چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۷ - Jul 14, 2004
عقل و پايداري
امام علي (ع): ثمره خرد، پايداري و ايستادگي است.
(غرر الحكم /۱۵۸)
امروز با حافظ
نقشي به ياد خط تو بر آب مي زدم
ديشب به سيل اشك ره خواب مي زدم
جامي به ياد گوشه محراب مي زدم
ابروي يار در نظر و خرقه سوخته
۴ فرهنگسراي تابستاني در غرب تهران برپا مي شود
منطقه غرب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در راستاي بهينه سازي اوقات فراغت خانواده ها و نيز نوجوانان و جوانان در فصل تابستان امسال ۵۸۰ عنوان برنامه و بيش از ۳ هزار اجرا را در زمينه هاي فرهنگي، تربيتي، هنري، مذهبي، قرآني، اجتماعي و ورزشي در سطح اين منطقه اجرا مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، بهنام خادم مدير نهضت تابستاني ۸۳ منطقه غرب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در گفت و گو با خبرنگاران به تشريح برنامه هاي تابستاني اين منطقه پرداخت و گفت: اين منطقه در راستاي غني سازي اوقات فراغت شهروندان، برنامه هاي تابستاني خود را در سطح وسيعي به مرحله اجرا درآورده كه از جمله مي توان به اجراي تئاتر خياباني، ايستگاه طراحي و نقاشي، بازارچه هاي فرهنگي هنري، شب هاي شعر، نمايش فيلم هاي سينمايي، جلسه نقد فيلم و نمايشگاه آثار هنري اشاره كرد. وي همچنين به برپايي فرهنگسراهاي تابستاني و خانه هاي فرهنگ سيار، جشنواره بادبادك ها، جشن سبز تابستان، بررسي آثار مفاخر ادب فارسي و ... اشاره كرد و گفت: فرهنگسراهاي سيار به نام هاي قائم، مهر، دهكده و محصل در سطح اين منطقه برپا مي شود. وي اضافه كرد: براي نخستين بار، خانه هاي فرهنگ سيار نيز در مناطق ۲ ۵، ۱۰، ، ۹ ، ۱۸ ۲۲، راه اندازي خواهد شد.
مدير نهضت تابستاني ۸۳ منطقه غرب با اشاره به اين مطلب كه فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ سيار تمام برنامه هاي پيش بيني شده در طول تابستان را تحت پوشش قرار مي دهند، خاطرنشان كرد كه كانون جوانان منطقه غرب ساماندهي شده است و در اين كانون، طرح آموزش مسئولان و رابطين آن در سطح وسيعي اجرا مي شود.
خادم مسابقه عكاسي و گريم كودك، برگزاري ايستگاه شادمانه، نمايشگاه طراحي و دكوراسيون، كلاس هاي قرآني، همايش تقدير از كار آفرينان و استفاده درست از مواد غذايي، تقدير از هنرمندان، اجراي برنامه هاي فرهنگي ويژه ايتام، بازارچه خود اشتغالي، تشكيل گروه سرود نمايش ياوران فرهنگي، فعاليت هاي ورزشي و برپايي تورهاي سياحتي و زيارتي را از جمله برنامه هاي نهضت تابستاني اعلام كرد.
وي تصريح كرد: آنچه در برنامه ريزي نهضت تابستاني ۸۳ منطقه غرب لحاظ شده با عنايت به وجود فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ، كتابخانه ها و ...در اين منطقه به دنبال آن است تا قانون را به عنوان چارچوب عملي و منطقي زندگي اجتماعي خصوصا در حوزه عملكرد مديريت شهري و شهروندي نهادينه كند و تفكر، شناخت و معرفت در حوزه هاي ديني، فرهنگي، هنري و اجتماعي را ترويج كند. ايجاد فضايي مناسب براي شناسايي و جهت دادن به استعدادهاي دانش آموختگان و به كارگيري روش هاي نوين در علوم، تشكيل و راه اندازي كانون هاي عملي، تقويت روحيه مشاركت جويي و فعاليت هاي گروهي از طريق سرگرمي و تفريحات علمي و برگزاري دومين جشنواره ايده هاي نو از جمله برنامه هاي ماست.
خادم پيش بيني كرد: مراكز فرهنگي و هنري منطقه غرب تابستان امسال بيش از يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر و فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ سيار در اين منطقه بيش از ۲۸۰ هزار نفر از شهروندان را تحت پوشش قرار دهند.
وي افزود: برنامه هاي نهضت تابستاني ۸۳ منطقه غرب، امسال در بيش از ۶۰ فرهنگسرا، خانه فرهنگ، كتابخانه و مجموعه هاي فرهنگي و ورزشي برگزار مي شود.
وي همچنين گفت: منطقه غرب تهران بر خلاف مناطق ديگر فضاي ورزشي ندارد و به همين دليل نيز فعاليت هاي ورزشي در اين مناطق كم است.

دوئل در دو جشنواره جهاني
010119.jpg
فيلم دوئل براي شركت در نهمين فستيوال فيلم پوسان انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران فيلم دوئل ساخته احمدرضا درويش، بنا به دعوت مدير جشنواره پوسان كه از شانزهم تا بيست چهارم (۷ تا ۱۵ اكتبر ۲۰۰۴) در شهر پوسان كره جنوبي برگزار مي شود، در بخش رقابتي پنجره اي به سينماي آسيا به نمايش درمي آيد.
در اين بخش، كارگردانان خلاق و نوآور آسيا كه فيلم آنها باعث تحول در سينما شود، به سينماي جهان معرفي مي شوند. اين جشنواره جزو يكي از جشنواره هاي معتبر جهان با رتبه الف در آسيا است و همه ساله در همين تاريخ در شهر پوسان برگزار مي شود. هيات انتخاب فيلم جشنواره از ميان فيلم هاي جديد توليد شده تعداد محدودي را كه قابليت حضور در اين جشنواره را براساس مقررات دارند، انتخاب كرده و پس از داوري جوايز خود را به فيلم برگزيده اهدا مي كند.
بخش هاي مختلف جشنواره پوسان عبارتند از: فيلم هاي سينمايي، فيلم هاي تجربي، سينماي مستند، فيلم هاي كوتاه و انيميشن.به گزارش ايسنا،اين جشنواره به ابتكار اتحاديه تهيه كنندگان مستقل جهان، از ابعاد گسترده و ويژه اي برخوردار است. علاوه بر جوايز نقدي جشنواره، شركت كداك تا سقف ۲۰ هزار دلار نگاتيو به كارگردان فيلم منتخب براي توليد فيلم بعدي اهدا مي كند.
فيلم «دوئل» در بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر نامزد دريافت يازده جايزه و برنده هفت سيمرغ بلورين گرديد. علاوه بر آن سازمان ملي جوانان، وزارت آموزش و پرورش و ستاد كل نيروهاي مسلح نيز، «دوئل» را به عنوان فيلم منتخب اعلام نمودند.
حضور در فستيوال پوسان، دومين حضور بين المللي فيلم «دوئل» پس از حضور در فستيوال آسيا - پاسيفيك خواهد بود كه در ژاپن برگزار مي گردد.چهل و نهمين دوره ي فستيوال فيلم آسيا پاسيفيك، در شهر فوكواوكاي ژاپن به مدت ۵روز از سه شنبه ۳۱ شهريور تا شنبه ۴ مهر ۸۳ با هدف جمع آوري و معرفي آثار برتر سينماي دو قاره آسيا و استراليا برگزار مي شود.

۲ فيلم ايراني در جشنواره هند
فيلم هاي  سينمايي  «واكنش  پنجم » ساخته  تهمينه  ميلاني  و «ناصرالدين شاه  آكتورسينما» از محسن  مخملباف  در جشنواره  بين المللي  فيلم  «سينه فن  سينمايا»دهلي نو (هند) به  نمايش  در مي آيد.
ششمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  «سينه فن » از ۲۶ تير تا چهارم  مردادماه در دهلي نو پايتخت  هند برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  بنياد سينمايي  فارابي ، اين  آثار به نمايندگي  از سينماي  ايران  در اين  رويداد هنري  حضور مي يابند.
فيلم هاي  «سفر به  فردا» از محمدحسين  حقيقي ، «روسري  آبي » و «زير پوست شهر» ساخته  رخشان  بني  اعتماد، «زندان  زنان » از منيژه  حكمت  و «داور» ازفاطمه  معتمدآريا، «بماني » ساخته  داريوش  مهرجويي  و «راه  بهشت » از محمودبهرازنيا پيشتر در جشنواره  بين المللي  سينه فن  حضور داشتند.

كنسرت موسيقي آذربايجاني در فرهنگسراي هنر
در پي استقبال علاقه مندان موسيقي، كنسرت موسيقي آذربايجاني (باكو) با هنرمندي مراداووا، ابراهيم اووا، قديم اووا و عاشق كماله قبادي و كامران فرضي اف و نيز گروه رقص لزگي در فرهنگسراي ارسباران (هنر) اجرا مي شود.
اين كنسرت پيش از اين در روزهاي ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ تير اجرا شده بود كه به دليل استقبال آذربايجانيهاي مقيم مركز براي روزهاي ۲۴ ، ۲۵ و ۲۶ تيرماه نيز تمديد شده است.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفنهاي ۶۴۱۱۷۱۱ و ۶۴۱۲۴۴۶ تماس بگيرند.

لوريس چكناواريان:
موسيقي فيلم در ايران پيشرفت چشمگيري داشته است
لوريس  چكناواريان  رهبر سابق  اركستر فيلارمونيك  ارمنستان  گفت : موسيقي فيلم  در ايران  پيشرفت  قابل  ملاحظه اي  داشته  است .
وي  كه  در برنامه  شب  موسيقي  فيلم  هفته  ارامنه  و سينماي  ايران  در موزه سينما سخن  مي گفت ، افزود: درگذشته  امكانات  كمي براي  تركيب  سينما با موسيقي وجود داشت  و معمولا از سازهاي  زيادي  استفاده  نمي شد. برنامه  شب  موسيقي فيلم  دوشنبه شب  با نمايش فيلم هايي  با موسيقي  آهنگسازان ارمني  برگزار شد. دراين  برنامه  بخشي  از آثار آندره  آرزومانيان ، لوريس  چكناواريان  «واروژان » براي  مخاطبان  پخش  شد.
به گزارش ايرنا، چكناواريان افزود: وقتي  به  مستندهايي كه  موسيقي  آنها را در گذشته  ساخته ام ، مي نگرم  متوجه  مي شوم  كه  از نظرموسيقيايي  كيفيت  چنداني  ندارند. اين  آهنگساز تصريح  كرد: موسيقي  ايراني  و شرقي  قابليت ها و ظرفيت هاي  زيادي در بطن  خود دارد و عاشق  اين  نوع  موسيقي  هستم .
چكناواريان  در عين  حال  خود را آهنگسازايراني  خواند وافزود: مردم  ايران به  ارامنه  خدمت  كرده اند و به  همين  دليل  من  سمفوني  رستم  و سهراب  را براي قدرداني  ازاين  مردم  ساختم .
شاهين  فرهت  كارشناس  موسيقي  نيز دراين  نشست  گفت : موسيقي  فيلم  در دهه ۳۰ تنها ترانه  بود و در اواخر دهه  چهل  موسيقي  فيلم  به  سبك  حرفه اي  درايران نواخته شد و نخستين  فيلمي كه  موسيقي  متن  داشت  جدال  در مهتاب  بود.
وي  درباره  آهنگسازان  ارمني  گفت : تصنيف هاي  چكناواريان  ارزش  موسيقيايي زيادي  دارند اما آثار واروژان  بيشتر به  سمت  موسيقي  پاپ ، جاز و عامه  پسند رفته  است .

۶۰ فيلم سينمايي رايگان در فرهنگسراي طبيعت
بيش  از۶۰ فيلم  سينمايي  تابستان  امسال  در فرهنگسراي  طبيعت  و ۴ بوستان  بزرگ  منطقه  ۴ به  صورت  رايگان  اكران  مي  شود.
به  گزارش  روابط عمومي  فرهنگسراي  طبيعت  اشراق ، فيلم هاي  سينمايي  روزهاي  شنبه  هر هفته  در اين  فرهنگسرا، يكشنبه ها در بوستان  پليس  واقع در بزرگراه  وفادار، دوشنبه ها در بوستان  رسالت  در بزرگراه  رسالت ، سه شنبه ها در بوستان  نوفل  لوشاتو در بلوار دلاوران  و چهارشنبه ها در بوستان  مجيديه  واقع  در خيابان  بني هاشم  ساعت ۲۰ اكران  خواهد شد.
علاقه مندان  مي  توانند براي  تماشاي  فيلم ها در روزهاي  ياد شده  به  اين  بوستان ها مراجعه  كنند و يا براي  كسب  اطلاعات  بيشتر با شماره  تلفن هاي  ۷۳۲۷۶۸۵ و ۷۳۲۷۶۸۳ تماس  بگيرند.

برگي از تاريخ
تعيين سرنوشت ملل در اطاق هاي دربسته اروپا
۱۴ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر اشاره به يك نمونه از تعيين سرنوشت ملل در اطاق هاي دربسته اروپا كه شرح آن در زير خواهد آمد؛ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال ۱۷۸۹ مردم پاريس «باستيل» محل نگهداري زندانيان سياسي را فتح، زندانيان را آزاد و آنجا را آتش زدند و با اين عمل انقلاب فرانسه را وارد مرحله نهايي خود ساختند. در سال ۱۸۵۴ «هنري ديويد ثارو» فيلسوف و نويسنده آمريكايي و صاحب فرضيه «زندگي ساده براي نجات فرد از ماديگرايي و مفاسد» و نيز معرف روش مبازره منفي (نافرماني) به دنيا آمد. در سال ۱۸۶۷ آلفرد نوبل قدرت انفجاري اختراع خود ،ديناميت، را به معرض نمايش گذارد. در سال ۱۹۳۴ لوله نفت عراق از طريق موصل به ساحل مديترانه در لبنان رسيد. در سال ۱۹۵۸ ژنرال چپگراي عراقي ـ عبدالكريم قاسم كودتا كرد كه ضمن آن پادشاه عراق و بسياري از بستگان او و مقامات عراقي كشته شدند و در سال ۱۹۸۸ دولت ايران موضوع ساقط شدن يك هواپيماي مسافربر خود برفراز خليج فارس توسط يك ناو آمريكايي را كه به سوي آن موشك پرتاب كرده بود در سازمان ملل مطرح ساخت.
اينك يك نمونه از تعيين سرنوشت ملل به عنوان برگ امروز: همايش سياسي برلين مركب از قدرت هاي اروپايي، ۱۴ ژوييه سال ۱۸۷۸ به نتيجه رسيد و قلمرو عثماني را محدود كرد، بوسني و هرزگوين را به اتريش بخشيد، به روماني استقلال داد، دعاوي عثماني در قفقاز را به نفع روسيه مردود اعلام داشت
و به انگلستان اين حق را داد كه جزيره قبرس را به تصرف خود در آورد. تاريخ نگاران اين پيمان را «تعيين سرنوشت ملل ديگر پشت درهاي بسته در اروپا» عنوان داده اند. اين روش بعداً هم در مواردي چند به كار رفت. در سه سال اخير جدال پنهان و آشكار اروپا با آمريكا عمدتاً بر سر همين موضوع بوده است كه اروپاييان كه در غياب شوروي احساس نيرومندي مي كنند مي خواهند كه در تعيين سرنوشت ساير ملل با آمريكا شريك شوند، كه تنها عمل مي كند.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسا نه ها
يكصدمين زادروز پابلو نرودا شاعر ملي شيلي و تجليل بي سابقه از او
اشتياقي كه پريروز شيليايي هادر برگزاري يكصدمين زادروز شاعر و نويسنده خود «پابلو نرودا» نشان دادند و در رسانه ها وسيعاً انعكاس يافت هر كس را كه در جريان گزارش مربوط قرار گيرد، نسبت به وجدان بيدار انسان ها خوشبين و به ادامه خدمت به آنان ترغيب مي كند. طبق اين گزارش ها، صدها تن از عوام الناس شيلي، ۳۱ سال پس از مرگ پابلو در سپيده دم در زير باران شديد به ايستگاه راه آهن سانتياگو رفتند و به «ريكاردو لاگوس» رئيس جمهوري و پانصد مقام، استاد و انديشمند شيلي پيوستند و ۳۱۵ كيلومتر راه را پيمودند تا در شهر «پارال»، زادگاه پابلو از او تجليل كنند. در ميدان راه آهن كه پدر پابلو در آنجا روزگاري يك كارگر ساده بود از سوي مردم داوطلب با سيب سرخ بر كف ميدان يك قلب ۲۲ متري ساخته شده بود كه نام شاعر را با گل سفيد روي آن نوشته بودند. پابلو كه داراي چندين مجموعه نظم و كتب نثر متعدد است، مردم و جغرافياي آمريكاي لاتين را به شعر درآورده و سيه روزي و بدبختي اين مردم و علل آن را به بهترين وجه منعكس ساخته است. همين آثار در سال ۱۹۷۱ وي را برنده جايزه ادبي نوبل ساخت. پابلو كه هوادار رفاه مردم و سوسياليسم بود در جريان جنگ داخلي اسپانيا، در اين كشور بود و كشتار انسان به دست انسان به خاطر كسب قدرت و در نتيجه دست يافتن به مال، او را سخت آزرده ساخت. از آنجا به پاريس رفت و كمك كرد تا بيش از دو هزار آواره اين جنگ به شيلي مهاجرت كنند. اين عمل او در اروپا آن چنان بازتاب يافت كه دولت وقت شيلي ابلاغ سفير در پاريس را براي پابلو فرستاد و او ناخواسته دپيلمات شد ـ ديپلماتي كه سفارت را تبديل به محل اجتماع شعراء و شعر خواني كرده بود. در بازگشت به شيلي، مردم او را سناتور كردند ـ سناتوري كه هرگز راي مثبت و منفي نداد. او مي گفت كه چون مطمئن نيست قانون پيشنهاد شده به كسي آسيب نمي رساند، ترجيح مي دهد كه راي ندهد تا وجدانش آسوده باشد.
پابلو كه ۱۲ ژوئيه ۱۹۰۴ به دنيا آمده بود ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۳ از بيماري سرطان درگذشت. مرگ او ۱۲ روز پس از كودتاي ژنرال پينوشه و قتل «سالوادور آلنده» روي داد. وي در اين ۱۲ روز بر مرگ آلنده گريسته بود و خبرش به گوش پينوشه رسيده بود و دستور داده بود كه به منظور ارعاب، خانه شاعر را به بهانه يافتن اسلحه بازرسي كنند و اين عمل كه با خشونت انجام گرفت مرگ او را تسريع كرد. پينوشه به تشويق و حمايت «سيا» بر ضد آلنده سوسياليست دست به كودتا زد و پس از آن، ۱۷ سال با ديكتاتوري شيلي را اداره كرد.
همزيستي با قدرت درحال طلوع ايران
«ديويد ايگناشيوس» روزنامه نگار مقيم پاريس پريروز در مقاله اي كه در «ديلي استار» انتشار يافته نوشته است: در انتخابات دوم نوامبر آمريكا هر كس كه پيروز شود بايد براي اين سئوال فوري پاسخ آماده كند كه استراتژي آمريكا براي همزيستي با قدرت در حال طلوع ايران چه خواهد بود، پرسشي كه دولت جورج بوش نتوانست برايش پاسخ بيابد. اين روزنامه نگار اضافه كرده است كه علت نا موفق بودن دولت بوش در اين زمينه، اين بوده است كه ميان وزيران مربوط در كابينه او اختلاف نظر است. ايران هم مانند آمريكا خواهان ساقط شدن حكومت صدام حسين در عراق و طالبان در افغانستان بود. در سه سال اخير تماس هايي ميان دو كشور صورت گرفت و در مواردي اخضر ابراهيمي رابط اين كار بود ولي از آنها نتيجه اي به دست نيامد. در مورد مسئله روابط با ايران، ميان وزارت امورخارجه آمريكا و وزارت دفاع اين كشور اختلاف نظر است. در هر صورت مسئله افغانستان بدون كمك ايران حل نخواهد شد و كارشناسان واشنگتن اين را به خوبي مي دانند. آمريكا بخواهد و يا نخواهد، ايران يك قدرت بزرگ منطقه است.
توصيه به رسانه ها در زمينه انتشار اخبار ايدز
در پي اخطار ششم ژوئيه سازمان ملل درباره گسترش بيماري علاج ناپذير ايدز، بسياري از رسانه ها ضمن تشكيل ميزگرد و يا از طريق انجام مصاحبه هاي خياباني علت را از كارشناسان و نيز نظر مردم معمولي را جويا شده اند كه ماحصل اين كار توسط يك مركز بهداشتي آمريكا جمع آوري و ديروز در بولتن آن انتشار يافته است. اين جمع بندي نشان مي دهد كه به دليل كاهش هشدارها در دو سال گذشته، طبقه جوان و زنان كم درآمد گمان برده اند كه اين بيماري رو به كاهش گذارده و يا براي درمان آن دارو ساخته شده است. اين بولتن سپس از سردبيران رسانه ها خواسته است كه منظماً با انتشار گزارش و مقاله از دادن اخطار دست برندارند و به علاوه گزارش هاي مربوط به داروها را روشن بنويسند و تيتر اميدوار كننده نزنند زيرا بسياري از افراد طبقه جوان تنها به مشاهده تيتر روزنامه و يا خواندن يكي دو پاراگراف بسنده مي كنند. طبق گزارش سازمان ملل، سال گذشته پنج ميليون تن ديگر به بيماري ايدز دچار و سه ميليون تن از اين بيماري فوت شده اند و ۹۰ درصد از مبتلايان قادر به تهيه دارو براي طولاني تر كردن عمر پس از ابتلاء به اين بيماري نيستند و اروپاي شرقي و جنوب شرقي آسيا و برخي كشورهاي سياهپوست نشين آفريقا بيش از نقاط ديگر جهان در معرض اين بيماري در حال گسترش قرار دارند.
كلسترول و سياه سرفه
پريروز شبكه هاي تلويزيوني دو گزارش بهداشتي را بزرگ كرده و وسيعاً انعكاس داده بودند كه ديروز روزنامه ها همين گزارش ها را همراه با نظر پزشكان محلي و مردم منتشر ساخته بودند. خبر كلسترول حكايت مي كرد كه خط قرمز (ميزان قابل قبول و مرز خطر) بايد باز هم پايين آورده شود تا خطر حمله قلبي از ميان برود. در اين خبر با ذكر نام يك دارو، مصرف آن توصيه شده بود. مردمي كه روزنامه ها با آنان مصاحبه كرده بودند گفته بودند كه چون روي نام يك دارو از ميان داروهاي مشابه كه از يك خانواده شيميايي هستند تأكيد شده بود به نظرشان اين خبر نبود و آگهي بود و به آن توجه نكرده اند. برخي از پزشكان نيز با ابراز تاسف از اين كه تبليغ وارد كار اخبار بهداشتي شده است گفته بودند كه ساخت و مواد اوليه همه داروهاي ضد كلسترول كه عوارض جانبي نامطلوب هم دارند مشابه است و نبايد نام يكي از آنها ذكر مي  شد. به علاوه، با كاهش مصرف چربي، ترك سيگار، متعادل ساختن وزن و خوردن برخي ميوه و سبزي ها و نيز ورزش روزانه بهتر مي شود سطح كلسترول را در خون كنترل كرد. در مورد سياه سرفه كه گفته شده بود در جوامع مترقي ناپديد شده، مصاحبه شوندگان گناه را به گردن دولت ها انداخته بودند كه اخيراً نسبت به تزريق اجباري واكسن مربوط به اطفال سهل انگاري كرده اند. سياه سرفه براي اطفال يك بيماري كشنده است، اما بزرگسالان مي توانند آن را تحمل كنند.
فيليپين تحت فشار
دولت فيليپين تحت فشار اتباع خود اعلام كرده است كه نيروهايش را از عراق خارج مي كند تا گروگان گيران عراقي «آنجلو دلا كروز» راننده فيليپني كاميون را كه به گروگان گرفته اند گردن نزنند. گروگان گيران با ارسال فيلم آنجلو كه در حال التماس كردن است خواسته بودند كه دولت فيليپين بي درنگ ۵۱ سرباز خود را از عراق خارج سازد و اين دولت پذيرفته و تاريخ بازگرداندن سربازان را ۲۰ اوت (۳۶ روز ديگر) تعيين كرده بود كه مورد قبول گروگان گيران نبود. دولت فيليپين كه با تظاهرات مردم در مانيل و شهرهاي ديگر رو به رو شده است حاضر به تخليه سريع سربازان شده است ولي تاريخي را اعلام نكرده. روزنامه ها نوشته اند كه عدم تعيين تاريخ بر اثر فشار دولت آمريكا بوده كه از نرمش فيليپين در برابر گروگانگيرها خشمگين شده است زيرا از آن بيم دارد كه با اين عمل دولت فيليپين، طلسم بشكند و ساير دولت ها نيز در برابر هر تهديد تسليم شوند و سربازان خود را خارج سازند.

پاسخ به پرسش پزشكي
علل سرطان لوزالمعده
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه علل سرطان لوزالمعده كه گفته شده كشنده است چيست و او پاسخ داده است: دود سيگار، غذاي چرب، ادويه، زندگي در محيط نفتالين، بيماري قند، الكل و .... تا كنون بيشتر مبتلايان به اين بيماري را مردان بالاي ۴۰ سال تشكيل داده اند.

بهارستان
دوست دارم دوست داشتن را دوست دارم
مردن هيچ نيست جز ديده نشدن زان پس.
فرناندو پسوا- ترجمه رامين جهانبگلو

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
شكلات
با هزار اميد و آرزو مطلبي نوشتم و به دفتر دانشكده تحويل دادم. مدتي بعد، روز اول هفته بسيج از ميان آن همه دانشجوي شركت كننده در مسابقه مقاله نويسي «بزرگداشت نقش بسيجي در دفاع مقدس» فقط ۳ نفر برنده سكه طلا شدند كه اسم من ميان آنها نبود. دلم گرفت. موقع رفتن دم در دانشگاه بسيجي ها را ديدم كه نقل و شكلات پخش مي كردند. نزديك آنها كه رسيدم نمي دانم چرا خجالت كشيدم جلو بروم. داشتم رد مي شدم كه دستي يك بسته شكلات به طرفم گرفت و صدائي گفت: «بگير بابا جان». پيرمرد بسيجي يك پايش مصنوعي بود و وقتي نفس مي كشيد سينه اش خس خس مي كرد.
فرشته معلمان

گشتي در دنياي خبرها
مشعل المپيك و مبارزه با موادمخدر
آتن: حمل مشعل المپيك منجر به كشف يك مزرعه بزرگ كاشت خشخاش شد. روز جمعه گذشته مشعل نمادين المپيك پس از سفر ۷۸ روزه خود به ۳۴ كشور به يونان رسيد و قرار است ۷ هزار دونده اين مشعل را در سراسر خاك يونان بگردانند تا اينكه در روز افتتاح بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ به آتن برسد.
البته در طول مسير، هلي كوپتر پليس از آلمان، بر مسير حركت مشعل نظارت كامل دارد. ديروز هنگامي كه مشعل از يك منطقه بسيار سرسبز در يونان عبور مي كرد ناگهان هلي كوپتر پليس مزرعه اي را كشف كرد كه در آن مواد مخدر به عمل مي آمد.
شماره گيري با انگشت پا
هنگ كنگ: يك خانم هنگ كنگي كه با طناب به درخت بسته شده بود به شيوه اي ماهرانه خود و همسرش را نجات داد.
اين زوج روز گذشته براي تفريح به جنگل رفته بودند كه ناگهان سه سارق با چاقو سرراهشان ظاهر شدند و كليه دارايي اين زن و شوهر از جمله كارت اعتباري و پول نقد را به سرقت بردند. اما اين پايان ماجرا نبود چون سارقان آنها را با طناب به درخت بستند.
اما خانم باهوش پيش از اينكه سارقان متوجه بشوند تلفن همراه خود را داخل لباسش پنهان كرد و پس از اينكه سه سارق صحنه را ترك كردند آنقدر بالا و پايين پريد تا گوشي تلفن از داخل لباس او روي زمين بيفتد.
او سپس با انگشت هاي پايش شماره گرفت و پليس را خبر كرد. پليس هم پس از ۷ ساعت جستجو سرانجام موفق شد آنها را نجات دهد.
آگهي براي يافتن همسر
شانگهاي: يك مرد ميليونر در چين براي يافتن همسر ايده آل خود اقدام به چاپ آگهي در روزنامه ها، مجلات و سايت هاي اينترنتي كرده است.
اين مرد ۳۱ ساله بسيار پايبند به آداب و رسوم سنتي كشور چين است به همين دليل يافتن همسر ايده آل برايش دشوار شده است.از زمان انتشار آگهي تاكنون، دهها هزار دختر مجرد از طريق ارسال نامه الكترونيكي، آمادگي خود را براي ازدواج با اين مرد ميليونر اعلام كرده اند كه قرار است او ويژگي هاي آنان را با شرايط مورد نظرش تطبيق دهد و سپس همسر ايده آل خود را برگزيند.
پيرترين سگ جهان
كانبرا: در حال حاضر، پيرترين سگ جهان با ۲۷ سال سن در ايالت ويرجينياي آمريكا زندگي مي كند كه مشخصاتش در كتاب ركوردهاي جهاني گينس ثبت شده است.
اما اخيرا يك كشاورز در استراليا مدعي شده است، سگ وي در آينده اي نزديك، عنوان پيرترين سگ جهان را به خود اختصاص خواهد داد. به گفته اين كشاورز، سگ وي ماه آ ينده ۲۷ ساله خواهد شد وبا توجه به شرايط جسماني مطلوبي كه دارد، چند سال ديگر هم عمر خواهد كرد.رمز عمر طولاني اين سگ، مصرف غذاهاي پر پروتئين اعلام شده است.
خوردن اسكناس
بوگوتا: هر مسافر خروجي از كشور كلمبيا مجاز است حداكثر ۱۰ هزار دلار از اين كشور خارج كند. به همين دليل قاچاقچيان مجبورند پول هاي هنگفت را به صورت غيرقانوني از كشور خارج كنند. ديروز مأموران پليس در فرودگاه بوگوتا با مسافري مواجه شدند كه بسيار مضطرب بود. به همين دليل پليس اين مرد را زير اشعه ايكس قرار داد و از بدنش عكسبرداري كرد. در عكس چند بسته داخل شكم مرد مشخص بود كه ابتدا مأموران تصور كردند موادمخدر است.
اما هنگامي كه اين بسته ها از بدن مسافر متخلف دفع شد مشخص گرديد كه وي چندين برگ اسكناس به ارزش ۴۷۵۰۰ دلار را بلعيده تا آن را با خود به پرو ببرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶

گل و گياه
آجوگا (لبديسي رونده)
010116.jpg
نام علمي: Ajuga Genevensis
خانواده: LAMIACEAE
گياه دائمي هميشه سبز و ريزوم دار به بلندي ۴۰-۲۰ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است. داراي برگهاي تخم مرغي شكل بوده و گلهاي خوشه اي آبي رنگ (گاهي صورتي و سفيد) آن در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و هر نوع خاك مرطوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهرتهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |