چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۰ - Jul 7, 2004
طلب علم
امام باقر (ع) مي فرمايند: هيچ بنده اي نيست كه در جستجوي دانش شب را به روز يا روز را به شب آرد، مگر آنكه در رحمت خدا درآيد، و فرشتگان به او بانگ برآورند كه «آفرين به آن كس كه به زيارت خدا مي رود» و اينچنين كس همينگونه راه بهشت را بپيمايد. (ثواب الاعمال / ۱۶۰)
امروز با حافظ
از سر پيمان گذشت با سر پيمانه شد
زاهد خلوت نشين دوش به ميخانه شد
باز به يك جرعه مي، عاقل و فرزانه شد
صوفي مجلس كه دي،جام و قدح مي شكست
محمد مهدي حيدريان معاونت امور سينمايي:
نقدپذيري و توجه به وضعيت پيشكسوتان از وظايف خانه سينماست
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نقش خانه سينما در حوزه توليدات سينمايي را اساسي خواند و بر ضرورت يك تشكل منسجم و قدرتمند فني و حرفه اي تأكيد كرد.
روابط عمومي معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد گزارش داد «محمد مهدي حيدريان» در ديدار اخير اعضاي هيات مديره جديد خانه سينما، افزود: پرداختن به مسائل نظري و فكري صرف در حيطه كانون ها و انجمن هاي غيرصنفي است.
«ابوالحسن داودي»، «محمدحسين فرحبخش»، «رضا كيانيان»، «بهرام دهقاني»، «نظام الدين كيايي»، «مرتضي رزاق كريمي» و «داود رسوليان» اعضاي اصلي هيأت مديره جديد خانه سينما هستند.
حيدريان همچنين در اين ديدار خواستار همفكري و مشورت هيأت مديره خانه سينما با شوراهاي مركزي صنوف و تأمين منافع مشترك صنفي و حرفه اي شد.
معاون امور سينمايي وزارت ارشاد همچنين بر ضرورت تأمين امنيت شغلي دست اندركاران، تقويت كارشناسي حرفه اي در صنوف، تسريع صدور كارت حرفه اي - فني و اولويت هاي كاري خانه سينما تأكيد كرد.
حيدريان، ايجاد وحدت رويه مناسب در همه صنوف و تقويت هر چه بيشتر خانه سينما را از وظايف هيأت مديره اين نهاد برشمرد و به پرهيز از تشتت، و ايجاد ظرفيت نقدپذيري و توجه به وضعيت پيشكسوتان تأكيد كرد.
«ابوالحسن داوودي» رئيس هيأت مديره خانه سينما نيز در اين نشست، گزارشي از نحوه انتخابات جامعه اصناف سينمايي و فعاليت هاي انجام شده هيأت مديره قبلي ارائه و برنامه هاي تدوين شده اين نهاد را تشريح كرد.

ششمين نمايشگاه ادواري تصويرگران كتاب كودك
ششمين  نمايشگاه  ادواري  تصويرگران  كتاب  كودك  از ۲۷ تيرماه    در خانه هنرمندان  ايران  گشايش  مي يابد.
به  گزارش  ايرنا، در اين  نمايشگاه  كه  به  مدت  ۴ روزبرپا مي شود، ۵۰ اثر علي  اكبر صادقي ، تصويرگر صاحب  نام  كشور به  نمايش در مي آيد.
برگزاري  ششمين  نمايشگاه  ادواري  تصويرگران  كتاب  كودك ، با هدف  بزرگداشت صادقي  و نگاهي  به  آثار اوليه  و جديدترين  كارهاي  شخصي  وي ،كه  تاكنون  در هيچ نمايشگاهي  به  نمايش  در نيامده ، صورت  مي گيرد.
علي  اكبر صادقي ، متولد ۱۳۱۶ خورشيدي ، تحصيلات  نقاشي  خود را در دانشكده هنرهاي  زيباي  دانشگاه  تهران  گذرانده است .
او سال ها به  شيوه هاي  مختلف  در زمينه هاي  گوناگون  نقاشي  همچون  ساختن آفيش  فيلم ، گرافيك  تبليغاتي ، جعبه سازي  و جلد كتاب  كار كرد.
ساخت  تصاوير ۶ فيلم  انيميشن  از جمله  فعاليت هاي  صادقي  است  كه  براي  وي جايزه هاي  جهاني  را به  ارمغان  آورده  است .
«گلباران» ، با دريافت  ۱۰ جايزه  جهاني ،«من  آنم  كه ...»،دو جايزه ، «رخ » ۶جايزه  جهاني  و فيلم هاي  «ملك  خورشيد» ، «زال » و «سيمرغ » از جمله  كارهاي اين  هنرمند صاحب  نام  كشورمان  است .
در نخستين  روز از برپايي  نمايشگاه آثار صادقي  دو فيلم  انيميشن «گلباران » و«رخ » به  نمايش  گذاشته  مي شود.

جايزه ويژه براي يك فيلم ايراني
فيلم كوتاه «بركه كهن، روياي سنجاقك» ساخته مشترك مهدي اسدي و نصيب حياتي،  جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره بين المللي «آيه آيه» فرانسه را دريافت كرد.
جشنواره بين المللي فيلم  هاي كوتاه «آيه آيه» از ۳۱ خرداد تا هشتم تيرماه در شهر «نانسي» فرانسه برگزار شد.
مهدي اسدي ديروز به ايرنا گفت: در اين رويداد هنري آثار برگزيده حوزه سينماي كوتاه جهان شركت مي كنند.
وي اظهارداشت: فيلم هاي كوتاه «آخرين روستاي سرشماري  نشده»، «زنانه» و انيميشن «حفره» نيز از ديگر فيلم هاي ايراني بوده كه در بخش «از نگاه ديگران» اين جشنواره حضور داشتند.
فيلم كوتاه «باد سرخ» ساخته «علي محمد قاسمي» سال گذشته جايزه اول جشنواره بين المللي آيه آيه را دريافت كرد.

نگارگر برجسته درگذشت
عباس جلالي سوسن آبادي، نگارگر برجسته ايراني، دار فاني را وداع گفت.
عباس جلالي در سال ۱۳۱۳ در سوسن آباد اراك به دنيا آمد. وي از دوران كودكي به فراگيري هنر در محضر استاداني چون فرزين و الطافي پرداخت. اين نگارگر از سال ۱۳۳۵ در وزارت فرهنگ و هنر وقت استخدام شد و به مدت ۲۳ سال در كارگاه فرهنگ و هنر وقت كار كرد كه ماحصل اين فعاليت ها خلق آثار زيادي در حوزه نگارگري با مضامين حماسي، اسطوره اي و سنتي و عاطفي است.
تركيب بندي آثار مرحوم جلالي سنتي با نگاه روز است كه سنت ها در آن كاملاً مراعات شده است. اين آثار امروزه درموزه هاي ميراث فرهنگي نگهداري مي شوند.وي از سال ۱۳۵۸ مقيم آمريكا شد و نمايشگاه هاي زيادي را درزمينه هنر نگارگري برپا كرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
يك جنگ بين المللي نوظهور در عراق
يك كاست ويدئويي كه براي مجله خبري تايم ارسال شده و اين مجله جزئيات آن را منتشر ساخته است نشان مي دهد كه مخالفان سياست آمريكا و مداخله اين دولت در امور كشورهاي عربي صاحب نفت، كه دسته دسته و يا منفرداً به عراق رخنه مي كنند، از جان خود مي گذرند و انفجار انتحاري به وجود مي آورند، مي روند تا آتش يك جنگ بين المللي ويژه و نوظهور را روشن سازند؛ جنگي كه يك طرف آن غير دولتي است. اين مبارزان تاكنون از كشورهاي مختلفي از الجزاير، تونس، مراكش، مصر و يمن گرفته تا عربستان سعودي بوده اند و گروهاي مختلفي را تشكيل مي دهند كه شناخت مسئول كل براي مذاكره و احتمالاً سازش با آنها دشوار است.
سيا مي دانست عراق اسلحه كشتار جمعي ندارد
رسانه هاي آمريكا ديروز در گرماگرم مبارزات انتخاباتي اين كشور كشف تازه كميسيون ويژه سناي آمريكا را بزرگ كرده بودند كه پيش از آغاز جنگ عراق اسناد دال بر نبودن اسلحه كشتار جمعي در اين كشور به دست «سيا» افتاده بود ولي اين سازمان اين موضوع را به رئيس جمهوري و ساير مقامات تصميم گيرنده گزارش نكرده بود. كميسيون ويژه اينك سرگرم حل اين مسئله است كه چرا و به دستور چه مقامي رئيس جمهوري و دولت از اين حقيقت آگاه نشده بودند. يك عضو اين كميسيون گفته است كه اگر اعضاي سنا از اين موضوع قبلاً آگاه شده بودند هنگام بررسي درخواست رئيس جمهور مبني بر دادن اجازه جنگ، با چنين درخواستي موافقت نمي كردند.
در سالروز دمكراسي محدود
در تفسير مطبوعات به مناسبت برگزاري انتخابات مستقيم در كشور ۱۳ هزار جزيره اي اندونزي كه با ۲۱۰ ميليون جمعيت چهارمين كشور جهان از اين دست به شمار مي آيد، وسيعاً به فرضيه «دمكراسي محدود» اشاره شده است كه پنجم ژوئيه ۱۹۵۹ از جانب دكتر احمد سوكارنو رئيس جمهوري وقت اندونزي اعلام شد و انتخابات اخير مصادف با سالگرد صدور آن اعلاميه بود. دختر دكتر سوكارنو (رئيس جمهوري فعلي) نتوانست در انتخابات اخير اكثريت آراء را به دست آورد و يك ژنرال، آراء بيشتري كسب كرد. نفر سوم هم يك ژنرال ديگر بود و به همين لحاظ هم بود كه فرضيه دمكراسي محدود بار ديگر مورد تحليل قرار گرفته است. دكتر سوكارنو پنجم ژوئيه سال ۱۹۵۹ پارلمان اندونزي را منحل كرده و اعلام داشته بود كه تا مردم اهميت و جزئيات دمكراسي را درك نكنند و بهاي «آراء» خود را ندانند بهتر است كشور دمكراسي محدود داشته باشد و سران احزاب و كارشناسان به جاي منتخبين مردم تصميم گيري كنند. اندونزي در عين حال بزرگترين كشور اسلامي جهان است.
« روزنامك » در اينترنت
اطلاع يافتيم كه روزنامه نگار قديمي دكتر نوشيروان كيهاني زاده «روزنامك» را كه درسالهاي ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ براي صفحه آخر همشهري مي نوشت، از شنبه ۲۰ تير ماه جاري به صورت روزانه در اينترنت به آدرس زير منتشر خواهد كرد:
www..rooznamak.com
روزنامك اينترنتي فعلاً شامل نظر نگارنده اش درباره خبرهاي روز و گزارش هاي رسانه ها و نقد آنها و تداعي او از رويدادها و اشاره اي به سوابق تاريخي آنها و خاطراتش از ۴۸ سال روزنامه نگاري و ده ها سال تاريخ  نگاري و تدريس تاريخ است. دكتر كيهاني زاده از آغاز انتشار همشهري، با اين روزنامه همكاري كرد و ترجمه مطالب دكتر روزنفلد، گشتي در دنياي خبرها، برگي از تاريخ، صفحه «رويدادهاي جهان» و ترجمه چند پاورقي از جمله «سيا از درون» از يادگارهاي او در همشهري است.

چهارمين دوره نمايشنامه خواني
چهارمين دوره نمايشنامه خواني مؤسسه فرهنگي - هنري انديشه سازان «ويژه ادبيات نمايشي فرانسه» از روز پنجشنبه ۱۸ تير ماه آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي، هنري انديشه سازان، اين دوره از نمايشنامه خواني با شركت ۲۰ اثر و به صورت رقابتي برگزار مي شود.
هفته نخست اين دوره، با نمايش «زنان فضل فروش» نوشته «مولير» و به كارگرداني «بهرام سروري نژاد» آغاز مي شود.

دوره فشرده آموزش زبان فارسي در قزاقستان آغاز شد
دوره فشرده آموزش زبان فارسي براي استادان و دانشجويان رشته زبان فارسي دانشگاه هاي قزاقستان و قرقيزستان ديروز سه شنبه در دانشگاه روابط بين المللي و زبان هاي خارجي شهر آلماتي قزاقستان آغاز شد.
اين دوره آموزشي به مدت سه هفته توسط دو استاد اعزامي از دانشگاه بين المللي قزوين و دو استاد ايراني مقيم آلماتي براي ۱۳۰ تن از استادان و دانشجويان قزاقي و قرقيزي زبان فارسي برگزار مي شود.
سرفصل هاي دروس اين دوره شامل ادبيات فارسي، شيوه تعليم زبان، تاريخ و جغرافياي ايران است.
پروفسور «سليمه آبيش آوا» رئيس دانشگاه روابط بين المللي و زبان هاي خارجي آلماتي در مراسم آغاز اين دوره آموزشي كه با حمايت سفارت جمهوري اسلامي ايران در قزاقستان داير شده است، با تأكيد بر اهميت زبان فارسي آن را از كهن ترين و قوي ترين زبان هاي دنيا توصيف كرد.
وي گفت: از چند سال قبل در دانشگاه روابط بين المللي و زبانهاي خارجي آلماتي زبان فارسي به عنوان زبان دوم تدريس مي شد و اكنون در نظر است از شروع سال تحصيلي جاري، آموزش رشته ترجمه زبان فارسي را نيز آغاز كنيم.
آبيش آوا، اين امر را نشانه توسعه همكاري هاي دو كشور قزاقستان و ايران در زمينه هاي مختلف عنوان كرد.
تدريس زبان فارسي در دانشگاه هاي كشورهاي آسياي مركزي، از جمله قزاقستان و قرقيزستان پس از استقلال اين كشورها گسترش قابل توجهي داشته و هم اكنون در بيش از ۱۵ دانشگاه اين دو كشور كرسيهاي زبان فارسي فعال است.

برگي از تاريخ
شوراهاي داوري
هفتم ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر لازم الاجرا شدن قانون تاسيس شوراهاي داوري در شهرها كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۰۷۱ فعاليت هاي سياسي حسن صباح آغاز شد. در سال ۱۷۵۳ قانون اعطاي تابعيت انگلستان به يهوديان اين كشور تصويب شد. در سال ۱۸۱۱ اعزام دانشجويان ايراني به فرنگ به تصويب رسيد. در سال ۱۸۹۸ هاوايي به آمريكا ضميمه شد و در سال ۱۹۳۷ محاصره شهر پكن توسط نيروهاي ژاپن تكميل شد.
اينك لازم الاجرا شدن قانون شوراهاي داوري به عنوان برگ امروز: قانون ايجاد شوراهاي داوري در مناطق شهري ايران از اين روز در سال ۱۳۴۵ هجري لازم الاجرا شد. اعضاي اين شوراها كه انتخابي بودند اختلاف هاي كوچك را از راه داوري و كدخدا منشي حل مي كردند، تقريباً همان كاري كه خانه هاي انصاف در روستاها انجام مي داد. تشكيل اين شوراها بار دادگستري را تا حدي كم كرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
خطر احتمالي مولتي ويتامين براي اطفال
دكتر روزنفلد در پاسخ به يك پرسش زنهار داده است كه بدون تجويز پزشك متخصص و انجام معاينات نبايد به اطفال زير ۵ سال تمام «مولتي ويتامين» شيميايي داد. دادن ويتامين غير لازم (زائد بر نياز بدن)، برخي كودكان را دچار حساسيت نسبت به غذاها و تغييرات آب و هوا و فصول سال مي كند كه نوعي بيماري مزمن است. در اينجا صحبت از مولتي ويتامين شيميايي است، به طور مستقل و يا با شير خشك (فرموله)، نه يكي دو نوع ويتامين خاص. اصولا دادن هرگونه دارو كه خريد آنها نياز به نسخه ندارد به طفل، بدون مشورت با دكتر او اشتباهي است بزرگ.

نگارستان
جيوواني بليني
009603.jpg
«دوك لئوناردو لوردان - رنگ روغن روي چوب
گالري ملي لندن
در مقابل استفاده سنتي از حالت نيمرخ چهره ها در نقاشي اوايل رنسانس، روش سه رخ در صورتگري، در نيمه دوم قرن پانزدهم پايه گذاري شد.
سه رخ به عنوان مشخصه فردي در نظر گرفته شد كه در برابر نقاش مي نشيند.
دوك لئوناردو رئيس ايالت جمهوري ونتيان در اين تصوير، به عنوان مردي با تدبير و موقر نمايش داده شده است. جيوواني به جاي نمايش نشانه هاي سنتي قدرت، حس قدرت را با اين شيوه به بيننده القاء مي كند.

بهارستان
اي كاش همه درها را مي زدم
اي كاش كسي را مي طلبيدم
پس
تنگدستان را مي نگريستم
و آنگاه كه نرم مي گريستند
پاره هاي نان گرم بدان ها مي دادم
سسارو انچو - ترجمه علي معصومي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
گل فروش
پيرمرد، مشتري هر روز پسرك گلفروش بود كه با سواري مشكي مي آمد و گل مي خريد، در بهار زنبق هاي بنفش، در تابستان رزهاي قرمز و در پاييز نرگس زرد. به آ مدنش عادت كرده بود.
بعد از دو هفته غيبت باز سواري مشكي آمد، اما به جاي پيرمرد، جواني سياهپوش پشت فرمان نشسته بود. او گل نخريد و با سبز شدن چراغ راهنمايي حركت كرد. پسرك با نگاهش سواري را دنبال كرد تا ناگهان چشمش به چشم پيرمرد مهربان گره خورد، پشت شيشه ماشين، روي آ گهي ترحيم.
محبوبه نيكخواه

گشتي در دنياي خبرها
لايحه تنبيه فرزندان
لندن: چندي پيش لايحه اي به مجلس انگليس ارائه شده بود كه در صورت تصويب اين لايحه، كتك زدن فرزندان توسط والدينشان جرم به شمار مي آمد اما اين لايحه به تصويب نرسيد.
در عوض نمايندگان پيشنهاد كردند قانوني تصويب شود كه براساس آن كتك زدن فرزندان در صورتي كه جراحت، كبودي و يا فشارهاي روحي و رواني براي كودكان نداشته باشد، مجاز شمرده شود، اما تنبيه كردن فرزندان با هر نوع وسيله اي از جمله كمربند و يا شلاق ممنوع باشد.
بررسي هزينه هاي سفر شاهزاده
لندن: مركز نظارت بر هزينه هاي دولتي انگليس اعلام كرد، هزينه هاي سفر پسر ملكه انگليس را بررسي خواهد كرد.
شاهزاده اندرو سال گذشته بيش از ۳۲۵ هزار پوند (۴۸۵ هزار يورو) صرف پرواز با هواپيما كرد. وي تنها ۱۱ هزار پوند براي دو بار پرواز به كشور اسكاتلند هزينه كرد تا در شرق اين كشور به بازي گلف بپردازد.
اندرو ۴۴ ساله همچنين براي سفرهايي كه طول مسير كمتر از ۵۶ كيلومتر بود از هلي كوپتر استفاده كرد.
گاو براي قهرمان
برن: سال گذشته هنگامي كه راجر فدرر به عنوان اولين تنيسور سوئيسي قهرمان رقابتهاي ويمبلدون شد، مسئولان برگزاركننده رقابتهاي اوپن سوئيس به وي يك رأس گاو هديه دادند.
از قضا امسال نيز فدرر در رقابت هاي ويمبلدون جام قهرماني دريافت كرد اما اين بار مسئولان رقابتهاي اوپن سوئيس به وي گاو هديه نخواهند داد.
گاوي كه سال گذشته به فدرر هديه شد، صاحب گوساله شده و به همين دليل وي ديگر فضاي كافي براي نگهداري از يك گاو جديد را ندارد.
سريعترين پيرمرد جهان
كيپ تاون: يك مرد ۱۰۰ ساله در آفريقاي جنوبي ركورد جهاني دوي ۱۰۰ متر ۱۰۰ ساله ها را به ميزان ۳/۷ ثانيه بهبود بخشيد اما از بخت بد وي، زمان سنج الكترونيكي از كار افتاد و ركوردش ثبت نشد.
ركورد قبلي اين ماده در اختيار يك مرد ۱۰۰ ساله استراليايي بود كه مسافت ۱۰۰ متر را طي ۱۹/۳۶ ثانيه طي كرد.
پس از پايان ركوردشكني پيرمرد آفريقايي اعلام شد كه زمان سنج الكترونيكي در جريان مسابقه از كار افتاد و به همين دليل ثبت ركورد وي امكانپذير نيست.
البته پيرمرد قصد دارد سه ماه ديگر مجدداً ركوردشكني كند. او هر روز دست كم شش كيلومتر پياده روي مي كند.
تاجر خوش شانس
لندن: يك تاجر از كشور برمه برنده ۳۳۲ هزار پوند شد. اين مرد پس از اين كه دو بازي اول تيم ملي يونان را در چارچوب رقابتهاي جام ملتهاي اروپا تماشا كرد نسبت به سيستم تدافعي اين تيم بسيار علاقمند شد و با پرداخت ۱۲۵۰۰ پوند روي قهرماني اين تيم شرط بندي كرد.
از بخت بلند اين تاجر ۳۴ ساله، يونان قهرمان يورو ۲۰۰۴ شد به همين دليل ۳۳۲ هزار پول نقد به وي تعلق گرفت.
نكته جالب اين كه وي قصد دارد اين پول را براي سفر به يونان هزينه كند.
طلاق قبل از ازدواج
اسلو: چند روز قبل، يك دختر ۲۲ ساله در نروژ با مشاهده حكم طلاق خود شوكه شد چون وي ازدواج نكرده بود.
اين دختر خانم چند سال پيش كيف پول خود را كه حاوي مدارك شناسايي بود گم كرد. از قضا كيف پول وي به دست يك مرد پاكستاني افتاد. او با استفاده از مدارك شناسايي دخترخانم، با يك زن ديگر ازدواج كرد. به دليل اين كه نام اين خانم به جاي همسر واقعي مرد پاكستاني ثبت شده بود، در پي صدور حكم طلاق، دادگاه اين حكم را به آدرس صاحب كيف پول ارسال كرد.
هم اكنون مرد پاكستاني تحت تعقيب قرار گرفته است.
اسكولاري، نخست وزير پرتغال
ليسبون: در پي نايب قهرماني تيم ملي فوتبال پرتغال در رقابتهاي جام ملتهاي اروپا، پوسترهاي بزرگ و متعددي در خيابان هاي پايتخت نصب شده كه روي اين پوسترها تصوير بزرگي از اسكولاري مربي برزيلي تيم ملي فوتبال اين كشور به چشم مي خورد.
اما نكته جالب در مورد اين پوسترهاي سياه و سفيد، درخواست از اسكولاري براي پذيرش پست نخست وزيري اين كشور است.
روي اين پوسترها با خط درشت نوشته شده: اسكولاري بايد نخست وزير پرتغال بشود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي گروهي از نقاشان / از ۱۸ تا ۲۳ تير / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳، كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
نگارخانه سوره: نمايشگاه آثار كاريكاتور مسعود شجاعي / تا ۲۵ تير / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
تالار آبي: نمايشگاه آثار نقاشي و خوشنويسي عباس و عليرضا پهلوان زاده / تا ۲۳ تير / خيابان باهنر، مجموعه فرهنگي - تاريخي نياوران، كاخ نياوران، تالار آبي / تلفن: ۴-۲۲۸۰۱۱۲
گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي محرم اسلام نژاد / ۲۰ تا ۲۵ تير / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / ۸۷۱۱۳۰۵
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي مه آسا بحري / ۱۹ تا ۲۵ تير / خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي ياسمن رمضان ماهي / ۱۹ تا ۲۴ تير / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
گالري برگ: نمايشگاه آثار زنده ياد سيروس قائم مقامي / تا ۲۴ تير / خيابان ولي عصر، نرسيده به ميرداماد، دامن افشار، شماره ۱/۱۲ / تلفن: ۸۷۸۵۳۳۰
خانه هنرمندان: نمايشگاه گروهي آثار نقاشي با رويكرد انتزاعي / تا ۱۸ تير / خيابان طالقاني، خيابان موسوي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
نگارخانه خانواده: نمايشگاه آثار خوشنويسي و نقاشي گروهي / ۲۳ تير تا دوم مرداد / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، فرهنگسراي خانواده / تلفن: ۷۸۱۹۴۶۸

گل و گياه
گل رشاد
009600.jpg
نام علمي: Arabis blepharophylla شFruhlingszauberص
خانواده: BRASSICACEAE
گياه دائمي حاشيه سبز به بلندي ۱۰ و گستردگي ۲۰ سانتي متر است داراي برگهاي روزت با حاشيه كركدار بوده و گل هاي خوشه اي متراكم و معطر آن برنگ صورتي - ارغواني تيره در اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
«سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران»
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |