شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۶ - Jul 3, 2004
خاتمي در مراسم روز صنعت و معدن:
دولت بايد زير ساخت هاي لازم  را براي رشد بخش خصوصي فراهم كند
دولت در بخش صنعت از اهداف برنامه سوم جلو ولي در بخش اشتغال عقب است
009246.jpg
گروه اقتصادي: سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور، چهارشنبه شب در مراسم گراميداشت روز صنعت و معدن و در جمع مديران بخش هاي مختلف صنعت و معدن شرط تأمين عدالت پايدار اجتماعي را توليد ثروت، رشد توليد، سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال در جامعه دانست و تأكيد كرد: اگر مي خواهيم جامعه اي پويا، اقتصادي رشد يافته، توليد، سرمايه گذاري و رونق داشته باشيم، اين خود مردم هستند كه بايد منشأ رشد و سرمايه گذاري باشند.
به گزارش خبرنگار ما، رئيس جمهور با ارائه گزارش مختصري از عملكرد اقتصادي دولت، به مشكل عدم وجود بخش خصوصي در كشور اشاره كرد و افزود:  بايد كاري كنيم كه بخش خصوصي با اطمينان خاطر بتواند تداوم حيات داشته و احساس كند بار اصلي اقتصاد كشور، توليد و گردش ثروت بر دوش اوست.
آقاي خاتمي، با تأكيد بر اين كه جامعه ما فاقد زيرساخت هاي نهادي، حقوقي و فيزيكي متناسب با رشد ثبات صنعتي است، افزود: بايد دولت زيرساخت ها را فراهم كند تا بخش خصوصي بتواند رشد كرده و پيش رود.
وي با اشاره به رشد متوسط سالانه ۹/۴۳ در دادن امكانات بيشتر بانك ها به بخش خصوصي براي توليد و صنعت گفت: اگر عيب و نقص در كار بوده است، معذرت مي خواهيم.
رئيس جمهور افزود: رشد ارزش افزوده صنعت و معدن طي چهار سال اول برنامه
۶۴/۱۰ دهم درصد بوده است درحالي كه هدف برنامه ۸ بوده است يعني بيش از ۲۶ درصد از برنامه جلوتر هستيم. سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در توليد ناخالص داخلي در سال ۸۲ ، ۵/۱۷ درصد بوده است كه نسبت به سال ۸۱ ، ۴ درصد رشد داشته است. افزايش تعداد معادن كشور از دو هزار و ۳۶۴ واحد در ابتداي برنامه سوم به ۳۳۴۴ واحد تا پايان سال ۸۲ رسيده است. ۳/۳ دهم درصد استخراج مواد معدني ما بيشتر شده است و ۸ ميليون تن فولاد خام داشته ايم كه با رشد ۷ درصد در سال، ۳۲/۱۴ رشد توليد آلومينيوم، ۴۳ درصد اتومبيل سواري داشته ايم، ۲/۷ دهم درصد سيمان ما رشد كرده است. طي سال هاي برنامه سوم ۱۵۴۰۰ طرح جديد صنعتي با سرمايه اي بالغ ۶۶ هزار ميليارد ريال به بهره برداري رسيده  و بالغ بر ۶۳۹ هزار نفر اشتغال پايدار جديد ايجاد كرده است، از جمله جاهايي كه در امر اشتغال از هدف برنامه جلوتر هستيم بخش صنعت است. درمجموع از هدف برنامه در ايجاد اشتغال عقب هستيم و از مشكلات ماست و دولت واقعا ۷۶۰ هزار شغلي كه گفته در سال ايجاد مي كند نتوانسته ايجاد كند.
آقاي خاتمي از رسانه هاي گروهي خواست دستاوردهاي اقتصادي دولت را بيشتر معرفي كنند.
درپايان اين مراسم رئيس جمهور از برگزيدگان بخش صنعت و معدن تقدير كرد.

مديران مناطق آزاد تجاري - صنعتي كشور انتخاب شدند
009252.jpg
گروه اقتصادي: شوراي عالي مناطق آزاد در جلسه اخير بودجه مناطق آزاد و اساسنامه مناطق آزاد جديد اروند و انزلي و ارسباران (جلفا) را تصويب كرد.براي نخستين بار در بودجه سال جاري مناطق آزاد سازمان هاي مناطق آزاد موفق شدند به طور مستقيم از بودجه عمومي كل كشور ۳۰۰ ميليارد ريال را براي توسعه زيرساخت ها و شبكه هاي عمومي جذب كنند.
در اين جلسه حسين نصيري مشاور رييس جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد با ارايه گزارشي از عملكرد مناطق آزاد كيش، قشم و چابهار طي سالهاي ۸۰-۸۲ گفت: حدود يك ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در طول ۳ سال گذشته جذب شده و مذاكرات براي جذب بيش از ۸ ميليارد دلار درحال انجام است.وي گفت: ميزان سرمايه گذاري داخلي در اين دوره حدود ۶ هزار ميليارد ريال بوده است كه هم اكنون مذاكره براي جلب بيش از ده هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري داخلي در جريان است.همچنين شوراي عالي مناطق آزاد اعضاي هيأت مديره سازمان هاي مناطق آزاد كيش، قشم، اروند و ارسباران و انزلي را به شرح زير تعيين كرد:
كيش: حسين قاسمي، عبدالرحمن نديمي بوشهري، مسعود عسگري
قشم: سيدفخرالدين انوار، محمدعلي طيراني، محمدرضا صادق
اروند: مرتضي ممويي، سياوش سميعي، محمدرضا عباسي
انزلي: سيدمحمدرضا واقفي،  روح الله قهرماني، محمدرضا رباني
جشنواره تابستاني كيش از ۱۵ تير آغاز مي شود
در غياب دكتر حسين قاسمي مديرعامل منطقه آزاد كيش كه بار ديگر حكم مديريت اين منطقه را در شوراي عالي مناطق آ زاد به دست آورد، مدير روابط عمومي منطقه آزاد كيش و برخي از دست اندركاران برگزاري جشنواره تابستاني كيش جزئيات برگزاري اين مراسم را كه هر سال در فصل تابستان در اين منطقه برگزار مي شود اعلام كردند، با توجه به عدم حضور مديران درجه اول اين منطقه در مراسم مصاحبه از جمله مديرعامل اين منطقه كه بازرگانان و تجار فعال منطقه آزاد كه از وي به عنوان مدير پروازي ياد مي كنند، سئوالات خبرنگار ما، در مورد هزينه هاي جشنواره بي پاسخ ماند و موكول به محاسبه و برآورد مالي درآينده شد.
در اين مصاحبه حتي هزينه هاي برگزاري جشنواره سال گذشته نيز اعلام نشد و تنها به اعلام حضور حدود ۲۰۰ هزار مسافر در سال گذشته و پيش بيني حضور ۳۰۰ هزار مسافر در جشنواره امسال اكتفا شد.درهمين حال مدير روابط عمومي سازمان منطقه آزاد كيش گفت: «مسافران جشنواره تابستاني علاوه بر تخفيف ۳۰ درصدي در قيمت هتل ها و مراكز اقامتي كيش، تخفيف ويژه در خريد و كارت مسافري مي توانند به طور رايگان از تور ويژه IT و تسهيلات رايگان پزشكي بهره مند شوند.»وي گفت: «در زمان برگزاري جشنواره نرخ هتل هاي جزيره حداقل ۲۶۰ هزار ريال و حداكثر ۴۴۰ هزار ريال خواهد بود كه اين نشان دهنده كاهش ۳۰ درصدي نرخ هتل ها در ايام برگزاري جشنواره است.»
هفتمين جشنواره تابستاني كيش از ۱۵ تير تا ۱۵ شهريورماه برگزار مي شود.

گفت وگوي امروز
جهانگيري: توليد سرانه خودرو به ۴۰ دستگاه رسيده است
گروه اقتصادي: بحث كيفيت و قيمت مناسب خودروهايي كه توسط صنايع خودرو كشور عرضه مي شود ازجمله موضوعات مطرح پيرامون اين صنعت است. اين امر كه در نمايشگاه سازمان بازرسي كل كشور نيز ازجمله نقاط ضعف صنايع خودرو عنوان شده بود همواره دلمشغولي مصرف كنندگان خودروهاي ساخت داخل بوده است.
با اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن پيرامون مسايل و مشكلات خودروسازي كه در اين نمايشگاه عنوان شده بود، گفت وگو كرده ايم.
***
* ازجمله نقاط ضعف اعلام شده در نمايشگاه سازمان بازرسي قيمت بالا و كيفيت پايين خودروهاي توليد داخلي است چه تدابيري براي رفع اين معضل انديشيده ايد؟
- معتقدم قيمت خودروهاي عرضه شده روند خوبي داشته و در زمينه كيفيت توليد نيز گرچه تا رسيدن به نقطه مطلوب توليد خودرو با كيفيت هنوز فاصله داريم اما شاهد روند خوبي هستيم و برخي از خودروها كه داراي تكنولوژي بسيار قديمي هستند بايد از چرخه توليد حذف شوند كه اقداماتي نيز در اين خصوص صورت گرفته است.
* آيا بهره وري پايين و ضعف مديريت از عوامل افزايش قيمت ها نبوده است؟
- اين موضوع را قبول دارم اما اگر منظور از مديريت به معناي افراد مدير است اين استدلال صحيح نيست ولي اگر به معناي سازماندهي كامل توليد عنوان مي شود، موافق هستم كه هنوز بايد در بنگاه هاي ايران اصلاحات زيادي صورت گيرد. اين درحالي است كه صنعت خودرو در سال هاي اخير رشد خوبي داشته و توليد سرانه خودرو در اين صنعت به بيش از ۴۰ دستگاه رسيده است.
* استراتژي وزارت صنايع در كاهش تعرفه واردات خودرو چيست و تعرفه ۱۳۰ درصدي كنوني تا چه حد در واردات خودرو موثر خواهد بود؟
- معتقدم اعلام تعرفه ۱۳۰ درصدي واردات خودرو مشكلي را براي توليدكنندگان ايجاد نخواهد كرد درعين حال توليدكنندگان نيز متوجه مي شوند كه بالاخره بازار خودرو به سمت رقابتي ترشدن پيش مي رود و بايد در قيمت، كيفيت و ساير عواملي كه لازمه توليد يك محصول صنعتي است وقت بيشتري گذاشته شود.
در تخصيص تعرفه ها به دغدغه هايي مثل اينكه تنها يك قشر خاص مي توانند با تعرفه اعلام شده براي واردات خودرو اقدام كنند، فكر نمي كنيم بلكه تعرفه را اهرمي براي سياستگذاري هاي اقتصادي كشور درجهت راه افتادن توليد داخلي، كاهش قيمت و رقابتي كردن صنعت مي دانيم و در زمينه هر كالاي ديگري نيز ممكن است با نظام تعرفه اي موجود، قشر خاصي بتوانند واردات را انجام دهند.
* تجربه كاهش تعرفه ها در سال گذشته و سال جاري تا چه حد در واردات خودرو و شكل گيري بازار رقابتي موثر بوده است؟
- هنوز واردات خودرو صورت نگرفته است تا ميزان تأثير كاهش تعرفه ها بر واردات و رقابت در بازار را معين كنيم. وزارت صنايع در كار واردات دخيل نيست و كسان ديگري اين كار را انجام مي دهند اما به هرحال اگر واردات انجام شود آن زمان درخصوص ميزان تأثير و آثار مثبت يا منفي آن اظهارنظر خواهيم كرد.
* باتوجه به تحولات اخير در توليد و بازار فروش خودرو پيش بيني شما از آينده اين صنعت چيست؟
- آينده خوبي را براي صنعت خودرو كشور پيش بيني مي كنم و به اين امر بسيار خوشبين هستم. اين ادعايي است كه بر مبناي دقيق ترين اطلاعاتي كه در اين زمينه دارم، عنوان مي شود.

بورس در هفته گذشته شاخص كل ۲۵۸ واحد افزايش يافت
گروه اقتصادي: پس از دو هفته نوسان بازار سهام تهران و كاهش شاخص ها، شاخص كل در هفته گذشته ۲۵۸ واحد افزايش يافت كه در طول چند ماه اخير بي سابقه است.
در هفته گذشته بيش از ۲۹۹ ميليون سهم به ارزش ۲ هزار و ۷۱۸ ميليارد ريال معامله شد كه به ترتيب ۴۷/۱ و ۵۴/۹ درصد نسبت به هفته پيش از آن كاهش داشت.
در تالار اصلي تعداد ۲۶۵ ميليون سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۶۶ ميليارد ريال معامله شد كه به لحاظ تعداد ۲۹/۳درصد كاهش ولي به لحاظ ارزش ۷۱/۰ درصد نسبت به هفته پيش از آن افزايش داشت.
در تالار فرعي نيز تعداد ۳۴ ميليون سهم به ارزش ۲۵۲ ميليارد ريال معامله شد كه به لحاظ تعداد ۶۶/۳۹ درصد كاهش و به لحاظ ارزش نيز ۷۲/۱۸درصد نسبت به هفته پيش از آن كاهش داشت.
در هفته مورد نظر شاخص كل بورس قيمت سهام به ۱۲۵۹۲ واحد رسيده بود كه نسبت به هفته قبل از آن ۲۵۸ واحد رشد داشت.

ارزش معاملات هفتگي در بورس فلزات ۱۲ درصد افزايش يافت
در چهلمين هفته فعاليت بورس فلزات تهران (ششم لغايت دهم تيرماه) جمعا ۱۵۹ هزار و ۴۸۰ تن انواع فولاد، مس، آلومينيوم و روي به ارزش ۶۷۴ ميليارد و ۳۶۳ ميليون و ۹۸۰ هزار ريال داد وستد شد.
به گزارش اداره اطلاع رساني و روابط عمومي بورس فلزات تهران، آمار معاملات در هفته مورد گزارش نسبت به هفته قبل ازآن از لحاظ حجم ۴ درصد كاهش و از نظر ارزش ۱۲ درصد افزايش نشان مي دهد كه علت اصلي آن افزايش چشمگير معاملات گروه آلومينيوم است.
اين گزارش همچنين مي افزايد: از كل معاملات صورت گرفته در بورس در هفته گذشته ۱۲۳ هزار و ۳۸۰ تن به ارزش ۴۵۵ ميليارد و ۴۰ هزار ريال به صورت سلف و ۳۶ هزار و يكصد تن به ازش ۲۱۸ ميليارد و ۴۲۶ ميليون و ۹۴۰ هزار ريال به صورت نقدي انجام شد.

قرار داد توليد فولكس واگن در بم امضا شد
گروه اقتصادي: با امضاي قرارداد همكاري ميان شركت خودروسازان بم و شركت فولكس واگن آلمان، انواع مدل هاي اين خودرو به صورت مشترك در كشور توليد مي شود. به گزارش خبرنگار ما، شركت خودروسازان بم كه متعلق به صنايع خودروسازي كرمان است در سال ۱۳۸۲ و با هدف توليد خودروهاي فولكس واگن تأسيس و كارخانه آن هم اكنون در مجموعه ارگ جديد در حال احداث است. ظرفيت توليد فاز اول اين مجموعه دويست هزار دستگاه در سال است كه تا سال ۱۳۸۶ بهره برداري از آن آغاز مي شود. ظرفيت فاز دوم در شروع بهره برداري آن در سال ۱۳۹۰ به چهارصد هزار دستگاه در سال خواهد رسيد. قرار است مدلهاي متنوعي از فولكس واگن از جمله گل، بورا، پولوسدان و فاكس بين سالهاي ۸۳ تا ۸۶ توليد شود كه دوام، استحكام، دقت در توليد، مصرف كم و آلودگي پايين از جمله خصوصيات اصلي اين خودروهاست.پيش بيني مي شود تا پايان سال ۱۳۸۳ بالغ بر ۴ هزار دستگاه و در سال آتي تا سقف ۲۵ هزار دستگاه از اين محصول توليد شود.
گروه فولكس واگن كه از بزرگترين و معتبرترين خودروسازان جهاني است در سال ۲۰۰۳ بيش از ۵ ميليون دستگاه از محصولات خود را به ۱۵۰ كشور در سراسر جهان صادر كرد.
قرارداد همكاري ميان اين گروه و شركت خودروسازان بم ديروز در محل ارگ جديد به امضا رسيد.
خودروسازان بم، پيش از اين با شركت دوو قرارداد داشت، با خريد سهام اين شركت كره اي از سوي جنرال موتورز و آمريكا در چارچوب تحريم هاي اقتصادي آمريكا، توليد خودروهاي كره اي دوو سي يلو و ماتيز در اين كارخانه متوقف شد.

پروازهاي مستقيم تهران به بيرمنگام آغاز شد
پروازهاي مستقيم هواپيمايي ماهان از تهران به بيرمنگام انگلستان راه اندازي شد.
به گزارش ايلنا، مهدي بهرامي مدير بازرگاني هواپيمايي ماهان با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: از اين پس پروازهاي مستقيم خط هوايي ماهان، رأس ساعت ۱۴روزهاي جمعه و شنبه هر هفته به بيرمنگام در انگلستان انجام خواهد شد.
وي هدف از برقراري اين پروازها را گسترش مبادلات تجاري، گردشگري و حمل و نقل بين دو كشور دانست و اظهار اميدواري كرد كه ارتباطات توريستي دو كشور با افزايش پروازها در آينده اي نزديك گسترش يابد.
بهرامي در ادامه گفت:  در حال حاضر پروازهاي انجام شده به بيرمنگام از تهران با ايرباس هاي ۳۱۰-۳۳۰A انجام خواهد شد.
وي در ادامه قيمت بليت براي مسير تهران - بيرمنگام را در حدود ۴۲۰ هزار تومان ذكر كرد.

مدير گروه بازرسي وزارت نفت:
شركت استات اويل، اطلاعات و اسناد محرمانه ذخاير نفتي خوزستان را خارج كرد
مدير گروه بازرسي وزارت نفت سازمان بازرسي كل كشور گفت: شركت استات اويل كليه اطلاعات و اسناد محرمانه ذخاير نفتي استان خوزستان را به خارج كشور منتقل كرد.
حميد ترنجيان در حاشيه نمايشگاه سازمان بازرسي كل كشور به خبرگزاري فارس گفت: اولين پروژه اي كه استات اويل در ايران انجام داد و البته از ديد ما پروژه مشكوكي نيز مي باشد پروژه مطالعات ميدانهاي بي بي حكيمه در جنوب است كه رقم قرارداد ۲ ميليون دلار مي باشد. و لذا عده اي معتقدند كه شركت استات اويل براي پروژه ۲ ميليون دلاري ۱۵ ميليون دلار رشوه نمي دهد.
وي با اشاره به اين  كه شركت استات اويل قبل از اينكه قراردادش منعقد شود كليه اطلاعات ذخاير نفتي استان خوزستان كه اسناد محرمانه است را به خارج از كشور منتقل كرده است گفت: اين در حالي است كه گاهي اوقات كه ما اين اسناد را مي خواستيم، مدير عامل وقت شركت مناطق نفت خيز جنوب اسناد را به ما نمي داد و ادعا مي كرد محرمانه مي باشد.
وي افزود: يك شركت نروژي كه برخي از كاركنانشان انگليسي مي باشند محرم اسرار مملكت هستند و ما نامحرم هستيم.

مناقصه واگذاري بندر شهيد رجايي ماه آينده برگزار مي شود
009249.jpg
وزير راه و ترابري در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر كه مناقصه واگذاري بندر شهيد رجايي ماه آينده برگزار مي شود، در پاسخ به اين سئوال كه چه شركت هايي درمناقصه شركت خواهند كرد، گفت: هر شركتي كه توانايي داشته باشد،مي تواند در اين مناقصه شركت كند، اما تصميم گيري نهايي بر عهده دستگاه برگزاركننده مناقصه است.
اگر برنده هاي دوم و سوم به لحاظ سوابق، كيفيت و سرعت كار و قيمت پيشنهادي در سطح بهتري قرار داشته باشند، مي توانند از سوي سازمان بنادر و كشتيراني انتخاب شوند.
ترمينال كانتينري بندر شهيد رجايي به عنوان فعال ترين ترمينال ترانزيتي كشور ۹۳ درصد حجم عملياتي كشور در زمينه  صادرات و واردات را به خود اختصاص داده است.  اين بندر استراتژيك قرار است به دليل ضعف مديريت به بخش خصوصي واگذار شود.
در اواخر آبان ماه سال گذشته مناقصه اي برگزار شد كه طي آن مديريت ترمينال كانتينري شهيد رجايي به مدت ۱۰ سال به بخش خصوصي (يك شركت ايراني-خارجي) واگذار شود.
 اين مناقصه بعدا به دليل آنچه وزير راه آن را «پاره اي ابهامات» ناميده بود باطل شد.
حسن رجايي - مدير كل روابط عمومي سازمان بنادر و كشتيراني - چندي پيش به ايسنا درباره دليل ابطال اولين مناقصه واگذاري اين بندر گفته بود:« باطل شدن مناقصه بندر كانتينري شهيد رجايي به علت فراهم آوردن امكان حضور شركت هاي بين المللي سرمايه گذار در مناقصه اين بندر است.»

معاون امور بين الملل وزير نفت:
گفت وگوهاي ايران و هند در مورد صادرات گاز ادامه دارد
در دومين نشست گروه كاري ايران وهند كه هفته گذشته در دهلي نو برگزار شد، موضوعات گوناگوني در زمينه نفت وگاز و چگونگي همكاري دو كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.به گزارش شانا؛ معاون امور بين الملل وزير نفت، با اعلام اين مطلب و اشاره به اين كه نخستين نشست در ارديبهشت ماه سال پيش در تهران برگزار شده بود افزود: فروش گاز مايع به هند، سرمايه گذاري هند در يك ميدان نفتي ايران، در واحدهاي پتروشيمي ايران و در بهينه سازي پالايشگاه هاي تهران و تبريز، همكاري در زمينه مصرف گاز طبيعي براي سوخت وسايل نقليه و همكاري در بخش تحقيقات و توسعه از موضوعاتي بود كه در دومين نشست كاري مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
دكتر هادي نژادحسينيان، همچنين گفت: در نشست قبلي، دو طرف با هم توافق كردند كه در مقابل خريد سالانه ۵ ميليون تن گاز مايع از ايران در ۲۵ سال، ايران اجازه سرمايه گذاري در توسعه يكي از ميدان هاي نفتي را به يك شركت هندي بدهد.وي گفت: در مورد اجازه سرمايه گذاري هند در ميدان نفتي ايران، دو ميدان به طرف هندي معرفي شد كه عملي نشد و در حال حاضر اطلاعات يك ميدان جديد را ارائه كرده ايم كه آنها هم علاقه مند هستند، اما در مورد شرايط قرارداد اختلافاتي وجود دارد بنابراين قرار شد كميته اي از دو طرف اين موارد را با دقت بررسي كنند و گزارش بدهند.
دكتر نژادحسينيان در مورد چگونگي ادامه گفت وگو ها گفت: قرار شد حداكثر تا مهرماه جلسه گروه كاري بار ديگر در تهران تشكيل و نتيجه گيري شود.

قطر ۵/۱ ميليون تن گاز مايع به اسپانيا صادر مي كند
قطر قراردادي براي فروش گاز طبيعي مايع به گروه اسپانيايي «گاز ناتورال» امضا كرده است، به موجب اين قرارداد ۵/۱ ميليون تن گاز مايع ظرف ۲۰ سال به اين شركت تحويل داده خواهد شد. اين قرارداد از سال ۲۰۰۵ اجرا خواهد شد.
به گزارش «شانا» به نقل از خبرگزاري فرانسه وزير انرژي قطر روز پنجشنبه گفت: كشورش از سال ۲۰۰۷ سالانه ۲۳ ميليون تن گاز طبيعي مايع توليد خواهد كرد و در نظر دارد توليد خود را در سال ۲۰۱۱ به ۷۷ ميليون تن برساند.
وي به ميزان توليد كنوني گاز طبيعي مايع قطر اشاره اي نكرد.
«قطر گاز» در ماه مه ۲۰۰۱ نيز قراردادي با گروه اسپانيايي «گاز ناتورال» براي فروش ۴/۱۲ ميليون تن گاز طبيعي مايع امضا كرد كه ظرف ۱۱ سال به اين شركت تحويل داده خواهد شد.
خبرگزاري رسمي قطر با انتشار بيانيه شركت قطري اعلام كرد: اين شركت تاكنون بيش از ۱۰۰ محموله معادل ۵ ميليون تن گاز طبيعي به «گاز ناتورال» تحويل داده است.

با احداث خط پنجم مشكل كمبود گاز تهران مرتفع مي شود
گروه اقتصادي: مدير عامل شركت گاز تهران بزرگ گفت: خط پنجم انتقال گاز به عنوان يك منبع مستقل مي تواند روزانه، ۷۰ ميليون متر مكعب گاز را براي شهر تهران تأمين كند.
عراقي با اشاره به اينكه اين خط لوله تضمين كننده تأمين گاز شهر تهران تا ۲۵ سال آينده است،گفت: با ذخيره شدن گاز از طريق اين خط، نگراني هاي ناشي از كمبودهاي احتمالي گاز در اوج مصرف به ويژه در زمستان به پايين ترين سطح ممكن خواهد رسيد.
عراقي خاطرنشان كرد: با بهره برداري از اين خط، علاوه بر اين كه مشكلات گاز استان تهران به ويژه شهرهاي شرقي آن مانند فيروزكوه، دماوند، رودهن، بومهن و منطقه لواسانات مرتفع خواهد شد، در تأمين گاز استان هاي شرقي همجوار استان تهران نيز مؤثر خواهد بود.
زمستان سال گذشته برخي از نقاط شهر و استان تهران به دليل سرد شدن هوا و افزايش مصرف گاز، با مشكل قطعي گاز مواجه شدند.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |