سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۵ - Aug 3, 2004
در گفت و گو با همشهري مطرح شد
اظهارات تازه صاحب نظران درباره ضرورت انتقال نمايشگاه
008190.jpg

دكتر كردواني : اگر از ابتدا شهر تهران داراي يك برنامه و طرح جامع بود قطعاً مشكلات موجود رخ نمي داد
گروه شهري: اقدام هيات دولت مبني بر تداوم برگزاري نمايشگاه  هاي تخصصي در محل كنوني نمايشگاه هاي بين  المللي تهران، ديروز بازتاب گسترده اي در رسانه هاي جمعي پيدا كرد.
نايب  رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  در واكنش به تصميم هيات دولت تأكيد كرد: حكم  تعطيلي  نمايشگاه  بين المللي  تهران  اجرايي  است  و بر اساس  توافق ، اجازه  برگزاري  نمايشگاه  در اين مكان  را نمي دهيم .
حسن  بيادي  در گفت وگو با ايرنا تصريح كرد: نمايشگاه  موتورسيكلت  براساس  تفاهم  نامه  طرفين ، آخرين  نمايشگاه  بود و نبايد نمايشگاه  ديگري  در محل  فعلي  برگزار شود.
اين گزارش مي افزايد: شامگاه يكشنبه در جلسه  هيات  دولت ، وزير بازرگاني  گزارشي از وضعيت  نمايشگاه  بين المللي  تهران  و نحوه  برگزاري  نمايشگاه هاي  تخصصي برنامه ريزي  شده  را به  هيات  دولت  ارايه  كرد.
هيات  وزيران  پس  از ارائه  اين گزارش ، بر برگزاري  نمايشگاه هاي  برنامه ريزي شده  در محل  فعلي  نمايشگاه  بين المللي  تهران  تأكيد كرد.
در اين  جلسه ، معاونت  حقوقي  رياست  جمهوري  مامور شد تا موضوع  اختيارات قانوني  شوراي  اسلامي شهر تهران  و شهرداري  را در خصوص  تعطيلي  نمايشگاه بين المللي  تهران  بررسي  كند.
008187.jpg

دكتر سلطانخواه: شهرداري براي اين كار هم حكم قضايي دارد و هم براساس ماده ۵۵ در ارتباط با تعطيلي مشاغل مزاحم مي تواند به اين امر مبادرت ورزد
شوراي  اسلامي شهر تهران  تير ماه  گذشته  اعلام  كرد كه  نمايشگاه  بين المللي تهران  از ابتداي  مرداد تعطيل  مي شود و اجازه  برگزاري  هيچ  نمايشگاهي  را دراين  مكان  به  وزارت  بازرگاني  نمي دهد.
بيادي با بيان  اين كه شورا و شهرداري  اعتقادي  به  جنجال  در مورد نمايشگاه  تهران  ندارند، گفت : اميدواريم  و تلاش  داريم  تا اين  موضوع  در آرامش  و به دور از جنجال  انجام  شود.
وي  اظهارداشت : رئيس  شوراي  شهر، روز گذشته  مواضع  مديريت  شهري  در خصوص نمايشگاه  بين المللي  را اعلام  كرد كه  همچنان  بر آن تأكيد داريم .
رئيس  شوراي  اسلامي شهرتهران  روز شنبه اعلام كرده بود كه  بحث  نمايشگاه بين المللي  تمام  شده  است  به  دليل  اين كه  موضوع  تعطيلي  آن در تفاهمنامه اي  باحضور وزير بازرگاني  و نمايندگان  مجلس  امضا شده  است .
مهدي  چمران  تأكيد كرده بود: ما نمي خواهيم  كار به  پلمب  سالن ها كشيده  شود اما اگر اصرار بر برگزاري  در همان  مكان  باشد، حكم  قوه  قضائيه  را به  اجرا در مي آوريم .
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره همچنين به ايسنا گفت: در صورت اصرار زياد بر برپايي نمايشگاه در محل فعلي، افراد كارشكن را معرفي و مسائل پشت پرده را افشا خواهيم كرد.
008193.jpg

مهندس بيادي : در صورت اصرار زياد بر برپايي نمايشگاه در محل فعلي، افراد كارشكن را معرفي و مسائل پشت پرده را افشا خواهيم كرد
وي با تاكيد بر اين كه شورا و شهرداري همچنان بر تعطيلي محل فعلي نمايشگاه بين المللي اصرار دارند افزود: قرار گرفتن نمايشگاه در محل فعلي با توجه به وجود ۷ بيمارستان و ترافيك سنگين در راههاي ارتباطي و ايجاد مسدوديت در بزرگراههاي شهيد همت و شهيد چمران، موجبات سلب آرامش مردم و ايجاد مزاحمتهايي براي ساكنين منطقه را فراهم آورده است و افرادي كه شعار مردم سالاري مي دهند بايد به اين مساله توجه داشته باشند.
وي تصريح كرد: شهرداري تهران از سال گذشته بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداريها و با استناد به حكم قضايي موظف به تعطيلي محل فعلي نمايشگاه بين المللي بوده و مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در اين زمينه تنها جنبه حمايتي داشته است.
وي افزود: وزارت بازرگاني و مسؤولان نمايشگاه در حضور بيش از ۱۵ نماينده مجلس شوراي اسلامي كتباً تعهد كردند كه پس از برگزاري نمايشگاه دوچرخه و موتورسيكلت، ديگر هيچ نمايشگاهي در محل فعلي برگزار نشود.
بيادي با اشاره به اظهارات برخي مسؤولان در خصوص ملي بودن مسأله تعطيلي محل فعلي نمايشگاه بين المللي،گفت: برپايي نمايشگاهها در برخي كلانشهرها همچون تبريز، مشهد، اصفهان و شيراز منافاتي با ملي بودن نمايشگاه ندارد.
وي با بيان اين كه مسؤولان نبايد موجب ايجاد تنش شوند، خاطرنشان كرد: محل مناسبي به مساحت ۲۵ هزار متر مربع براي برپايي نمايشگاهها در نظر گرفته شده است.
آراء صاحب نظران
ممانعت در برابر انتقال نمايشگاه بين  المللي تهران ديروز واكنش شماري از صاحب نظران و كارشناسان را برانگيخت.
دكتر نسرين سلطانخواه عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران، تصميم براي تعطيلي محل دائمي نمايشگاهها را قانوني و داراي توجيه منطقي مي داند.
وي در گفت وگو با خبرنگار ما در پاسخ به سئوالي درباره جايگاه قانوني مصوبه شوراي شهر و تصميم شهرداري به تعطيلي محل دائمي نمايشگاهها گفت: شهرداري براي اين كار هم حكم قضايي دارد و هم براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ در ارتباط با تعطيلي صنايع و مشاغل مزاحم مي تواند به اين امر مبادرت ورزد.
وي با انتقاد از اعتراض برخي دولتمردان به تعطيلي نمايشگاه گفت: خود دولت در سال ۷۶ انتقال نمايشگاه از محل كنوني را تصويب كرد و در سال ۷۸ كلنگ احداث محل جديد در شهر پرند توسط حجت الاسلام كروبي رئيس وقت مجلس به زمين زده شد ولي تاكنون هيچ عزم جدي در اين رابطه وجود نداشته است.
سلطانخواه معتقد است اگر عزمي جدي در اين رابطه وجود داشت انتقال نمايشگاه هم اكنون انجام شده  بود.
سلطانخواه در پاسخ به اين سئوال كه اگر بحث انتقال ابتدا از سوي دولت مطرح شده است پس مقاومت ها براي چيست گفت: بايداز اين آقايان پرسيد تاگزارش دهند كه ظرف اين چند سال در اين زمينه چه اقدامي انجام داده اند و چه پيشرفتي در اين زمينه حاصل شده است.
به گفته سلطانخواه شواهد نشان مي  دهد كه واقعاً عزم جدي براي انتقال نمايشگاه و حل اين مسئله وجود نداشته و به دنبال حل مشكل مردم نبوده اند.
عضو هيات رئيسه شوراي شهر گفت: ما مخالف برگزاري نمايشگاه نيستيم بلكه مي گوئيم نمايشگاهها را در مكان هاي ديگري كه مشكلات ترافيكي كمتري در پي خواهد داشت برگزار كنيد.
غيراخلاقي و تعجب برانگيز!
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: تصميم هيئت دولت مبني بر جلوگيري از تعطيلي نمايشگاه تهران نقض آشكار تعهد وزير بازرگاني با شهرداري و امري غيراخلاقي و تعجب برانگيز است.
سيدعلي رياض در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: آقاي شريعتمداري وزير بازرگاني چند هفته پيش به عنوان عضوي از هيئت دولت تفاهمنامه همكاري با شهردار تهران را در مورد انتقال نمايشگاه دائمي تهران به محل ديگر امضا كرد و متعهد شد در اين زمينه با شهرداري تهران همكاري كند در حالي كه هيئت دولت، بدون در نظر گرفتن راي وزير خود به طور يكجانبه اين تفاهمنامه را نقض كرده و زير پا گذاشته است.
وي ادامه داد: دولت اخلاقا موظف است به تعهد و امضاي وزير خود پايبند باشد و حواله كردن به مباني حقوقي و قانوني مسير ديگري است كه بايد از همان ابتدا دنبال مي شد و عنوان كردن آن پس از عقد تفاهمنامه درست نيست.
زنگ خطر، از ۸ سال قبل
رئيس سازمان ترافيك نيز در اين باره به خبرنگار همشهري گفت: مديران شهرداري از ۸ سال قبل زنگ خطر مشكلات ترافيكي فعلي را براي مسئولان نمايشگاه بين المللي تهران به صدا درآورده بودند. كامران حاج نصراللهي با اشاره به سوابق ۱۱ ساله فعاليت خود در اين سازمان گفت: ما از سال ها قبل با مسئولان نمايشگاه در مورد ادامه فعاليت در اين محدوده از شهر تهران كه در زمان احداث آن خارج از محدوده مسكوني و بافت شهري بوده است مشغول چانه زني بوده ايم بطوري كه پيشنهاد داديم چنانچه طرح جامع خودتان را نظير احداث پاركينگ طبقاتي به تعداد زياد طراحي ورودي ها و خروجي هاي لازم و توجه به استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي به اجرا درآوريد، ممكن است در كوتاه مدت حضور نمايشگاه در مكان فعلي قابل توجه باشد.
وي تأكيد كرد نظر قطعي ما در درازمدت انتقال نمايشگاه به جاي مناسب ديگري است چرا كه از همان زمان روند كار و تصميمات مسئولان نمايشگاه از جمله واگذاري بخش هايي از زمين آن به ارگان هاي ديگر نظير سالن كنفرانس سران كشورهاي اسلامي، صداوسيما، ورزشگاه انقلاب و شهربازي موجب شد بجاي اين كه در فكر توسعه امكانات و تسهيلات لازم باشند روزبه روز عامل بدتر شدن موقعيت نمايشگاه گرديدند. حتي ساختمان سالن كنفرانس كشورهاي اسلامي پاركينگ نمايشگاه بود و مقرر شده بود پس از تحويل سالن به مسئولان كنفرانس اسلامي اقدام به احداث يك پاركينگ طبقاتي شود كه نه تنها اين طرح نصفه نيمه شد بلكه بخش هايي از ورودي هاي نمايشگاه نيز به صداوسيما، ورزشگاه انقلاب و شهربازي واگذار گرديد.
حاج نصراللهي در ادامه گفت: اين عملكرد مسئولان نمايشگاه طي ساليان گذشته است كه مديريت شهري را بر آن داشت تا يك تصميم قاطع براي جابجايي محل نمايشگاه اتخاذ كنند.
انتقال، راهي براي تمركززدايي
دكتر كردواني استاد ممتاز دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ما مشكلات فعلي نمايشگاه بين المللي تهران را ناشي از تمركزگرايي شديد در شهر تهران و افزايش جمعيت آن دانست و گفت اگر از ابتدا شهر تهران داراي يك برنامه و طرح جامع بود قطعاً مشكلات موجود رخ نمي داد. دكتر كردواني مكان يابي دقيق جغرافيايي را شرط لازم براي تعيين محل جديد نمايشگاه بين المللي تهران دانست و افزود: قطعاً اگر مطالعات لازم در اين باره انجام شود، بعيد نيست كه چند سال بعد نمايشگاه جديد نيز دچار مشكلات نمايشگاه فعلي شود.
نمايشگاه و بافت مسكوني
مهندس حسين يزدي - متخصص شهرسازي و معماري در اين باره به خبرنگار ما گفت: اگر تا چندي پيش وجود نمايشگاه بين المللي در مكان فعلي داراي وجاهت بود، اما حدود يك دهه است كه اين نمايشگاه به معضلي تبديل شده كه آثار منفي آن صرفاً متوجه شهروندان است و به نظر مي رسد مديريت شهر بايد در تعامل با نهاد دولت به رفع آن و اتخاذ يك راهكار همه جانبه مبادرت ورزد.
008175.jpg

مهندس حاج نصراللهي : مديران شهرداري از ۸ سال قبل زنگ خطر مشكلات ترافيكي فعلي را براي مسئولان نمايشگاه بين المللي به صدا درآورده بودند
وي با بيان اين مطلب كه اصولاً در بافت مسكوني هيچ شهري در دنيا، نمايشگاه برپا نمي شود، افزود: اين نمايشگاه در ساليان دور كه در حاشيه شهر و خارج از بافت مسكوني ساخته شد، مشكلي براي شهر و شهروندان ايجاد نمي كرد، اما امروزه به دليل گسترش و توسعه جغرافيايي شهر، اين فضا در بافت مسكوني قرار گرفته و از اين رو با تحميل كوچكترين بار ترافيك به معابر حاشيه اي آن گره هاي ترافيكي سخت و جانفرسايي را به همراه خسارت آشكار و پنهان بر شهر و شهروندان تحميل مي كند.
يزدي تصريح كرد: نگاهي به وضعيت ترافيك معابر در روزهايي كه نمايشگاهي در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برپا مي شود، نشان مي دهد كه مديريت شهري به نيابت از شهروندان و در راستاي استيفاي حقوق آناني كه در اين شهر زندگي مي كنند، بايد انتقال نمايشگاه مذكور را در سرلوحه بخش مديريت ترافيك و شهر قرار دهد و در عين حال مكاني مناسب را در حاشيه شهر به اين مهم اختصاص دهد.
اين متخصص شهرسازي و معماري شيوه برخورد سخنگوي دولت با مديريت شهري را در اين باره، غيراصولي و به دور از شان دولتمردان كشور خواند و افزود: دولت و مديريت شهري در فضايي صميمانه و با تعاملي مبتني بر ادله هاي حقوقي و كارشناسي مي توانند به يك تصميم گيري معقول دست يابند و فضايي متشنج را در اذهان عمومي به  وجود نياورند.

دعوت شهردار تهران به كنفرانس شهرداران جهان
شهردار مسكو با ارسال نامه اي از شهردار تهران دعوت كرد تا در سومين كنفرانس شهرداران جهان كه طي روزهاي ۲۵ تا ۲۸ شهريورماه در مسكو برگزار مي شود، شركت كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، پوري لوژكوف شهردار مسكو در نامه اي به دكتر محمود احمدي نژاد ضمن دعوت از وي براي حضور در اين كنفرانس اظهار داشت: سومين كنفرانس شهرداران جهان ادامه گردهمايي شهرهاي جهان در پاريس و آتن طي سالهاي اخير است.
به گفته وي نقش ديپلماسي شهرها، فرهنگ جهانيان و توسعه المپيسم و ورزش از محورهاي بحث و تبادل نظر شهرداران جهان در مسكو مي باشد.
شهردار مسكو در دعوتنامه خود افزوده است: در اين كنفرانس برخي از مهمترين مسائل مربوط به توسعه متروپل ها (كلان شهرها) به شيوه مصوبات اخير سازمانهاي بين المللي و نشست هاي مسئولان شهرها كه زير نظر سازمان ملل متحد برگزار شده اند، بررسي خواهد شد.

مديركل خدمات شهري شهرداري تهران:
كارگران خدمات شهري فيش حقوقي مي گيرند
008172.jpg
با توجه به بخشنامه صادره از سوي شهرداري تهران در خصوص ارائه فيش حقوقي توسط پيمانكاران طرف قرارداد، كارگران شاغل در بخش شهري به همراه دستمزد خود فيش حقوقي نيز دريافت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مديركل خدمات شهري شهرداري با اشاره به ارائه فيش هاي حقوقي براي كارگران پيماني بخش خدمات شهري گفت: براساس گزارش  هاي رسيده، هم اكنون كارگران بخش خدمات شهري به هنگام دريافت دستمزد فيش حقوقي خود را نيز از پيمانكار دريافت مي كنند.
مهندس حسن كاظم پور دهكردي با اشاره به گسترده بودن فضاي كار افزود: متأسفانه به دليل عدم توجه به مسائل حوزه خدمات شهري توسط مديريت هاي گذشته، مديريت كنوني بايد تاوان زيادي بپردازد و در هر صورت وقت زيادي براي ساماندهي مسائل حوزه شهري صرف شود.
وي در ارتباط با تخلفاتي كه از سوي پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري در بخش خدمات شهري صورت مي گيرد، گفت: از ابتداي امسال تاكنون ۳ پيمانكار به دليل عدم انجام صحيح تعهدات در بخش نظافت شهري، فسخ قرارداد شده اند.

ساخت پايانه گوشت
008184.jpg
مديرعامل سازمان سردخانه ها و كشتارگاههاي شهرداري تهران گفت: به منظور ساماندهي در عرضه گوشت و دام، پايانه گوشت و مركز بهداشتي عرضه دام زنده در تهران تاسيس مي شود.حسن طاهري به منظور ساماندهي و برآورد نياز شهروندان در اعيادي مانند عيد قربان، ۴ مركز عرضه دام زنده و قربانگاه مناسب بهداشتي در تهران ايجاد مي شود كه براين اساس بر عملكرد عرضه كنندگان دام كه كنار خيابانهاي شهر مستقر مي شوند، نظارت دقيق تري انجام خواهد شد. طاهري افزود: امسال قرار است به منظور توزيع ميان مصرف كنندگان، مواد پروتئيني ابتدا به پايانه گوشت منتقل شود تا از هر گونه تخلف در اين خصوص جلوگيري به عمل آيد.

توسعه و اصلاح سيستم ميني بوسراني
008178.jpg
رييس كميته حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران گفت: توسعه و اصلاح سيستم ميني  بوس  راني و خروج دستگاه هاي فرسوده از ناوگان در دستور كار شوراي شهر تهران قرار دارد.
زياري خاطرنشان كرد: تبديل كردن ميني  بوس  ها به خودروهاي گاز سوز و پرداخت وام و مبالغي براي خريد خودروي جديد و از رده خارج كردن ميني  بوسهاي فرسوده در دستور كار شوراي شهر قرار دارد.
به اعتقاد رئيس كميته حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران، با توجه به وام  ها و مبالغي كه هم اكنون براي خريد ميني  بوس جديد به مالكان اعطا مي  شود، آنان رغبتي به از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده خود ندارند.

۲۰ هزار تاكسي جديد
008181.jpg
مدير عامل سازمان تاكسيراني تهران با بيان اينكه رانندگان تاكسي بيمه نيستند تصريح كرد مقوله بيمه رانندگان تاكسي در حال پيگيري است.
هاشمي عرب گفت در شهر تهران ۳۳ هزار تاكسي قانونمند نوارمشكي ويژه تلفني بي سيم، نوار سبز ويژه فرودگاه و راه آهن، فيروزه اي مربوط به خطوط شهري، نارنجي گردشي وجود دارد.
وي يادآور شد با شناسايي مسافربرهاي شخصي در قالب طرح ساماندهي ۲۰ هزار دستگاه تاكسي وارد ناوگان سازمان تاكسيراني مي شود.هاشمي عرب افزود: اجراي طرح ساماندهي در سال ۷۸ با ايجاد كميته ويژه در سازمان تاكسيراني به اين سازمان محول شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |