سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۶
سرزمين دوستان غريبه
سالا د اندونزي با سس فرهنگ و زبان
خود اندونزي ها هم كه متوجه اين تنوع فرهنگي كه هر غريبه اي را سر در گم مي كرد شدند و سعي كردند كارهايي در اين زمينه بكنند. مثلا يك پارك به نام Taman Mini در نزديكي جاكارتا احداث شد كه نژادها و فرهنگ هاي مختلف اندونزي در آن به نمايش درآمد
زندگي ۲۰۰ميليون نفر با فرهنگ هاي مختلف در كنار هم، چيز واقعا عجيبي است. عجيب تر از آن، حفظ اين همه سنت و رسم و رسوم از حمله فرهنگ هاي جهاني است
011406.jpg
رضا محدث 
اگر ۲۰۰ ميليون آدم در ۱۳هزار و ۶۷۷ جزيره زندگي كنند، زياد دور از انتظار نيست كه فرهنگ ها ، رسم ها و سنت هاي مختلف ايجاد شود و هر گروهي براي ازدواج و مرگ و كارهاي روزمره خود، رسم خاصي داشته باشد. اتفاقي كه در كشور اندونزي افتاده و حدود ۳۰۰ فرهنگ و زبان مختلف در اين كشور وجود دارد. واقعا زندگي كردن در اين كشور كار دشواري است. چون در هر لحظه ممكن است دور و بر شما هزاران آدم با عقايد مختلف در رفت و آمد باشند. البته براي خود اندونزي ها اين قضيه اصلا مهم نيست و به آن حسابي «عادت» كرده اند. به اين كلمه «عادت» كه در گيومه گذاشته ايم حواستان باشد، چون دوباره به آن باز مي گرديم.
جامعه جوان اندونزي را گروه ها و اقليت هاي مختلفي تشكيل مي دهند. طبق آماري كه در دهه ۹۰ منتشر شده «جاوايي ها» با ۴۵ درصد كل جمعيت، بزرگترين گروه را تشكيل مي دهند. بعد از جاوايي ها، ساندايي ها با ۱۴ درصد، مادورها با ۵/۷ درصد و مالايي ها با ۵/۷ درصد قرار دارند ولي ۲۶ درصد بقيه جمعيت اندونزي را اقليت هاي ريز و درشتي بر عهده دارند كه گوشه و كنار و جزيره هاي كوچك و بزرگ اندونزي را پر كرده اند و با خوبي و خوشي در كنار هم زندگي مي كنند.
همانطوري كه اين ملت چندنژادي، دهه پنجم استقلال خودش را تجربه مي كند، اندونزيايي ها هم از طريق تحصيل، تلويزيون، سينما و رسانه هاي تصويري و هزار چيز ديگر، از تنوع فرهنگي خودشان بيشتر آگاه مي شوند. هنگامي كه مردم اندونزي راجع به فرهنگ و سنن خود صحبت مي كنند و در خصوص گوناگوني و تفاوت هاي موجود ميان آنها به بحث مي نشينند، اولين كلمه اي كه به زبان مي آورند «عادت» است. اصلا هم فكر نكنيد اين كلمه ترجمه عبارتي است كه آنها به كار مي برند. مردم اندونزي براي مفهومي كه از سنت و فرهنگ خود دارند از همين اصطلاح «عادت» استفاده مي كنند. كلمه اي كه از تبادل فرهنگي با كشورهاي عرب زبان وارد اين فرهنگ و زبان شده و جاي خودش را باز كرده است .
البته اين كلمه عادت در موارد گوناگوني استفاده مي شود. مثلا در مورد قوانين دولتي هم كه حكومت آنها را تعيين مي كند، از «عادت حكومتي» استفاده مي شود. اين عادت هاي آبا و اجدادي دامنه وسيعي از فعاليت ها را هم شامل مي شود. از سنت هاي مذهبي و ازدواج بگيريد تا مسايل حكومتي و سياسي وحتي هنري. در همه اين زمينه ها «عادت»هاي مردم اندونزي نقش مهمي را ايفا مي كند و خلاصه سر و كله اين جناب «عادت» در همه جا پيدا مي شود.
حتي مشترك بودن مذهب آنها يعني اسلام هم در تنوع اين رسم ها و عادت ها تاثير نگذاشته و براي آنها خيلي عادي است كه مردمي از نژاد ديگر ولي با مذهب مشترك، در يك مساله مذهبي جور ديگري عمل كنند. اگراز آنها هم دليل رفتار گروه مقابل را بپرسيد به راحتي جواب مي دهند: «اين عادت آنهاست.» مثلا گروه هاي مختلف نژادي مسلمان آنجا ممكن است در مورد دفن مردگان يا جشن گرفتن اعياد مذهبي و يا حتي مسايل كوچكتري مثل چگونگي حضور در مساجد، با هم اختلاف هايي داشته باشند وجورهاي مختلفي رفتار كنند.
خود اندونزيايي ها هم كه متوجه اين تنوع فرهنگي كه هر غريبه اي را سر در گم مي كرد شدند و سعي كردند كارهايي در اين زمينه بكنند. مثلا يك پارك به نام Taman Mini در نزديكي جاكارتا احداث شد كه نژادها و فرهنگ هاي مختلف اندونزي در آن به نمايش درآمد. اين پارك صدهكتاري را هم طوري ساختند كه وقتي از بالا نگاه مي كردي شكل مينياتوري از مجمع الجزاير اندونزي را مي ديدي. در اين پارك هر ايالت، محل مخصوصي براي عرضه فرهنگ و محصولات سنتي منطقه خودش دارد. پارچه ها و صنايع دستي و كتاب هايي كه فرهنگ منطقه را توضيح مي دهد فروخته مي شود و قرار است تصويري از اين كشور و نژادهاي مختلف آن به بيننده بدهد.
در دنياي امروز كه حتي مردم با فرهنگ هاي يكسان، به راحتي نمي توانند در كنار هم زندگي كنند و مشكلات زيادي دارند، زندگي ۲۰۰ميليون نفر با فرهنگ هاي مختلف در كنار هم، چيز واقعا عجيبي است. عجيب تر از آن، حفظ اين همه سنت و رسم و رسوم از حمله فرهنگ هاي جهاني است. در دنيايي كه آدم ها از شمالي ترين نقطه كره زمين تاجنوبي ترين، يك جور لباس مي پوشند، يك جور جشن مي گيرند، از چيزهاي مشابه خوششان مي آيد و هزاران موارد تشابه ديگر، حفظ سنت هاي قديمي كار دشواري است.
با دنياي مدرن در ارتباط بودن، فيلم هاي  هاليوودي را ديدن، از اينترنت استفاده كردن و هات داگ و كوكا كولا ميل كردن هيچ كدام از اينها باعث نشده اندونزيايي ها خيال فرهنگ مختلف و گوناگون خود شوند. آنها با خوبي و خوشي در كنار هم زندگي مي كنند و به تفاوت هاي فرهنگي همديگر احترام مي گذارند. شايد يكي از دلايل اين نوع زندگي، به همان ۱۳هزار جزيره تشكيل دهنده كشور آنها برگردد. آنها در جزيره هاي مختلف زندگي مي كنند ولي يك نخ نامرئي هم اين جزيره هاي ريز و درشت را به هم وصل كرده تا يك ملت درست و حسابي به وجود آورد. اين نخ نامريي را مي توانيد همان «عادت» هاي مختلف اين مردم به حساب آوريد.

هوا
ميهماني باران
الان كه اين مطلب را داريم مي  نويسيم، بعدازظهر شنبه است و هواي بيرون بدجور گرفته است.
گرفته يعني ابري و وقتي هم پشت ميز نشسته باشي و از تنها پنجره اتاق به بيرون نگاه كني، اين گرفتگي بيشتر به چشم مي  آيد. دلت مي  خواهد آسمان زودتر تكليفش را مشخص كند. يا درست وحسابي باران بيايد ويا خورشيد خانم دوباره توي آسمان پيدايش شود.
از اين حالت برزخي خوشت نمي  آيد. آدم انگار ميان آسمان و زمين معلق است و آخر سر هم با فرق سر به زمين كوبيده مي  شود. چون اين همه ابري شدن و وزش باد و حتي رعد و برق، تنها نتيجه اش چند رگبار كوتاه است كه حتي فرصت زير باران رفتن و يك پياده روي جانانه را هم به آدم نمي  دهد.
در سايت پيش بيني هوا، روز سه شنبه هم ابرهاي تيره و رعد و برق  خودنمايي مي  كنند. يعني اگر اين پيش بيني ها درست باشد، تا روز سه شنبه در اين برزخ گرفتاريم. البته شايد هم بعد از نوشتن اين جمله ها، آسمان يك باران درست و حسابي ما را ميهمان كند و كلي شرمنده اش شويم. ولي فعلا مجبوريم به حركت ريز شاخه هاي درخت روبه رو، دلمان را خوش كنيم.

پرده
تارانتينو در تهران
شايد تا حالا خبر برگزاري دومين هفته فيلم هاي تلويزيوني را شنيده باشيد و يا در زيرنويس هاي تلويزيوني خوانده باشيد. اين برنامه از شنبه شروع شده و تا جمعه ادامه خواهد داشت. مكان برگزاري آن هم، سينما فلسطين است. اگر امروز حال و حوصله فيلم ديدن داريد مي  توانيد به اين سينما سري بزنيد و به تماشاي فيلم هاي مختلف ايراني و خارجي، بنشينيد.
ساعت ۱۱، مي  توانيد فيلم تلويزيوني شهود رابه كارگرداني مايك نيكولز (كارگردان فيلم موفق فارغ التحصيل و با بازي اماتامپسون و كريستوفرلويد، در سالن شماره ۳ فلسطين ببينيد.
در ساعت ۳۰:۱۷ هم مي  توانيد فيلم تلويزيوني «بغداد، پخش زنده» را به كارگرداني مايك جكسون و با بازي مايكل كيتون و هلنا بونهام كارتر ببينيد. ولي اگر مي  خواهيد واقعا دو ساعتي را در سينما زندگي كنيد و يك فيلم درست و حسابي ببينيد و از تصاوير و موسيقي لذت ببريد، پيش از ساعت ۲۱ جلو در سينما فلسطين صف بكشيد تا تماشاي قسمت اول «بيل را بكش» تارانتينو را از دست ندهيد. تماشاي اين برنامه ها براي عموم هم آزاد است.

فرهنگ
شب هاي نجومي
بچه كه بوديم، به ما مي  گفتند شب ها وقتي سر روي بالش مي  گذاريد، ستاره ها را بشماريد تا خوابتان ببرد. بعدها كه بزرگتر شديم به ماگفتند كه دستگاهي هست به نام تلسكوپ كه مي  شود با آن ستاره ها را از نزديك ديد. ما البته هيچ وقت تلسكوپ نداشتيم تا اجرام آسماني را بهتر ببينيم.
بگذريم. اين مقدمه را نوشتيم تا برسيم به برنامه شب هاي نجومي.
اين برنامه  هر پنج شنبه و جمعه در فرهنگسراي انديشه برگزار مي  شود. برنامه شب هاي نجومي، شامل رصد  ستاره ها و اجرام آسماني با همان تلسكوپي است كه هميشه دوست داشتيم داشته باشيم و نداشتيم.
اگر دوست داريد در شب هاي نجومي حضور داشته باشيد بايد روزهاي پنج شنبه و جمعه از ساعت ۲۰ تا ۲۲ به فرهنگسراي انديشه مراجعه كنيد.
براي اينكه پشت خط اشغال دفتر ايرانشهر متوقف نشويد، ما آدرس و شماره تلفن فرهنگسراي انديشه را برايتان مي  نويسيم: خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، شماره تلفن: ۵-۸۵۰۵۵۱۳

پايتخت
برلين 
در برلين چند مدتي است كه محدوديتي در زمينه باز بودن فروشگاه ها اعمال شده كه البته اين امر بيشتر به خاطر درخواست خود فروشندگان صورت گرفته است.
اما خبري حاكي است اين محدوديت ساعت قرار است كه لغو شود.
تجمع بيش از حد و ازدحام مردم به ويژه در روزهاي شنبه در اين شهر به خاطر اينكه مبادا كارشان نيمه تمام بماند و فروشگاه تعطيل شود به اوج خودش رسيده است.
به همين دليل مقامات اين شهر تصميم گرفته اند كه ساعات كار فروشگاه هاي شهر را افزايش دهند تا هم از حجم ترافيك در اين ساعت كاسته شود و هم اينكه مردم بتوانند با خيال آسوده به خريد از فروشگاه هاي مورد نظر برسند.
پكن 
چند روز ديگر مسابقات جام ملت هاي آسيا در پكن و چند شهر بزرگ چين آغاز خواهد شد و تمام تدابير ويژه امنيتي و رفاهي براي بازيكنان، مربيان، خبرنگاران و ساير مسوولان بلندپايه و همينطور مسافراني كه براي ديدن مسابقات تيم هاي مختلف به اين كشور سفر مي كنند، انديشيده شده است.
يكي از اين تدابير كه در پكن و همچنين چند شهر بزرگ ديگر در نظر گرفته شده، استقرار چند هلي كوپتر در نقاط مختلف شهر است تا به وسيله آن اگر احيانا اتفاق خاصي طي اين چند روز افتاد به اين وسيله زودتر مصدومان احتمالي را به بيمارستان منتقل كنند.
در پكن ۵ نقطه شهر به مساحت ۹۰۰ متر مربع براي استقرار اين هلي كوپترها مورد نظر قرار گرفته شده است.
كانبرا
در كانبرا پايتخت استراليا، بيش از ۱۵۰ خلبان، كمك خلبان و همچنين مهندسان پرواز در يك همايش سه روزه گرد هم آمدند تا در مورد امنيت پرواز در اين كشور به گفت وگو بنشينند.
اين همايش به منظور ايجاد قانون جديد پرواز است و طي آن خلبانان آموزش خواهند ديد كه در مقابل حوادث گوناگون واكنش نشان دهند.
خلبانان پايتخت از اين پس بايد آموزش هاي لازم را در خصوص چگونگي برخورد با هواپيماربايي و خطراتي كه اينگونه پروازها را تهديد مي كنند ببينند.

صحنه
حرفه اي ها
معمولا تئاتر از آن چيزهايي است كه چه آدم پيشنهاد بدهد ياندهد فرقي ندارد، چون كسي به تماشاي آن نمي  رود. ولي وقتي پاي رضا كيانيان در ميان باشد، قضيه فرق مي  كند و خيلي ها شايد وسوسه شوند براي تماشاي تئاتري كه كيانيان در آن بازي مي  كند.
اين روزها در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران، تئاتر «حرفه اي ها» در حال اجراست. بابك احمدي اين نمايشنامه ، نوشته كوباچوبچ را ترجمه وكارگرداني كرده است. از ديگر بازيگران اين تئاتر به مريم سعادت و احمد ساعتچيان مي  توان اشاره كرد.
ساعت اجراي كار هم ۳۰:۷ بعدازظهر است و قيمت بليت هم ۳۰۰۰ تومان. البته اگر دانشجو باشيد، پنج شنبه و جمعه فرصت داريد از سانس مخصوص دانشجوها در ساعت ۴ استفاده كنيد و ۱۵۰۰ تومان هم كمتر بپردازيد. ديدن بازي رضا كيانيان از نزديك و همنفس شدن با او در سالن تئاتر، به ۳ هزار تومان مي  ارزد. براي يكبار هم شده تئاتر را تجربه كنيد، شايد به مشتري ثابت تئاتر و تئاتر شهر تبديل شويد.

جعبه
شواليه هاي شانگهاي و...«نقطه چين»
در اين روزهاي تابستاني و گرم كه به خاطر گرماي زياد هوا رفتن از خانه بيشتر شبيه شكنجه است، احتمالا ترجيح مي  دهيد در خانه و زير هواي خنك و مطبوع كولر بنشينيد و براي پركردن اوقات فراغتتان برنامه هاي تلويزيون را انتخاب كنيد.از قضا امروز هم برنامه هاي متنوع و خوبي پخش مي  شود كه مي  توانيد با يك برنامه ريزي دقيق آنها را تماشا كنيد.
اگر به سريال هاي پليسي و جنايي علاقه داريد مي  توانيد مثل هر هفته، امشب ساعت ۲۱ ماموران پرونده هاي راكد را از شبكه سوم ببينيد.
درست در همين ساعت فيلم سينمايي شواليه هاي شانگهاي از شبكه دو پخش مي  شود و مسلما اين به علاقه شما مربوط است كه كدام را انتخاب كرده و ببينيد. سريال پرستاران هم ساعت ۱۰:۲۲ از شبكه اول پخش مي  شود و مطابق هر شب مجموعه طنز نقطه چين را ساعت ۳۰:۲۲ مي  توانيد از شبكه سوم تماشا كنيد. اگر به آشپزي و شيريني پزي هم علاقه  داريد مي  توانيد طرز پخت تارت مخلوط را كه امروز ساعت ۴۵:۱۶ دربرنامه به خانه برمي گرديم آموزش داده مي  شود از شبكه تهران ببينيد.

كتابخانه
دانشسراي عالي
۹۶ سال پيش، اسمش «دارالمعلمين مركزي» بود. از كتابخانه دانشكده ادبيات دانشگاه تهران حرف مي زنيم. جايي كه احتمالا پدرانمان آن را با نام «دانشسراي عالي» به خاطر مي آورند.حتما لازم نيست كه ستون كتابخانه به معرفي يك كتاب اختصاص داشته باشد. گاهي مي شود در چند سطر هزاران كتاب را معرفي كرد. مثلا مي شود از كتابخانه دانشكده ادبيات دانشگاه تهران نوشت كه پيش از به وجود آمدن دانشگاه تهران، متولد شد.
در اين كتابخانه ۴ طبقه، بيش از ۱۸۰ هزار جلد كتاب وجود دارد كه حدود ۱۱۰ هزار جلد آن كتاب هاي فارسي و عربي و حدود ۷۰ هزار جلد آن كتاب هاي لاتين است. حسن مراجعه به كتابخانه ادبيات اين است كه مي توانيد در صورت نياز به كتاب هاي تخصصي به كتابخانه تخصصي دانشكده روانشناسي يا كتابخانه دانشكده مديريت سر بزنيد. در كتابخانه تخصصي روانشناسي مي توانيد بين ۱۳۸۰۶ جلد كتاب، كتاب مورد نظرتان را پيدا كنيد. در كتابخانه مديريت هم حدود ۸۹۵۳ عنوان كتاب فارسي و ۱۱۸۴۲ عنوان كتاب لاتين پيدا مي شود.

ستون شما
باران در اتوبوس هاي جديد
مجيد گرجي پور از همشهريان تهراني نامه اي ارسال كرده اند در خصوص گزارش چاپ شده در تاريخ ۷/۴/۸۳ با موضوع اتوبوس هاي كولردار، «مگا ترانس» و نكاتي را راجع به اين اتوبوس ها توضيح داده اند.
ايشان گفته اند كه «چند روز پيش سوار اين اتوبوس ها شدم. با وجود اينكه تعداد زيادي مسافر داخل اتوبوس بود چند تا از صندلي ها به علت ريزش آب كولر خالي بود.»
همچنين ايشان به صداي زياد كولر اشاره كرده كه باعث اذيت مسافران اين گونه اتوبوس ها مي  شود.
بازنشسته 
دوست بازنشسته اي كه ۷۱ سال سن دارد نامه اي براي ما فرستاده اند كه بدون هيچ توضيح اضافي چند سطر آن را براي شما ميآوريم.
«ما طبقه محروم و كارگر و كارمند تا كي بايد گشنگي بكشيم. اكثر ماها بيماريم، چرا؟ براي اينكه نه ميوه و نه سبزي و نه مرغ و گوشت مي توانيم بخريم تا بخوريم. بعضي ها در اين كشور ماهيانه ۹ ميليون حالا كمي كمتر يا بيشتر درآمد دارند و ما كارگران و كارمندان ۹۰ هزار تومان كه تمامي آن را براي اجاره خانه مي دهيم.
ما سه نفريم. دخترم ۸۰ هزار تومان درآمد دارد كه ۴۰ هزار تومان را براي خرجي به من مي  دهد. ما تا به حال نه هندوانه و نه طالبي و نه خيار و ميوه هاي درختي خورديم.
شما را به خدا قسم اين نامه را چاپ كنيد تا آنهايي كه پولشان از پارو بالا مي  رود بفهمند كه ما چه سختي مي  كشيم.»
ايشان رونوشت اجاره نامه و فيش ۹۰ هزارتوماني حقوقشان را براي ما فرستاده اند.
جايگزين
آقاي رامين بيكار از تهران نامه اي در خصوص جايگزين كردن خودروهاي فرسوده با خودروهاي جديد كه توسط شركت سايپا صورت مي  گيرد نوشته اند و گفته اند كه با اين سود بالايي كه شركت در نظر گرفته آيا همه اقشار جامعه به ويژه قشر كم درآمد قادر به تعويض خودروهاي خود هستند؟
آيا ۴ سال آينده خودرو پرايد به همين قيمتي كه امروز در بازار است خريد و فروش خواهد شد؟ يا اينكه خريداران فقط جيب كارخانه را پر از پول كرده اند؟
- ايشان سوال هاي خوبي پرسيده اند. چه كسي به اين پرسش ها پاسخ مي دهد؟ قطعا آن شخص ما نيستيم، اما با اين وضع قيمت خودروها من به شما قول مي دهم كه قيمت اين خودرو نه تنها پايين نمي آيد دعا كنيد از اينكه هست بالاتر نرود.
مشكل كاشي 
آقاي رضا همداني نامه اي ارسال و در نامه خواهش كرده اند كه حتما در خواستشان را چاپ كنيم.
«اينجانب يك زيرپله در محله زندگي ام دارم كه در آن مشغول به كار هستم؛ فروش تنقلات و سيگار. اين زير پله فاقد امكانات بهداشتي است از طرفي اداره بهداشت محل مي  گويد كه بايد ديوار و كف مغازه ات سراميك شود و به علت هزينه عمل جراحي قلبم ديگر در توانم نيست كه اين كار را عملي كنم لذا از مديران صنايع كاشي و سراميك خواهش مي  كنم مرا ياري كنند تا بتوانم زيرپله ام را كه منبع درآمد خانواده ام است كاشي كنم.
اگر آدرس محل كسب اين آقا را هم مي  خواهيد اينجاست:
كرج- رجايي شهر. فلكه اول. خيابان اول غربي. جنب پلاك ۵۷- تنقلات و سيگارفروشي همداني.
جواب شركت سايپا
چند روز پيش مطلبي چاپ كرده بوديم در مورد اينكه خانمي تماس گرفته اند و گفته اند ماشين پرايد صفرشان را كه تحويل گرفته اند چندين و چند مشكل دارد و از همان روز تحويل در تعميرگاه است.
بعد از اين نوشته مسوولان سايپا بلافاصله تماس گرفتند و اين مطلب را شديدا تكذيب كردند. آقايي كه خود را مسوول بازرسي سايپا معرفي كرد گفت: چنين امري كه كاركنان ما به كسي بي  احترامي كنند و كار او را راه نيندازند غيرممكن است و صريحا اين قضيه را تكذيب كردند.
ما قضاوت را به عهده خود مردم مي  گذاريم و هيچ توضيح اضافي نمي  دهيم.
درخواست پاسخ از مسوولا ن 
آقايي تماس گرفتند و خود را بازنشسته نيروي هوايي معرفي كردند و گفتند كه ۷ نفر از اعضاي خانواده شان در سال ۶۳ به شهادت رسيده اند اما ايشان به هر كجا كه سر زده اند هيچ جواب مشخصي دريافت نكرده اند و ايشان از اين بابت ناراضي بودند و در انتظار پاسخ مسوولان هستند.
شماره اين آقا نيز نزد ماست. اگر مسوولان خواستار پاسخگويي به اين فرد هستند ما در خدمتشان هستيم.

ذهن زيبا
بهترين احترام براي حقيقت ، به كار بردن آن است.
ضرب المثل يوگسلاوي 
خرد، نه بستگي به مقدار كسب دانش كه بستگي به استفاده از آن دارد.
پرمودبترا
بدترين شكل دلتنگي براي كسي، آن است كه كنار او باشي و بداني كه هرگز به او نمي  رسي.
گابريل گارسيا ماركز
كفش گشاد كه پوشيدي، آماده زمين خوردن باش.
ضرب المثل چيني 

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |