چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۷ - Jul 14, 2004
براساس مصوبه ديروز شوراي شهر
نمايندگي هاي خارجي مستقر در تهران مشمول پرداخت عوارض شهري شدند
010221.jpg
010218.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز با تصويب يك طرح ۲ فوريتي كميسيون فرهنگي اجتماعي خود را مأمور بررسي و ارائه گزارش در ارتباط با «افزايش نامعقول و غيرمتعارف قيمت ها» در تهران كرد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر عباس شيباني عضو شوراي شهر قبل از اين كه اين طرح در جلسه علني شورا پيشنهاد و به رأي گذاشته شود با اشاره به بالا بودن قيمت ميوه در سال جاري گفت: مردم از اين بابت ناراضي هستند و از قرار معلوم پول اين گراني ها تنها به جيب واسطه ها مي رود و به دست كشاورزان چيزي نمي رسد.وي از دولت خواست براي كاهش قيمت ها و جلوگيري از وارد كردن فشار بر مردم در جهت تعديل قيمت ها تلاش كند.وي گفت: نرخ ميوه به حدي بالا رفته است كه بسياري از مردم قدرت خريد آن را ندارند.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به گستردگي و عوامل مختلف و موثر مسئله گراني، از معاونت نظارت بر شوراي شهر خواست تابه سهم خود نظارت بيشتري را بر سازمان ميادين و تره بار در زمينه كنترل قيمت ها اعمال كند.
سخنان اعضاء درباره بالا بودن قيمت ميوه در نهايت منجر به ارائه و تصويب طرح ۲ فوريتي در ارتباط با افزايش غيرمتعارف قيمت ها در سال جاري شد.
دكتر نادر شريعتمداري گرچه بررسي اين موضوع را از جمله وظايف شورا دانست ولي در عين حال گفت: حرفي نزنيم و توقعي ايجاد نكنيم كه نتوانيم پاسخگوي آن باشيم.
وي افزود: در رابطه با گراني عوامل زياد دخيل مي باشند كه شايد دوستان بتوانند تنها گزارش از گراني تهيه كنند و به راه حلي نرسند. از اين رو پيشنهاد مي كنم حداقل مراكزي مثل ميادين ميوه و تره بار كه در اختيار شهرداري است بيشتر كنترل شود.
دكتر خسرو دانشجو نيز با تأكيد بر لزوم كنترل بيشتر بر سازمان هاي تحت نظارت شهرداري گفت: الان در فروشگاه هاي شهروند كالاهايي عرضه مي شود كه تفاوت چنداني با بيرون ندارد و يا در برخي موارد حتي گرانتر هم هست.
معاون نظارتي شوراي شهر افزود: بحث كرامت افراد نيز از جمله مواردي است كه از سوي مجموعه هاي ارائه دهنده خدمات به مردم بايد مورد توجه و بررسي قرار گيرد.
شيباني نيز گفت: در ساير كشورها ۲۰ سال مي گذرد ولي هيچ قيمتي تغيير نمي كند ولي اينجا هر روز قيمت ها تغيير پيدا مي كند زيرا هيچ كنترلي وجود ندارد.
دريافت عوارض از نمايندگي هاي خارجي
شوراي شهر همچنين دريافت عوارض و بهاي خدمات از نمايندگي هاي خارجي در تهران را تصويب كرد.
رئيس شوراي شهر هنگام بررسي اين طرح گفت: اين موضوع در گذشته به درخواست وزارت امور خارجه در شوراي شهر قبلي مطرح شده بود، اما پس از مدتي مسكوت ماند.
چمران با بيان اين كه اين مصوبه در راستاي شفاف سازي رابطه با ساير كشورها تصويب شده است يادآور شد: اگر نمايندگي ايران در هر يك از كشورها از پرداخت عوارض معاف باشد نمايندگي آن كشور نيز در ايران از پرداخت عوارض معاف بوده ولي آن مبلغ در حساب بدهي وزارت خارجه به شهرداري تهران منظور خواهد شد.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز با تأكيد بر لزوم تعيين تكليف اين طرح گفت: مابايد براساس قوانين خود عمل كنيم و تصميم بگيريم.
طرح ساماندهي نظام اطلاعات شهر تهران
بنا به همين خبر شوراي شهر در جلسه ديروز شهرداري را موظف كرد با همكاري كميسيون فني و عمراني شورا و ساير دستگاه هاي ذيربط طرح ساماندهي نظام اطلاعات شهر تهران را تهيه كند.
دكتر مهنوش معتمدي آذري عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي و رئيس كميته «آي.تي» شهر تهران سياستگذاري، نظارت درخصوص نظام فن آوري اطلاعات در شهر تهران را يكي از وظايف شوراي شهر عنوان كرد. وي گفت: با توجه به جايگاه فن آوري اطلاعات در دنياي امروز، نگاه جامع نسبت به فن آوري اطلاعات شهري از ضروريات است ولي اين طرح بايد در حيطه مديريتي شوراي شهر تهران سياستگذاري و راهبردي شود.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز گفت: تهيه طرح جامع با طرح ساماندهي جهت هماهنگي با دستگاه هاي ذي ربط در زمينه فناوري اطلاعات متفاوت بود و تهيه طرح جامع نياز به تخصص بالايي داد و كار شورا نيست.
چمران نيز با اشاره به ارتباط اين طرح با طرح ملي «آي.تي» بر ضرورت هماهنگي اين طرح با طرح كشوري گفت: از آنجا كه اين طرح براي كل تهران است، بنابر اين مي توان تنها شهرداري را به تهيه طرح موظف كرد و از اين رو مشاركت و هماهنگي ميان ساير دستگاه ها نيز ضروري است و شورا صرفاً نقش نظارتي و هماهنگ كننده را مي تواند داشته باشد.
دكتر حسن زياري عضو شوراي شهر نيز ساماندهي نظام اطلاعات شهر تهران را مفيد و ضروري دانست و گفت: اين مسئله در كاهش مشكلات و معضلات شهري موثر مي باشد.
وي افزود: در صورتي كه اين طرح به راهكارهاي عملي در سطح شهر برسد نه در شهرداري بلكه براي كل شهر مفيد خواهد بود و از جمله نتايج آن حذف بسياري از سفرهاي درون شهري است و هماهنگي ميان سازمان ها را براي ساماندهي امور شهري به دنبال خواهد داشت.
گزارش كميته كارآفريني و اشتغال
از سوي ديگر منظر خيرحبيب اللهي عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز گزارشي از برنامه ريزي اشتغال زايي و كارآفريني ارائه داد.
وي با اشاره به تصويب تفاهم نامه كارآفريني در كميسيون كلان شهرهاي كشور گفت: درصدد هستيم تا اين تفاهم نامه را براي تصويب نهايي و اجرا در سطح كشور به مجلس شوراي اسلامي ارائه دهيم.عضو شوراي شهر افزود: اجراي اين طرح نيازمند فرهنگ سازي و آموزش و همكاري همه سازمانها و حمايت هاي قانوني و حقوقي است.
وي با بيان اين كه انجام مطالعات و اولويت بندي و اطلاع رساني اين طرح به نخبگان دانشگاهي آغاز شده است گفت: شناسائي طرح ها و برنامه هاي كارآفريني مشاركت تمام نهادهاي دولت و افراد حقيقي و حقوقي و نظارت شوراي شهر براين طرح از مراحل تدوين سيستم حمايت از كارآفريني است.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي نيز با اشاره به لزوم ساماندهي و نظارت بر امر اشتغال زايي گفت: چون در اين باره ساماندهي لازم صورت نگرفته بود در مواردي اعطاي وام اشتغال سبب شد تا بيكاران جامعه به بيكاران بدهكار تبديل شوند.
وي گفت: كارآفريني فرايندي است كه به اشتغال ختم مي شود و ما در اين طرح درصدد هستيم تا وضعيت فعلي را ساماندهي كرده و سپس روحيه و فرهنگ كارآفريني ايجاد كنيم.
مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در هشتاد و دومين جلسه علني خود طرح مجوز دريافت بهاي عوارض و خدمات از نمايندگي هاي كشورهاي خارجي در تهران را تصويب كرد.
در ماده واحده اين مصوبه آمده است: به استناد ماده ۲۳ كنوانسيون وين درخصوص روابط ديپلماتيك ميان دولت ها، شهرداري تهران موظف است از تاريخ ابلاغ اين مصوبه از كليه اماكني كه به نحوي دراختيار نمايندگي هاي ديگر كشورها در جمهوري اسلامي ايران در محدوده و حريم تهران قرار دارد، انواع عوارض و بهاي خدمات شهري را با هماهنگي وزارت امور خارجه و در چارچوب عمل متقابل دريافت و به حساب خزانه شهرداري واريز كند.
تبصره: شهرداري موظف است معادل مبالغي كه مشمول عمل متقابل مي شود را به عنوان مطالبات شهرداري از وزارت خارجه، محسوب و دريافت دارد.
شورا در جلسه ديروز همچنين با تصويب يك طرح ۲ فوريتي كميسيون فرهنگي اجتماعي و زيست شهري را مأمور كرد تا در ارتباط با «افزايش نامعقول و غيرمتعارف قيمت ها» بررسي هاي لازم را به عمل آورده و نتايج آن راطي گزارشي به شوراي شهر ارائه كند.در ماده واحده اين مصوبه آمده است: به كميسيون فرهنگي و اجتماعي مأموريت داده مي شود ظرف مدت يك ماه ضمن دعوت از صاحبنظران اقتصادي، رايزني و تبادل نظر با آنان و نيز تشكيل جلسات مشترك با مسئولان ذيصلاح اعم از نمايندگان مردم تهران در مجلس و مسئولان بازرگاني، اتحاديه هاي صنفي، مسئولان قضائي، تعزيرات حكومتي و مسئولان انتظامي بررسي هاي لازم را در مورد تفاوت قيمت ها به عمل آورده و گزارش جامعي جهت پيگيري به شوراي شهر ارائه نمايد.
شوراي شهر همچنين با تصويب طرح ساماندهي نظام فن آوري اطلاعاتي شهر تهران را تصويب كرد كه در ماده واحده آن مده است: به منظور بسترسازي، سياستگذاري، طراحي، هماهنگي و استقرار نظام فن آوري اطلاعات شهري در شهر تهران، كميسيون شهرسازي و فني معماري (كميته فن آوري IT) موظف است طي مدت ۶ ماه طرح ساماندهي نظام فن آوري اطلاعاتي شهر تهران را با همكاري شهرداري و ساير دستگاه هاي ذيربط تهيه و به شوراي شهر ارائه دهد.

نصب ۵ پل هوايي در جاده ساوه
010188.jpg
عمليات نصب ۵ دستگاه پل هوايي عابر پياده در جاده ساوه از سوي شهرداري منطقه ۱۸ در دست اجراست.مهندس مجيد شايسته شهردار منطقه ۱۸ با اعلام اين مطلب گفت: بزرگراه آيت الله سعيدي به عنوان يكي از محورهاي اصلي رفت و آمد و همچنين مدخل ورود و خروج شهر تهران و ارتباط آن با ساير شهركها و روستاهاي حريم و دسترسي به شهرها و استانهاي جنوبي كشور از اهميت بسزايي برخوردار است.وي گفت :شهرداري در حال نصب ۵ دستگاه پل هوايي عابر پياده در تقاطع هاي شهيد يادگار، ايستگاه بازيافت، ميدان نعمت آباد و خيابان هاي فولاد و اسماعيل آباد مي باشد.

ساخت ۶ مجموعه فرهنگي، ورزشي
010185.jpg
شش مجموعه فرهنگي، ورزشي در شمال تهران با برآورد هزينه اي بالغ بر ۳۰ ميليارد ريال احداث مي شود. در حال حاضر عمليات اجرايي ۶۰ طرح عمران شهري در سطح منطقه آغاز شده است كه از اين تعداد شش پروژه ورزشي با برآورد اوليه اي در حدود ۳۰ ميليارد ريال در برنامه هاي عمراني منطقه قرار گرفته و تاكنون ۵۰ درصد عمليات اجرايي آن انجام شده است. ورزشگاه سرداران شهيد شهرك دانشگاه در بلوار اوشان، احداث استخر و سوناي سرپوشيده پارك نياوران، احداث مجموعه زمين هاي ورزشي بوستان گلريزان و مرمت و بازسازي ورزشگاه قيطريه و سالن ورزشي پارك ساحلي دارآباد طرح هاي ورزشي در دست اقدام هستند.

ضرب الاجل به خودروسازان
010164.jpg
خودروهايي كه تا پايان سال جاري نتوانند استاندارد يورو ll را كسب كنند با ممنوعيت شماره گذاري و توليد در سال ۸۴ مواجه مي شوند.دكتر متصدي، مدير دفتر بررسي و كاهش آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با آسمان آبي با اعلام اين مطلب گفت: «توليد تمامي خودروهاي سواري از سال ۸۴ مشمول رعايت استاندارد يورو ll است و خودروسازاني كه اين استاندارد را رعايت نكنند با ممنوعيت توليد خودرو، از ابتداي سال ۸۴ مواجه مي شوند.بدين ترتيب ۱۴ خودرو از گروه خودروسازان سايپا، ايران خودرو، فتح، زامياد و مرتب در صورت عدم كسب استاندارد يورو ll با توقف خط توليد در سال ۸۴ مواجه خواهند شد.

افزايش عوارض خودروها بر مبناي فرسودگي
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت:  با تصويب هيأت دولت خودرو (CKD) مشمول تخفيف سود بازرگاني مندرج در قانون به ازاي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده مي شود.
به گزارش خبرگزاري (ايسنا)، دكتر يوسف حجت، رئيس كميته كاهش آلودگي هواي تهران كه در يكصد و سي و چهارمين جلسه كميته كاهش آلودگي هواي تهران سخن مي گفت، افزود: اين پيشنهاد در كميسيون ماده يك و كميسيون زيربنايي دولت مصوب و براي تصويب نهايي به هيأت دولت ارائه شده است.
وي گفت: در صورت تصويب اين طرح، پيش بيني مي شود امسال حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شود.
وي با اشاره به پيشنهاد ديگر ارائه شده به دولت در خصوص افزايش عوارض سالانه خودروها با افزايش سن آنها گفت: در اين زمينه دولت، ماده واحده اي را براي اصلاح قانون به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد كرد.بر اين اساس عوارض سالانه خودرو كه يك در هزار قيمت خودرو نو تعيين مي شود، تا ۱۰ سال اول سن خودروها ثابت و سپس براي سالهاي ۱۱ به بعد خودروهاي ۴ سيلندر ۱۵ درصد مبنا به اضافه وصولي سال قبل، ۶ سيلندر ۲۰ درصد مبنا به اضافه وصولي سال قبل و ۸ سيلندر ۲۵ درصد مبنا به اضافه وصولي سال قبل محاسبه و اخذ شود.

خدمات مسافرتي در پايانه جنوب تهران كاهش مي يابد
شهردار منطقه  ۱۶ تهران  گفت : به منظور كاهش  بار ترافيك  معابر اطراف  پايانه  جنوب  تهران ، خدمات  مسافرتي  اين  پايانه  كاهش  مي يابد.
«اسدالله  كريمي » ديروز در گفت  و گو با ايرنا   افزود: با هماهنگي هاي  بعمل  آمده ، در ماه هاي  آينده  خدمات  مسافرتي مربوط به  شهرهاي  شرقي ، شمال  شرقي ، غربي  و شمال  غربي  كشور از اين  پايانه  به  پايانه هاي  شرق  و غرب  انتقال  مي يابد.وي  گفت : هم اكنون  بسياري  از اتوبوس هاي  اين  پايانه ، مسافت  بسياري  را براي  رفتن  به  شهرهاي  شرقي  و غربي  كشور در داخل  تهران  طي  مي كنند كه اين  امر مشكلات  ترافيكي  متعددي  را در اطراف  پايانه  جنوب ايجاد كرده  است .
كريمي  خاطرنشان  كرد: تردد بيش  از حد اتوبوس ها، آلودگي هاي  صوتي  و زيست محيطي  زيادي  را در جنوب  تهران  به  وجود آورده  كه  موجب  بروز مشكلاتي  براي  شهروندان  شده  است .شهردار منطقه  ۱۶ تهران  افزود: انتقال  پايانه  جنوب  به  خارج  شهر ضروري  است ، اين  پايانه  با تعداد اتوبوس اندك  براي  جمعيتي  خاص  احداث  شد و امروز با گسترش  پايتخت  و توسعه  شهرنشيني ، تبعات  منفي  ببار آورده  است .

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران امروز (چهارشنبه) از ساعت ۹ الي ۳۰/۱۲ با شهروندان منطقه ۱۴ ديدار دارند.به گزارش روابط عمومي شوراي شهر، دكتر حسن زياري، رئيس كميسيون شهرسازي و عمران به همراه دكتر عباس شيباني و دكتر مهنوش معتمدي آذري اعضاي كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري شورا براي ديدار با شهروندان در شهرداري اين منطقه حضور خواهند داشت.همچنين مهندس مسعود زريبافان عضو هيات رئيسه شورا فردا (پنج شنبه) همراه شهردار تهران در منطقه ۲۲ به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهند كرد.

تصحيح خبر
در پي درج خبري در مورخه ۴/۴/۸۳ روزنامه همشهري، نايب رئيس شوراي شهر تهران با ارسال نمابري اعلام كرد كه شوراي شهر تهران سال گذشته مبلغ ۳ ميليارد تومان براي توسعه ورزش همگاني اختصاص داده است.

توضيح راهنمايي و رانندگي
درپي درج مطلبي با عنوان نرخ كرايه تاكسي ها براساس ۴ نفر است در همشهري ۹/۴/۸۳ راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ طي نامه اي به روزنامه اعلام كرد: «سازمان تاكسيراني تهران تاكنون براي اجراي قوانين با راهنمايي و رانندگي تهران همكاري و تعامل به عمل نياورده و در مقابل، اين يگان بر حسب وظيفه ذاتي مربوطه با هرگونه عدم اجراي قوانين توسط رانندگان برخورد مي كند.»

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |