شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۰ - Jul 17, 2004
در پكن
جام ملتهاي آسيا امروز گشايش مي يابد
010410.jpg

گروه ورزشي: سيزدهمين دوره مسابقات فوتبال جام ملت هاي آسيا با شركت۱۶تيم از جمله تيم ملي فوتبال ايران از امروز در چين آغاز مي شود. در روز نخست اين مسابقات پس از مراسم افتتاحيه ،چين ميزبان بازيها با بحرين روبرو مي شود. اين مسابقات سه هفته ادامه خواهد داشت. صفحه۲۵
خبرنگار همشهري: بعد از اروپا و آمريكا حالا نوبت به آسيايي ها رسيده است تا چند هفته اي با فوتبال جام ملت ها كه سيزدهمين دوره اش از امروز در مركز پرنفوس ترين كشور جهان شروع مي شود با شور و اشتياق وصف ناشدني به تماشاي تيم هاي برگزيده بزرگترين قاره جهان بنشينند.
آسيائي ها كه تا قبل از جام جهاني ۲۰۰۲ بزرگترين افتخارشان راهيابي نمايندگان آن به مرحله دوم بود، حالا به پشتوانه درخشش ژاپن و كسب مقام چهارمي كره جنوبي در جام جهاني مصرانه خواهان افزايش سهميه  براي جام هاي جهاني بعد هستند. نزديك شدن فاصله تيم ها هم فقط مختص به قاره هاي اروپا، آمريكا و آفريقا نيست، در آسيا هم تيم هاي درجه دوم شتابي حيرت انگيز براي رسيدن به قافله پيشتازان داشته اند. اردن در غرب آسيا و تايلند در شرق قاره دو نمونه كوچك هستند كه در زمينه ملي و باشگاهي گام هاي ارزنده اي برداشته اند. بحرين هم كه امروز در بازي افتتاحيه با چين ميزبان جام سيزدهم روبرو مي شود را بايد در زمره تيم هاي در حال پيشرفت قلمداد كرد. تيمي كه با «سيدكا» مربي آلماني در مسابقات مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۲ زنگ خطر را براي ايران و ديگر كشورهاي غرب آسيا به صدا درآورد و حالا با تجربه لازم به دنبال شگفتي در جام ملت هاست.
«جورسيچ» مربي كروات بحرين هم تكنيسيني بزرگ است كه راه «ولفانگ سيدكا» را پي مي گيرد. تيم او چه به لحاظ تكنيك و چه كار گروهي شرايط بسيار خوبي دارد. اين تيم در آخرين دوره جام خليج فارس به بهترين مقام خود نايب قهرماني در اين بازي ها رسيد. جالب است بحرين به جز باخت به كره جنوبي كه چند روز پيش در سئول اتفاق افتاد، مدتها بود رنگ باخت را به خود نديده بود. چين كه در جام جهاني قبل به آرزوي ديرين خود راهيابي به مرحله نهايي رسيد، حالا در جام ملت ها در انديشه كسب يك عنوان با ارزش است. تيمي كه به جز آري هان سرمربي هلندي خود چند لژيونر هم در باشگاه هاي اروپايي دارد.
«هان» مي  خواهد گام اول را محكم بردارد، هر چند كه بحرين تيمي است خطرناك كه اكثر رقبايش را در ضدحمله از پاي در مي آورد. چيني ها با وجود موفقيت هاي خوب در سال هاي اخير و بازي هاي زيبا در مقابل تيم هاي قدرتمند شكننده هستند. با اين همه چين براي آنكه نشان دهد با آن تيم  بي آزار دهه هاي پيش تفاوت هاي اساسي پيدا كرده با تمام قدرت روبروي بحرين صف مي كشد و با استفاده از امتيازات ميزباني و خروش تماشاگرانش به دنبال شكست اين حريف عربي است. قطر و اندونزي نيز در همين گروه جاي دارند.
010365.jpg

يك ضربه رواني به چين
«آري  هان» سرمربي  تيم  ملي  فوتبال  چين  كمتر از يك  روز باقيمانده  تا برگزاري  ديدار افتتاحيه  رقابت هاي  جام  ملت هاي  آسيا ميان  بحرين  و چين ، «ژانگ  يونينگ » مهاجم  تيم  ميزبان  را به  دليل  بي نظمي  و رفتار ناشايست اخراج  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از پكن ، تيم  چين  امروز بعد از برگزاري  آئين افتتاحيه  سيزدهمين  دوره  رقابت هاي  جام  ملت هاي  آسيا در شهر پكن ، به  مصاف بحرين  خواهد رفت  كه  احتمالا «لي يي» به  جاي  يونينگ  در كنار «هائو هايدونگ » در نوك  حمله  اين  تيم  خواهد ايستاد.
سرمربي  هلندي  تيم  چين  در مورد دلايل  اخراج  يونينگ  اظهار داشت : ژان يونينگ  در طول  چهار- پنج  هفته  تمرين  تنها سه  يا چهار روز در تمرينات حاضر شده  و رفتار او در اين  جلسات  نيز غيرقابل  تحمل  بوده است .
برنامه بازي هاي روز اول
شنبه ۲۷ تير
چين - بحرين ساعت ۳۰/۱۶ به وقت تهران

تيم ملي واليبال ايران عازم كانادا شد
خبرنگار همشهري: تيم ملي واليبال ايران براي انجام چند بازي دوستانه با كانادا بامداد امروز تهران را به مقصد «ويمپيك» ترك كرد. اعضاي تيم ايران بعد از انجام سومين بازي تداركاتي خود برابر جوانان كه به شكست آنان منجرشد و برگزاري آخرين تمرين كه بعدازظهر ديروز پشت سر گذاشته شد عازم سفر شدند.كانادا يكي از حريفان تيم ملي ايران در بازيهاي انتخابي المپيك آتن در توكيو بود .اسامي نفرات اعزامي: پيمان اكبري، بهنام محمودي، امير حسيني، اميرحسين منظمي، مهدي مهدوي، داود مقبلي، اميرحسين معززي خواه، فرهاد ظريف، بهرام جعفرپور، مهدي بازارگرد، محمد منصوري، عليرضا نادي.سرمربي: پارك كي ون، سرپرست: درخشنده، مربي بدنساز: نادر شوندي

حدادي در فينال پرتاب ديسك جوانان جهان
گروه ورزشي: احسان حدادي پرتابگر ديسك تيم ملي دووميداني جوانان ايران به فينال رقابتهاي جوانان جهان راه يافت.حدادي با ركورد ۱۵/۶۱ متر در بين نفرات حاضر بهترين حد نصاب را بدست آورد و به فينال رسيد.حدادي در دور مقدماتي با ورزشكاراني از كشورهاي اوكراين، روسيه، آلمان، مجارستان، اتريش و... به مبارزه پرداخت. حدادي در پرتاب نخست ۱۵/۶۱  متر و در پرتاب دوم ۸۳/۵۹متر ديسك خود را پرت كرد و از پرتاب سوم خود گذشت. اين رقابتها با حضور ۲۵ ورزشكار در دو گروه برگزار شد كه از هر گروه ۵ نفر به فينال راه يافتند.

داوران معاينه پزشكي شدند
۳۲داور حاضر در سيزدهمين  دوره  مسابقات  فوتبال  جام  ملت هاي  آسيا در چين ، ديروز جمعه  مورد معاينات  و تست  پزشكي  قرار گرفتند. اين  داوران  كه  تمامي  آنان  با موفقيت  اين  آزمايشات  را پشت  سرگذاشتند، عصر ديروز عازم  شهرهاي  محل  برگزاري  اين  بازيها شدند.

ماه پرمشغله بسكتبال
ماه آينده براي بسكتبال ايران يك ماه پركار محسوب مي شود. تيم هاي بزرگسالان و جوانان درگير مسابقات غرب آسيا هستند و تيم اميد ايران در ميدان مهم مسابقات اميد هاي آسيا بايد با حريفان قدرتمند خود بازي كند.

پيام خاتمي به المپياد ورزشي دانشجويان
خبرنگار همشهري: هفتمين دوره رقابت هاي المپياد ورزشي دانشجويان دختر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي سراسر كشور از صبح ديروز با پيام آقاي سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري كشورمان در اصفهان آغاز شد. در بخشي از پيام رئيس جمهوري آمده است: نسبت ميان ورزش و دانش، نسبتي دو سويه و معنادار است. ورزش مبتني بر دانش پايدارتر و پردامنه تر و دانش ورزي برخوردار از ورزش، با نشاط تر و پرانگيز ه تر است. با دانش، ورزيدگي ميسر تر و موثرتر است و با ورزش آموختن و اندوختن علم آسان تر و ممكن تر.
جاي خوشحالي فراوان است كه به رغم كمبود ها و تنگنا ها، آموزش عالي كشور و دانشجويان عزيز ما گام هاي بلندي در اين سو برداشته اند، اكنون ورزش دانشگاهي و دانشجويان قهرمان نقش و سهمي بزرگ در ورزش كشور به خود اختصاص داده و خوش درخشيده اند.
در هفتمين المپياد دانشجويان ۲۰۵۷ دانشجوي ورزشكار در رشته هاي بدمينتون، بسكتبال، تنيس روي ميز، تيراندازي، دو و ميداني،  شنا، كاراته، واليبال، هندبال و فوتسال با يكديگر به رقابت مي پردازند.

بازگشت اميدوار كننده محمد حسين برخواه
حسين رضازاده ركورد جهان را شكست، اما ...
010362.jpg
خبرنگار همشهري: حسين رضازاده كه هنوز هم عنوان قوي ترين مرد جهان را يدك مي كشد الحق  والانصاف ورزشكاري كم نظير در جهان، و در حال حاضر هم پراميد ترين قهرمان ايراني براي كسب مدال طلا در ميدان المپيك است. رضازاده عصر پنجشنبه  گذشته در شهرستان لنگرود در جريان ركورد گيري از ملي پوشان وزنه برداري ايران به ركورد دو ضرب جهان در دسته فوق  سنگين حمله كرد و با قدرت هر چه تمام تر با بلند كردن وزنه ۲۶۵ كيلوگرمي ۲ كيلوگرم ركورد جهان را بهبود بخشيد. افسوس كه شرايط غيراستاندارد محل برگزاري اين ركورد گيري اين اجازه را نمي دهد كه اين ركورد رضازاده مورد قبول (IWF) فدراسيون جهاني وزنه برداري قرار گيرد . قوي ترين مرد جهان در همين ركوردگيري وزنه ۲۰۰ كيلوگرمي را در يك ضرب بالاي سر برد، اما وزنه ۲۱۰ كيلوگرم از دست هايش افتاد.
در ركوردگيري لنگرود محمد حسين برخواه ناكام بزرگ رقابت هاي جهاني ونكوور كانادا هم بازگشت اميدوار كننده اي به دنياي قهرماني داشت. او در دسته ۷۷ كيلو گرم ۱۵۵ كيلوگرم در يك ضرب و ۲۰۰ كيلوگرم را در دو ضرب بالاي سر برد كه با توجه به آسيب ديدگي شديد اين وزنه بردار در كانادا ركورد قابل توجهي است .اين در حالي است كه در همين وزن محمد علي فلاحتي نژاد قهرمان سال ۲۰۰۳ جهان با ۱۴۵ كيلوگرم در يك ضرب و ۱۹۵ كيلوگرم در دوضرب به كار خود پايان داد. البته فلاحتي نژاد هم مدتي است با آسيب ديدگي مچ دست روبرو است. شاهين نصيري نيا وزنه بردار كهنه كار تيم ملي ايران هم در جريان اين ركورد گيري با ۱۷۵ كيلوگرم يك ضرب و ۲۲۰ كيلوگرم دو ضرب در دسته ۹۴ كيلوگرم خود را جدي ترين جانشين كورش باقري در اين وزن نشان داد. محسن بيرانوند جانشين حسين توكلي هم در وزن ۱۰۵ كيلوگرم ركورد مجموع ۵/۴۱۲ كيلو گرم را از خود به جاي گذاشت. عليرغم اعلام قبلي فدراسيون وزنه برداري ديروز علي مرادي رئيس اين فدراسيون اعلام كرد: اسامي قطعي ملي پوشان وزنه برداري براي حضور در المپيك آتن بعد از يك ركوردگيري ديگر اعلام خواهد شد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |