سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۹
فصلي، اما پردرآمد
يخ فروشي همچنان پررونق
004200.jpg
با رسيدن فصل تابستان برخي شغل ها رونق خاصي مي گيرند كه در ساير فصول از چنين موضوعي خبري نيست كه از آن جمله مي توان به يخ فروش هايي اشاره كرد كه كارشان فروش قالب هاي بزرگ يخ است و معمولا ً اين شغل نيز جزو مشاغل كاذب به شمار مي رود و علت اين امر هم شكل عملكرد يخ فروش هاست. آنها كنار خيابان و با شيوه اي كاملا ً سنتي و تحت شرايطي نامطلوب كار مي كنند و دقيقاً معلوم نيست مشتري هايشان از چه قشري هستند.
باوجود دسترسي به ابزار مدرن توليد يخ و دسترسي آسان به اين ابزار، يخ فروش ها معتقدند عمر اين شغل به سر نرسيده است.
در گذشته، در هر محله يك يا دو كيوسك يا مغازه يخ فروشي وجود داشت، بعدها به دلايلي اين كيوسك ها جمع شدند و حالا  يخ فروش ها، كنار خيابان يا داخل پاساژها، به مشتري هايشان يخ مي فروشند. بنابراين اگر گوشه اي از خيابان، مكعب بزرگي را ديديد كه با گوني، پتو و پارچه پوشيده شده، اصلا ً تعجب نكنيد.
يخ هاي قالبي، با طول يك متر در كارخانه هاي اطراف تهران، توليد مي شوند و با قيمت هر قالب ۵۰۰ تومان در اختيار يخ فروشان 
قرار مي گيرند. يخ فروش ها هم اين قالب ها را با قيمت هاي متفاوتي مثلا ً ۶۰۰ تا ۶۵۰ به مشتري هاي قديمي و هميشگي و ۷۰۰ تومان به مشتري هاي به اصطلاح گذري مي فروشند، به نظر مي رسد درآمد بدي هم نداشته باشند.
يكي از يخ فروش هاي شهر تهران در اين باره مي گويد: «در گذشته درآمدمان بهتر بود. گاهي روزي دو هزار قالب يخ مي فروختيم ولي حالا  روزي چهارصد يا پانصد قالب بيشتري نمي فروشيم و گاهي يخ ها روي دستمان مي مانند و آب مي شوند».
در اكثر نقاط شلوغ شهر مثل ميدان هاي انقلا ب، آزادي، راه آهن و ... يكي از همين يخ فروش ها بساط دارند تا نياز مردمي را كه گمان مي رود بيشتر رانندگان جاده ها و گاهي خانواده ها باشند، برطرف كنند. تصور اين است كه مشتريان اين يخ ها همين افراد باشند؛ اما يكي از اين يخ فروش ها مي گويد: ادارات، سازمان ها، هتل ها، بيمارستان ها و ... مهم ترين مشتري هاي ما هستند.
ما فعاليت گسترده اي داريم و چيزي حدود ۱۵ سال است كه كار مي كنيم و جواز داريم».
اين يخ فروش اظهار مي كند: فعاليت ما فقط خاص فصل تابستان نيست بلكه در طول سال مشتريان ثابتي داريم و مثلا ً ماهي فروش ها از جمله مشتريان هميشگي ما هستند.
با همه اين اوصاف و با فرض درستي اين ادعاها، به نظر مي رسد وضعيت يخ فروش ها نياز به ساماندهي اساسي داشته باشد. يخ فروش ها معتقدند: اتحاديه يخ فروش ها كاري براي آنها انجام نداده است.
بنياد در اين باره مي گويد: اتحاديه در قبال پولي كه بابت تغيير كاربري كيوسك ها از ما گرفت كاري انجام نداد و ما الان با مجوزي كه از شهرداري گرفته ايم كار مي كنيم وگرنه مأموران سد معبر اجازه نمي دهند، كار كنيم.
با فرض درستي اين ادعا، بررسي ميزان تقاضا براي يخ هاي قالبي و روشن ساختن ضرورت حضور و فعاليت اين يخ فروش ها كاري است كه بايد هرچه سريعتر توسط نهادهاي مسؤِول انجام شود و در صورتي كه ادامه فعاليت اين فروشندگان به لحاظ ميزان تقاضا و از منظر اقتصادي قابل توجه است، مي توان ساماندهي به شكل و شيوه كارشان را توقع داشت و چنانچه حضور اين افراد و فعاليتشان توجيهي ندارد و تنها به اقتصاد و سيماي شهر لطمه مي زنند، لا زم است نهادهاي مسؤول تسهيلا تي براي تغيير شغل اين افراد در اختيارشان قرار دهند.
آيا تابستان سال آينده نيز اين يخ فروش ها را كنار خيابان خواهيم ديد؟!

با حمايت دولت از برنجكاران
قيمت برنج افزايش نخواهد يافت
004194.jpg
افزايش واردات برنج و در نتيجه عرضه آن به قيمت مناسب در اولين سال هاي پس از انقلا ب، باعث شد برنج به غذاي اصلي عموم خانواده هاي ايراني تبديل شود و مردم به قدري به مصرف آن عادت كنند كه حتي با افزايش قيمت هم، برنج به عنوان غذاي اصلي، جايگاه خود را در سبد هزينه هاي ضروري خانواده ها، حفظ كند.
اما به نظر مي رسد اين رويه در آينده نزديك تغيير كند چون با وضعيتي كه بر كاشت و بازار برنج حاكم است پيش بيني مي شود قيمت آن تا بيش از ۲۵ درصد افزايش يابد كه در اين صورت بسياري از خانواده ها در تهيه برنج با مشكل مواجه خواهند شد.
در چند سال اخير، روال خريد برنج به ضرر كشاورزان بوده است،  دلالان برنج را به قيمت ارزان از كشاورزان  خريده و بسيار گران به دست مصرف كننده مي رسانده اند.
بسياري از كشاورزان به اين شيوه اعتراض داشته و دارند و اعلا م كرده اند دولت بايد از كشاورزان حمايت كند تا دلا لا ن نتوانند به اهداف سودجويانه خود دست پيدا كنند.
سياست دولت براي خريد تضميني برنج هم گرهي از كار كشاورزان باز نكرده است؛ چون معمولا ً باوجود اين كه كشاورزي، بخصوص كشت برنج تابع زمان است و بايد در زمان مشخص هزينه هاي كاشت و داشت و برداشت آن تأمين شود، پرداخت ها به موقع صورت نمي گيرد.
يكي از كشاورزان مشكلا تي چون افزايش قيمت ادوات كشاورزي و فرسوده و ناكارآمد بودن بسياري از اين ادوات، كمبود آب و ... را از جمله دلا يل به صرفه نبودن كاشت برنج اعلا م كرد و افزود: «همه اين مشكلا ت به علاوه توزيع كوپن برنج از سوي دولت در روستاها، در حالي كه انبارهاي كشاورزان پر از برنج است دست به دست هم داده تا كشاورزان با دلسردي كار كنند».
كياسري افزود: باتوجه به موارد فوق افزايش قابل توجه قيمت برنج انكارناپذير است و دولت بايد براي كاهش قيمت و البته ارائه تسهيلات به برنجكاران تدابيري جدي بينديشد.
براي جلوگيري از افزايش قيمت اين محصول، باتوجه به كاهش قابل توجه كشت آن در بهار و تابستان، افزايش واردات و تخصيص يارانه به اين محصول البته به صورت مقطعي مي تواند پاسخگو باشد.
بي شك تصميم جدي و دقيق دولت در اين زمينه مي تواند در قدرت خريد برنج خانواده هاي ايراني بخصوص در پاييز امسال نقش داشته باشد.

پاسخ مسؤولا ن
پاسخ شهرداري منطقه ۱۹ تهران 
ميدان ماهان از ميادين جديدالاحداث منطقه ۱۹ شهرداري است، لذا با توجه به مشكل عنوان شده در طرح ضربتي مبارزه با جوندگان موذي محل و ميدان مورد نظر ۴ مورد طعمه گذاري و كنترل قرار خواهد گرفت.
روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۹

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |