شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۰ - Jul 17, 2004
عقل و مشكلات
امام علي (ع): بر مشكلات روزگار، جز به ياري خرد، نمي  توان چيره گشت.
(بحار ۷۸/۷)
امروز با حافظ
منم كه ديده نيالوده ام به بد ديدن
منم كه شهره شهرم به عشق ورزيدن
كه تا خراب كنم نقش خود پرستيدن
به مي پرستي از آن نقش خود بر آب زدم
در تركيه و ايران برگزار مي شود
كنگره بين المللي استاد شهريار
010344.jpg
تهران - خبرگزاري كار ايران : سفير جديد تركيه در ايران كه براي بازديد از اماكن تاريخي و فرهنگي و همچنين آشنايي با پتانسيل هاي اقتصادي آذربايجان شرقي به تبريز سفر كرده بود با دكتر محمد علي سبحان اللهي استاندار آذربايجان شرقي ديدار و گفت وگو كرد.
بوزكورت اران سفير تركيه در تهران در اين ديدار گفت: قبل از آغاز ماموريت در ايران، سفير كشورش در يونسكو سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد بوده و آشنايي لازم با پيشينه درخشان فرهنگي و تاريخي ايران را دارد. وي گفت: طبق هماهنگي هاي به عمل آمده بين مسئولان فرهنگي دو كشور كنگره بزرگ استاد شهريار در ايران و تركيه به طور مشترك برگزار خواهد شد. به گفته وي، هم اكنون در دانشگاه هاي تركيه ۱۱ كرسي زبان و ادبيات فارسي داير شده است و طبق قراردادهاي منعقده بين مقامات دانشگاهي دو كشور رشته زبان و ادبيات تركي استانبولي در دانشگاه تبريز نيز داير خواهد شد.
دكتر محمد علي سبحان اللهي، استاندار آذربايجان شرقي در اين ديدار با اشاره به روابط حسنه دو كشور همسايه در طول تاريخ و همكاري هاي نزديك در سازمان كنفرانس اسلامي و اكو گفت: استان آذربايجان شرقي آماده همه نوع همكاري متقابل با تركيه است.
وي افزود:  بيشترين دانشجويان ايراني مقيم تركيه را آذري هاي ايران تشكيل مي دهند و در طول تاريخ نيز تجار تبريزي و استانبولي رابطه نزديكي با هم داشته اند.
وي آمادگي دانشگاه تبريز را براي ايجاد رشته زبان و ادبيات تركي استانبولي اعلام كرد و گفت: با ايجاد اين رشته در دانشگاه تبريز دانشجويان مي توانند به منابع علمي به زبان استانبولي دسترسي داشته باشند.
سفير تركيه در ايران و هيات همراه در سفر به تبريز از مقبره الشعرا و بازار تبريز بازديد و با تجار و بازرگانان تبريزي نيز مذاكراتي انجام داد.

افزايش دستمزد سينماگران ممنوع شد
اتحاديه  تهيه كنندگان، طي اطلاعيه اي نسبت به افزايش دستمزدها در سينماي ايران، هشدار داد.
در اين اطلاعيه آمده است: از آنجا كه ضروريست، تهيه كنندگان نسبت به حفظ تعادل بين هزينه و درآمد توليد فيلم مراقبت نمايند و اين جزء وظايف اصلي آنها مي باشد لازم است هر يك از اعضاء محترم در انعقاد قراردادها از افزايش غيرمنطقي و بي رويه هزينه ها و دستمزدها جلوگيري كنند.
اين اطلاعيه با عنوان اين مطلب كه در صورت مواجهه با مواردي كه به پرداخت دستمزدهاي غيرمعمول منجر خواهد شد با شوراي مركزي اتحاديه مشاوره و از اقداماتي كه موجب اغتشاش در روند توليد مي شود خودداري فرمائيد، آورده است: ذكر اين نكته ضروري است كه درآمدهاي بخش عظيم فيلم هاي سينمايي اكران شده بعد از گذشت مدت ها هنوز نتوانسته هزينه هاي توليد را جبران نمايد و در چنين وضعيتي، افزايش هزينه ها و دستمزدها، كليت سينماي ايران را مورد تهديد و تعرض قرار مي دهد و كار و اشتغال بسياري از دست اندركاران را به علت احتمال تعطيلي و ركود توليد فيلم با خطر مواجه مي سازد.
اتحاديه  تهيه كنندگان در ادامه آورده است: شوراي مركزي اتحاديه ، بنا به وظيفه صنفي خود و همچنين درخواست عمومي اعضاء نسبت به نظارت بر قراردادها و جلوگيري از افزايش بناحق و بي دليل دستمزدها، اقدامات مقتضي را بعمل خواهد آورد و در صورت مشاهده با افرادي كه متأسفانه بي تفاوت بوده و به مسئوليت هاي خود نسبت به سينما و صنف واقف نباشند برخود صنفي و انضباطي لازم را خواهد كرد.

بليت تئاتر روزهاي يكشنبه نيم بها شد
طرح بليت نيم بهاي تئاتر ويژه روزهاي يكشنبه به تصويب رسيد.
حسين پارسايي، دبير شوراي مشورتي تئاتر شهر ضمن اعلام اين خبر به ايسنا گفت: بليت كليه تالارهاي زيرنظر مركز هنرهاي نمايشي روزهاي يكشنبه به صورت نيم بها فروخته مي شود.
وي اجراي اين طرح را جهت جذب مخاطبان بيشتر براي تئاتر دانست و تصريح كرد: معمولا يكي از روزهاي اول هفته ويژه بليت نيم بها در نظر گرفته مي شود كه اين طرح براي سينما در روزهاي شنبه به اجرا درمي آيد و حال براي تئاتر روزهاي يكشنبه در نظر گرفته شده است.لازم به ذكر است روزهاي يكشنبه معمولاً روزهاي شلوغي در تئاتر است و انتظار مي رود با اجراي اين طرح، استقبال از نمايش ها بيشتر شود.

كنسرت كامكارها در كرمانشاه
گروه كامكارها، كه از آنها به عنوان منسجم ترين گروه تاريخ موسيقي ايران ياد مي شود ، در روزهاي ۱۵ و ۱۶ مرداد در كرمانشاه اجراي برنامه خواهند داشت. اين برنامه به سرپرستي هوشنگ كامكار اجرا خواهد شد.

ششمين كنفرانس زبان شناسي خاورميانه در تهران برگزار مي شود
ششمين كنفرانس زبان شناسي درسطح خاورميانه برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كنفرانس در دانشكده ادبيات فارسي و زبان هاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي از ۷ تا ۹ مردادماه برگزار مي شود.
در اين كنفرانس استاداني از كشورهاي عربي و هندوستان شركت خواهند كرد و از ايران استادان زبان شناسي از جمله: يدالله سمره، علي محمد حق شناس، ويدا شقاقي، ايران كلباسي، رضا زمرديان، مهدي مشكوه الديني، نادر جهانگيري، لطف الله يارمحمدي، محمد دبيرمقدم و سيد محمد ضيا حسيني شركت خواهند داشت.

تازه هاي دنياي رسانه ها
چرا روسيه ابراز ضعف مي كرد
گزارش هاي پراكنده اي در رسانه هاي آمريكا انتشار مي يابد كه نشان مي دهد «اظهار ضعف» روسيه آن گونه كه در آمريكا و غرب باور شده بود صحت ندارد و اين گزارش ها باعث تعجب ناظران بي طرف امور جهاني شده است. از گزارش هاي پراكنده رسانه هاي آمريكايي كه به نظر مي رسد يك پيش درآمد باشد چنين برمي آيد كه آن طور كه روسيه در سال هاي اخير وانمود كرده است، نه فقير آن چناني است و نه اين كه به قدرت رديف ۲ تنزل كرده است. اين گزارش ها حكايت از آن دارد كه روسيه همچنان بيش از آمريكا داراي سلاح هاي اتمي است كه در سال هاي اخير تبديل به احسن شده اند و يا در دست تعويض قطعات كهنه هستند. موشك هاي دور برد روسيه نوسازي شده اند و چند نوع تازه بر آنها اضافه شده است. تعداد بمب افكن هاي دقيق و دور پرواز و نيز زيردريايي هاي اتمي تعرضي روسيه همچنان بيشتر از آمريكاست. زير دريايي هاي روسيه هنگام عبور در دريا، ديگر مانند گذشته توليد صدا نمي كنند كه رهگيري شوند. روسيه به مراتب كمتر از آمريكا بدهي مالي دارد. بيش از نياز داخله اش غله توليد مي كند. صادرات نفت آن به صورت چشمگير افزايش يافته و تقريباً كسري تراز بازرگاني خارجي ندارد. به همه اين پيشرفت ها، بدون تبليغ و سر و صدا نائل آمده و امكان داده است كه در خارج تا مي توانند ضعف هاي آن را منعكس كنند. ضعف هايي را كه در اين مدت وانمود كرده براي كاستن از خصومت دشمنان دوران جنگ سرد و به فراموشي سپرده شدن شهرت خشونت، و عمدتاً به منظور جلب كمك مالي و دور شدن از معارضات جهاني بوده است. روسيه در جريان رويدادهاي اخير جهان باز هم دست از تماشاگر بودن برنداشته و به اين پيشه بدون قبول تعهد ادامه داده است. از اين نشستن و تماشا كردن برد و باخت ديگران چنين بر مي آيد كه در انتظار فرصت مناسب است. اين آسان گيري ها تنها يك دشواري براي روسيه پديد آورد و آن رخنه بسيار خارجي ها به آن كشور و نفوذ در برخي افراد و رسانه ها بود كه با به كارگيري كارشناسان و تاكتيك هاي كا. گ. ب در روزهاي اخير اين مسئله هم حل خواهد شد. در اين مدت، مسكو دوستي خود را با چين تقويت كرده و دو دولت به نوعي اتحاد نظامي ـ اقتصادي دست يافته اند كه چند روز پيش وزير دفاع روسيه در پي ديدار با همتاي چيني خود به آن اعتراف كرد. روسيه همزمان با نزديك شدن به چين، وسيعاً به تقويت نظامي هند كه هنوز شكست نظامي دهه ۱۹۶۰ از چين را فراموش نكرده، دست زده است. روسيه مي داند كه چين مسئله درجه اول و دوم و حتي پنجم هند نيست. مسكو در اين مدت در زمينه تكنولوژي الكترونيك به پيشرفت هاي تازه دست يافته و فقط اخيراً بود كه به اين پيشرفت ها اشاره كرد و اعلام داشت كه آماده ورود به ميدان جهاني رقابت «نرم افزار» است.
گم شدن ديسك هاي اطلاعات محرمانه اتمي آمريكا
پنجشنبه شب شبكه هاي تلويزيوني سه گانه آمريكا با نگراني گزارش كردند كه هفتم ژوئيه (هشت روز پيش از آن) دو ديسك اطلاعات محرمانه مربوط به اسرار اتمي از آزمايشگاه لاس آلاموس در ايالت نيومكزيكو كه از آغاز كار وابسته به دانشگاه كاليفرنيا بوده است ناپديد و از آن زمان موقتاً همه بررسي ها كه نياز به مراجعه به اطلاعات طبقه بندي شده دارد متوقف شده است. نخستين بمب اتمي جهان در همين آزمايشگاه توليد شده بود كه ۱۷ ژوئيه (روزي چون امروز) در سال ۱۹۴۵ در صحرايي در همان نزديكي آزمايش شد و بمب هاي دوم و سوم، سه هفته بعد بر ژاپن فرو افكنده شدند. لابراتوار «لاس آلاموس» كه اينك ۱۲ هزار تن در آن كار مي كنند از دوران جنگ جهاني دوم بزرگترين مركز توليد سلاح هاي هسته اي آمريكا بوده است. اين نخستين مسئله از اين دست نيست كه در لابراتوار لاس آلاموس روي مي دهد. چهار سال پيش يك دانشمند تايواني تبار اين آزمايشگاه، به نام دكتر «ون هو» متهم شد كه قسمتي از اطلاعات محرمانه را از يك رايانه حفاظت شده به ديسك معمولي رايانه شخصي اش منتقل كرده است. اخيراً هم اعلام شد كه يك دسته كليد مربوط به بعضي اطاق هاي لابراتوار گم شده است. اين وضعيت در حالي است كه دولت آمريكا به دولت هاي ديگر فشار وارد مي سازد كه مراقبت كنند اسرار توليد سلاح هاي اتمي به دست كشورهاي ديگر و گروه هاي تروريستي نيافتد.
احتمال حذف «چني» از انتخابات دوم نوامبر
ديروز در حالي كه رسانه هاي آمريكا گزارشي از احتمال حذف «چني» از انتخابات دوم نوامبر مي دادند خود او گفت كه چنين خبري نيست و او در انتخابات آينده نامزد معاونت بوش خواهد بود. شبكه سي. بي. اس گفت كه پزشك «چني» به دليل بيماري قلبي اصرار به عدم شركت او در انتخابات دارد، ولي روزنامه ها نوشته بودند كه در محافل داخلي حزب جمهوريخواه بحث از اين است كه اگر «چني» نامزد معاونت باشد شانس پيروزي اين حزب (جورج بوش) بسيار ضعيف خواهد بود زيرا در سه سال گذشته پيرامون چني حرف هايي زده شده از جمله او را گرداننده اصلي كاخ سفيد مي دانند و گفته اند كه حمله نظامي به عراق نقشه او بوده و پارتي بازي هاي متعدد براي كمپاني هاليبرتون كه قبلاً رياست آن را بر عهده داشته كرده و اخيراً هم علني شده كه دختر او يك همجنس باز است و اين براي حزبي محافظه كار چون حزب جمهوري خواه قابل قبول نيست. از سوي ديگر، «مايك ديتكا» مربي فوتبال (فوتبال آمريكايي) و مفسر اين مسابقه ها هم از نامزدي سناتوري ايالت ايلي نوي از سوي حزب جمهوريخواه انصراف داد. هنوز معلوم نيست كه وي بر اثر مخالفت همسرش كه نمي خواست شوهر ۶۴ ساله اش در اين سن وارد سياست شود كناره گيري كرده و يا اين كه حزب جمهوري خواه از اظهارات سه روز پيش او خشمگين شده و او را مجبور به دادن انصراف كرده است. ديتكا گفته بود كه اگر انتخاب شود، در واشنگتن «سياهي لشكر» نخواهد بود و اجازه نخواهد داد كه از او مانند يك مهر لاستيكي استفاده كنند.
توني بلر در خطر سقوط
نتيجه انتخابات ميان دوره اي دو روز پيش انگلستان كه در حوزه هاي «لاسستر ساوت» و بيرمنگام صورت گرفت نشان داد كه تا چه حد مردم انگلستان نسبت به توني بلر كه با دادن گزارش خلاف واقع، كشورشان را وارد جنگ عراق كرد و خاطره دوران استعمار را در جهانيان زنده ساخت بدبين و از او ناراضي هستند. در حوزه لاسستر ساوت، نامزد حزب كارگر(حزب توني بلر) از نامزد حزب ليبرال شكست خورد، حال آن كه كرسي اين حوزه از پنجاه سال پيش در دست حزب كارگر بوده است. در حوزه كارگرنشين بيرمنگام نيز نامزد حزب كارگر تنها با اكثريت ۵۰۰ رأي پيروز شد حال آن كه در انتخابات قبلي، برتري اين نامزد بيش از ۱۲ هزار رأي بود. روزنامه هاي انگلستان نوشته اند كه نتيجه اين دو حوزه وضعيت توني بلر را در انتخابات عمومي آينده روشن ساخته است.

نگارستان
آندره پوزو
010341.jpg
تمثيل كار تبليغي عيسويان - ۹۴-۱۶۶۱. نقاشي سقف سالن كليساي سن لنازيو / رم
آندره پوزو يكي از برجسته ترين نقاشان تزئيني فضاي داخلي سبك باروك است. نقاشي سقف كليساي سن لنازيو نشان دهنده گستردگي آتش عشق در ميان گروه عيسويان است. اين اثر نه تنها به عنوان عمده ترين اثر پوزو محسوب مي شود، بلكه همچنين پايه گذاري نقاشي وهم انگيز سقف در دوره باروك به شمار مي رود. تصوير رهايي انسان از كفر و بي ايماني، مأموريتي بوده كه پوزو براي خود در نظر گرفته است.
چهار شعاع نور از فضاي وسط صحنه به چهار قسمت تصوير تابيده است. از طرفي معماري وهم انگيز سالن به گونه اي نقاشي شده كه با هماهنگي به معماري واقعي آن مي پيوندد. نقاش با اجراي مفاهيم فني كامل و دقيق پرسپكتيو، بر خطوط محو و مرزهاي نامشخص ميان خيال و واقعيت احاطه دارد.

برگي از تاريخ
استيضاح هژير
۱۷ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر استيضاح هژير كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال ۸۳۰ ميلادي تاسيس مركز تاليف و ترجمه كتاب در بغداد از سوي ايرانيان. در سال ۱۴۸۷ تولد شاه اسماعيل صفوي. در سال ۱۷۰۴ افتادن جبل الطارق به دست انگليسي ها. در سال۱۸۴۱ انتشار نخستين مجله طنز جهان به نام «پانچ». در سال ۱۹۱۱ انتشار اصول ۳ گانه دكتر سون يات سين بنيانگذار جمهوري ملي چين كه عبارت بودند از: ناسيوناليسم، دمكراسي و تأمين رفاه عمومي. در سال ۱۹۱۸ اعدام نيكلاي دوم تزار مستعفي روسيه، همسر، پسر و چهار دخترش. در سال ۱۹۲۶ آغاز قيام اوگوستو ساندينو بر ضد دولت دست نشانده آمريكا در نيكاراگوئه. در سال ۱۹۲۸ ترور آلوارو اوبرگون رئيس جمهور انقلابي مكزيك. در سال ۱۹۴۱ آغاز حمله نظامي ژاپن به شبه جزيره هندوچين كه تحت استعمار فرانسه و انگلستان بود. در سال ۱۹۴۵ انجام نخستين آزمايش اتمي آمريكا در صحراي نيومكزيكو. در سال ۱۹۴۶ انتشار تعريف مارتين هايدگر بر اصطلاح «پست مدرنيسم» و در سال ۱۹۷۳ جمهوري شدن افغانستان.
اينك استيضاح هژير به عنوان برگ امروز: عباس اسكندري نماينده مجلس از حزب توده ۲۶ تير ۱۳۲۶ عبدالحسين هژير نخست وزير تازه را به سوء مديريت و در پيش گرفتن سياست نادرست در امور داخلي و خارجي كشور و نشان دادن ضعف در قبال مسئله بحرين متهم كرد و استيضاح او را تسليم داشت. هژير كه ۲۳ خرداد نخست وزير شده بود از همان آغاز كار با مخالفت هاي شديد و تظاهرات و اعتراض عمومي رو به رو بود، به گونه اي كه موفق نشده بود تا ده روز وزيران خود را معرفي كند. هفته بعد از آن هژير پس از شركت در جلسه استيضاح تقاضاي رأي اعتماد كرد و با اكثريتي ناچيز تاييد شد و به حكومت ادامه داد.
www. iranianshistoryonthisday. com

پاسخ به پرسش پزشكي
خاصيت بادام
از دكتر روزنفلد سئوال شده است: آيا درست است كه مصرف منظم بادام از ضعف حافظه و ابتلاء به بيماري آلزايمر (نسيان) پيشگيري مي كند و وي چنين پاسخ داده است: در مورد جلوگيري از ضعف حافظه پاسخ مثبت است ولي در پيشگيري از آلزايمر ترديد است. اين خاصيت را فندق و گردو هم دارند. بهتر است كه بادام به صورت خام و با صبحانه خورده شود و چه بهتر كه پوست آن قبلاً با خيس كردن در آب گرفته و يا خوب جويده شود زيرا اين احتمال وجود دارد كه پوست آن به روده بچسبد.
در قديم در خاور ميانه بادام را با توت خشك و يا خرماي خشك مي كوبيدند و همراه با صبحانه به محصلان مي دادند تا حافظه شان تقويت شود. مي دانيد كه سلول هاي مغز به قند (گلوكز) نياز دارند و خوردن مواد غذايي قندزا با ناشتايي به كساني كه بيماري قند ندارند توصيه مي شود.

بهارستان
آن گاه كه بهار آمد
من اگر مرده باشم
باز گل ها به همان آيين شكوفا خواهند شد
و سرسبزي درختان از بهار پيشين كم نخواهد بود
حقيقت نيازي به من ندارد
فرناندو پسوا - ترجمه رامين جهانبگلو

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
سوءتفاهم
در دانشكده به هم مي گفتند «شما»، دوران نامزدي «تو» شدند، قبل از طلاق «اوهوي»! كامران سعيدآبادي

ساعات شرعي
دادگاه براي سگ
كليولند: در آمريكا معمولاً زوج ها پس از جدايي از يكديگر، به دادگاه مراجعه مي كنند تا نحوه تقسيم اموال و دارايي هاي زندگي مشتركشان توسط قاضي مشخص شود.
چندي پيش يك زوج ۵۵ ساله در آمريكا پس از جدايي از يكديگر به دادگاه مراجعه كردند تا مشخص شود سگ خانگي شان بايد به كداميك از آنها تعلق گيرد.
اين سگ را سه سال پيش، مرد براي همسرش به عنوان هديه تولد خريده بود اما چون زن نتوانست مدركي مبني بر اثبات اين موضوع ارائه دهد، قاضي پرونده مالكيت سگ را به مرد اعطا كرد.
انضباط در پليس
سن ديگو: فرمانده پليس سن ديگو به كليه مأموران اين نيرو دستور داده است خالكوبي هاي بدن خود را با لباس بپوشانند.گرماي فصل تابستان باعث شده تا مأموران از لباس هاي آستين كوتاه استفاده كنند. به همين دليل خالكوبي هاي دست آنان مشخص مي شود.همچنين بر اساس قانون جديد مأموران پليس زن تنها مي توانند يك گوشواره از هر گوش خود آويزان كنند.
حسابدار خوش اقبال
كلكته: چند روز قبل يك خانم ۷۶ ساله در هند از دنيا رفت كه اغلب اعضاي خانواده او جزو تاجران ثروتمند اين كشور به شمار مي آيند.
اما در پي فاش شدن مفاد وصيتنامه وي، تمام اعضاي خانواده شوكه شدند. اين خانم به دليل اينكه صاحب فرزند نبود و شوهرش نيز از دنيا رفته بود، تمام دارايي خود را كه بالغ بر ۱/۱ ميليارد دلار است به حسابدارش اهداء كرد.اما اين پايان ماجرا نبود چون اعضاي خانواده به دادگاه شكايت كرده اند. آنها مدعي شده اند كه اين خانم حق نداشت اين همه پول را به فردي خارج از خانواده بدهد.
رستوران گريه
پكن: تاجري در چين دست به يك ابتكار جالب زده و صاحب سود سرشاري شده است. وي رستوراني در شهر نانجينگ تأسيس كرده كه ويژه گريه كردن است.
مشتريان با پرداخت ۶ دلار قادر خواهند بود به مدت يك ساعت در اين رستوران گريه كنند. در اين رستوران چند مبل، ميز و ده ها بسته دستمال كاغذي به چشم مي خورد.اين تاجر مي گويد: من تا يك سال قبل آژانس ازدواج داشتم اما متوجه شدم كه مردم جامعه به مكاني براي گريه كردن و تخليه رواني نياز دارند به همين دليل اين مكان را تأسيس كردم.
تأمين هزينه برق موزه
لندن: بازديد از موزه علوم كشور انگليس رايگان است به همين  دليل در هر سال به طور متوسط ۳ ميليون نفر از اين موزه زيبا بازديد مي كنند. بزرگترين مشكل اين موزه هزينه سنگين قبض هاي برق است. به همين دليل مسئولان موزه قصد دارند با استفاده از فاضلاب توالت هاي اين مكان به توليد برق بپردازند.
با تبديل فاضلاب به جا مانده از هر ۱۰۰ هزار بازديدكننده مي توان برق مورد نياز براي روشنايي ۵۰۰ لامپ را تأمين كرد.
انفجار توالت سيار
ويرجينيا: سيگار كشيدن در توالت بسيار خطرناك است اما اغلب سيگاريها به اين هشدار توجهي نمي كنند. دو روز پيش يك مردسيگاري در ويرجينيا با روشن كردن سيگار خود در يك توالت سيار باعث انفجار آن شد. با توجه به اينكه فضاي توالت را گاز متان پر كرده بود، در پي روشن شدن سيگار، انفجار مهيبي رخ داد و توالت تخريب شد.مرد سيگاري هم اكنون در بيمارستان بستري است.
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲ دقيقه

گل و گياه
آنمون
010338.jpg
نام علمي: Anemone hupehensis شHadspen Abundance'
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه دائمي به بلندي ۹۰-۶۰ و گستردگي ۴۰ سانتي متر است كه داراي برگهايي با بريدگي هاي عميق بوده و گل هاي صورتي مايل به قرمز آن اواسط و اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك مرطوب، غني از هوموس نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر تابستان، تهيه قلمه ريشه در زمستان و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |