حال مشكل زمين بلااستفاده ۲۰ هزار متر تصرف كشاورزان نيست.
مي توانيد آپارتمان بسازيد
هنوز اين زمين به مدرسه تبديل نشده، شايد سال ها قبل علت اين تاخير مشكلات مالي، اعتباري، بروكراسي و يا مواردي از اين قبيل بود. اما اكنون به نظر مي رسد، آموزش و پرورش نيز گرفتار طمعي از جنس طمع كشاورزان متصرف شده است. دو سال قبل متولي تصميم مي گيرد، زمين را از آموزش و پرورش پس بگيرد. چه بر اساس قرارداد، سال ۱۳۴۹ بايد در اين زمين مدرسه ساخته مي شد. اين تصميم وكيل متولي را به ادارات متفاوت مي كشاند و نتيجه آنكه كميسيون ماده پنج تغيير كاربري اين زمين از آموزشي به مسكوني را بلامانع اعلام مي كند.
مقدم راي كميسيون ماده پنج را نشان مي دهد و مي گويد: «به محض آنكه آموزش و پرورش از اين موضوع مطلع شد، بحث ساخت مدرسه را پيش كشيد. بعد هم گفتند، مي خواهند اين زمين را تبديل به انبار وسايل اداره كنند و به آن نياز دارند. اما گويا تعاوني مسكن آموزش و پرورش قصد گرفتن زمين را دارد. آنها مي خواهند در اين زمين براي كارمندانشان آپارتمان بسازند.»
به گفته مقدم با آنكه هنوزتعاوني مسكن آموزش و پرورش موفق نشده زمين را از متولي بگيرد، اما با توجه به راي كميسيون ماده پنج بعيد نيست با تصميم تعاوني مسكن موافقت شود.
ساكنان زمين وقفي
۳۸-۳۷ سال از تصميم ارباب شكرالله براي وقف ملكش مي گذرد. اكنون از اين زمين ۶۰ هزار متري ، ۱۹ هزار متر باقي مانده كه گويي وقف كشاورزي شده. معلوم نيست، شايد سال آينده نشاني از اين ۱۹ هزارمتر باقي نماند. شايد چند سال ديگر معلمان وكارمندان آموزش و پرورش ساكن آپارتمان هاي ساخته شده در اين زمين شوند وهرگز به ذهنشان هم اين فكر خطور نكند كه زمين ملكشان وقفي است و آنها بر روي آرزوهاي ويران شده يك مرد خير، خانه ساخته اند.
مسوولان به داد زمين برسند
ماجراي زمين ارباب شكرالله به گوش كارشناسان بخش ساختمان آموزش و پرورش ناحيه ۲ شهرري آشناست.
حميد ميرفتاحي كارشناس آموزش و پرورش ناحيه ۲ شهرري از مسوولان آموزش و پرورش مي خواهد، براي نجات اين زمين به كمك بيايند. به گفته وي، كشاورزاني كه در اين زمين به كشت و كار مشغولند از سكنه قديمي شهرري هستند. آنان سال هاست در اين زمين كشاورزي مي كنند. « ... هر بار كه خواسته ايم در اين زمين مدرسه سازي كنيم، مستاجر (كشاورز) سنگ بزرگ انداخته است. حالاهم كه خودش فوت كرده، ورثه او هم با هم هماهنگ نيستند. آنان حق ريشه مي خواهند.» با آنكه آموزش و پرورش پذيرفته كه به ورثه كشاورز، حق ريشه بدهد، اما ورثه به اين حق قانع نيستند. «آنها مي گويند به هر كدام از ما ۲۰۰ متر زمين بدهيد، چون مي دانند حق ريشه (به دليل بيش از ۱۰ سال اقامت) پول چنداني نمي شود.»
ميرفتاحي مي گويد: «ما توانستيم به آموزش و پرورش بقبولانيم كه به اين درخواست ورثه عمل كند. حتي اگر ۲هزار متر را هم به آنان واگذار كنيم و بقيه را پس بگيريم، باز هم براي ما مي صرفد.»
وي متراژ اصلي زمين را ۱۷ هزار متر عنوان مي كند. به اين ترتيب ۲ هزار متر ديگر هم دركش و قوس اجاره نامه هاي متعدد گم شد. شايعه تصميم تعاوني مسكن آموزش و پروش مبني بر تصرف زمين براي آپارتمان سازي بسيار جدي به نظر مي رسد. با اين حال ميرفتاحي مي گويد: «تعاوني مسكن هيچ مصوبه اي در اين زمينه ندارد.»
... «اين محله از مناطق محروم شهرري بود، معروف به چاله مگسي. اما اكنون به خاطر ساخت شهرك گل ها، زمين هاي اين منطقه مرغوب شده است. پيش از اين چندان تراكم دانش آموزي اين منطقه زياد نبود، اما اكنون با رونق آپارتمان سازي تراكم دانش آموزي اين منطقه افزايش يافته است.»
به گفته ميرفتاحي اين زمين براي منطقه ۲ شهرري بسيار حياتي است، چرا كه اغلب مدرسه هاي منطقه فرسوده است و اين منطقه زميني براي اجراي طرح هاي عمراني خود ندارد. «سال گذشته مجبور شديم يكي از مدارس قديمي اين منطقه را براي اجراي طرح جديد خراب كنيم. از مسوولان مي خواهيم به داد اين زمين برسند.»
حداقل قيمت زمين در اين منطقه متري ۲۰۰ هزار تومان است كه با اين حساب مي توان گفت در صورت ادامه بي توجهي آموزش و پرورش حدود ۴ ميليارد تومان از ثروت اين سازمان و در نتيجه ثروت مردم بلا استفاده مانده است.
احتمالا بحران مدارس استيجاري ادامه خواهد يافت و تعدادي مدرسه تخليه خواهند شد. شايد يكي از همين مدرسه ها نزديك زمين پشت «بي بي  زبيده» باشد. دانش آموزان آن مدرسه هم شايد هرگز ندانند، مي توانستند در مدرسه اي در محله خودشان و مال خودشان درس بخوانند و نگران تخليه كلاس ها نباشند.

اداره برق كم آورد
۲-۱ به نفع جام ملت ها ي اروپا
بر اساس قراردادي كه اداره برق با يك شركت بيمه منعقد كرده است به زودي خسارات افراد آسيب ديده پرداخت شده و به شكايات آنها رسيدگي خواهد شد
010698.jpg
اين درست كه جام ملت هاي اروپا به وقت پرتغال در ساعات اول شب انجام مي شود، اما خواب بر ما حرام شده است.
جام ملت هاي اروپاشايد براي برخي از شهروندان جذاب و دوست داشتني است، اما همين جام براي برخي ديگر از شهروندان تبديل به جامي  تلخ شده است. نه به خاطر شب بيداري بچه ها يا فريادهايي كه براي تشويق تيم ها نيمه شب شنيده مي شود. به اين دليل كه به خاطر استقبال مردم از اين بازي ها بر تراكم استفاده از برق در ساعات پاياني شب افزوده شد و حتي گفته مي شود اداره برق تهران براي جلوگيري از قطعي برق و كاهش بار، بخشي از برق مناطق را پيش از شروع بازي قطع و چند دقيقه قبل از بازي اقدام به وصل آن مي كند اما اين بخشي از ماجراست. چند شب پيش درست ۱۰ دقيقه به ۱۱ شب بود كه لامپ اتاق نشيمن خانواده خليلي در محله جوانمرد قصاب شهرري تركيد. تلويزيون خاموش و از پشت يخچال دود بلند شد.
چند ثانيه بعد همه چيز در تاريكي فرو رفت، تمام فضاي خانه را بويي شبيه سوختگي سيم پر كرده بود.
خليلي جوان به سمت رايانه خود دويد تا آن را خاموش كند، اما قطع ناگهاني برق سيستم آن را كاملا از بين برده بود، اما ماجرا به يك خانه ختم نمي شد. بخشي از اهالي محله جوانمرد قصاب هراسناك به كوچه و خيابان ريختند تا ببينند چه خبر است. ظاهرا اين بلا برسر بخش وسيعي از محله جوانمرد قصاب نازل شده بود.
خانواده خليلي نيز مانند ساير اهالي براي مدتي كنتور برق را خاموش كردند تا از آتش سوزي احتمالي سيم هاي برق جلوگيري شود. آنها شانس آوردند كه فرزند بزرگشان مهندس برق و از خطرات چنين حوادثي به خوبي آگاه بود.
مهندس خليلي علت خاموشي ناگهاني جريان برق را اشتباه اپراتور اداره برق دانست و گفت: «يك هفته قبل اداره برق اعلام كرد اقدام به نصب ۸ تير چراغ برق در محل كرد كه به واسطه آن يك رشته سيم جديد وارد شبكه برق محله مي شد.»
به اعتقاد وي در اين رشته سيم ها برقي جريان نداشت احتمالا اپراتور نادانسته جريان برق قوي را وارد اين شبكه جديد مي كند. وي مي گويد: «برق محله هنوز قطع است و اهالي آن بخشي هم كه جريان برق وصل است جرات نمي كنند كنتورهايشان را روشن كنند.» مهندس رضا پيشكاري رئيس اداره حوادث شركت برق شهرري علت قطع جريان برق را ازدياد مصرف اهالي عنوان كرده و مي گويد: «به علت ازدياد مصرف، فشار مضاعفي بر شبكه برق وارد شده و كابل ترانسفورماتور برق دچار سوختگي شده است.»
وقتي بارهاي مصرفي بر روي فازهاي جريان الكتريكي نامتعادل مي شود بر روي تجهيزات، فشار وارد شده و شبكه را معيوب مي كند.
پيشكاري تاكيدمي كند: «نامتعادل بودن بارهاي مصرفي، از سوي خود مصرف كنندگان به وجود مي آيد. وقتي بارها اعلام كرديم كه از ساعت ۲۰ الي ۲۴ شب شهروندان از مصرف زياد برق خودداري كنند، به اين دليل است كه در اين ساعات از شبانه روز به ميزان ۳۰ الي ۴۰ درصد فشار به تجهيزات و شبكه برقي افزوده مي شود. اما مشتركان توجهي ندارند و اتفاقا شب ها از اتو، جاروبرقي و ماشين لباسشويي استفاده مي كنند.»
علاوه بر اين از ساعت ۲۰ به بعد بر ميزان روشنايي منازل و خيابان ها اضافه شده و استفاده مشتركان از وسايل پرمصرف برقي نهايتا، شبكه برق رساني خودشان را دچار اختلال مي كند. يكي از اهالي منطقه مي گويد: «امروزه فرهنگ مصرفي اهالي اين منطقه هم فرق كرده و ميزان استفاده از مايكروفر، ضبط، رايانه، سماور برقي و ماهواره بالا رفته است و تنوع مصرف فشار وارد بر فازهاي برق را افزايش داده است.» پيشكاري رئيس واحد حوادث شركت برق شهر ري مي گويد: «ظرفيت مصرف برق هر خانوار بر مبناي قراردادي است كه شركت برق با مشتركان امضا مي كند. مثلا براي هر خانوار كنتور ۲۵ آمپري نصب مي شود. اما گاهي شهروندان از حد مصرف مجاز خارج شده و آن را به ۳۰ الي ۴۰ آمپر نيز مي رسانند.»
وجود انشعاب هاي غيرقانوني در برخي از نقاط ايران بسيار رايج است. به اين شكل كه برخي از كارگاه هاي توليدي و حتي خانوارهاي مسكوني با دستكاري كردن فيوز برق و نصب چند رشته سيم، مقداري برق از شبكه مي دزدند كه در نهايت ولتا ژ برق را بالا برده و فشار را در تجهيزات شبكه بالا مي برد.
پيشكاري مي گويد: «انشعاب غيرمجاز از برق، بدون اصلاح شركت برق و به صورت غيرقانوني انجام مي شود و چون اغلب، اين امر در شب ها و هنگام پرمصرف بودن برق انجام مي شود كارشناسان شركت برق قادر نيستند محل انشعاب غيرقانوني را پيدا كنند.»
مهندس خليلي يكي از اهالي جوانمردقصاب معتقد است كه قطع جريان برق كه چند شب قبل رخ داد ربطي به ازدياد مصرف اهالي ندارد و علت آن اشتباه اپراتور در فرستادن جريان برق به سيم هاي خالي از جريان است.
به هر تقدير بسياري از لوازم برقي اهالي سوخته و خسارات زيادي وارد شده است.
پيشكاري مسووليت جبران اين خسارت را بر عهده اداره برق منطقه دانسته و مي گويد: «بر اساس قراردادي كه اداره برق با يك شركت بيمه انعقاد كرده است به زودي خسارات افراد آسيب ديده پرداخت شده و به شكايات آنها رسيدگي خواهد شد.»
به گفته وي تاكنون ۵ مورد شكايت از اهالي به صورت مكتوب به دبيرخانه ارسال شده كه به زودي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
درست وسط گرماي تابستان است، اما اهالي منطقه جوانمرد قصاب جرات ندارند برق ها را روشن كنند. آنها مي ترسند كه اتفاق چند شب قبل باز هم تكرار شود. دريغ از يك ليوان آب يخ.

فرودگاه بزرگ با اتصال به مترو كامل مي شود
نبض زمان در دستان تكنولوژي مدرن حمل و نقل
در فرودگاه هايي كه تعداد مسافران آنها سالا نه بيش از ۷ ميليون نفر است، استفاده از وسايط حمل و نقل ريلي ارجحيت دارد
010701.jpg
هيات دولت در سال ۸۱ توسعه خط يك مترو تهران تا فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) را با انجام هزينه ها توسط دولت تصويب و وزارت راه و ترابري را به عنوان مجري آن تعيين كرد.
مترو سريع السير هنگ كنگ ظرف ۲۳ دقيقه مسافران را از مركز شلوغ و پر تردد شهر به فرودگاهي كه در خارج شهر واقع است مي رساند
احداث خط ۴ مترو كه قرار است از ميدان شهيد كلاهدوز شروع شده و بعد از گذر از فرودگاه مهرآباد به شهرك اكباتان ختم شود، به مناقصه گذاشته شد

مهرداد مشايخي 
ترافيك هوايي يك تجارت در حال توسعه است ونتيجه اين توسعه هم افزايش مداوم جريان مسافران و كارمندان به فرودگاه و برعكس. اين موضوع تقريبا در تمام دنيا موجب بروز مشكلاتي در نحوه دسترسي به فرودگاه ها شده است كه موضوع حمل كالا هم آن راتشديد مي كند. اينها باعث شده است تا اين پرسش مطرح شود كه چگونه شبكه حمل ونقل عمومي مي تواند با پويايي و تحرك در حل اين معضل كمك كند.
براي مسافران هوايي، استفاده ازخودرو شخصي دراكثر مواقع روش راحتي جهت دسترسي به فرودگاه محسوب نمي شود. به هر حال ترافيك در جاده هاي منتهي به فرودگاه ها موجب مشكلات زيادي مي شود و علاوه بر آن خودروهاي شخصي نياز به فضاي كافي براي پارك دارند. در نتيجه در برخي مواقع مسافران مجبورند مسافت بسيار طولاني را طي كنند تا به پايانه هاي فرودگاه برسند.
اين مسايل از جهتي در ايران مهم و حايز اهميت به شمار مي آيد. ايران باوجود اينكه به دليل تحريم هاي آمريكا درگسترش خطوط هوايي خود با مشكل روبه روست، اما توانسته است راههايي را براي ارايه خدمات وسيع تر و بهتر پيدا كند. شركت هاي هوايي بزرگ دنيا در مشاركت باشركت هاي داخلي، بخشي از پروازهاي داخلي و خارجي را به عهده گرفته اند و به اين ترتيب راه گسترش خدمات هوايي وافزايش پروازهاي داخلي و خارجي را باز كرده اند. از طرف ديگر ايران كشوريست كه مديران آن قصد دارند باتوجه ويژه به صنعت گردشگري، بخش هاي درآمدزاي اين صنعت را تقويت كنند و اين در حالي ميسر است كه امكان ارايه خدمات هوايي مناسب و كارآمد با رفاه وامنيت هرچه بيشتر فراهم آمده باشد. بنابراين تقويت بخش هاي مختلف خدمات رفاهي در سفرهاي هوايي بسيار حايز اهميت خواهد بود.
توانايي در تامين امكانات حمل ونقل گروهي توسط شبكه هاي حمل ونقل عمومي، مهمترين نقطه قوت اين شبكه ها به شمار مي رود. راه آهن هاي سبك و سنگين به ويژه اين توانايي را دارند كه در انتقال گروهي و متمركز مسافران به فرودگاه ها شركت  كنند و خطوط اتوبوسراني نيز مناسب انتقال مسافران در حجم پايين تر و پراكنده تر به فرودگاه هاي كوچك است. يك طرح مطالعاتي در آمريكا نشان مي دهد كه در فرودگاه هايي با تعداد مسافر سالانه بيش از ۷ ميليون نفر، استفاده از يك روش ارتباطي مبتني بر راه آهن ارجحيت دارد.
حمل و نقل عمومي و فرودگاه ها
سهم شبكه هاي حمل و نقل عمومي در دسترسي به فرودگاه هاي موجود دنيا، در كشورهاي مختلف متفاوت است. در فرودگاه جديد التاسيس شهر «اسلو» كه از اكتبر سا ل۱۹۹۸ شروع به كار كرده و تعداد مسافران آن درحال حاضر سالانه ۱۴ ميليون نفر است، سهم شبكه حمل و نقل عمومي ۶۰ درصد بوده كه ۳۸ درصد آن از نوع ريلي است. در فرودگاه زوريخ (با ۱۸ ميليون مسافر) ۴۵ درصد از مسافران با استفاده از قطار، خود را به فرودگاه مي رسانند. در فرودگاه هاي آمريكا، اين رقم از ۱۵ درصد تجاوز نمي كند (فقط ۸ فرودگاه از ۳۳ فرودگاه بزرگ آمريكا داراي ارتباط مستقيم ريلي هستند). شبكه حمل و نقل عمومي در فرودگاه هاي توكيو و هنگ كنگ، از سهمي معادل ۶۰ درصد برخوردارند. سهم شبكه حمل و نقل عمومي در چهار فرودگاه عمده اروپا يعني هيترولندن، شارل دوگل پاريس، فرانفكورت و آمستردام ۳۵ درصد است.
بنا به دلايلي نظير نياز به فضاي وسيع، جهت احداث و ايجاد آلودگي صوتي، امروزه فرودگاه هاي جديد را بسيار دورتر از مراكز شهري احداث مي كنند، به طوري كه فرودگاه اسلو در فاصله ۴۷ كيلومتري، آتن در فاصله ۳۳ كيلومتري و ميلان در فاصله ۵۰ كيلومتري اين شهرها قرار دارند. فرودگاه هايي نظير اسلو و ميلان از آغاز به كار و بهره برداري، داراي ارتباطي ريلي بوده اند.
ساير فرودگاه هايي كه از اين روش ارتباطي برخوردار نبوده، ولي در حال توسعه فعاليت هاي اقتصادي هستند، در راستاي احداث مسيرهاي ريلي گام بر مي دارند. در فرودگاه كلن، (۸ ميليون مسافر) در تابستان امسال از يك ايستگاه براي قطار سريع السير ICE و قطارهاي حومه اي بهره برداري خواهد شد. فرودگاه آتن با ۱۲ ميليون مسافر، در ماه ژوئن ۲۰۰۴ و دقيقا قبل از آغاز بازي هاي المپيك، از يك خط مترو جديد بهره مند خواهدشد و در شهر مادريد نيز از سال ۲۰۰۲ يك خط جديد مترو براي اتصال مركز شهر به فرودگاه۴) Barajas ۳ميليون مسافر) راه اندازي شد.
به تجربه ثابت شده است كه ارتباط ريلي بهترين و موفقيت آميزترين روش، جهت جذب حجم بالاي مسافران با توجه به سرعت و ظرفيت بالاي ارايه شده توسط اين روش است. البته ظرفيت راهآهن با اندازه فرودگاه ،از نظر توان پذيرش مسافر و فعاليت هاي اقتصادي ارتباط مستقيم دارد. مثلا پايين ترين حد براي تداوم حيات ارتباطات ريلي، وجود حدود ۷ ميليون مسافر در سال است.
از طرف ديگر وجود امكانات حمل و نقل عمومي مناسب هم، متقابلا باعث جذب مسافران بيشتري مي شود و عقيده مردم هم بر اين است كه در مواجهه با مشكلات دسترسي به فرودگاه ها بايد دقت و توجه بيشتري شود. بنابراين آينده روشني در پيش روي شبكه هاي حمل و نقل عمومي متصل به فرودگاه ها به چشم مي خورد.
مترو در فرودگاه هاي تهران 
ترافيك پايتخت ايران در تمام كشور مثال زدني است و سفرهاي درون شهري چند ساعته آن مورد توجه هر مسافري كه لااقل يك بار به اين شهر سفر كرده باشد. شايد به همين خاطر هم باشد كه طي كردن فاصله بازار تا ميرداماد، آن هم در زماني حدود ۲۰ دقيقه براي بسياري شگفت آور است، اما با راه اندازي مترو اين زمان ممكن شد و زمان كمتري براي طي كردن فاصله شمال تا جنوب و برعكس صرف مي شود.
در عين حال با گذشت چند سال از راه اندازي حمل و نقل ريلي تهران، هنوز پروژه اي براي اتصال شهر به فرودگاه از طريق اين سيستم حمل و نقل به اجرا در نيامده است. فرودگاه مهرآباد كه در دهه هاي قبل مسير خلوت تر و سهل الوصول تري به نسبت امروز داشت، در ميان خيابان ها و اتوبان هاي پرتردد محصور شده است و فرودگاه امام خميني كه در فاصله دوري از تهران احداث شده، هنوز انتظار فراهم شدن مقدمات احداث مترو و اتصال به شهر را مي كشد. اينها در حالي است كه رسيدن از فرودگاه به نقاط مختلف شهر به يكي از مشكلات مسافران هوايي تهران تبديل شده است.
هيات دولت در سال ۸۱ توسعه خط يك مترو تهران تا فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) را با انجام هزينه ها توسط دولت تصويب و وزارت راه و ترابري را به عنوان مجري آن تعيين كرد. بعد از مطالعه و تعيين مسير، مسير پيشنهادي مترو به طول ۳۲ كيلومتر با گذر از شهرك واوان، فرودگاه امام، رباط كريم و شهرك پرند، به تصويب شوراي عالي ترافيك رسيد. اين خط كه به خط منتهي به ايستگاه ميرداماد وصل خواهد شد، با گذر از حرم مطهر و بهشت زهرا به فرودگاه امام و شهرك پرند ختم مي شود. از آنجا كه بخش عمده طرح در بيرون از تهران قرار دارد، وزارت راه موظف شده است كه اين طرح را به سرانجام برساند. در واقع نيمي از هزينه هاي آن و تعيين نحوه ساخت شبكه ريلي به عهده وزارت راه و ترابري است و هنوز از طرف اين وزارتخانه تعيين وضعيت نشده است. اما وضعيت خطوط ديگري كه به فرودگاه ها مي رسند متفاوت است. احداث خط ۴ مترو كه قرار است از ميدان شهيد كلاهدوز شروع شده و بعد از گذر از فرودگاه مهرآباد به شهرك اكباتان ختم شود، به مناقصه گذاشته شد و شركت چيني نورينكو موفق شد در آن مناقصه برنده شود. اين خط كه احتمالا از خيابان هاي پيروزي، ميدان شهدا، پيچ شميران و خيابان انقلاب مي گذرد، احتمالا ۳ سال بعد از شروع به كار براي احداث، به بهره برداري مي رسد.
سريع برو فرودگاه 
جمله فوق را بارها در بسياري از فيلم هاي آمريكايي هنگامي كه هنرپيشه نقش اول به سمت يك تاكسي اشاره مي كند، تا پس از سوار شدن، در ترافيك شهر گرفتار نشود، شنيده ايد.
و اقعيت آن است كه تراكم ترافيك در مسيرهاي دسترسي به فرودگاه هاي آمريكا درصد بالايي از مسافران را گرفتار مي كند و در نتيجه از ظرفيت دسترسي به مركز شهر و يا حركت از مركز شهر به سمت مقصد مي كاهد. بنا به عقيده مقامات فرودگاهي، مسوولان شهري و شركت هاي بهره بردار از شبكه هاي حمل و نقل عمومي، استفاده از شبكه حمل و نقل عمومي بهترين روش دسترسي گردشگران و كارمندان به فرودگاه به شمار مي رود، درنتيجه روند برقراري ارتباط با فرودگاه هاي عمده ايالات متحده در حال رشد است، ولي در بسياري از موارد نيز در رقابت بين شبكه اتوبوسراني و راه آهن، اتوبوس غالب است. سازمان پژوهش هاي حمل و نقل بر اين باور است كه به اين رقابت نبايد به چشم «مبارزه بين اتوبوس و راه آهن» نگاه كرد، بلكه برنامه ريزي بايد به گونه اي باشد كه روند طراحي شبكه ها، منطبق با خواسته هاي مسافران شود.
در حال حاضر ۹ شهر در آمريكا داراي مسير دسترسي مستقيم به فرودگاه از طريق راه آهن هستند كه عبارتند از: فرودگاه هاي بين المللي واشنگتن ، آتلانتا، شيكاگو، بوستون، بالتيمور، فيلادلفيا، كليولند و يكي دو شهر ديگر. اخيرا شبكه حمل و نقل سريع السير سانفراسيسكو (BART) مسير ۱۴ كيلومتري خود را جهت اتصال به فرودگاه بين المللي سانفرانسيسكو افتتاح و راه اندازي كرده است. بسياري ديگر از فرودگاه ها نيز داراي تركيبي از سرويس هاي شاتل اتوبوس - راه آهن، جهت اتصال به مركز شهر و منطقه تجاري مركزي هستند. ساير شهرها نيز باتوجه به مديريت جابه جايي به توانايي هاي حمل و نقل عمومي پي برده اند.
با تكميل راه آهن فرودگاه سانفرانسيسكو (طرحي كه احداث و تكميل آن با هزينه اي بالغ بر ۵/۱ ميليارد دلار، ۶ سال به طول انجاميد) احداث راه آهن براي دسترسي به فرودگاه هاي بين المللي اوكلند و سن خوزه يك ادامه منطقي براي ايجاد سيستمي يكپارچه محسوب مي شود. در صورتي كه سيستم هاي پياده بر متحرك (people movers ) توسعه و تكميل شود و يكي از فرودگاه هاي اوكلند را به فرودگاه ديگر آن (كه بر اساس برنامه ريزي به عمل آمده با هزينه اي معادل ۲۳۲ ميليون دلار تا سال ۲۰۰۸ تكميل مي شود) و سن خوزه را به فرودگاه  بين المللي آن با هزينه ۱۰۰ ميليون دلار متصل سازد، يك شبكه كامل ايجاد مي شود كه اين امكان را به مسافران مي دهد تا در يك فرودگاه پياده شده و از طريق يك شبكه حمل و نقل عمومي به فرودگاه بعدي رفته و پرواز خود را ادامه دهند.
روند انتخاب بهترين روش دسترسي به فرودگاه، منجر به كاهش سرعت پيشرفت احداث مسير ارتباطي واشنگتن دي سي دالس به پايتخت آمريكا مي شود. منطقه كلمبيا) (DC) واقع در بين ايالت هاي مريلند و ويرجينيا) از سال ۱۹۶۷، يك سيستم حمل و نقل منطقه اي را به همراه دو ايالت همسايه خود ايجاد كرد وهزينه هاي بهره برداري از آن را بين خود و همسايگان تقسيم مي كند. به هر حال انتخاب يك فرماندار طرفدار اتوبوس در مريلند، اجرا و به كارگيري طرح كريدور حمل ونقل سريع السير دالس را كه در حقيقت يك مترو سبك است با خطر مواجه ساخت. مريلند كه به طور معمول در هزينه هاي مربوط به امور زيربنايي حمل و نقل سهيم است، ترجيح مي دهد كه باتوجه به هزينه كمتر نسبت به احداث يك شبكه حمل ونقل سريع السير اتوبوسراني اقدام كند.
۲۳ دقيقه تا فرودگاه هنگ كنگ با خط سريع السير، دروازه اي رو به دنيا
در سال ۱۹۸۹ دولت هنگ كنگ تصميم به احداث يك فرودگاه بين المللي جديد در چك لپ كوك واقع در ساحل شمالي جزيره لنتاتو گرفت. به هر حال موقعيت جديد اين فرودگاه نسبت به فرودگاه كياتك ،در فاصله چهاربرابر دورتر از منطقه مركزي تجاري قرار داشت و تامين ارتباطات حمل و نقل سريع و سهل الوصول در از بين بردن نگراني ناشي از دور بودن بيش از حد فرودگاه امري مهم و حياتي به شمار مي رفت.
در واقع MTR بايد فرودگاه را به شهر نزديك مي كرد. زمان سفر تا فرودگاه جديد مي بايست قابل رقابت با زمان سفر از مركز شهر تا كياتك مي بود. مطالعات حمل و نقل و بررسي هاي به عمل آمده نشان دادند كه زماني معادل ۲۳ دقيقه، يك زمان منطقي و قابل قبول بوده و اين زمان كوتاه تر از فاصله زماني ۳۰ تا ۴۵ دقيقه اي از مركز شهر تا فرودگاه كياتك در ساعات اوج شلوغي است.
با افتتاح و شروع به كارخط سريع السير فرودگاه در ۶ ژوئيه ۱۹۹۸، نخستين، سريع ترين و آسان ترين راه دسترسي به فرودگاه شروع به كار كرد. ايستگاه هنگ كنگ پايانه اي واقع در مركز شهر است و در قلب مركز تجاري شهر قرار دارد.
مدير بهره برداري MTR، آقاي فيل گافني اعلام كرد «خط سريع السير فرودگاه با اين تفكر احداث شد كه يك مسافرت راحت و بدون دغدغه را فراهم سازد. اين امر از طريق به حداقل رساندن موانع و حذف اختلاف ارتفاع و تراز صورت گرفت، به طوري كه طولاني بودن مسير بين ايستگاه انتهايي قطار و نقطه شروع پايانه فرودگاه تقريبا براي مسافران قابل لمس نباشد.»
آنچه باعث ممتاز بودن قطارهاي خط سريع السير فرودگاه با رنگ آبي كبالتي شده، فراهم كردن محيطي تجاري با صندلي هاي چرمي، قالي جهت پوشش كف و همچنين وجود تلويزيون هاي چند كاناله است كه بسياري از اين كانال ها حاوي آخرين اطلاعات پرواز هستند.
هر يك از قطارها ۷ واگنه بوده، ۶ واگن جهت حمل مسافر و يك واگن به حمل كانتينر حاوي چمدان هاي مسافراني كه Check-in را انجام داده اند اختصاص داده شده است. هر يك از واگن هاي مسافري شامل ۶۴ صندلي و محل مخصوص قرار دادن كيف و چمدان كوچك در اطراف دو در ورودي قطار است كه اين محل به منظور تامين امنيت بارهاي قرار داده شده، از محل نشستن مسافر قابل مشاهده است.
برخلاف ايستگاه هاي MTR ساخته شده در اواسط دهه ۱۹۷۰ تا اواسط دهه ۱۹۸۰، ايده جديدي در طراحي ايستگاه ها و تسهيلات مورد استفاده در آن به كار گرفته شده كه تركيبي از كارآيي و سبك هنري است. ايستگاه هاي خط سريع السير فرودگاه، ايستگاه هايي هوشمند، مدرن و بسيار تميز هستند كه شبيه فرودگاهي مينياتوري، واجد سقف هاي گنبدي مرتفع، نماي سردر شيشه اي و روكش هاي فلزي به رنگ هاي روشن در ديوارهاي داخلي هستند. به منظور دستيابي به يك محيط روشن، آرامش بخش و مدرن، شركت MTR از ۳ اثر هنري اصيل و بزرگ كه توسط هنرمندان بزرگ بين المللي خلق شده، استفاده كرده است.
خط سريع السير فرودگاه امكان استفاده از بليت هاي چند منظوره را فراهم كرده است. آقاي گافني به اين نكته اشاره مي كند كه پرداخت ۱۰۰ دلار هنگ كنگ (معادل ۸۵/۱۲ دلار آمريكا) جهت خريد بليت سفر يكطرفه بين هنگ كنگ و ايستگاه هاي فرودگاه، قيمت بليت هاي خط سريع السير فرودگاه را در رديف بهترين قيمت ها از نظر هزينه به ازاي هر كيلومتر سفر، در مقايسه با ساير خطوط دنيا قرار مي دهد.
منبع: گزارش تحقيقي معاونت پشتيباني شركت قطار شهري تهران و حومه 

پدر، مادرو سه فرزند
همه اعضاي يك خانواده در كنكور شركت كردند
010704.jpg
از آنجا كه اعضاي خانواده نمي خواستند عكسي از آنها چاپ شود، ناچار شديم از عكسي تزئيني استفاده كنيم.
خانم ايزدي به هيچ قيمتي حاضر نيست، خانواده اش سوژه روزنامه شوند. نمي خواهد عكس فرزندانش در روزنامه چاپ شود، به خصوص قبل از كنكور. براي او شركت همه اعضاي خانواده در كنكور سراسري مساله مهمي نيست. مادر خانواده، قبولي در كنكور را مهم مي داند، نه شركت در آن.
پدر، مادر، پسر ۱۸ ساله ودو خواهر دوقلوي ۱۷ ساله، هر پنچ نفر روز سه شنبه راهي حوزه هاي توزيع كارت شدند.
آنان همگي داوطلب شركت در كنكور سراسري سال ۱۳۸۳ در رشته رياضي فيزيك هستند. هر چند پدر و مادر يكي ديپلمه طبيعي وديگري ديپلمه تجربي است.
«ما خيلي زود ازدواج كرديم، بعد از گرفتن ديپلم. فرصت شركت در كنكوررا نداشتيم. حالا هم اميدي به قبول شدن نداريم.»
خانم ايزدي در ميان اين همه شركت كننده جوان و مطالعه كرده، اميدي به قبولي خود و همسرش ندارد. گو اينكه مادر توانسته همراه با بچه هايش براي امتحان آماده شود. او خانه دار است و فرصت بيشتري براي مطالعه دارد. شايد شغل معلمي پدر خانواده به نحوي توجيه كننده اشتياق خانواده براي آموختن باشد.
«پسرم سال قبل، اصفهان قبول شد. رشته نرم افزار كامپيوتر، اما نرفت... مي خواست تهران باشد. امسال دوباره شركت كرد...»
خانم ايزدي به كنجكاوي ما كه «چطور تمام بچه هاي خانواده در سن شركت در كنكور هستند؟»
پاسخ مي دهد: «نه اينكه بچه هاي من پشت سر هم هستند و دو دخترم دوقلو، هر سه با فاصله يك سال از هم ديپلم گرفتند. دخترانم امسال، دانش آموز سال آخرند.»
با خنده از زير تهيه گزارش در مي رود. «همين حالا كه تماس گرفتيد، دخترها دچار استرس شدند، واي به حال وقتي كه عكسشان در روزنامه چاپ شود... توقع فاميل و دوست و آشنا از آنان بالا مي رود. الان هم توقع دوستانشان از آنها بالاست...»
خانم ايزدي ما را به سر خرمن وعده مي دهد: «بگذاريد بچه ها قبول شوند، آن وقت ما خودمان زنگ مي زنيم، خواهش مي كنيم بياييد و از آنها گزارش تهيه كنيد...»
از سخنان مادر خانواده بر مي آيد كه پسر و دخترانش هر سه شاگرد زرنگ مدرسه اند. با اين وصف شركت اين سه با هم در كنكور شايد چندان عجيب نباشد، اما همراهي پدر و مادري كه سال ها با درس و مدرسه خداحافظي كرده اند، حرف ديگري است.
«ما به خاطر اعتماد به نفس دادن به بچه ها شركت كرديم، وگرنه مي دانيم قبول نمي شويم... فكر كرديم، اگر ما هم با بچه ها در كنكور شركت كنيم، به آنان انگيزه بيشتري براي درس خواندن مي دهيم...»
با اين حال اين خانواده از اينكه فرزندانشان نتوانند سد كنكور را پشت سر بگذارند، نگرانند. آنان ترجيح مي دهند اين روزهاي آخر هم در سكوت و آرامش سپري شود و وقتي شاهد موفقيت سه فرزند خود بودند، آنگاه به قيل و قال خبر، عكس و گزارش تن دهند.

دو پريم
خريد شير با چماق 
اگر در اين مدت سر و كارتان براي خريد شير يارانه اي به مغازه ها افتاد و وقتي بعد از ايستادن در صف علاوه بر شير دولتي دو سه تا از محصولات آزاد هم با چماق در سبد خريد شما قرار دادند، تعجب نكنيد. خانه از پاي بست ويران است، تقصير مغازه دار نيست. شركت توزيع كننده شير مربوطه علاوه بر چند صندوق شير دولتي ،شير آزاد هم كمي با خشونت به مغازه دار تقديم مي كند. پس عصباني نشويد چون سلسله مراتب بايد رعايت شود.
افزايش وام دانشجويي. آيا؟
وام ازدواج دانشجويي از ۴۰۰ هزار تومان به ۵۰۰هزار تومان رسيد.
نتيجه گيري اقتصادي افزايش صدهزارتوماني وام ازدواج دانشجويي مي تواند اين باشد كه در قيمت صد ها قلم جنسي كه براي زندگي مشترك بايد خريداري شود، نسبت به چهار پنج سال گذشته چند توماني افزايش داشته است و نتيجه گيري اخلاقي آن هم اين است كه آنقدر نگوييد گراني گراني،چند تومان كه ارزش اين حرف ها را ندارد.
انقراض قانون ۴ سرنشين 
«بعضي شهروندان از اعمال نشدن قانون چهار سرنشين در بعضي مناطق شهر شاكي هستند.»
با اطلاع از قانون يك نفر روي صندلي جلو كه از چند هفته پيش در تاكسي ها اعمال شده است، با خيال راحت به صندلي جلوي اتومبيل تكيه مي دهيد. كمربند ايمني را كه استثنائا در اين ماشين خراب نيست، محكم مي بنديد اگر راننده آخرش براي شما دو نفر حساب كرد و نقره داغ شديد اصلا عصباني نشويد. خودتان را كنترل كنيد چون شما با اصول شهرنشيني يعني اصول تهران نشيني آشنا نيستيد.
لابد قانون ۴ سرنشين بر خط مربوطه اعمال نمي شود.
پرتقال فروش 
«جايگاه حرفه اي پرستاران مورد توجه قرار نگرفته است.»
نه، اين صحبت هاي تعدادي از پرستاران نيست. علي رغم باور شما اين موضوع از سوي رئيس شوراي عالي نظام پزشكي كشور عنوان شده است. البته جاي شكرش باقي است، مسوولان امر بالاخره متوجه اين موضوع شدند. اما اينكه جايگاه حرفه اي پرستاران ازسوي چه كسي بايد تامين شود هم احتمالا از آن سوال هايي است كه بايد گشت و پرتقال فروش را پيدا كرد.

آموزشگاه هاي سودجو
تب هر چيز كه در كشور ما داغ مي شود ،مراكز دروغين و شايعه پرداز هم پركار مي شوند. از زلزله بگيريد تا كنكور. البته گرچه اين دو، شباهت ساختاري ندارند، اما اگر دقت كنيد از نظر داشتن استرس چيزي از هم كم ندارند. چيزي به كنكور نمانده و آموزشگاه هاي تقلبي و سودجو نيز در زمينه كنكور فعال شده اند. يكي از مقامات آموزش و پرورش هم خبر از لغو مجوز فعاليت اين قبيل موسسات علمي آزاد سودجو داده است. به گفته اين مقام مسوول، فروش تمامي سوالات، رتبه، صندلي و... كه از سوي تعدادي افراد سودجو مطرح مي شود، كذب محض است و دادن تضمين به منظور دريافت پول پس از برگزاري آزمون يا صحت سوالات، دامي در جهت سوءاستفاده از شهروندان محترم است.

گرما و كودكان خياباني
لابد تابستان و هواي گرم و زياد شدن كودكان خياباني يك رابطه اي با هم دارد، چرا كه گشت هاي سيار شناسايي كودكان خياباني در تابستان افزايش پيدا مي كند. مدير كل بهزيستي استان تهران گفت: «با توجه به افزايش قابل توجه كودكان خياباني در فصل تابستان به منظور ساماندهي و كنترل اين ناهنجاري اجتماعي، تعداد گشت هاي سيار شناسايي كودكان خياباني در اين مدت افزايش مي يابد. ستاد ساماندهي كودكان فراري در حال حاضر با همكاري نيروي انتظامي و شهرداري تهران به طور مستمر در چهار مركز دايمي در پايانه هاي شرق، غرب، جنوب و راه آهن و نيز با استفاده از گشت هاي سيار فعاليت كرده و كودكان خياباني زير ۱۸ سال را شناسايي مي كنند.

معاينه موتورسيكلت ها
احتمالا معاينه فني خودروها عاقبت خوشي داشته كه معاينه فني موتورسيكلت ها هم به آن اضافه شده است.
قرار شده،تا ۱۰ مركز مكانيزه معاينه فني موتورسيكلت ها راه اندازي شود.
البته چندي پيش به دليل مراجعه كم به مراكز معاينه فني خودرو، صحبت از بسته شدن اين مراكز به ميان آمد، اما به تازگي نيروي انتظامي معاينه فني خودروها را ضروري دانست و از اين پس نداشتن برچسب معاينه فني با جريمه همراه خواهد بود.
در حال حاضر تنها يك سوم از خودروها ملزم به دريافت برگه معاينه فني براي عبور از طرح هاي ترافيكي هستند و حدود صد در صد موتورسيكلت ها به دليل نبود مركزي مخصوص موتورسيكلت، فاقد برگه معاينه فني خودرو هستند.

كاربران محدود
تعداد كاربران اينترنت در ايران آنقدر كه نگراني ها در مورد اين موضوع بالا گرفته است بالا نيست. تعداد كاربران اينترنتي ايران نسبت به جمعيت كشور در ميان كشورهاي جهان در رده بسيار پاييني قرار دارد، به گونه اي كه كاربران ايراني تنها بالاتر از كاربران كشورهاي يمن، موريتاني، سودان و افغانستان قراردارند.
البته دكتر سيد احمدي معتمدي، وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات ايران ابراز اميدواري كرده است كه با برنامه ريزي هاي گسترده تعداد كاربران اينترنتي درايران به اولين رده در كشورهاي همسايه و منطقه حوزه خليج فارس خواهد رسيد. آمار سال ۲۰۰۲ در ايران حاكي است تعداد ۳ ميليون و ۱۷۰ هزار كاربر اينترنتي در ايران وجود دارد.

شهربازي  ايمن
تابستان شد وبازار شهربازي ها هم گرم شد. كارت هاي رايگان شهربازي را هم ازشاگرداول ها تا شاگرد آخرهاي مدارس گرفته اند تا از امكانات شهربازي ها استفاده كنند، كه شمار آنها هم كم نيست. اما از سويي ايمني موجود در شهربازي ها چيزي است كه به اعتقاد بسياري از شهروندان در سطح پايين قرار دارد. به گفته مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران بر اساس تا كيد شهردار تهران مبني بر نظارت دقيق برايمني پارك ها وشهربازي ها در مناطق مختلف تهران، قرار شده است تا بازرسان و ناظران ويژه به طور روزانه ضمن بازديد از پارك ها، مراكز بازي كودكان و شهربازي ها، ايمني تجهيزات و وسايل بازي و تفريحي آنها را بررسي و در صورت نقص، موارد را به مسوولان مربوطه گزارش و رفع نقص آن به صورت جدي پيگيري شود.

۴۰ درصد خالي
بيش از ۱۱ درصد از مدارس كشور غير انتفاعي است و به گفته مدير كل مدارس غير انتفاعي، بيش از ۴۰ درصد از گنجايش اين مدارس دركشور خالي است. ا ميدوار باشيم استاندارد گنجايش كلاس هاي مدارس غيرانتفاعي همان استاندارد مدارس دولتي نباشد. البته مي توان حدس زد شهريه گزاف مدارس غير انتفاعي باعث شده است شمار كمتري از اوليا، فرزندان خود را راهي اين مدارس كنند.
در كشور ۱۳ هزار ۵۰۰ مدرسه غير انتفاعي وجود دارد كه يك ميليون و ۴۰ هزار دانش آموز يعني ۳/۶ درصد از دانش آموزان در اين مدارس تحصيل مي كنند.

در شهر
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |