سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۹
قابل توجه علاقه مندان به استفاده از استخر
استخر رفتن بدون پيشگيري هاي بهداشتي گران تمام مي شود
خبر روز
آذر ديوسالار
هر چند رسيدن فصل تابستان، فراغت بيشتري را براي بسياري فراهم مي كند و معمولا ً هم افراد ترجيح مي دهند از اين اوقات براي تفريح استفاده كنند اما تعداد انتخاب ها به خاطر محدوديت انواع تفريح ها در شهري چون تهران، به خصوص براي اقشار متوسط و كم درآمد جامعه بسيار محدود است. به همين خاطر تعداد زيادي از افراد به يك تفريح خاص روي ميآورند، به خصوص اگر چنين تفريحي متناسب با فصل هم انتخاب شود.
از جمله تفريحات پررونق در فصل تابستان شنا است. هر سال در فصل تابستان مراجعه كنندگان به استخرهاي عمومي در مقايسه با فصول ديگر سال، بيشتر مي شوند.
گاهي اين افزايش تقاضا باعث گران شدن قيمت هاي استخرها مي شود و گاهي نيز ممكن است هزينه جانبي و اضافي براي فرد به دنبال داشته باشد!
استخرهاي شهر تهران، بسته به اين كه در كدام نقطه از شهر واقع شده باشند و چه امكاناتي ارائه كنند، قيمت هاي متفاوتي دارند كه در گران ترين حالت ۱۲ هزار و ارزان ترين آن هزار تومان وروديه دريافت مي شود. معمولا ً هم استخرهاي متوسط قيمت ميانگيني دارند كه حدود دو تا چهار هزار تومان است. گاهي براي خدمات ديگري چون كلا س هاي ايروبيك و... نيز به جز ورودي مبالغي بايد پرداخته شود.
با پايان گرفتن فصل بهار، به خصوص تمام شدن امتحانات دانش آموزان، كلا س هاي آموزش شنا هم در استخرها رونق مي گيرند.
اين كلا س ها بسته به منطقه اي كه استخر مورد نظر در آن واقع شد، سطح كاري مربيان و تنوع آموزش ها و... شهريه هاي متفاوتي دارد كه ميانگين بيست تا چهل هزار تومان براي دوازده جلسه آموزش است.
هزينه استفاده از استخر شامل كلا س هاي آموزشي، وروديه، رفت وآمد و... تا زماني كه از استخر بهره درست و اصولي برده شود كاملا ً به لحاظ اقتصادي قابل توجيه است اما چنانچه در صورت غفلت و بي توجهي در استفاده از استخر، عارضه هاي عفوني و پوستي ايجاد شود، به هيچ طريقي نمي توان براي چنين تفريحي توجيه اقتصادي پيدا كرد زيرا هزينه هايي همراه با نگراني و دردسر به افراد خصوصاً خانمها تحميل خواهد شد كه در برخي موارد ممكن است براي حل مشكل به وجود آمده نياز به صرف هزينه هاي بسياري باشد.
دكتر فاطمه آقاخاني، متخصص زنان و زايمان درباره نحوه استفاده از استخرهاي عمومي مي گويد: افراد به خصوص خانم ها قبل از ورود به استخر و بعد از خروج از آب حتماً بايد دوش بگيرند وحتماً هم از استخرهايي استفاده كنند كه اصول بهداشتي در آن رعايت مي شود. آلودگي هاي ميكروبي، قارچي و... در استخر شرايط مناسبي براي انتشار پيدا مي كنند به همين دليل احتمال ابتلاي افراد به اين بيماري ها زياد است. چنانچه فرد بعد از استفاده از استخر با مشكل خاصي روبه رو شود حتماً بايد به پزشك مراجعه كند».
دكترمحمدهادي پرشاد ثابت، متخصص پوست و مو نيز درباره پيش گيري از بيماري هايي كه استخر مي تواند شرايط خوبي براي سرايت آنها فراهم كند، مي گويد: بهتر است افراد، بخصوص بچه ها، قبل از مراجعه به استخر براي مشخص شدن بيماري هاي پوستي و انگلي، مورد آزمايش قرار گيرند و گواهي سلا متي شان را به مسؤول استخر ارائه كنند. در مواردي ديده شده كه در استخرها بنابه دلايلي كه شايد براي مديران استخرها، قابل توجيه هم باشد، از موادي چون اسيد اوريك كه پايه اوره يا ازت دارند، استفاده مي كنند. اين كار درستي نيست؛ چون اين مواد در برخي موارد التهابات پوستي ايجاد مي كنند.
همچنين حتماً لازم است افراد قبل از ورود به استخر با آب ولرم دوش بگيرند تا عرق سطحي بدن كاملا ً شسته شود و حتماً موهاي سر و بدن با دقت به وسيله مواد شوينده مناسب شسته شود و البته اين موارد بايد پس از خروج از آب استخر هم انجام شود.
كرم هاي ضدآفتاب ايراني يا خارجي اگر استاندارد باشند و كيفيت مناسبي داشته باشند براي برنزه شدن مشكلي ايجاد نمي كنند و چون قابل جذب در آب نيستند پس از استفاده، ورود به استخر با اين كرم ها مشكلي ايجاد نمي شود.
دكتر پرشاد ضمن تأكيد بر رعايت اصول بهداشتي و انجام آزمايش هاي لازم قبل از ورود به استخر اضافه مي كند: «اگر شخصي (بخصوص كودكان) مبتلا  به كرمك يا استران ژيلويدس باشد با ورود به استخر اين احتمال وجود دارد كه كرمك ها به سطح آب بيايند و در اثر تماس با پوست افراد سالم آنها را نيز مبتلا  كنند. اين كرمك كه در پزشكي لقب كرمكSS را گرفته است آن قدر خطرناك است كه ممكن است ۶ يا ۸ ماه دوره درمان آن طول بكشد و چون كرمك استران ژيلويدس به داروهايي كه به طور معمول براي بيماري هاي انگلي تجويز مي شوند مقاومت نشان مي دهند به سادگي درمان نمي شوند و هزينه درمان آنها هم بالا  مي رود.
از آنجايي كه در علم پزشكي بارها ذكر شده پيشگيري بهتر از درمان است مي توان گفت هميشه پيشگيري به صرفه تر از درمان هم هست يا لااقل صرف هر هزينه اي براي پيشگيري به درمان مي ارزد.
چنانچه قصد داريد فصل تابستان به يكي از استخرهاي شهر برويد رعايت نكاتي كه ذكر شد هم از سوي شما و هم از سوي صاحبان استخرها، نه تنها به دليل مسائل اقتصادي كه به دلايل بسيار ضروري است. مي توانيم قبل از هر چيز از خودمان شروع كنيم و هزينه هاي پيشگيري را به هزينه هاي درماني ترجيح بدهيم!

از ميان نامه ها
شب فراموش نشدني در بيمارستان [...]
ساعت ۵/۱ نيمه شب سوم تيرماه به علت درد پهلوي سمت راست همسرم به اورژانس بيمارستان ... مراجعه كرديم. دكتر كشيك پس از معاينه دستور آزمايش دادند و ساعت ۵/۳ با آماده شدن جواب دستور تزريق هيوسين صادر كردند كه پس از مدتي درد برطرف شد و دكتر كشيك با مشورت تلفني با يكي از همكارانشان گفتند بيمار بستري شود. تا دكتر متخصص كه بعداً متوجه شدم جراح هستند ايشان را معاينه كنند. ساعت ۵۰/۵ صبح همسرم را با پرداخت هزينه اورژانس (۲۴۰ هزار ريال) به بخش فرستادند و جناب دكتر ساعت ۹ صبح تشريف آوردند و دستور سي تي اسكن و يك سري آزمايش دادند. پس از آماده شدن جواب ها دكتر فرمودند خدا را شكر مشكل خاصي وجود ندارد و درد احتمالا ً مربوط به سنگ صفرا بوده و نياز به عمل ندارد ولي بهتر است يك شب در بيمارستان تحت نظر باشند. در ساعت ۷ بعدازظهر آقاي دكتري براي ويزيت مراجعه كردند و پس از سؤالا تي از بيمار گفتند كه بيمار به بخشCCU برود كه همسرم به شدت مخالفت كرد و گفت: من مشكلي ندارم چون يك بار در همين بيمارستان بدون هيچ نتيجه اي اين اتفاق افتاده بود. بگومگو بين پرستار و همسرم در گرفت و در پايان با دريافت رضايتنامه از بيمار و منCCU منتفي شد. ساعت ۲ شب يك پزشك ديگر كه مختصص داخلي بود، بعد از معاينه شروع به بازديد پرونده پزشكي كردند. در همين حال از ايشان سؤال كردم قلب ايشان كه مشكلي ندارد؟ گفتند خير و من خيالم راحت شد.
ساعتي بعد پزشك معالج ايشان براي ويزيت آمدند كه مطالب اظهار شده در موردCCU را با ايشان در ميان گذاشتم كه ايشان نه تاييد و نه تكذيب كردند و ما خواستيم دستور مرخصي همسرم را صادر كنند. گفتند كه فردا اول وقت مي آيم و ايشان را مرخص مي كنم. به همان نشان كه ساعت ۱۱ صبح تشريف آوردند و دستور مرخصي را صادر كردند. در همين روز ۴/۴/۸۳ ساعت ۳۰/۸ آقاي دكتر ... متخصص قلب كه نمي دانم چه كسي ايشان را دعوت به ويزيت كردند با بررسي پرونده همسرم فرمودند مشكل خاصي نيست و در عين حال به بيمارستان اعلا م كردند اينها مي توانند با دادن رضايت مرخص شوند كه مسؤول بخش زير بار نرفته و گفتند حتماً بايد پزشك معالج اوليه ايشان دستور ترخيص صادر كنند و خلا صه ساعت ۳۰/۱۲ پرونده در حسابداري آماده و مبلغ ۴۴۴ ميليون و ۴۴۹ هزار ريال براي يك شب مطالبه كردند كه اعتراض من به جايي نرسيد. اكنون با ارسال صورتحساب براي شما درخواست دارم اگر وجدان بيداري وجود دارد به سؤالا ت من پاسخ دهد.
لا زم به ذكر است كه پس از مراجعه به پزشكان ديگر اقدام به جراحي كيسه صفرا كرده و با پرداخت ۴۵۵ هزار تومان هزينه بيمارستان و ۳۰ هزار تومان دستمزد دكتر در تاريخ ۸/۴/۸۳ ماجرا به پايان رسيد.
حسن دادرس - همسر بيمار
* نام بيمارستان و فاكتورها در دفتر روزنامه موجود است

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |