شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۶ - Jul 3, 2004
بازتاب جهاني دادگاه صدام
009222.jpg
صدام حسين بزرگترين ديكتاتور قرن و رئيس جمهور بركنارشده عراق پريروز در دادگاه حاضر و ۷ اتهام به وي تفهيم شد.
اين دادگاه در كاخ رضوانيه يكي از زيباترين قصرهاي صدام برگزار گرديد.
صدام پس از بازپس گيري فاو اين قصر را در يكي از ييلاقهاي نزديك بغداد بنا كرد و در آن به صيد ماهي و شكار پرندگان مي پرداخت. اين بار به عنوان متهم و در حالي كه دستبند در دست داشت در آن حاضر شد تا شاهدي باشد بر قانونمند بودن هستي، قانوني كه بزرگترين ديكتاتور قرن را به سزاي اعمالش در به خاك و خون كشيدن صدها هزار ايراني و عراقي مي رساند.
بنا به گزارش سايت اينترنتي الحيات اتهامات تفهيم شده به صدام عبارتند از ارتكاب جرائم ضدبشري در ۷ مورد: استفاده از سلاح  شيميايي عليه مردم حلبچه، سركوب قيام شيعيان، كشتار دسته جمعي و دفن آنان در گورستانهاي گروهي، جنگ  عليه ايران، اشغال كويت، به قتل رسانيدن روحانيون شيعه و به قتل رساندن خاندان بارزاني.
اما وي با رد همه اين اتهامات، دادگاه را غيرقانوني، محاكمه را نمايشي و بوش را جنايتكار واقعي خواند. صدام حسين كويت را جزئي از عراق خواند و گفت: حمله به اين كشور براي اعاده حاكميت عراق بر آن بوده است. همچنين اضافه كرد كه دليل حمله من به كويت اين بود كه آنها دختران عراق را با ده دينار مي خريدند.
صدام حمله به ايران را يك حادثه طبيعي خواند و مدعي شد كه حمله از سوي ايران آغاز شده است.
بي.بي.سي درباره جلسه تفهيم اتهام صدام گزارش داد: صدام حسين رهبر پيشين عراق در اولين حضور خود در برابر يك محكمه عراقي مبارزه جويانه ظاهر شد و بوش را «جنايتكار واقعي» خواند.
او از تهاجم ۱۹۹۰ به كويت دفاع كرد و گفت همچنان رئيس جمهور كشور است و صلاحيت دادگاه را رد كرد.
او با دستبند و زنجير در دادگاهي كه در يكي از كاخهاي سابق اش در نزديكي فرودگاه بغداد برپا شده بود، حاضر شد تا با اتهاماتي در مورد جنايات جنگي و نسل كشي روبرو شود.
تصاوير تلويزيوني كه از سوي نظاميان آمريكايي براي پخش انتخاب شده بود كمي پس از پايان جلسه دادگاه در اختيار تلويزيونهاي جهاني قرار گرفت. در تصاويري كه از جلسه تفهيم اتهام صدام حسين پخش شد وي برخلاف آخرين تصاويرش ريشي مرتب و كوتاه داشت و به نظر تكيده مي رسيد. اين اولين تصاوير وي پس از دستگيري در هفت ماه گذشته است.
صدام حسين جريان دادگاه را «نمايش» توصيف كرد و اعتبار قانوني محاكمه خود را زير سئوال برد.
وقتي از او خواسته شد تا هويت خود را در دادگاه تاييد كند وي پاسخ داد: «من صدام حسين هستم، رئيس جمهوري عراق». صدام حسين با محكوم كردن جلسه تفهيم اتهام حاضر نشد اسناد ارائه شده را امضا كند.
همچنين يازده تن ديگر از مقام هاي بلندپايه حكومت سرنگون شده صدام حسين، از جمله: طارق عزيز نخست وزير سابق و علي حسن المجيد مشهور به علي شيميايي، تفهيم اتهام شدند. اگرچه صدام حسين و يازده متهم ديگر همچنان در بازداشتگاه هاي تحت اداره نيروهاي آمريكايي نگهداري مي شوند اما آنها ديگر اسير جنگي شناخته نمي شوند و تحت قوانين عراق محاكمه خواهند شد.
دولت جديد عراق و نيروهاي متحد تحت فرماندهي آمريكا اميدوارند كه با برپايي دادگاه اين پيام را به مردم عراق منتقل كند كه سرانجام روزي رسيده است كه صدام حسين و اعضاي ارشد حكومت وي در قبال اقدام هاي خود مجبور به پاسخگويي شوند.
دولت موقت عراق قول داده است كه صدام حسين از يك محاكمه منصفانه برخوردار شود. موفق الربيعي مشاور امنيت ملي عراق گفت اگر صدام حسين محكوم شود ممكن است با مجازات اعدام روبرو شود.
دولت موقت مجازات اعدام را كه آمريكايي ها به حال تعليق درآورده بودند مجددا برقرار كرده است. محاكمه كامل صدام حسين تا سال آينده ميلادي انجام نخواهد شد زيرا بسياري از مسائل بايد پيش از آن حل شود.
بازتاب محاكمه صدام در منطقه
و جهان
انتقال صدام و مقامات مسئول نظام سابق عراق به حكومت موقت اين كشور و محاكمه آنها، بازتاب ها و موضع گيري هاي مختلفي در سطح جهاني و منطقه  داشته است.
به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه البيان -چاپ امارات- خالد عيسي طه، رئيس سازمان انجمن وكلاي بدون مرز با اشاره به موضوع مشروعيت دادگاه محاكمه صدام در عراق اظهار داشت: اين دادگاه با استناد به قطعنامه ۱۵۴۶ اخير شوراي امنيت كاملا مشروع و قانوني است.
احمد ماهر، وزير امور خارجه مصر نيز با اشاره به محاكمه صدام و نمايش تصاوير وي در رسانه هاي خبري جهان گفت: مساله صدام يك مساله ثانوي و فرعي تلقي مي شود.
ماهر افزود: آنچه كه در حال حاضر از محاكمه صدام نيز مهمتر است، آن است كه ملت عراق هرچه سريعتر استقلال، حاكميت و تماميت ارضي خود را به صورت كامل بدست آورند.
صباح الاحمد، نخست وزير كويت نيز در واكنش به محاكمه صدام و اصرار صدام مبني بر مشروعيت حمله عراق به كويت گفت: صدام مي تواند آنچه را كه مي خواهد در دادگاه عنوان سازد.سرنوشت او بر همگان مشخص است.
صباح الاحمد با تأكيد بر صدور حكم اعدام در حق صدام اظهار داشت: ما نيز با تمام گروه ها و كساني كه خواهان صدور حكم اعدام در حق صدام هستند، هم صداييم و خواستار انجام حكم حد بر اساس قوانين شرعي موجود در حق صدام هستيم.
مالك الدوهان، وزير دادگستري عراق نيز با تأكيد بر فراهم آمدن مدارك كافي جهت اثبات اتهامات صدام در دادگاه تصريح كرد: در صورتي كه اتهامات صدام به اثبات نرسد، حكم آزادي وي فورا صادر خواهد شد.
الدوهان افزود: تاكنون هيچ وكيل عربي يا خارجي براي دفاع از صدام مدارك خود را به دادگاه ارايه نداده است و آنچه تاكنون از سوي وكيلان در رسانه هاي خبري اعلام مي شود، چيزي جز ادعا نيست.
وزير دادگستري عراق گفت: در صورتي كه هيچ وكيلي براي دفاع از صدام حاضر نشود يا اينكه خانواده وي كسي را براي او به وكالت نگيرند، ما از ميان وكلاي بعثي و نيز طرفداران صدام براي رئيس جمهور عراق وكيل تعيين مي كنيم.
الدوهان گفت: بخش كوچكي از اتهامات صدام بمباران شيميايي حلبچه، قتل عام هاي دسته جمعي، اتهام قطع زبان و دست و پاي مظنونان و متهمان است.
وي تأكيد كرد: براي صدور حكم اعدام در حق صدام تنها ارايه اين دليل كافي است كه او به عنوان فرمانده نظامي از صحنه جنگ گريخت و اين قانوني است كه خود صدام آن را وضع كرده بود و هر فرمانده اي كه از صحنه جنگ مي گريخت، بر اساس اين قانون فورا اعدام مي شد.
وزير دادگستري عراق تأكيد كرد: هيچ كس حق ندارد در موضوع قانون اعدام در عراق دخالتي كند اما از نظر سياسي هر كشور يا انجمني مي تواند نظر خود را در اين زمينه ارايه دهد.
از سوي ديگر واشنگتن نيز با موضعگيري نسبت به دادگاه محاكمه صدام اعلام كرد: صدام ديگر به  عنوان اسير جنگي از نظر آمريكا محسوب نمي شود، اين دولت عراق است كه سرنوشت وي را تعيين مي كند.
آدام ارلي، معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اظهار داشت: صدام ديگر به عنوان اسير دستگاه قضايي عراق تلقي خواهد شد. وي افزود: با وجود آنكه صدام جسما همچنان تحت نظارت شديد نيروهاي چند مليتي در يك مكان كاملا سري به سر خواهد برد، اما مسئوليت قانوني وي به حكومت انتقالي عراق منتقل شده است و دستگاه قضايي اين كشور درباره صدام تصميم خواهد گرفت.
ارلي تأكيد كرد: زماني كه عراقيان به توانايي هاي كامل و مناسب دست يابند، نظارت جسمي صدام نيز به حكومت عراق منتقل خواهد شد. از سوي ديگر سخنگوي توني بلر، نخست وزير انگليس اعلام كرد: دولت انگليس با حكم اعدام صدام مخالفتي نخواهد كرد.
وي افزود: در صورتي كه مردم عراق صدام را مستحق حكم اعدام بدانند، انگليس نيز با اين حكم مخالفتي نخواهد كرد.
سخنگوي بلر تأكيد كرد: ما در سابق به صراحت تمام موضع مخالف خود را با حكم اعدام در عراق اعلام داشته ايم و همچنان با ازسرگيري مجدد اين حكم مخالفيم، اما امروز ديگر عراق داراي يك حكومت مشروع است و ما نيز به تصميمات اين حكومت احترام مي گذاريم.
ابراهيم جعفري، معاون رئيس جمهور عراق نيز تصريح كرد: جنايت هاي صدام نيازي به مدارك اثبات كننده ندارد زيرا تمام جهان شاهد اين جنايت ها بوده اند.
جعفري گفت: اثبات اتهامات صدام چه در منطقه و چه در جهان نيازي به اثبات ندارد، زيرا حمله وي به كويت و ايران و تجاوز و نقض حقوق بشر در حق اسيران جنگي ديگر نيازي به دليل ندارد.
جلال طالباني، رهبر حزب ميهني كردستان عراق نيز با اشاره به روند جاري محاكمه صدام گفت: من به عنوان يك وكيل، مخالف صدور حكم اعدام در حق صدام هستم.
طالباني گفت: صدام از بدترين جنايتكاراني است كه در جهان ديده ايم و وي مسئول كشته شدن بيش از ميليون ها تن است اما با اين وجود نبايد حكم اعدام در حق وي صادر شود.
دولت فرانسه نيز در موضع گيري نسبت به دادگاه محاكمه صدام اعلام داشت: اين دادگاه بايد به تمام قوانين بين المللي متعهد باشد و به اين قوانين احترام گذارد.
وزارت خارجه فرانسه با صدور بيانيه اي در اين زمينه اعلام داشت: ديكتاتور عراق بايد محاكمه شود اما اين محاكمه بايد از سوي ملت عراق و توسط يك دادگاه عراقي كه به نظام اصول و معيارهاي قوانين بين المللي احترام بگذارد، انجام گيرد.
در اين بيانيه آمده است: فرانسه با از سرگيري حكم اعدام در عراق و نيز تطبيق اين حكم در هر شرايطي مخالف است.
دولت اردن نيز با اشاره به محاكمه صدام اعلام كرد: اين موضوع يك موضوع داخلي است و اردن در اين موضوع دخالتي نمي كند.
* در حالي كه اكثريت ملت عراق بويژه شيعيان و اكراد از اولين جلسه محاكمه صدام ديكتاتور سابق اين كشور كه به تفهيم اتهامات وي اختصاص داشت، خوشحال و شادمان مي باشند برخي از ساكنان شهر تكريت زادگاه صدام از اين صحنه ناراحت و خشمگين هستند.
* يك وكيل برجسته عراقي گفت: براساس توافق صدام با آمريكا، رئيس جمهوري سابق عراق از حكم اعدام مصون خواهد ماند.
به گزارش خبرگزاري فارس روزنامه سعودي «عكاظ» به نقل از «رعدالحمداني» نوشت: تصور نمي كنم حكم اعدام درمورد صدام صادر شود زيرا به احتمال بسيار قوي وي با آمريكايي ها به توافقي دست يافته است كه در صورت عدم افشاي برخي از اسرار مربوط به واشنگتن مصونيت از حكم اعدام را دريافت خواهد كرد.
آخرين خبر
بي. بي .سي در برنامه شامگاهي روز جمعه اعلام كرد تهاجم ارتش عراق به ايران از موارد اتهامي صدام حسين نيست. پيشتر خبرگزاري فرانسه از سخنان قاضي تحقيق دادگاه صدام اينگونه استنباط كرده بود كه حمله به ايران يكي از اتهامات هفت گانه صدام است، حال آنكه منظور دادستانان عراقي، بمباران شيميايي حلبچه در جنگ ايران و عراق بوده است.

كوتاه از سياست جهان
القاعده اروپايي ها را به حمله تهديد كرد
شبكه القاعده روز پنج شنبه با صدور بيانيه جديدي اروپا را به اجراي عمليات تهديد كرد.
به گزارش روزنامه الحيات گروه ابوحفص مصري وابسته به شبكه القاعده تهديد كرد با پايان يافتن مهلتي كه اسامه بن لادن به اروپا براي قطع ارتباط با آمريكا داده است در اروپا عمليات خواهد كرد.اين گروه در بيانيه خود افزود: قصد دارد دامنه نبرد خود را گسترش بدهد و آمريكا را پس از عراق و افغانستان به باتلاق سوم يعني يمن بكشاند.
ديدار وزيران امور خارجه آمريكا و كره شمالي
وزير امور خارجه آمريكا و كره شمالي ديروز در حاشيه يازدهمين نشست مجمع منطقه اي آسه آن (آرف) در اندونزي با يكديگر ديدار و گفتگو كردند.
به گزارش خبرگزاري آ نتارا، كالين پاول و پك نم سوم به مدت ۲۰ دقيقه درباره تلاشها براي پايان دادن به برنامه هاي تسليحات هسته اي كره شمالي گفتگو كردند.ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا پس از پايان اين ديدار به خبرنگاران گفت: وزير امور خارجه آمريكا در اين ديدار بر طرحهاي واشنگتن براي پيشرفت در گفتگوها با پيونگ يانگ به منظور پايان دادن به برنامه  هسته اي كره شمالي تاكيد كرد.
تأكيد مشرف بر ادامه برنامه  هسته اي پاكستان
ارتشبد پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان روز چهارشنبه فاش ساخت، اين كشور تا دو ماه ديگر يك آزمايش موشكي انجام خواهد داد.به گزارش ايرنا وي كه در گفتگو با گروهي از خبرنگاران در كاخ رياست جمهوري پاكستان در اسلام آباد سخن مي گفت، بدون اشاره به جزئيات اين آزمايش گفت: بايد اين خبر مهم را به شما بدهم كه پاكستان تا دو ماه ديگر يك آزمايش مهم موشكي انجام مي دهد.
رئيس جمهوري پاكستان برخي اخبار مربوط به برچيدن برنامه اتمي پاكستان را نيز مردود دانست و تاكيد كرد: ما به توسعه قدرت بازدارندگي اتمي و موشكي خود ادامه خواهيم داد.در همين حال آدام ايرلي از سخنگويان وزارت امور خارجه آمريكا به پاكستان نسبت به آزمايش هاي موشكي اش هشدار داد و آن را عامل احياي بحران در جنوب آسيا خواند.
روحاني مخالف آل سعود كشته شد
نيروهاي امنيتي عربستان طي عملياتي در رياض پايتخت عربستان يكي از رهبران ارشد شبكه تروريستي القاعده واز رهبران روحاني عربستان كه حكم جهاد عليه خاندان سعود را داده بود كشتند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه خبري سي ان ان، شب پنج شنبه نيروهاي امنيتي عربستان طي عملياتي گسترده محل اقامت «عبدالله محمد راشد الرشود» از رهبران شبكه  تروريستي القاعده و از رهبران مذهبي عربستان كه پيشتر فتواي جهاد عليه آل سعود را داده بود محاصره كردند و در تبادل آتش و درگيري ميان دو طرف، نيروهاي امنيتي عربستان عبدالله راشد را هدف قرارداده و كشتند.
وساطت بوش براي بهبود مناسبات تركيه و اسرائيل
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا از دولت تركيه خواست كه براي بهبود مناسبات آ نكارا با تل آويو ا قدام كند.به گزارش ايرنا از بيروت روزنامه اسرائيلي «يديعوت احرونوت» روز پنجشنبه نوشت: ادامه تنش در مناسبات تركيه و اسرائيل سبب نگراني رئيس جمهوري آمريكا شده است و وي از آن هراس دارد كه اين تنش به بي ثباتي خاورميانه بينجامد.
شارون از ارتباط اسرائيل با رهبران كرد عراق خبر داد
آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي با اشاره به اخبار انتشار يافته مبني بر فعاليت اسرائيل در مناطق شمالي عراق اعلام كرد، تل آويو روابطي را با برخي از رهبران كرد در عراق برقرار ساخته است.
به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط، شارون، ضمن اذعان به اين مطلب كه روابطي را با برخي از رهبران كرد عراق برقرار كرده است، گفت: ما كمك هاي نظامي به كردها نمي كنيم.
ناكامي آمريكا در سركوب هواداران صدام در عراق
به گفته يكي از مقامات سابق تشكيلات اشغالگر در عراق تلاش هاي آمريكا در عراق در سركوب طرفداران متعصب صدام ناموفق بوده است.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه نيويورك تايمز يكي از مقامات عالي رتبه سابق تشكيلات اشغالگر به رهبري آمريكا در عراق در گفت وگو با گزارشگران نزديك كاخ سفيد گفت:با گذشت بيش از يك سال از تلاش هاي وسيع ارتش آمريكا و سازمان اطلاعات مركزي (سيا) در سركوب شورش در عراق، هيچ موفقيتي در زمينه كاهش اقدامات هواداران متعصب صدام كه درصدد نابودي دولت موقت عراق اند، حاصل نشده است.اين مقام آمريكايي به موضوعي اشاره كرد كه به يكي از سئوال برانگيزترين مسائل در ارتباط با شورش كنوني در عراق تبديل شده است و آن اين كه يك گروه نسبتا كوچك از شورشيان تا چه حد سازمان يافته اند و چگونه مي توان آن را درهم شكست.
طبق برآورد اين مقام اشغالگر سابق، تعداد شورشيان در عراق بين ۴ هزار تا ۵ هزار تن ثابت مانده است و اين مسئله حاكي از آن است كه آنها به همان ميزان كه كشته يا بازداشت مي شوند، با نيروهاي جديد جايگزين مي شوند. به گفته اين مقام اشغالگر سابق كه بيش از يك سال در عراق بود و به بالاترين اطلاعات دسترسي داشت، مقامات آمريكا پي برده اند كه نفوذ به شبكه سازمان يافته يك تروريست اردني به نام ابومصعب زرقاوي كه مسئول بسياري از حملات انتحاري قلمداد مي شود تقريبا ناممكن است.
اين مقام اشغالگر سابق كه به درخواست كاخ سفيد خواست نامش فاش نشود، تلاش هاي صورت گرفته براي جلوگيري از ورود تروريست هاي خارجي به عراق را فقط تا حدي موفقيت آميز توصيف كرد.در همين حال صدها نفر از هواداران صدام حسين ديروز در سامرا واقع در شمال بغداد تظاهرات كرده و محاكمه وي در برابر يك قاضي عراقي را محكوم نمودند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از سامرا، تظاهركنندگان در اين شهر سني نشين واقع در ۱۲۵ كيلومتري پايتخت عراق راهپيمايي كردند درحالي كه تصاويري از صدام در دست داشتند.
تعدادي از نمايندگان دموكرات خواستار نظارت سازمان ملل بر انتخابات آمريكا شدند
تعدادي از اعضاي دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا روز پنجشنبه از سازمان ملل خواستند براي نظارت بر نحوه برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا شماري ناظر در اين كشور مستقر كند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه «ادي برنيس جانسون» يكي از نمايندگان  ايالت فلوريدا در بيانيه اي اعلام كرد ۹ نماينده اين  ايالت در نامه اي به كوفي عنان دبيركل سازمان ملل با يادآوري شكست در انتخابات سال ۲۰۰۰ دراين ايالت از اين سازمان خواستند برگزاري آزاد و عادلانه  اين انتخابات را در آمريكا تضمين كند.در اين بيانيه آمده است ما در سمت نمايندگان كنگره آمريكا بايد از اين مسئله مطمئن شويم كه كابوس انتخابات سال ۲۰۰۰ تكرار نخواهد شد.اين نمايندگان در نامه خود به عنان تأكيد كردند كميسيون فدرال حقوق مدني در گزارش سال ۲۰۰۱ خود اعلام كرد كه روند برگزاري انتخابات در ايالت فلوريدا در سال ۲۰۰۰ منجر به ناديده گرفتن حق راي شمار زيادي از افراد شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |