چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۷ - Jul 14, 2004
نتايج نمونه برداري از لويزان در اجلاس سپتامبر منتشر مي شود
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران در خصوص چگونگي انجام بازرسي ها در ايران اظهار داشت: من نمي توانم اطلاعاتي درباره بازرسي ها در اختيار شما قرار دهم، زيرا اين ها مواردي محرمانه هستند و تا زمان ارائه گزارش آژانس به نشست شوراي حكام كه قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، نكته اي فاش نخواهد شد. وي افزود: من نمي توانم به شما بگويم كه بازرسي ها بر روي چه نكاتي متمركز هستند. نياز داريم كه گستردگي برنامه هسته اي ايران را دريابيم. گوازدكي درخصوص آگاهي آژانس از غني سازي اورانيوم و ساخت قطعات سانتريفوژ در ايران اظهار داشت: ما از غني سازي اورانيوم در ايران در پايان ماه ژوئن و به وسيله نامه اي كه در آن از غني سازي دوباره اورانيوم خبر داده شده بود، آگاه شديم. وي ابراز عقيده كرد: با نامه اي كه در آن از غني سازي دوباره اورانيوم خبر داده شده بود، آگاه شديم. با اين حال معتقديم كه ايران بايد درباره اين تصميم تجديدنظر كند و تعليق غني سازي را ادامه دهد، زيرا تنها غني سازي كامل اورانيوم، اطمينان كامل را به همراه خواهد داشت. گوازدكي درباره نمونه برداري ها از لويزان و تحليل هاي صورت گرفته بر روي آن درباره آنها گفت: نمونه برداري ها دو هفته پيش انجام شدند و زماني در حدود چهار تا شش هفته براي اعلام نتيجه نهايي بررسي  آنها مورد نياز است و نتايج به دست آمده براي گزارشي كه در سپتامبر منتشر خواهد شد،
آماده مي شود.
وي در ادامه با بيان اين كه پوشيده نيست بسياري از كشورها اتهاماتي را به ايران واردكرده اند، با اين حال به دليل آن كه آژانس مدارك محكمي نيافته، از آنها حمايت نكرده است، گفت: ما هنوز به دنبال پي بردن به ماهيت برنامه هسته اي ايران هستيم.

احتمال رأي آوردن شريف زادگان قوت گرفت
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رييسه مجلس روز گذشته اعلام كرد كه اگر شريف زادگان از برنامه هاي خود خوب دفاع كند احتمالا آراء لازم را كسب خواهد كرد.
از سوي ديگر يكي ديگر از اعضاي هيأت رييسه نيز ضمن تاييد اين خبر از تصميم فراكسيون اكثريت براي راي دادن به وزير پيشنهادي رييس جمهور خبر داد.
محمدعلي ابطحي معاون پارلماني رييس جمهور نيز روز گذشته راي اعتماد به وزير پيشنهادي دولت را نشانه خوبي براي تعامل دولت و مجلس دانست ولي در عين حال افزود: ما نمي توانيم به مجلس چيزي را تحميل كنيم. مجلس در كار خود مختار است و حق دارد هرگونه تشخيص مي دهد رفتار كند ولي به هرحال ما قصد تعامل با مجلس را داريم.

اتحاديه اروپا مخالف مجازات اعدام براي صدام است
وزيران خارجه اتحاديه اروپا در پيامي به هشيار زيباري همتاي عراقي خود مخالفت اين اتحاديه را با تعيين مجازات اعدام براي صدام اعلام كردند. برنارد پوت وزير خارجه هلند گفت: معتقدم كه اين پيام كاملا روشن است و اتحاديه اروپا سياست مخالفت با مجازات اعدام براي صدام را درپيش گرفته است.
وي افزود: ما اميدواريم كه در حد توان خود بتوانيم زيباري را در اين مورد متقاعد كنيم. از سوي ديگر زيباري گفت: عراق با چالش امنيتي و تروريستي بزرگي مواجه است و نيازمند اتخاذ تدابير بازدارنده است.

سازمان ملل: همسايگان عراق كمك كنند
اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل در امور عراق روز دوشنبه در دمشق از كشورهاي همسايه عراق خواست براي برقراري امنيت در اين كشور كمك كنند. وي گفت: عراق كشور مهمي است كه قصد بازسازي خود و برقراري ثبات و امنيت را دارد و كشورهاي همسايه عراق و جامعه بين المللي بايد به اين كشور كمك كنند تا هر چه زودتر به اهداف مشروع خود دست يابد. وي افزود: مقامات سوريه اعلام آمادگي كرده اند نقش خودرا در اين خصوص ايفا كنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، نماينده سازمان ملل در امور عراق افزود: مقامات سوريه مي گويند وظيفه اين كشور است كه در حد توان براي برقراري ثبات و امنيت در كشور همسايه خود عراق كمك كند.
وي افزود: ايران نيز خواستار برقراري امنيت در عراق است.در گزارش ديگري وزير خارجه عراق نيز گفت: كشور سوريه ياري دهنده نيست اما موضع ايران در قبال عراق دوستانه است. هوشيار زيباري، وزير خارجه عراق در مصاحبه اي از كشورهاي منطقه درخواست كرد با دخالت نكردن در امور داخلي عراق، كنترل مرزها و ممانعت از ورود مبارزين خارجي به اين كشور و كمك نكردن به آشوبگران عراق، زمينه احترام دوجانبه و متقابل را فراهم كنند. وزير خارجه عراق با تاكيد بر اينكه دولت جديد عراق در قبال تامين نيازهاي امنيت ملي كشورهاي خاورميانه مسئول و هوشيار مي باشد، با مخاطب قراردادن كشورهاي خاورميانه تصريح كرد: درعين حال ما خواهان محترم شمردن حاكميت و اتحاد دولت عراق و عدم دخالت در امور اين كشور مي باشيم. همچنين برهم صالح در گفت وگوي اختصاصي با شبكه تلويزيوني العربيه همكاري ميان عراق و كشورهاي همسايه را براي جلوگيري از نفوذ به عراق مهم دانست و گفت: برخي افراد به عراق نفوذ مي كنند و همكاري ميان مقامات عراقي و كشورهاي همسايه فعال و موثر خواهد بود. معاون نخست وزير عراق افزود: در درجه اول عراق با تهديدات امنيتي مواجه است اما اين تهديدات پيامدهاي امنيتي خطرناكي براي همه منطقه دارد.

اميد به زندگي در ايران به ۷۰ سال رسيد
ايران براي چندين سال گذشته شاخص هاي توسعه انساني رشد چشمگيري داشته است.بيشترين سهم اين رشد به ارتقاي شاخص هاي بهداشت و سلامت بر مي گردد.كاهش مرگ و مير كودكان و زنان ،افزايش مراقبتهاي بهداشتي از مادران و كاهش نرخ رشد جمعيت به دليل توسعه برنامه هاي تنظيم خانواده از جمله دلايل ارتقاي جايگاه ايران در جدول توسعه انساني است.
نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل در ايران گفت: اميد به زندگي براي مردان و زنان ايراني به ۷۰ سال افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمد عبدالاحد در گفت وگو باشبكه جامع اطلاعات منطقه اي «آي. آر.آي.ان» گفت: تلاش ايران براي كاهش ۵۰ درصدي نرخ رشد جمعيت طي ده سال گذشته قابل تحسين است. گزارش شاخص توسعه انساني سازمان ملل در آخرين گزارش خود، اميد به زندگي را در ايران ۸/۶۸ سال اعلام كرده بود.
محمد عبدالاحد با اشاره به گزارش صندوق جمعيت سازمان ملل افزود: موفقيت ايران در كاهش نرخ رشد جمعيت بايد يك مدل براي كشورهاي در حال توسعه مخصوصا كشورهاي مسلمان باشد.
وي يكي از مهمترين مشكلات ايران را برآورده كردن نيازهاي اقتصادي و اجتماعي جمعيت بين ۱۳ تا ۲۴ ساله ها دانست كه حدود ۳۰ درصد جمعيت كشور را تشكيل مي دهند.
وي افزود: نياز به اشتغال، مسكن، بهداشت و ديگر خدمات اجتماعي براي اين قشر، چشم انداز توسعه انساني ايران را ترسيم خواهد كرد.
نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل در ايران، جمعيت جوان ايران را نيروي كار قوي ارزيابي كرد و گفت: جمعيت جوان كه آمادگي زيادي براي كار و اشتغال دارد و ديگر نياز به حمايت به عنوان نان خور خانواده ندارد، مي تواند پس انداز و سرمايه گذاري را در كشور افزايش دهد. وي با اشاره به اين كه ببرهاي اقتصادي آسيا يعني ژاپن، مالزي، تايلند، سنگاپور و اندونزي نمونه هاي بارز كاهش نرخ رشدجمعيت هستند، افزود: ايران نيز با كاهش نرخ رشد جمعيت و برآورده كردن نياز اشتغال،مسكن و بهداشت جوانان، مي تواند اقتصاد خود را به حد شكوفايي اين كشورها برساند.
عبدالاحد با اشاره به اين كه مسكن يكي از مهمترين مشكلات مردم ايران است، گفت: مهاجرت از روستا به شهر در ايران موجب افزايش قيمت مسكن شده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفت  وگو با همشهري:
انرژي اتمي موضوع ملي و ميهني است بازي هاي جناحي وارد آن نشود
010203.jpg
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با اشاره به اين كه سياست ايران در قبال مساله هسته اي تغييري نكرده است تصريح كرد: «تهران از ابتدا ترجيح داد تا در زمينه رايزني سياسي درباره پرونده هسته اي با اتحاديه اروپا، روسيه، چين و غيرمتعهدها وارد مذاكرات تنگاتنگ شود اين كار را امروز هم ادامه مي دهد و در آينده نيز ادامه خواهد داد.»
حسن روحاني در گفت وگوي اختصاصي با همشهري درمورد ادامه مذاكره با اتحاديه اروپا به ويژه كشورهاي آلمان، انگليس، فرانسه با بيان اين كه سه كشور درواقع خود پيشقدم مذاكره با ايران بودند گفت: وزراي خارجه اين سه كشور مرداد گذشته نامه اي به ايران نوشته و درواقع اين نامه آغاز تعاملي خاص ميان سه كشور و تهران بود و پس از آن نيز در آبان ماه ايران از سه كشور دعوت كرد و مذاكرات مهمي انجام گرفت بدين ترتيب تهران كار خاص و ويژه اي را در زمينه پرونده هسته اي با ايشان شروع كرد.
وي در ادامه افزود: اكنون نيز پس از تبادل يك سري نامه ها ميان ايران و اين سه كشور قرار بر اين است كه چهار كشور در آينده اي نزديك با هم مذاكرات را شروع كنند كه اين مذاكرات نيمه اول مردادماه خواهد بود.
روحاني با اشاره بر اين كه شوراي حكام آژانس درواقع به معناي ۳۵ ديدگاه (به تعداد كشورهاي عضو) است و خواه ناخواه مسايل سياسي در تصميم گيري شان تأثيرگذار است تاكيد كرد كه قطع مذاكرات و گفت و گوهاي ديپلماتيك با كشورها درباره پرنده هسته اي با منطق سازگار نيست.وي افزود: چرا نبايد از بزرگترين اهرمي كه در دست تهران بوده و آن رايزني و گفت وگوست درباره چنين مساله اي مهمي استفاده نكنيم؟
دبير شوراي عالي امنيت درخصوص تعهدات اروپا در قبال پرونده ايران اظهارداشت اروپا قسمتي از تعهدات خود را مانند ممانعت از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت انجام داده اما بخشي از تعهدات اروپا باقي مانده است و تهران معتقد است كه زمان آن رسيده كه اروپا وارد ديگر تعهداتش شود.
وي گفت: سه كشور اروپايي از ايران خواسته اند تا پايان ژوئيه (اواسط مرداد) با هم جلسه اي داشته باشند و در اين جلسه علاوه بر ديگر تعهدات اروپا درمورد گفت وگوي بلندمدت نيز با تهران وارد مذاكره شوند.
روحاني همچنين درباره اين كه برخي انتقاد مي كنند كه از سير تحولات پرونده هسته اي و رايزني هاي ايران مطلع نيستند تاكيد كردكه هر تصميمي دراين باره در راس نظام و با اطلاع ارگان هاي مربوطه اتخاذ مي شود و مساله اي نيست كه كسي خود درباره اش تصميم گرفته و عمل كند.
دبير شوراي عالي امنيت تصريح كرد كه بحث انرژي اتمي موضوعي ملي و ميهني است و مساله اي نيست كه جناح هاي سياسي بخواهند آن را به بازي بگيرند، وي گفت: «اين خطرناك است كه درمورد موضوعي مربوط به منافع و امنيت ملي، افرادي بخواهند بر مبناي منافع گروهي و جناحي خود شان عمل كنند. موضوع هسته اي درختي ملي است و كسي حق ندارد منافع خبري خودش را از اين درخت بچيند.»
مشروح گفت وگو با حسن روحاني را در روزهاي آينده در همشهري بخوانيد.

مقام معظم رهبري در ديدار نخست وزير سنگاپور :
ايران در شرايط يكسان تجارت با آسيا را ترجيح مي دهد
در خصوص  عاملان  حوادث  تروريستي  عراق ، ما به  شدت  به  عوامل  اسرائيل  و آمريكا سوءظن  داريم  و مسلمان  بودن  كساني  را كه  مرتكب  گروگانگيري  افرادي  همچون  اتباع  فيليپيني  و يا قتل  آنها همچون  تبعه  آمريكايي  مي  شوند،باور نداريم
حضرت  آيت الله  خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  عصر دوشنبه در ديدار آقاي  گوچك  تنگ  نخست  وزير سنگاپور و هيأت  همراه  با تأكيد بر سياست جمهوري  اسلامي ايران  براي  گسترش  روابط با كشورهاي  آسيايي  از جمله  سنگاپور خاطرنشان  كردند :ايران ، در شرايط يكسان ، روابط تجاري  و اقتصادي  با كشورهاي  آسيايي  را بر كشورهاي  ديگر جهان  ترجيح  مي  دهد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، ايشان  با اشاره  به  روابط خوب  ايران  و سنگاپور و ظرفيت هاي  موجود افزودند: زمينه  براي  گسترش  روابط و همكاري  بيش  از پيش  دو كشور وجود دارد.
مقام  معظم  رهبري  همچنين  با اشاره  به  سخنان  نخست وزير سنگاپور در خصوص  مبارزه  با تروريسم  تأكيد كردند: تروريسم  پديده اي  زشت  و وحشتناك  است  و جمهوري  اسلامي  ايران  از سالها قبل  اين  پديده  دهشتناك  را با تمام  وجود حس  كرده  است ، بنابراين  مبارزه  با تروريسم  را ضروري  و مهم مي داند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  با يادآوري  حوادث  تروريستي  اوايل  دهه ۶۰ و ترور۷۲ شخصيت  برجسته  و همچنين  ترور رئيس  جمهور و نخست  وزير ايران  تصريح كردند: همان  كساني  كه  عوامل  اين  اقدامات  تروريستي  بودند، اكنون  تحت  حمايت  كشورهاي  مدعي  مبارزه  با تروريسم  مي باشند.
ايشان  خاطرنشان  كردند: آن زماني  كه اين  حوادث  تروريستي  وحشتناك  در ايران  اتفاق  افتاد، هيچ  يك  از كشورهاي  كنوني  مدعي  مبارزه  با تروريسم حتي  به  روي  خود نياوردند.
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  با اشاره  به  اقدام  تروريستي  القاعده  و طالبان  در ترور يازده  ديپلمات  و خبرنگار ايراني  در افغانستان افزودند: در آن زمان  نيز آمريكايي ها و اروپايي هايي  كه  اكنون  به  دنبال  مبارزه  با القاعده  به  عنوان  يك  گروه حضرت  آيت الله  خامنه اي  همچنين  با اشاره  به  حوادث  تروريستي  عراق  و گروگانگيري  از مليت هاي  مختلف  خاطرنشان  كردند: در خصوص  عاملان  حوادث  تروريستي  عراق ، ما به  شدت  به  عوامل  اسرائيل  و آمريكا سوءظن  داريم  و مسلمان  بودن  كساني  را كه  مرتكب  گروگانگيري  افرادي  همچون  اتباع  فيليپيني  و يا قتل  آنها همچون  تبعه  آمريكايي  مي  شوند، باور نداريم .
در اين  ديدار كه آقاي  خاتمي  رئيس  جمهور نيز حضور داشت ، نخست  وزير سنگاپور با اشاره  به  موقعيت  مهم  و ثبات  خوب ايران  در منطقه  خاورميانه  و ظرفيت هاي  موجود براي  گسترش  روابط به  ويژه  در زمينه  اقتصادي  گفت : در مذاكرات  خود در تهران  تلاش  داريم  تا روابط دو كشور را بيش  از پيش  گسترش  و تحكيم  بخشيم .
گوچك  تنگ ، تروريسم  را يكي  از تهديدهاي  جدي  براي  جهان  دانست  و افزود: با توجه  به  اوضاع  كنوني  منطقه  خاورميانه  و حوادث  تروريستي  كه در عراق  روي  مي  دهد، سنگاپور نگران  گسترش  اينگونه  حوادث  به  ديگر نقاط جهان  است .
وي  خاطرنشان  كرد: سنگاپور، مبارزه  با تروريسم  را موضوعي  مهم  مي  داند و تلاش  دارد تا همراه  كشورهاي  ديگر جهان ، در اين  زمينه ايفاي  نقش كند.

مذاكره احزاب درباره منشور وفاق،فردا انجام مي شود
حوزه احزاب- خبرنگار همشهري: خانه احزاب ايران فردا در جلسه مجمع عمومي فوق العاده دوم خود مفاد منشور وفاق احزاب را بررسي خواهد كرد.
در مجمع عمومي فوق العاده اول كه نزديك به يك ماه پيش تشكيل شد براي تصويب منشور وفاق اجماع نظر حاصل نشد و با خروج تعدادي از نمايندگان تام    الاختيار احزاب از جلسه، و غير رسمي شدن آن، هيأت رئيسه خانه احزاب نتوانست اقدام به راي گيري در خصوص منشور وفاق كند. طبق اساسنامه خانه احزاب مجمع عمومي اول با حضور دو سوم تعداد اعضا رسميت مي يابد در حالي كه مجمع عمومي دوم با نصف به علاوه يك رسمي خواهد شد .در صورت تشكيل نشدن مجمع عمومي دوم، مجمع عمومي سوم با هر تعداد اعضا رسمي خواهد بود.
تهيه كنندگان مفاد منشور وفاق علي شكوري راد از شوراي مركزي حزب مشاركت، مرتضي نبوي از جامعه اسلامي مهندسين و مرتضي مبلغ معاون سياسي وزارت كشور بودند. در رابطه با تشكيل مجمع عمومي فوق  العاده دوم براي تصويب منشور وفاق كه قرار است فردا در محل سالن اجتماعات وزارت كشور تشكيل شود برخي مسئولين احزاب سياسي اظهار نظر كرده اند كه در پي مي آيد.دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم گفت: بايد در «منشور وفاق» جمع نظرات احزاب پروانه دار يا حداقل احزابي كه عضو خانه احزاب هستند تأمين شود، وفاق با امضا و بخشنامه ايجاد نمي شود، بلكه بايد منشور وفاق به باور احزاب برسد.
حسين موسوي تبريزي در گفت و گو با ايلنا گفت: هدف اقدام كنندگان از «منشور وفاق» اين بود كه احزاب چارچوبي براي حركت قانونمند داشته باشند و حقوق شان مورد توجه قرار گيرد تا از اين طريق از رقابت هاي سياسي غيرقانوني و غيرشرعي كاسته شود و احزاب به دنبال حذف يكديگر نباشند.
اسدالله بادامچيان رئيس دفتر سياسي حزب موتلفه  اسلامي نيز اعلام كرد: منشور وفاق را امضاء مي كنيم زيرا يك گام به سمت وفاق بيشتر است.
رئيس مركز سياسي حزب موتلفه اسلامي در گفت  و گو با ايسنا با مثبت دانستن منشور وفاق، اظهار داشت: ما پيش از اين نيز اين منشور را تأييد كرده ايم و مشكلي در اين زمينه نداريم. وي با بيان اين كه حضور احزاب در خانه احزاب اجباري نيست، گفت: اكثر احزاب بر اين حضور تأكيد جدي دارند زيرا هيچ يك مخالف وفاق بين احزاب نيستند.
وي اين نوع وفاق را يك وفاق خودجوش و از درون احزاب براي تدوين ضوابط و روابط منطقي بين احزاب عنوان كرد. از سوي ديگر دبير كل حزب مردم سالاري هم گفت: آنچه كه مجمع عمومي خانه احزاب به عنوان منشور وفاق، پيگيري مي كند اشكالات متعددي دارد.
مصطفي كواكبيان در گفت و گو با ايلنا گفت: وجود منشوري به عنوان منشور وفاق در بين احزاب و فعالان سياسي براي تنظيم قواعد رفتاري بسيار ضروري است و هيچ حزبي مخالف قاعده مند شدن رفتارهاي سياسي نيست. وي افزود: پيش نويس اين منشور توسط كميته اي تهيه شده است كه صرفا نمايندگان دو جناح هستند و اين برخاسته از اراده عمومي همه احزاب كشور نيست.
دبيركل سازمان دفاع از ايثارگران و قانون اساسي هم گفت: خانه احزاب خودش مورد حمايت كسي نيست چگونه مي تواند از كس ديگري حمايت كند؟
عليرضا متاني گفت: ما منشور وفاق را امضا نمي كنيم چون اين منشور، وفاق عملي، ايجاد نمي كند. وي تصريح كرد: وقتي خانه احزاب نمي تواند در مقابل برخورد جناحي وزارت كشور در دادن يارانه به ما اقدامي انجام دهد ، چگونه مي تواند در مسائل سياسي و انتخاباتي از ما حمايت نمايد؟
دبيركل سازمان دفاع از ايثارگران و قانون اساسي افزود: قصد نداريم عامل و پياده نظام احزاب بزرگ تر در پيشبرد اهداف آنها باشيم.

غلامحسين الهام :
مشي قوه قضائيه تطهير تشكيلات از هرگونه تخلفي است
غلامحسين الهام با تأكيد بر اين كه نيروي انتظامي بايد با تجمعات بدون مجوز و غيرقانوني برخورد كند، يادآور شد كه فشار به دادگاه از جانب هيچ كس و هيچ گروهي قابل قبول نيست.
به گزارش ايسنا سخنگوي قوه قضائيه در نشست مطبوعاتي ديروز درخصوص اقدام قوه قضائيه در برخورد با حادثه اتفاق افتاده در يكي از زندان هاي خوزستان كه منجر به قطع دو دست يكي از زندانيان شده بود، گفت: گزارشي به صورت اجمالي ارائه شد مبني بر اينكه يك زنداني مواد مخدر به علت ناآرامي در زندان مشكلاتي ايجاد كرده كه در همين رابطه به دستان وي دستبند زدند كه اين اقدام نه مورد قبول قوه قضائيه و نه سازمان زندان هاست.وي اضافه كرد: قوه قضائيه اين اقدام را غيرقابل قبول دانسته و پرونده اي در همين رابطه در دادگاه خوزستان تشكيل شده و مورد رسيدگي است و تغييرات درخصوص ماموران اقدام كننده نيز صورت گرفته است. اين نه يك جرم سازمان يافته است و نه روش سازمان زندان ها بلكه تخلفي مجرمانه بوده كه با انگيزه كنترل زنداني انجام شده اما مورد قبول ما هم نيست.
در ادامه از الهام درباره تجمع عده اي در راهروي دادسراي تهران در حين برگزاري يكي از دادگاه ها سئوال شد كه سخنگوي قوه قضائيه اظهار داشت: حفظ انتظامات بيروني مناطق خارج از دادگستري بر عهده نيروي انتظامي است و به طور حتم تجمعات بدون مجوز و غيرقانوني را نيروي انتظامي بايد با آن برخورد كند. فشار به دادگاه از جانب هيچ كس و هيچ گروهي قابل قبول نبوده و قوه قضائيه به هر جرم علني رسيدگي خواهد كرد و در هر واقعه اي كه گزارش اتفاق عمل مجرمانه ارائه شود قطعا از سوي قوه قضائيه مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه تعدادي افراد كه عنوان ضابط قضايي نيز بر لباس هاي آنها حك شده، اقدام به ضرب و شتم مردم مي كنند؛ آيا اين افراد ضابطان قوه قضائيه هستند يا خير؟ اظهار داشت: قوه قضائيه حكم ضرب و شتم به هيچ كس نداده و نمي دهد.
اين قوه دادگاه دارد و مرتكبان جرم را مي تواند مجازات كند؛ وقتي اختيار قانوني براي مجازات وجود دارد، ديگر نيازي به روش هاي غيرقانوني وجود ندارد. ضابطان دستگاه قضايي نيز كاملا مشخص بوده و در حدود قانون مورد حمايت و پاسخگو هستند. وي ادامه داد:  اين افراد حوزه اختياراتشان مشخص است و خارج از حوزه اختيارات نمي توانند اقدامي انجام دهند.سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به پرسش ديگري در ارتباط با خودكشي يكي از قضات كرمانشاهي كه در يك خانه فساد دستگير شده بود، اين چنين توضيح داد: فساد در هر جايي و از هر كسي غيرقابل دفاع است و تشكيلات نظارتي قوه بدون ملاحظه با هر گونه فسادي برخورد مي كند و تطهير تشكيلات از هرگونه تخلفي مشي كلي قوه قضائيه است. البته بايد گفت كه در خصوص جزييات اين پرونده نمي توان بدون تحقيق جامع اظهار نظر كرد.
خبرنگار ديگري سئوال كرد كه چرا دستورالعمل ها و قوانيني من جمله جمع كردن قليان ها و ممنوعيت پخش موسيقي زنده كه بايد در سراسر كشور به صورت يكسان اجرا شود، اجرا نمي شود؟الهام گفت: در حوزه جرايم، مسائل شفافي داريم و برخي اقدامات خلاف عفت اعمال مجرمانه است كه نوع معضلات، در برخورد موجب اولويت بندي شده اند اما به هر حال برخوردهاي خارج چارچوب قانون و سليقه اي مورد حمايت نيست اما بايد فضاي جامعه را براي تطهير عمومي مستعد كنيم.
سخنگوي قوه قضائيه، در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه شنيده مي شود مجلس در صدد است كه وزارتخانه اي تحت عنوان وزارتخانه امر به معروف و نهي ازمنكر ايجاد كند؛ آيا ايجاد چنين وزارتخانه اي موازي كاري با دستگاه قضايي نيست؟ اظهار داشت: اصل ۸ قانون اساسي از جمله اصول بر جاي مانده قانون اساسي است كه در يك تعامل سه جانبه مردم نسبت به يكديگر، مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم وظيفه امر معروفي و نهي از منكري دارند اما اينكه بخواهد در اين زمينه وزارتخانه اي تشكيل شود من از آن اطلاعي ندارم ولي به نظر مي آيد سازماني در اين جهت تشكيل شود.

آخرين رايزني ها براي انتخاب شريف زادگان
رئيس جمهور امروز در مجلس حاضر شده و محمدحسين شريف زادگان رئيس فعلي سازمان تأمين اجتماعي را به عنوان وزير پيشنهادي رفاه و تأمين اجتماعي معرفي خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري روز گذشته شريف زادگان در مجلس حاضر شد و در جلسه اي با حضور اعضاي فراكسيون وفاق و كارآمدي و فراكسيون اقليت مجلس از برنامه هاي خود دفاع كرده و به سئوالات نمايندگان نيز پاسخ داد.
وي در پاسخ به سئوالات و ابهامات مبني بر احتمال به كارگيري مديران برمبناي گرايش حزبي، بر مديريت عقلاني و فراجناحي در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تأكيد كرد و تا حدود زيادي نگراني نمايندگان در اين زمينه رفع شد. در پايان اين جلسه نيز ۸۰ درصد حاضرين به وي رأي مثبت دادند. از سوي ديگر محمدرضا تابش عضو هيأت رئيسه فراكسيون اقليت اعلام كرد ما به وزير پيشنهادي خاتمي رأي خواهيم داد.
اما آنچه سرنوشت اصلي شريف زادگان را تعيين خواهد كرد رأي فراكسيون اكثريت مجلس است.

اخبار مجلس
تشكيل كميته محرمانه در كميسيون اصل ۹۰
تيمور علي عسگري عضو كميسيون اصل نود از تشكيل كميته محرمانه ي اين كميسيون خبر داد.
وي هدف از تشكيل اين كميته را رسيدگي به مسائل مربوط به وزارت اطلاعات و نهاد رياست جمهوري اعلام كرد. لازم به ذكر است اين كميته علاوه بر چهار كميته سابق اين كميسيون تشكيل شده و تابه حال در مجالس قبلي وجود نداشته است.
ديدار رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با سفير ژاپن
تاكه كازوكامورا سفير ژاپن در تهران با علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ديدار و گفت وگو كرد. در اين ديدار بروجردي با اشاره به اهتمام ايران در استمرار سياست تنش زدايي، توجه به اصل اساسي احترام متقابل در روابط بين المللي را در تقويت مناسبات ايران با ساير كشورها حائز اهميت توصيف كرد.
وي همچنين اتهام تلاش ايران در جهت دستيابي به سلاح هسته اي را بي مبنا دانست.
طرح الزام دولت به ارائه اساسنامه
شركت هاي ملي نفت، گاز و پتروشيمي در مجلس
براساس طرحي كه از سوي ۲۵ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ارايه شده است وزارت نفت و شركت هاي تابعه ملزم به رعايت قانون نفت مصوب سال ۱۳۶۶ و تهيه و تصويب اساسنامه شركت هاي نفت، گاز و پتروشيمي مي شوند.
در صورت تصويب اين طرح دولت موظف به رعايت تبصره ذيل ماده ۴ قانون نفت خواهد شد كه در آن به تهيه و ارايه اساسنامه شركت هاي نفت، گاز و پتروشيمي به مجلس يك سال پس از تصويب قانون شده است.
فراكسيون ورزش تشكيل شد
اميررضا خادم نماينده مردم تهران و رئيس كميته جوانان و تربيت بدني كميسيون فرهنگي از تشكيل فراكسيون ورزش در مجلس خبر داد و از ابوترابي فرد، عباسپور تهراني، ميرمحمدي، تابش، سيدحسين هاشمي، خوش چهره، احمد ناطق نوري و خود به عنوان اعضاي هيأت مؤسس اين فراكسيون نام برد.
انتقاد از مطبوعات
جلال يحيي زاده نماينده تفت و ميبد در نطق پيش از دستور خود با انتقاد از عملكرد مطبوعات گفت: تعدادي از مطبوعات، مجلس و نمايندگان را از چشم ها انداخته اند.
وي تاكيد كرد نمايندگان بايد در مصاحبه ها و صحبت هاي خود بيشتر دقت كنند تا براي برخي افراد خوراك تبليغاتي ايجاد نكنند.
انتقال مجلس به بهارستان
محمدرضا باهنر در پاسخ به اظهارات نماينده ميبد كه با انتقال جلسات مجلس به ساختمان بهارستان مخالفت كرده بود گفت هركجا كارآمدتر باشيم همانجا تشكيل جلسه مي دهيم.وي افزود: انتقال مجلس يك فرآيند آيين نامه اي دارد و بايد آيين نامه را رعايت كنيم.در جلسه علني روز گذشته مجلس ۵ نماينده ناظر مجلس شوراي اسلامي در مجامع و شوراها انتخاب شدند.
ديدارهاي فراكسيون زنان
فراكسيون زنان مجلس با حبيب الله عسگراولادي ديدار كردند. در اين ديدار عسگراولادي ضمن تاكيد بر اينكه در شش دوره قبل مجلس همواره افراط و تفريط هايي وجود داشته است، افزود: شما در مجلس هفتم سعي كنيد از هرگونه افراط و تفريط بپرهيزيد. فراكسيون زنان همچنين با شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان نيز جلسه اي را برگزار كرده و درخصوص حقوق زنان مباحثي را مطرح كرده اند.
خودروي رايگان صحت ندارد
اعضاي هيأت  رئيسه مجلس شايعات مطرح شده در راهروهاي مجلس درباره واگذاري خودروي رايگان به نمايندگان مجلس هفتم را تكذيب كردند.
در جلسه روز گذشته پس از پايان جلسه علني در راهروهاي مجلس به خبرنگاران گفته شد كه هيات رئيسه نمايندگان را براي دريافت رايگان خودروهاي توليدي به شركت ايران خودرو معرفي كرده است ولي حميدرضا حاجي بابايي و احمد ناطق نوري دو عضو هيات رييسه در واكنشي به اين شايعات اين خبر را تكذيب كردند.احمد ناطق نوري تاكيد كرد قرار است نمايندگان درصورت دريافت خودرو، هزينه اياب و ذهاب خود را كه مجلس به آنان مي پردازد، صرف اقساط خودروي موردنظر كنند.

كوتاه از سياست ايران
گفت و گوي تلفني خاتمي و مبارك
سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  امروز (سه شنبه ) با آقاي  حسني  مبارك رئيس  جمهوري  مصر گفت  و گوي  تلفني  كرد. به گزارش ايرنا رئيس  جمهوري  در اين  مكالمه  تلفني  كه  پس  از بازگشت  رئيس  جمهوري  مصراز سفر درماني  آلمان  صورت  گرفت ، ضمن  اظهار خوشحالي  از درمان  موفقيت آميز رئيس  جمهوري  مصر، براي  وي  آرزوي  سلامتي  كرد.
آقاي  خاتمي با توجه  به  مشكلات  و مسايل  موجود در منطقه  بخصوص  در فلسطين و عراق ، همكاري  كشورهاي  بزرگ  اسلامي در جهت  يافتن  راه حل هاي  مسايل  ومشكلات  دنياي  اسلام  را تامين كننده  حقوق  ملتها و امنيت  و ثبات  كشورهاي منطقه  ارزيابي  كرد.
حسني  مبارك  نيز در اين  مكالمه  تلفني  ضمن قدرداني  از رئيس  جمهوري  ايران ، ديدگاههاي  دو كشور درباره  مسايل  دوجانبه  و منطقه اي  را مشترك  خواند و گفت : قاهره  نيز در جهت  نزديكي  كشورهاي اسلامي تلاش  مي كند.
كردستان عراق با ايران هيچ مشكلي ندارد
رهبر اتحاديه ميهني كردستان عراق گفت: كردستان عراق هيچ مشكلي در نوار مرزي مشترك خود با كشور ايران ندارد. به گزارش ايرنا به نقل از شبكه تلويزيوني پي يوكي جلال طالباني افزود: مناطق مرزي دو كشورايران و عراق در منطقه كردستان همواره ازامنيت و ثبات برخوردار است. رهبر اتحاديه ميهني كردستان عراق در ادامه گفت: هيچ گروهي نبايد زحمات و تلاش نيروهاي آمريكايي در برقراري آزادي و شكست ديكتاتوري در عراق را ناديده بگيرد.
بر پايه اين گزارش، جلال طالباني افزود: برخي اقدامات نيروهاي آمريكايي در شهرهاي عراق مانند كركوك نوعي سياسي كاري است، كه نمي توان به آن خرده گرفت.
تهيه دادخواست عليه جنايات منافقين
صباح زنگنه مشاور معاونت بين الملل قوه قضاييه گفت: دادخواستي براي ارائه به دادگاه ويژه عراق براي رسيدگي به جنايات عليه بشريت درخصوص رسيدگي به جنايات گروهك تروريستي منافقين عليه جمهوري اسلامي ايران در حال تنظيم است.
وي در گفت و گو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: در اساسنامه دادگاه ويژه رسيدگي به جنايات عليه بشريت در عراق اين موضع اجمالا مطرح شده است بنابراين قرار است تا دادخواستي در خصوص جنايات گروه تروريستي منافقين عليه نظام جمهوري اسلامي ايران تنظيم و به اين دادگاه كيفري ارائه شود.
دومين ميزگرد سالانه آمريكاي لاتين برگزار شد
دومين  ميزگرد سالانه  آمريكاي  لاتين  ديروز با سخنراني  عليرضا معيري  معاون  آموزشي  و پژوهشي  وزارت  امور خارجه  آغاز شد و در سه  نشست  متوالي صاحبنـظران  امور بين المللـي  و كارشنـاسان  مسايل  حوزه  آمريكاي  لاتين  و پژوهشگران  ايراني  و خارجي  ديدگاههاي  خود را طر ح  كردند.به گزارش ايرنادر اين  ميزگرد كه  در دفتر مطالعات  سياسي  و بين المللي  وزارت  امورخارجه  در تهران  برگزار شد ، موضوعات  سياسي  و بين المللي  مرتبط  با كشورهاي  آمريكاي  لاتين ، روابط  ايران  و كشورهاي  آمريكاي  لاتين  و همچنين  موضوعات  اقتصادي  و روابط  دوجانبه  مورد بحث  و تبادل  نظر كارشناسان  اين  حوزه  قرار گرفت .
مجلس به مسائل كلان توجه كند
غلامعلي دهقان سخنگوي حزب اعتدال و توسعه در گفت و گو با ايسنا اعلام كرد: اعضاي دفتر سياسي حزب اعتدال و توسعه دوشنبه شب در آخرين نشست خود تحولات سياسي كشور را مورد بررسي قرار دادند.
دهقان ادامه داد: اجماع نظر كلي ميان نمايندگان و اعضاي دفتر سياسي اين بود كه مجلس هفتم پس از طي مقدمات لازم مي بايست از اين به بعد مسائل كلان و استراتژيك كشور را مورد توجه قرار دهد چرا كه برخي از اظهارنظرها و كاركردهاي دوماهه اخير نشان مي دهد نگاه برخي از نمايندگان به كارهاي جزئي و حاشيه اي است كه اين براي مجلس هفتم كه به شدت از سوي جناح هاي رقيب و مردم زير ذره بين قرار دارد نمي تواند مطلوب باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |