پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۴ - Jul 22, 2004
فرح وشي و فلاح در سالن توفيق جهانبخت
گروه ورزشي: تيمهاي ملي كشتي آزاد جوانان و اميد كشورمان تمرينات خود را زير نظر محسن فرح وشي و اكبر فلاح آغاز مي كنند.
با توجه به اهميت بالاي قهرماني در بازي هاي آسيايي قطر در سال ۲۰۰۶، تيمهاي كشتي جوانان و اميد كشورمان جهت نيل به اين هدف، از امروز در سالن توفيق جهانبخت تمرينات خود را آغاز خواهند كرد كه فرح وشي، اكبر فلاح و حسين گلابي كار مربيگري اين تيمها را برعهده خواهند داشت.
فرح وشي سرمربي تيم ملي كشتي آزاد ايران در رقابتهاي جهاني نيويورك و فلاح سرمربي كنوني تيم ملي جوانان است.

پايان بدشانسي ها و ناكامي ها
برخواه و فلاحتي نژاد پرچمدار دسته ۷۷ كيلوگرم وزنه برداري جهان
007725.jpg
خبرنگار همشهري: محمدحسين برخواه يكي از دوست داشتني ترين ملي پوشان وزنه برداري ايران است. جواني معتقد و شايسته كه خصوصيات اخلاقي و انساني اش زبانزد خاص و عام است و در سال هاي اخير ازجمله موثرترين قهرمانان اين رشته در صحنه هاي مختلف بين المللي بوده و توانسته است خود را به عنوان يكي از مطرح ترين وزنه برداران دسته ۷۷ كيلويي جهان مطرح سازد. جوان خوب وزنه برداري ما علي رغم دارابودن تمام ويژگي هايي كه ديگر قهرمانان وزنه برداري دنيا با آن ها توانسته اند بر قله هاي رفيع قهرماني بايستند، با بدبياري هاي فراوان هنوز نتوانسته است آن چنان كه بايد و شايد از نتيجه زحماتش بهره لازم را ببرد. اوج بدشانسي هاي برخواه رقابت هاي جهاني ونكوور كانادا بود كه به دليل آسيب ديدگي ناگهاني آرنج دست، در اوج آمادگي مدال طلاي جهان را از دست داد و مدتي هم خانه نشين شد. خودش مي گويد: دوست خوبم محمدعلي فلاحتي نژاد با مدال طلايي كه در وزن ۷۷ كيلوگرم در ونكوور گرفت، مرا هم شاد كرد. من و محمدعلي پرچمدار اين وزن در جهان هستيم و اجازه نمي دهيم مدال طلاي المپيك با بودن ما از اردوي ايران خارج شود.
محمدحسين ،جوان پرشوري است كه اعتقاد عميق و قلبي فراواني به ائمه اطهار دارد و با همين نيروي اعتقاد و ايمان، با پشت سرگذاشتن دوره نقاهت، در جريان ركوردگيري وزنه برداران در لنگرود وزنه هاي خوبي را بالاي سر برد. او با ۱۵۵ كيلوگرم در يكضرب و ۲۰۰ كيلوگرم در دو ضرب دورخيز مناسبي را براي كسب مدال در المپيك آتن انجام داده است. بهره مندي از ارزش هاي معنوي در كنار ويژگي هاي فني و قدرتي فاكتورهاي كم نظيري است كه محمدحسين برخواه با تكيه بر تمامي آن ها مي خواهد شگفتي ساز وزنه برداري ايران در المپيك باشد.

بازگشت تيم ملي دو و ميداني جوانان ايران
007731.jpg
گروه ورزشي:تيم ملي چهار نفره دووميداني جوانان ايران، پس از كسب عنوان شانزدهمي در بين بيش از ۹۰ كشور جهان، بامداد ديروز (چهارشنبه) وارد كشور شد.
در دهمين دوره  مسابقات دووميداني جوانان جهان كه در شهر گروستوي ايتاليا برگزار شد، تيم دووميداني ايران با كسب يك مدال طلا و يك عنوان چهارمي، به بهترين عنوان دووميداني تاريخ ايران دست يافت.
احسان حدادي كه در رشته پرتاب ديسك اين مسابقات، با ركورد ۶۲ متر و ۱۴ سانتيمتر به نخستين مدال جهاني ايران در رشته دو و ميداني رسيد، در اين رابطه گفت: بسيار خوشحالم كه توانسته ام براي كشورم افتخار آفريني كنم. اميدوارم در آينده نيز به مقام هايي بالاتري دست يابم.
وي ادامه داد: روزهاي آخر مسابقه مشقت زيادي كشيدم، به طوري كه حتي در ۴۸ ساعت نهايي از اتاق خود نيز خارج نشدم، تا تمركز و انرژي من از بين نرود.
سيد مهدي شاهرخي، پرتابگر وزنه كشورمان نيز در حالي كه در مرحله  مقدماتي اين مسابقات داراي بهترين ركورد بود، اما در فينال با بدشانسي تمام در جايگاه چهارم جهان قرار گرفت، گفت:« به غير از سرماخوردگي يكي از بدشانسي هاي من، نزديكي بين مسابقات مرحله  مقدماتي و نهايي بود. اين مسئله فشار بسيار بالايي بر من وارد كرد. اگر بين دو مسابقه مقداري فاصله وجود داشت، مي توانستم با قدرت بيشتري براي كسب مدال حركت كنم.»
شاهرخي در حالي از كسب مدال جهاني بازماند كه تا آخرين پرتاب در جايگاه دوم جدول قرار داشت.در ادامه عليرضا حبيبي نيز كه در دور مقدماتي رشته  پرش سه گام اين مسابقات حذف شد، با اشاره به سطح بالاي رقابت هاي پرش سه گام يادآور شد:« سطح مسابقات پرش سه گام به قدري بالا بود كه ۳ پرنده توانستند، مجوز حضور در المپيك آتن را كسب كنند. اين در حالي است كه در كمتر رشته اي چنين اتفاقي افتاد. از سوي ديگر مصدوميت من از ناحيه  قوزك پا مزيدي بر علت شد تا نتوانم داشته هاي خود را به معرض نمايش بگذارم. به هر حال در آينده نيز براي شكستن ركورد ايران و رسيدن به سطح آسيا تلاش مي كنم. اما در شرايط فعلي تنها به حضور يك مربي تخصصي كارآمد نياز دارم.»
كاوه موسوي، ديگر عضو تيم ملي نيز در رشته پرتاب چكش در مرحله  مقدماتي، از دور مسابقات، كنار رفت.

مهدي حاجي زاده
نابغه اي كه مي خواهد نابغه اي ديگر را كنار زند
007734.jpg
گروه ورزشي: مهدي حاجي زاده نماينده تيم ملي كشتي آزاد ايران در وزن ۷۴ كيلوگرم المپيك آتن است.
مهدي حاجي زاده كشتي گير با استعداد و فني جويباري، با درخشش و قهرماني در رقابت هاي جهاني سال ۲۰۰۲ نام خود را بر سر زبانها انداخت، اما در سال ۲۰۰۳ افت محسوسي داشت و همانند يك قهرمان به كشتي نپرداخت.
حاجي زاده امسال با درس گرفتن از مسايل سال قبل، بار ديگر در خدمت كشتي قرار گرفت و با پيروزي قاطعانه برابر هادي حبيبي، دو بنده تيم ملي را از نفر چهارم جهان پس گرفت.  اهالي كشتي ايران بر اين باورند كه حاجي زاده توانايي غلبه بر سايتي اف و فرو ريختن فرمانروايي اين كشتي گير روسي را دارد، چرا كه تنها يك نابغه مي تواند نابغه اي ديگر را كنار زند.
افتخار شهر جويبار، در تمرينات تيم ملي كاملا در اختيار مربيان قرار گرفته و از لحاظ آمادگي جسماني در شرايط بسيار خوبي قرار دارد، تا يكي از اميدهاي كسب مدال در المپيك باشد.

ايلام قهرمان مسابقات فوتسال جانبازان ايران
تيم  ايلام  عنوان  قهرماني  پنجمين  دوره  مسابقات  فوتسال  جانبازان  قهرماني ايران  را بدست  آورد. در اين  مسابقات  كه  به  مدت  چهار روز دراصفهان  برگزار شد تيم هاي  خراسان  وآذربايجان  شرقي  عنوانهاي  دوم  و سوم  را كسب  كردند.
در ديدارنهايي  اين  مسابقات  تيم  ايلام  بانتيجه  ۳ بر يك  تيم  خراسان  راشكست  داد و در ديدار رده بندي  تيم  آذربايجان  شرقي  ۴ بر يك  مقابل  خوزستان به  برتري  دست  يافت .
پنجمين  دوره  رقابتهاي  فوتسال  قهرماني  جانبازان  كشور از روز شنبه  باشركت ۳۹۰ ورزشكار درقالب  ۳۰ تيم به مدت  چهار روز در ورزشگاههاي  پيروزي  و ايثاراصفهان برگزار شد.

سفر نمايندگان ورزش  دانشجويان به پرتغال
گروه ورزشي: مديران ورزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور شركت در سمينار «فيزو فرم» به پرتغال سفر كردند.
اين سمينار يك هفته اي از ديروز در شهر ليسبون پرتغال آغاز شده است. كاروان اعزامي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به اين سمينار را دكتر رضا قراخانلو، دكتر بتول مشرف جوادي، الهه عرب عامري و رضا اندام تشكيل مي دهند.
در اين سمينار كه زير نظر فيزو، (فدراسيون جهاني دانشجويان) هر ۲ سال يك بار برگزار مي شود، مباحثي مانند جنبش ورزش دانشجويي، ارايه راهكارهايي در راستاي توسعه و گسترش ورزش دانشجويي و طراحي برنامه براي ۲ سال آينده ورزش دانشجويي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
كاروان اعزامي رؤساي ورزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، براي نخستين بار است كه در همايش«فيزو فرم » شركت مي كنند و در تلاش اند با حضور در اين همايش و انجام مذاكرات مثمرثمر،  ميزبان برگزاري ۲ سال آينده اين سمينار در ايران باشند.
شناخت تيم هاي
برتر بسكتبال دختران
در چهارمين روز از رقابت هاي بسكتبال دانشجويان دختر سراسر كشور، چهره هاي تيم هاي صعودكننده به مرحله نيمه نهايي مشخص شد.مسابقات بسكتبال دانشجويان دختر سراسر كشور با شركت ۱۶ تيم در چهار گروه ۴ تيمي از روز جمعه بيست و هفتم تيرماه در سالن بسكتبال دانشگاه صنعتي اصفهان آغاز شد. در نهايت تيم هاي اميركبير، صنعتي اصفهان، مازندران، پيام نور، الزهرا، شهيد بهشتي، باهنر كرمان و صنعتي شريف به مرحله بعد راه يافتند.

فوتبال جام ملت هاي آسيا
ايران گام نخست را با اقتدار برداشت
007743.jpg
گروه ورزشي: با پيروزي سه بر صفر تيم ملي ايران در ديدار با تايلند بارقه هاي اميد براي صعود تيم ملي به دور بعدي زنده شد تا در صورت موفقيت در ديدار با عمان صعود تيم ملي به دور بعدي قطعي شود.
با گذشت بيش از يك هفته از رقابتهاي جام ملتهاي آسيا تنها دو تيم كويت و ايران با اقتدار رقباي خود را با پيروزي پرگل بدرقه كرده اند.
ايران در ديدار با تايلند با برنامه اي مشخص به ميدان رفت و بعد از اينكه در نيمه اول از راه هوا به نتيجه نرسيد با كشاندن بازي به روي زمين سعي داشت تا با عبور از منفذهاي باز دفاعي تايلند به دروازه حريف نزديك شود. با حضور رضا عنايتي در نيمه دوم قدرت تهاجمي ايران افزايش يافت و علي كريمي نيز با قدرت دريبلينگ بالا دو بار از سد دفاع حريف عبور كرد كه حاصل آن دو گل بود كه توسط عنايتي و علي دايي از روي نقطه پنالتي بدست آمد. گل دوم ايران نيز روي ضربه ايستگاهي مهدوي كيا كه با ضربه سر نكونام توأم شد بدست آمد.
ايران در ديدار بعدي به مصاف عمان خواهد رفت كه با توجه به بررسي بازي نخست مي توان به اين نتيجه رسيد كه عمان تيم ضعيفي به نظر نمي رسد و ميلان ماچالا توانسته به خوبي آن را به تكامل برساند.
ايران ۳
گلها: رضا عنايتي (۷۰)، جواد نكونام (۷۹) و علي دايي (۸۶ پنالتي)
تايلند صفر
داور: محمد كوسا از عربستان
اخطارها: آرش برهاني از ايران
بهترين بازيكن: مهدي مهدوي كيا
نخستين ديدار تيم ملي فوتبال ايران، در جريان مسابقات فوتبال جام ملت هاي آسيا با پيروزي پر گل سه بر صفر، مقابل تيم ملي تايلند، به اتمام رسيد.
دو تيم فوتبال ايران و تايلند در گروه D مسابقات، عصر روز سه شنبه به مصاف يكديگر رفتند؛ نيمه ي نخست اين ديدار در حالي به پايان رسيد، كه هيچ  كدام از اين دو تيم، موفق به گشودن دروازه هاي يكديگر نشدند.
اما در نيمه ي دوم اين ديدار، تيم فوتبال ايران با تركيب ميرزاپور، نصرتي، گل محمدي، رضايي، مهدوي كيا، نكونام، برهاني، كعبي، بداوي، كريمي و دايي، همانند نيمه ي نخست ديدار به ميدان آمد و حملات خود را به روي دروازه ي تيم تايلند از سر گرفت. به طوري كه با گذشت ۲۵ دقيقه از نيمه ي دوم اين ديدار، تيم ايران نتوانسته بود به گل دست يابد،تااينكه در يك حركت انفجاري، علي كريمي و دريبل مدافعين حريف در منطقه ي جريمه ي تيم تايلند، توپ رو به عقبي را براي رضا عنايتي ارسال كرد و وي نيز با يك ضربه ي بغل پا در دقيقه ي ۷۰، نخستين گل تيم ايران را وارد دروازه ي حريف كرد؛ تا در ادامه ي كار، بازي روان تري را از خود نشان دهد. از اين دقيقه به بعد، تيم ايران با روحيه ي بيشتر، حملات پردامنه ي خود را به روي دروازه ي تايلند ادامه داد تا در دقيقه ي ۷۹ با ارسال ضربه ي كاشته مهدي مهدوي كيا و ضربه ي سر جواد نكونام براي دومين بار دروازه ي تايلند فرو بريزد. هم چنين در دقيقه ي ۸۶ اين ديدار، علي كريمي با خطاي مدافعين در داخل محوطه ي جريمه سرنگون شد و داور ديدار، نقطه ي پنالتي را نشان داد كه ضربه ي پنالتي را علي دايي به سومين گل ايران تبديل كرد و بازي با همين نتيجه به پايان رسيد، تا تيم ايران با اقتدار در نخستين ديدار خود به برتري دست يابد.
برانكوايوانكويچ:
بازي به بازي بهتر مي شويم
سرمربي تيم ملي ايران در كنفرانس خبري پس از مسابقه با تايلند، از بازي تيم ملي ايران برابر تايلند ابراز رضايت كرد.
برانكو ايوانكويچ در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: اين پيروزي بسيار خوب بود، به ويژه آن كه در اولين بازي از دور مقدماتي و با توجه به اين كه كليه ي حريفان ايران مدعي هستند، به دست آمد.
وي افزود: در حال حاضر مسئوليت مضاعفي متوجه ما است و تمام تلاش خود را انجام مي دهيم. وقتي تيمي به عنوان مدعي مطرح مي شود، راهي به جز اين كار ندارد و مسئله ي مهم كسب پيروزي است، كه ما هم به اين هدف رسيديم.
برانكو در ادامه با اشاره به اين كه گل زدن به حريفان در لحظات اوليه ي بازي، آن هم با توجه به اين كه ديگر تيم ضعيفي وجود ندارد، كار مشكلي است، تصريح كرد: بايد با حوصله كار را دنبال كرد، چرا كه فوتبال نود دقيقه است.
وي در خصوص وضعيت روحي و جسمي بازيكنان ايران در بازي با تايلند، گفت: طبيعي بود، آب و هواي اينجا، براي ايران مناسب نباشد و در بازي اول بازيكنان زير فشار رواني قرار بگيرند، اما تيم ما از نظر بدني كاملا آماده است و اميدوارم عوامل بيروني كمترين تاثير منفي را روي آنها داشته باشد و بتواند بازي به بازي بهتر شوند.
سرمربي تيم ملي ايران افزود: در ابتداي بازي با تايلند، فشار رواني بسياري وجود داشت كه در ادامه كمتر شد؛ ضمن اين كه بايد توجه كنيم، علي دايي، مهدوي كيا و كريمي تنها بازيكناني هستند كه تجربه حضور در مسابقات بزرگي مانند جام ملتها و جام جهاني را داشته اند.
وي در رابطه با نقاط ضعف بازي تيم ملي ايران برابر تايلند، خاطر نشان كرد: طبيعي است كه هر مسابقه و هر تيمي نقاط ضعف و قوت خود را دارد؛ ولي سعي مي كنيم تا در بازي با عمان اين موارد را برطرف كنيم، البته هيچ گاه راجع به ضعف تيم خود چيزي را مطرح نمي كنيم.
برانكو در ادامه با دشوار توصيف كردن گروه ايران، اظهار كرد: عمان را از سه سال قبل مي شناسم؛ اين تيم پيشرفت بسيار خوبي داشته است و در بوسان يك تيم جوان و خوب بود، كه البته پس از گذشت سه سال مسلما بسيار بهتر شده است. عمان بازي خوبي را برابر ژاپن انجام داد و هرگز ضعيف تر از ژاپن نبود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |