شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۴۰
نتايج يك پژوهش درباره كنكور و آينده داوطلبان
تصور مي كنند آينده يعني دانشگاه
000786.jpg
«درآمدزايي» و «علاقه شخصي» نخستين ملاك «انتخاب رشته تحصيلي» كنكوري هاست.
نتايج يك نظرسنجي از حدود دوهزار دانش آموز دبيرستاني شامل ۵۴ درصد پسر و ۴۶ درصد دختر در تهران در خصوص كنكور و آينده، نشان داد: دختران بيش از پسران علاقه مند به تحصيل بوده، ورود به دانشگاه را براي آينده خود، تضمين كننده تر دانسته، كمتر از پسران تحت فشار خانواده براي گرايش به تحصيل بوده، مايلند تحصيلات را با وجود ابهام در بازار كار دنبال كنند و انگيزه بيشتري براي ادامه تحصيل دارند.
اميدواري كم، اضطراب زياد
تحقيق حاضر همچنين با اشاره به اين كه اضطراب دختران در كنكور بيش از پسران و اميدواري آنها به قبولي در كنكور تا اندازه اي كمتر است، در مورد ديدگاه دانش آموزان پايه هاي تحصيلي مختلف نسبت به كنكور و آينده تحصيلي تصريح مي كند كه دانش آموزان مقاطع پايين تر، نسبت به دانش آموزان مقاطع بالاتر، اميدواري و خوش بيني بيشتري دارند، به نحوي كه تقريبا در تمام موارد، نمرات دانش آموزان سال دوم، بالاترين و نمرات دانش آموزان سال چهارم ، پايين ترين است. دانش آموزان مقاطع پايين تر (سال دومي ها) كمتر اضطراب كنكور را داشته، از محتواي درس ها رضايت بيشتري دارند و به تخصص پيدا كردن فارغ التحصيلان دانشگاهي بيشتر اميدوارند. به عدالت تحصيلي بيشتر اعتقاد دارند و آزمون سراسري را معيار مناسبي براي ورود به دانشگاه مي دانند.
رياضي ها اميدوارتر از سايرين
ارزيابي تحقيق فوق از دانش آموزان رشته هاي مختلف نسبت به كنكور و آينده تحصيلي كه از سوي سازمان ملي جوانان انجام شده، حاكيست دانش آموزان رشته علوم رياضي كمتر از ديگر رشته ها دانشگاه را تضمين كننده آينده خود مي دانند، اين گروه آزمون سراسري را معيار چندان خوبي براي ورود به دانشگاه نمي دانند؛ دانشگاه هاي غيردولتي را داراي استاندارد پايين تري براي آموزش مي دانند، از مشاورين مدرسه رضايت كمتري دارند. از محتواي دروس مدرسه و حفظي بودن آنها شكايت بيشتري دارند و بيش از ديگران مدرك گرايي را حاكم بر جامعه مي دانند، بيش از ديگران به درس علاقه مندند و از انگيزه قوي تري براي رسيدن به مدارج بالاي علمي برخوردارند.
همچنين اين عده نسبت به كنكور اضطراب كمتر و اميد بيشتري به ادامه تحصيلات تا سطح مورد علاقه خويش دارند و كمتر دانشگاه را متاثر از فشار اطرافيان برمي گزينند.
اعتقاد به ضمانت دانشگاه براي آينده
دانش آموزان مدارس دولتي بيش از دانش آموزان مدارس غيردولتي دانشگاه را تضمين كننده آينده موفق مي دانند. از محتواي دروس مدرسه رضايت بيشتري دارند. آزمون سراسري را معيار خوبي براي ورود به دانشگاه مي دانند. ارزيابي مثبت تري نسبت به دانشگاه هاي غيردولتي دارند و كمتر از دانش آموزان مدارس غيردولتي نسبت به روند مدرك گرايي در جامعه انتقاد داشته اند. در مقابل دانش آموزان مدارس غيردولتي بيش از دانش آموزان مدارس دولتي از جانب معلمان خود براي ادامه تحصيل تشويق شده اند و بيشتر معتقد به توانايي هاي خود در ادامه تحصيل تا سطح مورد نظر (مطلوب) خويش بوده اند و اميد بيشتري به قبولي در كنكور دارند.
پشتكار و تلاش فردي عامل اصلي در قبولي دانشگاه
۵۵ درصد دانش آموزان، «دانشگاههاي دولتي»  و ۵ درصد آنان «دانشگاههاي غيردولتي» را براي ادامه تحصيل بهتر مي دانند و مابقي افراد تفاوتي را احساس نمي كنند. حدود ۶۰ درصد دانش آموزان (اعم از دختر و پسر) معتقدند افراد تحصيل كرده در حد «زياد يا خيلي زياد»  مورد احترامند. ۳۸ درصد دانش آموزان موقعيت افراد تحصيل كرده در آينده را «بيشتر» و ۱۸ درصد كمتر ارزيابي مي كنند. ضمن اينكه ارزيابي پسران از موقعيت افراد تحصيل كرده در آينده مثبت تر از دختران است. نزديك به سه چهارم پاسخگويان «پشتكار و تلاش فردي» را عامل اصلي در قبولي دانشگاه مي دانند. در عين حال دانش آموزان رشته علوم تجربي (در قياس با دانش آموزان ساير رشته ها) و محصلين مدارس غيردولتي (در قياس با محصلين مدارس دولتي) داشتن علاقه را در قبولي دانشگاه مؤثرتر مي دانند.
جايگزين هاي رد شدن در كنكور
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه ۶۰ درصد دانش آموزان پاسخ دهنده اظهار داشته اند كه در صورت عدم راهيابي به دانشگاه خود را براي شركت مجدد در آزمون سراسري آماده خواهند كرد و بعد از آن با تفاوت قابل ملاحظه اي «حرفه آموزي و كسب مهارت»  و «يافتن يك كار دولتي»  را به عنوان راههاي ديگر پيش رو دانسته اند.
گله مند از وجود پارتي بازي
ارزيابي پاسخگويان نسبت به آينده شغلي به تفكيك جنس نشان مي دهد كه پسران بيش از دختران از وجود پارتي بازي گله مند بوده اند تحصيلات دانشگاهي را در پيدا كردن شغل مؤثرتر مي دانند و بيش از دختران معتقد به امكان پيدا كردن كار بوده اند و بطور نسبي ابهام كمتري را در آينده شغلي جوانان قائل هستند و ارزش ديپلم را در اعطاي مهارت به دانش آموختگان بيشتر مي دانند. درمقابل، دختران بيش از پسران به تناسب رشته تحصيلي خود با شغلي كه در آينده مي خواهند انتخاب كنند،اهميت قائل بوده اند. اگرچه احساس امنيت شغلي كمتر براي دختران، گرايش آنها را به پذيرش هر شغلي كه به آنها پيشنهاد شود، بيشتر كرده است. همچنين دختران بيش از پسران تحصيلات دانشگاهي را ضامن پيدا كردن شغل مي دانند.
خوش بيني و بدبيني دانش آموزان
ديدگاه دانش آموزان پايه هاي تحصيلي مختلف نسبت به  آينده شغلي حاكي از اميدواري و خوش بيني بالاتر دانش آموزان مقاطع پايين تر، نسبت به دانش آموزان مقاطع بالاتر است. به نحوي كه در اغلب موارد نمرات دانش آموزان سال دوم، بالاترين و سال چهارم، پايين ترين است. بر اين اساس، دانش آموزان مقاطع پايين تر ( سال دومي ها) آينده شغلي بهتري را پيش روي خود مي بينند، كمتر از پارتي بازي شكايت دارند، در انتخاب شغل وسواس بيشتري دارند. از كسب مهارت به واسطه تحصيلات متوسطه اطمينان بيشتري دارند و مطالب كتابهاي درسي را براي آينده شغلي مفيدتر مي دانند.
علوم انساني ها، نگران ترين ها
ارزيابي دانش آموزان رشته هاي مختلف نيز نسبت به آينده شغلي متفاوت است ،به اين معنا كه دانش آموزان رشته «علوم رياضي» مطالب كتاب هاي درسي را كمتر از سايرين مناسب با نيازهاي شغلي آينده خود مي دانند و بيشتر از گروه هاي ديگر نگران پيدا كردن شغل ايده آل خود هستند.همچنين اين عده بيش از سايرين بين رشته تحصيلي خود و شغلي كه در آينده قصد انتخاب آن را دارند، تناسب قائل هستند؛ در عين حال بدبيني و نگراني بيشتر در خصوص آينده شغلي عموما مربوط به دانش آموزان رشته «علوم انساني»  است. اين عده بيشتر نگران پيدا كردن كار مناسب پس از فراغت از دانشگاه هستند. از تناسب شغل آينده با رشته تحصيلي خود كمتر اطمينان و نسبت به پيدا كردن آن ترديد بيشتري دارند. براي شغل آينده خود كمتر برنامه ريزي كرده اند و به موقعيت در آينده شغلي خود كمتر اميد دارند.
دانش آموزان مدارس دولتي اميدوارتر به آينده شغلي
به گزارش ايسنا دانش آموزان مدارس دولتي در قياس با دانش آموزان مدارس غيردولتي نگرش مثبت تري نسبت به آينده شغلي داشته اند. به گونه اي كه اين عده مطالب كتاب هاي درسي را براي آينده مناسب تر مي دانند. به پيدا كردن شغل براي جوانان در آينده اميدوارترند. ارتباط بيشتري را ميان رشته تحصيلي خود با شغلي كه در آينده انتخاب مي كنند، قائل بوده اند. بطور نسبي تصوير واضحتري از آينده شغلي خود دارند و بيشتر به كارآيي دوره متوسطه در آموزش مهارتها نظر داشته اند.
شغل دلخواه پسران و شغل دلخواه دختران
بر پايه تحقيق حاضر، مشاغل «فني و مهندسي» ، «تجاري و بازرگاني» و «اداري» بيش از مشاغل ديگر مورد توجه پاسخگويان بوده اند. همچنين دختران بيش از پسران به مشاغل «هنري»، «پزشكي»  و «فرهنگي ـ تربيتي» و كمتر از آنان به مشاغل «فني و مهندسي»  و «تجاري و بازرگاني» گرايش داشته اند.
بيش از ۴۰ درصد پاسخگويان خواهان شغلي هستند كه درآمد زياد داشته و مطابق با علاقه  آنها باشد. ضمن اين كه پسران بيش از دختران خواهان شغل درآمدزا بوده اند و كمتر از آنان به تناسب شغل با علاقه  خود تأكيد داشته اند.
تأثير علاقه دختران در انتخاب رشته
اطلاعات به دست آمده در اين خصوص نشان مي دهد در كل، ۶۲ درصد افراد بر اساس «علاقه شخصي»  انتخاب رشته كرده اند كه اين نسبت در بين دختران بيش از پسران (۶۸ درصد در مقايسه با ۵۷ درصد) بوده است.
علاوه بر اين، ۱۴ درصد افراد با ملاحظه «بازار كار»  انتخاب رشته كرده اند كه اين ميزان در بين پسران و دختران به ترتيب ۱۷ و ۱۰ درصد است. «توصيه پدر و مادر» و «امكان قبولي در دانشگاه» نيز ملاك ۷ درصد افراد براي انتخاب رشته بوده و توصيه «مشاورين تحصيلي» و «دوستان و آشنايان» كمترين تاثير را در اين زمينه داشته است.
علاقه شخصي دانش آموزان رياضي و تجربي تاثيرگذارتر از دانش آموزان انساني در انتخاب رشته
نتايج مربوط به ملاك انتخاب رشته تحصيلي با رشته تحصيلي دانش آموزان گوياي آن است كه افرادي كه رشته تحصيلي خود راعلوم تجربي يا رياضي عنوان كرده اند، بيش از سايرين بر اساس علاقه رشته خود را انتخاب كرده اند. همچنين در بين كساني كه با ملاحظه بازار كار انتخاب رشته كرده اند سهم دانش آموزان رشته هاي «فني و حرفه اي» و «كاردانش» به طور چشمگيري بيشتر است. در عين حال دانش آموزان رشته علوم انساني ملاك امكان قبولي در دانشگاه را بيش از سايرين در نظر داشته اند.
اثرگذارترين فرد در انتخاب رشته
براساس نتايج اين تحقيق نقش خواهر يا برادر دانشجو يا دانشگاه رفته در انتخاب رشته تحصيلي فرد اثرگذار بوده است. بر اين اساس افرادي كه داراي خواهر يا برادر دانشگاه رفته هستند، بيش از سايرين بر نقش آنان در ايجاد علاقه (۶۳ درصد)، توصيه پدر و مادر (۸ درصد) و امكان قبولي در دانشگاه (۸ درصد) تأكيد داشته اند.
مهندسي و پزشكي داراي بيشترين منزلت اجتماعي
اظهار نظر پاسخگويان درمورد منزلت و ارزش اجتماعي مشاغل حاكي از آن است كه ۴۳ درصد افراد شغل پزشكي و ۲۰ درصد شغل مهندسي را داراي بيشترين منزلت و ارزش اجتماعي قلمداد كرده اند. در عين حال دختران بيش از پسران، شغل «پزشكي» و كمتر از آنان مشاغل «مهندسي» و «تجارت» را داراي منزلت دانسته اند.
نخستين ملاك انتخاب رشته تحصيلي كنكوري ها
درخصوص ملاك هاي انتخاب رشته براي ادامه تحصيل بيش از نيمي از دانش آموزان اظهار داشته اند كه بر اساس «علاقه شخصي» عمل مي كنند. در اين ميان دختران به طور محسوسي (۶۲ درصد) بيش از پسران (۴۳ درصد) به آن اشاره كرده اند.
ملاك هايي چون «درآمدزا بودن رشته» (۱۵ درصد)، «نياز جامعه» (۱۳ درصد) و «بازار كار» (۱۰ درصد) در مراتب بعدي مورد توجه پاسخگويان قرار گرفته است كه در هر سه مورد درصد مربوط به پسران بيش از دختران بوده است.
گفتني است كه «منزلت اجتماعي رشته» و «صرف وار دشدن به دانشگاه» از جانب حدود ۵ درصد افراد به عنوان ملاك انتخاب رشته بيان شده است. نكته درخور توجه ديگر اين كه «تمايل والدين» دراين خصوص چندان تاثيري نداشته است.
بر پايه اين تحقيق ملاحظه پاسخ ها با در نظر گرفتن رشته تحصيلي دانش آموزان حاكي از آن است كه محصلين رشته هاي «علوم تجربي»  و «علوم رياضي» بيش از سايرين بر اساس علاقه شخصي انتخاب رشته خواهند كرد. دانش آموزان رشته كاردانش انتخاب رشته خود را در آينده بيش از سايرين با در نظر گرفتن «نياز جامعه» و «بازار كار» تعيين مي كنند. درآمد زا بودن رشته تحصيلي نيز بيش از همه از جانب دانش آموزان فني وحرفه اي عنوان شده است. شايان ذكر است،منزلت اجتماعي رشته، بيشتر مورد نظر محصلين رشته علوم انساني بوده است. همچنين در بين كساني كه در امر انتخاب رشته ملاك مشخصي نداشته و صرف قبولي در دانشگاه برايشان مهم است، افراد رشته علوم تجربي سهم بيشتري دارند.

سؤالات آزمون دوره هاي فراگير پيام نور لو رفته بود
معاون دانشجويي دانشگاه: نتايج آزمون باطل نمي شود
داوطلبان: وزارت علوم پيگيري كند
000789.jpg
آزمون دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور در حالي برگزار شد، كه سؤالات آن بنابر ادعاي معاون دانشجويي اين دانشگاه توسط افرادي از درون دانشگاه و مؤسسات خصوصي غيرمجاز لو رفته بود.
دكتر فرهاد خدادادكاشي در اين باره گفت: دانشگاه از افرادي كه امكان دسترسي آنها به سؤالات براساس بررسي هاي دانشگاه مشخص شده آزمون مجددي در اول و دوم مرداد ماه به عمل مي آورد.
وي افزود: بنابر گزارش بخش حفاظت و حراست از آزمون دانشگاه، عده اي از دانش پذيران برخي حوزه هاي آزمون چند ساعت قبل از برگزاري آزمون به سؤالات دسترسي پيدا كرده اند كه هيأت رئيسه دانشگاه به منظور جلوگيري از ورود افراد بدون صلاحيت علمي، تصميم گرفت از افرادي كه احتمال دسترسي آنها به سؤالات بالا مي باشد، ارزيابي مجدد به عمل آورد.
وي اضافه كرد: اين گروه مي توانند در نيمسال پاييز سال جاري ۱۴ تا ۱۶ واحد مرتبط با دروس نيمسال دانش پذيري را دريافت كنند و در صورت كسب نمره حداقل ۱۰ در تمام دروس و ميانگين معدل ۱۲ و نيز كسب ميانگين وزني مربوطه به عنوان دانشجو از آنها ثبت نام به عمل آيد.
دكتر خدادادكاشي همچنين تعداد اين افراد را ۵۳۷ نفر عنوان و اظهار كرد:  بر اساس ملاكهايي كه در اختيار دانشگاه قرار گرفته و با اجراي برنامه كامپيوتري نام تعدادي از افرادي كه پاسخنامه آنها با ملاكها سازگاري داشته مشخص شد.
معاون دانشجويي دانشگاه پيام نور در ادامه از ذكر و اعلام ملاكهاي مورد نظر دانشگاه به دليل احتمال سوء استفاده مؤسسات غيرمجاز آموزشي و متخلفين خودداري كرد.
عليرغم لو رفتن آزمون، نتايج باطل نمي شود
وي همچنين با تاكيد بر اينكه دانشگاه از طريق ملاكهاي خود اطمينان دارد كه اين افراد به سؤالات  دسترسي داشته اند، اظهار كرد: دو روز بعد از برگزاري آزمون، طي نامه اي به بخش حراست دانشگاه عنوان شد كه تعدادي از افراد يك موسسه كه به سؤالات  دسترسي داشته اند دستگير و سپس آزاد شدند.
خدادادكاشي در خاتمه ابطال نتايج آزمون را عليرغم لو رفتن سؤالات  رد كرد.
برخي كاركنان دانشگاه سؤال ها را فروخته اند
در عين حال عزتي پور سرپرست دفتر حقوقي دانشگاه پيام نور نيز ادعا كرد كه در فروش و لورفتن سؤالات تني چند از مسئولان برخي موسسات آموزشي بازداشت و با قرار وثيقه آزاد شدند.
وي گفت: البته مشخص نيست كه اين سؤالات  يا كليد آن در چه مرحله اي لو رفته است، ولي در اين كار برخي از كارمندان دانشگاه با مؤسسات همكاري داشته اند.
عزتي پور نيز عنوان كرد كه امكان ابطال نتايج آزمون وجود ندارد.
برگزاري آزمون دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور به سازمان سنجش واگذار شد
همچنين مدير روابط عمومي سازمان سنجش نيز با بيان اينكه آزمونها تاكنون توسط خود دانشگاه پيام نور برگزار شده است، گفت: سازمان سنجش در برگزاري اين آزمون هيچ نقشي نداشته است.
بسطامي همچنين خبر داد كه از اين پس آزمون دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور توسط سازمان سنجش برگزار مي شود.
وزارت علوم از مسئولان دانشگاه پيام نور توضيح بخواهد
تصميم به برگزاري آزمون مجدد از داوطلباني كه اسمشان از ليست قبولي ها حذف شده است، در حالي از سوي مسئولان دانشگاه اتخاذ شده كه گروهي از داوطلبان اين آزمون، شيوه شناسايي موجود و برخوردها را عادلانه نمي دانند و معتقدند كه چنانچه تخلف داوطلبان براي دانشگاه پيام نور مسلم شده است، چرا طبق آيين نامه با متخلفين برخورد نمي كنند.
به اعتقاد آنها، اين گونه رفتار دانشگاه پيام نور يعني حذف از ليست پذيرفته شدگان و دادن امكان شركت در آزمون مجدد خود حكايت از ترديد مسئولين دانشگاه از قطعيت و درستي شيوه مذكور دارد.
اين داوطلبان خواستار دخالت مسئولان وزارت علوم در حل اين مساله و پاسخگويي مسئولان دانشگاه نسبت به مساله فروش سؤالات  شدند.
معاون آموزشي وزارت علوم با ابراز بي اطلاعي از جزئيات اين امر، در عين حال عنوان كرد كه پيگير اين امر خواهد بود.

ستون شما
زلزله دوم در دانشگاه آزاد اسلامي واحد بم
شهريه كامل همراه با هزينه ميهمان

سال گذشته پس از وقوع زلزله در بم، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي رسماً اعلام كردند، دانشجويان دانشگاه آزاد بم ترم آينده را مي توانند به هر دانشگاهي كه مي خواهند به صورت ميهمان منتقل شوند و از پرداخت شهريه آن ترم نيز معاف هستند.
پس از زلزله ما از دانشگاه آزاد بم به صورت ميهمان به دانشگاه آزاد ورامين آمديم و اينك پس از گذراندن يك ترم در ورامين، مسئولان دانشگاه ورامين اعلام كردند بايد شهريه كامل ترم به اضافه يكصد هزار تومان هزينه ميهمان را به طور كامل و بدون هيچ تخفيفي پرداخت كنيد، در غير اين صورت از حضور شما در جلسه امتحان پايان ترم جلوگيري مي شود. در پاسخ اعتراض ماگفتند كه بخشنامه قبلي تغيير يافته و دستورالعمل جديد در اين زمينه صادر شده است و ترم بعد هم بايد به شهرستان بم برگرديد و آنجا ادامه تحصيل دهيد. واقعاً چه كسي بايد به اين مسأله رسيدگي كند؟
عده اي از دانشجويان دانشگاه آزاد واحد بم
ادامه تحصيل با اعمال شاقه
۱۵ سال است كه به عنوان تكنيسين مشغول به كار هستم. به خاطر اينكه مدرك من ديپلم بود و براساس طبقه بندي مشاغل در مراكز دولتي، از امتيازهايي محروم شده بودم، تصميم گرفتم ادامه تحصيل بدهم. چون براي سيستم ارتقاي شغلي به تجربه و لياقت كسي توجه نمي كنند و فقط مدرك را معيار قرار مي دهند. براي همين در دوره هايي كه متولي آن خانه كارگر و شخص آقاي محجوب بودند و توسط دانشگاه علمي- كاربردي برگزار مي شد، شركت كردم.
يك سال و نيم از آن تاريخ مي گذرد و در اين مدت براي ما فقط خون دل خوردن و صرف هزينه بسيار بوده است. دروسي كه ارائه مي شود، كاربرد چنداني ندارد. به طور مثال در سيلابس درسي MS-DOS گذاشته اند، در حالي كه الان سيستم عامل Windows مورد استفاده قرار مي گيرد. علاوه بر اين، دروس بدون پيش نياز ارائه مي شود. همچنين كلاسها را در نقطه اي از شهر برگزار مي كنند كه ما را به زحمت انداخته اند. چند خانم در ميان دانشجويان هستند كه انگار براي كسي مهم نيست چطور مي خواهند ساعت ۱۰ شب از حاشيه شهر، خودشان را به خانه برسانند.
آنها ترمي بيش از ۵۰ ؛ ۶۰ هزار تومان براي ما هزينه نكرده اند، در حالي كه بيش از ۱۵۰ هزار تومان مي گيرند، يك ذره هم خدمات نمي دهند.
قرار بود اول، كلاس هاي كارگاه در تهرانسر برگزار شود، اما بعد از دو سه هفته ما را به آنجا راه نمي دادند. دانشگاه هم پاسخي نمي  داد. مثل اينكه سر مسائل مالي با همديگر دچار مشكل شده بودند و ما اين وسط مانده بوديم.
تا حالا حدود يك ميليون هزينه كرديم، اما حالا بعد از يك سال و نيم به ما مي گويند، براي گرفتن مدرك فوق ديپلم بايد يك كنكور سراسري بدهيد و تكنيسين بشويد. كسي هست كه در اين باره پاسخگو باشد؟
جمعي از دانشجويان رشته ماشين ابزار

بازتاب
پاسخ دانشگاه آزاد
مشمول ضوابط آئين نامه دانشگاه شده است

در پي درج مطلبي با عنوان «يك ترم اضافه به خاطر اشتباه كاركنان دانشگاه آزاد» كه در قسمت «ستون شما» روزنامه مورخ ۲۳/۳/۸۳ درج شد روابط عمومي دانشگاه آزاد پاسخي را به روزنامه فرستاده است كه در پي مي آيد.
طبق آئين نامه آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي دانشجوياني كه در يك ترم معدل كمتر از ۱۲ كسب مي كنند و مشروط مي شوند، مشمول اعمال ضوابط مندرج در آئين نامه مربوطه خواهند بود و موظف به رعايت دروس پيش نياز و اخذ حداكثر ۱۴ واحد درسي هستند كه در ارتباط با دانشجوي ذكركننده اين مطلب نيز، ضوابط مربوط اعمال و ايشان نيز شخصاً مطالب درج شده در روزنامه را به دليل عدم آگاهي از مقررات و اشتباه شخصي دانسته و كتباً عذرخواهي كرده اند. ولي آن روزنامه بدون آشنايي با ضوابط و مقررات آموزشي و به طور يكطرفه اقدام به چاپ مطلب مذكور كرده است. در پايان نيز مهمترين اصل روزنامه نگاري و اطلاع رساني كه همانا اطمينان از صحت مطالب قبل از انتشار مي باشد را يادآوري مي كند.
پاسخ دانشگاه آزاد:
همه چيز رو به راه است

در پي درج مطلبي با عنوان «باكتري هاي عجيب و كمبود آب» در قسمت «ستون شما»، جوابيه اي از سوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر قدس تهيه شده است كه در پي مي آيد.
روشنايي سلف سرويس و راهروهاي دانشگاه به خوبي تأمين شده و مشكلي وجود ندارد. غذاي دانشگاه نيز از نظر كيفيت و بهداشت در حد مواد غذايي يارانه اي و مناسبي قرار دارد و تا كنون مشكلي در زمينه بهداشتي براي دانشجويي پيش نيامده است. همچنين آب مصرفي دانشگاه نيز مثل بقيه اماكن شهري از آب لوله كشي شهر تأمين مي شود. شايسته بود آن روزنامه قبل از درج اين مطلب با اندكي تعمق يابا اعزام خبرنگار خود از صحت مطالب، اطمينان حاصل مي نمود. چرا كه مهمترين اصل اطلاع رساني و روزنامه نگاري كه همانا اطمينان از صحت مطالب قبل از انتشار مي باشد متأسفانه در اين مورد رعايت نشده است.
گرايش بيشتر دختران ايراني
به تحصيلات دانشگاهي

براساس نتايج يك پايان نامه كارشناسي ارشد، جنسيت دانش آموزان در گرايش آنها به تحصيلات دانشگاهي مؤثر است.
پايان نامه دانشگاهي فريده عقيلي با عنوان «سنجش گرايش دانش آموزان سال سوم دبيرستان نسبت به ورود به دانشگاه و بررسي علل و عوامل آن»، ۳۰۳ نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبيرستاني تهران را مورد بررسي قرار داده و نشان مي دهد: ميزان عدم گرايش ورود به دانشگاه در بين پسران بيشتر از دختران است، به طوري كه ۵/۲۵ درصد پسران و ۴/۱۵ درصد دختران تمايلي به ادامه تحصيلات دانشگاهي از خود نشان نمي دهند.
براساس نتايج اين پايان نامه، عدم گرايش به تحصيل در دانشگاهها در ميان دانش آموزان كار و دانش بيشتر از ساير رشته هاي تحصيلي است. به طوري كه ۱/۳۰ درصد از دانش آموزاني كه در رشته كار و دانش تحصيل مي كنند، گرايش به رفتن به دانشگاه ندارند.
تور تركيه در دانشگاه صنعتي اصفهان
اردوي سياحتي- فرهنگي تركيه براي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار مي شود.
به گفته مدير امور فرهنگ و فوق برنامه اين دانشگاه اردوي مزبور به مقصد استانبول بوده و هزينه آن براي هر نفر، يك ميليون و۶۵۰ هزار ريال است.
معاون آموزشي دانشگاه تبريز:
تنها دانشجويان دكتري و ارشد مي توانند در تابستان از خوابگاه استفاده كنند

با موافقت شوراي دانشگاه تبريز، به دليل كيفيت پايين ترم هاي تابستاني در ترم تابستان براي دانشجويان دروس اختصاصي ارائه نمي شود.
دكتر صادقي، معاون آموزشي دانشگاه تبريز در اين باره گفت: شوراي دانشگاه به دليل اين كه كيفيت ترم هاي تابستان به اندازه كيفيت ترم هاي عادي سال تحصيلي نيست و زمان كمي نيز در اختيار دانشجويان مي باشد با عدم ارائه دروس در تابستان موافقت نموده و در تابستان دروس اختصاصي ارائه نمي شود و دروس عمومي نيز تنها براي دانشجويان سال آخر، شاهد و برخي دانشجويان داراي شرايط خاص داده مي شود.
وي افزود: براي ترم تابستاني امسال امور ايثارگران دانشگاه تبريز ۱۱ ماده درسي ارائه كرده كه ۳۷۱ نفر از دانشجويان ثبت نام نموده اند و كلاسهاي آنها بعد از ۲۲ تير ماه برگزار مي شود.
وي همچنين در مورد تعطيلي خوابگاه هاي اين دانشگاه گفت: در تابستان تنها براي دانشجويان دكتري و ارشد خوابگاه داده شده و خوابگاه هاي دانشجويان كارشناسي از اواسط تير ماه امسال تا اواخر شهريور ماه زمان انتخاب رشته اول سال تحصيلي ۸۴-۸۳ تعطيل است.

جيك جيك نامه
مثل يك خط بي هدف
قلم رو گذاشتم روي كاغذ. بي هدف خط هاي جورواجور را به هم وصل كردم و بعد ديدم يك آدم كشيدم. يك دستش بلند و كلفت... و دست ديگرش نازك و كوتاه. آن دستي كه كلفت بود، انگشت داشت. انگشت هاي بدقواره كه بدجوري داشتند از هم سبقت مي گرفتند.
فكر كن بعدازظهر باشد، بيكار و علاف هم باشي، دراز هم كشيده باشي... ديگه همه چيز فراهمه تا كسالت يقه آدم را بگيرد.
امروز صبح همكلاسي ام [!] از شهرستان زنگ زده بود. گفت نمره هاي آخرين امتحان را زدند روي برد دانشگاه. مي گفت پايين ترين نمره، سه و نيم بوده.
اول خنديدم، بعد كنجكاو شدم بدونم،   كدوممون آنقدر زرنگ بوده ايم و گل به اين بزرگي را كاشته ايم. بعد از اينكه صداشو شنيدم، هم خنده ام ماسيد، هم صدام گرفت.
۴ واحد، ۴ واحد مفت و بيخود از دستم رفت.
اينقدر از دست خودم عصباني ام كه مي خوام با همين مداد بزنم تو سرم. وقتي ياد شب امتحان مي افتم، بيشتر عصباني مي شم. تا صبح بيدار بودم. حتي يك ساعت هم نخوابيدم، خسته بودم، ولي استرس نمي گذاشت چشمهامو ببندم. همش حرف هاي استاد جلوم رژه مي رفت.
- بابت هر غيبت نيم نمره، واي به حالت اگه پايان ترم، نمره كامل نگيري.
اينارو بعد از امتحان ميان ترم بهم گفته بود. آخه نمره خوبي گرفته بودم ولي حتي ۲ بار هم سركلاس نرفتم. ساعت كلاس، استاد فرمول هارو پاي تخته مي نوشت، بچه ها يادداشت مي كردند و من توي اتاق فوق برنامه، چيپس مي خوردم... استاد تمرين ها را حل مي كرد و من همون ساعت، دكور اتاق كميته علمي را عوض مي كردم...
حالا دارم با خودم فكر مي كنم از مهر به بعد، استاد چه برنامه اي داره و من توي اون ساعت چه كاري بايد انجام بدم!؟
Piyana-jikjikname@yahoo.com

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |