پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۳
سايه روشن
تلويزيون عليه تلويزيون
تلويزيون را خاموش كنيد و براي بازي به بيرون از خانه برويد. اين پيامي است كه يك شبكه تلويزيوني به كودكان و نوجوانان مي دهد.
به گزارش خبر گزاري فارس به نقل از آسوشيتدپرس، شبكه تلويزيوني نيكل ادئون در يك ابتكار تازه به مدت سه ساعت از پخش برنامه خودداري مي كند و از بينندگان نوجوان خود مي خواهد تا به جاي تماشاي تلويزيون به بازي مشغول شوند.
اين قطع برنامه در يكي از پربيننده ترين ساعات پخش برنامه هاي اين شبكه رخ مي دهد، يعني در زماني كه نزديك به ۵/۱ ميليون بيننده كودك و نوجوان در سنين ۶ تا ۱۱ سال به تماشاي تلويزيون مشغول هستند. در اين ساعات نمايي به همراه يك جمله بر صفحه تلويزيون نقش خواهد بست كه بينندگان را به خروج از خانه دعوت مي كند.
به گفته خانم سايما زارگمي رييس اين شبكه، امروز ديگر كودكان مثل سابق پس از خروج از مدرسه به بازي مشغول نمي شوند و هدف ما اين است كه اهميت اين بازي ها را يادآوري كنيم.
000627.jpg

اين طرح «بياييد فقط بازي كنيم» نام نهاده شده و شبكه نيكل ادئون براي انجام آن ناچار مي شود پيام هاي بازرگاني به ارزش ۱۰ ميليون دلار را در ساعات ديگري پخش كند تا سفارش دهندگان متضرر نشوند.
ميان دعوت به عدم تماشاي تلويزيون و پخش آن از شبكه اي كه در نشاندن كودكان به مدت ساعت ها در مقابل تلويزيون نقش مهمي دارد، تضاد به چشم مي خورد. اما مسئله فقط تماشاي طولاني مدت تلويزيون نيست. تحقيقات نشان داده كه كودكان امروز چندان بيشتر از كودكان در ۱۵ سال پيش تلويزيون تماشا نمي كنند اما مسئله اين است كه ما بر ميزان و نحوه تماشاي آنها هيچ كنترلي نداريم.
اما زارگمي در پاسخ به اين سوال كه اگر طرح مذكور با موفقيت روبرو شود، آيا در آن صورت اين تعطيلي موقت برنامه ها به يك سنت هفتگي در اين شبكه تبديل خواهد شد يا خير، مي گويد: البته ما در آن صورت با آگهي دهندگان مان اندكي دچار مشكل خواهيم شد.
راه اندازي تلويزيون ديجيتالي
دولت فرانسه موافقت خود را با راه اندازي طرح تلويزيون ديجيتالي از سال ۲۰۰۵ ميلادي اعلام كرد.
بنا بر اين گزارش، ژان پير رافرن نخست وزير فرانسه با ارسال نامه اي به «شوراي عالي صوتي و تصويري» اين كشور، موافقت دولت را با راه اندازي طرح تلويزيون زميني ديجيتال در فرانسه از ماه مارس سال ۲۰۰۵ اعلام كرد.
«دومينيك بودي» رئيس شوراي عالي صوتي و تصويري فرانسه در اين باره گفت: نامه نخست وزير فرانسه به مجريان اين طرح اجازه مي دهد تا طرح تلويزيون ديجيتال زميني (تي.ان.تي) را راه اندازي كنند.
به تازگي بخش خصوصي در فرانسه اقدام به راه اندازي تلويزيون هاي ديجيتالي كرده است. دولت اين كشور بيم دارد كه بخش راديو و تلويزيون همچون مخابرات كه انحصار تلفن را از دست داده است با خسارت مواجه شود.
اين طرح كه نوعي مقابله دولت با ورود بخش خصوصي اينترنت به رسانه هاي ديداري و شنيداري است به بخش دولتي اجازه مي دهد تا برنامه هاي تلويزيوني از اين پس در كابل تلفن نيز به صورت ديجيتال عرضه شود.
«قهر و آشتي» در تهران
تصويربرداري مجموعه تلويزيوني «قهر و آشتي» به كارگرداني «احمد رمضان زاده» و تهيه كنندگي مؤسسه سينمايي «جوزان فيلم» در تهران آغاز شد.
000630.jpg

اين مجموعه تلويزيوني ۱۳ قسمتي كه فضايي شاد دارد به سفارش شبكه پنجم سيما ساخته مي شود.
تاكنون حضور بازيگراني نظير «محمود استادمحمد»، «رسول نجفيان»، «محمدرضا هدايتي»، «سحر جعفري جوزاني»، «رضا شفيعي جم»، «مهرانه مهين ترابي» و «فرناز جهانسوز» در مجموعه تلويزيوني قهر و آشتي قطعي شده است.
اين مجموعه طنز  تلويزيوني كه موضوعي خانوادگي، اجتماعي دارد مشكلات و پيچيدگي هاي فرهنگ شهر نشيني را به نمايش مي گذارد.
«احمد رمضان زاده» كارگردان مجموعه قهر و آشتي، پيش از اين مجموعه تلويزيوني «آژانس دوستي» را ساخته است.
اين مجموعه كه تهيه كنندگي آن را «مسعود جعفري جوزاني»  عهده دار است، آخرين فعاليت اين فيلمساز پس از مجموعه تلويزيوني تاريخي «در چشم باد» است.
جشنواره توليدات خارجي سيما
دومين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني دفاتر خارج از كشور صدا و سيما و هفتمين گردهمايي مديران اين دفاتر، ۱۷ مردادماه در تهران برگزار مي شود.
صدا و سيما در كشورهاي آلمان، فرانسه، بوسني و هرزگوين، هند، مالزي، پاكستان، تاجيكستان، افغانستان، انگليس، روسيه، لبنان، عراق، آذربايجان، تركيه، آمريكا و سوريه دفاتر نمايندگي د ارد.
به گزارش روابط عمومي صدا و سيما، ارزيابي توليدات برنامه اي دفاتر، بررسي آخرين تحولات دفاتر خارج از كشور و وضعيت كشورهاي محل استقرار از اهداف اين رويداد هنري به شمار مي رود.
بر پايه اين گزارش، دفاتر خارجي سازمان صدا وسيما سال گذشته بيش از هزار ساعت برنامه توليد كرده اند.

نگاه
تأثيرات منفي كامپيوتر براي كودكان
هنگامي كه كامپيوتر براي اولين بار پا به عرصه گذاشت، تقريباً مي توان گفت در اختيار بزرگسالان بود. ولي امروزه كودكان به صورت فزاينده اي نه تنها از كامپيوتر براي آموزش بلكه براي تفريح نيز استفاده مي كنند. كودكان نيز همانند بزرگسالان در معرض ابتلا به عوارض مربوط به كامپيوتر هستند. نگاه طولاني مدت بر روي صفحه كامپيوتر، منجر به ناراحتي چشم، خستگي، تاري ديد و سردرد مي شود و كودكان ممكن است در مقايسه با بزرگسالان آسيب پذيرتر باشند.
000597.jpg

تأثير استفاده از كامپيوتر بر روي بينايي كودكان به عوامل زير بستگي دارد كه عبارتند از:
۱- بسياري از كودكان به بازيهاي مهيج، با تمركز زياد مشغول مي شوند تا هنگامي كه خسته شوند (مانند بازيهاي ويديويي كه طولاني مدت و بدون وقفه هستند.) انجام اين گونه بازيها حتي بدون استراحت كوتاه مدت، باعث ناراحتي چشم و مشكلات تمركز چشم (سازگاري چشم) مي شود. مشكلات سازگاري چشم ها ممكن است در نتيجه تمركز چشم ها بر روي يك هدف خاص و يا فاصله ديد بروز كند. گاهي اوقات همين امر باعث مي شود كه چشم ها حتي پس از پايان بازي يا كار، نتواند به راحتي و آساني روي شيء خاص تمركز كند.
۲- زل زدن مدام روي صفحه كامپيوتر و يا ويدئو باعث جلوگيري از پلك زدن چشم ها مي شود كه منجر به كم شدن اشك چشم شده و ناراحتي هاي چشم را سبب مي شود.
۳- علاوه بر آن معمولاً كامپيوتر ها در مقايسه با كارهاي دفتري، در مكان بالاتري از افق ديد قرار دارند، بنابراين پلكهاي بالا، تا حد بسيار زيادتري جمع مي شوند و در نتيجه تبخير اشك چشم ها بيش از حد معمول است و اين امر باعث ايجاد خستگي و ناراحتي چشم ها مي شود.
۴- كودكان بسيار انطباق پذيرند. اين خصوصيت آنها اگر چه جنبه مثبت فراواني دارد، وليكن بچه ها غالباً از مشكلاتي كه ممكن است مورد توجه بزرگسالان قرار گيرد، چشم پوشي مي كنند.
۵- كودك به صفحه كامپيوتر كه نور آزار دهنده اي دارد نگاه مي كند و به اين موضوع فكر نمي كند كه مي تواند تغييراتي بر روي صفحه كامپيوتر انجام دهد كه ديد راحت تري داشته باشد و همين امر باعث خستگي بيش از حد چشم ها مي شود.
۶- كودكان، به راحتي، تاري ديد ناشي از نزديك بيني، دوربيني و يا آستيگماتيسم را مي پذيرند، چون مي پندارند ساير افراد نيز مانند آنان مي بينند، كه همه اين مسائل باعث خستگي چشم مي شود حتي زماني كه ديد واضحي ايجاد شود.
۷ - كودكان هم اندازه بزرگسالان نيستند و جثه كوچك آنها مناسب كامپيوترها نيست. بيشتر ايستگاههاي كامپيوتري براي بزرگسالان طراحي شده اند و كودكان نسبت به بزرگسالان بايستي بيشتر سرشان را به طرف بالا نگه دارند تا صفحه كامپيوتر را ببينند و از آنجايي كه بهترين زاويه ديد، قدري به طرف پايين است. (در حدود ۱۵ درجه) مشكلات بينايي ايجاد مي شود. همچنين كودكان در دسترسي به صفحه كيبرد و يا قرار دادن پاهايشان بر روي زمين مشكل دارند و اين امر باعث ناراحتي گردن، پشت و بازوي آنها مي شود.
معمولاً كودكان در خانه و كلاس از نور مناسب براي كامپيوترها استفاده نمي كنند. سطح نور مناسب براي استفاده كامپيوتر، حدود نصف روشنايي است كه در كلاس درس استفاده مي شود. بدين جهت نور زياد مي تواند باعث افزايش نورهاي زايد بر روي صفحه مانيتور شده و بروز مشكلات مربوط به سازگاري چشم را سبب  شود.
طرز صحيح استفاده از چشمها در هنگام كار با كامپيوتر
000600.jpg

عواملي كه در استفاده از كامپيوتر بايد مورد توجه قرار گيرند عبارتند از:
۱- ميزان بينايي كودكان را مرتب كنترل كنيد. اين امر به شما اطمينان مي بخشد كه كودك مي تواند به راحتي و وضوح ببيند و نيز مي تواند عواملي را كه منجربه خستگي چشم مي گردد مشخص نمايد.
۲- در صورت نياز، عينك، لنزهاي طبي و يا بينايي درماني مي تواند ديد راحت و واضحي را نه تنها براي استفاده از كامپيوتر بلكه براي تمام فعاليت هاي روزانه تأمين كند.
۳- مدت زماني را كه كودك به طور مداوم از كامپيوتر استفاده مي كند با سخت گيري كنترل نماييد. يك استراحت ۱۰ دقيقه اي در هر ساعت، ناراحتي هاي چشمي حاصل از پلك نزدن را به حداقل مي رساند.
۴- ميزان نور داخل اتاق را تا حد امكان كاهش دهيد تا با سطح صفحه كامپيوتر مناسب باشد به عنوان مثال يك لامپ كوچك مي تواند جايگزين لوستر بزرگي باشد كه بالاي سر ما روشن است و يا مي توانيد از كليدهاي كاهش دهنده نور استفاده كنيد تا ميزان نور اتاق را طبق نياز شما تغيير دهد.
عوامل متعددي وجود دارند كه با رعايت آن، كودكان مي توانند به راحتي از كامپيوترها استفاده نمايند. در مورد چشمها، با تلاش كمي، مي توان عادت به ديدن مناسب را در كودكان تقويت كنيم و با اين طريق مي توان استفاده راحت و لذت بخشي را از كامپيوتر به كودكان هديه دهيم.
فاطمه مهدي فر- فاطمه عبدي
منبع: www.drsheedy.com

بي طرفي اطلاعات
000603.jpg
براي آن دسته از مخاطبان اينترنتي پروپاقرص خبر، شبكه خبري تخصصي n .wآنچنان شگفت آور نيست ، به راستي ما چه اطلاعاتي داريم كه شبكه هاي اطلاع رساني خارجي براي دستيابي به آن در پايتخت ايران خيمه زده اند؟ بي ترديد سير تحولات اجتماعي، سياسي و اقتصادي در طول بيش از دو دهه از انقلاب اسلامي مي تواند مصداق خوبي براي اين حضور باشد. ولي آيا اين موضوع به تنهايي كافي است؟
«سيدامير حسيني» مدير بخش اخبار فارسي، شبكه اطلاع رساني world news در گفت وگو با همشهري در زمينه شكل گيري اين شبكه خبري و انتظارات و نيازهاي خبري مخاطبان، به پرسش هاي ما پاسخ مي دهد. ماحصل اين گفت وگو را مي خوانيد.
* world news از چه زماني شروع به كار كرده است؟
- شبكه world news كه در اينترنت با عنوان w.n مشهور است. خود داراي ۱۱۰۰ سايت خبري است كه هر كدام با عناوين مختلف در عرصه اطلاع رساني و خبر فعاليت مي كنند، به طور مثال يكي از سايت هاي اينترنتي صرفاً در زمينه نفت و پتروشيمي فعال است. محل اين شبكه خبري در هلند است كه به صورت خصوصي اداره مي شود و از طريق تبليغات تجاري هزينه هاي خود را تأمين مي كند.
* هدف از افتتاح نمايندگي خبرگزاري world news در تهران چيست؟
- طبق آخرين برآورد سازمان اقتصادي انگليس در سال ۲۰۰۰ ميلادي، سرمايه ايرانيان خارج از كشور، حدود ۸۰۰ ميليارد دلار برآورد شده است. اگر ما بتوانيم ۲۰۰ ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كنيم بي گمان از اين طريق بودجه طرح هاي نيمه تمام عمراني و صنعتي در ايران تأمين خواهد شد، اين رويه جذب سرمايه گذاري مي تواند در ايجاد اشتغال زايي جوانان مؤثر واقع شود. لازم است گفته شود كه تمام خبرگزاري هاي دنيا و كساني كه به نوعي با اقتصاد سروكار دارند كشور ايران و جمعيت فارسي زبان آن را از اولويت هاي اطلاع رساني قرار مي دهند.
بنابراين اغلب رسانه هاي اطلاع رساني فعال در تكاپوي آن هستند كه در كنار زبان هاي خارجي شبكه خبري خود، زبان فارسي را هم بگنجانند. از اين رو يكي از سياست هاي شبكه خبري world news اين بود كه براي فارسي زبانان نيز بخشي اختصاص دهند تا بتوانند مخاطبان خود را گسترش دهند.
* آمار مراجعان بخش فارسي شبكه خبري چقدر است؟
- از زمان راه اندازي شبكه خبري در سال ۸۱، همه ساله ما شاهد افزايش مخاطبان در زمينه استفاده از منابع خبري اين شبكه بوده ايم، بعد از ۶ ماه از راه اندازي اين شبكه خبري، روزانه ۱۰۰ نفر از سايت اينترنتي آن بهره مي گيرند، در حال حاضر آمار مراجعان روزانه سايت خبري به ۱۵ هزار نفر مي رسد.
* اين سايت خبري در چه كشورهاي ديگري به جز ايران نمايندگي دارد؟
- بخش فارسي اين شبكه خبري فقط در ايران نمايندگي دارد. اما خبرنگاران آن در تمامي نقاط جهان مستقر هستند و از طريق كلمه عبور با شبكه خبري world news ارتباط دارند و اخبار خود را براي ما مي فرستند، اغلب اين اخبار ارسالي توسط سردبير و مدير اخبار مربوطه مورد بررسي قرار گرفته و اخبار مورد تأييد در دسترس همگان قرار مي گيرد.
بنابراين اگر به صورت اينترنتي به موضوع نگاه كنيد متوجه اين نكته خواهيد شد كه اينترنت قائم به مكان خاصي نيست.
* خبرنگاران شبكه خبري را چه كساني تشكيل مي دهند؟
- در بخش فارسي شبكه خبري، تمامي خبرنگاران كارشناسان و گزارشگران ايراني هستند، البته آنها يك تفاوت عمده اي با خبرنگاران حرفه اي دارند و آن اينكه شغل دوم آنها تهيه خبر و گزارش براي شبكه خبري ماست، به عبارت ديگر، شغل اول آنها كار و تخصص در حوزه هاي مربوطه است و شغل دوم آنها ارائه خبر در حوزه هاي تخصصي براي شبكه خبري است.
* فكر نمي كنيد اين رويه به حرفه خبري آنها لطمه مي زند؟
- چون سايت خبري ما يك سايت اينترنتي تخصصي است از اين رو خبرهايي كه روي شبكه خبري قرار مي گيرد كمتر از حد معمول است، به تعبيري ما مثل ساير خبرگزاري ها، كلي خبر نداريم و بيشتر خبرهاي ما را، اخبار تخصصي تشكيل مي دهند، بنابراين نمي توان يك خبرنگار را به اتاق عمل جراحي فرستاد، از اين رو مي توان از وجود يك پزشك متخصص در زمينه تهيه گزارش بهره گرفت. ما بر اين باور هستيم كه خبرنگار بايد به جز حرفه خبرنگاري، تخصص ديگري نيز داشته باشد، چون در زمينه اي كه كار مي كند موفق تر خواهد بود، به همين خاطر اغلب خبرنگاران خارجي در زمينه خاصي تخصص دارند، مثل شبكه خبري CNN كه در مجموع يك مشاور اقتصادي دارد، بنابراين هركس مي تواند از اين مشاوران تخصصي CNN استفاده كند ولي همه اين كارشناسان و مشاوران به نحوي خبرنگار حرفه اي هستند.
* حق الزحمه خبرنگاران ايراني شاغل در خبرگزاري با حق الزحمه سايرين چه تفاوتي دارد؟
- حقوق خبرنگاران شبكه خبري world newsبا حقوق خبرنگاران ايراني شاغل در شبكه خبري هيچ تفاوتي از نظر پرداخت ها ندارد، در حالي كه برخي از افراد به اشتباه فكر مي كنند كه حق الزحمه افراد در شبكه خبري ما به دلار پرداخت مي شود، در صورتي كه اين طور نيست.
اين خبرگزاري چون به صورت خصوصي اداره مي شود از اين رو به خاطر تأمين هزينه هاي تهيه خبر و شبكه خبري سعي داريم اينگونه عمل كنيم.
* آيا اطلاع رساني اخبار در ايران به خوبي پوشش داده مي شود؟
- با اينكه اطلاع رساني اخبار در ايران به طور ضعيفي ارائه مي شود ولي ما از امكانات خبري و اطلاع رساني موجود غافل نيستيم و طبعاً شبكه هاي اطلاع رساني خارجي به راحتي مي توانند همه واقعيت هاي خبري را تحريف كنند، با اين حال ما در صدد هستيم اين مقوله ها را به نوعي براي خود اينگونه تعريف كنيم كه از نظر اطلاع رساني چه چيزهايي نياز داريم و چه چيزي انجام دهيم كه به خوبي در ايران انجام نشده است!
البته بيشتر رسانه هاي اطلاع رساني به پوشش اخبار سياسي ايران مي پردازند اما شبكه اطلاع رساني world news به اين وجوه اطلاع رساني توجهي نمي كند، ما در كارها به رويكردهاي اقتصادي توجه داريم و در انتشار اخبار و اطلاعات جنبه هاي بي طرفي اطلاعات را رعايت مي كنيم.

نگاهي به رقابت رسانه هاي شنيداري و ديداري
همزيستي وسايل ارتباطي
تنظيم: اميد سليماني فاخر
000594.jpg

وسايل ارتباطي مهم معاصر، به علت وظايف مشتركي كه در پخش اخبار و تربيت و ارشاد افراد و تفريح و سرگرمي آنان به عهده دارند در مقابل هم قرار گرفته اند، اما وسايل مذكور با وجود اشتراك ظاهري وظايف، هر كدام نقش خاصي ايفاء مي كنند و با آن كه در زمينه هاي متعدد به هم شباهت دارند هرگز نمي توانند يكديگر را از ميدان بيرون كنند و جاي هم را بگيرند.
مطبوعات در واقع مكمل وسايل ارتباطي ديگر هستند، روزنامه ها وظايف و نقش هاي مختلفي كه ساير وسايل خبري و ارتباطي معاصر به عهده دارند را تكميل مي كنند و چون قبل از راديو و تلويزيون و سينما به وجود آمده اند و در طول تحول و پيشرفت خود تجربيات فراواني را اندوخته اند مي توانند مورد سرمشق قرار گيرند.
راديو از جهت خبري مي تواند به طور مداوم و لحظه به لحظه انجام وظيفه كند و به اين مناسبت در اعلام و پخش سريع و وسيع اخبار، در فاصله زماني كوتاه و براي نواحي بزرگ و حتي سراسر جهان، تنها وسيله قابل استفاده است و هيچ كدام از وسايل ارتباطي ديگر نمي توانند با آن رقابت كنند. راديو قادر است بلافاصله پس از وقوع حوادث، مستقيماً جريان آنها را اعلام كند و به طور ناگهاني بدون توجه به مسافت ها و مرزها، اخبار كليه رويدادها را به اطلاع افراد برساند، در صورتي كه روزنامه ها پس از تهيه مقدمات خاص و گذراندن مراحل مختلف تنظيم و چاپ اخبار و توزيع و فروش، در فاصله زماني طولاني تري در اختيار مردم قرار مي گيرند. به علاوه براي استفاده از روزنامه  آمادگي فرهنگي و آموزش لازم است و افراد بي سواد از آن محروم مي مانند، در صورتي كه راديو وسيله شنيداري است و براي عموم افراد صرف نظر از پايه معلومات و وسعت فرهنگ، كم و بيش قابل استفاده است. به دلايل مذكور راديو به عنوان وسيله اعلام و پخش اخبار بر ساير وسايل ارتباط جمعي برتري دارد و هيچ وسيله ديگري نمي تواند از اين جنبه جاي آن را بگيرد.
تلويزيون نيز مانند راديو در تمام ساعات براي اعلام و پخش اخبار آماده است و در تمام لحظات براي ايجاد ارتباط و انتشار اخبار قابل بهره برداري است. ولي در شرايط كنوني تلويزيون، چون امكانات فني و مالي لازم براي نمايش مستقيم جريان همه حوادث و وقايع فراهم نيست از اين رو تلويزيون نمي تواند در اعلام و پخش فوري اخبار با راديو رقابت كند و در عمل برنامه هاي خبري و تصويري آن نه تنها از راديو ديرتر پخش مي شوند، بلكه از خبرهاي روزنامه هاي چاپي هم عقب ترند. در برابر اين مشكلات، قابل استفاده بودن تصاوير و فيلم هاي تلويزيوني در سراسر جهان مهم ترين امتياز آن محسوب مي شود. زيرا برخلاف اخبار و مطالب روزنامه ها و راديوها كه در خارج مرزهاي كشورها به علت اختلاف هاي زباني براي اقوام و ملل مختلف قابل درك نيستند، تصاوير تلويزيوني به خودي خود گويا هستند و در تمام دنيا مي توان آنها را براي عموم افراد به نمايش گذاشت.
000591.jpg

خبرهاي شنيدني و ديدني از يك نيروي نفوذ اغوا كننده و تكان دهنده برخوردار هستند، به طوري كه مي توانند آرامش فكري شنوندگان و بينندگان را به طور سريع و ناگهاني به هم بزنند و در آنها شور و هيجان يا ترس و خشم پديد آورند. به همين سبب در تبليغات تجاري و سياسي از نيروي نفوذ كننده و تحريك آميز راديو و تلويزيون ناپايدار است، خبرهاي شنيدني و ديدني به خوبي احساسات را برمي انگيزد ولي قادر نيستند انسان را از تامل و تفكر و تجزيه و تحليل استدلال منطقي باز دارند. بلكه برعكس احتياج به كسب دلايل قانع كننده و ايجاد اطمينان و يقين را در افراد افزايش مي دهند و به طور غيرمستقيم آنان را ترغيب مي كنند كه در مورد آنچه ديده يا شنيده اند، به تحقيق و مطالعه بپردازند. شك نيست كه راديو و تلويزيون در اعلام حوادث و وقايع و طرح مسايل، بي رقيب هستند اما براي تشريح و تحليل رويدادها و پاسخ به مسايل بايد از روزنامه ها كمك گرفت.
بيان گوينده راديويي و نمايش تلويزيوني، انسان را از جريان وقايع و حوادث به سرعت آگاه مي سازد ولي اين آگاهي مقدماتي به هيچ وجه احتياج وسيع او را به اطلاع از چگونگي دقيق رويدادها و جزئيات كامل آنها، تأمين نمي كند. شنيدن يك خبر و ديدن يك صحنه، كنجكاوي شخص را برمي انگيزد و او را تشويق مي كند براي تكميل اين اطلاعات به وسيله ديگري متوسل شود و در اينجاست كه مطبوعات با قدرت و تأثير وسيع تر و مداوم تر و مطمئن تر در خدمت او قرار مي گيرند. صفحات متعدد روزنامه ها و اخبار متنوع و مفصل آنها كه اغلب با تصاوير عيني حوادث نيز همراه مي باشند، بهترين وسيله تأمين احتياجات خبري انسان در اجتماعات معاصرند، ساير وسايل ارتباطي در شرايط فعلي نه تنها مانع رشد و توسعه روزنامه نيستند، بلكه با اعلام اخبار و تحريك كنجكاوي افراد براي مطالعه جريان كامل وقايع، زمينه پيشرفت بيشتري در اختيار آنها مي گذارند. بدين ترتيب، جز در موارد خاص، انواع مختلف وسايل ارتباطي خواندني، شنيدني و ديدني، بيش از آن كه با هم رقابت داشته باشند و يكديگر را از تحول و توسعه باز دارند مكمل و محافظ هم محسوب مي شوند.
تجربه نشان داده است كه مطبوعات و راديو و تلويزيون، به دنبال يك دوره بحراني كوتاه ناشي از ظهور ناگهاني وسايل ارتباطي جديد، روابط عادي پيدا كرده اند و به جاي رقابت زيان بخش، راه همزيستي پيش گرفته اند، زيرا به خوبي دريافته اند كه پيشرفت يكي از آنها با پيشرفت ديگران نيز همراه خواهد بود.

اخبار رسانه
000588.jpg
تعامل سينما و سيما
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي گفت: سينما و تلويزيون متوليان اصلي صنعت تصوير هستند و تعامل آنها از طريق توليد مشترك حاصل مي شود.
بنا بر اين گزارش «عليرضا رضاداد» افزود: هدفمندي رسانه اي، وجوه بصري و منابع انساني مؤلفه هاي مشترك سينما و سيما هستند.
هفته فيلم و تلويزيون با مشاركت معاونت سيما و بنياد سينمايي فارابي در تيرماه در سينما فلسطين برگزار شد.
رضاداد تصريح كرد: فراموش نكنيم توليدات سينما و تلويزيون قابل استفاده در هر دو حوزه هستند.
وي حوزه نمايش خانگي را حلقه واسطه سيما و سينما دانست و بر تقويت اين بخش تأكيد كرد.
مدير عامل بنياد سينمايي فارابي ادامه داد: با فعال كردن حوزه نمايش خانگي مي توان گردشي اقتصادي، شبيه به اقتصاد سينما ايجاد كرد.
وي گفت: فعاليت در تلويزيون نبايد به عنوان تجربه اي براي ورود به عرصه سينما تلقي شود.
رضاداد همچنين افزود: نبايد تصور شود كه اثر تلويزيوني كاري با بودجه كم، بي كيفيت و تنها براي پخش تلويزيوني است.
تخلف تبليغاتي مطبوعات
مدير كل تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: سازمان صدا و سيما، ۵۵ درصد از سهم تبليغات تجاري كشور را به خود اختصاص داده است.
مجتبي آقايي، افزود: در اين ميان، رسانه هاي مكتوب تا ۳۵ درصد از سهم آگهي هاي تجاري در كشور را به خود اختصاص داده اند. وي ميزان تخلفات تبليغاتي صدا و سيما در پخش آگهي هاي تجاري را ۳ درصد اعلام كرد و گفت: تفويض برخي اختيارات اجرايي به اين سازمان به منزله عدم نظارت وزارت ارشاد در تبليغات نيست و در صورت بروز تخلف تبليغاتي، به آن تذكر داده خواهد شد.
وي ميزان تخلف تبليغاتي در رسانه هاي مكتوب را حدود ۳۵ درصد اعلام كرد و اظهار داشت: از اين ميان، سهم روزنامه ها بيش از ساير رسانه هاست. به گفته آقايي، درج آگهي هاي پيش فروش مسكن، مؤسسات آموزشي، مراكز خدماتي بدون مجوز و غيرقانوني و نوشتن آگهي به صورت لاتين و تبليغ كالاهاي غيرمجاز مانند دستگاه فلزياب، از عمده ترين تخلفات تبليغاتي در مطبوعات به شمار مي آيد. وي تصريح كرد: بررسي نحوه تبليغات در كشور نشان مي دهد كه ۵۵ درصد از تبليغات ارايه شده، تناسبي با قوانين ندارد. آقايي با بيان اينكه ۳ هزار پرونده در محاكم قضايي در زمينه پيش فروش مسكن وجود دارد، گفت: برخي مشكلات ايجاد شده براي مردم از اعتماد عمومي به تبليغات مؤسسه ها سرچشمه مي گيرد.
شيخ بهايي در پامنار
به گزارش خبر گزاري فارس، تصويربرداري مرحله دوم مجموعه تلويزيوني شيخ بهايي در خانه  اي به نام خانه سمندون در خيابان پامنار كليد خورد.
نقش شيخ بهايي را علي نصيريان، همسر شيخ بهايي را ژاله علو و ميرزا رفيع را اسماعيل عفيفه بازي مي كنند. در مرحله دوم در كنار اين بازيگران پرويز پورحسيني، سيامك اطلسي، رضا فياضي، جمشيد گرگين، هادي قميشي، رحيم نوروزي، خسرو دستگير و ... حضور دارند.
گروه شيخ بهايي قبل از رفتن به اين خانه از ۲۴ تا ۳۰ تيرماه در شهرك سينمايي غزالي مابقي قسمت هايي كه از مرحله اول اين مجموعه به دليل شرايط جوي مانده بود را تصويربرداري كردند. مرحله اول اين مجموعه سال گذشته تصويربرداري شده بود. مرحله اول اين مجموعه تلويزيوني مربوط به دوران كودكي و نوجواني شيخ بهايي (۱۷قسمت) و مرحله دوم (۹قسمت) آن متعلق به بزرگسالي اوست. مجموعه تلويزيوني شيخ بهايي در ۲۶ قسمت ۴۵ دقيقه اي به تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز و كارگرداني شهرام اسدي براي سيما فيلم تهيه  مي شود.
سيروس مقدم و ريحانه
به گزارش خبر گزاري فارس، تصويربرداري مجموعه تلويزيوني ريحانه به تهيه كنندگي احمد فراهاني و كارگرداني سيروس مقدم براي گروه فيلم و سريال شبكه سوم سيما از دو هفته پيش شروع شده است.
داستان اين مجموعه كه توسط آرش قادري نوشته شده، درباره دختري به نام ريحانه است كه بعد از ۲۷ سال متوجه مي شود كه هويت واقعي او چيز ديگري است، به همين دليل از يك سجاده نماز به دنبال هويت گمشده خود مي گردد.
در مجموعه تلويزيوني ريحانه، رويا تيموريان، زيبا بروفه، افسر اسدي، حسن پورشيرازي، ايرج نوذري، حسين سحرخيز و... حضور دارند.

ادبيات
انديشه
ايران
زندگي
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |