پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۴ - Jul 22, 2004
غفلت
امام باقر(ع):از غفلت بپرهيز، كه دلسنگي در غفلت است.
(تحف العقول /۲۰۷)
امروز با حافظ
منزل آن مه عاشق كش عيار كجاست
اي نسيم سحر آرامگه يار كجاست
آتش طور كجا، موعد ديدار كجاست
شب تار است و ره وادي ايمن در پيش
نگارستان
007716.jpg
گريتي وان هاندورست
«دندانپزشك» - رنگ روغن روي چوب - ۲۱۹*۱۴۷ سانتي متر گالري آلته ميستر/ درسدن
وان هاندورست سالهاي بسياري از زندگي خود را در رم يعني جايي كه او با سبك و كارهاي كاراواجيو انس فراواني يافت، سپري كرد و عنوان «نقاش احساسات شب» را به خود اختصاص داد. اما در آثار اين نقاش، تضاد تيره روشن هاي خشن و ناملايم كاراواجيو به نوعي روشني مبدل شد كه بخشي از فضاي تصوير را بسيار درخشان تر و روشن تر از بقيه فضاها ارايه مي داد.
هاندورست علاقه بسياري به نمايش جزئيات زندگي مردم و احساسات مشترك ميان آنها داشت. در اين تصوير، ازدحام تماشاچيان كنجكاو در اطراف دندانپزشك و بيمارش نشان داده شده و نقاش به بيان چهره هاي متفاوت با جزئيات موثرشان پرداخته است.شرح زندگي روزمره و طبيعت گرايي در آثار هاندورست،  پاسخي عمدي به گرايش هاي شخصي زمان او محسوب مي شود.

بهارستان
«تو» تنها دو حرف
سرشاري اين جهان را از آن من مي كني
و وقتي ناگهان
رها ميكني  مرا و دور مي شوي
چون خانه متروكي ترك برمي دارم
باروير سواك - ترجمه احمد نوري زاده

ويراني سقف ضلع شمالي يكي از اتاق ها بر اثر فشار آب
سيل بخشي از خانه نيما يوشيج را تخريب كرد
بخشي از خانه نيما در اثر سيل هفته گذشته تخريب شد.
مهدي ايزدي كارشناس ميراث فرهنگي استان مازندران در گفت وگو با ميراث خبر گفت: بخشي از خانه نيما يوشيج كه در اثر زلزله ۲/۶ ريشتري جمعه ۸ خرداد ماه دچار آسيب و سپس مرمت شد، با جاري شدن سيل در هفته گذشته مجددا بخش هايي از اين خانه تخريب شد.
وي درخصوص ميزان اين تخريب گفت: در ادامه مرمت بخش هاي آسب ديده خانه نيما در اثر زلزله، تصميم به زيرسازي كوچه پشت ديوار خانه نيما گرفته بوديم، متأسفانه جاري شدن سيل منجر به جمع شدن گل و سنگ و مسدود شدن كوچه شد و همين امر به تجمع آب پشت ديوار خانه نيما منجر شد. تجمع و نفوذ آب به ديوار به تشديد ترك هاي خانه نيما منجر شد. درنهايت نفوذ شديد آب سقف ضلع شمالي اتاق خانه نيما را فروريخت و اين اتاق به كلي ويران شد.
اين كارشناس ميزان خسارت وارده را ۱۰ درصد اعلام كرد و گفت: باتوجه به ميزان آسيب، ۵ ميليون تومان اعتبار براي مرمت بخش آسيب ديده خانه نيما نياز است كه بخشي از اين اعتبار را ستاد حوادث غيرمترقبه مي پردازد.نيما يوشيج، پدر شعر نو در سيزدهم دي ماه سال ۱۳۳۸ در تهران زندگي را بدرود گفت و در قبرستان ابن بابويه تهران به امانت دفن شد. پس از چند سال پيكر او را همان گونه كه خود وصيت كرده بود در سال ۷۳ توسط ميراث فرهنگي مازندران و به همت گروه كثيري از انديشمندان و ادب دوستان در زادگاهش به خاك سپرده شد.ميراث فرهنگي مازندران از سال ۱۳۶۸ تاكنون زادگاه نيما را به منظور تأسيس اولين موزه «شعر ايران» به شيوه اوليه مرمت و بازسازي نمود.

نشست هيأت انتخاب دوسالانه عكس تهران
هيأت انتخاب نهمين دوسالانه عكس تهران با توجه به نقدها و مسائل مطرح شده در مورد نهمين دوسالانه عكس تهران براي پاسخ گويي به سئوالات به وجود آمده، روز دوشنبه پنجم مرداد از ساعت ۱۷ الي ۱۹ در محل برگزاري نمايشگاه اين دوسالانه (نگارخانه خيال) به گفت و گو مي نشينند.
در اين نشست احمد عالي، كاووس صادقلو، سيف الله صمديان، فرشيد مثقالي و مهران مهاجر اعضاي هيأت انتخاب نهمين دوسالانه عكس تهران شركت مي كنند.در هفته آتي نيز در همين محل نشستي با اعضاي هيأت داوران اين دوسالانه برگزار خواهد شد.

ماه آينده در بم برگزار مي شود
دومين جشنواره فيلم جهانگردي
كيومرث  درم بخش  دبيرسابق  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  جهانگردي  مدعي  شدكه  با انتقال  مديريت  به  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، سرنوشت  اين  رويدادهنري  مشخص  نيست . دومين  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  جهانگردي  قرار است  شهريور ماه  آينده در شهرستان  بم  برگزار شود.
درم بخش  به  خبرنگار ايرنا گفت : اين  جشنواره بدون  اطلاع  بانيان  اين  رويداد از جمله  من  كه  ظاهرا سمت  دبيري  آن را داشتم، دولتي  شد. منطقه  اقتصادي  ارگ  جديد بم ، مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي ، صدا وسيماي  جمهوري  اسلامي و انجمن  كارگردانان  و تهيه كنندگان  حوزه  سينماي  مستند، بانيان  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  جهانگردي  هستند.
درم بخش  بدون  اشاره  دقيق  به  باني  جديد جشنواره  فيلمهاي  جهانگردي ، ازنامشخص  بودن  وضعيت  اين  رويداد هنري  ابراز نگراني  كرد و در عين  حال  افزود: آنچه  مهم  است  آغاز يك  حركت  و جريان  فرهنگي  است  كه  اين  جشنواره  نيز باترغيب  فيلمسازان  به  توليد فيلم  با محوريت  جذابيتهاي  ايران  زمين  از آن بهره مند است .

تازه  هاي دنياي رسانه ها
انتصاب ژنرال يوري بالويفسكي به رياست ستاد نيروهاي مسلح روسيه
انتصاب ژنرال ۵۷ ساله يوري بالويفسكي به رياست ستاد نيروهاي مسلح روسيه در مطبوعات غرب وسيعاً بازتاب داشته است. وي كه زاده اوكراين است همان ژنرالي است كه دو سال پيش گفته بود ايران به سلاح اتمي دست يافته و جنجال غرب در اين زمينه بهانه اي بيش نيست كه اظهارات او مورد تاييد ايران قرار نگرفت. انتصاب اين ژنرال صريح اللهجه كه خواهان نوسازي وسيع نيروهاي روسيه است از سوي پوتين، در مطبوعات غرب حمل بر آن شده است كه روسيه درصدد بازگشت به قدرت نظامي به عنوان عامل ابر قدرت بودن است. اين روزنامه ها نوشته اند كه اگر روسيه بخواهد به جايگاه سابق خود باز گردد، نخست بايد از يك اقتصاد نيرومند و شكوفا برخوردار باشد. انتصاب سرلشكر بالويفسكي كه كارشناس مسائل ناتو و وضعيت نظامي غرب است همزمان با اعلام برنامه هاي ۹ گانه آزمايش موشك هاي تازه روسيه در چند ماه آينده صورت گرفت و همچنين اعلام شد كه پوتين عزم راسخ به تقويت روابط مسكو مخصوصاً در زمينه امور دفاعي با كشورهاي عضو جامع مشترك المنافع دارد.
شصتمين سالگرد طرح ترور هيتلر
پريروز به مناسبت شصتمين سالروز توطئه قتل هيتلر، رسانه ها در بيشتر كشورها به شرح اين توطئه و انگيزه هاي آن پرداخته بودند، بدون اين كه اشاره اي به كارهاي ۶۰ سال اخير كه بي شباهت به كارهاي هيتلر بوده است، كنند. به همين مناسبت در آلمان مراسمي برگزار شد و گرهارد شرودر صدراعظم سوسيال دمكرات، عمدتاً به خاطر راضي كردن يهوديان، بر گور سرهنگ فن اشتافنبرگ طراح اصلي توطئه قتل هيتلر تعظيم كرد. ۲۱ ژوئيه ۱۹۴۴ دولت وقت آلمان توطئه قتل هيتلر را ۲۸ ساعت پس از وقوع اعلام داشت و يك امير زاده (كنت) آلماني به نام سرهنگ «كلاز گراف فن اشتافنبرگ» را به عنوان طراح اصلي نقشه توطئه معرفي كرد. قاضي «رونالد فرايسلر» هشت افسر و غير نظامي آلماني از جمله سرهنگ فن اشتافنبرگ را به جرم دست داشتن در اين توطئه محكوم به مرگ كرد كه هشتم اوت (۱۸ روز پس از وقوع حادثه) اعدام شدند. به ژنرال «اروين رومل» فاتح فرانسه و قهرمان جنگ طبرق كه در جريان اين توطئه قرار داشت و آن را به پليس منعكس نكرده بود به پاس خدمات گذشته اش دو راه پيشنهاد شده بود: خودكشي و يا محاكمه و احتمالاً اعدام كه او خودكشي را انتخاب كرد و ۱۴ اكتبر خود را كشت و با تشييع جنازه رسمي به خاك سپرده شد. در جريان توطئه قتل هيتلر كه با انفجار يك كيف دستي در جريان جلسه افسران ستاد در يك قرارگاه نظامي به اجرا درآمده بود يك نفر كشته و ۱۹ نفر از جمله هيتلر مجروح شده بودند. جراحات هيتلر بسيار سطحي بود. اين انفجار ۴۰ روز پس از اصابت نخستين موشك آلماني «وي ـ يك» به شهر لندن و درز كردن گزارش هاي پيشرفت توليد بمب اتمي در آلمان صورت گرفت كه هيتلر به آنها چشم اميد دوخته بود. افسران توطئه گر با مشاهده پياده شدن متفقين در نرماندي (فرانسه) و پيشروي چند شاخه اي ارتش سرخ، طرح سوء قصد عليه هيتلر را به منظور نجات آلمان از انهدام كامل آماده كرده بودند.
گريز از بزرگ كردن اخبار عراق
رسانه هاي آمريكا در چند روز گذشته كوشيده اند گزارش هاي مربوط به عراق را بزرگ نكنند. سياست تازه در حالي است كه زد و خوردهاي عراق و انفجارهاي انتحاري افزايش چشمگيري يافته است. هدف حملات تازه، مقامات دولت موقت، ماموران پليس و مؤسسات دولتي عراق بوده اند و گروه «خالدبن وليد» براي سر علاوي، نخست وزير موقت۲۸۲، هزار دلار جايزه تعيين كرده است.
احضار ۶۰ ساله ها در آمريكا به زير پرچم
روزنامه هاي آمريكا ديروز احضار چند ۶۰ ساله به بالا را به زير پرچم به منظور اعزام به عراق در صفحات اول خود منعكس كرده بودند. يكي از اين افراد ذخيره سالخورده «چارلز هام» ۶۷ ساله است كه عكس او در صفحه اول روزنامه ها چاپ شده بود. اين جرايد نوشته بودند كه استخدام در ارتش آمريكا، ديگر مانند گذشته جاذب نيست و اين وضعيت از زمان جنگ كره شروع شده است. اين روزنامه ها سپس راه هاي تازه براي جذب افراد به خدمت ارتش را برنگاشته و نوشته بودند كه اگر به خاطر دفاع از كشور باشد آمريكايي ها از ورود به ارتش دريغ نمي كنند كما اين كه در زمان جنگ سرد آماده هرگونه دفاع در برابر حمله احتمالي شوروي بودند ولي جنگ هاي كره، ويتنام و عراق را جنگ دفاعي نمي بينند مگر اين كه كاملاً برايشان توجيه شود. خلاف واقع بودن گزارش هايي كه جنگ عراق را برايشان توجيه كرد بيش از پيش آنان را از ورود به ارتش باز داشته است و در اين شرايط است كه دولت راهي جز احضار ذخيره ها در هر سني ندارد.

در دو جشنواره معتبر جهاني
درخشش پديدآورندگان ايراني كتاب هاي كودك و نوجوان
محمدرضا شمس و پژمان رحيم زاده ديپلم افتخار دفتر بين المللي كتاب براي نسل جوان سال ۲۰۰۴ را از آن خود كردند.
به گزارش ايسنا، محمدرضا شمس مؤلف كتاب ديوانه و چاه و پژمان رحيم زاده تصويرگر همين كتاب كه قبلا از سوي شوراي كتاب كودك براي دريافت لوح ويژه سال ۲۰۰۴ به دفتر بين المللي كتاب براي نسل جوان معرفي شده بودند، براي دريافت ديپلم اين جايزه، به محل برپايي كنگره بين المللي ادبيات كودكان دفتر بين المللي نسل جوان كه امسال در شهر كيپ تاون آفريقاي جنوبي برگزار مي شود، عازم مي شوند.
از سوي ديگر محمدرضا يوسفي ـ نويسنده شناخته شده كودك و نوجوان - در جشنواره بين المللي ادبيات برلين شركت مي كند.
در اين جشنواره كه از ۳ تا ۱۱ شهريور در برلين برگزار مي شود جمعي از نويسندگان، شاعران و تصويرگران از سراسر جهان شركت خواهند كرد.
از بخش هاي مهم اين جشنواره، بخش كودكان و نوجوانان است كه امسال براي اولين بار از يك نويسنده ايراني ـ محمدرضا يوسفي ـ براي شركت در اين جشنواره دعوت شده است.
از ميان آثار فرستاده شده محمدرضا يوسفي، سه اثر كوتاه پهلوان دوران انتشارات سروش، سري كه بي كلاه ماند انتشارات شباويز و قصه گل بو و گل روي اين نويسنده از انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و همچنين بخش هايي از داستان بلند دختران خورشيدي انتشارات پيدايش براي ارايه در اين جشنواره، انتخاب شده اند.
اين آثار از سوي برگزاركنندگان جشنواره ترجمه شده است تا ضمن حضور مؤلف آن ها در مدرسه ها، كتابخانه ها و ساير مراكز فرهنگي در برلين، يك بازيگر آلماني آن ها را به زبان آلماني براي كودكان و نوجوانان سه گروه سني ۶ تا ۷ سال، ۸ تا ۹ سال و ۱۰ تا ۱۲ سال به صورت خلاقانه بخواند.
در هر جلسه محمدرضا يوسفي ـ آفريننده ايراني اين آثار ـ پنج دقيقه  به زبان فارسي براي مخاطبان سخنراني مي كند كه تمام گفته هاي وي توسط مترجم آلماني، به همين زبان ترجمه مي شود.
يوسفي براي موضوع انتخابي جشنواره با عنوان ندايم را پاسخ  ده اي الهه الهام، متني را تهيه كرده است كه با همكاري شوراي كتاب كودك، بخشي از آن به زبان فارسي و آلماني در كاتالوگ جشنواره منعكس خواهد شد.

رابطه مشكوك مافيا با «دوازده يار اوشن»
007719.jpg
گزارش هائي كه از احتمال اخاذي گروه هاي مافيائي از كاركنان و بازيگران فيلم «دوازده يار اوشن» خبر مي دادند، تكذيب شده است.
به گزارش بي بي سي، فيلم «دوازده يار اوشن» ساخته استيون سودربرگ قسمت دوم فيلم «يازده يار اوشن» است كه در حال حاضر در جزيره سيسيل ايتاليا در حال فيلمبرداري است.
پليس ايتاليا با مشاهده پرسه زدن و حضور اعضاي گروه هاي مافيائي در اطراف محل فيلمبرداري فيلم «دوازده يار اوشن»، به قصد آنها براي باجگيري از سازندگان و بازيگران فيلم مشكوك شده بود.
اما جري واينتراوب، تهيه كننده فيلم، شايعه باجگيري  گروه هاي مافيائي را از اعضاي گروه فيلمبرداري رد كرد و آن را بي اساس خواند.
واينتر اوب گفت: «كسي از مافيا به قصد اخاذي به ما نزديك نشد و كسي ما را تهديد نكرد. تمام اين شايعات دروغ محض است. من فقط نگران اتهاماتي هستم كه به ستارگان فيلم زده شده است.»
جورج كلوني، براد پيت، مت ديمون، جوليا رابرتز و كاترين زتا جونز از بازيگران «دوازده يار اوشن» هستند.
«جوزپه لينارس»، يك مقام اداره پليس سيسيل در اين باره گفت تمام بازيگران و دست اندركاران فيلم بدون اينكه اطلاعي داشته باشند به علت تحقيق پليس درباره باجگيري مافيا، تحت نظر بوده اند.
در جريان اين تحقيق عده اي كه مشكوك بودند از اعضاي گروه فيلمبرداري اخاذي مي كردند، دستگير شدند ولي هيچ مدركي در اين باره موجود نيست. فيلم «دوازده يار اوشن» قرار است آخر سال جاري در آمريكا به نمايش در آيد.

برگي از تاريخ
بهانه استقرار آمريكا در خليج فارس
۲۲ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر استقرار نظامي آمريكا در خليج فارس كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۸۷ انگليسي ها در جزيره «رونوك» در ساحل كاروليناي شمالي (آمريكا) نخستين مهاجرنشين را به وجود آوردند كه چندي بعد همه مهاجران ناپديد شدند. در سال ۱۷۳۹ ارتش عثماني بر ارتش هاي اروپايي كه پاپ آنها را برضد مسلمانان بسيج كرده بود پيروز شد. در سال ۱۷۹۸ ناپلئون نيروهاي مسلح حكمران مصر را شكست داد و بر اين كشور مسلط شد. در سال ۱۸۰۲ فرانسوا زاويا بيشا پدر فرانسوي دانش بافت شناسي درگذشت. در سال ۱۸۲۲ گرگور مندل پايه گذار علم ژنتيك در اتريش به دنيا آمد. در سال ۱۸۸۷ گوستاو هرتز دانشمند آلماني كه قواعد جداسازي ايزوتوپ ها، يونيزاسيون گازها و مبادله انرژي ميان اتم و الكترون را به دست آورد متولد شد. در سال ۱۸۹۹ ارنست همينگوي نويسنده شهير پا به عرصه وجود گذارد. در سال ۱۹۰۱ انگلستان با اين هدف كه نيرويي ديگر را در برابر روسيه در خاور دور قرار دهد با ژاپن پيمان نظامي بست و به نوسازي نيروي دريايي اين كشور پرداخت. در سال ۱۹۱۷ الكساندر كرنسكي را نخست وزير روسيه كردند تا از انقلاب بلشويكي جلوگيري شود كه اين برنامه شكست خورد و در سال ۱۹۵۲ (۱۳۳۱ هجري) دكتر مصدق سرلشكر گرزن رئيس ستاد ارتش، سرلشكر علوي مقدم فرماندار نظامي تهران و سرلشكر كوپال رئيس شهرباني كل را متهم به كشتار مردم در جريان بپاخيزي ۳۰ تير كرد، آنها را بركنار و بازنشسته ساخت و جهت مجازات به قوه قضايي تحويل داد.
اينك بهانه استقرار نظامي آمريكا در خليج فارس به عنوان برگ امروز: در سال ۱۹۸۷، در جريان جنگ عراق با ايران، و از روزي چون امروز به بهانه محافظت از حمله عمدي يا اشتباهي، كار بدرقه كشتي هاي غيرنظامي و عمدتا نفتكش هاي كويت كه پرچم آمريكا را بر فراز خود بر افراشته بودند توسط ناوگان اين كشور در آبهاي خليج فارس آغاز شد. كشتي بازرگاني در هر كشوري كه ثبت شود پرچم همان كشور را حمل مي كند و مي توان كشتي را تجديد ثبت كرد تا پرچم كشور تازه را همراه داشته باشد و زير آن حركت كند و اين كشور مسئول حمايت از كشتي است. مورخان حركت كشتي هاي كويتي با پرچم آمريكا را سرآغاز استقرار نظامي دائمي اين كشور در خليج فارس خوانده اند كه كويت اين بهانه را به دست آن دولت داده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
رابطه اسفناج و سلامت مغز
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي در رابطه با سلامت همه جانبه مغز توصيه كرده است افرادي كه مي خواهند در سنين بالا از سلامت مغز برخوردار باشند بايد از ميانسالي هفته اي يكي دوبار اسفناج و اگر در دسترس است «براكلي» و سبزي هايي از خانواده كلم مصرف كنند، ولي اسفناج خام كليد حل مسئله است. به علاوه، از سن ۵۰ به بالا بايد دقت شود كه فرد اضافه وزن پيدا نكند و فشار و قند خون او بالا نرود. بالا نرفتن قند خون، ارتباط به اين موضوع ندارد كه بامدادان به سلول هاي مغز قند كه تنها غذاي آنها است برسد و اكسيژن كافي در دسترس آنها باشد.

نمايش سرباز هاي جمعه به تعويق افتاد
اكران فيلم سربازهاي جمعه با يك هفته تاخير صورت مي گيرد.
مرتضي شايسته تهيه كننده اين فيلم در واكنش به انتشار خبر توقيف فيلم سربازهاي جمعه در گفت و گو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري مهر گفت: از طريق اداره كل نظارت و ارزشيابي به ما اعلام شده كه اكران عمومي فيلم در حال حاضر به يك هفته ديگر محول شده است. در اين ميان صحبتي از موارد ديگر به جز تاخير در اكران مطرح نشده است.
او افزود: آقاي كيميايي به صلاحديد خود پس از جشنواره، فيلم را دوباره تدوين، ميكس و صداگذاري كرد و نسخه فعلي قابل قبول و منسجم تر است. كپي هاي فيلم گرفته شده و همه كارهاي مربوط به اكران انجام شده است. در ابتدا قرار بود كه فيلم از روز پنج شنبه در گروه سينماهاي قدس اكران شود و پروانه نمايش آن نيز مدتي پيش صادر شده بود.
يكي از اعضاي اداره كل نظارت و ارزشيابي ضمن تكذيب خبر توقيف فيلم سرباز هاي جمعه، تاخير اكران آن را تاييد كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
سقوط
آدم خيلي ساده اي بود و روح پاك و لطيفي داشت، فقط به خاطر يه خطاي ساده مدتي به زندان افتاده بود. اما حالا كه از زندان آزاد مي شد ديگر آن آدم سابق نبود و حسابي عوض شده بود. حالا روح او به تعداد ميله هاي زندان، خش داشت.
محمود بلالي

گشتي در دنياي خبرها
اشغال دانشكده توسط مردان عنكبوتي
ليما: ۵۰ دانش آموز در حالي كه نقاب «مرد عنكبوتي» به صورت داشتند، ساختمان دانشكده مهندسي شهر ليما را اشغال كردند. اين دانشجويان خواهان بركناري رئيس اين دانشكده به جرم سوءاستفاده مالي از اموال عمومي هستند.
درپي نمايش فيلم «مرد عنكبوتي» در پرو، مردم اين كشور شيفته شخصيت هاي اين فيلم شده اند و به همين دليل ماسك هاي مرد عنكبوتي به قيمت ۳ دلار در خيابان هاي اين كشور فروخته مي شود.
انفجار بمب جنگ جهاني اول
ونيز: پيرمردي ۷۰ ساله در ايتاليا بر اثر انفجار يك بمب متعلق به زمان جنگ جهاني اول كشته شد. در حقيقت اين مرد مقداري از تجهيزات و مهمات مربوط به جنگ جهاني اول رادر قالب كلكسيوني در منزلش نگهداري مي كرد. وي روز سه شنبه يكي از دوستانش را به خانه دعوت كرد تا كلكسيون خود را به وي نشان دهد. از قضا يكي از بمب هاي موجود در كلكسيون منفجر شد و بر اثر اين انفجار، پيرمرد بلافاصله جان باخت و دوستش به شدت مجروح شد.
اختلاف بر سر املاي نام رئيس جمهور
واشنگتن: نام رئيس جمهور كشور كره جنوبي «روموهيون» است اما سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) در اسناد رسمي خود نام وي را« نو مو هيون » مي  نويسد: به همين دليل طي چند ماه اخير سفارت كره جنوبي در آمريكا سه بار نامه رسمي براي «سيا» ارسال كرده است كه در اين نامه  ها از آمريكايي ها درخواست شده تا املاي نام و نام خانوادگي رئيس جمهور را اصلاح كنند.تاكنون به اين سه نامه پاسخي داده نشده است.
شماره مرگ
لاگوس: چند روزي است در كشور نيجريه شايعه شده، مشتركان تلفن هاي همراه كه به دو شماره ۰۸۰۲۳۱۱۱۹۹۹ و ۰۸۰۲۲۲۲۵۹۹۹ پاسخ دهند به فاصله پس از ۲۴ ساعت خوا هند مرد. انتشار اين شايعه در جامعه نيجريه باعث هراس مشتركان تلفن همراه شده است و به همين دليل هيچ كس جرأت ندارد قبل از بررسي شماره تماس گيرنده، تلفن خود را جواب دهد.البته شركت هاي ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در اين كشور چنين شايعه  اي را به شدت تكذيب كرده اند.
دو سرقت در ۹ دقيقه
فيلا دلفيا: يك زن ۴۰ ساله در آمريكا ۹ دقيقه پس از آزادي از زندان مجددا به جرم سرقت توسط پليس دستگير شد.اين زن دو روز پيش به جرم سرقت از يك مغازه مواد غذايي دستگير شد. وي در اداره پليس تعهد سپرد كه در موعد مقرر به دادگاه مراجعه كند و پليس او را با وثيقه آزاد كرد. اما ۹ دقيقه بعد، زن متخلف به سرقت از مغازه اي ديگر پرداخت و مجددا به دام ماموران پليس افتاد.
مأمور بي رحم
لندن: چند روز پيش يك خانم در انگليس همراه فرزندش در حال رانندگي بود. ناگهان فرزند وي كه مبتلا به بيماري آسم است دچار تنگي نفس شد و به همين دليل، مادر بلافاصله خودرو را كنار خيابان متوقف كرد تا به وضعيت اورژانسي پسرش رسيدگي كند.
با توجه به اينكه وي خودرواش را در محل توقف ممنوع پارك كرده بود، پليس راهنمايي و رانندگي از راه رسيد و قصد داشت او را جريمه بكند. اين خانم موضوع را براي مامور توضيح داد با اين حال مامور بي رحم يك قبض جريمه ۴۰ پوندي صادر كرد و آن را روي شيشه خودرو چسباند.درپي اين ماجرا، شهروند عصباني به دادگاه شكايت كرد و قرار شد در صورت ارائه گواهي پزشكي مبني بر مبتلا بودن پسر وي به آسم، جريمه ۴۰ پوندي باطل شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۲۰ و۳۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۴ و ۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه شفق: نمايشگاه تصويرسازي دانشجويان و حافظ ميرآفتابي / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، فرهنگسراي دانشجو / ۴ تا ۱۲ مرداد / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه آثار عكس عمر بادشا هنرمند آفريقايي / ميدان فلسطين، جنب سينما فلسطين، خيابان مظفر، شماره ۵۳ / تلفن: ۱۱-۶۴۹۴۵۰۸
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه حجم هاي سفالي صادق باقري / ۳ تا ۸ مرداد / خيابان ولي عصر، زعفرانيه، كمال طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه نقاشي ولي الله گشايي و هنرجويان / تا سوم مرداد / خيابان آهنگ، روبروي بوستان، گلستان ۲، شماره ۳ / تلفن: ۳۷۳۰۷۷۶
* گالري خاك: نمايشگاه نقاشي ۲۲ اثر از ۱۱ هنرمند / ۲ تا ۱۵ مرداد / خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوي ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
* نگارخانه نقش: نمايشگاه هنرهاي تزئيني آثار اكرم عطايي / تا ششم مرداد / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۶- ۷۳۲۷۶۸۵
* نگارخانه تهران: نمايشگاه عكس سطح هاي رنگين به روايت عكاسان مكزيكي / ۱ تا ۳ مرداد / خيابان انقلاب، ضلع شرقي دانشگاه تهران، خيابان قدس / تلفن: ۸۹۵۱۹۶۵
* خانه عكاسان ايران: نمايشگاه گروهي عكاسان با همكاري سفارت آلمان «بم همچنان زنده است»، ۳ تا ۱۲ مرداد / انتهاي سميه، نرسيده به پل حافظ، خانه عكاسان ايران.
* گالري سيحون: نمايشگاه آثار عكس افشين حسام / ۳ تا ۸ مرداد / خيابان خالداسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵

گل و گياه
كلرودندرون
007722.jpg
نام علمي: Clerodendrum bungei
خانواده: VERBENACEAE
درختچه اي به بلندي و گستردگي ۲ متر است داراي برگهاي تخم مرغي شكل دندانه دار بوده و گلهاي صورتي تيره رنگ آن از اواخر تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند و داراي رايحه ناخوشايندي هستند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني از هوموس با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار، تهيه قلمه چوب نرم اواخر بهار و تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |