بازار داغ وسايل اضافي و تزئيني اتومبيل
زيورآلات براي وسيله نقليه!
|
|
اتومبيل براي گروهي از جوانان سمبل تمام خواسته ها و نيازها و همين طور منبع اصلي تفريح است. آنها شيفته اتومبيل خود هستند - چه مدل بالا و گرانقيمت و چه مدل پايين و ارزان - و با آن بيش از هر يك از اعضاي خانواده خود و دوستانشان سر مي كنند.
اتومبيل براي آنها همه چيز است. نزديكتر از برادر و صميمي تر از رفيق. با اتومبيل زندگي مي كنند، در آن غذا مي خورند و با آن حرف مي زنند.
اكثر آنها بيشتر از خود، براي اتومبيلشان خرج مي كنند. شمايل تغيير يافته اتومبيلشان نمايانگر يك دلبستگي نامتعارف است.آيا مي دانيد آنها تا چه حد براي اتومبيل خويش خرج مي كنند؟
بازار داغ
اين وسايل تزئيني براي اتومبيل بيش و كم در همه جا هستند. بازار اميركبير، چراغ برق، اكباتان و مجاور خيابان سميه، تنها مراكز فروش، مكانيكي ها و تعويض كاران وسايل اسپرت اتومبيل به شمار نمي روند و هر محله اي مغازه ويژه خود را دارد. وجود اجناس خارجي در همه اين مراكز نشان مي دهند بازار قاچاق اين محصولا ت تا چه حد داغ است و تنوع قيمت ها گوشزد مي كنند نظارتي هم در اين زمينه وجود ندارد. اجناس آن «لوكس» هستند و ارتباطي با ضروريات زندگي روزمره ندارند.
به همين دليل بازار لوازم اضافه اتومبيل بازار ويژه خود را پيدا كرده و مناسبات و قيمت هاي خودش را دارد.
مشتريان اصلي اين وسائل جوان ها هستند. كساني بين ۱۸ تا ۲۵ سال كه بسياري از آنها حرفه و شغل ثابتي ندارند و هنوز سر سفره پدر و مادر مي نشينند. در حقيقت زير مجموعه اي از «اسپرت بازهاي اتومبيل» در تهران به مدد جيب خانواده براي اتومبيل شان زيورآلا ت و وسائل تزئيني تهيه مي كنند. كساني كه والدينشان در شرايط مالي خوبي به سر مي برند و كشش فرزندشان به اتومبيل را بهتر از ساير زمينه ها قلمداد مي كنند.
اما بسياري از اسپرت بازها از درآمد خويش براي تزئين اتومبيل خود خرج مي كنند. رحيم قاسميان مي گويد: من هستم و اين اتومبيل. همسر و فرزندي ندارم و با شرايط حرفه اي نامناسبم به اين زودي ها توانايي تشكيل خانواده ندارم. اين اتومبيل برايم همه چيز است و مشكلي ندارم كه براي او خرج كنم.
در توصيف رينگ و تعميرات مكانيكي
شيفتگان لوازم اضافي معمولا ً در گام اول رينگ و لا ستيك ها را تعويض مي كنند. رينگ ها براساس سايز (پهناي رينگ) و جنس ساخته شده اند. اكثر آنها ادعا مي كنند با تعويض رينگ خود و استفاده از رينگ پهن، اتومبيل حين حركت در سرعت هاي بالا و طي كردن پيچ ها تعادل بهتري دارد. معمولا ً تغيير لاستيك و رينگ نقطه آغاز دگرگوني ظاهر اتومبيل براي اين گروه از شيفتگان اتومبيل است.
ولي برخي از شيفتگان اتومبيل دامنه تغييرات ظاهري را به تغيير قدرت موتور و بخشي از ابزار مكانيكي آن نيز تسري مي بخشند و با پرداخت هزينه هاي قابل توجهي سعي مي كنند قدرت موتور اتومبيلشان را بيشتر كنند. اين امر به مدد دستكاري سيلندرها و ايجاد تغيير در سرعت گردش پيستون ها منجر مي شود. آنها حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به مكانيك هاي متخصص اين زمينه مي پردازند تا حدود ۳۰ كيلومتر در ساعت به سرعت اتومبيل خود اضافه كنند. آنچنان كه گاه و بيگاه در سرعت نامتعارف اتومبيل آنها در بزرگراه ها و خيابان ها و صداي نامأنوس موتور آنها توجه شما را جلب مي كند. در حقيقت چيزي كه از تغيير ظاهر آغاز شده و نوعي آرايش به شمار مي رود گاه به تلا ش براي دگرگوني موتور اتومبيل هم مي انجامد.
زينت آلا ت اتومبيل
در اين زمينه محصولا ت و اجناس را به دو دسته «معمولي» و «مارك دار» تقسيم مي كنند و مثل هميشه - و شايد بيش از ساير زمينه ها - اجناس مارك دار گران تر هستند. وقتي از علي رمضاني كه براي اتومبيل پژوي خود «روكش فرمان» صد هزار توماني مي گذارد ، مي پرسيم: چرا از روكش ۲ تا ۶ هزار توماني استفاده نمي كني؟ مي گويد: تفاوت آنها بسيار زياد است. چه كيفيت و چه شكل و شمايلشان. نمي خواهم از اجناس سه، چهار هزار تومني كه پس از يك ماه غيرقابل استفاده مي شوند، استفاده كنم.»
او براي كفپوش صندوق عقب و زيرپاي اتومبيلش به جاي پرداختن رقمي حدود ۲۰ هزار تومان نزديك به ۸۰ هزار تومان براي خريد محصولا ت مارك دار خرج كرده و وقتي مي گوييم: اين كه فقط چند تكه پلا ستيكي براي انداختن عقب اتومبيل يا زير پا است، پاسخ مي دهد: توصيفش دشوار است ولي وقتي مارك دار زير پايت افتاده احساس متفاوتي داري.
آن چه اين جوان ۲۲ ساله مي گويد بازتاب تلقي بسياري از جوانان «اسپرت باز» تهراني است. آن ها چارچوب تغييرناپذيري از مارك و محصول فرنگي براي خويش ساخته اند كه درون آن محبوس شده اند. اكثرشان الگوي تزئين اتومبيل را از فيلم هاي رنگي و عكس هاي چاپ شده در نشريات خارجي يا از اينترنت گرفته اند هيچ نكته شخصي ويژه اي ندارند.معمولا ً به چيزهايي خيره مي شوند كه ديگران نمي بينند. يكي از آن ها ۸۰ هزار تومان پرداخته تا «زه دور چراغ» اتومبيل مزدا خود را تهيه كند. در حالي كه مي توانسته زه مشابهي را با پرداخت مبلغ فقط ۱۷ هزار تومان تهيه كند، اما بيش از چهار برابر براي چيزي مي پردازد كه احتمالاً خود او و همتايانش مي بينند و جنبه تزئيني آن هرگز به چشم ديگران نخواهد آمد (افراد عادي چند بار به زه دور چراغ اتومبيل ديگران نگاه كرده اند؟!)
بنابراين هرچند استفاده از لاستيك و رينگ هاي اسپرت ۳۰۰ هزار تا ۵/۱ ميليون توماني گاه و بيگاه در معرض ديد برخي از شهروندان قرار بگيرد اما بي ترديد تهيه بوق ۱۵۰ هزار توماني (در حالي كه بوق ۳ هزار توماني هم در بازار وجود دارد) نه تنها در سياهه زيورآلات اتومبيل قرار نمي گيرد بلكه صداي آزاردهنده اش، شهروندان را به تنگ هم ميآورد.
فقط متمولين نيستند
مشتريان مراكز عرضه لوازم اضافه اتومبيل فقط به قشر مرفه تعلق ندارند، اتومبيل هاي مدل پايين نيز مشتريان خود را دارند. برخي از صاحبان آن ها نيز شيفته عوض كردن ظاهر اتومبيل خود هستند.
«احمد.ج» كه پيكان مدل ۱۳۶۳ دارد و رينگ هاي آن را عوض كرده، مي گويد: «لاستيك هاي دورسفيد گذاشته ام كه به آن مي گويند رينگ مشهد. چرا فكر مي كنيد ما نبايد اهل تنوع باشيم. هر كس به فراخور جيبش خرج مي كند.»
«علي.ب» كه او هم رينگ اتومبيل پيكان قديمي اش را عوض كرده، مي گويد: «به اين ها مي گويند قالپاق گرد و از تماشاي آن ها لذت مي برم. چرا كه نه؟»
او چند متر شبرنگ - به قيمت متري ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان - تهيه كرده و قصد دارد اطراف اتومبيلش بچسباند و چند آويز براي داخل اتومبيل كه قيمت آن ها ۷۰۰ تومان تا ۵ هزار تومان است، خريده.
او مي گويد: «تنوع، تنوع است و دليلي ندارد از آن ها استفاده نكنم.»
روكش هاي صندلي اتومبيل او ۷ هزار توماني هستند كه به گفته خودش رقم معقولي است. او مي گويد: «در بازار روكش هاي ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار توماني وجود دارند كه طبعاً توانايي تهيه آن ها را ندارم اما كيفيت اين روكش ها هم بد نيست و از ظاهرشان هم راضي هستم.»
از او كه جدا مي شويم ساير وسايل را كه براي اتومبيلش تهيه كرده مي شمريم آفتاب گير پنجره ها (۱۲ هزار تومان)، جاموبايلي (۵ هزار تومان) و آينه بغل (۶ هزار تومان). او در همين جلسه نزديك به ۳۵ هزار تومان خرج زيورآلات اتومبيلش كرده است.
قيمت هاي متفاوت
برخي وسايل هستند كه مورد توجه اكثر صاحبان اتومبيل به شمار مي رود و ارتباطي با بازار اصلي لوازم اضافه اتومبيل ندارد. بيش وكم همه آن هايي كه اتومبيل جديد مي خرند، چه پيكان ۶ ميليوني و چه ماكسيما ۴۰ ميليوني، براي صندلي هاي آن روكش تهيه مي كنند. اما قيمت همين روكش ظاهراً ساده روشن نيست و بسياري از فروشندگان با بررسي ظاهر و شرايط مالي مشتري قيمتي را عرضه مي كنند.
«حسن فرهاني» كه براي اتومبيل «سي اِل اُ» خود روكش صندلي خريده، مي گويد: «در قيطريه هزينه هاي اين روكش ها را دو سال پيش به قيمت ۸۰ هزار تومان همراه با نصب پرداختم، ولي يك هفته بعد حوالي خيابان سهروردي همان جنس و مارك را به قيمت ۴۰ هزار تومان يافتم. يعني فروشنده به سادگي جنسش را به دو برابر قيمت به من فروخته بود.»
همين روكش براي علي.ج كه اتومبيل ماكسيما دارد معادل ۴۵۰ هزار تومان خرج برداشته و يك ماه بعد دريافته همان روكش ها با قيمت ۱۵۰ هزار تومان در بازار وجود دارند. او مي گويد: «مي پذيرم كه بسيار بي مورد خرج كرده ام و مقصر هستم. اما آيا جايي هست كه بروم از آن فروشنده شكايت كنم و به نتيجه برسم؟ آيا اين كه شرايط مالي ات بد نيست بايد تو را غارت كنند».
لوازم اضافي
اهم لوازم اضافه شده به اتومبيل ها به قرار زير هستند:
تعويض رينگ (كاملا ً نمايشي)
تعويض لاستيك (معمولا ً عريض تر از شكل اوليه)
تعويض سپرهاي جلو و عقب (كه شمايل اتومبيل را عوض مي كند)
تعويض چراغ ها (پرنورتر و آزاردهنده تر براي اتومبيل هاي مقابل و روبه رو)
تعويض آينه هاي بغل (معمولا ً براي پيكان و پرايد)
رنگي كردن نور (بدون عملكرد روشن)
نصب دم عقب (تكرار الگوهاي فرنگي)
نصب باربند (ولو آن كه هرگز چيزي با آن حمل نشود)
نصب لوله اسپرت به اگزوز (براي افزايش سروصدا)
كوتاه كردن ارتفاع كمك فنرها (به اصطلا ح ارتفاع زدن)
نصب ركاب و پادري (بدون عملكرد روشن)
تعويض شيشه ها (كه گاهي شامل سقف شيشه اي موسوم به سان روف هم مي شود)
تغيير بوق اتومبيل (با صداهاي متفاوت)
نصب سيستم هاي صوتي (معروف بهSub System )
نصب آنتن هاي متفاوت (موسوم به آنتن برقي)
نمونه قيمت هاي نامتعارف
تنوع قيمت هاي نامتعارف و بالا در اين زمينه بسيار زياد است - چه در زمان خريد و چه براي نصب - و بستگي به محل خريد و نصب و شرايط مالي مشتري دارد. ولي قيمت هاي زير نمايانگر ولخرجي هاي متداول در اين زمينه هستند:
نصب چهار رينگ اسپرت ۴۷/۵ :G ميليون تومان
نصب چهاررينگ اسپرت براي پژو ۲۰۶: ۵ ميليون تومان
سيستم صوتي: ۳ ميليون تومان
بالي عقب: ۴ ميليون تومان
سان روف (سقف برقي): يك ميليون تومان
نصب پرده برقي: ۱۵۰ هزار تومان
تعويض فرمان: صد هزار تومان
دستكاري اگزوز: ۴۰۰ هزار تومان
|