سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۵ - Aug 3, 2004
عاطفه و شناخت
امام علي(ع): هركس نفسي بزرگوار دارد، عواطفش افزون مي شود و آن كه عواطفش افزون باشد، شناختها و دانسته هايش افزون مي شود.
(غررالحكم / ۲۷۳)
امروز با حافظ
كه من دلشده اين ره نه به خود مي پويم
بارها گفته ام و بار دگر مي گويم
آنچه استاد ازل گفت بگو، مي گويم
در پس آينه طوطي صفتم داشته اند
نگارستان
جاكوب وان رويسدال
008169.jpg
آسياب در «ويج بيج دورستر»‎/ آمستردام / موزه ريكس
رويسدال در جواني اش به شهرهاي مخلتف هلند و مناطقي از اين كشور كه در همسايگي با آلمان قرار دارند، مسافرت كرد. از سال ۱۶۵۶ تا زمان مرگش در آمستردام زندگي كرد. در اين شهر، ايده رويسدال در ترسيم منظره هايش تغيير كرد و نوعي وجوه رمانتيك در آنها پديدار شد.
منظره هاي نقاشي شده رويسدال، داراي فضاهايي با عمق بيشتر كه با توده هاي عظيم ابر سايه زده شده اند، نشان داده مي شوند. اين تابلو، نمونه اي از اين سبك است كه در آن انعكاس ابرهاي تيره و قايق با بادبان هايش به طور آشكار در آب ديده مي شود.
همچنين به نظر مي رسد دهكده در پشت ساحل هموار رودخانه مخفي شده و آسياب بادي نيرومند از آن حفاظت مي كند.

برگي از تاريخ
حذف القاب و اجباري شدن نام خانوادگي
سوم اوت در طول تاريخ، علاوه بر حذف القاب كه شرح آن در زيرخواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قراراست: درسال ۸۳۷ بابك خرمدين پس از شكست در جنگ با نيروهاي معتصم خليفه عباسي، هنگام عقب نشيني به ارمنستان دستگير و بعداً در سامرا پس از شكنجه اعدام شد. در سال ۱۴۹۲ كريستوفر كلمبوس بندر پالوس اسپانيا را به مقصد هند از طريق درياهاي غرب ترك كرد كه ۷۱ روز بعد به قاره ناشناخته آمريكا رسيد. در سال ۱۸۴۳ فرانسويان حامي دمكراسي به منظور پاسداري از اصول آن، روزنامه «لا رفورم» را در پاريس منتشر ساختند. در سال ۱۹۱۴ در آغاز جنگ جهاني اول نيروهاي آلمان وارد بلژيك شدند و آلمان به فرانسه اعلان جنگ داد. درسال ۱۹۶۰ نيجر استقلال يافت و در سال ۱۹۸۱ كاركنان ترافيك هوايي آمريكا به منظور افزايش دستمزد دست به اعتصاب زدند كه رونالد ريگان رئيس جمهوري وقت همه را بركنار و محروم از استخدام مجدد در آن شغل كرد.
اينك حذف القاب به عنوان برگ امروز: ۱۲ مرداد سال ۱۳۱۴ خورشيدي تصميم دولت مبني بر حذف عناوين اضافي از اسامي از جمله، خان، ميرزا، سلطنه، دوله و... در سراسر ايران به اجرا در آمد و ادارات و مراكز صدور شناسنامه مكلف به رعايت آن شدند و در مكاتبات رسمي و نطق ها نيز به كار بردن القاب و عناوين جز «آقا» و «بانو» براي خطاب كردن ممنوع شد. خطاب كردن وزيران و نخست وزير با قرار دادن واژه «جناب» بر نام آنان بلامانع اعلام شده بود. روزنامه ها فراتر رفتند و از به كار بردن فعل جمع براي مقامات مفرد، به جز شاه و گاهي اوقات نخست وزير خودداري كردند. در آن زمان، دليل اين اقدام رفع تبعيض و تشخص اعلام شده بود.متعاقب اين اقدام، ۱۹ روز بعد ، از سي ام مرداد ۱۳۱۴، نيز تعيين نام خانوادگي براي افرادي كه اسم پدر خود را به عنوان «فاميل» به كار مي بردند اجباري شد كه بازگشتي به رسم عهد باستان بود و مقرر شده بود كه به كار بردن نام هاي خانوادگي مشابه بايد با اجازه بزرگ خانواده اي باشد كه اين نام را دارد. اين قسمت از ضابطه، سبب پيدايش نام هاي خانوادگي عجيب و غريب از جمله «آب در هاون» و اسامي مركب و گاهي سه ـ چهار كلمه اي و افزودن پسوند و پيشوند «پور»، «زاده»، «نژاد»، «پناه» و... شد كه ده ها سال بعد با برخي اصلاحات در اين اسامي خانوادگي از جمله يك كلمه اي شدن آنها موافقت شد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
برداشتن كيسه صفرا
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال كه نظم كلسترول خون با برداشتن كيسه صفرا مختل نمي شود گفته است كه اين دو با هم ارتباط مستقيم ندارند. صفرا براي گوارش چربي است كه در عضوي به نام كيسه صفرا ذخيره و هنگام ضرورت (عمدتاً پس از خوردن غذاي چرب) آزاد مي شود.

بهارستان
از نوازش جاودانه دستانت، اين خردينه دل من
از شادي،
كرانه هايش را گم مي كند
و ناگفتني را باز مي گويد
رابيندرانات تاگور - ترجمه ع- پاشايي

۵ هزار نمايش در تهران اخلاق شهروندي را ترويج مي كنند
۵ هزار نمايش ميداني با موضوع اميد، انتظار، روح سلحشوري و اخلاق شهروندي شهريور ماه سال جاري در نقاط مختلف تهران اجرا مي شود.
معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: تاكنون ۵۰۳ طرح توسط گروه هاي نمايش ميداني جهت اجرا به دبيرخانه معاونت هنري ارسال شده كه از اين ميان ۱۵۰ نمايش به مرحله بعدي راه خواهند يافت.
دكتر حسين جعفري خاطرنشان كرد: اين طرح ها از اول تير ماه به اين دبير خانه ارسال شده و نتايج تصويب آن تا ۱۵ مرداد ماه جاري اعلام خواهد شد.
وي بازبيني اين آثار را تا پايان مرداد ماه اعلام و تصريح كرد: شهريور ماه جاري ۵ هزار نمايش ميداني در۵۰ نقطه شهر تهران اجرا خواهد شد.
وي هدف اجراي اين طرح را تقويت گروه هاي نمايش ميداني بر شمرد و تصريح كرد: برگزاري جلسات كارگاهي آموزش نمايش ميداني يكي ديگر از حركت هايي است كه در معاونت هنري سازمان آن را دنبال مي كنيم.

تازه هاي دنياي رسانه ها
برنامه اتمي به صورت غرور ملي ايرانيان درآمده است
چندين روز است كه گزارش هاي مربوط به برنامه انرژي اتمي ايران از رسانه ها قطع نمي شود و آخرين آنها چنين عناويني داشته است: مذاكره ايران با ۳ بزرگ اتحاديه اروپا نتيجه اي به بار نياورد (هرالد تريبيون بين المللي)، ايران تسليم نشد و ساختن سانتريفوژ را از سر گرفت (نيويورك تايمز)، ايرانِ رجز خوان اعلام كرد كه به تلافي خلف وعده سه بزرگ اروپاي غربي، ساخت سانتريفوژ را از سر گرفته است (تمامي رسانه هاي يكشنبه آمريكا به نقل از آسوشيتدپرس)، آمريكا نگران است كه هدف نهايي ايران غني سازي اورانيوم و توليد بمب باشد (سي ان ان)، ادامه حمايت روسيه از برنامه انرژي اتمي ايران، به رغم مخالفت آمريكا، غرور روس ها را كه شكسته شده بود زنده ساخته كه دولتشان «نه گفتن» به آمريكا را آغاز كرده است (اوراسيا از درون) و....
بر اين گزارش ها بايد مقالات مفسران را اضافه كرد كه عموماً اشاره كرده اند برنامه اتمي ايران اينك به صورت قسمتي از غرور ملي ايرانيان درآمده است و گمان نمي رود كه دولت ايران بخواهد اقدامي برخلاف آن انجام دهد. دولت پاكستان هم به همين دليل نتوانست دكتر خان، پدر بمب اتمي اين كشور را حتي توبيخ كند. هرچه دولت آمريكا فشار را سخت تر كند تعلق خاطر و اشتياق ملت ها به دست يافتن به علوم اتمي و تكنولوژي آن بيشتر مي شود و اگر به صورت غرور ملي در آيد كه در مورد ايرانيان به اين مرحله رسيده است، مخالفت با آن مبارزه با يك ملت است كه مي دانيم ايرانيان سابقه طولاني در ناسيوناليسم دارند. بنابراين، دولت آمريكا كه زير فشار اسرائيل است بايد پيش از هر اقدامي در اين زمينه «دوباره» بيانديشد.
برندگان
«جان پاورز» در كتابي ۳۷۱ صفحه اي تحت عنوان «برندگان» نوشته است: آمريكائيان، در سابق اگر ميلياردر هم بودند فرقشان با ميلياردرهاي ساير كشورها اين بود كه در تعطيلات آخر هفته اتومبيل شان را شخصاً مي شستند، چمن خانه را شخصاً مي زدند، از نزديكترين فروشگاه خريد مي كردند و به همان رستوراني مي رفتند كه همه مي توانستند بروند، با همسايگان و زير دستان خوش و بش مي كردند و.... ولي در آمريكاي جورج بوش، اين ميلياردر ها از مردم جدا شده اند، از خواربار فروشي هاي ويژه و گران (اختصاصي شده) خريد مي كنند، به رستوران هاي طبقه بالا مي روند و.... مؤلف هشدار داده است كه اگر اين روند ادامه يابد، در آمريكا پولدار شدن يك اعتياد مي شود. آمريكايي ها تاكنون پول را براي به كار انداختن و كسب پول مي خواستند و برايشان مايه نخوت و تكبر نبود. اعتياد به پول بيماري خطرناكي است زيرا كه براي معتاد به آن، تنها افزودن بر ثروت مهم است، نه راه هاي كسب آن، و اين كار از راه خريد و فروش آسانتر تامين مي شود لذا اگر اين طرز فكر گسترش يابد و بيماري اعتياد به پول همه گير شود كسي به سراغ كار كردن در آزمايشگاه، پژوهش، ساختن و توليد و تأليف نمي رود، همه كشور مي شود فروشنده. مؤلف نوشته است كه در دهه هاي آخر عمر حكومت هاي كمونيستي اروپا، هم سران كمونيست از مردم جدا شده بودند و براي خودشان فروشگاه و بيمارستان و از اين جور چيز ها داشتند كه تنفر مردم را برانگيخت، ديگر به حرفهايشان توجه نكردند و بر مرگشان تاسف نخوردند.
تعجيل در انتخابات پس از حكومت ترياك و تفنگ
«كيت ريچبرگ» در واشنگتن پست يكشنبه اول اوت تعجيل در برگزاري انتخابات رياست جمهوري در افغانستان را يك اشتباه خوانده و نوشته است: همه مي دانند كه اصرار بر انجام انتخابات در نهم اكتبر در افغانستان كار آمريكاست كه عملي منطقي نيست. دو دهه تفنگ و قبل از آن دو دهه هم ترياك بر افغانستان حكومت مي كرد. قبل از آن نيز در طول دو قرن و پس از جدايي از ايران، خان ها و سركردگان فرمانروايي داشتند، حتي آن زمان كه حاكم اصلي انگلستان بود. در چنين كشوري كه جمعيت آن را ۲۷ ميليون تن برآورد كرده اند، نمي شود «يك شبه» دمكراسي بر قرار كرد. در اين كشور در برابر ۷۰ ـ ۸۰ هزار ميليشياي وابسته به خان ها و سركردگان، تنها ۲۰ هزار نظامي خارجي مي كوشند امنيت را حفظ كنند كه مي دانيم كافي نيست. در اين شرايط چه تضميني براي سلامت انتقال صندوق آراء از يك دهكده به شهر براي شمارش است. آيا افغان ها ارزش آراء را به اندازه دمكراسي هاي ساير نقاط جهان مي دانند؟ براي افغانها دمكراسي به مفهوم آن در غرب هنوز زود است و تمرين آن خالي از اشكال نيست. فشار ما به انجام انتخابات در ۹ اكتبر درست مثل اين است كه كودكي را بدون فرستادن به كلاس درس و اتمام آن به جلسه امتحان بفرستيم. مخصوصاً كه در آستانه انتخابات، تحرك طالبان و برخي مخالفان بيشتر شده است. همين دو روز پيش در ايالت هلمند، در منطقه «خان نشين» يك مقام دولتي و محافظ او در حمله طالبان كشته و گروهي مجروح شدند.
تحريف تاريخ
«آنتوني بيور» تاريخ نويس انگليسي از تحريف تاريخ در فيلم هاي سينمايي ساخت هاليوود انتقاد كرده و نوشته است كه نبايد اجازه داد فيلمنامه نويسان «تاريخ» را تحريف كنند. مي دانيم كه داستان نويسان كه برپايه رويدادها كتاب نوشته اند دست به تحريف نزده اند. به نوشته بيور، در هاليوود حتي ماجراي رابين هود مربوط به قرون وسطا را هم تحريف كرده و به طرز تفكر آمريكايي نزديك ساخته اند كه درست نيست. او بايد خودش مي بود. بهترين عبارت براي بيان اين تحريف تاريخ اين است كه بگوييم: «آمريكائيزه كردن تاريخ». نمي شود قهرمانان تاريخ ساير ملل را لباس آمريكايي پوشاند و با تفكر و روش آمريكايي به ايفاي نقش وادار ساخت.

۴۲ تصنيف ملك الشعراي بهار منتشر مي شود
ترانه ها و تصنيف هاي ملك الشعراي بهار، سياستمدار، روزنامه نگار، شاعر، محقق نامدار تاريخ سياسي و سبك شناس ايران بزودي از سوي نشر افكار منتشر مي شود.
پيش از اين تنها ۲۰ تصنيف بهار منتشر شده و يا جمع آوري شده بود، كه مشهورترين آنها تصنيف زيباي «مرغ سحر» است كه هم عارف قزويني آن را خواند و هم قمرالملوك وزيري.
در مجموعه جديد «تصنيف هاي بهار» ۴۲ تصنيف بهار در مجموع گردآوري شده است. در كنار اين تصنيف ها، اطلاعاتي هم درباره خواننده و سازنده آهنگ هايي كه روي اين ترانه ها ساخته شد نوشته شده كه اين خود بر اعتبار كتاب جديد مي افزايد.
تصنيف هاي بهار عمدتا سياسي بوده و متأثر از تحولات اجتماعي دوران سروده شده است.
دكتر يحيي معاصري - همسر چهرزاد بهار - كتاب جديد تصنيف هاي بهار را گردآورده و انتشارات افكار آن را منتشر مي كند.
ديوان ملك الشعراي بهار كه چاپ اولش در سال ۱۳۳۵ منتشر شده تا امروز به چاپ ششم رسيده است. به گفته دختر بهار، اين ديوان به خاطر سياسي بودن هميشه گرفتار سانسور و محدوديت بوده است و چاپ آخر آن سال ۸۰ كه در پنجاهمين سالگرد درگذشت بهار منتشر شد، تمام آن چيزي است كه در اختيار خانواده بهار بوده است.
شاهنامه تصحيح شده توسط ملك الشعراي بهار، نامه هاي بهار و جلد دوم مشاهير ادب نيز با ارايه اسناد لازم از طرف خانواده او به سازمان اسناد ملي ايران منتشر شده است.

بزرگداشت پروانه مژده در جشنواره تئاتر بانوان
همزمان با برگزاري چهارمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان (كوثر) بزرگداشت دكتر پروانه مژده، كارگردان زن فقيد ايراني برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، در راستاي برگزاري همين جشنواره، وسايل شخصي مرحوم جميله شيخي، بازيگر نامي تئاتر، سينما و تلويزيون نيز به خانه تئاتر اهدا خواهد شد.
دكتر محمود عزيزي، سعيد كشن فلاح، مجيد جعفري، منيژه محامدي، هما روستا، مريم معترف و عدنا زينليان هيات داوران اين جشنواره را تشكيل مي دهند.جلسات پرسش و پاسخ نمايش هاي شركت كننده در بخش مسابقه نيز توسط انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر برگزار خواهد شد.
چهارمين جشنواره تئاتر بانوان (كوثر) از ۱۶ تا ۲۴ مردادماه در فرهنگسراي بانو، مدرسه، هنر، كانون، بهمن، خاوران، جوان و اشراق برگزار مي شود.

كناره گيري غلامعلي حداد عادل از رياست فرهنگستان زبان و ادب فارسي
«غلامعلي حداد عادل» - نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي - به علت اشتغال به رياست مجلس در دوره هفتم، از رياست فرهنگستان زبان و ادب فارسي كناره گيري كرد.
به گزارش ايسنا، يكي از مسئولان فرهنگستان با تاييد اين خبر اعلام كرد كه جانشين احتمالي وي نيز مشخص شده است؛ اما تا زمان صادرشدن حكم انتصاب رييس جديد، ترجيح مي دهد نام او را اعلام نكند.اين درحالي است كه محمدمحمدي عراقي - رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ديروز در نشستي خبري در تهران، از «حسن حبيبي» به عنوان رييس جديد فرهنگستان زبان و ادب فارسي نام برد.

ماه  آينده
۶ فيلم ايراني در سينماهاي ژاپن به نمايش در مي آيند
شش  فيلم  ممتاز ايراني  قرار است  ماه  آينده  در توكيو پايتخت  ژاپن  بر  پرده  سينما به نمايش درآيند.
بايكوت  ساخته  محسن  مخملباف ، ارتفاع  پست  ساخته  ابراهيم  حاتمي كيا، ناخداخورشيد به  كارگرداني  ناصر تقوايي ، سرب  ساخته  مسعود كيميايي ، بوي  كافور -عطر ياسمن  به  كارگرداني  بهمن  فرمان  آرا و سفر به  چزابه  ساخته  رسول ملاقلي پور فيلمهاي  ايراني  هستند كه  قرار است  در توكيو بر روي  پرده  سينماروند.
اين  فيلم هاي  ايراني  قرار است  از روز ۳۰ سپتامبر آينده  (۹ مهرماه )در منطقه  تاما در غرب  توكيو در تالار پارتنون  تاما به  نمايش  درآيند.
اين  فيلم ها در اوايل  تابستان  جاري  در چارچوب  جشنواره  فيلم هاي ايراني  ۲۰۰۴ در توكيو بر روي  پرده  رفته  بودند.
از سوي  ديگر سه  فيلم  ايراني  مارمولك  به  كارگرداني  كمال  تبريزي ، ميهمان  مامان  ساخته  داريوش  مهرجويي  و اشك  سرما به  كارگرداني  عزيزاله حميدنژاد هم  قرار است  كه  ماه  آينده  در چارچوب  جشنواره  فيلم هاي  آسيايي فوكواوكا در ژاپن  بر روي  پرده  روند.
جشنواره  فيلم هاي  آسيايي  فوكواوكا قرار است  كه  از روز دهم  سپتامبر (۲۰شهريور ماه ) در شهر فوكواوكا در غرب  ژاپن  به  مدت  ۱۰ روز برگزار شود.
فيلمهاي  ايراني  در ژاپن  به  زبان  فارسي  و زيرنويس  ژاپني  به  نمايش  درمي آيند.

۹ نمايش در جشنواره تئاتر دفاع مقدس
دومين جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس ۱۷ تا ۲۰ مرداد در همدان (منطقه سوم) برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي دومين جشنواره منطقه اي و يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس، دور سوم از جشنواره هاي منطقه اي پس از استانهاي اروميه و كرمان در همدان آغاز خواهد شد و در اين جشنواره ۹ گروه نمايشي به رقابت خواهند پرداخت.
بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس به همراه اداره كل ارشاد، استانداري، فرمانداري، شهرداري، صدا و سيماي استان همدان اين جشنواره را برگزار خواهند كرد. اسامي گروههاي شركت كننده در اين جشنواره عبارتند از:گلايه (محمد مهدي خاتمي، مشهد)، از خواب تا مهتاب (جليل يغمايي، كاشمر)، تولد يك ستاره (جواد ايزد دوست، اصفهان)، گمشده (احسان جانمي، اصفهان)، دايه، شيرين رو بردن (حسن حاجت پور، شاهين شهر)، گاورنگ (احسان رحيمي، شاهين شهر)، چمداني پر از رز (علي روحي، مشهد)، حلقه مفقوده (سيد حسين فدايي حسين، قم) و فال خون (ساسان قجر).
از دو جشنواره پيشين منطقه اي تئاتر دفاع مقدس، مجموعا ۸ نمايش جهت راهيابي به مرحله سراسري كه قرار است مهرماه سال جاري در مشهد مقدس برگزار شود انتخاب شده اند.
منتخبان اين جشنواره منطقه اي به تشخيص هيات داوران همراه ديگر گروهها به مراحل سراسري راه خواهند يافت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
آرزو
دلش مي خواست نامرئي شود و بتواند از ديوار عبور كند؛ چون دوتا از دوستانش گوشه اي نشسته بودند و آرام با هم حرف مي زدند و او داشت از كنجكاوي پس مي افتاد؟
مريم فرهمند

گشتي در دنياي خبرها
مشكلات نوزادان زودرس
شيكاگو: نوزاداني كه تنها چند هفته زودتر از موعد به دنيا مي آيند در معرض ابتلا به بيماري هاي مختلف از جمله پايين بودن قند خون قرار مي گيرند. به همين دليل پزشكان به خانم هاي باردار توصيه مي كنند در انجام زايمان شتاب نداشته باشند. پيش از اين تصور مي شد كه تولد زود هنگام نوزادان براي دو يا سه هفته، زياني براي آنان نخواهد داشت.
مصونيت قضايي
ليدز: در گذشته رانندگان اورژانس و ساير ارگان هاي امدادي در صورت ارتكاب تخلفات رانندگي در حين اجراي مأموريت در دادگاه محاكمه مي شدند. اما قرار است با تغيير قانون، اين افراد در حين مأموريت مصونيت قضايي به دست آورند.
به عبارت ديگر گواهينامه اين افراد در صورت ارتكاب تخلفات رانندگي در حين مأموريت سوراخ و ابطال نمي شود.در سال هاي گذشته بارها مأموران امدادرسان به دليل رانندگي با سرعت غيرمجاز و يا توقف در محل ممنوع در حين انجام مأموريت با جريمه و محروميت هاي سنگيني مواجه شده بودند.
دلتنگي براي حيوانات
لندن: دلتنگي شهروندان انگليسي براي حيوانات خانگي خود در حين سفر بسيار بيشتر از ميزان دلتنگي آنان براي اعضاي خانواده شان است.
براساس نظرسنجي صورت گرفته، ۲۰ درصد از مردم انگليس هنگامي كه از خانه دور هستند براي حيوانات خانگي خود احساس دلتنگي مي كنند در حاليكه اين رقم در مورد اعضاي خانواده تنها ۶ درصد است.
همچنين اعلام شد، هر سال ده ها هزار مسافر در انگليس به دليل فراموش كردن زمان پرواز خود و ديررسيدن به فرودگاه، پرواز را از دست مي دهند و بليت شان باطل مي شود.
پيوند پا به چشم
لندن: يك پسر بچه ۵ ساله با انجام عمل پيوند عضله براي اولين بار موفق شد با چشمهايش جهان را ببيند.
پلك هاي چشم اين پسر بچه در حين تولد فاقد عضله بود به همين دليل قدرت بينايي نداشت.جراحان براي برطرف كردن اين نقص، ۱۰ سانتيمتر از عضله ران اين پسر بچه را به چشم هاي او پيوند زدند كه نتيجه اين عمل جراحي موفقيت آميز بود.قرار است عمل هاي مشابه روي صدها نوزاد و كودك ديگر انجام بشود.
مرگ سگ پليس
منچستر: يك سگ تربيت شده پليس در انگليس به دليل استنشاق بيش از حد مواد مخدر از بين رفت. اين سگ كه به همراه يك مأمور به مأموريت اعزام شده بود، مقدار زيادي مواد مخدر داخل يك خودرو كشف كرد اما استنشاق بيش از حد موادمخدر، او را دچار حالت تهوع كرد و ۱۱ ساعت بعد در بيمارستان از بين رفت.
تمدد اعصاب
برلين: بسياري از شهروندان آلماني نمي دانند چگونه بايد تمدد اعصاب كنند به همين دليل حتي چند ساعت پس از پايان كار روزانه خود، در شرايط پراسترس باقي مي مانند.
براساس نظرسنجي صورت گرفته، سه چهارم زنان و ۶۳ درصد از مردان آلماني طي ۵ روز كاري در هفته قادر به تمدد اعصاب نيستند به همين دليل همواره احساس خستگي مي كنند.
اخراج از هواپيما
ميامي: يك زوج كه قصد داشتند با هواپيما از كاستاريكا به آمريكا سفر كنند، از هواپيما اخراج شدند.سخنگوي يك شركت هواپيمايي آمريكايي در اين مورد گفت: يكي از مسافران مرد هواپيما، پيراهني  بر تن داشت كه روي آن يك تصوير غيراخلاقي به چشم مي خورد.
به همين دليل ميهمانداران هواپيما از اين مسافر خواستند پيراهن خود را عوض كند و يا آنرا پشت و رو بر تن كند اما مسافر نپذيرفت به همين دليل او را به همراه همسرش از هواپيما پياده كرديم و پول بليت آنها را پس داديم.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۵ دقيقه

گل و گياه
كلينتونيا
008166.jpg
نام علمي: Clintonia andrewsiana
خانواده: LILIACEAE
گياه دائمي ريزوم دار به بلندي ۶۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگ هاي براق، پهن و بيضي شكل و نوكدار بوده و گل  هاي خوشه اي ارغواني - صورتي آن در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نياز ها: به مكان سايه و خاك پيت، مرطوب بازهكش خوب، خنثي تا اسيدي نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |