شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۰ - Jul 17, 2004
براساس گزارش توسعه انساني سازمان ملل
شاخص توسعه انساني ايران پنج رتبه ارتقاء يافت
010413.jpg
رتبه شاخص توسعه انساني ايران براساس گزارش سالانه سازمان ملل متحد براي سال جاري ميلادي در بين ۱۷۷ كشور جهان ۱۰۱ اعلام شد كه نسبت به سال قبل ۵ رتبه
ارتقاء يافته است.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين گزارش كه از سوي صندوق عمران سازمان ملل متحد هر سال منتشر
مي شود ارزش توليد ناخالص داخلي ايران بدون احتساب تورم ۱۰۸ ميليارد دلار وبا احتساب تورم ۴۳۸ ميليارد دلار است.
سرانه توليد ناخالص داخلي نيز بدون احتساب تورم و براساس هر دلار ۲۰۰ تومان ،هزار و ۶۵۲ دلار و با احتساب تورم ۶ هزار و ۶۹۰ دلار اعلام شده است. در اين گزارش رتبه ايران در توليد ناخالص داخلي در بين ۱۷۷ كشور ۷۰ تعيين شده است.
در اين گزارش نرخ تورم در ايران به طور متوسط در سال هاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ ميلادي ۶/۲۳ درصد و اين نرخ در سال ۲۰۰۳ معادل ۳/۱۴ درصد اعلام شده است.براساس گزارش فهرست توسعه انساني سال ۲۰۰۴ كه براساس آمار و اطلاعات سال ۲۰۰۲ تهيه شده است عملكرد ايران در مقايسه با جنوب شرق آسيا و جهان از روند رو به رشدي برخوردار بوده و از نظر ارزشي از متوسط جهاني بالاتر بوده است.
در اين گزارش ايران به لحاظ ميزان فقر در فهرست فقر انساني كه از سال ۱۹۹۷ مرسوم شده است در ميان ۹۵ كشور در حال توسعه جهان رتبه ۳۱ را دارد و ميزان آن ۴/۱۶ درصد بوده است.
در اين گزارش كه در سال جاري شعار آ ن آزادي فرهنگي در جهان متنوع است، متوسط نرخ رشد جمعيت ايران از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ معادل ۴/۱ درصد اعلام شده كه براين اساس جمعيت كشور تا سال ۲۰۱۵ به ۴/۸۱ ميليون نفر مي رسد.
در اين گزارش واردات كالا و خدمات به ايران ۲۹درصد و صادرات ۳۱ درصد توليد ناخالص داخلي تعيين شده است.
اين گزارش علاوه بر اين ميزان مشاركت زنان در فعاليت هاي اقتصادي در ايران را ۳۰ درصد كل فعاليت هاي اقتصادي دانسته و ايران را از نظر توانمندسازي زنان در ميان ۱۴۴ كشور در رتبه ۸۲ قرار داده است.
اين گزارش علاوه بر اين ميزان ثبت نام در مقاطع گوناگون تحصيل را ۶۹ درصد اعلام كرده است كه سال گذشته ۶۴ درصد بوده است.گزارش سالانه برنامه توسعه سازمان ملل متحد براساس سه معيار اصلي توسعه انساني شامل بهداشت، آموزش و سهم سرانه از توليد ناخالص داخلي تهيه مي شود. در سال جاري در ميان ۱۷۷ كشور جهان نروژ بالاترين رتبه و سيرالئون پائين ترين رتبه را كسب كرده اند.

كانادا سفير خود را از تهران فراخواند
تشديد تنش در روابط ايران و كانادا همزمان با دادگاه زهرا كاظمي
سفير ايران در كانادا در واكنش به اظهارات اخير نخست وزير كانادا در خصوص شرايط محاكمه متهم به قتل زهرا كاظمي گفت: رويكرد اخير اوتاوا درست نيست.
به گزارش ايسنا،محمدعلي موسوي در گفتگو با شبكه تلويزيوني سي .تي.وي گفت: ايران به عنوان يك كشور مستقل مجبور نيست حضور ناظران خارجي را در جريان محاكمه بپذيرد.
نخست وزير كانادا در گفتگو با خرازي از وي خواسته بود كه ناظران خارجي در دادگاه مذكور حضور داشته باشند. وي عنوان داشته بود كه عدم پذيرش چنين امري مي تواند در روابط دو كشور تاثير داشته باشد.
حميد رضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه نيز در اين باره گفت:دادگاه زهرا كاظمي مسئله داخلي ايران است و كسي حق مداخله در آن را ندارد.
از سوي ديگر مدير روابط عمومي دادگستري تهران اعلام كرد كه در دادگاه پرونده زهراه كاظمي خبرنگاران مي توانند حضور پيدا كنند.
زاهد بشري راد، مدير روابط عمومي دادگستري تهران با بيان اين كه دادگاه متهم به قتل زهرا كاظمي امروزبه صورت علني برگزار مي شودبه ايسنا گفت: حسب اعلام قاضي فراهاني، رئيس شعبه ۱۱۵۸ دادگاه جنايي تهران، رسيدگي به پرونده متهم به قتل زهرا كاظمي ۹ صبح ۲۷/۴/۸۳ به صورت علني و با حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.بشري راد گفت: حسب اعلام نظر قاضي، از حضور عكاسان و ورود دوربين و واكمن به صحن علني دادگاه ممانعت خواهد شد.
در همين حال وزارت امور خارجه كانادا در اعتراض به مخالفت ايران براي حضور ناظران بين المللي در دادگاه زهرا كاظمي، سفير اين كشور را به اوتاوا فراخواند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه البيان بيل گراهام وزير خارجه كانادا در يك كنفرانس خبري گفت: اين مسئله (نحوه برگزاري دادگاه) از نظر ما قابل قبول نيست و بايد دادگاه علني براي اثبات تحقيقات تشكيل شود.خبرگزاري رويتر نيز در گزارشي آورده است: بيل گراهام در بيانيه اي اعلام كرد كه دولت ايران تعهدش را مبني بر اينكه سه ناظر كانادايي اجازه حضور در دادگاه زهرا كاظمي را خواهند داشت زير پا گذاشته است.
اين گزارش حاكي است كه وزير خارجه كانادا سفير اين كشور را در تهران فراخوانده و گفته است كه قصد دارد به اين ترتيب عصبانيت بيش از اندازه اش را به ايران اعلام كند.
گراهام در اين بيانيه با اين ادعا كه عدالت پشت درهاي بسته در ايران محقق نخواهد شد، آورده است: اقدام ايران بر خلاف حكومت قانون است و براساس تمامي قوانين حقوق بشر و استانداردهاي قانوني بين المللي اين محاكمه بايد علني باشد و خانواده مقتول بايد به منظور مشاهده و اطمينان از اين كه عدالت اجرا مي شود حق حضور در اين جلسه را داشته باشند.

منشور وفاق احزاب ايران امضا شد
حوزه احزاب - خبرنگار همشهري: منشور وفاق احزاب ايران در جلسه مجمع عمومي فوق العاده نوبت دوم كه روز پنج شنبه گذشته در سالن اجتماعات وزارت كشور تشكيل شد با حضور بيش از ۵۸ نماينده از ۱۱۴ حزب عضو خانه احزاب ايران به تصويب رسيد.
در ابتداي جلسه كه به رياست حسن غفوري فرد و همراهي رئوفيان از جامعه اسلامي فرهنگيان و منوچهر متكي از انجمن اسلامي فارغ التحصيلان شبه قاره هند تشكيل شد، غفوري فرد گزارشي از سفر اعضاي هيات رئيسه خانه احزاب به چين و گفت و گو با حزب كمونيست اين كشور ارائه داد و ابراز اميدواري كرد كه سومين كنفرانس احزاب آسيايي، شانزدهم شهريور ماه در تهران تشكيل  شود.وي با اشاره به اعلام عدم شركت تعدادي از احزاب در جلسه مجمع عمومي دوم كه در رسانه ها اعلام شده بود گفت كه تصويب منشور وفاق نيازي به تشكيل مجمع عمومي فوق العاده نداشت و ما مي توانستيم در مجمعي كه در كنار مرقد امام تشكيل داديم آن را به تصويب برسانيم ولي دوستان اين شيوه را ترجيح دادند.
پس از سخنان كوتاه غفوري فرد، جلسه وارد بررسي ۳۲ بند منشور وفاق در سه محور مباني، قواعد رفتاري و اقتضائات شد.اين منشور توسط سيد مرتضي مبلغ معاون سياسي وزير كشور، سيد مرتضي نبوي عضو جامعه اسلامي مهندسين و علي شكوري راد قائم مقام جبهه مشاركت ايران اسلامي تهيه شده است.
نحوه بررسي مفاد منشور به شكل طرح پيشنهادات هر يك از احزاب حاضر در جلسه راجع به تك تك بندهاي آن بود و پس از اعلام رسمي شدن جلسه در خصوص هر يك از بندها و پيشنهادات ارائه شده راي گيري انجام و اكثريت بندها بدون تغيير به تصويب رسيد و چند بند نيز حذف شدند.
بيشترين بحث ها در خصوص مباني مربوط به فعاليت و رقابت سياسي بين احزاب، گروه ها و تشكل هاي سياسي بود كه كليات و جزئيات آن بدين شرح به تصويب رسيد:
۱- پذيرش حقوق اساسي ملت
۲- التزام به منافع و امنيت ملي
۳- حفظ و تقويت وفاق ملي
۴- التزام به قانون اساسي
۵- التزام به اسلاميت نظام و ولايت امر و التزام به جمهوريت نظام براساس اصول قانون اساسي.
۶- صيانت از آزادي، استقلال و تماميت ارضي كشور
۷- پذيرش راي اكثريت و التزام عملي به نتيجه انتخابات (پس از طي مراحل قانوني آن).
۸- عدم اتكا به حمايت كشورها و عوامل خارجي در رقابت هاي سياسي و پرهيز از فراهم آوردن زمينه دخالت ايشان در امور داخلي كشور.
كليات و جزئيات بند ب: قواعد رفتاري و الزامات و تعهدات مربوط به آن نيز كه داراي بيست محور بود با حذف دو بند آن در خصوص خودداري از تلاش براي كسب اطلاع از اخبار دروني احزاب و پرهيز از سوءاستفاده از خودانتقادي و اختلافات داخلي احزاب رقيب به تصويب رسيد.علت حذف اين دو بند به رسميت شناختن تلاش احزاب براي اطلاع از تحولات دروني احزاب رقيب بود كه حاضران تعهد كردند كه اين تلاش از روش هاي غيرقانوني و غيراخلاقي نظير جاسوسي انجام نشود. بخش اقتضائات نيز كه داراي چهار محور بود با حذف تعهد احزاب به پذيرش و اجراي راي كميته داوري خانه احزاب به تصويب رسيد.
جلسه مجمع عمومي فوق العاده نوبت دوم از ساعت ۹ صبح آغاز و ساعت ۱۳ به پايان رسيد .لازم به ذكر است كه اصل سند وفاق با حضور يك نماينده از سوي احزاب ۲ خردادي و يك نماينده از سوي احزاب اصولگرا و با نظارت معاون وزير كشور كه خود دوم خردادي است تنظيم شد. ليكن برخي از احزاب ۲ خردادي در آخرين لحظات با مطرح كردن مسائلي نظير اولويت وفاق احزاب و حاكميت بر وفاق احزاب با يكديگر از حضور در جلسه خودداري كردند. تعدادي از اعضاي جبهه دوم خرداد در مورد بخشي از محورهاي پيش نويس سند ملاحظاتي را ارائه كردند از جمله اين ملاحظات التزام به اسلاميت نظام و ولايت امر بود كه به تصويب نرسيد.
اظهارات غفوري فرد
در خصوص احزاب غايب
حسن غفوري فرد رئيس خانه احزاب ايران در پايان جلسه مجمع عمومي نوبت دوم در گفت و گو با خبرنگار همشهري درخصوص نامه نمايندگان بيست حزب به وي جهت خودداري از شركت در جلسه خانه احزاب ايران گفت: نامه اي بدون امضا به دستم رسيد كه ۲۱ حزب در جلسه شركت نمي كنند اما در جلسه اعضاي شوراي مركزي، نمايندگان احزاب مذكور اعلام كردند كه نامه بدون اطلاع آنها داده شده و لذا ضمن تكذيب آن، حق خود در تعقيب اين موضوع در مراجع قانوني را مورد تاكيد قرار دادند.غفوري فرد حضورنمايندگان چند حزب از احزاب نام برده شده در اين نامه را درجلسه روز پنج شنبه، ملاك مخدوش بودن آن عنوان كرد و گفت: به كسي اصرار نداشتيم كه در جلسه حاضر شود ما نسبت به شركت كنندگان تعهد داريم.
غفوري فرد در خصوص وضعيت احزابي كه از امضاي منشور وفاق خودداري مي كنند گفت: منشور، تعامل بين احزاب است و براي كساني كه آن را امضا مي كنند تعهدآور است و نسبت به ديگران تعهدي ندارد.وي افزود: منشور وفاق مختص خانه احزاب نيست و احزاب غيرعضو نيز مي توانند آن را امضاء كنند.
قانوني بودن جلسه
ابوالقاسم رئوفيان سخنگوي خانه احزاب ايران نيز گفت:  اگر چه نمايندگان چند حزب در اين جلسه شركت نكردند اما تعداد ديگري از احزاب همفكر آنان در اين جلسه حضور داشتند. وي تأكيد كرد كه ما نظرات مكتوب سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، مجمع روحانيون مبارز و جبهه مشاركت را در دست داشتيم همچنين ۱۳ گروه از ۲۱ گروهي كه اعلام كرده بودند در اين جلسه شركت نمي كنند، نيز در جلسه حضور داشتند.

همايش ايران در آ مريكا
برنامه  هسته اي  ايران ، جنگ  تحميلي  رژيم  سرنگون  شده  صدام  عليه  جمهوري  اسلامي  و روابط بين  تهران  و ايالات  متحده  موضوع هاي  چند همايشي  است  كه  طي روزهاي  گذشته و آينده  در دو شهر نيويورك  و واشنگتن  برگزار شده و مي شود.
به گزارش ايرنا شوراي  آمريكايي -ايراني ، همزمان  با شدت  گرفتن  ادعاها و تبليغات  محافل طرفدار رژيم  اشغالگر قدس در آمريكا عليه  جمهوري  اسلامي  و برنامه  هسته اي  آن ، ديروز در شهر نيويورك ، همايشي  در زمينه  برنامه  هسته اي  ايران  برگزار كرد. اين  اولين  همايش  شورا در اين باره  است . عنوان  اين  نشست  يك  روزه  برنامه  هسته اي  ايران : واقعيت  و افسانه  بود و در آن تعدادي  از صاحبنظران  ايراني  و آمريكايي  به  بحث  درباره  برنامه هاي هسته اي  جمهوري  اسلامي  پرداختند .
مركز توسعه  آمريكائي ، نيز ديروز و همزمان  باهمايش  شوراي  آمريكائي -ايراني  در نيويورك ، گردهمائي  جداگانه اي  در شهر واشنگتن  براي  بحث  درباره  برنامه  هسته اي  ايران  دارد.
عنوان  گردهمائي  يك  روزه  در واشنگتن  سايه  بر فراز تهران : پيامدهاي  سياسي  و امنيتي  يك  ايران  هسته اي  بود .
نگاهي  به  برنامه  هسته اي  ايران  نيز عنوان  همايش  يك  روزه  ديگري  مي باشدكه  قرار است  از سوي  مركز بين المللي  پاگواش  در پنجم  مرداد ماه  آينده  درشهر نيويورك  برگزار شود. مقر اين  مركز مطالعاتي  در ايتاليا است .
جواد ظريف ، نماينده  دائم  جمهوري  اسلامي نزد سازمان  ملل  سخنران  اصلي  درآن  همايش  است .
موسسه  مطالعاتي  ويلسون  سنتر با همكاري  آرشيو امنيت  ملي  از دانشگاه جرج  تاون  در روزهاي۲۰ و ۳۰ تير ماه  جاري  نشستي  دو روزه  در شهر واشنگتن  درباره  جنگ  تحميلي  برگزاركرده است.
عباس  ملكي ، رئيس  سابق  دفتر مطالعات بين المللي  و علي  خرم  مشاور وزيرخارجه  و رئيس  سابق  ستاد قطعنامه  ۵۹۸ دروزارت  خارجه  قرار است  در صورت  اخذ رواديد ورود به  آمريكا در اين  نشست شركت  داشته  باشند.
شوراي  روابط خارجي  آمريكا نيز روز دوشنبه  در شهر واشنگتن همايشي  درباره  روابط ايران  وآمريكا برگزار خواهد كرد.
در اين  همايش  كه  عنوان  آن ايران : زمان  براي  اتخاذ خط مشي  جديد مي باشد قرار است  برژينسكي ، مشاور سابق  امنيت  ملي  آمريكا سخنراني  كند.

آيت الله جنتي:
دانش صلح آميز هسته اي را به هر قيمتي كسب خواهيم كرد
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي : دبير شوراي  نگهبان ، با تأكيد بر اينكه  ملت  و دولت   ايران  در بحث  دستيابي به  دانش  صلح آميز هسته اي  اتفاق  نظر دارند، گفت : ملت   ايران  حاضر نيست  كه  از حق  دستيابي  خويش  به  دانش  و فناوري  صلح آميز هسته اي  بگذرد.
آيت الله  جنتي  در خطبه  دوم  نماز جمعه   ديروز تهران  افزود: حتي  اگر روزي  برخي  مسئولان  در اين  زمينه  كوتاه  بيايند، ملت   ايران  از  اين  حق  مسلم  خويش ، دست  بردار نيست .
خطيب  جمعه  تهران  گفت  كه   ايران  به  هر قيمتي  كه  شده ، به  دانش  صلح آميز هسته اي  دست  خواهد يافت .
آيت الله  جنتي  در بخش  ديگري  از سخنان  خود، بحران  عراق  را مصيبتي  بزرگ براي  جامعه  بشريت  و جهان  اسلام  دانست  و بر لزوم  خروج  اشغالگران  از خاك عراق  تأكيد كرد.وي  با اشاره  به  تشكيل  دولت  موقت  عراق ، خاطر نشان  كرد: مردم  عراق ، نظير ملت   ايران ، مردمي  ضدآمريكايي  و ضداسرائيلي  هستند و اگر دولت  موقت  عراق  مي خواهد يك  دولت  مردمي باشد، بايد فاصله  خود را از آمريكا بيشتر كند.دبير شوراي  نگهبان  همچنين  بر لزوم  برگزاري  انتخاباتي  آزاد و فراگير در عراق  تأكيد كرد و گفت : انتخاباتي  بايد برگزار شود كه  مردم  عراق  كساني  را كه  مي پسندند، انتخاب  كنند.

توضيح درباره يك خبر
عليرضا متاني دبير كل حزب دفاع از ايثارگران و قانون اساسي با ارسال نمابري به همشهري درباره نقل قولي كه از وي در صفحه ۲ همشهري مورخ ۲۴ تير شده بود توضيح داد: اينجانب بياني مبني بر عملكرد جناحي وزارت كشور نداشته ام و صرفا انتقادي بر روند عملكرد دبيرخانه كميسيون ماده ۱۰ احزاب بوده است.

ديدار رئيس مجلس با مراجع عظام قم
قم - خبرگزاري جمهوري اسلامي: رئيس مجلس شوراي اسلامي و اعضاي هيأت رئيسه ديروز با برخي از مراجع عظام قم ديدار و گفت وگو كردند.
حضرات آيات عظام ناصر مكارم شيرازي، وحيد خراساني، فاضل لنكراني و نوري همداني در اين ديدارها بر توجه به حل مشكلات اقتصادي و معضلات اجتماعي تأكيد كردند.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي گفت: خوشبختانه مجلس هفتم تاكنون عاقلانه و حساب شده كار كرده و بهانه را از دست مخالفين گرفته است.
وي با اشاره به نگراني هاي موجود در جامعه، مسايل فرهنگي را از جمله مهمترين آنها دانست و گفت: دشمنان اسلام قصد دارند كه فرهنگ خود را بر ما تحميل كرده و در نهايت اهداف دين زدايي خود را محقق كنند.
وي در ادامه با تقدير از فعاليتهاي مجلس شوراي اسلامي در دوره هفتم گفت: در حال حاضر چشم ها به انتخابات آينده دوخته شده اگر شما خوب كار كنيد انتخابات آتي نيز سالم برگزار خواهد شد.
آيت الله محمدحسين وحيد خراساني يكي ديگر از مراجع عظام تقليد نيز در ديدار رئيس و اعضاي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي حفظ شعائر اسلامي را مهم دانست و گفت: شعائر اسلامي ازجمله ايام فاطميه، ۲۱ رمضان و نيمه شعبان بايد حفظ شود.
آيت الله وحيد خراساني ابراز اميدواري كرد كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در وظيفه اي كه بر دوش دارند بيش از پيش موفق باشند.
آيت الله محمد فاضل لنكراني نيز در ديدار رئيس مجلس و اعضاي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي موفقيت مجلس را در توجه به احكام اسلامي دانست و گفت:  انتظار آن است كه قبل از آنكه قانوني به شوراي نگهبان برسد در مرحله قبل خود نمايندگان نسبت به اسلامي بودن قوانين حساسيت نشان دهند كه در اين صورت موفق هستند.
وي افزود: مسئولين محترم اعم از دولت، مجلس و قوه قضاييه بايد طوري عمل كنند كه مردم هر روز احساس آرامش بيشتر و اعتماد قويتر به نظام بنمايند و بايد مردم را از استضعاف خارج كرد.
آيت الله حسين نوري همداني يكي از مراجع تقليد نيز در اين ديدار گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد انتظارات مردم را برآورده كرده و به قول هايي كه به آنان داده اند عمل كنند.
وي افزود: تمام چشم ها به شما دوخته شده و مردم گرفتاريهاي زيادي دارند كه بايد حل شود.
وي گراني و تورم در كشور را يكي از موضوعات مهم دانست و گفت: متأسفانه با وجودي كه در خصوص جلوگيري از گراني صحبت هايي شده اما هنوز اقدام عاجلي صورت نگرفته است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در اين ديدارها، هدف هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي از سفر به قم را استفاده از نقطه نظرات و ارشادات مراجع عظام تقليد دانست و گفت: ما بنا داريم كه ارتباط مجلس با كانون فقه و فقاهت برقرار گردد.وي افزود: مجلس در خصوص خطر تهاجم فرهنگي توجه خاص دارد بويژه آنكه هجوم فرهنگي دشمن در چند سال اخير افزايش يافته است.
حداد عادل يادآور شد: مجلس شوراي اسلامي در بحث مقوله فرهنگي بايد با ظرافت وارد شده و به بررسي علت ها و معلول ها و معضلات توامان بپردازد تا دشمنان اسلام از آن سوءاستفاده نكنند.

كوتاه از سياست ايران
ساماندهي دفاتر نظارتي شوراي نگهبان جدي تر دنبال مي شود
عضو حقوقدانان شوراي نگهبان كشور گفت: ساماندهي دفاتر نظارتي شوراي نگهبان در سطح كشور بصورت جدي تر دنبال مي شود.
غلامحسين الهام ديروز در آئين بزرگداشت بيست وچهارمين سالگرد تاسيس شوراي نگهبان در مشهد افزود: اولين تجربه فعاليت دفاتر نظارتي در جريان انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي با تمامي فشارها مطلوب بود.
سفارت ايران در عربستان ادعاي الشرق الاوسط و الوطن را رد كرد
سفارت  جمهوري  اسلامي  ايران  در عربستان  سعودي  با انتشار اطلاعيه اي  ادعاهاي دو روزنامه  الشرق الاوسط چاپ  لندن  و الوطن  چاپ  عربستان  سعودي  در موردحضور خالد الحربي  در ايران  را رد كرد.به گزارش    ايرنا، در اين  اطلاعيه  حضور خالد الحربي  متهم  تحت  تعقيب  نيروهاي  امنيتي  عربستان  در ايران  و دستگيري  وي  توسط نيروهاي  امنيتي ايران  تكذيب  شد.سفارت  ايران  در عربستان  سعودي  افزود: همچنانكه  سخنگوي  وزارت  امورخارجه جمهوري  اسلامي  ايران  و يك  مقام  وزارت  كشور عربستان  پيشتر اعلام  كردندالحربي  به  صورت  غيرقانوني  وارد خاك  جمهوري  اسلامي  ايران  شده  و خود را به سفارت  سعودي  در تهران  تسليم  كرد.
روزنامه هاي  الشرق الاوسط و الوطن  طي  چند روز گذشته  مدعي  شدند كه  الحربي پيشتر توسط نيروهاي  امنيتي  ايران  دستگير شده  بود و در يكي  از شهرهاي ايران  نگهداري  مي شد.
رويكرد انتقادات بوش و كري در قبال ايران
خبرگزاري  رويتر روز پنجشنبه  از واشنگتن  گزارش  داد: چگونگي  سياست  آمريكا در قبال  ايران ، كشوري  كه  سياست هايش  با منافع  آمريكا مغايرت  دارد، مي تواند به  نتايج  انتخابات  ماه  نوامبر رياست  جمهوري  اين  كشور منوط شود.
انتظار مي رود جورج  دبليو بوش  در صورت  انتخاب  مجدد، سياست  خصمانه خود را برضد ايران  جدي تر كند، اما جان  كري  نامزد دمكرات  انتخابات رياست  جمهوري  آمريكا بيشتر به  تعامل  با جمهوري  اسلامي  تمايل  دارد.اين  درحالي  است  كه  رند بيرز مشاور سياست  خارجي  كري  در گفت  وگو با خبرگزاري  رويتر، ضمن  انعكاس  رويكرد متفاوتي ، گفت : بله ، ما آماده  مي شويم  تا با ايران  مذاكره  كنيم .
عامل بمب گذاري در ساختمان دادگاه انقلاب تهران محاكمه شد
جلسه  محاكمه  متهم  حجت  - ز ازاعضاي  گروهك  منافقين  و عامل  بمب گذاري  در ساختمان  دادگاه  انقلاب  اسلامي  تهران  در سال  ۱۳۷۷، برگزار شد.به گزارش ايرنا محاكمه  اين  بمب  گذار در شعبه  ششم  دادگاه  انقلاب  اسلامي  تهران  و با حضور خانواده  شهدا، مجروحين  و مطلعين  برگزار شد.
روابط عمومي  دادگاه  انقلاب  اسلامي  تهران  روز پنجشنبه  گزارش  كرد كه  در جلسه  دادگاه ، قاضي  پس  از بررسي  پرونده  و استماع  و ثبت  اظهارات  شكات  و شهود و اخذ دفاعيات  و آخرين  دفاع  متهم  و وكيل  نامبرده ، ختم  دادرسي  را اعلام  و گفت  كه  در وقت  مقتضي  راي  خود را صادر خواهد كرد.
آتش افروزان امنيت نخواهند داشت
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي استان مركزي گفت: آرمان بسيج گسترش اسلام ناب محمدي، دفاع از حق و مقابله با باطل است.
به گزارش ايرنا از اراك سردار محمدباقر ذوالقدر روز پنجشنبه در جمع بسيجيان شركت كننده در رزمايش ۲۰ هزار نفري لبيك يا خامنه اي استان مركزي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در همدان اظهار داشت: نيروهاي مسلح و ۱۰ ميليون نيروي آماده بسيجي براي مقابله با هر تهديدي آماده است.
وي تاكيد كرد: اگر امنيت ملت ما به خطر بيفتد، آتش افروزان در هيچ نقطه اي حتي در خانه خود امنيت نخواهند داشت.
دستگيري يك گروه از زائران غيرمجاز در مرز مهران
يك منبع سياسي در شهرستان مهران اعلام كرد: گروهي از زائران غيرمجاز در مرز مهران دستگير شدند.اين منبع پنجشنبه به ايرنا گفت: اين گروه ۲۰۰ نفري در اولين ساعات روز پنجشنبه قصد گذر از مرز مهران را داشتند كه با اقدام مرزبانان دستگير شدند. اين منبع اظهار داشت: اكثر اين زائران و مسافران غيرمجاز از اتباع كشور افغانستان هستند. همچنين در جريان جلوگيري از گذر اين افراد از مرز، يك نفر به نام روح الله اميدي كشته و يك نفر ديگر زخمي شده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |