يكشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۶
شوخي هاي بي صدا و موثر
لبخند به صفحه تلفن همراه
مشكل ما شايد اين باشد كه بيش از حد زندگي را بر خود سخت مي گيريم. تلفن همراه گذشته از استفاده رايج، مي تواند استفاده هاي ديگري هم داشته باشد. در اين شهر دود گرفته وپرهياهو، ما شايد بيش از هر چيز به خنده نياز داشته باشيم.
011970.jpg
يك نفر آنجا ايستاده و مي خندد. نمي توانيد حدس بزنيد كه مي خواهيم وارد چه بحثي بشويم؟ نياز به راهنمايي بيشتر داريد؟ شايد بهتر باشد كه اين «آنجا» را برايتان معني كنيم؛ «آنجا» يعني وسط يك خيابان شلوغ كه مردم با اخم هاي درهم بابت انتظار، از شهرنشيني بيزار شده اند، شما باشيد در مورد شخصي كه آنجا به تنهايي مي خندد چه قضاوتي مي كنيد؟ اين درست كه تكليف چنين افرادي در ادبيات و فرهنگ ايران از قرن ها پيش معلوم شده، اما ما در قرن ۲۱ زندگي مي كنيم و در دوراني كه تكنولوژي پيشرفت كرده، گاهي لازم است در قضاوت هاي تاريخي تجديد فكر كنيم. آن شخص تنها حق دارد كه بخندد. اگر قبل از قضاوت، كمي دقت كنيد، يك دوست بي جان اما شوخ را در دست شخص مورد نظر مي بينيد؛ چند جوك جديد روي تلفن همراه مرد تنها آمده است!
مي توانيم در ژست روشنفكرانه فرو برويم، با قيافه اي جدي و صدايي گيرا، فرياد بزنيم كه ما اصولا فرهنگ يا جنبه استفاده ازوسايل ارتباطي را نداريم، اما ما قصد نداريم روشنفكر باشيم و ترجيح مي دهيم كه خودمان باشيم. پس ما هم با شما به جوك هاي مكتوب مي خنديم.
مشكل ما شايد اين باشد كه بيش از حد زندگي را بر خود سخت مي گيريم. تلفن همراه گذشته از استفاده رايج، مي تواند استفاده هاي ديگري هم داشته باشد. در اين شهر دود گرفته وپرهياهو، ما شايد بيش از هر چيز به خنده نياز داشته باشيم.
تغيير فرهنگ 
علاقه به حرف زدن و بيان منظور به وسيله زبان، ريشه در فرهنگ ما دارد. از اين زاويه كه به ماجرا نگاه كنيم، جوك هاي تلفن همراه قيام عليه فرهنگ شفاهي به شمار مي رود.
تغيير فرهنگ شفاهي به مكتوب، با اين جوك هاي به ظاهر كم اهميت ميان ما شكل مي گيرد. هميشه لازم نيست كه براي رساندن منظور از زبان استفاده كرد؛ ما اين نكته را از تلفن هاي همراه مي آموزيم. تا از بحث فرهنگ خارج نشده ايم، بايد به نكته ديگري هم اشاره كنيم. مساله اين است كه ما يا حداقل عده زيادي از ما عادت داريم كه زياد حرف بزنيم.
ما معمولا براي رساندن يك مطلب ساده آنقدر لقمه را دور سرمان مي چرخانيم كه شنونده عاقبت تنها با حركت سر حرف هايمان را تاييد مي كند و اصل مطلب را نمي گيرد با اين حال وقتي كه پاي نوشتن در ميان باشد، به خاطر تنبلي خودمان هم كه شده باشد حوصله مخاطب را در نظر مي گيريم و مختصر و مفيد منظورمان را مي رسانيم. يكي از ويژگي هاي جوك هاي تلفن همراه،  خلاصه و مفيدبودنشان است. وقتي كه مي شود با چند كلمه طرف مقابل را تحت تاثير قرار داد، چرا بايد پرحرفي كنيم؟
فرهنگ كوتاه و مفيد حرف زدن را مي شود از جوك هاي تلفن همراه الگوبرداري كرد، به گوش شنونده رحم نمي كنيد، لااقل به زبان خودتان رحم كنيد.
معجزه جوك
دوستانتان نيستند اما جوك هايشان كه هست. مفهوم اين جمله را وقتي درك مي  كنيد كه زبانمان لال، با همسرتان دعوايتان شده باشد يا از دفتر رئيس اداره بيرون آمده باشيد يا در صف اتوبوس، تاكسي و ... ايستاده باشيد يا در ازدحام مترو در آستانه له شدن باشيد و... در اين لحظه ها اگر كمي حوصله به خرج بدهيد، اعصابتان آرام مي شود، جوك هاي تلفن همراه اصولا به درد اين لحظه ها مي خورند.
درست زماني كه كنار شما هيچ دوستي نيست تا با حرف هايش سدي برابر افسردگي باشد، يك نگاه به صفحه كوچك تلفن همراه،  اخم  هايتان را باز مي كند. چند جوك كوتاه و بامزه را كه بخوانيد، ناخودآگاه از شر فكر كردن به مشكلات خلاص مي شويد. اين در شرايطي است كه همه مي دانند خنداندن مردم ايران كارآساني نيست. اگر باور نمي كنيد،  از كارگردانان مجموعه هاي طنز تلويزيوني بپرسيد!
جوك هاي جدي
فرستادن جوك روي تلفن همراه يك دوست لازم است اما كافي نيست. مساله اين است كه تمام زندگي به خنديدن خلاصه نمي شود.
لا به لاي جوك هاي تلفن همراه كه بگرديد، گاهي به جوك هايي بر مي خوريد كه مفهومي فراتر از جوك دارند. مثلا حتما آن پيام را روي صفحه تلفن همراه خوانده ايد كه مي گويد:« يك روز يك مار عاشق شد. اين مار بعد از عمري عاشقي فهميد كه عشقش مار نبوده، شيلنگ بوده»!
تفسير اين پيام لازم است؟! اين دقيقا نكته ايست كه مي تواند به ارسال جوك روي تلفن همراه اضافه شود. ارسال پيام هاي پرمعني و آموزنده در شرايطي كه مشغله هاي كاري و زندگي بي برنامه ما استفاده از كتاب را محدود كرده اين پيام هاي پرمعني مي توانند درد ناشي از كمبود مطالعه را به اندازه يك سرسوزن كاهش دهند. به هر حال همه ضرب المثلي  در مورد كاچي و هيچي را شنيده اند به فكر كاچي باشيد!

ستون شما
اصلاح و پوزش 
در ايرانشهر روز ۳۰/۴/۸۳، در قسمت «ستون ما» يك اشتباه رخ داده كه چند نفر از خوانندگان تماس گرفتند و به ما متذكر شدند. در اين ستون آمده كه تهمينه مادر رستم بوده كه درست آن رودابه است. بدين وسيله اين مطلب را اصلاح مي كنيم و از تمامي خوانندگان عزيز پوزش مي خواهيم.
فقط برچسب را اينجا مي زنيم 
عطف به مطلب منتشره در صفحه ۱۸ روزنامه همشهري مورخ ۱۸/۴/۸۳ تحت عنوان «بيگانگان در شهر» كه متضمن مطالبي خلاف واقع مبني بر «واردات و عرضه سيگارت هاي كنت و پال مال با كيفيت نامرغوب و پايين» مي باشد خواهشمند است به استناد ماده ۲۳ قانون مطبوعات نسبت به چاپ جوابيه ذيل در اولين شماره آن روزنامه و در همان صفحه و ستون دستور فرماييد:
۱- برخلاف تصور نگارنده، واردات رسمي سيگارت هاي كنت و پال مال مطلقا موجب كاهش كيفيت و يا مخلوط نمودن توتون داخلي با آن نگرديده، بلكه محصولات مزبور كماكان توسط توليد كننده اصلي و با رعايت استانداردهاي جهاني توليد و توسط نماينده رسمي آن وارد كشور مي شود.
۲ -هيچ يك از سيگارت هاي كنت و پال مال داراي كيفيت با درجه بندي كيفي متفاوت نبوده و تمامي محصولات وارداتي مزبور با كيفيت واحد، توليد، وارد و عرضه مي گردد.
۳- درج پيام بهداشتي به زبان فارسي بر روي سيگارت هاي فوق الذكر مبني بر زيان آور بودن مصرف سيگار، در اجراي، ضوابط و مقررات مصوب وزارت محترم بهداشت و شركت محترم دخانيات ايران و توسط توليدكننده اصلي صورت پذيرفته و مطلقا مبين تغيير توليد كننده، كاهش كيفيت و نظاير آن نمي باشد.
۴- با توجه به اصول حرفه خبرنگاري و رسالت خبرنگاران در پالايش اخبار واصله و خودداري از نقل هرگونه قول و گفتار ابرازي از ناحيه اشخاص، درج عين مطالب ابرازي از سوي مصرف كنندگان و بدون تحقيق و تفحص دقيق، موجب تعجب و ناباوري مي باشد.

فرهنگ
استفاده از چوب
هميشه طبيعت به اشكال مختلف در زندگي انسان نقش داشته است، به همين دليل هم است كه همان درختاني كه زنده و در قيد حياتند، زماني چوب هاي بي جاني مي شوند و به هنرمند كمك مي كنند تا مجموعه هاي زيبايي كه به روح انسان لطافت مي بخشند را خلق كند. معرق و منبت كاري هم از هنرها و صنايع دستي هستند كه به وسيله چوب به وجود مي آيند.
فرهنگسراي انقلاب براي آشنايي نوجوانان و جوانان با اين هنر، كلاس هاي آموزشي معرق و منبت كاري را در سه سطح مبتدي، متوسط و عالي برگزار كرده است. براي شركت در اين كلاس ها مي توانيد به آدرس بزرگراه نواب - خيابان كميل شرقي - شماره۸۴ مراجعه و يا با شماره هاي ۹- ۵۴۱۹۰۵۷ تماس بگيريد. همچنين كانون فيلم اين فرهنگسرا در تمام طول تابستان قرار است فيلم هاي منتخب «ايران و انقلاب» را پخش كند. در اين برنامه كه در روزهاي فرد هر هفته و از ساعت ۱۹ تا ۲۱ برگزار مي شود، فيلم هاي منتخب با موضوع انقلاب به نمايش درخواهند آمد.
از طرفي مراسم شب هاي ماندگار هم با مشاركت فرهنگسراي نوجوان و نوجوانان هنرمند تهران برگزار مي شود.
شب هاي ماندگار عنوان برنامه اي است، ويژه فصل تابستان ۸۳ كه از سوي فرهنگسراي نوجوان طراحي شده است. در اين مراسم نوجوانان تهران با همراهي خانواده هايشان مجري و ميهمان برنامه هايي متنوع با محتوايي فرهنگي و هنري خواهند بود.
گفتني است، در شب هاي ماندگار بهترين نوجوانان شهر تهران معرفي مي شوند، دوران نوجواني نقد و بررسي مي شود و با حضور هنرمندان، فرهيختگان و شخصيت هاي علمي، فرهنگي و هنري در اين برنامه ها، نوجوانان و خانواده ها ديداري چهره به چهره خواهند داشت.
نوجوانان هنرمند در شب هاي ماندگار از دنياي موسيقي، دنياي فيلم و نمايش، دنياي علم و نجوم و از آسمان معنويت و نيايش برنامه هايي ارزشمند و دوست داشتني را اجرا مي كنند.

جعبه
گروه پليس
مسابقات جام ملت هاي آسيا امروز دنبال خواهد شد. اما از امروز به علت حساس بودن بازي ها، هر دو بازي به صورت هم زمان برگزار مي شود. تيم هاي صعود كننده از گروه اول امروز مشخص مي شوند. امروز چين به مصاف قطر خواهد رفت و بحرين با اندونزي بازي مي كند. اين دو بازي قرار است ساعت۳۰:۱۵ آغاز شوند.
امروز مي توانيد ساعت ۳۰:۱۳ از شبكه سوم تكرار سريال تب سرد را ببينيد، تكرار قسمت شب قبل مهر و ماه هم ساعت ۱۵ پخش مي شود.
عصر امروز سريال ايتاليايي گروه پليس از شبكه تهران ساعت ۱۹ پخش مي شود. قسمت ديگري از سريال در پناه تو هم ساعت ۲۱ امشب از كانال ۲ پخش خواهد شد. امشب كاكتوس هم دارد و زمان پخشش هم ۱۰:۲۲ است. از شبكه سوم و حوالي ساعت ۳۰:۲۲ محمد حسيني و حسين رفيعي در برنامه مهتاب روي آنتن خواهند آمد. ورزش و مردم هم با بهرام شفيع امشب بعد از سريال كاكتوس پخش خواهد شد. روز و شب خوبي داشته باشيد.

هوا
كولرها را روشن كنيد
هفته قبل، هفته خوبي بود. اين را از جهت درجه هوا و وضعيت گرما عرض مي كنيم. باد ، باران ، توفان و ... همه را در آخرين روزهاي تيرماه ديديم و كلي هم لذت برديم. كولرها را خاموش كرده بوديم، پنجره را باز كرده بوديم و نفس مي كشيديم،اما اين هفته از اين خبرها نيست.
داريم به نيمه مرداد نزديك مي شويم اكنون ۳۵ روز از فصل گرم گذشته. اين بدان معناست كه بايد گرماي هوا در اين روزها بيداد كند. تمام اين حرف ها را زديم تا بهانه اي داشته باشيم و درجه هواي امروز را بنويسيم.
قرار است دماي هواي امروز تهران به ۳۷ درجه بالاي صفر برسد. شايد هم يك درجه اين طرف و آن طرف شود. به هر صورت اين درجه هواست در اوج گرماي امروز تهران.
۱۱ درجه اختلاف بين روز و شب شايد اين فرصت را بدهد تا كمي پنجره را باز كنيم و از باد و سرماي كولر يا فن كويل رها شويم. البته اگر پشه ها اجازه دهند.

كتابخانه
در روشنايي رنگ
براي آنهايي كه اهل هنر هستند، حتما رفتن به نمايشگاه هاي هنري يكي از دلمشغولي ها را تشكيل مي دهد. اما بعضي اوقات به هر دليلي ممكن است نتوانند در اين نمايشگاه ها شركت كنند. يكي از اين نمايشگاه ها خردادماه سال پيش در نگارخانه وصال شيراز و در شهر شيراز برگزار شد كه در آن حسين بهمن پور، پرتره هاي شاعران شهر شيراز را به نمايش گذاشته بود. اگر به هر دليلي نتوانستيد از آثار حسين بهمن پور، ديدن كنيد، مي توانيد اين آثار را در كتابي كه قرار است انتشارات نويد شيراز تا ۲ماه ديگر منتشر كند ببينيد. اين كتاب كه نام آن «در روشنايي رنگ و شعر» است شامل پرتره هايي از منصور برمكي، فريده برازجاني، منصورپايمر، يدالله طارمي (شاعر بومي)، شهرام شمس پور و شاعران ديگري است كه همگي اهل شيراز هستند همه آنها با آبرنگ كار شده اند. جالب است بدانيد كه دراين كتاب در كنار هر پرتره، چند شعر از خود شاعر كه همگي اهل شيراز و در قيد حيات هم هستند، به انتخاب خود شاعر آمده است. بنابراين در حقيقت با مطالعه اين كتاب مي توانيد علاوه بر آشنايي با شاعران شهر شيراز با سبك شعر آنها هم آشنا شويد.
يك خبر هم از كتابخانه نابينايان فرهنگسراي انديشه بخوانيد. اين كتابخانه با ۳ دستگاه برجسته نگار و هزار عنوان كتاب نرم افزاري، همزمان با تعطيلات تابستان عضو مي پذيرد. اين كتابخانه علاوه بر كتاب، داراي فرهنگ لغات، قرآن، نرم افزار ويرايشگري، شطرنج، پرونده خواني و ... است. از ديگر قابليت هاي كتابخانه، كلاس هاي آموزشي ويژه نابينايان،  آموزش نرم افزار اميد - برنامه كتابخانه، فرهنگ لغات، ويندوز و ... - است. آموزش اينترنت از طريق نرم افزار جاز هم دراين كتابخانه انجام مي شود و نكته مهم اينكه تمام اين آموزش ها رايگان است.
داوطلبان مي توانند با ارايه يك قطعه عكس و تصوير صفحه اول شناسنامه به كتابخانه فرهنگسراي انديشه، خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر مراجعه كنند.

پايتخت
ليما
هزاران دانشجو دانشگاه مهندسي ليما پايتخت پرو دست به كار عجيبي زدند. اين دانشجويان، همگي لباس قرمز بر تن كرده بودند و ماسك مخصوص اسپايدرمن را به صورت داشتند و در اعتراض به نحوه غلط سرمايه گذاري رئيس دانشگاه به خيابان هاي اطراف ريختند.
دانشجويان همگي صورت خود را پوشانده بودند كه مبادا توسط پليس و يا دوربين هاي امنيتي شناسايي شوند. در اين اعتراض كه همراه با خرد شدن درها و صندلي هاي دانشگاه بود، دانشجويان خواستار تغيير مديريت دانشگاه وهمچنين تغيير نحوه برنامه ريزي هاي دانشگاه شدند. پليس در اين حادثه بدون هيچ دخالتي تنها نظاره گر آنها بود و پس از ۲ ساعت اين راهپيمايي اعتراض آميز به پايان رسيد.
جالب اينجاست كه بدانيد ماسك هاي اسپايدرمن، پس از آغاز پخش اين فيلم در ليما در اطراف سينماها و همچنين در اكثر سوپرماركت ها با بهاي ۳ دلار به فروش مي رود. علت استفاده از لباس و ماسك  اسپايدرمن توسط دانشجويان نيز احتمالا جوگرفتگي پس از تماشاي فيلم بوده.
نيكوزيا
از نيكوزيا، پايتخت قبرس خبر مي رسد كه گرماي بي سابقه هوا در چند روز اخير مقامات اين شهر را نگران كرده است. با افزايش دماي هوا به بيش از ۴۱ درجه سانتيگراد در اين شهر، مسوولان بهداشتي و درماني شهر به افراد كم سن و سال و همين طور افراد مسن هشدار دادند كه بين ساعات ۱۱ تا ۱۴ بعدازظهر حتي الامكان از منزل خارج نشوند. همچنين اين مقامات تاكيد كردند افرادي كه مشكلات قلبي و تنفسي دارند در هواي گرم بيشتر مورد آسيب قرار مي گيرند.
همچنين توصيه شده است افرادي كه ناچارند در فضاي باز كار كنند از لباس هاي روشن، كرم ضد آفتاب و عينك هاي آفتابي استفاده كنند.
سازمان هواشناسي پيش بيني كرده، دماي هوا در نيكوزيا ظرف چند روز آينده تا مرز ۴۵ درجه نيز برسد.
آتن 
اين روزها پايتخت يونان به خاطر بازي هاي المپيك شلوغ است. اما علاوه بر اين بازي ها كه بسياري از مردم نقاط مختلف دنيا براي تماشاي آنها به آتن مي آيند، شب هاي آتن هم ديدني است، چون در طول اين بازي ها، هر شب بناهاي تاريخي اين شهر نوراني مي شوند. در اطراف آكروپوليس كه در بين يوناني ها به صخره مقدس معروف است، صدها نورافكن قرار داده شده است، اما پارتنون ۲ هزار و ۵۰۰ ساله در حالي كه هنوز داربست هاي مرمت و بازسازي اطرافش را گرفته اند، نوراني مي شود و بالاخره اين طرح تمام بناهاي تاريخي مجاور را كه توسط يك گذرگاه عابر پياده به هم متصل شده اند، در بر مي گيرد. ضمنا اين طرح را پيربيدئا مهندس فرانسوي مسوول نمايش پرشكوه آتش بازي برج ايفل در پاريس، سرپرستي و رهبري مي كند.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |