سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۶
از سوي۱۳۰ شعبه تأمين اجتماعي در كشور
كارنامه سوابق بيمه اي از شهريور ماه صادر مي شود
010935.jpg
ليلا خاكسار- مدت سه سال از آغاز اجراي طرح ساماندهي سوابق بيمه شدگان در سازمان تأمين اجتماعي مي گذرد و در طول اين مدت هنوز مجريان طرح موفق به پايان رساندن آن نشده اند.
با توجه به اينكه سازمان تأمين اجتماعي شرط اوليه براي صدور كارنامه در سطح شعب را شناسايي ۸۰ درصد از سوابق بيمه شدگان اعلام كرده است، در تهران بزرگ به لحاظ فراواني بيمه شدگان هنوز بسياري از شعب اين شرايط را كسب نكرده اند و با تشكيل تيم هاي شناسايي پيش بيني مي شود كه تا پايان شهريورماه سال جاري تعدادي از شعب بتوانند كارنامه را در سطح شعبه صادر كنند.
مجيد روزيفراخ مدير كل تأمين اجتماعي تهران بزرگ مي گويد: تاكنون ۶۳ درصد از سوابق بيمه شدگان ناشناس تأمين اجتماعي شناسايي شده اند كه پس از اتمام طرح ساماندهي سوابق از شهريور ۸۳ از سوي شعب تأمين اجتماعي تهران بزرگ به بيمه شدگان، كارنامه سوابق ارائه مي شود. وي همچنين مي گويد: در اين طرح سوابق بيمه شدگان تأمين اجتماعي از سال ۱۳۲۹ در رايانه ثبت مي شود. اين طرح از اسفند ۷۸ و طي سه مرحله به عنوان بزرگترين پروژه ملي تأمين اجتماعي طي ۵۰ ساله اخير آغاز شده است.
مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ در خصوص حجم سوابق ثبت شده در تهران بزرگ، مي گويد: بيش از۲۰۰ ميليون ركورد سابقه بيمه شدگان در اين طرح شناسايي و ثبت شده كه از مجموع ۶۴۸ ميليون ركورد ثبت شده در كل كشور تا ارديبهشت ۸۳، حدود يك سوم متعلق به بيمه شدگان تهران بزرگ است.
وي در خصوص ۲۵ درصد از سوابق ناشناس بيمه شدگان، معتقد است: بسياري از سوابق بيمه شدگان ناشناس مربوط به كارگران كارگاههاي فصلي و پيماني و ساختماني است كه عمدتا غير ايراني و بيشتر افغاني بوده و به علت تغيير كارگاه و يا منزل دسترسي به آنان دشوار است.
با توجه به بررسي ها و كارهايي كه در اين خصوص انجام شده، و گذشت زماني كه وجود داشته، به تازگي مديركل نامنويسي و حسابهاي انفرادي سازمان تأمين اجتماعي و دبير ستاد ساماندهي سوابق بيمه شدگان تأمين اجتماعي اعلام كرده است، كه ۱۲۰ تا ۱۳۰ شعبه تأمين اجتماعي در كشور براي صدور كارنامه سوابق بيمه شدگان آمادگي دارند و چنانچه شعبي ميزان سوابق شناسايي شده  آنها به حد ۸۰ درصد رسيده باشد، مي توانند با اخذ مجوز از ستاد مركزي، در مورد صدور و ارائه كارنامه در سطح شعبه به بيمه شدگان، اقدام كنند، كارنامه در سطح شعبه، كارنامه اي است كه حاوي مجموع سوابق بيمه پردازي يك بيمه شده در سطح يك شعبه است.
علي برين همچنين مي افزايد: چنانچه بيمه شده نسبت به كارنامه خود اعتراض داشته باشد، در پشت كارنامه صادره اعتراض خود را مطرح مي كند كه شعبه با اسنادي كه در اختيار دارد، به موارد اعتراضي رسيدگي خواهد كرد.

كوتاه گويا
o مال داران حكومت پيشه
010938.jpg

به گفته وزير زراعت و مالداري افغانستان، با توجه به افزايش كشت خشخاش در كشور، متأسفانه برخي مسئولان در پايتخت و ولايات در قاچاق مواد مخدر سهيم هستند.
تاكنون تمامي دست اندركاران ستاد مبارزه با مواد مخدر تصور مي كردند كه زراعت پيشگان افغاني براي گذران امور به اين تجارت پرسود روي آورده اند و هيچ گاه به ذهنشان خطور نمي كرد كه شايد برخي از مالداران حكومت پيشه به اين تجارت روي آورده باشند.
بنابراين به مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در ايران نويد مي دهيم تا زماني كه زراعت پيشگان نيازمند و مالداران حكومت پيشه در افغانستان به كار و بار مناسبي دست پيدا نكنند اين چرخه معيوب ترانزيت مواد مخدر از خاك ايران ادامه خواهد داشت.
خوشبختانه در كار مبارزه با مواد مخدر حكومت پيشگان ايراني به كار زراعت مواد مخدر اشتغال ندارند وگرنه هرآنچه كه تا كنون كاشته بودند اينان درو مي كردند. البته بايد ديد كه چطور در كشور تايلند با اين همه معتادان بالقوه، همه ساله ۵/۲ تن مواد مخدر كشف و امحا مي شود اما همه ساله در ايران جشن مخدر پزان آن هم با ۵۰ تن برگزار مي شود .يا تايلندي ها هرچه را كشف مي كنند دود مي كنند و يا اينكه ايراني ها كمي در اين زمينه اغراق مي كنند.

oابقا يا استعفا
معمولاً برخي از مديران در حوزه هاي مديريتي، قبل از هر نوع استعفايي گلايه هاي خود را در قالب گفتگو يا نامه به مديران ارشد اعلام مي كنند و اغلب هم پس از ناديده گرفتن اين گلايه ها استعفا و شايد هم به همراه همان گلايه ها استعفا مي دهند. اخيراً برخي از پايگاه هاي اطلاع رساني از استعفاي مهدي پوررضائيان مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري به دليل مشكلات مالي، موانع و تنگناهاي مديريتي خبر دادند. اما مدير روابط عمومي حوزه هنري خبر استعفا را تكذيب كرده است. ما نمي دانيم كه آيا واقعاً ايشان استعفا داده اند يا با وجود تنگناهاي مالي، موانع و مشكلات موجود بر سر راه مديريت همچنان به وظيفه خطير مديريتي خود ادامه مي دهند. به هر حال لازم است علاوه بر رفع موانع موجود، اين وضعيت نيز به نوعي مشخص شود تا علاقمندان به هنرهاي نمايشي تكليف خود را بدانند. چون امروزه تغييرات اندك در حوزه هاي مديريتي تأثيرات بسيار در پي دارد.
010941.jpg

oهمين جوري!
دانشجويان مي توانند پس از گذشت سه ماه از دريافت كارت ملي جوان تا سقف صدهزار تومان وام قرض الحسنه دريافت كنند.
تا چندي پيش وقتي صحبت از وام ازدواج براي زوج هاي تهراني در شهرداري تهران مطرح شد همه منتقدان با اين پرسش كه چرا شهرداري تهران با وجود هزينه هاي زياد به جوانان طالب ازدواج وام پرداخت مي كند مواجه شدند. اما همين حالا هم دستگاه هاي دولتي و غيردولتي به اين باور رسيده اند كه بايد همين جوري دست جوان ها را گرفت.
شايد هم تا روزهاي بعد به گونه اي برخي از همين دستگاه هاي خير دولتي و غيردولتي آستين ها را بالا زدند و جهيزيه قسطي هم دادند. نماينده سازمان ملي جوانان استان تهران در ادامه خبر گفته كه در مرحله اول براي ۲۰۰ هزار نفر كارت ملي جوان در نظر گرفته شده است. دارندگان اين كارت از تسهيلات ويژه، تخفيف و تقسيط بهره مند خواهند شد.ما بخيل نيستيم اما مي توان از مسئولان سئوال كرد آيا براي پرداخت اين وام به جوانان ،كار و باري هم در نظر گرفته ايد؟ اگر نه در فرصتي كه باقي است براي اشتغال و كار آنها هم فكري بكنيد.

o چشمان گريان
شماري از اولياي دانش آموزان دبستان شهيد اندرزگو به منظور جلوگيري از پلمپ اين مكان آموزشي، توسط مالكان آن، در حياط مدرسه تجمع كردند. به گزارش ايرنا،  قرار است اين مدرسه با ۲۰۰ دانش آموز با حكم دادگاه تخليه و پلمپ شود. دانش آموزان اين مدرسه با چشمان گريان به همراه والدين خود درصدد جلوگيري از پلمپ مدرسه هستند.
فكر مي كنم چشمان گريان ۲۰۰ دانش آموز سند محكمي است، حتي براي قضات صادركننده حكم تخليه و  مالكان مدرسه اي كه قرار است اين مكان مقدس را براي ساخت و ساز بكوبند و آلونك هاي ريز و درشت در آن برپا كنند.
اين چشمان گريان مي تواند حتي براي مسئولان آموزشي شهر تهران نيز هشدار قابل توجهي باشد هشداري براي ۴۱۲ مدرسه استيجاري كه شايد در آينده نه چندان دور تخريب شوند،  حتي براي متوليان شهر تهران كه غم فرهنگ و آموزش شهروندان را دارند. اگر متوليان آموزش و پرورش شهر تهران به اين توصيه شهرداري تهران كه پيشنهاد معامله پاياپاي زمين هاي با كاربري آموزشي را با مالكان مدارس استيجاري داده عمل كنند بي شك بخش زيادي از اين مشكل حل خواهد شد.
010944.jpg

o ماليات ما و آنها
۹۰ درصد بودجه كشورهاي توسعه يافته و پيشرفته از طريق ماليات جمع آوري مي شود. به گفته رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور در همايش يك روزه فرهنگ مالياتي، ماليات يا از افراد پردرآمد و يا از افراد پرمصرف به دست خواهد آمد كه اين به عنوان يك شاخصه در هر كشوري داراي نقش مهم و اساسي است.
تجربه سال هاي گذشته نشان داده كه همچنان درآمد ملي ما در درجه اول از طريق فروش نفت و بعد از طريق ماليات كارمندان حقوق بگير تأمين مي شود و متأسفانه ماليات مشاغل آزاد سهم اندكي از درآمد ملي است. آنچنان كه متوليان قضايي مجبور شده اند، بابت فساد مالي اين بخش يك دادسراي ويژه امور اقتصادي تشكيل دهند تا بلكه پول هاي بر باد رفته را مجدداً بازيافت كنند.
البته همان كشورهاي توسعه يافته هم براي پول هاي جمع آوري شده از مردم احساس مسئوليت بيشتري از خود نشان مي دهند به همين خاطر وزير ژاپني هيچ گاه در پذيرايي از ميهمانان خارجي به انواع و اقسام روش هاي پذيرايي متوسل نمي شود ولي در كشور ايران براي يك افتتاحيه ناقابل فرودگاه به عبارتي يك ميليارد و هشتصد ميليون تومان هزينه مي كنند. به نظر شما اگر در همان كشور توسعه يافته اين اتفاق روي مي داد مردم مي گذاشتند چنين مسئولي سركار باقي بماند؟

استفاده از كامپيوتر كودكان را نزديك بين مي كند
010932.jpg
به گزارش  سايت  اينترنتي  استكهلمييان ، براساس  تحقيقات  به عمل آمده  توسط پزشكان ، اگر كودكان  ساعت هاي  طولاني  را پشت  مانيتور كامپيوتر بگذرانند، احتمال  مبتلا شدن  به  نزديك بيني  يا ميوپي  درآنهاافزايش  مي يابد.
نزديك بيني  معمولا ازاوايل  دهه  دوم  زندگي  شروع  شده  و با رشد اندازه  چشم درطي  بلوغ  افزايش  مي يابد و معمولا بعد از ۱۸ سالگي  متوقف  مي شود.
واژه  نزديك بيني  بدين  معناست  كه  شما مي توانيد اشياي  نزديك  را بهتر ازاشياي  دور ببينيد.
البته اشياي  نزديك  درفاصله  متناسب  با نمره  چشم ، واضح ديده  مي شود.
براي  مثال  فردي  كه  دو نمره  نزديك بيني  دارد، اشيا را درفاصله  ۵۰ سانتي  متري  از چشم ، واضح  مي بيند.
افرادي  كه  كمتراز سه نمره  نزديك بيني  دارند، اين  امتياز را دارند كه بدون  عينك  اشياي  نزديك  را واضح  ببينند.
به  همين  دليل  بسياري  ازافراد نزديك  بين  درهنگام  مطالعه ، از عينك  استفاده نمي كنند.
نتايج  اين  تحقيقات  نشان  مي دهد كه  نزديك بيني  دركشورهايي  مانند ژاپن ، سنگاپور و كشورهاي  اروپاي  شرقي 
رايج  تراست .
ناگفته  نماند كه  ۱۵ ميليون نفر درايران  به  نزديك بيني  مبتلا هستند.
يان  مورگان  پروفسوراستراليايي  و استاد دانشگاه  كانبرا، يكي  از دلايل شيوع  اين  بيماري  را بازداشتن  كودكان  از بازي  كردن  در محيطهاي  باز، و گرايش  آنان  به  بازي  پشت  مانيتور كامپيوتر برشمرده  است .
آمار به  دست  آمده  ازاين  تحقيقات ، نشان  مي دهد كه  ۸۰ درصد از ۱۸ ساله هايي  كه  درحال  حاضر در سنگاپور زندگي  مي كنند، دچار نزديك بيني  هستند.
اين  رقم  در ۳۰ سال  قبل ، ۲۵ درصد بوده است .
يك  چشم  پزشك  انگليسي  در جنوب  لندن  اظهارداشت  كه  چهاردرصد از كودكان انگليسي  به اين  بيماري مبتلا هستند.

بزنگاه توجه و تأمين خواسته هاي قانوني
رسول كاظم  الوندي - در خبرهاي چند هفته اخير آمده بود كه قرار است تحول اساسي و بنيادي در پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دولت صورت گيرد و در همين ارتباط، مجلس شوراي اسلامي يك فوريت طرح الزام دولت به ارائه لايحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق ومزاياي كاركنان دولت را به تصويب رسانده است.
امروز، همه دست اندركاران در دولت و مجلس، به خوبي مي دانند كه هر گونه افزايشي ناشي از تغيير ضريب جدول حقوق كاركنان دولت، در اجراي ماده ۹۸ قانون استخدام كشوري و تبصره ۴ ماده ۱ قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت، به بازنشستگان نيز تعلق مي گيرد. اما موضوعي كه احتمالاً ممكن است همه درباره جزييات آن اطلاع و اشراف كافي نداشته باشند، اين است كه دولت در عين حال مكلف است در اجراي تبصره ماده ۱۴۹ قانون استخدام كشوري، حقوق بازنشستگان و وظيفه بگيران را با حقوق كارمندان شاغل متناسب سازد. اين وظيفه و تكليف دولت، با تغييرات بنيادي در نظام حقوق و مزايا- كه متضمن پرداخت هاي متمايز، تعيين كننده و تأثيرگذار است- ارتباط دارد. بدين معني كه هر زمان شرايط اجتماعي و اقتصادي و ناكارآمدي نظام حقوق و مزاياي موجود ايجاب كند، نظام پرداخت جديدي كه بر مبناي واقعيات و نيازهاي كنوني تدوين و تصويب شده باشد، به مورد اجرا گذارده مي شود.
ما اطلاعي نداريم كه در لايحه مديريت خدمات كشوري، كه ضمن آن فصلي به حقوق و مزاياي كاركنان دولت اختصاص يافته، چه نكات و مسائلي راجع به بازنشستگان پيش بيني شده، اما در سابقه تاريخي اجراي مقررات قانون استخدام كشوري مصوب ۳۱/۳/۱۳۴۵- قبل و بعد از انقلاب اسلامي- موارد متعددي از اين گونه تغيير و تحول بنيادي در حقوق و مزاياي كارمندان وجود داشته است كه دولت در راستاي ايفاي تعهد و تكليف خود، نسبت به متناسب ساختن حقوق بازنشستگان با حقوق شاغلين- هر چند با تأخير- همت گماشته است.
يكي از آن موارد و تازه ترين آن، قانون اصلاح پاره اي از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگي بانوان شاغل، خانواده ها و ساير كاركنان مصوب ۱۳/۲/۷۹ مجلس شوراي اسلامي است كه از تاريخ ۱/۱/۷۹ به مرحله اجرا درآمده و با وجود اين كه اصلاحات اين قانون نيز به استناد ماده ۱۰ آن، بازنشستگان را نيز شامل شد، از آن جا كه در عين حال موجب اختلاف قابل ملاحظه اي بين حقوق بازنشستگان قبل و بعد از سال ۷۹ شد، نمايندگان محترم دوره ششم مجلس شوراي اسلامي، طرح هماهنگي حقوق بازنشستگان را تهيه كردند كه در تاريخ ۷/۹/۸۰ شور اول آن در جلسه علني بدون هيچ نظر مخالفي به تصويب رسيد و دولت مكلف شد ظرف مدت سه ماه لايحه قانوني مربوط را به مجلس تقديم كند. اما چون متعاقباً موضوع هماهنگي حقوق بازنشستگان موصوف در بند «ل» تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ پيش بيني و تصويب شد، دولت در اجراي مصوبه مزبور، بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، آيين نامه اجرايي هماهنگي حقوق بازنشستگان موضوع تصويب نامه شماره ۹۲۸۸ ت ۲۶۴۹۰ هـ مورخ ۴/۳/۸۱ را با ارقامي به تصويب رساند كه تأمين كننده نظر مجلس شوراي اسلامي و پاسخگوي تقاضاي بر حق بازنشستگان قبل از سال ۷۹ از حيث مدرك تحصيلي، شغل و مدت خدمت نبوده است. نظرقانونگذار اين بود كه حقوق بازنشستگان قبل و بعد از سال ۷۹ در شرايط مساوي يكسان و يكنواخت شود.
به همين مناسبت، نگارنده اين سطور، ضمن مقاله اي مستدل، طرح جامعي را براي هماهنگي حقوق بازنشستگان پيشنهاد كرد كه در صفحه ۷ روزنامه همشهري مورخ ۵/۳/۸۱ چاپ و منتشر شد. به جرأت مي توان گفت كه اگر طرح پيشنهادي مورد قبول مسئولين واقع و اجرا مي شد، نارضايتي هاي بازنشستگان از نقطه نظر تفاوت حقوق بين بازنشستگان قبل و بعد از سال ۷۹ به كلي از ميان مي رفت.
بنابر اين، اكنون كه دولت خدمتگزار و مجلس تازه نفس دوره هفتم قانونگذاري، بدين مقصود همت گماشته اند كه در نظام حقوق و مزاياي كارمندان دولت تحول اساسي و بنيادي به وجود آورند، قطعاً به اين واقعيت محسوس و ملموس آگاهي و وقوف كامل دارند كه جامعيت و موفقيت هر طرحي در اين خصوص با توجه به بازنشستگان همه دستگاه هاي دولتي و منتفع شدن عادلانه آنان از طرح هاي حقوق و مزاياي شاغلين ملازمه دارد.

مردان از ارتفاع و زنان از سقوط مي ترسند
براساس گفته هاي يك پژوهشگر آلماني، مطالعه بر روي پنج هزار زن و مرد نشان داد كه از هر۱۰ نفر ۴ نفر از پرواز مي ترسند.
دكتر «لوكاس ون گرون» روانشناس و استاد دانشگاه «لايدن» هلند معتقد است: زنان و مرداني كه از پرواز مي ترسند دلايل متفاوتي براي ترس خود دارند و زنان از سقوط هواپيما و از دست دادن كنترل خود مي ترسند، اما مردان به دليل اينكه نمي توانند هواپيما را كنترل كنند از ارتفاع هراس دارند.
وي پس از گفتگو با آنان، چهار زيرگروه براي ترس از پرواز تشكيل داد كه كمترين ترس مخصوص مردان در سنين ۳۵ سالگي بود و ترس آنها به خاطر شركت نداشتن در كنترل هواپيما و نگراني درباره امكان اشتباه از سوي خلبانان سرچشمه مي گرفت.
گروه دوم زنان كمتر از ۳۵ سال بودند كه ون گرون ترس آنها را «اجتماعي»  خوانده است و مشخص شد كه آنها نگران ديگران و حوادثي از قبيل هواپيماربايي بودند و همچنين نگران اين بودند كه كنترل خود را از دست داده و بي اختيار جيغ بكشند.
زنان در سن ۳۵ تا ۵۴ گروه سوم را تشكيل مي داند و ترس آنها زماني به اوج مي رسيد كه درها بسته مي شد و مي ترسيدند كه نتوانند از هواپيما خارج شوند، آنها از حملات هوايي نيز وحشت داشتند.
اما بيشترين هراس مربوط به افراد بالاي ۵۴ سال به ويژه مردان بود و آنها تركيبي از ترس از ارتفاع، نداشتن كنترل بر روي هواپيما و ترس از حملات هوايي را داشتند.
دكتر گرون كه بر روي درمان ترس از پرواز در فرودگاه «شيفول» كار مي كند، گفت: بسيار جالب است كه با بالا رفتن سن، ترس افراد از پرواز افزايش مي يابد.

بيماري هاي قلبي علت مرگ ۳۵ درصد جوانان تهراني
براساس آمار ارائه شده از سوي سازمان بهشت زهرا(س)، دومين عامل مرگ جوانان بين ۱۵ تا ۲۴ سال در تهران، سوانح و حوادث غيرعمدي عنوان شده است.
حدود ۲۳ درصد جوانان اين سنين بر اثر سوانح و حوادث غيرعمدي در سال گذشته جان خود را از دست داده اند.
اين آمار نشان مي دهد، سرطان و تومور سومين عامل مرگ در بين جوانان بوده است و انواع سرطان حدود هشت درصد علت مرگ جوانان بين اين سنين، ذكر شده است.
سرطان خون در ميان سرطانها مهمترين عامل مرگ فوت شدگان بوده است.
براساس اين آمار بيماريهاي تنفسي، عفوني و انگلي، رواني، سيستم خونساز و ايمني، سيستم عصبي، قتل و خودكشي به ترتيب از مهمترين عوامل مرگ اين رده سني است.
همچنين اين آمار نشان مي دهد كه خودكشي ۵/۱ درصد عامل مرگ و قتل ۷/۱ درصد علت مرگ را در اين رده سني به خود اختصاص داده است.
آمار سال گذشته سازمان بهشت زهرا حاكي از مرگ حدود دو هزار و۴۰۰ جوان بين ۱۵ تا ۲۴ در سال ۸۲ است.

نا امني علت ۷۰ درصد فرار از خانه است
نتايج تحقيقات نشان مي  دهد كه ۷۲ درصد دختراني كه از منزل فرار كرده اند در سنين ۱۶ تا ۲۵ سالگي قرار داشته و به علاوه در ۵۰ درصد خانواده هاي آنها دعوا و ضرب و شتم به صورت مكرر انجام مي شده است.
دكتر فردوس قماشچي، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله (عج) و زهرا فروزنده كارشناس ارشد دفتر امور بانوان معاونت مبارزه با مفاسد اجتماعي نيروي انتظامي در تحقيقي با عنوان «كودك آزاري و امنيت اجتماعي»، همچنين آورده اند: در طول سال ۸۰، چهار هزار و هفتاد و سه نوجوان فراري توسط مركز ساماندهي كودكان و نوجوانان خياباني معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران شناسايي و مورد هدايت قرار گرفتند كه ۳/۱۴ درصد آنها را دختران و ۷/۸۵ درصد را پسران شامل مي شوند.
براساس آمار نيروي انتظامي نيز در چهار ماهه سوم سال ۸۰ حدود شصت هزارو ۱۵۶ نفر از نوجوانان فراري، توسط اين دستگاه دستگير شده اند.البته به دليل زندگي پنهاني افراد فراري ،جابجايي و متغير بودن تعداد آ نها در زمان هاي مختلف دستيابي به آمار دقيق آنها امكان پذير نيست.
نتايج تحقيقي كه توسط معاونت مبارزه با مفاسد اجتماعي نيروي انتظامي در خصوص وضعيت زنان فراري صورت گرفته است نشان مي دهد كه ۷۲ درصد زناني كه از منزل فرار كرده اند در سنين ۱۶ تا ۲۵ سالگي قرار داشتند به علاوه در بيش از ۵۰ درصد خانواده هاي زنان فراري دعوا و ضرب و شتم به طور دايم و مكرر انجام مي شده و در بيش از ۴۵ درصد موارد تهديد به طلاق و جدايي به صورت مداوم بين پدر و مادر و جانشين آنها وجود داشته است.
چنانكه ملاحظه مي شود يكي از فاكتورهاي موثر در افزايش فرار از خانه و خانواده بروز خشونت و اعمال آزار و اذيت از طريق اعضاي خانواده و پدر، مادر و جانشينان آنان مي باشد.
از سوي ديگر بر اساس آخرين آمار در انجمن حمايت از حقوق كودكان از ابتداي آبان سال ۸۱ تا ابتداي آبان ماه سال جاري ۱۶۰ مورد كودك آزاري حاد و نيازمند پيگيري و تعقيب توسط كميته مددكاري شهر تهران رخ داده كه از اين تعداد بيشترين قربانيان يعني ۲/۵۶ درصد از كودكان آزار ديده دختر و ۸/۴۳ درصد از آنها پسر بوده اند كه به ترتيب ميزان خشونت و كودك آزاري، توسط پدران ۵/۳۷ درصد، مادران ۸/۱۸ درصد، پدر و مادر ۸/۱۳ درصد، نامادري ۶/۱۰ درصد، مدير و معلم مدرسه ۳/۶ درصد، ناپدري ۴ درصد، ناپدري و نامادري ۷/۳ درصد، موسسات نگهداري از كودكان ۵/۲ درصد مي باشد. لذا مي بينيم كه پديده كودك آزاري به معضلي اجتماعي تبديل شده كه نيازمند شناسايي و درمان ريشه اي هر چه سريعتر در جامعه مي باشد.
از سوي ديگر، ابعاد رواني ناشي از اين پديده نيز امري بسيار مهم و تأثير گذار است به گونه اي كه آينده كودك، خانواده و جامعه را دستخوش اثرات بسيار زيان بار و جبران ناپذير مي نمايد.

كارشناس ارشد اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت:
اسباب بازي هاي گران قيمت متناسب رشد شخصيت كودكان نيستند
كارشناس ارشد اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت با بيان اين كه اسباب بازيهاي گران قيمت بيش از آن كه كودكان را شاد كند والدين را راضي مي كند، گفت: اكثر اسباب بازي هاي گران قيمت براي دكور اتاق كودكان مناسب است.
دكتر عباس حبيب اللهي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه توپ به عنوان اسباب بازي ارزان قيمت از بدو تولد تا چند سالگي با سن و سال كودك قابل رشد است، اظهار كرد: حتي يك بطري پلاستيكي خالي و حتي وسايل آشپزخانه مي تواند تا ساعت ها كودك را سرگرم كند.
وي ادامه داد: استفاده از عكس روزنامه ها و مجلات به عنوان يك جور چين يا پازل و حتي خط خطي كردن بي حساب كودكان در تكامل عضلات و هماهنگي بين اندام ها بسيار موثر است.
دكتر حبيب اللهي با اشاره به ايمني اسباب بازي ها گفت: متاسفانه در بازار بازي هاي استانداردي وجود ندارد و در مواردي كه اسباب بازي هاي خارجي به تناسب سن ايمني وسايل براي كودكان مطرح مي كند و استاندارد فقط براي ايمني اسباب بازي ها مطرح است نه براي رشد و تكامل شخصيت كودك.
وي گفت: اسباب بازي مناسب آن است كه اجازه كشف، تقليد و خلاقيت و لذت را به كودك دهد.
حتي پوشيدن لباس و كفش بزرگسالان براي كودكان نوعي بازي محسوب مي شود و بازي شغل كودك است و اثرات مفيد و مثبتي بر روي كودكان دارد.
وي با بيان اين كه بايد به كودك اجازه تجربه كردن را داد، يادآور شد: اسباب بازيهاي گران قيمتي كه كودك اجازه لمس و بازي را ندارد و حين پرت كردن و احتمال شكنندگي دارند، وسايل مناسبي براي بازي كردن نيستند.
كارشناس ارشد اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت ادامه داد: اسباب بازي هايي كه داراي بندهايي هستند كه قابل پيچيدن دور انگشت يا گردن و يا اسباب بازي هاي شكننده، و يا حاوي قطعات ريز و يا رنگهاي داخل جرم اسباب بازي و قابل ورقه ورقه شدن هستند، از نظر ايمني براي كودكان مناسب نيستند.
وي افزود: اسباب بازي بايد داراي استحكام خوب و قابل شست و شو باشد و والدين نيز در امر بازي بايد با كودكان شريك و يا بازي ها با نظارت والدين انجام گيرد.
دكتر حبيب اللهي در پايان يادآور شد: كتاب هاي شعر و قصه از جمله وسايل سرگرم كننده اي است كه براي رشد و تكامل شخصيت كودك موثر است كه هم اكنون كتاب هاي پارچه اي كه قابل شست و شو و حمل و نقل و غير قابل پاره شدن هستند، وارد بازار شده است.

۹۰ هزار نفر نام يا نام خانوادگي خود را تغيير دادند
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد: سال گذشته ۷۲ هزار و ۵۳ نفر در كشور نام خانوادگي و ۲۱ هزار و ۷۶ مورد نيز نام خود را پس از رسيدگي، تشخيص و تأئيد شوراي عالي ثبت احوال كشور، تغيير دادند.سعيد عبودي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: از تعداد ۲۱ هزار و ۷۶ مورد تغيير نام، ۱۶ هزار و ۲۵۷ هزار نفر از طريق هيأت هاي حل اختلاف و ۴ هزار و ۸۱۹ مورد نيز از طريق محاكم مورد رسيدگي و پذيرش قرار گرفت كه تغيير نام در هيأت هاي حل اختلاف
۸/۲۷ درصد و در محاكم ۵/۲۵ درصد نسبت به سال ۸۱ افزايش داشته است.

كودكان چاق تر، آهن كمتر
مطالعات نشان مي دهد كه كودكان مبتلا به اضافه وزن احتمالاً به دليل رژيم غذايي نامناسب و فقدان تحرك جسمي، دو برابر بيشتر از سايرين در معرض كمبود آهن قرار دارند.
كمبود آهن يك معضل جهاني است كه به طور معمول در خانواده هاي فقير كه فاقد تغذيه مناسب هستند مشاهده مي شود. اما اين پژوهش ها نشان مي دهد كه افزايش شمار افراد چاق مبتلا به فقر آهن در كشورهاي توسعه يافته نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد. كاهش آهن مي تواند باعث كم خوني شود كه پيامد آن بروز مشكلاتي در فرايندهاي يادگيري و رفتاري و ايجاد محدوديت در كار و ورزش است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |