نبوغ نهفته در تقليد صداي درازگوش
مدت هاست فكر مي كنم صداي ادي مورفي روي الاغ مشهور داستان شرك را بايد به حساب نبوغ او گذاشت يا استعدادش. گاه به نتيجه مي رسم او يك نابغه است، ولي گاهي فكر مي كنم او فقط مردي كوچك است كه زير بار استعدادي شگرف كمر خم كرده، استعدادي كه براي او، خيلي سنگين است و نمي گذارد به تنهايي، بر اوضاع مسلط باشد. شرك را كه مي بينم، يادم مي آيد چقدر حضور او در فيلم هاي «۴۸ ساعت» و «مكان هاي تجاري» قدرتمند بود. در عين حال، «روز مراقبت از پدر»، «عمارت جن زده»، «بومرنگ» يا «پلوتونش» را كه نگاه مي كنم، از اينكه وقت او و من چقدر ضايع شده، گريه ام مي گيرد.
به نظر مي رسد «مكان هاي تجاري» و «۴۸ ساعت» متعلق به سال هاي پيش هستند، حتي باور اينكه ادي مورفي در اين دو فيلم بازي كرده، كمي سخت است.
بيشتر منتقدان آثار برجسته او را مربوط به دوران پيش از ۳۰ سالگي اش مي دانند. او، سرزنده، بشاش و بسيار فعال بود، اما بحران از آنجا آغاز شد كه او فكر كرد يك پديده استثنايي و تازه كشف شده است. نتيجه، به يك سري پروژه هاي غيرقابل تحمل مثل شب هاي هارلم انجاميد كه نام او در عنوان بندي آنها كمتر از ۵ بار نمي آمد.
نويسنده، كارگردان، بازيگر و الي ماشاءالله. در پرفسور نخاله، او در نقش ۶ نفر از اعضاي خانواده پرفسور بازي كرد، اما ماحصل اين نوآوري، به عقيده من، تنها اجحاف در حق هنرپيشه هاي ديگري بود كه مي توانستند در فيلم گنجانده شوند. اين اتفاق در انيميشن تلويزيوني «پي جي»ها (PJS) هم تكرار شد. يادتان نرو د ادي مورفي، خود اين داستان را نوشته بود. شايد بتوان صداي الاغ در انيميشن شرك را پاياني پرشكوه بر نبوغ او دانست.
فقر براي مارلون براندو
به نظر مي رسد سطرهاي پاياني زندگينامه مارلون براندو با فقر و نداري نوشته خواهد شد. براساس زندگينامه اي كه پاتريشيا رويز از بزرگترين هنرپيشه قرن بيستم نوشته - و به زودي منتشر خواهد شد - براندو اين روزها در باتلاقي از بدهكاري، منازعات خانوادگي و حقوقي دست و پا مي زند. به گزارش نشريه ساندي تايمز، پاتريشيا رويز در اين كتاب كه «براندو در گرگ و ميش» نام دارد چنين ادعا كرده كه براندو با ۲۰ ميليون دلار بدهي، در تنگدستي كامل به سر مي برد. ابرقدرت سينما، زماني بالاترين دستمزدها را مي گرفت، اما امروز در ۸۰ سالگي به لطف كمك هاي تامين اجتماعي امرار معاش مي كند. يك دليل اين ورشكستگي به منازعات حقوقي وي در دهه ۹۰ باز مي گردد. براندو تنها در دادگاه مربوط به پسرش كه نامزد خواهر خود را با اسلحه به قتل رسانده بود، ميليون ها دلار خرج وكيل كرد. اينك، قهرمان دو اسكاره سينما، با تمام ماجراهاي جنجالي خود، از نپذيرفتن اسكار پدرخوانده در اعتراض به سياست هاي آمريكا پيرامون سرخپوستان تا دادگاه هاي تمام نشدني مربوط به پسرش، تنهاي تنها در خانه اي محقر و كثيف در لس آنجلس، روزگار مي گذراند.