شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۳۳
توصيه هاي دفتر حراستي وزارت علوم درباره خطرات احتمالي سفرهاي دانشجويي به خارج از كشور
سوخته داند كه چيست پختن سوداي خام
000759.jpg
مهري ياوري
دفتر حراستي وزارت علوم با همكاري حراست دانشگاه صنعتي اميركبير مطالبي را تحت عنوان «نگاهي به آسيب ها و مخاطرات احتمالي سفرهاي دانشجويي» منتشر كرده است.
در اين مطلب آمده است: سفرهاي خارجي دانشگاهي را از يك منظر مي توان به دو گروه عمده سفرهاي فردي؛(اعزام دانشجويان به خارج ازكشور جهت تحصيل، فرصت هاي مطالعاتي اعضاي هيات علمي) و سفرهاي گروهي؛ (اعزام تيم هاي علمي، ورزشي، سياحتي، ويا سفرهاي جمعي زيارتي) تقسيم بندي كرد.
مخاطرات و آسيب هايي كه هر يك از دو گروه را تهديد مي كند، تشابه قابل توجهي با يكديگر دارند، اما به نظر مي رسد در سفرهاي گروهي به دليل همبستگي بين گروه و حمايت هاي متقابل، مخاطرات كمتري متوجه تيم باشد. گر چه كنترل اين گونه سفرها تا حدودي مشكل تر است و هرگونه آسيب مي تواند بازتاب بيشتري داشته باشد.
در سفرهاي فردي به دليل عدم پشتيباني مستقيم فيزيكي، فكري، مادي و معنوي فرد، پتانسيل بيشتري جهت آسيب پذيري وجود دارد.
دفتر حراستي دانشگاه اميركبير معتقد است: علاوه بر تقسيم بندي فوق، اين گونه سفرها را براساس معيارهاي مختلف مي توان به گروههاي دانشجويي، اعضاي  هيات علمي، كاركنان و يا تركيبي از اين گروهها و يا گروه زنان، مردان، تقسيم بندي كرد.
اما آن چه كه در اين بحث اهميت بيشتري دارد، تقسيم بندي براساس موضوع و هدف سفر است. از اين نظر مي توان سفرهاي دانشگاهي خارجي را به طور عمده به چهار گروه سفرهاي اقتصادي؛ سفرهاي علمي وآموزشي؛ سفرهاي سياحتي، زيارتي و هنري؛ سفرهاي ورزشي تقسيم كرد.
دفتر حراست دانشگاه اميركبير با اشاره به آسيب هايي كه اين گروههاي چهارگانه را تهديد مي كند، آورده است: در برخي موارد براساس موضوع سفر مي تواند جنبه هايي نسبتاً اختصاصي پيدا كند يا حسب موضوع انواعي از آسيب هاي فراوان را به خود اختصاص دهد، اما عناوين يادشده غالباً مستعد پذيرش تمامي طيف هاي مخاطرات هستند. دامنه آسيب ها مي تواند محدود به خود فرد يا گروه باشد و يا بخش هايي از امنيت ملي را نيز شامل شود.
در هر صورت دو مسأله را مي توان به عنوان كليت قابل اطلاق به تمامي سفرهاي خارجي در نظر گرفت.
اول اين كه هر ايراني در سفرهاي خارجي سفير فرهنگي جمهوري اسلامي است. دوم اين كه هر ايراني در سفرهاي خارجي يك فرصت براي سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه، شبكه هاي مافيا، باندهاي فساد و فحشاء و گروههاي مخالف به شمار مي رود.
اين مطلب، عمده آسيب پذيري ها را به سه گروه آسيب پذيريهاي حفاظتي؛ آسيب پذيريهاي امنيتي؛ آسيب پذيريهاي اخلاقي تقسيم كرده و مي افزايد: اين دسته بندي صرفاً به منظور سهولت در بررسي صورت گرفته است و در موارد عيني غالباً مخاطرات به صورت تركيبي از موارد يادشده بروز مي يابد.
در ادامه، مخاطرات احتمالي در هر يك از دسته هاي فوق و به صورت اجمال مورد اشاره قرار  گرفته و آمده است:
در بخش آسيب هاي حفاظتي كه غالباً به صورت فيزيكي فرد يا گروه را تهديد مي كنند، مورد توجه هستند كه به صورت تهديدات و تهاجمات نژادپرستانه در برخي از كشورها با توجه به زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي و يا سياسي گروههاي افراطي ناسيوناليست به وجود آمده است و به صورت مجاز يا غيرمجاز اقدام به فعاليت مي كنند.
افراد يا گروههاي متأثر از افكار افراطي ناسيوناليستي، به شكل فردي يا سازماندهي شده حملاتي را عليه اتباع خارجي صورت مي دهند. اين حملات مي تواند با شناسايي قبلي و يا به صورت ناگهاني و در اماكن عمومي، خيابانها يا كوچه هاي خلوت، هتل ها و مراكز اقامتي، يا مجتمع هاي مسكوني خارجيان، مراكز خريد، مراكز تفريحي انجام شود.
دفتر حراست دانشگاه اميركبير، سرقت گذرنامه و مدارك هويتي را ديگر خطر احتمالي سفرهاي دانشجويي عنوان كرده و تصريح مي كند: يكي از موارد متداول، سرقت هاي خياباني است. از گذرنامه يا مدارك هويتي افراد معمولاً به منظور جعل هويت جهت فعاليتهاي مجرمانه و خلاف قانون سوءاستفاده مي شود. فقدان گذرنامه يا مدارك هويتي باتوجه به محدوديت هاي فرد در يك كشور خارجي مي تواند مشكلات بسيار جدي را متوجه وي كند.
سرقت اموال، وجوه نقد، كارتهاي اعتباري ديگر خطري است كه در سفرهاي دانشجويي فرد را تهديد مي كند.
افراد خارجي و توريستها اهداف بسيار مناسبي براي سارقان محلي به شمار مي روند. سرقت مي تواند از طريق زورگيري (اكثراً در اماكن خلوت و در ساعات كم تردد) ، جيب بري، كيف زني، كف زني صورت گيرد. سارقان از شگردهاي مختلف جهت رسيدن به هدف خود استفاده مي كنند. كف زني غالباً به هنگام تبديل ارز (change) درمراكز غيررسمي و يا مراجعه افراد به شما جهت تبديل ارز به عنوان يك مورد فوري و اضطراري و سوء استفاده از حسن نيت و حسن همكاري شما انجام مي شود. در برخي از موارد براي جيب زني يا سرقت كيف از گروههاي كودكان فروشنده دوره گرد استفاده مي شود. در اين وضعيت درحالي كه يك يا چند فروشنده درتلاش جهت متقاعد كردن شما براي خريد هستند دوستانشان با مهارت از عدم تمركز شما استفاده كرده و كارشان را انجام مي دهند.
در برخي ديگر از موارد سرقت، سارق يا سارقان ظاهراً به صورت غير عمدي غذا، نوشيدني را به لباس شما مي پاشند و سپس ضمن عذرخواهي فراوان سعي مي كنند در حين كمك به شما در پاك كردن لباس و وسايلتان، كارشان را انجام دهند. يكي ديگر از شگردهاي سرقت، ايجاد دعواي زرگري و تحريك شما جهت وساطت است و يا ممكن است يكي از سارقان شما را تحريك به درگيري فيزيكي كرده و دوستان وي در يك موقعيت مناسب به هدفشان برسند. برخي از سرقت ها مي تواند با استفاده از جنس مخالف صورت گيرد.
در اين مطلب كه دفتر حراستي وزارت علوم آن را منتشر كرده، همچنين به تبعات ناشي از نقض قوانين داخلي كشور ميزبان از دانشجوياني كه به سفرهاي خارجي مي روند، اشاره شده و آمده است: برخي از قوانين تقريباً جنبه عمومي داشته و در اكثر كشورها رايج است و بعضي از قوانين و مقررات به تناسب شرايط اجتماعي، سياسي و يا اقتصادي و فرهنگ وشيوه زندگي عمومي هركشور حالت بومي داشته و در همان كشور كاربرد دارد.
به عنوان مثال مواردي از قبيل انداختن آب دهان در اماكن عمومي، به همراه داشتن داروهاي كودئين دار، رانندگي زنان ، تردد بين دو شهر بدون همراه داشتن گذرنامه و خريد و فروش ارز خارج از مراكز رسمي؛ دربرخي از كشورها جرم تلقي مي شود.
دفتر حراست وزارت علوم همچنين متذكر مي شود: تصادفات رانندگي در كشور ميزبان نيز در كمين دانشجويان مسافر است. رانندگي در كشور ميزبان و تصادفات احتمالي در صورت عدم آشنايي كافي به مقررات، زبان، مراجع رسيدگي، موقعيت هاي جغرافيايي ، مي تواند موجب فرسايش زمان و توانايي مالي شما و اختلال جدي در سفر شود.
مزاحمت هاي جنسي از ديگر آسيب هاي احتمالي در سفر دانشجويي عنوان شده و تصرح شده است: مزاحمت جنسي در درجات مختلف و غالباً عليه زنان صورت مي گيرد (البته اين گونه مزاحمت ها توسط افراد يا گروههاي منحرف ويا زنان فاسد، در مواردي مي تواند عليه مردان نيز انجام شود.) اين گونه مزاحمت ها مي تواند با شناسايي قبلي و يا به صورت ناگهاني در اماكن عمومي، اماكن كم تردد، اتاق يا لابي هتل، مراكز خريد، مراكز تفريحي و يا حتي مراكز مذهبي بروز كند. به طور كلي عدم رعايت الزامات اخلاقي و عامل تحريك كنندگي با افزايش امكان بروز اين گونه آسيب ها رابطه  مستقيم دارد.
در بخشي ديگر از اين مطلب به صدمات ناشي از درگيريهاي داخلي كشور ميزبان اشاره شده و آمده است: ضريب امنيت عمومي در كشورهاي مختلف متفاوت است. در برخي كشورها در حال حاضر جنگ ها و درگيري هاي داخلي وجود دارد و اين امر مي تواند تهديدي جدي عليه مسافران خارجي باشد.
صدمات ناشي از بيماري هاي عادي يا خاص نيز ديگر توصيه لازم براي دانشجويان مسافر كشورهاي خارجي است:
در برخي از كشورها در مقاطع زماني مختلف ممكن است بيماريهايي رواج يابد و يا حالت اپيدمي پيدا كند( بطور مثال: رواج بيماريهاي سارس و آنفلوآنزاي مرغي در برخي كشورها) و يا داروي بيماري شما در آن كشور به راحتي يافت نشود. در هر صورت ابتلا به بيماري در يك كشور خارجي، تبعات زيادي را متوجه فرد يا گروه مي كند.
دفتر حراست دانشگاه اميركبير همچنين به آدم ربايي يا گروگان گيري با اهداف اقتصادي در كشورهاي ديگر اشاره كرده و به دانشجويان عازم سفر به خارج از كشور مي گويد: در برخي از كشورها كه داراي وضعيت اقتصادي مناسبي نيستند و يا دولت مركزي فاقد قدرت يا پوشش لازم جهت مهار فعاليت باندهاي مافيايي و گروههاي تبهكار است، توريست ها و مسافران خارجي طعمه هاي بسيار مناسبي جهت ربايش و گروگان گيري به منظور اخاذي، به شمار مي روند.
دفتر حراستي وزارت علوم در توصيه هاي حفاظتي به دانشجويان عازم به كشورهاي خارجي آورده است: پيش از سفر بررسي هاي لازم را درخصوص وقايع و رويدادهاي مهم كشور ميزبان (جنگهاي داخلي، اقتدار حكومت مركزي، فعاليت گروههاي تروريستي و نژادپرست، بيماريهاي شايع ) و همچنين فرهنگ و آداب و رسوم و قوانين و مقررات درحد مقدور انجام دهيد. نتيجه اين بررسي ها مي تواند دانشجو را در كسب آمادگي و برنامه ريزي قبلي ياري كند و يا اصولاً تصميم  جهت انجام مسافرت را تغيير دهد.
همچنين درصورت امكان پيش از انجام سفر محل اقامت خود را باتوجه به عواملي از قبيل؛ نزديكي به مراكز اداري يا پليس شهر ، فاصله مناسب با نقاط جرم خيز شهر، دسترسي به مسيرهاي ارتباطي مناسب انتخاب كنيد و در طي اقامت در كشور ميزبان هرگز خود را فردي با امكانات مالي فراوان نشان ندهيد. سعي كنيد حتي الامكان خارجي و توريست بودن شما آشكار نباشد (مانند اكثر مردمان شهر لباس بپوشيد).
دفتر حراستي وزارت علوم بر اساس اطلاعات منتشره از سوي حراست دانشگاه اميركبير، اضافه كرده است: اسكان جمعي در هتل حتي الامكان در يك طبقه انجام پذيرد. خود و خانواده تان را از نظر رواني جهت مواجهه با هرگونه حادثه احتمالي آماده كنيد؛ خانواده يا دوستانتان را از برنامه هاي خود طي اقامت در كشور ميزبان آگاه كنيد و هرگونه تغيير را بلافاصله به آنان اطلاع دهيد. يك نسخه از اطلاعات ضروري ازقبيل؛ مشخصات هتل محل اقامت و دانشگاه محل تحصيل، شماره تلفن هاي مورد نياز را جهت پيگيري در حوادث احتمالي در اختيار آنان قرارداده و يك نسخه را نيز در محل كار خود قرار دهيد.
بخشي از اين مطالب هشدار داده است: درصورتي كه در معرض تهديداتي از قبيل آدم ربايي، گروگان گيري، هواپيما ربايي قرار گرفتيد از انجام اعمال متهورانه و هرگونه حركتي كه موجب  شاخص شدن شما شود، جداً خودداري كنيد. هر گونه تردد و قرارهاي كاري و شخصي خود را دست كم به يكي از نزديكان خود اطلاع دهيد. اگر با كسي قرار ملاقات داريد حركت خود را ازطريق تلفن (ياهروسيله ارتباطي ديگر) به وي اطلاع دهيد. پيش از حركت براي خريد، قدم زدن و يا هركار ديگري كه مستلزم خروج شما از محل اقامت است، يك نقشه محل تهيه كنيد و مسيرها را از متصدي هتل سؤال كنيد. سعي كنيد قبل از خروج از هتل يا محل كار خود، افرادي را كه در اطراف شما به ويژه در خيابان مقابل حضور دارند از نظر بگذرانيد و با دقت چهره و لباس آن ها را به خاطر بسپاريد (رنگ مو و كفشها معمولا ً از اهميت بيشتري برخوردارند زيرا به راحتي قابل تغيير نيستند)؛ سعي كنيد حتي الامكان در ساعات كم تردد از محل اقامت خود خارج نشويد و از تردد در اماكن خلوت خودداري كنيد. حتي الامكان جهت انجام اموري از قبيل خريد، زيارت، تفريح به صورت جمعي از محل اقامت خود خارج شويد. جواهرات، كيف پول، اجناس خريداري شده و مدارك خود را حتي الامكان در معرض ديد قرار ندهيد و به طور كلي بهتر است اقلام ياد شده كمتر همراهتان باشد و به جاي پول نقد از كارتهاي اعتباري استفاده كنيد.
همچنين دفتر حراستي وزارت علوم در توصيه هاي اخلاقي به دانشجويان عازم سفر به كشورهاي خارجي آورده است: با رعايت تقواي الهي راه هرگونه سوء  استفاده اخلاقي از خود و خانواده تان را از ديگران سلب كنيد.به هيچ وجه با خود مواد مخدر حمل نكنيد. حمل اين گونه مواد در برخي از كشورها (ازجمله عربستان) مجازات اعدام را در پي دارد و حتي در مواردي ممكن است حمل داروهاي كدئين دار نيز جرم تلقي شود. (عربستان سعودي)؛ از حمل و انتقال كالاي غيرمجاز و يا ارز (باتوجه به قوانين داخلي كشورها) و همچنين خريد و فروش و انتقال اشياء عتيقه و گرانقيمت در مراكز غيررسمي خودداري كنيد.احتمال گرفتن تست پزشكي اعتياد به مواد مخدر در مبادي ورودي از افراد مشكوك وجود دارد. با رفتن به اماكن پر مخاطره مانند محلات فقيرنشين، مشروب فروشيها، محلات بدنام و يا آپارتمانهاي ناشناس به استقبال خطر نرويد. جهت الزامات اخلاقي و شرعي، تبعات بعدي و بار مالي اضافي از برنامه هاي شبكه هاي كابلي كمتر استفاده شود. از حضور در اماكن قمار و خوشگذراني هاي غيرمشروع از قبيل كازينوها خودداري شود.

تقلب اينترنتي، ميان بر دانشجويي
000753.jpg
نيلوفر قديري
اينترنت را يكي از بزرگترين نوآوري هاي بشر براي خدمت به پيشرفت علم و گسترش دانش مي نامند. اما اين اختراع جادويي بشر در حال تبديل شدن به معضلي روبه رشد براي دانشگاههاست.
اينترنت بسياري از شيوه هاي زندگي بشر را متحول كرده است. تقلب دانشجويي يكي از پديده هايي است كه از اين رهگذر دچار تحولي اساسي شده است.
«آنا» يك دانشجوي ۲۲ ساله انگليسي است كه در سال آخر رشته فني مهندسي تحصيل مي كند. براي او تقلب اينترنتي به بخشي طبيعي از زندگي دانشجويي تبديل شده است. در سه سال گذشته او مقالاتي را تحويل استادانش داده كه يا آنها را از يك سايت اينترنتي خريداري و يا كپي برداري كرده و آن را به نام خودش به استاد تحويل داده است. او اكنون مشغول كار بر روي پروژه پايان نامه تحصيلي اش است و در اينجا هم بخش عمده مطالب پايان نامه را از اينترنت كپي برداري يا خريداري كرده است. او مي گويد: تقلب مي كند چون با استفاده از اين شيوه به ويژه در اينترنت، كارهايش بسيار راحت پيش مي رود. او مي گويد: گاهي وقتي به كتابخانه مي روي اصلاً نمي تواني كتاب هاي مورد نيازت را پيدا كني. تازه وقتي آنها را پيدا مي كني بايد مدام بخواني. اما من كار ديگري مي كنم. بهترين كار مخلوط كردن مطالب كتابخانه با مقالاتي است كه از اينترنت گرفته شده. اين راحت ترين، كوتاه ترين و بهترين راه است. جستجو در اينترنت بسيار راحت تر از گشتن لابه لاي كتاب هاي كهنه كتابخانه است. اينترنت راحت و بي دردسر شما را به چيزي كه مي خواهيد مي رساند.
آنا تنها نيست. تقلب اينترنتي در چند سال اخير به شيوه اي معمول در دانشگاهها تبديل شده است. هر چقدر هم كه دنياي اينترنت و برنامه هاي نرم افزاري پيشرفت مي كند. تقلب هاي دانشجويي هم متحول مي شود. اين موضوع به نوعي تجارت هم تبديل شده چرا كه سايت هاي مختلفي براي فروش مقالات آماده به دانشجويان تأسيس شده اند.
بعضي از اين سايت ها مقالات دانشجويان را خريداري مي كنند و بعد آن را براي فروش به ديگر دانشجويان عرضه مي كنند. يكي از اين سايت هاي اينترنتي در صفحه خانه خود دانشجويان را دعوت كرده مقالات خود را به اين سايت ارائه  كنند و در مقابل براي هر بار كه مقالاتشان دانلود مي شود، ۷ پوند دريافت كنند. اين سايت، مقالات را به ۵۰/۹ پوند به خريداران مي فروشد. كارهاي ارائه شده در اين سايت شامل مقالات، تمرين ها و پروژه هاي پايان ترم درباره موضوعات مختلف است. كافي است در بخش جستجو رشته و حوزه مورد نظر را تايپ كنند و بعد با مجموعه اي از مقالات روبه رو مي شوند. يك دانشجوي انگليسي كه با فروش مقالاتش در اينترنت بخشي از هزينه تحصيل خود را تأمين مي كند مي گويد اين استادان هستند كه بايد متوجه اين گونه تقلب هاي دانشجويان بشوند. او مقاله اي خود را در زمينه خدمات مالي بر روي يكي از اين سايت هاي عرضه كننده اينترنت قرار داده و تاكنون ۵ دانشجو آن را خريده اند. او مي گويد، دانشجويان متقلب هميشه هستند و هميشه هم راههايي را براي خود پيدا مي كنند، سايت هايي كه اين مقالات در آن ارائه مي شود در حقيقت هدف ارائه منافع تحقيق و تحصيلي را دنبال مي كنند.
دانشگاهها بعضي از دلايل اين شيوه تقلب هاي دانشجويي را اينگونه مطرح مي كنند: تنبلي، نبود آمادگي در مدت زمان كوتاه، فشارهاي درسي و نگراني از كسب نمرات خوب.
استادان و مسئولان دانشگاهها همواره به دانشجويان درباره اين شيوه تقلب اينترنتي هشدار مي دهند و مي گويند هرگونه تقلب قطعاً آشكار مي شود. ملاك اين ارزيابي تقلب ها مقايسه مقالات و پروژه هاي دانشجويان با نمرات امتحاني آنهاست. اگر سطح كيفيت مقالات با سطح نمرات امتحاني دانشجويان تفاوت زيادي داشته باشد، دانشجوي متقلب شناسايي مي شود.
دكتر سوزان سنت استاد و معاون رئيس دانشگاه وارويك در انگليس مي گويد: تقلب و در حقيقت سرقت ادبي روز به روز در نظام آموزش عالي ابعادي گسترده تر مي يابد. در دانشگاههاي انگليسي اين موضوع به يك فرهنگ تبديل شده است و گاهي شناسايي آن دشوار مي شود. اين استاد انگليسي مي گويد، گاهي دانشجويان به دليل نبود منابع به اين شيوه روي مي آورند.
او چنين وضعيتي را نتيجه سياست آموزش انبوه دولت مي داند و مي گويد: وقتي چنين سياستي در دستور كار باشد ديگر نمي توان انتظار كيفيت عالي را داشت. در چنين شرايطي دانشگاهها به كارخانه توليد مدرك تبديل مي شوند.
تقلب اينترنتي دانشجويان در اسكاتلند هم موجب نگراني دانشگاهها شده است. به تازگي معلوم شد كه تنها در يك دانشگاه اسكاتلندي نيمي از دانشجويان مقالات خود را با كپي برداري از سايت هاي اينترنتي نوشته اند.
دانشگاه هاي كلاسكو و ادينبرو از سال ۱۹۹۹ تحقيقات گسترده اي را در اين مورد آغاز كرده اند. از دانشجويان متقلب در اين دانشگاهها تعهدي مبني بر عدم تكرار چنين كاري گرفته مي شود. بعضي دانشجويان حتي در آستانه اخراج قرار مي گيرند.
در چين، ارزيابي دانشجويان از نظر توان انجام اينگونه تقلب ها در حقيقت بخشي از امتحان ورودي دانشگاه يا كنكور است. ميليون ها جوان چيني كه خواستار ورود به دانشگاه هستند در امتحان ورودي شركت مي كنند كه علاوه بر آزمون مهارت هاي علمي آنها، صداقتشان را هم محك مي زند.
همه ۲۳/۷ ميليون دانشجوي چيني كه امسال وارد دانشگاههاي اين كشور شده اند با امضاي تعهد نامه اي متعهد شده اند كه به قوانين ضد تقلب دانشگاهها پايبند باشند. اگر تقلبي از دانشجويان ديده شود به نسبت ميزان و شدت آن يا از دانشگاه اخراج مي شود و يا نامش به عنوان دانشجوي متقلب در همه دانشگاهها منتشر مي شود. دانشجويان آمريكايي نيز براي اينكه زمان بيشتري براي تفريح و مسافرت داشته باشند به اين گونه تقلب روي مي آورند.
يكي از استادان دانشگاه بركلي بعد از بررسي و ارزيابي دقيق مقالات ۳۲۰ تن از دانشجويان خود، دريافت كه ۴۵ تن از آنها مطالبي را عيناً از اينترنت كپي برداري كرده اند.
اما دانشگاهها برخوردي منفعلانه با اين موضوع نداشته اند و دست روي دست نگذاشته اند تا شاهد تقلب هاي اينترنتي دانشجويان باشند.
دانشگاه رابرت گوردون در انگليس از دو سال پيش جلسات مرتبي را برگزار مي كند كه در آن دانشجويان از مسئوليت هاي خود در طي يك دوره خوب دانشگاهي مطلع مي شوند. در چند دانشگاه ديگر انگليسي نيز فيلم هايي درباره تقلب و سرقت ادبي دانشجويان و عواقب آن پخش مي شود.
دانشگاه گوردون براون به تازگي نرم افزاري ساخته است كه به وسيله آن مي توان مقالات دانشجويان را با ۵/۴ ميليارد صفحه اينترنتي مقايسه و بررسي كرد. اين نرم افزار مي تواند در ۸۰۰ ميليون سايت اينترنتي جستجو كند.
به زودي همه كارهاي دانشجويان، مقالات و پروژه هاي پايان ترم آنها با استفاده از اين نرم افزار مورد بررسي قرار مي گيرند.
اين پيشرفته ترين نرم افزاري است كه در اين مورد طراحي شده است. سال گذشته نيز نرم افزاري مشابه در دانشگاههاي انگليس طراحي شد، ظرفيت آن محدود بود. در اين برنامه نرم افزاري، بعد از ارائه مقاله يا پروژه  پايان ترم به كامپيوتر، بررسي مطلب و مقايسه آنها با مطالب موجود در اينترنت آغاز مي شود و هر جاي مقاله كه ۷۵ درصد با يكي از مطالب موجود در سايت هاي اينترنتي مشابهت داشته باشد، آن نقطه از مطلب به رنگ قرمز در مي آيد.
استادان دانشگاه كاليفرنيا نيز از سه سال پيش با استفاده از يك سايت اينترنتي به نام Plagiarism.org اين گونه تقلب ها را پيگيري مي كنند.

با دانشگاهها
خوابگاه هاي دانشگاه اروميه پنجشنبه تعطيل شدند
علي رغم آنكه امتحانات برخي دانشجويان پايان نيافته است، امور دانشجويان دانشگاه اروميه به تعطيلي كليه خوابگاه هاي دانشجويي، پانسيون ها و رستوران دانشكده ها تا پايان روز هفدهم تير ماه رأي داده است.
تعطيلي خوابگاه هاي دانشجويي در حالي صورت مي گيرد كه تعداد زيادي از دانشجويان به انحاي گوناگون همانند امتحانات پايان ترم، تسويه حساب يا اجراي پروژه درگير مسايل آموزشي  هستند.
دانشگاه اروميه ۲ هزار و ۱۶۰ دانشجوي پسر ساكن خوابگاه و يك هزار و ۹۷۴ دانشجوي دختر با اين شرايط  دارد كه اگر تنها ۵ درصد اين دانشجويان در تاريخ مقرر امتحانات يا پروژ ه شان به اتمام نرسد، حداقل ۲۰۷ دانشجو در صورت تعطيلي خوابگاه با مشكل مسكن مواجه مي شوند.
يكي از دانشجويان معترض به تصميم اداره امور دانشجويان در مورد تعطيلي خوابگاه ها گفت: شوراي صنفي خوابگاهي بايد در قبال اين مساله، تكليف دانشجويان مشكل دار را مشخص كند چرا كه قرار نيست اين دانشجويان امتحانات يا پروژه درسي خود را در هتل يا مسافرخانه بگذرانند.
وي افزود: تا زماني كه با دانشگاه تسويه نكرده ام دانشجوي دانشگاه محسوب مي شوم و دانشگاه در قبال مشكلات من بايد پاسخگو باشد.
مدير كل امور دانشجويان دانشگاه اروميه با بي مورد دانستن اعتراضات دانشجويان، گفت: تعطيلي خوابگاه ها و رستوران دانشكده هاي دانشگاه اروميه مطابق تقويم دانشگاهي است.
مهندس مهرداد متقيان، در اين باره گفت: تأخير در امتحانات يا برگزاري طولاني مدت آنها در تقويم دانشگاهي ثبت نشده است.
وي ادامه داد: خوابگاه دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه هم مطابق همين تصميم در تاريخ مقرر تخليه خواهد شد و در صورتي كه دانشجويان بعد از اين تاريخ امتحان يا پروژه داشته و مجبور به ماندن در خوابگاه باشند، مي توانند با تهيه  نامه رسمي از آموزش دانشكده، به مدت لازم از خوابگاه استفاده كنند.
مدير امور دانشجويان دانشگاه اروميه در پايان گفت: دانشجويان ترم تابستاني مي توانند از اواخر تير تا ۲۰ شهريور ماه در خوابگاه هاي دانشجويي دانشگاه سكونت كنند.
000771.jpg

خانواده يك دانشجو بعد از گذشت ماهها از زلزله بم او را جستجو مي كنند
ساعاتي بعد از زلزله بم يكي از دانشجويان دانشگاه پيام نور با نام «غلامرضا دوستكي زابلي» در اثر جراحات وارده به اورژانس بيمارستان افضلي منتقل شده و بعد از مدتي ناپديد مي شود.
به گفته پدر اين دانشجو، اسم وي در ليست بيمارستان افضلي بوده است كه بعد از مدتي به بيمارستان باهنر كرمان اعزام مي شود كه اسم وي در ليست اين بيمارستان نيز موجود است، اما بعد از انتقال وي از بيمارستان باهنر كرمان به فرودگاه، هيچ خبري از اين دانشجو به دست نيامده است.
پدر غلامرضا به مراكزي چون وزارت علوم، دانشگاه پيام نور و نيروي انتظامي نيز مراجعه مي كند، اما اين مراجعات حاصلي براي وي نداشته و نتوانسته خبري از فرزند خود به دست آورد.
«غلامرضا دوستكي زابلي»۲۵ سال دارد و دانشجوي سال آخر رشته زيست  شناسي است كه در شب قبل از زلزله براي دادن امتحان از جيرفت به بم آمده بود.
مرگ مغزي دانشجوي شريف
دانشجوي ۲۱ ساله دانشگاه صنعتي شريف كه هفته گذشته از طبقه دوم خوابگاه طرشت به پايين سقوط كرد، دچار مرگ مغزي شده و در بيمارستان حضرت رسول اكرم(ص) بستري است.
مهدي حيدري خليلي دانشجوي مرگ مغزي شده شريف كه به ادعاي برخي از مسئولان وزارت علوم در اثر شوخي با هم اتاقي اش به پايين پرت شده در حال حاضر در بخش ICU بيمارستان بستري است و تنها ضربان قلب دارد.
بستگان مهدي حيدري خليلي كه از مازندران به تهران آمده اند، نسبت به سقوط فرزندشان از خوابگاه طرشت دانشگاه شريف و آن چه از سوي ديگر دانشجويان سهل انگاري مسئولان بهداري و تأخير در اعزام آمبولانس به محل سانحه ناميده مي شود، شاكي بوده و با طرح شكايتي وضعيت پيش آمده را از سوي وكلاي خود پيگيري مي كنند.
هفته گذشته، دكتر بروجردي و علي اكبر محسني به عنوان نمايندگان وزارت علوم از سوي وزير به ملاقات دانشجوي مزبور رفتند.
طرح انحلال تعاوني هاي دانشجويي
مديرعامل شركت هاي تعاوني دانشگاه تهران از ادغام و تغييرمكان چند شركت تعاوني دانشجويي دانشگاه انتقاد كرد و از طرح انحلال اين تعاوني ها توسط معاونت دانشجويي دانشگاهي ابراز تأسف كرد.
حسيني نژاد، با اشاره به دستاوردهاي تعاوني دانشگاه درخصوص ايجاد فرصت هاي شغلي، برگزاري كلاسهاي مختلف آموزش و اداره سايت هاي اينترنتي خوابگاههاي دانشجويي با كمترين قيمت گفت: متأ سفانه معاونت دانشجويي دانشگاه نه تنها از تعاوني هاي دانشجويي حمايتي نمي كند بلكه تصميم به انحلال آنها گرفته و براي اين كار خود هيچ گونه دليل و مدرك مستدلي ندارد.
سايت «جوشش»
در دانشگاه تربيت معلم
سايت «جوشش» به همت تعدادي از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم در اين دانشگاه راه اندازي شد. علي قديمي، دانشجوي رشته مكانيك دانشگاه همدان، مسئول اين سايت در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت: اين سايت با هدف اطلاع رساني درخصوص مسائل اجتماعي روز و موضوعات دانشگاهي با همكاري تعدادي از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم راه اندازي شده است.
وي افزود: لينك هاي اين سايت شامل مباحث اجتماعي، فرهنگ و ادب و دانشگاه ها و مسائل روز ايران و جهان بوده و قرار است از اول مهرماه به هر كدام از انجمنهاي علمي اين دانشگاه يك لينك اختصاص يابد تا گزارش فعاليت هاي خود را در آن عنوان كنند.
قديمي در پايان گفت: سايت «جوشش» يك سايت كاملاً دانشجويي است و هزينه ثبت آن نيز توسط دانشجويان پرداخت شده است، البته در برخي موارد همچون اختصاص خط اينترنت، معاونت پژوهشي دانشگاه تربيت معلم همكاري داشته است.
اين سايت با نشاني www.jooshesh.com كار خود را آغاز كرده است.
۵۶ درصد داوطلبان دانشگاه آزاد را دختران تشكيل مي دهند
۵۶ درصد از شركت كنندگان آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي در سال ۱۳۸۳ را داوطلبان دختر تشكيل داده اند.
آزمون سراسري رشته هاي غيرپزشكي دانشگاه آزاد اسلامي در سال ۱۳۸۳ با شركت بيش از يك ميليون و ۱۳۰ هزار نفر در  ۳۰۰ رشته دانشگاهي روزهاي پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ تير ماه سال جاري به طور همزمان درسراسر كشور برگزار مي شود.
بنا بر اين گزارش، آزمون سراسري سال  ۸۳ دانشگاه آزاد اسلامي همزمان با ايران در چهار حوزه خارجي از جمله كشورهاي امارات متحده عربي، قطر، كويت و لبنان نيز برگزار مي شود.
داوطلبان دختر همانند سال گذشته با ۵۶ درصد كل متقاضيان همچنان ركورد دار آزمون امسال دانشگاه آزاد هستند، به طوري كه تعداد آنها در اين آزمون به ۶۳۲ هزار و ۶۱۲ نفر رسيده است كه اين تعداد ۵۶ درصد كل داوطلبان را تشكيل مي دهد و پسران نيز با ۴۹۷ هزار و ۵۰۲ نفر، ۴۴ درصد شركت كنندگان را به خود اختصاص داده اند.

با ما تماس بگيريد
استادان و دانشجويان،مي توانند با مطالب، ديدگاه ها، گزارش ها و حتي مصاحبه هاي خود ياريگر همشهري دانشجو باشند.
با تماس خود ما را سرافراز كنيد.
تلفن: ۲۰۴۹۵۰۹ - نمابر : ۲۰۵۸۸۱۱ - روابط عمومي:۲۰۴۵۳۲۰
نشاني اينترنتي:
Daneshjoo@Hamshahri.org

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |