شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۴۰
نگاهي به سيستم آموزشي دانشگاه اروپاي مركزي در مجارستان
بورس دانشجويان خارجي
000792.jpg
آزاده ثبوت
مجارستان از كشورهاي زيبايي است كه در قلب اروپاي مركزي واقع شده است. اين كشور داراي جاذبه هاي توريستي فراوان است و در حال حاضر بورس دانشجويان خارجي در اروپا محسوب مي شود. زيرا علاوه بر اينكه زبان تدريس در دانشگاههاي اين كشور انگليسي است و مدارك اعطايي از سوي دانشگاههاي آن از اعتباري بين المللي برخوردار است، هزينه هاي زندگي و تحصيل نيز در اين كشور يك سوم و گاهي نصف هزينه كشورهاي اروپاي غربي است.
دانشگاه اروپاي مركزي يك نهاد بين المللي معتبر در آموزش تحصيلات تكميلي در شاخه هاي علوم انساني و علوم اجتماعي به شمار مي رود و به عنوان يك كانون پژوهش پيشرفته، گفتمان دانشگاهي را تسهيل بخشيده و رهبران و پژوهشگران نسل آينده را تربيت مي كند.
مقاطع تحصيلي
۱- كارشناسي ارشد MA,Ms program
۲- دكترا ph.d program
طول دوره هاي ارائه شده در مقطع كارشناسي ارشد، معمولاً ده ماه است و اين ده ماه، شامل يك دوره سه هفته اي اجباري پيش دانشگاهي، دو نيم سال تحصيلي دوازده هفته اي و يك ترم بهاره دو ماهه است. آموزشهاي ارائه شده در دوره پيش دانشگاهي در زمينه زبان انگليسي، زبان مجار و مباني كامپيوتر است. دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد، علاوه بر ارائه پايان نامه و اجراي پروژه تحقيقاتي ملزم به گذراندن ۳۲ واحد درسي نيز هستند. طول دوره هاي ارائه شده در مقطع دكترا معمولاً ۳ تا ۶ سال است. دانشجويان، در پايان سال اول در آزمون جامع مرتبط با رشته خود شركت مي كنند و حداكثر ۵ سال فرصت دارند تا نسبت به تكميل پايان نامه خود اقدام كرده و از آن دفاع كنند.
CEUبا اعطاي كمك هزينه تحصيلي، هزينه زندگي و تحصيل دانشجويان دوره دكترا را كه به منظور تكميل تحقيقات خود در سفرهاي مطالعاتي به ساير كشورها، خاصه آمريكاي شمالي و اروپاي غربي به سر مي برند، تأمين مي كند.
دانشكده ها و برنامه ها
دپارتمانهاي دانشگاه اروپاي مركزي شامل دپارتمان هاي اقتصاد، علوم محيطي، مطالعات جنسيتي، تاريخ، فلسفه، مطالعات حقوقي، روابط بين الملل و مطالعات اروپايي، رياضيات كاربردي، علوم سياسي، علوم انساني، جامعه شناسي و مردم شناسي اجتماعي و بازرگاني است.
دپارتمان اقتصاد
دوره هاي ارائه شده در اين دپارتمان شامل دوره هاي دوساله كارشناسي ارشد و دوره هاي چهار ساله دكترا مي باشد. دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد، ملزم به گذراندن ۵۶ واحد درسي و ارائه پايان نامه هستند. واحدهاي ارائه شده در سال اول شامل مباحثي مقدماتي از اقتصاد استاندارد و در سال دوم واحدهاي تخصصي اين رشته است.
متقاضيان ثبت نام در اين دوره، علاوه بر احراز شرايط عمومي بايد از مهارتهاي رياضي مطلوبي برخوردار بوده و در آزمون برگزار شده از سوي دپارتمان پذيرفته شوند.
هدف از دوره هاي ارائه شده در سطح دكترا نيز، آماده سازي دانشجويان جهت تدريس، فعاليتهاي پژوهشي ويژه، ارائه خدمات دولتي در سطوح بالا و مشاركت فعالانه در تجزيه و تحليل هاي اقتصاد بازار و گذارهاي اقتصادي است.
اين دپارتمان همه ساله ده دانشجو را در مقطع دكترا مي پذيرد. متقاضيان علاوه بر احراز شرايط عمومي بايد مدرك كارشناسي خود را در رشته هاي اقتصاد، رياضيات يا آمار كسب كرده و با نظريه اقتصاد و روش شناسي تحقيق، آشنايي كافي داشته باشند.
دپارتمان مطالعات جنسيتي
دوره هاي ارائه شده در اين دپارتمان، شامل كارشناسي ارشد مطالعات جنسيتي و دكتراي مطالعات جنسيتي تطبيقي است.
طول دوره كارشناسي ارشد ۱۰ ماه و طول دوره دكتراي اين رشته ۳ سال است. تعداد واحدهايي كه دانشجويان در دوره كارشناسي ارشد مي گذرانند ۳۲ واحد و در دوره دكترا ۵۸ واحد است. دوره دكترا در مطالعات جنسيتي تطبيقي، يك برنامه ميان رشته اي است كه بر رويكردي منسجم و تطبيقي تمركز يافته و هدف آن توسعه مطالعات جنسيتي و ارتباطات متقابل آن با مفاهيمي چون طبقه اجتماعي، قوميت، نژاد، گرايشهاي جنسيتي با تأكيد بر الگوهاي اجتماعي و فرهنگي متغير در اروپاي شرقي و مركزي است.
دپارتمان تاريخ
دوره هاي ارائه شده در اين دپارتمان، شامل كارشناسي ارشد تاريخ اروپاي مركزي و دكتراي تاريخ تطبيقي اروپاي مركزي، شرقي و جنوب شرقي است. طول دوره تحصيل در اين دپارتمان نيز، در مقطع كارشناسي ارشد ۱۰ ماه و در مقطع دكترا ۳ سال است. تعداد واحدهاي دوره كارشناسي ارشد ۳۲ واحد و در دوره دكترا ۵۶ واحد شامل فعاليتهاي كلاسي، مشاوره، نگارش پايان نامه، استادياري و... است. پژوهشهاي ارائه شده در سطح كارشناسي ارشد بايد در دو سطح نظري و روش شناختي و پيرامون موضوعاتي از قبيل انسجام لايه هاي مختلف فرآيندهاي تاريخي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي، پيوستگي تاريخ و نظريه و ديدگاههاي تطبيقي در تاريخ نگاري باشد.
دپارتمان روابط بين الملل و مطالعات اروپايي
دوره هاي ارائه شده در اين دپارتمان، شامل كارشناسي ارشد روابط بين الملل و مطالعات اروپايي و دكتراي روابط بين الملل در علوم سياسي است. طول دوره تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد اين دپارتمان ۱۰ ماه بوده و دانشجويان موظفند ۳۲ واحد درسي را در طي آن بگذرانند.
دپارتمان مطالعات قرون وسطايي
دوره هاي ارائه شده در اين دپارتمان شامل كارشناسي ارشد و دكتراي مطالعات قرون وسطا مي باشند. از آنجايي كه اين دوره، يك برنامه بين رشته اي محسوب مي شود، دانشجويان رشته هاي تاريخ، ادبيات، زبان شناسي، تاريخ هنر، فلسفه، باستان شناسي و... نيز مي توانند در آن شركت كنند.
همچون ساير برنامه هاي دوره دكتراي CEU، در اين دپارتمان نيز فرصتهاي تحقيقاتي چندي به دانشجويان اعطا مي شود. حوزه هاي اصلي تحقيق در اين دپارتمان شامل مباحث تاريخ نهادها و انديشه ها ست كه از اين ميان مي توان به مسيحيت لاتين و ارتدكس، ارتباط متقابل اديان، اقتصاد و تاريخ، تاريخ زندگي روزمره، تاريخ هنر و معماري، باستان شناسي، فلسفه، ادبيات و زبانهاي قرون وسطي و مطالعات روم شرقي اشاره كرد.
برنامه مطالعات ناسيوناليسم
دوره هاي برگزار شده تحت اين برنامه، شامل كارشناسي ارشد و دكتراي مطالعات ناسيوناليسم است. هدف اصلي اين دوره، آشنا ساختن دانشجويان با مباحث نظري و تجربي مفاهيم ناسيوناليسم، تضاد قومي، حمايت از اقليت ها و مفاهيم مرتبط با جهاني شدن است. از آنجايي كه ناسيوناليسم از لحاظ ساختاري يك مفهوم بين رشته اي است دانشجويان به مطالعه مباحثي چون تاريخ، اقتصاد اجتماعي، مطالعات حقوقي، مردم شناسي، جامعه شناسي، روابط بين الملل و علوم سياسي نيز مي پردازند.
دپارتمان فلسفه
اين دپارتمان دوره دكتراي فلسفه را در ۳ سال برگزار مي كند. در اين ۳ سال، دانشجويان ملزم به گذراندن ۲۸ واحد درسي، آزمون جامع، واحدهاي خاص پايان نامه، ارائه پايان نامه و دفاعيه مي باشند. پژوهشهاي انجام شده در اين دپارتمان نيز در موضوعاتي چون معرفت شناسي، فلسفه تاريخ، فلسفه سياسي و اخلاق و متافيزيك معاصر تمركز يافته است.
مركز برنامه هاي ويژه (SEP)
برنامه هاي ويژه CEU شامل سه بخش است: پروژه هاي ويژه (SPO)، دانشگاه تابستاني CEU SUN)) و مركز دوره هاي فوق برنامه. SEP در راستاي اهداف خود، پروژه هاي مؤسسه open society را مورد حمايت علمي و سازماني قرار داده و برنامه هاي ويژه اي به استادان دانشگاه، محققان و كارشناسان اروپاي شرقي، مركزي، روسيه، مغولستان و ساير دموكراسيهاي نوظهور ارائه مي كند. فعاليتهاي SEP در سه سطح خود منطقه اي، فرامنطقه اي و ملي انجام مي شود.
كتابخانه CEU
كتابخانه دانشگاه اروپاي مركزي بوداپست كه در ژوئن ۱۹۹۲ تأسيس شد، در مركزيت فضاي آموزشي بوداپست قرار گرفته است. اين كتابخانه با ۲۰۰۰ مترمربع مساحت، داراي چهار سالن مطالعه و يك كتابخانه مولتي مديا است، همچنين ۲۴ كامپيوتر متصل به شبكه اينترنت و كتابهايي در حوزه هاي علوم اجتماعي و سياسي، روابط بين الملل، فلسفه، مطالعات حقوقي و بازرگاني، تاريخ، اقتصاد، مطالعات جنسيتي، هنر و ادبيات، مطالعات قرون وسطا، ناسيوناليسم و علوم محيطي موجود است. كتابخانه CEU بزرگترين مجموعه مواد آموزشي به زبان انگليسي را در رشته هاي علوم انساني و علوم اجتماعي در اروپاي شرقي و مركزي داراست. اين كتابخانه، همچنين داراي ۱۲۰ هزار مونوگراف (تك پژوهي) و ۱۲۰۰ نشريه كه ۸۰% آن به زبان انگليسي است به همراه مجموعه وسيعي از اسناد تحقيقاتي و پايان نامه هاي پژوهشي است. براي كسب اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به: www.ceu.hu

با دانشگاهها
نتايج يك پژوهش درباره پنج هزار دانشجوي اروپايي
شيك پوش شدن نخستين اولويت فارغ التحصيلان

نتايج بررسي اخيري كه بر روي پنج هزار دانشجو انجام شده حاكي از اين است كه اين دانشجويان پس از فارغ التحصيل شدن و پيش از شروع به كار حدود دو هزار پوند خرج لباس و ساير ملزومات خود مي كنند. اين افراد پيش از شروع نخستين شغل خود به طور متوسط ۲۰۵ پوند براي لباس، ۲۲ پوند براي كيف و لوازم ديگر، ۲۴ پوند براي آرايش، ۵۰ پوند براي كتاب يا ديگر وسائل مورد نياز و ۱۵۰۰ پوند براي رفت وآمد به محل كار خود هزينه مي كنند. اين در حالي است كه حقوق آنها زمان شروع به كار ۱۶۰۰ پوند بوده و تقريباً سي درصد كمتر از مبلغ مورد انتظار آنهاست.
يك چهارم اين دانشجويان مي گويند كه هزينه هاي اصلي آنها بيش از درآمد ماهيانه  آنها است و ۳۶ درصد آنها نيز در آخر ماه ديگر پولي برايشان باقي نمي ماند.
در همين حال سه چهارم فارغ التحصيلان وام دانشجويي دارند، نيمي از آنان قادر به پرداخت بدهي خود نبوده و يك نفر از هر پنج نفر ماهانه صد پوند براي بازپرداخت بدهي هايش مي پردازد.
در حقيقت بسياري از فارغ التحصيلان احتمالاً پيش از شروع اولين روز كاري خود، ناگزير از گرفتن وام خواهند بود، زيرا بنا بر نتايج اين تحقيق فارغ التحصيلان بايد در مجموع ۳۷۸ ميليون پوند براي آماده كردن خود براي شروع به كار هزينه كنند.
كتابخانه دانشگاه موناش آفريقاي جنوبي
كتابخانه دانشگاه موناش آفريقاي جنوبي در سال۲۰۰۰ همزمان با تأسيس دانشگاه موناش آفريقاي جنوبي تأسيس شد.اين كتابخانه يكي از مجهزترين كتابخانه هاي آفريقاي جنوبي بوده و دانشجويان كليه رشته ها مي توانند از اين مجموعه براي تحقيق و پژوهش استفاده كنند.
اين كتابخانه مجهز به بخش ديجيتالي بوده و از اين رو دسترسي به اين كتابخانه آسان است.
براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به آدرس اين مركز مراجعه كنيد:
http://www.monash.ac.za/library صفحه الكترونيك (وب سايت index.html/ : (
پست الكترونيك :
salibrary @ lib.monash.edu
تلفن: ۲۷۱۱۹۵۰۴۰۵۰

مراكز معتبر علمي
مركز تحقيقات سانتا اف- اي آمريكا
مركز تحقيقات سانتا اف- اي آمريكا (SFI)، مركزي است غيرانتفاعي و خصوصي كه در سال ۱۹۸۴ در نيومكزيكو در آمريكا تأسيس شد.
اين مركز به عنوان مركزي واسطه براي برقراري ارتباط بين محققين و پژوهشگران فعاليت مي كند.
علاوه بر اين پژوهشگران اين مركز راه هاي جديد تحقيق و پژوهش را ارائه كرده و پژوهشگران را براي دستيابي به نتايج بهتر ياري مي كنند.
اين مركز هر ساله با برگزاري همايش، نشست هاي داخلي و... زمينه ارتباط بيشتر پژوهشگران را فراهم مي كند.
چالش انگليس در جذب دانشجوي خارجي
محققان دانشگاه ليدز در گزارش ماه مارس خود درباره به خطر افتادن موقعيت انگليس در جذب دانشجو به علت پيوستن ده كشور جديد به اتحاديه اروپا هشدار دادند.
000795.jpg

بررسي اين محققان نشان مي دهد، آلمان و فرانسه در جذب دانشجويان علوم تمام مقاطع از لهستان و كشورهاي ديگر بلوك شرق بسيار موفق تر بوده اند و انگليس ممكن است در اين كار دچار شكست شود.
اكنون آلمان و اتريش از جمله بهترين گزينه ها براي نخبه ترين دانشجويان خارجي هستند و برنامه هاي مالي و دوره هاي زبان انگليسي با شرايط مناسب به آنها ارائه مي دهند. در اين گزارش كه به عوامل جابه جايي دانشمندان در سطح بين المللي نيز مي پردازد، آمده كه انگليس كشور بسيار خوبي براي كار است چرا كه پيشرفت هاي شغلي در زمينه علوم در اين كشور فقط به مهارت و دانش بستگي دارد در حالي كه در ساير كشورها، عوامل ديگري براي تعيين متصديان بهترين سمت ها در نظر گرفته مي شوند. در اين بررسي هم چنين به كاهش جابه جايي زنان تحصيلكرده با افزايش سن آنها اشاره شده است. زنان كه بيشتر از مردان براي تحصيل به خارج از كشور مي روند، در مقاطع بالاتر كمتر شركت كرده و به علل خانوادگي و شغلي از ادامه تحصيل باز مي مانند.
شبنم جعفرزاده
منبع: گاردين

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |