چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۰ - Jul 7, 2004
تابستان امسال اجرا مي شود
طرح آزمايشي تردد خودروهاي زوج و فرد در تهران
009651.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، اجراي طرح آزمايشي تردد خودروها براساس شماره هاي زوج و فرد در تابستان امسال را تصويب كرد. شورا در عين حال اجراي اين طرح را منوط به تأمين امكانات و تجهيزات مورد نياز توسط شهرداري تهران دانست.
به گزارش خبرنگار ما، هنگام بررسي اين طرح كه بيشترين وقت جلسه ديروز شورا را به خود اختصاص داده بود، اعضاي شورا پيامدهاي مثبت و منفي آن را از زواياي مختلف مورد بررسي قرار دادند. حريم محدوده موردنظر براي اجراي آزمايشي اين طرح از سمت شمال، بزرگراه هاي رسالت و شهيد همت، از سمت جنوب بزرگراه بعثت و آزادگان و از سمت شرق بزرگراه افسريه و ۴۵ متري تهران پارس و از سمت غرب نيز بزرگراه شيخ فضل الله نوري و بزرگراه محمدعلي جناح و جاده ساوه تعيين شده است.
دكتر عباس شيباني عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا اجراي اين طرح را براي بهبود وضعيت ترافيك در تهران ضروري دانست و گفت: با توجه به گستردگي طرح به نظر مي رسد كه صدور برگه تردد به نام افراد براساس شماره فرد و زوج خودرو براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده و تخطي ضروري مي باشد.وي افزود: با توجه به كاهش مصرف سوخت ناشي از اجراي اين طرح بهتر است دولت درآمد حاصل از صرفه جويي را جهت تهيه اتوبوس و توسعه شبكه حمل و نقل عمومي در اختيار شركت واحد قرار دهد.
از سوي ديگر دكتر خسرو دانشجو عضو كميسيون شهرسازي در مخالفت با اين طرح گفت: اجراي آزمايشي طرحي كه قبلا شكست خورده منطقي نيست و علاوه بر اين تصويب اجراي اين طرح همزمان با طرح هاي ديگر ترافيكي نه تنها درست نيست بلكه مشكلات عديده اي را نيز براي مردم در پي دارد.
وي تدارك امكانات مورد نياز براي اجراي اين طرح را طي ۳ ماه آينده ميسر ندانست و گفت: شهرداري چگونه مي تواند در مدت زماني محدود ظرفيت حمل و نقل عمومي خود را بالا ببرد.
رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز در مخالفت با طرح فرد و زوج كردن خودروها پيش از فراهم بودن امكانات آن گفت: اجراي اين طرح بدون فراهم بودن پيش نيازهاي آن نظير اتوبوس، تاكسي، نيروي پليس و غيره نتيجه خوبي در پي نخواهد داشت.
وي افزود: ضمانت اجرايي طرح بحث بسيار مهم و جدي است كه قبل از اجرايي شدن مصوبه شورا براي توسعه محدوده طرح ترافيك، اجراي همزمان طرح ها منطقي به نظر نمي رسد.
در اين جلسه مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر كه در غياب مهندس چمران رياست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به انتقاد سخنگوي هيات دولت درباره تعطيلي محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران گفت: چرا اينقدر در پي تضعيف شورا هستيد، تا زماني كه براي مردم كار كنيد شوراي شهر نيز با شما خواهد بود.وي افزود:  ما مخالف نمايشگاه بين المللي نيستيم و درصدد هستيم تا نمايشگاهي آبرومند و در شأن جمهوري اسلامي داشته باشيم.به گفته بيادي ترافيك اطراف نمايشگاه بين المللي بدون اسكورت ملموس تر است.
وي گفت: برخي چون با اسكورت و تيم حفاظتي در منطقه نمايشگاه تردد مي كنند و براي آنها ترافيك را نگه مي دارند از بار ترافيك و معضلات اين منطقه خبر ندارند.وي گفت: چرا اينقدر دلتان براي شركت هاي خارجي مي سوزد. با كدام يك از شركت هاي خارجي قراردادهاي حقوقي بسته شده است.وي گفت: هرجا كه دست گذاشته ايم و جلو رفته ايم ازجمله در خصوص مصوبات مربوط به بافت هاي فرسوده و باغات، عده اي مانع شده اند و ما عاملان آن را به مردم معرفي خواهيم كرد.
نيازي به قيم نداريم
مهندس واعظي آشتياني خزانه دار شوراي شهر در ابتداي جلسه در نطقي پيش از دستور گفت: از آنچه به مصلحت رفاه و آسايش مردم باشد كوتاهي نخواهيم كرد و نيازي به قيم نداريم.وي خاطرنشان كرد: شوراي شهر دوم از ابتداي فعاليت خود در راستاي اعتمادسازي و احترام به حقوق شهروندان و پيگيري موضوعات مختلف بوده است.
وي افزود: شاهد هستيم كه چگونه جرياناتي با چه روش هايي در مقابل حركت هاي جديد شوراي شهر علاقه مند هستند كه شورا را به سمت تنش و هياهو دعوت كنند.
گفتني است در جلسه ديروز شوراي شهر تهران همچنين اعضاي شوراهاي شهرهاي بحرين نيز حضور داشتند.
ورود رئيس شوراي شهر تهران به مسكو
آقاي مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در راس هياتي براي ديدار رسمي از روسيه ديروز وارد مسكو شد.
چمران و هيات همراه در سفر به مسكو با رئيس و نمايندگان دوماي شهر مسكو و يوري لوژكف شهردار ديدار و درباره همكاري هاي دو جانبه گفتگو خواهد كرد.
همچنين هيأت ايراني از تاسيسات شهري مسكو از جمله مجموعه المپيك لوژنيكي، نمايشگاه شهرسازي و موزه تاريخ جنگ جهاني دوم روسيه بازديد خواهند كرد.

اجراي طرح بهسامان در شرق تهران
009654.jpg
در منطقه هشت تهران براي دو هزار و ۷۰۰ واحد صنفي مزاحم، حكم براي تعطيل صادر شده و ۳۷۹ واحد صنفي مزاحم نيز به خارج از منطقه انتقال يافته اند.
«علي بوربور» مسئول ساماندهي مشاغل مزاحم شهرداري منطقه ۸ تهران افزود: شركت اسكلتهاي فولادي و مخازن ايران كه در زميني به وسعت پنج هزار متر مربع در بافت مسكوني فعاليت مي كرد، از اين منطقه انتقال يافته است.بوربور با اشاره به آغاز مرحله نخست طرح «بهسامان» كه باهدف استانداردسازي معابر عمومي شرق تهران صورت گرفته است، افزود: در اين راستا عمليات ساماندهي خيابان گلبرگ (جانبازان) حدفاصل ميدان نبوت تا ميدان هلال احمر با مشاركت شهروندان و صنوف حاشيه خيابان آغاز شده است. وي خاطر نشان كرد: شهرداري منطقه ۸ تلاش مي كند خيابان گلبرگ به يك خيابان نمونه تبديل شود .
وي در ادامه افزود: اين اداره در اجراي طرح مبارزه فراگير و ضربتي خود با موش ، توان تجهيزاتي خود را تا سه برابر افزايش داده است .

ساماندهي كارگران
009642.jpg
مديركل  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  از اجراي  طرح  ساماندهي  كارگران  درشهرداريهاي  مناطق  ده ، پنج ، دو و چهار خبر داد.
دهكردي  هدف  از اجراي اين طرح را جلوگيري  از تجمع  كارگران  بيكار در ميادين ، برقراري  نظام آموزشي  فني  به منظور ارتقاي  سطح  مهارتها و ساماندهي  نيروهاي  جوياي  كار ذكر كرد. وي  اعمال  مقررات ، رعايت  استانداردهاي  كار، آرامش  خاطر شهروندان  به لحاظ مسائل  اجتماعي  و دريافت  خدمات  موردنياز را از ديگر اهداف  اين طرح  برشمرد.
دهكردي گفت: بااجراي  اين  طرح  كارگران  متناسب  با نوع  مهارتي كه  دارند شناسايي  و دسته بندي  مي شوند تا كارت  شناسايي  براي  آنها صادر شود.

جمع آوري موتورسيكلت هاي دودزا
009648.jpg
تاكنون بخش قابل توجهي از هشت هزار دستگاه موتورسيكلت دوزمانه فرسوده و دودزا از رده خارج شده و تا چند روز ديگر نيز چند صد دستگاه باقيمانده اسقاط مي شود.
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران افزود: با توجه به اينكه تعداد متقاضيان بسيار بيشتر از چند صد دستگاه باقيمانده از هشت هزار دستگاه موتورسيكلت چهارزمانه به مرحله اوليه طرح است، تسهيلات لازم براي واگذاري دو هزار دستگاه ديگر سازمان مديريت را در خواست كرده ايم كه مستلزم ارائه گزارش نهايي مبني بر جمع آوري ۸ هزار موتورسيكلت فرسوده و تحويل آن به سازمان مديريت است.

سمينار مديريت ايمني پاركها
009645.jpg
سمينار مديريت ايمني پاركها با مشاركت نهادهاي اجرائي و انتظامي امروز در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود.
اين سمينار با حضور معاون خدمات شهري شهرداري، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ و اساتيد، دانشجويان، فعالان حوزه مديريت شهري و علاقمندان به امور زيست محيطي و با هدف استقرار راهكارهاي علمي استاندارد هاي مديريت ايمني پاركها برگزار مي شود.
همچنين در اين سمينار، متخصصان و مسئولان، راهكارهاي فرهنگي توسعه مديريت ايمني پاركها، جايگاه، نقش و مشخصات مدير ايمني در مديريت پاركها را مورد ارزيابي و بررسي قرار مي دهند.

مصوبات شوراي شهر تهران
شوراي اسلامي شهر تهران در هشتادمين جلسه علني خود اجراي طرح آزمايشي زوج و فرد كردن تردد خودروها را در محدوده اي از سطح شهر تصويب كرد.
شوراي شهر در ماده واحده اين مصوبه به شهرداري اجازه داد تا برابر مطالعات انجام شده نسبت به اجراي طرح زوج و فردكردن تردد خودروها در محدوده پيشنهادي به صورت آزمايشي درصورت فراهم بودن همه عوامل و امكانات مورد نياز در تابستان سال جاري اقدام كند.
در تبصره يك اين مصوبه آمده است: شهرداري تهران موظف است ضمن ارايه برنامه زمان بندي به كميسيون شهرسازي، فني و معماري (توسعه و عمران شهري) هماهنگي هاي لازم با مراجع ذي ربط را جهت اجراي مطلوب طرح قبل از اجراي طرح و راهكارهاي عملي و اجرايي آن  به انجام رساند.
براساس تبصره دو، شهرداري موظف است تمهيدات لازم جهت سهولت تردد شهروندان محترم را با افزايش وسايل نقليه عمومي و تأمين كليه نيازهاي پيش بيني شده در طرح به ويژه تعداد اتوبوس و تاكسي مورد نياز در خطوط پيش بيني شده در طرح را به طور كامل فراهم نمايد.
به موجب تبصره سه و چهار شهرداري موظف است نسبت به اطلاع رساني همگاني و آگاهي شهروندان قبل از اجراي طرح اقدام كند و با بسيج نيروهاي حوزه حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران در زمان اجراي آزمايشي طرح نسبت به استخراج و آناليز نتايج حاصل از اجراي طرح اقدام نموده و طرح تكميلي را با ارايه راهكارهاي اصولي رفع نقايص طرح جهت بررسي و تصويب نهايي به شوراي شهر ارايه كند.
در تبصره پنجم اين مصوبه آمده است: هزينه هاي اجراي آزمايشي طرح از محل درآمد حاصل از رديف شماره يك بودجه سازمان حمل و نقل (درآمد حاصل از صدور مجوز كارت تردد) قابل پرداخت خواهد بود.
شوراي شهر همچنين با تصويب طرحي، شهرداري را به ارايه لايحه ارتقاي آموزش كاركنان تشكيلات اجرايي ملزم كرد.
در ماده واحده اين مصوبه آمده است: با توجه به لزوم اصلاح وضعيت كارآمدي نيروي انساني شهرداري تهران به لحاظ تخصصي از طريق ارتقاي سطح آموزش كاركنان، شهرداري موظف است حداكثر ظرف مدت ۳ ماه لايحه چگونگي ارتقاي آموزش (اعم از كوتاه مدت و بلندمدت) كاركنان و مديران خود را با تعريف نحوه تعامل با ديگر دستگاه هاي آموزشي مسئول به شوراي شهر ارايه كند.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين نامگذاري ۲ بوستان در منطقه ۹ (مهرآباد) به نام هاي لاله و لادن بيژني دوقلوهاي به هم چسبيده كه سال پيش در يك عمل جراحي ناموفق در خارج از كشور جان به جان آفرين تسليم كردند تصويب شد.در اين جلسه همچنين نامگذاري چندين كوچه و خيابان به نام شهدا تصويب شد.

توسط رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
بهره برداري از تصفيه خانه پنجم آب تهران آغاز شد
گروه شهري: اگر تمام شهرهاي كشور به سيستم فاضلاب و تصفيه خانه مجهز شوند، بخش عمده اي از نيازهاي كشور تأمين خواهد شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم بهره برداري از فاز اول تصفيه خانه پنجم آب تهران، ضمن بيان اين مطلب گفت: احداث تصفيه خانه پنجم تهران باعث پيشگيري از هدر رفتن بخش عمده اي از آبهاي تهران است كه بايد از اسراف آن جلوگيري شود.
وي خاطرنشان كرد: اگر مشكل مهار آب در تهران برطرف شود بخش هاي عمده اي از اطراف تهران ظرفيت توسعه را دارد كه با مديريت صحيح و بازيافت آب هاي فاضلاب مي توانيم زمين هاي كشاورزي اين بخش از اطراف تهران را احيا كنيم.
آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اين كه روند سازندگي در وزارت نيرو متوقف نشده تصريح كرد: مهمترين وظيفه دولت ها و حكومت  به ويژه در ايران، خدمت به مردم و تأمين رفاه آن هاست تا به آن توسعه اي كه شايسته آن هستند دست يابند.
وي در مورد تصفيه خانه پنجم تهران گفت: احداث و راه اندازي اين تصفيه خانه جزو حياتي ترين كارها براي تهران بود كه از اين طريق آب سالم و بهداشتي مردم تأمين شود.
در پايان اين مراسم جمعي از دست اندركاران و متخصصان طراحي و ساخت و اجراي پروژه تصفيه خانه پنجم از رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام لوح تقدير دريافت كردند.

آغاز نصب برچسب نرخ در تاكسي هاي تهران
معاون انتظامي سازمان تاكسيراني از آغاز توزيع برچسب هاي نرخ كرايه تاكسي ها و نصب و تعمير تاكسيمترها بر روي تاكسي هاي گردشي شهر تهران از روز گذشته خبرداد و گفت: رانندگان تاكسي مي توانند حتي در روزهاي تعطيل از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعداز ظهر با مراجعه به تعميرگاه هاي سازمان تاكسيراني نسبت به نصب و يا تعمير تاكسيمتر تاكسي خود اقدام كنند، چراكه مهلت تعيين شده قابل تمديد نبوده و پس از آن با رانندگان متخلف به شدت برخورد خواهد شد.
سرهنگ محمد مهدي صدوقي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب به ۳ تعميرگاه مجاز براي نصب و تعمير تاكسيمتر تاكسي ها اشاره كرد وافزود: منطقه تهران نو جنب تعميرگاه شركت تعاوني تاكسيراني، خيابان آزادي - خيابان شهيد قاسمي - جنب پمپ بنزين و يك تعميرگاه جنب سازمان تاكسيراني واقع در ميدان خراسان خيابان طيب براي تعمير تاكسيمترها در نظر گرفته شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |