سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۸
تهرانشهر
Front Page

آتن درتب و تاب يك رويداد بزرگ
آماده باش براي المپيك
آتن ميزبان ۱۶هزار ورزشكار و مربي است كه براي انجام مسابقات راهي اين شهر خواهند شد و تمامي آنها در دهكده المپيك استقرار خواهند يافت
012066.jpg
رضا محدث 
المپيك؛ همين كلمه چند حرفي شايد بهانه اي باشد براي نوشتن. مي دانيم كه امروز شنبه نيست كه ما ورزشي بنويسيم، ما هم قصد اين كار را نداريم.
قصد داريم سري بزنيم به شهر آتن و تداركات انجام شده براي انجام اين مسابقات و پذيرايي از گردشگراني كه براي ديدن اين مسابقات به آتن مي آيند را مرور كنيم. «هر شب در طول مسابقات، مراسم و جشن هاي گوناگوني برگزار خواهد شد. » اين گفته شهردار آتن است كه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي صحبت مي كرد. بزرگترين فستيوال شهري قرار است كه در سرتاسر اين شهر برگزار شود و اين امر كوچكي نيست. بيش از ۵۰۰ اجراي زنده موسيقي، نمايشگاه هاي مختلف هنري و مراسم عروسك گرداني به همراه هنرنمايي هاي هنرمندان در زمينه هاي گوناگون از ۳۴ كشور مختلف جهان در اين فستيوال خودنمايي خواهند كرد. شهردار آتن برنامه اصلي خود را تركيب هنر و تاريخ باستاني اين كشور در كنار واقعيت هاي مدرن جامعه امروز دانست.
از ميدان هاي اصلي شهر گروه هاي مختلف موسيقي از كشورهاي آلمان، عربستان و همچنين كشور ميزبان براي سرگرم كردن تماشاگران اجراي برنامه خواهند داشت.
اين گوشه اي از تدابيري است كه انديشيده شده. اما چيزي كه مسوولان اين شهر را نگران كرده است پرنشدن هتل هاي اين شهر و فروش نرفتن بيش از نيمي از بليت هاي مسابقات است و اين در حالي است كه كمتر از ۳ هفته تا آغاز مسابقات باقي است.
اما اين تنها نگراني مسوولان نيست. نگراني بزرگتري نيز ذهن آنها را به خود مشغول كرده و آن نگراني از احتمال حملات تروريستي در اين شهر است. بيش از ۷۰ هزار نيروي پليس و سربازان آموزش داده شده، يك صد هلي كوپتر و تعداد بيشماري دوربين هاي مداربسته كه خيابان هاي شهر را تحت كنترل و نظارت خود دارند، گوشه اي از فعاليت هاي امنيتي براي شهر آتن است.
شهردار، خوش بينانه مي گويد: «بهتر است اينگونه مسايل را فراموش كنيم و به فكر لذت بردن از اين اوقات باشيم. شايد ديگر چنين فرصت گرانبهايي براي يونان به دست نيايد.» ۹ تيم طراحي و برنامه ريزي در شهر آتن براي آذين بندي و همچنين طراحي نقاط مختلف شهر مشغول به كارند. فستيوال در طول دوره مسابقات پارا المپيك نيز برپا خواهد بود.
اما تمام اين گفته ها و حرف ها و تدابير براي تماشاگران و البته گردشگراني است كه براي ديدن مسابقات به شهر آتن مي آيند.
به غير از اين افراد آتن ميزبان ۱۶هزار ورزشكار و مربي است كه براي انجام مسابقات راهي اين شهر خواهند شد و تمامي آنها در دهكده المپيك استقرار خواهند يافت.
دهكده المپيك از روز سي ام جولاي، روزي كه اولين گروه از ورزشكاران وارد آتن مي شوند گشايش خواهد يافت. اين مكان ۳۴ روز به صورت ۲۴ ساعته فعاليت خواهد كرد و بيش از ۱۰ هزار نفر براي خدمات رساني به ورزشكاران به كار گمارده شده اند. در اين محل ۳۶۶ ساختمان ساخته شده است. به همراه ۲ هزار و ۲۹۲ آپارتمان با ۸ هزار و ۸۱۴ اتاق و ۱۷ هزار و ۴۲۸ تخت در فضايي به وسعت يك ميليون و ۲۴۰ هزار مترمربع و با يك محاسبه ساده به عدد ۱۶ مترمربع فضا براي هر ورزشكار مي رسيد كه اين فضا، براي اولين بار است كه در مسابقاتي در چنين سطح، براي ورزشكاران اختصاص مي يابد.
اين براي اولين بار است كه محل تمرين ورزشكاران درهمان محل اقامت آنها واقع است و بدين وسيله ورزشكاران در تمام طول روز مي توانند از محل تمرين استفاده كنند. مهمترين ويژگي هاي دهكده المپيك را خوانديد ولي به گمان شما بعد از اتمام مسابقات المپيك و پاراالمپيك سرنوشت اين آپارتمان ها با چنين فضاي وسيعي چه خواهد شد؟
مسوولان ادراه مسكن كنترل اين منطقه را در دست خواهند گرفت و اتاق هاي آن را به كارگران ساختماني خواهند داد تا آنها در آنجا اقامت كنند. چند ماه قبل و تا پيش از ماه جولاي نيز نزديك به ۲ هزار و ۵۰۰ خانواده در اين دهكده سكونت داشتند، البته به صورت موقتي تا مكان مناسبي را براي زندگي به دست بياورند.
بدين ترتيب دهكده المپيك نه تنها پس از پايان، بلاتكليف و بلااستفاده نخواهد بود، بلكه تبديل به يك ميراث با ارزش براي دولت و همچنين ملت يونان خواهد شد و همه امكانات و فضاها، همه و همه آماده است كه يوناني ها دومين المپيك هزاره سوم را برپا كنند و يادگاري خوب نه تنها براي ورزشكاران و ورزش دوستان بلكه براي تمام جهانيان باقي گذارند.

ورود
بدرود
باز هم رسيديم به جايي كه بايد از خودمان بگوييم و البته دروغ هم نگوييم. ستون ورود پس از چند روز غيبت به صفحه بازگشته و حالا بايد پر شود. راستش راكه بخواهيد اين ستون در صفحه تهرانشهر حكم بچه زن بابا را بازي مي كند. يعني اگر صفحه آگهي داشته باشد يا مطلب زيادداشته باشيم، كسي به فكر حضور ورود در صفحه نمي افتد. از شما چه پنهان همين حالا هم ستون ورود با يك خبر بد براي خودش پر مي شود؛ قرار است يك ستون جديد به صفحه اضافه شود. كدام ستون قرباني اين تولد مي شود؟ درست حدس زديد اما به احترام ستون ورود نامش را نمي  بريم!

ستون شما
012063.jpg
تصحيح
وقتي كه ساعت ۱۰ شب فرم صفحه ها به هم مي خورد، نتيجه اش عجله در اصلاح صفحه و پيش آمدن چند اشتباه كوچك است. مثلا در شماره ديروز ايرانشهر، گزارشي چاپ شد با عنوان «شيرجه در عمق حقير كانال» كه نام نويسنده اش اشتباه چاپ شد و اسم عكاس هم اصلا چاپ نشد. گزارش «شيرجه در عمق حقير كانال» را شهرام فرهنگي نوشته بود كه به اشتباه زير مطلب نام «رضا محدث» چاپ شد وعكس هم متعلق به گلناز بهشتي بود.
قبل از آنكه دير شود
هنوز مردم يكديگر را دوست دارند وقتي تلفن تحريريه زنگ خورد و صداي زن شكسته دل ازپشت خط به گوش رسيد، لابه لاي هق هق گريه و بغض، چيزي جز فقر و فلاكت شنيده نمي شد. سكوت، پرده غم انگيزش را روي سر تحريريه پهن كرد.زن تنها، بارها تماس گرفته و تقاضاي كمك كرده است. به خاطر بستري بودن فرزندش به بيمارستان امام خميني (ره) بدهكار شده و حالا مسوولان بيمارستان حكم جلبش را گرفته اند. جور كردن مبلغي كمتر از يك ميليون تومان براي خيرين اين شهر كاري ندارد. زن مي گفت: «آخر خودم را مي كشم» كاش حس نوعدوستي ما قبل از شكل گرفتن حادثه اي تلخ، گل كند.

هوا
چله تابستان
فكر مي كنيد امروز ستون هوا را با چه جمله اي آغاز مي كنيم؟ چي؟ هوا گرم است؟ نه، هميشه كه آسان ترين جواب، بهترين جواب نيست. شما كمي تا قسمتي اشتباه حدس زديد، ما برايتان مي نويسيم امروز هوا خيلي گرم است.
باور كنيد اين مقدمه را به قصد شوخي ننوشتيم. يعني اصلا اين گرما برايمان حوصله شوخي كردن باقي نگذاشته. مساله اين است كه آن «خيلي» كه بين «هوا» و «گرم» نشسته، خيلي مهم است.حتما فهميديد كه امروز چه هوايي در انتظارتان است اما دستپاچه نشويد، همان طور كه زير باران بايد رفت، زير گرما هم بايد رفت؛ همين گرما و سرماست كه انسان را مي سازد. بنابراين به صورت داغ خورشيد خانم لبخند مي زنيم و اطلاعات هواشناسي را برايتان مي نويسيم. امروز دماي هوا به ۴۰ درجه سانتيگراد مي رسد؛ مي توانيد اسم امروز را بگذاريد چله تابستان. البته از آنجايي كه دماي هوا آرام آرام بالا رفت و بدن هايمان به گرماي تابستان عادت كرد، نبايد مشكلي با اين دما داشته باشيم. دماي امشب تهران هم به ۲۶ درجه سانتيگراد مي رسد. فاصله روز و شب ۱۴ درجه سانتيگراد است و اين هم نكته اي است! بگذريم، اميدواريم با خواندن ستون «هوا» گرمازده نشويد.

جعبه
باجناق ها، خانه پدري، فيلم سينمايي
دو ديدار ديگر امروز از گروه سوم مسابقات جام ملت هاي آسيا انجام خواهد شد و تكليف صعودكنندگان از اين گروه هم مشخص مي شود. در دوبازي همزمان امروز راس ساعت ۳۰:۱۵ اردن- امارات و كره جنوبي- كويت با هم مصاف خواهند كرد.
به غير از مسابقات فوتبال، امروز وضع برنامه هاي تلويزيوني هم بدك نيست.ساعت ۱۷ تكرار فيلم سينمايي پري كه ديشب در جشنواره فيلم هاي سينمايي شبكه دوم پخش شد به نمايش درمي آيد. اما فيلم هاي سينمايي شبكه دو با نمايش اين فيلم به پايان نمي  رسد و قرار است كه ساعت ۲۱در همين برنامه موبيديك (قسمت اول) پخش شود. ۵۰ :۲۰ هم شبكه سوم سريال مامورين پرونده هاي راكد را نشان مي   دهد. اما امشب شبكه تهران سريال جديدي را آغاز خواهد كردكه به نظر مي  آيد با نمك هم باشد. نام آن باجناق هاست. زمان پخش آن هم ۲۰:۲۱ است. يك سريال ديگر هم اين هفته از شبكه تهران آغاز شد به نام خانه پدري. اگر موفق نشديد آن را تماشا كنيد ساعت ۲۳ تكرارش پخش مي  شود.راستي تا فراموش نكرديم آشپزي امروز هم اختصاص به آموزش مرغ ترش و شيرين دارد كه ساعت۴۰:۱۶ از شبكه تهران پخش مي  شود.

|  ايرانشهر  |   محيط زيست  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   خبرسازان   |   در شهر  |
|  زيبـاشـهر  |   طهرانشهر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |