سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۹
دكتر هرمز اسدي ، مسوول پروژه پژوهشي فك هاي خزر در گفت و گو با همشهري
از يوز كه گذشت ، فك ها را دريابيم
صيادان وقتي تور را بالا مي كشند و با فك مواجه مي شوند با نيزه هاي بلندي كه طولش به دو متر مي رسد، محكم به بدن حيوان مي كوبند به طوري كه از طرف ديگر خارج مي شود
معصومه صفايي 
010932.jpg
دكتر اسدي در جمع فك ها

بر روي زمين در ميان گله فك هاست همراه با آنها بر زمين مي خزد، بر بدنشان دست مي كشد وآرام آنها را نوازش مي كند او در ميان فك هاست، همانطور كه ديروز در ميان ببرهاي هند بود. و چنان عمل كرد كه در هند نامش هميشه در كنار ببر خواهد آمد، همانطور كه نام پاندا با جرج شلر آميخته است. او يكي از بهترين متخصصان گربه سانان جهان است، اما در پروژه يوزپلنگ آسيايي نامي از او نيست!
او از اين موضوع خيلي شاكي است، اما انرژي اش را هدر نمي دهد و تحقيقاتش را بر روي فك خزر از سال ۷۹ آغاز كرده است.
دكتر هرمز اسدي متخصص گربه سانان بزرگ. به سراغش رفتيم، تا كمي درباره پروژه تحقيقاتي اش بر روي فك هاي درياي خزر بدانيم.
تخصص شما گربه سانان است، چطور شده كه روي فك كار مي كنيد؟
من سر مساله يوز خيلي با سازمان ها مشكل داشتم، حدود سال ۷۹. همان روزها بود كه در رسانه ها، چه جرايد و چه صدا و سيما خبر مردن فك هاي خزر را مدام مي شنيدم. يك دفعه به خودم آمدم و گفتم تا كي بايد براي يوز بدون نتيجه بجنگم و وقتم را تلف كنم و بهتر ديدم حالا كه كسي به فكر فك ها نيست، من دنبال موضوع را بگيرم. همان روزها با همسرم مهندس دهدشتيان با ماشين شخصي مان به شمال كشور رفتيم و يك فك مرده را يافتيم. من سرش را جدا كردم و براي مطالعه روي آناتومي جمجمه، آن را به تهران آوردم وبعد با تشكيل يك تيم تحقيقاتي كه سه دانشجوي دامپزشكي بودند، كارم شروع شد.
و شما به دنبال علت مرگ رفتيد، نتيجه چه شد؟
حدود ۳ هزار فك مرده پيدا كرديم كه از ۲۰ تا۱۱، تاي آنها از ويروس ديستمپر مرده بودند، ۷ تا به علت بالا بودن سموم كلره و PCB و دو تاي ديگر علت مرگشان ناشناخته بود.
منبع سموم كلره و PCB را پيدا كرديد؟
متاسفانه ورودي را پيدا نكرديم اما اين سموم از ۳ حوزه وارد آب هاي خزر مي شود؛ باكو، آستارا و تنكابن كه در باكو به خاطر فعاليت هاي نفتي، در آستارا به دليل وجود بيماري مالاريا و در تنكابن استفاده از سموم حشره كش كلره .
بيشترين تعداد لاشه را در كجا پيدا كرديد؟
سواحل گيلان.
دو سال پيش لاشه توله فكي را در ساحل ساري ديدم كه جاي دو سوراخ حدودا به قطر ۲ سانتيمتر روي سينه و پشتش بود.
ما هم در تحقيقاتمان متوجه اين مساله شديم كه انگار بعضي از اين حيوانات عمدا كشته شده اند. موضوع را دنبال كرديم فك ها به سه طريق توسط انسان كشته مي شوند. يكي توسط تورهاي پره، تورهاي دواري كه در زمستان و پاييز اطراف سواحل كم عمق و ماسه اي ساحل خزر به طول دو كيلومتر گسترانيده مي شوند. فك ها براي صيد ماهي به اين تورها جلب مي شوند. او مي داند كه ماهي هاي بزرگ را نمي تواند صيد كند و بخورد بنابراين فقط به دنبال ماهي هاي كوچك در آغاز تور اندازي وارد تور مي شود و با گذشت زمان وهمزمان با جمع شدن تور حيوان هم به تنفس احتياج پيدا مي كند و در نزديكي قايق ماهيگيري به سطح مي آيند و صيادان كه تصور مي كنند، فك ها كه محلي ها به آنها سگ دريايي مي گويند، براي خوردن ماهي هايشان آمده اند با تفنگ ساچمه اي فك ها را مي زنند، حتي اگر فك ها خيلي نزديك باشند با چماق به سر آنها مي كوبند. استخوان كاسه سر اين حيوان بسيار ظريف است مثل پوست پياز و با كوچكترين ضربه حتي مشت خرد مي شود، چه برسد به چماق. طريقه ديگر كشتار آنها گير افتادن در تورهاي مخروطي ماهي كيلكاست. صيادان وقتي تور را بالا مي كشند و با فك مواجه مي شوند با نيزه هاي بلندي كه طولش به دو متر مي رسد، محكم به بدن حيوان مي كوبند به طوري كه از طرف ديگر بدنش خارج مي شود. در اين شرايط فك تقلاي زيادي براي رهايي مي كند، اما حتي اگر هم آزاد بشود زنده نمي ماند.
كاري درزمينه توجيه ماهيگيران صورت داده ايد؟
من يك محقق هستم نه يك مدير. اما اين موضوع را پيگيري  كردم كه واقعا ماهي هاي داخل تور توسط فك ها خورده مي شود همراه چندماهي گير تور پره به دريا رفتم. آنها ادعا مي كردند كه سگ هاي دريايي (فك ها) داخل تور مي شوند و ماهي ها را مي خورند. در اين مرحله چيزي دستگيرم نشد به بازار ماهي فروش هاي ساري و انزلي رفتم. سماك ها مي گفتند كه بعضي وقت ها انتهاي دم ماهي هاي بزرگ را فك مي خورد كه البته به ۵/۰ درصد كل صيد هم نمي رسد اين ماهي ها را با جدا كردن دمشان به فروش مي رسانند. ولي دنبال ماهي هاي كوچك تا طول ۱۸ سانتيمتر مي روند كه از نظر اقتصادي اين ماهي ها اصلا ارزش ندارند. براي جلوگيري از كشتار فك ها از دو روش مي شد استفاده كرد. يكي اجراي قانون بود كه من مجري قانون نبودم و اما روش دوم كه من استفاده كردم ، اعلام كردم هر كسي فك زنده بگيرد و به من تحويل بدهد ۱۰هزار تومان دريافت خواهد كرد كه البته براي جلوگيري از آسيب رسيدن به حيوان طريقه گرفتن و كليه وسايل را برايشان مهيا كردم. با اين طريق تا حدودي توانستيم در آن فصل جلوي كشتار را بگيريم، در عين حال هم فك زنده در اختيار گرفتيم و براي اولين بار فك وحشي درياي خزر را براي مطالعات بيهوش كرديم.
بررسي روي فك ها را تاكنون در كدام سواحل انجام داده ايد؟
سواحل ايران، آذربايجان، تركمنستان و قزاقستان. 
010938.jpg
كالبدشكافي و نمونه برداري از جسد فك مرده 

فك ها در تمام اين سواحل به طور دايم حضور دارند و بين آنها جابه جا مي شوند؟
ريتم زندگي فك ها در حوزه خزر به سه بخش تقسيم مي شود. از ۱۸ گونه فك در جهان، ۱۱ گونه آنها از لحاظ زيستي وابسته به يخ هستند. فك درياي خزر كوچكترين فك دنياست كه فقط در آب هاي خزر ديده مي شود. اينها ۲ تا ۳ ماه زمستان را به طور اخص در شمال شرقي درياي خزر روي يخ ها مي گذرانند. فك ها در ماه هاي نوامبر و دسامبر يعني دي و بهمن براي زايمان به يخ هاي اين منطقه مي آيند. جلبكي در اين سواحل رشد مي كند كه در اين فصل مثل اسفنج در هم تنيده شده و يخ مي زند كه جايگاه مناسبي براي زايمان فك ها است. فك ها بعد از يك ماه شير دادن مدام به توله ها، از آنها جدا شده و دوباره فهل مي شوند و در همان آب ها جفت گيري مي كنند. بعد به طرف جنوب مي آيند و بهار را در جزاير تركمنستان و آذربايجان مي گذرانند. آنها با بدني ضعيف براي تغذيه به اين آب ها مي آيند و اواخر بهار براي ذخيره چربي و تكميل تغذيه، جمعيت بزرگي از آنها وارد آب هاي ايران مي شود تا خود را براي زايمان بعدي آماده كنند.
آيا تاكنون برآورد جمعيتي از فك ها انجام شده؟
با پيشنهاد معاونت دريايي سازمان حفاظت محيط زيست اين كار در حال انجام است.
براي تشخيص پزشكي نمونه هاي بافتي به مشكل برنخورديد؟
در اوايل كار به خاطر هزينه زيادي كه داشت ذهنم را خيلي به خودش مشغول كرده بود، به خصوص نمونه هاي سموم كه بايد خارج از كشور انجام مي شد. اما سعي كردم ذهنم را از اين مساله خالي كنم و به كارم ادامه دادم تا اينكه متوجه شدم پروژه CEP و ECOTOX در درياي خزر فعال شده است و تمام كشورها در اين پروژه نماينده دارند به جز ايران. آنها از من استقبال خوبي كردند و بلافاصله هزينه سفر ما را دادند. در اين زمينه شيلات هم با ما همكاري بسيار خوبي داشت. ما نمونه ها را با رعايت تمام استانداردها با هواپيما به لندن فرستاديم و به آقاي شرويس كندي تحويل داديم تا مطالعات دقيق تشخيصي بر رويش انجام دهم و از آن به بعد هم از من خواستند كه با تيم تخصصي فك ها همسفر شوم.
به چه منظور؟
من به عنوان محقق مسوول تيم فك ها مشغول شدم و بيشترين احتياجي كه به من داشتند، تخصص اكولوژي بود. من براي نمونه برداري قطعا مناسب نبودم. من را بيشتر براي اين مي خواستند كه بدانند چطور مي توانيم به گله نزديك شويم، آنهايي كه علايم بيماري را نشان مي دهند شناسايي كنيم و... .من جلسه سومي كه به محل تجمع آنها رفتم، توانستم وارد كلوني شان بشوم. نمونه هاي مريض را جدا بكنم و بياوريم بيرون براي اندازه گيري، خونگيري و نمونه برداري.
چطور به آنها نزديك مي شديد كه فرار نمي كردند؟
موضوع براي خود من هم جالب بود. ما روي آب بوديم، در فاصله اي كه از ديد آنها قابل رويت بوديم، به ما نگاه مي كردند، ولي هيچگونه عكس العملي نشان نمي دادند. باد در جهتي بود كه بوي ما را كاملا به آنها مي رساند، من با دوربين آنها را زير نظر داشتم، هيچگونه نگراني در رفتارشان ديده نمي شد. به ساحل آمديم، وقتي كه در ساحل به آنها نزديك مي شديم رفتارشان تغيير كرد و به طرف آب رفتند و من فهميدم كه ارتفاع عامل اصلي تحريك فك هاست، يعني ارتفاع انسان. بنابراين من از يك فاصله معين كه به آنها نزديك تر مي شدم عكس العمل نشان مي دادند و چون فاصله من بيش از ۴۰ متر نبود به يكي، دو تا از آنها مي رسيدم. ولي مساله اينجا بود كه من بايد با حفظ آرامش گروه به آنها نزديك مي شدم. من روي زمين خوابيدم و سينه خيز به آنها نزديك شدم و وارد گله فك ها شدم و سوزان ويلسون، سرپرست گروه، پشت سر من مي آمد و عكس  مي انداخت.
چرا فك ها نسبت به عوامل ديگر مثل صدا، بو و... عكس العمل نشان ندادند؟
چون در اين منطقه قايق هاي بزرگ پر سر و صدا مدام در حال رفت و آمدند و از طرف ديگر فك ها بيش از ۸۰ سال مورد حمله و برداشت وحشيانه انسان بوده اند، كشتارهاي دسته جمعي كه به ۲۰۰هزار تا هم مي رسيد.
براي چه شكار مي شدند؟
پوست.
از ويروسي صحبت كرديد كه اپيدمي شده و در سال ۸۰-۷۹ باعث مرگ تعداد زيادي از فك ها شده بود اين ويروس همان  هاري است؟
بله، تقريبا. از سگ سانان به فك ها منتقل شده اما به انسان قابل انتقال نيست.
از طريق گاز گرفتن در ساحل؟
بله، علاوه بر اينكه در سواحل شمالي در يخ ممكن است توسط گرگ ها مبتلا شوند، در سواحل ايران هم از طريق سگ ها، گرگ ها و شغال ها هم مبتلا مي شوند. من عكسي دارم كه حدود ۲۰۰ جاي پاي شغال در اطراف يك لاشه بود. البته اوج مرگ و مير همان ۴-۳ سال پيش بود. دكتر شرويس كندي و بعضي از محققان معتقد هستند كه اين ويروس به صورت دوره اي يعني مثل يك نمودار سينوسي بر جمعيت فك ها تاثير مي گذارد؛ هر ۳-۲ سال يكبار در بخش شمالي كره زمين.
بنابراين حالا نقطه اوج را طي كرده و در حال فرود است؟
بله.
پس به اين نتيجه مي رسيم در چند سال اخير نرخ مرگ و مير آنها كاهش داشته.
بله، طي دو سال گذشته ما ديگر نمونه آلوده اي نديده ايم. سال گذشته در تمام ساحل يك هزار كيلومتري ايران ما فقط ۵۰ فك مرده پيدا كرديم.
به طور كلي وضعيت فك ها را چه طور مي بينيد؟
شايد نسبت به ۴ سال گذشته وضع بهتر باشد، اما اين گونه در شرايط خوبي به سر نمي     برد. فك خزر تاكنون در ليست IUCN يك گونه تهديدپذير بوده است، البته طبق آماري كه روس ها در اواسط دهه ۱۹۸۰ ارايه كرده اند. اما الان جمعيت خيلي كمتر شده و من تصور مي   كنم كه اين گونه در معرض خطر باشد، ولي ارزيابي دقيق وضعيت اين گونه احتياج به دستاوردها و داده هاي بسيار زيادي دارد.

فك درياي خزر
010935.jpg
از خانواده فك ها PHOCIDAE در ايران فقط يك گونه وجود دارد. فك درياي خزر Phoca caspica. اين حيوان جزو پستانداران است. بدن دوكي شكلي دارد، چشمانش درشت و سياه است و جذابيت خاصي به چهره اش بخشيده. پرده اي بين انگشتانش را پوشانده كه شباهت زيادي به باله شنا پيدا كرده اند. پاها در امتداد دم قرار دارند. سطح بدن از موهاي كوتاه پوشيده شده است. رنگ  موها بنا بر سن و فصل متغير است و اغلب به رنگ خاكستري است. خال هاي تيره رنگ و نسبتا پهني در سطح پشتي دارد. با بالا رفتن سن، رنگ بدن روشن تر و خال ها تيره تر و زيادتر مي شوند، طول بدن فك متجاوز از يك متر است.
اين فك فقط در درياي خزر زندگي مي كند. تابستان در مناطق جنوبي كه آب عميق تر و سردتري دارد به سر مي برد. در اين فصل در آب هاي نزديك به سواحل ايران به خصوص در سواحل شرقي مثل ميانكاله و بابلسر تعدادي فك كه فقط سرهايشان از آب بيرون است مشاهده مي شوند. در فصل پاييز فك ها به طرف آب هاي شمال شرقي كه در زمستان يخ زده اند مهاجرت مي كنند و به صورت اجتماعي مشاهده مي شوند. فك هاي مسن اغلب به صورت انفرادي زندگي مي كنند. فك ها در آب بسيار فعال و چابك اند، با كمك پاهاي خود به سرعت شنا مي كنند، از دست ها براي حفظ تعادل استفاده مي كنند. در خشكي تحرك بسيار كمي دارند.حسن بويايي قوي، ولي شنوايي ضعيفي دارند.
فك ها قادرند به مدت ۱۵ دقيقه زير آب باقي بمانند. در زمستان براي دسترسي به آب و مواد غذايي سوراخ هايي در يخ حفر مي كنند. بيشتر از نرم تنان وماهي هاي كوچك تغذيه مي كنند.
بچه ها كه در زمستان در حفره هاي يخي كنده شده توسط مادر به دنيا مي آيند سفيد هستند، روزي يك بار شير مي خورند، اما شيري كه ۱۲ درصد چربي دارد.
دشمن طبيعي خاصي ندارند، اما همه ساله تعداد زيادي از آنها در تورهاي ويژه صيد ماهيان خاوياري گرفتار مي شوند. فك هاي گرفتار يا خفه مي شوند يا معمولا به وسيله كارد بلندي كه صيادان در شكم آنها فرو مي كنند، يا با كوبيدن چكش به سرشان به قتل مي رسند. در گذشته در سواحل شمالي درياي خزر، تعداد زيادي از فك ها، به خصوص بچه ها كه پوست زيبايي دارند، شكار مي شده اند. در گيلان و مازندران به آنها سگ دريايي مي گويند كه تا ۵۰ سال عمر مي كنند. سن آنها را از روي برش عرضي دندان هايشان تشخيص مي دهند، مثل تشخيص سن درخت از روي لايه هاي رشد.

ماجراهاي طبيعت
حيوانات شگفت انگيز زندگي من
قسمت چهل وپنجم
010941.jpg
دكتر ريموند ديتمارس
از كوره در رفته بودم، اما مي دانستم اگر عصبانيتم را بروز دهم، هيچ خاصيتي جز اخم كردن و عنق شدن جيم نخواهد داشت. هيچ حرفي يا كاري او را از بيهوشي و كرختي كه دچار آن بود خارج نمي ساخت. ميهمان شاخص با احساس تاسف براي من و همدردي با جيم كار را بدتر كرد.
اما همه آنچه در اين واقعه روي داد خوي عادي يك اورانگوتان است و به هيچ وجه عجيب و دور از انتظار نيست. من اورانگوتاني را مي شناسم كه در مورد ساده ترين كارها، درست در حساس ترين لحظات، دست به لجاجت مي زد و يكي ديگر كه از نظر تعداد دفعات لجبازي ركورددار است. درست موقعي كه تماشاچيان، سخت مجذوب شده اند ناگهان شروع به پرسه زني كرده، از ميان جمعيت كلاه پسربچه اي را بر مي دارد و آن را به سر مي گذارد و تا گوش هايش پايين مي كشد.
جمعيت از خنده منفجر مي شود. آن وقت اورانگوتان با نگاهي شوخ و از خودراضي به جمعيت خيره مي شود كه من معني آن را مي فهمم، مي گويد: «خب، مي بينيد؟ تردستي هاي كوچك من خيلي بهتر از چيزهايي است كه شما آدم ها اختراع مي كنيد!»
طبيعي است كه يك نمايش دهنده حرفه اي، تسليم چنين رفتار غيرقابل پيش بيني نمي شود. وقتي چنين حالتي پيش مي آيد نمي داند چه بايد بكند. تنبيه پيش بيني نشده هم توسط اورانگوتان درك نمي شود و فقط الم شنگه توليد مي كند. از آن بدتر، تماشاچيان ممكن است از بعضي هوس هاي آني و حركات غيرمنتظره هنرپيشه بترسند. من از طريق تجربه هاي شخصي ام دريافته ام كه اورانگوتان ها از نمايش يكنواخت خسته مي شوند و ممكن است ناگهان صحنه را ترك كنند، در اين حالت، هيچ كس نمي تواند جلو اورانگوتان را بگيرد.
يك بار ميمي، من را جلو جمعيت كثيري سرافكنده كرد، گرچه تماشاچيان از اوضاع و احوالي كه من دچارش شده بودم حسابي كيف كردند. نگهبان و من به چهاراورانگوتان ياد داده بوديم كه دور يك ميز پيك نيك غذا بخورند. آنها ياد گرفته بودند از فنجان، بشقاب، كارد و چنگال استفاده كنند و شير را با وقار و مهارت تمام از قوري توي فنجان بريزند.
همه روزه صدها نفر، به ويژه بچه ها، به ديدن اين نمايش مي آمدند. روزهاي متوالي نمايش انجام شد و بدون هيچ واقعه خاصي پيش رفت. اورانگوتان مي تواند هميشه به غذا وابسته باشد و بدش نمي آيد سفره اش را با يكي دو ابزار دست ساز بشر زينت بخشد و اگر چند خطاي كوچك در تشريفات غذا خوردن وجود داشته باشد، نمايش بامزه تر شده و جمعيت تماشاچي بيشتر لذت مي برد.
اورانگوتان ها ياد گرفته بودند بعد از تمام شدن غذا، صندلي هايشان را عقب بكشند، بلند شوند و يكي يكي به صف از ميز غذاخوري دور شوند. ميمي آخر صف بود. يك روز عصر داشت از صحنه پايين مي آمد كه ناگهان چشمش به شاخه پايين دستي افتاد كه من هيچ وقت متوجه آن نشده بودم.
برگردان: حميد ذاكري

حيات وحش ايران
۵۱-هامستر خاكستري
گونهCricetulus migratorius:
زيرخانواده: هامسترهاCRICETINAE
خانواده: موش هاMURIDAE
راسته: جوندگانRODEMTIA
رده: پستاندارانMAMMALIA
010944.jpg
شباهت زيادي به ول دارد ولي چشم هايش درشت تر و گوش هايش بزرگتر است. طول بدنش ۹ تا ۱۱ ميليمتر است و دمش به ۲/۸ سانتي متر مي رسد وزنش حدود ۳۵ گرم است.
بيشتر در علفزارها، بوته زارها و اراضي كشاورزي واقع در مناطق جنگلي، استپي، كوهستاني و بياباني زندگي مي كند. در ايران در اكثر مناطق مجاور درياي مازندران و خليج فارس گزارش شده است در مناطق سردسير زمستان ها به خواب فرو ميرود.
از مواد گياهي مانند دانه، ميوه و مواد حيواني مثل حشرات تغذيه مي كند. اين هامستر براي ذخيره زمستاني مقدار زيادي مواد غذايي را به وسيله كيسه دهاني به لانه حمل مي كند. در كيسه دهاني يك  هامستر خاكستري ۴۳ دانه سويا ديده شده است.

محيط زيست
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |