پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۳
كودكان چاق معمولاً  از مادراني با اضافه وزن متولد مي شوند
بر پايه آخرين پژوهش ها، نوزاداني كه مادران آنها در دوره بارداري دچار اضافه وزن هستند، با خطر ابتلا به چاقي مواجه هستند. به گزارش خبرگزاري رويتر، نتايج اين پژوهش ها تأكيدي بر اهميت آغاز زودرس اقدامات پيشگيرانه در مقابله با چاقي در دوران كودكي است. محققان اعلام كردند كه احتمال بروز چاقي در كودكاني كه مادرانشان در اوايل دوره حاملگي دچار چاقي شده اند دو برابر بيشتر از كودكان متولد شده از مادراني با وزن طبيعي در هنگام رسيدن به سن مدرسه است. لذا متخصصان مي گويند كه استراتژي هاي پيشگيري از چاقي بايد در هنگام و يا حتي پيش از تولد آغاز شود.

مواجهه طولاني با پرتوهاي مايكروويو مي تواند به عقيم شدن منجر شود
مواجهه بيش از حد و طولاني مدت با پرتوهاي مايكروويو مي تواند سبب بيماريهاي عصبي، روحي، خستگي زودرس و در مواردي عقيم شدن شود.
به گزارش (ايسنا)، محققان مركز تحقيقات بهداشت نظامي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج) با انجام طرحي پيرامون ميزان مواجهه كاركنان با امواج الكترومغناطيس دريافتند كه با به كارگيري تدابير حفاظتي همانند تنظيم ساعت كاري مناسب و همچنين آگاهي از مسير امتداد و انتشار امواج مي توان از تماس بيش از حد با اين تشعشعات جلوگيري كرد.

پرشين بلاگ، سودآور نيست
طبق آخرين آماري كه در يكي از سايت هاي جست وجوگر وبلاگ ها به آدرس اينترنتي www.netblogcensus.com منتشر شده از مجموع ۶۳ هزار وبلاگ فارسي، حدود ۵۸ هزار وبلاگ در سايت «پرشين بلاگ» به ثبت رسيده اند. يكي از مديران سايت پرشين بلاگ روز شنبه در گفت وگو با ايرنا ضمن اعلام اين خبر گفت: سايت ايراني پرشين بلاگ از دو سال پيش فعاليت خود را در زمينه ارائه فضاي لازم جهت ثبت وبلاگ (دستنوشته) شروع كرده است. عطا خليقي ادامه داد: در اين سايت تاكنون نزديك به ۲۵۰ هزار وبلاگ به ثبت رسيده كه از ميان آنها، حدود ۵۸ هزار وبلاگ فعال وجود دارد و بيشترين موضوعات اين وبلاگ در زمينه عمومي (بدون عنوان)، زندگي، رايانه و فناوري است. وي تأكيد كرد: برنامه ها و سياست هاي سايت پرشين بلاگ كاملاً مستقل از دولت است و برغم وجود برخي شايعات، اين سايت هيچگونه وابستگي از لحاظ فني، مالي و پشتيباني به دولت ندارد. وي افزود: تاكنون مجموعه سه نفره هيأت موسس سايت پرشين بلاگ، تأمين كننده نيازهاي اين سايت بودند و فقط در برگزاري جشنواره وبلاگ ها اين شركت از همكاري يك نهاد دولتي استفاده كرد. خليقي افزود: در زمان حاضر تنها پشتيبان مالي سايت پرشين بلاگ، برنامه هاي جنبي شركت «پرشين بلاگ» بوده و درآمد حاصل از تبليغات موجود در وبلاگ ها، هزينه سرويس دهي سخت افزار و سرورهاي سايت مي شود و سودآور نيست.

مسافران شمال خارج از طرح هاي سالم سازي خزر شنا نكنند
رئيس هيئت نجات غريق بندرانزلي از تمامي مسافران ورودي به اين شهرستان خواست كه براي حفظ جان خود و خانواده از شنا كردن در خارج از طرح هاي سالم سازي جداً خودداري كنند.
«مهدي تيموريان» به ايرنا گفت: طرح هاي سالم سازي دريا در سواحل استانهاي شمالي كشور به عنوان مكان هايي امن براي شنا طراحي شده اند ولي متأسفانه گروهي از مسافران بدون توجه به عواقب ناگوار آن مكانهاي غيرامن و ناشناخته را براي شنا انتخاب مي كنند.وي تصريح كرد: در محدوده ساحلي بندرانزلي راه هاي ورود زيادي به كنار دريا وجود دارد كه عده اي از مسافران به هر نحوي مي خواهند در اين مناطق شنا كنند.
اين مسئول با تأكيد دوباره بر اين كه مناطق خارج از طرح ها به هيچ وجه امنيت لازم براي شنا كردن را ندارند از مسافران خواست حداقل در مناطقي كه ناجيان سيار حضور دارند اقدام به شنا كنند.
وي اظهار داشت: ناجيان غريق براي نجات جان مسافران و فرزندان آنان به صورت مداوم در طرح هاي ساحلي انجام وظيفه مي كنند.
از ابتداي تيرماه سال جاري تاكنون شش نفر از هموطنان در خارج از طرح هاي سالم سازي درياي خزر در سواحل بندرانزلي غرق شدند.جان حدود ۴۰۰ نفر نيز نجات داده شد.

ويرايشگر سپيد براي نابينايان مي نويسد
با تمام شدن پروژه نرم افزار ويرايشگر سپيد از اين پس نابينايان با استفاده از رايانه هاي عادي و برجسته نگار امكان تهيه و تنظيم و استفاده از تايپ انگليسي و فارسي را خواهند داشت.
به گزارش تيم تحقيقاتي پكتوس اين برنامه كه بر پايه ويرايشگر مايكروسافت۲۰۰۰ word تهيه شده است امكانات اين نرم افزار را به صورت بريل و گوياي فارسي و انگليسي در اختيار نابينايان قرار مي دهد.
مهندس آرمان بحري مدير پروژه ويرايشگر سپيد با اشاره به ضرورت هاي استفاده از تكنولوژي هاي نوين براي افراد معلول بويژه جايگزيني اين فناوري ها براي پوشش و جايگزيني معلوليت گفت: ويرايشگر سپيد قابليت پشتيباني از اكثر متن هاي موجود را داشته و قابليت سازگاري با همه ويندوزهاي فارسي، xp و ۲۰۰۰ را دارد.
وي پشتيباني از فايل هاي ويرايشگر بريل، امكان تايپ بريل بوسيله صفحه كليد عادي و نيز صفحه بندي بريل و امكان افزودن صداي متن تايپ شده را به زبان هاي فارسي و انگليسي را از امكانات ويژه افزوده شده به اين مجموعه براي روشندلان ذكر كرد.

اكستازي؛ امتحان مجاني، اعتياد هميشگي
معصومه بيات- مصرف قرص هاي اكستازي علاوه بر تخريب بافت مغزي و كاهش توانايي ذهني، مرگ ناگهاني را در پي دارد. رئيس فرهنگسراي سلامت با بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار جامعه گفت: داروهاي شادي آور با رهاسازي بيوشيميايي در مغز، ناقل واكنش مغزي مي شود و فرد در مصرف اوليه اين قرص ها احساس شادي، نشاط، انرژي زياد و عدم كنترل خود مي كند و حتي ممكن است روابط جنسي كنترل نشده نيز اتفاق بيافتد، اما درمصرف هاي بعدي احساس رخوت، سستي، افسردگي، بي علاقگي و شكست و فعاليت هاي روزمره و تحصيل ايجاد مي كند و براي كساني كه دچار ناراحتي قلبي هستند خطر مرگ را در پي دارد. دكتر آذرميرزايي با بيان اين كه پس از مصرف اين نوع قرص ها بازگشت انرژي به صورت طبيعي و معمولي نخواهد بود و فرد دچار آسيب هاي دائمي خواهد شد گفت: اين نوع قرص ها به مراتب اعتيادش نسبت به انواع مواد مخدر بيشتر است و فرد فقط با يكبار مصرف آنقدر ميل به مصرف مجدد پيدا مي كند كه مشابه آن را نمي توان در ديگر مواد مخدر مشاهده كرد و مي توان گفت كه امتحان مجاني اكستازي به قيمت تمايل هميشگي به اين نوع مواد مخدر تمام مي شود كه گاهي غيرقابل جبران است.
وي با بيان اين كه در ابتدا قرص هاي شادي آور از مشتقات آنفي تامين يا داروهاي انرژي زا براي برطرف كردن افسردگي به كار گرفته مي شد افزود: اما امروزه اين مواد به عنوان مواد مخدر به صورت سهل الوصول و ارزان در اختيار نوجوانان و جوانان قرار مي گيرد. وي يكي ديگر از علت تمايل جوانان و نوجوانان به اين نوع مواد مخدر را تبليغات خاص عنوان كرد و گفت: تمايل به مصرف اين داروها را با تبليغاتي همچون«بامصرف اين دارو احساس خوشي مي كنيد و يا لازم نيست زياد درس بخوانيد ويا با مصرف اين دارو ميزان يادگيري بالا مي رود» را در جوانان و نوجوانان افزايش مي دهند. دكتر ميرزايي با بيان اين كه دو نوع از قرص هاي اكستازي در كشور موجود است افزود: نوع خارجي آن با قيمت ۳ هزار تا ۷ هزار تومان از كشورهاي انگليس، آمريكا، وارد مي شود و نوع ديگر آن دست ساز است كه توسط بعضي از داروسازان و متخصصان اين رشته در كارگاه هاي خانگي توليد و در اختيار جوانان و نوجوانان قرار مي گيرد.
وي عوارض اين قرص ها را در فرد با توجه به ميزان و كيفيت ماده مؤثر متفاوت دانست و اظهار داشت: به همين دليل نمي توان عوارض و نتايج سلامت فرد را پيش بيني كرد.
دكتر آذر ميرزايي خواستار نظارت بيشتر خانواده ها بر روي فرزندانشان و ايمن سازي فضاهاي سبز بيشتر شد و گفت: اين نوع مواد مخدر معمولاً در پارك ها و فضاي سبز در بين جوانان و نوجوانان توزيع مي شود و تمايل مصرف اين نوع قرص بيشتر در تجمعات دوستانه اتفاق مي افتد. وي در خصوص درمان اين نوع مواد مخدر اظهار داشت: معمولاً اين افراد براي درمان بايد تحت نظر روان شناسان و پزشكان قرار گيرند و زمان درمان آن به شدت و ضعف مصرف مواد مخدر بستگي دارد.

كوتاه گويا
o سياهه سياهكاري
000681.jpg

رانندگان تاكسي مواظب باشند كه ۵۰۰ بازرس مأمور شده اند كه روزانه تخلفات آنها را گزارش كنند. به هر حال وقتي رانندگان نتوانند نسبت به اجراي مصوبه نرخ كرايه تاكسي ها مثبت عمل كنند، بي گمان سياهه اين سياهكاري ها را بازرسان تاكسيراني تهيه خواهند كرد، آن وقت ديگر مجالي براي پاسخگويي مسئولان انتظامي تاكسيراني نخواهد ماند.
البته انتظار نمي رود؛ با وضعيت جديدي كه براي رانندگان تاكسي فراهم شده آنها دست به چنين تخلفات آشكاري بزنند، وقتي قرار است اين رانندگان خوش طينت دوره هاي مختلف كارشناسي جامعه شناسي، روانشناسي، حقوق و مديريت را در دانشگاه ها دنبال كنند مطمئناً نه تنها به حقوق خودشان واقف خواهند شد بلكه ديگر سر يك تومان و دو تومان با شهروندان تهراني جر و بحث نمي كنند.
حالا از كجا معلوم كه پس از طي كردن دوره كارشناسي، اصلاً تمايلي به رانندگي داشته باشند!

oتبليغ شارلاتان
بعد از اكران فيلم باج خور، مارمولك و ساير فيلم هاي مشابه ، مسئولان امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اخيراً تصميم گرفته اند كه از نمايش فيلم شارلاتان ممانعت كنند. البته همين مسئولان گفته اند كه فيلم شارلاتان به خاطر وجود برخي صحنه هاي قبل از انقلاب و وجود ابتذال فيلم از ارائه پروانه نمايش آن خودداري كرده اند.
خوب از اين ماجراها پيش مي آيد، شايد هم تهيه كننده فيلم فكر كرده حالا كه در فيلم مارمولك به برخي از مضامين مورداحترام جامعه اينگونه پرداخته مي شود بد نيست آنها هم دست بالا را بگيرند، حالا چه فرقي مي كند شايد تا آمدن مسئولان جديد امور سينمايي اوضاع بهتر از اين شود. كاري به راست و دروغش نداريم شايد دست اندركاران فيلم شارلاتان ديده اند كه گاهي روسري برخي از همين افراد محترم در جامعه هم عقب رفته،بنا بر اين بهتر است آنها هم يك عقب گردي به سال هاي فيلم فارسي، آبگوشتي و كافه و از اين جور موضوعات داشته باشند، اگر فيلم توقيف شد تبليغ مي كنند سياسي بوده به نوعي تبليغ براي خود فيلم است، در هر حال مسئولان امور سينمايي هم نمي توانند با قسم و گفتگو اين ماجرا را درز بگيرند شايد هم تسليم شدند اگر هم نشدند بالاخره CD فيلم يا كپي آن را در بازار آزاد مي فروشند.

oرفتگران شادي بخش
000678.jpg

ظاهراً اين قصه سر دراز دارد، اگر بعد از مدتي شاهد سروكله مزقون چي، حاجي فيروز و دايره به دست ها داخل شهرها شديد شگفت زده نشويد، چون شهرداري ها علاوه بر هدايت امور ترافيكي، شهرسازي، آلودگي هوا، بازيافت زباله عهده دار امور نشاط و شادابي شهروندان نيز شده اند.
به گفته شهردار مشهد، فراهم كردن زيرساخت هاي نشاط و شادابي در شهرها به عهده شهرداري هاست. شايد در اين زمينه تخصصي مردم هم مشاركت كردند ولي قبل از هر نوع تزريق شادي و نشاط به شهروندان، بايد زيرساخت گروه هاي فشار و استرس زا را تخريب كنيد وگرنه بعد از مدتي نه از شادماني خبري خواهد بود و نه از پيك هاي شادي اثري. البته بعيد نيست اگر مشاركت هاي مردمي در اين زمينه چاره ساز نشد همين سپورهاي مشهدي، شب ها به امر بازيافت زباله هاي شهري مشغول باشند و صبح ها دايره به دست نشاط را به شهروندان مشهدي عرضه كنند.بايد منتظر بود و ديد كه اين زير ساخت هاي شادي چند ماه دوام مي آورند!

oمرده خوش بخت
آدم اگر خوش شانس باشد مرده و زنده اش توفيري نمي كند همين طوري از زمين و آسمان برايش شانس مي بارد. يك مرحوم يزدي كه ۱۸ سال پيش قيد حيات را زده، در قرعه كشي اخير يكي از بانك هاي شهر يزد برنده پژو شده است.
قرار شده كه بانك مزبور به وارثان وي با ارائه برگ انحصار ورثه جايزه را به آنان ارائه دهد. گذشته از هر نوع تفسير و تحليل محتوي، مي توان اين نتايج اخلاقي را گرفت:
- قطره قطره جمع شود وانگهي دريا گردد. اين مرحوم شايد ۱۸ سال پيش يك مبلغي اندك در همان بانك پس انداز كرده روز به روز امتياز گرفته حالا هم پژوي برنده را وارثانش صاحب خواهند شد.
- بانك ها هم اين قدر بي حساب و كتاب نيستند به هر حال هر كس حق و حقوقي دارد از آدم زنده تا مرده مي تواند به آنها اعتماد كنند.
- آدم اگر اقبال درست و حسابي داشته باشد هم در اين دنيا و هم در آخرت بليت اش برنده مي شود پس لازم است ما هم به تأسي از چنين آدم هاي خوب، كارهاي نيك بكنيم.
- وارثان اين مرحوم آن قدر ثروت از اين شخص صاحب شده اند كه كمتر به كنكاش حساب هاي بانكي آن پرداخته اند اين هم يك حسن اخلاقي ديگر.

o سيگار با شناسنامه
000648.jpg

با اين اطلاعيه جديد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مورد مصرف دخانيات بايد گفت كه شايد از اين پس كشيدن سيگار آن چنان هم لذتي در پي نداشته باشد، بنابر اين به تمامي افراد سيگاري و غيرسيگاري توصيه مي شود قبل از هر آزار و اذيت ديگري توسط ساير سازمان هاي دولتي و غيردولتي سيگار را با زبان خوش ترك كنند.
حال مي ماند خود شركت دخانيات و عايداتش كه براي آن هم مي توان چاره جديدي پيدا كرد، به هر حال از همين كشورهاي همسايه يكي پيدا مي شود كه ما سيگارهايش را بپيچيم. به گفته متوليان بهداشتي ممنوعيت هر نوع تبليغ و تشويق مستقيم و غيرمستقيم، تحريك افراد به استعمال دخانيات، ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي مسقف، وسايل نقليه عمومي، محل كار و نصب تابلوي ممنوعيت استعمال دخانيات از جمله اين ممنوعيت هاست. با اين وضعيت بقالي ها و خواربار فروشي ها در آينده براي جلوگيري از هر نوع تقلبي در اعلام سن و سال مصرف كنندگان موظف خواهند شد كه در قبال رؤيت شناسنامه افراد ۱۸ سال به بالا شناسنامه اصلي و نه المثني مصرف كنندگان را رؤيت كنند. همان اول گفتيم كه براي گريز از ماليات سيگار كشيدن در خيابان، از همين حالا ترك سيگار را شروع كنيد.

تغذيه با شير مادر، موجب كاهش مشكلات اجتماعي مي شود
000651.jpg
كارشناس و عضو هيات علمي اداره كل سلامت خانواده و جمعيت در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي گفت: تغذيه با شير مادر علاوه بر مقاوم كردن افراد در برابر بيماري ها، امكان بروز مشكلات اجتماعي در بزرگسالان را كاهش مي دهد.
به گزارش ايرنا، دكتر «خليل فريور» ديروز در كارگاه «مشاوره شيردهي» در شاهرود گفت: اين عامل با تاثير انكارناپذيري كه در رشد جسماني و رواني كودكان مي گذارد احتمال بروز برخي مشكلات مانند افسردگي و اعتياد را، پابين مي آورد.
وي ضمن تاكيد بر اهميت و ارزش شيرمادر براي سلامت جامعه افزود: بايد با يك فرهنگسازي درست، مادران را به شيردهي كودكان تشويق كرد و با حمايت از آنان، اعتماد به نفس آنان را بالا ببريم.
فريور اضافه كرد: ناآگاهي مادران در زمينه شيردهي بايد با برگزاري برنامه هاي آموزشي قبل از زايمان و در دوران بارداري برطرف شود.
وي ضمن پرهيزدادن مادران از استفاده از پستانك در دوران شيردهي گفت: اين وسيله علاوه بر بيماري هايي كه براي كودك به دنبال دارد باعث امتناع وي از خوردن شير مادر مي شود.
در اين كارگاه دوروزه ۴۱ تن از كارشناسان بهداشتي، بهورزان، پرستاران و مروجان بهداشت روستايي شاهرود با مباحثي چون اهميت و اصول مشاوره شيردهي، مادران شاغل و شيردهي، اصول تغذيه تكميلي، وضعيت صحيح شيردهي و... آشنا مي شوند.

در دانشگاه صنعتي شريف انجام شد
شبيه سازي چند زلزله شديد ايران و جهان
پژوهشگران آزمايشگاه ميز لرزان دانشگاه صنعتي شريف، با شبيه سازي سه زلزله مهم ايران و جهان، براي نخستين بار پايداري عملي سازه هاي منطبق با آيين نامه طراحي لرزه اي ساختمانهاي ايران را بررسي كردند.
دكتر علي بخشي، مدير آزمايشگاه ميز لرزان و عضو هيات علمي دانشكده عمران دانشگاه شريف پس از انجام اين آزمايش كه ديروز با حضور جمعي از اساتيد و محققان سازه در محل اين آزمايشگاه انجام شد، در گفت وگو با ايسنا هدف از اجراي اين آزمايش را ارزيابي رفتار لرزه اي ساختمانهاي آجري استاندارد در برابر زلزله عنوان كرد و افزود: اين تست بر روي يك ساختمان با مصالح بنايي (آجري) كه شناژبندي قائم و افقي آن بر اساس ضوابط آيين نامه ۲۸۰۰ ايران كه آيين نامه معتبر براي طراحي لرزه اي ساختمانها است، انجام شد.
اين ساختمان با مقياس يك به يك (واقعي) ساخته شده بود.
وي خاطرنشان كرد: اين ساختمانها به دليل پيچيدگي رفتاري، ممكن است خطاي بيشتري را در عملكرد و رفتار سازه در صورت انجام مقياس سازي داشته باشند كه به همين دليل ساده ترين حالت ساختمان يك اتاقك كوچك به ابعاد حدود ۵/۳*۳/۵ متر و به ارتفاع ۲/۳ متر در نظر گرفته شد كه بر روي عرشه ميز لرزان يا شبيه ساز زلزله نصب شده است.
ابعاد اين عرشه در حدود ۴ * ۴ متر است و به خوبي اين مدلها را مي توان بر روي آن نصب و مورد آزمايش قرار داد.
دكتر بخشي افزود: آزمايشگاه ميز لرزان داراي سه محركه است كه توانايي دو حركت افقي و يك حركت دوراني را به منظور شبيه سازي زلزله فراهم مي كند.
مدير آزمايشگاه ميز لرزان در ادامه گفت:  در اين آزمايش ضمن ثبت پاسخ شتاب و پاسخ جابجايي ها از تمامي مراحل فيلمبرداري و عكسبرداري شد تا در مراحل بعدي تحقيقات مورد استفاده قرار گيرد.
وي با اشاره به اين كه به دليل محدوديت آزمايشگاه، ركورد زلزله بم به صورت۵۰ درصد، ركورد طبس به ميزان ۲۰ درصد و السنترو به صورت ۱۰۰ درصد اعمال شده، درباره نتايج اين آزمايش اظهار داشت: اين آزمايش تأثير وجود شناژها را در جلوگيري از تخريب كامل سازه و بروز خسارات جاني به طور عملي نشان داد.
براساس نتايج اين بررسي، شناژ هاي افقي كه در بالاي سازه نصب مي شود از فرو ريختن سقف خود داري مي كند كه اين مسئله تأكيد آيين نامه را مضاعف مي كند.
وي افزود: با تكميل تحقيقات و استخراج نتايج آزمايش مي توان نكاتي را براي آيين نامه استخراج كرد كه در ويرايشهاي بعدي به منظور افزايش ضريب ايمني سازه ها در برابر زلزله مدنظر قرار گيرد.
دكتر بخشي در پايان با اشاره به اين كه در اين آزمايش،سيستم لوله كشي ساختمان نيز شبيه سازي شده است، خاطرنشان كرد: با توجه به واقعي بودن مقياس ساختمان، فشار لازم در لوله كشي گاز شهري (در حدود ۴ تا ۵ اتمسفر) در اين تست توسط هوا تعبيه و بستهاي مختلفي كه بر روي قسمتهاي مختلف موجود بود انجام شد كه نتايج آزمايش حاكي از ايمن ماندن شبكه لوله كشي در صورت توجه به ضوابط آيين نامه بود كه اين امر نقش موثري در به حداقل رساندن خرابيها و جلوگيري از بروز آتش سوزي دارد.

شيرجه در بيماري
000675.jpg
محمد اميري- چشم هايت مي سوزد، دل پيچه داري و خارش در دست ها احساس مي كني، چندان جدي نمي گيري، به اميد اين كه خودش بزودي خوب مي شود، اما هرچه زمان مي گذرد نه تنها تخفيفي در اين عوارض حس نمي كني بلكه شديدتر مي شوند. به ناچار شب هنگام به درمانگاه مي روي. پزشك پس از معاينه اوليه مي پرسد امروز چه خورده اي، كجا رفته اي. مي گويم نهار سبكي خورده ام و ساعتي بعد به استخر رفتم.
كلمه «استخر» كه از دهان من خارج مي شود دكتر انگار كه كشفي كرده باشد، اجازه توضيحات بيشتر نمي دهد و مي گويد كافي است بقيه ماجرا را خودم مي دانم. اين روزها تعداد بيماراني چون شما كه گرفتار عوارض استخرهاي غيربهداشتي شده اند، زياد شده است.
افزايش شمار كساني كه در تابستان به بيماريهاي با منشأ آلودگي آب و استخرها مبتلا شده اند تا جايي است كه چندي قبل نيز كارشناسان بهداشتي در همايشي هشدار دادند كه با فرا رسيدن فصل گرما و افزايش استفاده نوجوانان و جوانان از استخرها، نهرها و بركه هاي غير بهداشتي ميزان بيماريهاي پوستي،روده اي و گوارشي را افزايش داده است.
معلوم نيست تمامي خانواده ها و نوجوانان و جوانان علاقه مند به شنا از اين نوع هشدارهاي بهداشتي تا چه حدي اطلاع دارند اما همه آنها به يك نكته اتفاق نظر دارند: استخرهاي بهداشتي فارغ از هر نوع آلودگي.
حميد عمادي متخصص بيماري هاي عفوني در گفت وگو با خبرگزاري فارس مي گويد: وضعيت استخر ها در جامعه ما به گونه اي است كه از حداقل شرايط بهداشتي استاندارد بي بهره اند، بنابراين اگر مردم از اين استخرها استفاده نكنند بسيار سودمندتر است.
شرايط نامطلوب و غيراستاندارد استخرها به ويژه در فصل تابستان به طور محسوسي موجب افزايش بيماري هاي عفوني در جامعه مي شود.
وي در ادامه مي افزايد: «به دليل رعايت نشدن اصول بهداشتي در بسياري از استخرها به ويژه در تابستان شيوع انواع بيماري هاي عفوني از جمله بيماري هاي قارچي در پوست رشد چشمگيري پيدا كرده است. بيماري هاي عفوني قارچي كشاله ران و پا و لاي انگشتان به ويژه در مردان و نيز ايجاد لكه هايي در گردن و سينه شايع ترين مشكلات ايجاد شده در افرادي است كه به اين استخرها مي روند.
شايد از منظر بهداشتي برخي از استخرها از وضعيت مطلوبي برخوردار نباشند اما همه استخرهاي تهران فاقد استانداردهاي بهداشتي نيستند.
«رحمت الله دوستعلي» مدير يكي از مراكز ورزشي- تفريحي غرب تهران در خيابان شاهين با رد هر گونه آلودگي استخرها و افزودني هاي غيربهداشتي مي گويد: تمامي افرادي كه براي استفاده از استخرها به اين مكان ورزشي- تفريحي مي آيند جزو اعضاي خانواده ما هستند، بنابراين امكان ندارد به آب استخر وايتكس يا مواد غيربهداشتي بزنيم چرا كه معمولاً در اين استخرها گاز كلر به صورت كپسولي از طريق لوله ها به مجموعه آب استخر افزوده مي شود.
همچنين همه روزه ميزان كلر افزودني به آب استخر توسط كارشناسان بهداشتي ارزيابي مي شود، علاوه بر آن هفته اي ۲ الي ۳ بار كارشناسان بهداشتي آب داخل استخرها را به صورت اتفاقي آزمايش مي كنند تا از عدم آلودگي آب استخر اطمينان پيدا كنند.
وي در ادامه مي افزايد: با اين حال خود بنده قبل از ورود و استفاده مشتريان از استخر وضعيت آب را از نظر ميزان دما، كلر موجود در آب و نيز آلودگي هاي آن مورد بررسي قرار مي دهم. ما با توجه به نياز نوجوانان و جوانان سعي مي كنيم هر كدام از آن ها را در سئانس هاي مختص خود به استخر راه دهيم تا خداي نكرده مشكلات خاصي پيش نيايد، همچنين براي كمك به نوجوانان و كودكان زير ۱۵ سال ميزان مبلغ ورودي ۴ هزار توماني استخر را به مبلغ يك هزار و پانصد تومان كاهش داده ايم. خوشبختانه با حضور سه ناجي غريق و يك سرناجي، وضعيت ايمني استخر نيز قابل قبول است.
مدير كل تربيت بدني استان مركزي نيز در همايش بهداشت استخرهاي شنا در اراك با تأكيد بر لزوم رعايت بهداشت محيط استخرها گفت: كاركنان و استفاده كنندگان از استخرها بايد براي حفظ و افزايش بهداشت اين محيط هاي ورزشي با بهداشت فردي و محيط به خوبي آشنا شوند.
اكبر مشايخي يكي از پزشكان متخصص زنان و زايمان با تشريح نحوه انتقال بيماري از طريق آب آلوده استخرها گفت: «رعايت نكردن بهداشت فردي و محيط باعث بروز و انتقال بيماري هاي گوارشي، پوستي و چشمي مي شود.
دكتر حميد عمادي نيز همچنان بر اين نكته پافشاري مي كند كه استفاده كنندگان از استخرها بايد توصيه هاي بهداشتي را رعايت كنند، به باور وي، عفونت هاي روده اي معمولاً بر اثر خوردن آب استخر بروز مي كند، چرا كه در مواردي آب استخرها به دليل گران بودن آب بها به موقع تعويض نمي شود يا آب آنها از چاه ها تأمين مي شود كه خوردن آن مشكلاتي نظير اسهال، تيفوئيد و حصبه را ايجاد مي كند.
وي در ادامه افزود: اگر چه سازمان هاي مسئول بايد نظارت و كنترل كافي بر امور استخرها داشته باشند ولي تا زماني كه خود مردم اين قبيل استخرها را تحريم نكنند مشكلات همچنان باقي است.
با تمامي مشكلات موجود، استخرها هنوز مكانهايي با حداقل امكانات استاندارد بهداشتي هستند اما مشكل بزرگتر در بسياري از روستاها و شهرك هاي كوچك است كه اغلب كودكان و نوجوانان همچنان از جوي آب، آب بندها و حوضچه هاي غيربهداشتي براي شنا استفاده مي كنند.
شنا در آب خنك رودخانه ها و سدهاي خاكي علاوه بر آلودگي و بيماري خطر مرگ و غرق شدن را بدنبال دارد.
به گزارش نيروي انتظامي استان مركزي ظرف ۲ ماه گذشته فقط ۸ نفر در هنگام آب تني در سدها و رودخانه هاي اين استان جان خود را از دست داده اند.
اكنون به نظر مي رسد جوانان مشتاق شنا در گرماي تابستان در يك دوراهي گرفتار شده اند؛شنا در برخي استخرهاي غير بهداشتي و احتمال ابتلا به برخي بيماريهاي روده اي و گوارشي و يا آب تني در سدها و رودخانه ها و به جان خريدن خطر غرق شدن و مرگ.اگر مسئولان ساماندهي مراكز ورزشي و تفريحي نجنبند و چاره اي نيانديشند راه پيش روي جوانان انتخابي خواهد بود بين بد و بدتر.

ايران
ادبيات
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |