چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۳
معتادان از علت گرايش به اعتياد مي گويند
000972.jpg
بر اساس پژوهشي كه از سوي پژوهشكده ملي مواد مخدر منتشر شده و از سوي نهاد رياست جمهوري و ستاد مبارزه با مواد مخدر سازماندهي شده، ۸/۵۰ درصد مردان معتاد علت گرايش خود به مواد مخدر را سابقه اين امر در خانواده خود ذكر كرده اند.
۵۸/۲۲ درصد نيز اذعان كرده ند، اعضاي درجه اول و درجه دوم خانواده شان با اين مسئله درگير هستند. ۱۰/۳۷ درصد از معتادان مراجعه كننده به مراكز خود معرف و تشكل هاي مردمي گفته اند از طريق دوستشان به مصرف مواد مخدر آلوده شده اند. ۹۰/۸۳ درصد از اين افراد بيش از سه بار سابقه ترك اعتياد داشته و ۱/۳۷ درصد آنان علت بازگشت به اعتياد را رفع اضطراب يا كاهش فشار روحي عنوان كرده اند. ۴/۲۷ درصد بين يك يا دو بار با مراجع قضايي درگير بوده اند. ۵۶ درصد از اين معتادان معتقدند مصرف مواد مخدر ميزان فشار روحي و افسردگي آنان را براي مدت كوتاهي كاهش مي دهد.
۸۳ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين كه آيا اكثر مردم مواد مخدر مصرف مي كنند جواب مثبت داده اند كه اين موضوع نشانه پيش پا افتاده و همگاني بودن مصرف مواد مخدر است. ۹/۸۳ درصد نيز معتقدند با مصرف مواد مي توانند ارتباط اجتماعي خود را افزايش دهند. ۱/۸۳ درصد از معتادان پيش از اعتياد سيگار مصرف مي كرده اند. شيوه نمونه گيري در اين پژوهش داوطلبانه بوده است.
۳۲ درصد از معتاداني كه اقدام به ترك كرده اند در سن ۳۸ تا ۴۰ سال قرار دارند. ۴۸ درصد داراي تحصيلات متوسطه و ۲۰ درصد داراي تحصيلات دانشگاهي هستند. سن شروع مصرف سيگار در ۲/۵۳ درصد نمونه ها بين ۱۱ تا ۲۰ سال بوده است. ۷/۴۷ درصد ترياك و ۴۷ درصد تلفيقي از دو يا سه يا چند ماده مخدر مصرف مي كرده اند. بر اساس نتايج اين پژوهش عامل «وخامت ادراك نشده» به معني واهمه نداشتن از نتايج وخيم مصرف مواد مخدر عمده ترين دليل ضعف در ترك اعتياد است.

يك نظريه: موسيقي مناسب سطح هوشياري و حافظه را تقويت مي كند
يك محقق موسيقي اعلام كرد: موسيقي مناسب بهترين غذا براي رشد سيستم عصبي و سبب هوشياري و تقويت حافظه مي شود.
به گزارش ايسنا، دكتر خشايار فخريان در سمينار «موسيقي براي ذهن» تاكيد كرد: با استفاده صحيح از موسيقي مي توان به هوشياري برتر دست يافت و با مشكلاتي همچون استرس و اضطراب مقابله و انرژي لازم براي انجام فعاليت را كسب كرد.
وي ادامه داد: تحقيقات علمي ثابت كرده در صورتي كه صدمات پاتولوژيك (بيماري) وجود نداشته باشد، انسان قبل از تولد از طريق صدا با محيط بيرون ارتباط برقرار مي كند.
دكتر فخريان با بيان اين كه بررسي صدا بر انسان بر عهده علم «سايكوآكوستيك» است، گفت: براي اولين بار توماتيس به علم شنودشناسي پرداخت و او معتقد است فقط صداهايي را مي توانيم ايجاد كنيم كه آنها را شنيده باشيم . صدا بر سلامت مغز، ذهن و سيستم اعصاب مركزي تاثير دارد.
وي افزود: مغز داراي دو نيمكره است كه در هر نيمكره مراكزي براي هر حسي در بدن وجود دارد. تاثير مركز شنوايي بر بخش قشري ليمبيك سبب رشد و تاثير در بخش پشت شنوايي و سبب هوشياري، دقت و تمركز مي شود. اشخاصي كه فلج حركتي هستند با شنيدن موسيقي حركات هماهنگي را با ريتم موسيقي انجام مي دهند كه ناشي از تاثير موسيقي بر مراكز حركتي مغز است.وي با مهم دانستن حس شنوايي يادآور شد: افراد ناشنوا با مشكلات بيشتري چون بدبيني، هذيان، اضطراب و اسكيزوفرني روبه رو هستند .دكتر فخريان در پايان يادآور شد: بر اساس نتايج توماتيس صدا براي سيستم عصبي حكم غذا را دارد و سبب رشد اين سيستم شده و اين موارد سنگ بناي موسيقي براي ذهن است.

پرواز با بالن در آسمان تهران
000966.jpg
معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران طي هماهنگي هاي لازم با سازمان هواپيمايي كشور امكان پرواز با بالن را براي شهروندان تهراني در فرهنگسراي بهمن به عمل آورده است.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي بهمن، شهروندان مي توانند لحظاتي شاد، لذت بخش و به ياد ماندني را با خانواده هايشان بر فراز آسمان تهران بگذرانند و سوار بر بالن نظاره گر تهراني گرم در تابستان گرم باشند. بر اين اساس آن دسته از عزيزاني كه قصد دارند روز پرخاطره اي را بگذرانند مي توانند روزهاي دوشنبه هر هفته از ساعت ۳۰/۱۶ الي ۳۰/۲۰ به فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند. اين برنامه كه براي اولين بار در فرهنگسراي بهمن اجرا مي شود از نهم مرداد ماه آغاز و تا پايان تابستان ادامه خواهد داشت.

دستگيري پزشك فوق تخصص قلابي
فردي  كه  با جعل  عنوان  پزشك  فوق  تخصص  از شهروندان  اردبيلي  كلاهبرداري  كرده  بود دستگير شد.
گزارش    معاونت  اجتماعي  فرماندهي  انتظامي  استان  اردبيل  حاكيست  اين  فرد خود را پزشك  متخصص  هسته اي  و فوق  تخصص  بيماري هاي  تيروئيد از كانادا معرفي  كرده  و پس  از اخاذي  از مردم  متواري  شده  بود.نامبرده  كه  در بازجويي ها به  چندين  فقره  كلاهبرداري  اعتراف  كرده  است  به  مراجع  قضايي  استان  تحويل  شد.براساس  گزارش  اين  معاونت  همچنين  طي  هفته  گذشته  يك  كلاهبردار در شهرستان  مشگين  شهر كه  به  بهانه  ثبت  شركت ، از جوانان  منطقه  اخاذي  مي كرد دستگير شده  است .

كوتاه
رفتن يا ماندن
000984.jpg

افزايش سن ازدواج در جوانان موجب تغيير الگوي ابتلا به ايدز از روش تزريقي به تماس جنسي شده است. اگرچه آموزش هاي لازم در مورد انتقال ايدز از طريق اعتياد تزريقي، موجب پائين آمدن آمار ابتلا از اين روش شده است اما اين روش هنوز بيشترين قربانيان را مي گيرد.
تا چندي قبل مسئولان بهداشتي كشور مي گفتند سن ازدواج را افزايش دهيد تا نرخ رشد جمعيت پائين بيايد، حالا مي گويند زودتر ازدواج كنيد تا ايدز نگيريد. خلاصه جوانان ازدواج بكنند يا نكنند؟ باز خدا پدر و مادر مسئولان شهري را بيامرزد كه در اين قيل و قالها هزينه وام ازدواج جوانان را فراهم كردند.
امادست اندركاران پيشگيري يا پس گيري ازدواج جوانان بالاخره بايد تكليف آنان را يكسره كنند متاهل شوند يا مجرد بمانند؟
كلاه والدين
رئيس فراكسيون فرهنگيان در مخالفت با دريافت شهريه از طرف مديران مدارس دولتي گفت :در آموزش و پرورش اراده اي براي جلوگيري از دريافت شهريه وجود ندارد.آدم اگر وضع و اوضاع مدارس در تهران را نمي ديد شايد از شنيدن گفته هاي اين نماينده مجلس شوراي اسلامي كمي آشفته مي شد .
درست است كه ۲۰درصد از اعتبارات جاري عمومي بودجه دولت به آموزش و پرورش اختصاص يافته است اما همه ساله مسئولان آموزش و پرورش در راديو، مطبوعات و ساير رسانه هاي ريز و درشت با صداي بلند اعلام مي كنند كه گرفتن شهريه منع قانوني دارد اما در مدارس با صداي آرام مي گويند خودياري والدين به مدارس ايرادي ندارد. معلوم نيست چطور مديران مدارس اين خودياري را شهريه اجباري قلمداد مي كنند اما گوش شنوايي براي اين چاره جويي هاي آموزش و پرورش ندارند.تازه مگر آنها با شكايت و بگير و ببند مي توانند جلودار مديران مدارس شوند، تحصيل رايگان كه هيچ، بايد همين شهريه اجباري را چسبيد تا كلاه والدين را باد نبرد.
از باقرآباد تا سعدآباد
نخستين مهد كودك سيار كشور در منطقه محروم شيخ آباد قم مستقر شد.
مزيت اين مهد كودك ها در اين است كه وقتي بچه  را در شيخ آباد قم به آنها تحويل مي دهي مي تواني بعدازظهر در حوالي جاده تهران از آنها تحويل بگيري.
شايد اين تجربه در تهران از يك منظر براي والدين شاغل قابل توجه باشد به خصوص مادراني كه دو شغل داشته و در طول شبانه روز در مكان هاي متعدد تردد دارند.در اين صورت اگر بچه را ميدان انقلاب تحويل بدهي بعد از كلي آموزش ، ورزش، بازي و كارهاي دستي و هنري شايد بتواني آن را در ميدان تجريش تحويل بگيري، حال اگر وقت كافي براي آوردن بچه از مهد كودك سيار نداشتي به راحتي مي توان نشاني منزل را بدهي تا بچه را تحويل خانه دهند.
دينار عراقي
000978.jpg

ارتش انگليس به خانواده يك دختر ۸ ساله عراقي كه به دست يك سرباز انگليسي به قتل رسيده بود تنها ۳۹۰ پوند، غرامت پرداخت كرد.
خانواده حنا صالح كه در جاده اي در شمال بصره و در نزديكي خانه اش در اثر اصابت گلوله در ناحيه شكم به قتل رسيد، از ارتش انگليس ۷۰۰ دلار به عنوان غرامت دريافت كردند.
ما به اين خانواده عراقي توصيه نمي كنيم ۷۰۰ دلار را نگيرند به هر حال قتل نفس، قاعده و قانوني ومراتبي دارد و نمي شود آن را ناديده گرفت.
اما به قضات عراقي توصيه مي كنيم اگر زماني پاي يكي از قاتلان عراقي سربازان اشغالگر به دادگاه رسيد، آنها هم در قبال قتل همين سربازان هزينه اي به دينار عراقي پرداخت كنند. شايد هم خانواده حنا صالح به جاي ۷۰۰ دلار پرداختي ارتش انگليس يكي از همين سربازان را قصاص كردند.
دلال فرهنگي
000981.jpg

فرمانده نيروي انتظامي بيرجند با اعلام اينكه قاچاق كالا و سوخت در حال تغيير به قاچاق فيلم، عكس و لوازم ماهواره اي است بالاخره معلوم كرد كارهاي فرهنگي در حوزه مبارزه با قاچاق كالاها موثر واقع شده و قاچاقچيان با فرهنگ پس از مشاهده فيلم هاي فرهنگي متحول شده و به كار فرهنگي روي آورده اند!
به هر حال آوردن سي.دي،  فيلم، لوازم ماهواره و عكس هم از نظر ريالي و هم از نظر وجاهت تومني صنار با قاچاق كالا تفاوت دارد و حتما اگر برادران انتظامي هم چنين افرادي را دستگير بكنند طرف ديگر، شرمگين نيست چرا كه مي گويد حين كار فرهنگي بازداشت شدم!
خبرگزاري خانم ها
تا همين ديروز بنگاه خبرپراكني خانم ها بدون دفتر و دستك و نيرو و تلكس بدون هيچ جيره و مواجبي كار مي كرد و البته چه خبرهاي دست اولي را كه در ادارات ، بازار و صف نان و ميوه به خورد خرد و كلان نمي داد. حالا كه در اين وانفساي راه اندازي خبرگزاري، سايت اينترنتي، شبكه تلويزيوني و قس عليهذا خانم  ها دست به كار شده و رسما خبرگزاري بانوان را راه انداخته اند، احتمالا دكان بقيه خبرگزاري ها تخته مي شود،چون خانم ها نشان داده اند در خبرگيري و خبرپراكني يدي طولاني دارند.

خانه، ميهمانان عروسي را بلعيد
عروس و داماد در روز عروسي شاهد نشست خانه و فرورفتن هفت تن از ميهمانان در آن شدند.گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شاهدان حاكيست، عروس و داماد قبل از رفتن به تالار عروسي به خانه پدر عروس مي آيند كه قبل از واردشدن به اتاق ورودي خانه كه در طبقه همكف ساختمان سه طبقه قرار داشته، زمين نشست مي كند و افراد حاضر در اتاق در زمين فرو مي روند.اين حادثه كه در خيابان كارون روي داد،باعث شد۷ نفر از ميهمانان در زمين فرو روند كه با كمك بقيه ميهمانان از داخل زمين خارج مي شوند. اين حادثه تلفات جاني دربر نداشت و تنها تني چند از ميهمانان از ناحيه دست و پا دچار شكستگي شدند.

كريستال تهديد مي كند
كارشناسان مبارزه با مواد مخدر شيميايي به تازگي خبر از ورود ماده مخدر جديد به بازار به نام «كريستال» را مي دهند. اين ماده كه اثراتي به مراتب مخربتر از هروئين دارد و در بين خانواده هاي مرفه با تحصيلات پايين از استقبال بيشتري برخوردار شده موجب اختلالات رفتاري، ذهني و عاطفي فرد مي شود.يكي از كارشناسان سازمان پزشكي قانوني مي گويد: كريستال كه نامهاي ديگر آن سابو و شب بو است و چندي است كه رواج پيدا كرده در كشور مالزي توليد شده است و مصرف كنندگان آن به «سه دودي» معروفند و البته هزينه آن نسبت به هروئين بسيار بالاترست، به همين جهت فعلاً طبقه متمول از آن استفاده مي كنند.

ترانه هاي مردمي ايران همواره مردانه بوده است
«عليرضا ميرعلي  نقي » پژوهشگر فرهنگ  عامه  گفت : ترانه هاي  مردمي ايران  بنا بر سنت  و روحيه  فرهنگي  حاكم ، همواره  مذكر بوده  است .
اين  ترانه سرا بيش  از ۹۰ درصد ترانه هاي  موجود در تاريخ  ترانه سرايي  را منطبق  با فرهنگ  مردانه  دانست  و تأكيد كرد: خوانش  گران  ترانه  سراي  زن  با وجود تعداد اندكشان ، از لحن  و بيان  مردانه  و گاه  «لمپني » استفاده  كرده اند.
به  گزارش  ايرنا، اين  پژوهشگر   افزود: در دوره هايي  از تاريخ ايران  با آن كه  به  ظاهر همه  نوع  آزادي  براي  بيان  منويات  زن  داده  شده  اما بيان  زنانه  همچنان  با سركوب  توام  است .
«چيزي  كه  همواره  وجود داشته  سركوب  ارتباط جنسي  و عاطفي  بين  زن  و مرد در ترانه هايي  است  كه  به صورت  تك  خواني  و ياهمخواني  زنان  و مردان  اجرا شده  است .گويي  يك  ساختار رفتاري  «سركوب » در درون  فرهنگ  ايران  همواره  وجود داشته كه  زياد ربطي  به  حكومت ها ندارد».
به  اعتقاد اين  پژوهشگر، سانسور اعمال  شده  از دهه  ۵۰ به  بعد در رابطه  با ترانه  و موسيقي ، باب  ساختن  ترانه هاي  مردمي  را در زمان  حاضر، مسدود و منحصر به  برنامه  صبح  جمعه  با راديو كرده  است ، برنامه اي  كه  بسيار مستعجل تر از ترانه هاي  دهه  ۴۰ «ايرج »، «احديه » و بسياري  ديگر است .
به  اعتقاد وي ، ترانه  و تصنيف  مردمي  تركيب  كلام  و موسيقي  است  به  نحوي كه  با وزن  مشترك ، بيان  يك  مفهوم  خاص  كند.
«ترانه  و تصنيف  مردمي  را اگر هنر جدي  و انديشمند فرهنگي  بدانيم  و اگر از اين  منظر بررسي  كنيم  به  بن  بست  مي رسيم ، زيرا ترانه  و تصنيف  گونه اي  ادبي و موسيقيايي  است  كه  براي  سرگرمي  مردم  و بيان  انتقادات  ساده  اجتماعي  به  مردمي ترين  شكل  ممكن  به  كار مي رود».
وي  با اشاره  به  تاريخ  ترانه سرايي  در ايران  گفت : نخستين  نمونه هاي  ترانه در رابطه  با زندگي  روزمره  بوده  به  طوري  كه  در سال هاي  ۱۳۰۲ تا ۱۳۲۰ هجري شامل  ترانه هايي  سفارشي  مانند «سرود راه آهن »، ترانه هاي  فكاهي  كه  در ارتباط با ورود عنصرهاي  زندگي  مردم پايتخت  «تهران » تا اوايل  دهه  ۲۰ سروده  شده  است .
« موضوع  برخي  از ترانه ها، ناهنجاري هاي  رفتاري ، الكل  و مواد مخدر بوده  و شماري  از آن نيز به  شغل هاي  خرده پا و فراموش  شده ، اشاره  داشت  كه  از ترانه  «خروس  قندي »ساخته « جواد بديع زاده » در شهريور ۱۳۲۰ كه  مردمي ترين  و معروفترين  ترانه  است ، از آن جمله  است .»
وي  ترانه هاي  «پرويز خطيبي » و پرده  خواني  «گل  پري  جون » ساخته  و پرداخته «عزت الله  انتظامي » و ترانه هاي  « حميد قنبري » و «عبدالله  همايون » را جزو بهترين  ترانه هاي  ماندگار دانست .
سومين  جشنواره  تابستانه  «پلي  تكنيك » سوم  مرداد ماه  در دانشگاه  صنعتي  اميركبير آغاز شد و تا ۳۰ مرداد ماه  ادامه  دارد.

۲ ميليون ريال «وام سفر» به زوج هاي جوان پرداخت مي شود
000975.jpg
دلبر توكلي- به منظور نهادينه كردن فرهنگ سفر در بين جوانان، تا پايان سال جاري ۲۰ ميليارد ريال بن سفر در اختيار زوج هاي جوان قرار مي گيرد.
دكتر سيف الله جوان مدير روابط بين الملل و فروش شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي تأمين اجتماعي به همشهري گفت: «در ادامه اجراي طرح «بن سفر» كه در فاز اول آن، در سال گذشته سه هزار و پانصد ميليون ريال بن، در اختيار متقاضيان قرار گرفت به زوج هاي جوان تا سقف ۲ ميليون ريال وام سفر پرداخت مي شود.»
وي با تأكيد بر اين كه وام سفر به صورت قرض الحسنه در اختيار زوج هاي جوان قرار مي گيرد گفت: «پرداخت اين وام در ۱۰ قسط و بدون دريافت بهره خواهد بود.»
دكتر جوان با اشاره به اين كه اين طرح گامي است در جهت قراردادن امر سفر در سبد خانواده گفت: «به منظور فرهنگ سازي و توزيع عادلانه سفر و بالا بردن درصد اشغال هتل ها در ايام غير فصل، به دارندگان «بن سفر» در استفاده از اماكن اقامتي تا سقف ۵۰ درصد تخفيف داده مي شود.»
وي افزود: «دارندگان «بن سفر» مي توانند براي شركت در تورهاي داخلي و خارجي و خريد بليت از هواپيمايي آسمان به جاي پرداخت پول نقد از بن استفاده كنند.»
مدير روابط بين الملل و فروش شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي در خصوص توسعه طرح «بن سفر» گفت: «طي مذاكراتي كه با شركت هواپيماهايي و دست اندركاران صنعت هتلداري و همچنين دفاتر خدمات مسافرتي انجام شده است در صدد هستيم تا دارندگان «بن سفر» بتوانند براي انجام هرگونه سفري از بن به جاي پرداخت پول نقد استفاده كنند.»

قاچاق كالا سود زود و زياد
000969.jpg
قاچاق كالا و ارز چندي است كه موضوع بحث دولت و دستگاه هاي رسمي و محافل اجتماعي و مطبوعات شده است. شدت گرفتن اين بحث به فعال شدن ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز منجر شده به نحوي كه چندي پيش از سوي نماينده ويژه رئيس جمهوري در اين ستاد طي حكمي دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز منصوب شد. در حكم دبير ستاد به ساماندهي، هدايت، نظارت و استفاده از تمامي عوامل و امكانات مؤثر براي پيشگيري و مقابله با قاچاق كالا و ارز تأكيد شده است.
مسأله قاچاق كالا همچنين بسياري از كار آفرينان و توليد كنندگان را نيز نگران كرده است، اخيراً مجمع كار آفرينان براي توليد و صادرات (IBF) كه يك NGO ايراني است در نشست سالانه خود نسبت به موضوع قاچاق كالاها به طور جدي اظهار نگراني كرد. در گفت وگويي با دكتر علي شمس اردكاني از چهره هاي اقتصادي و رئيس اين مجمع پيرامون توليد ملي در مقابل قاچاق گفت و گويي انجام داده ايم كه به دنبال مي آيد.
* چرا قاچاق كالا رونق دارد؟
- چون تجارت كالاي قاچاق با صرفه ترين و سودآورترين كار است.
* چرا تجارت كالاي قاچاق سودآور است؟
- چون توليد ملي را متغيرهاي اقتصاد كلان بويژه نرخ بهره و تورم و نيز بوركراسي و اقتصاد دولتي از توان انداخته و به علت هزينه هاي ناشي از اين متغيرها توليد در بخش خصوصي در بسياري از زمينه ها سودآور نيست.
* يعني قاچاق كار بخش خصوصي و توليد ويژه بخش دولتي شده است؟
- لزوماً به اين مفهوم نيست .يعني برخي از بنگاه ها و سازمان ها هم به شغل پردرآمد قاچاق مشغولند. در مقابل همه واحدهاي توليدي بخش خصوصي هم در آستانه ورشكستگي و توقف كار نيستند و برخي از بخش ها و بنگاه هاي توليدي خصوصي هم هنوز سودآورند ولي بنگاه هاي دولتي چون نگران پرداخت سود سرمايه نيستند و يا كار توليدشان براساس ضوابط سود و زيان نيست به هر حال به كار خود ادامه مي دهند ولي بخش خصوصي بنابه تعريف نمي تواند در مواجهه با عدم سود و يا زيان به حيات خود ادامه دهد.
* دليل اين كه توليد داخلي صرف نمي كند ولي واردات كالاي خارجي ويژه به صورت قاچاق صرف مي كند چيست؟
- در اينجا اعداد حكايت روشني از قصه پرغصه توليد دارند. اگر فرض كنيم كه چهار سال پيش يك پيراهن چيني در بازار ايران چهار هزار تومان در معامله تجاري (كلي فروشي) فروخته مي شد، براساس هر دلار هشتصد تومان براي اين كالا كه به طور قاچاق وارد مي شد و هنوز مي شود با پنج دلار ارزش پيراهن توليد داخل رقابت مي كرد و اگر فرض كنيم براي قاچاقچي وارد كننده اين معامله چهار دلار گردش مالي و ششصد تومان سود و دويست تومان هم هزينه هاي پيراموني داشته باشد و هر دلار از هنگام توليد در چين تا وصول به بازار ايران به شرح زير بوده باشد:
هزينه هاي توليد
مواد ۴۰۰
دستمزد و ساير هزينه هاي جاري ۲۰۰
هزينه سرمايه و ساير هزينه هاي ثابت ۱۲۰
سود توليد كننده خارجي۸۰
هزينه هاي حمل واردات۵۰
سود سوداگران قاچاق۱۵۰
جمع ۱۰۰۰
ملاحظه مي شود كه به هنگام تحويل اين كالا توسط وارد كننده قاچاق هر دلار جنس را به خريدار ايراني ۱۰۰۰ تومان عرضه كرده است. بديهي است كه در معامله مزبور همه دست اندركاران هزينه ها و سود خود را برده اند. اگر به طور همزمان پيراهن ايراني در بازار داخلي براي معادل هر دلار هشتصد تومان به فروش رسيده باشد كالاي داخلي حاشيه رقابتي معادل ۲۰ درصد داشته است. اگر هزينه اين كالاي داخلي در آن زمان (چهار سال پيش) براي معادل هر دلار تركيبي به شرح زير داشته باشد، مقايسه روشني از اين دو جدول دخل و خرج پيش رو داريم.
مواد۳۰۰
دستمزد و ساير هزينه هاي جاري ۲۰۰
هزينه هاي سرمايه و ساير هزينه هاي ثابت۱۲۰
سود توليد كننده داخلي (۱۳% هزينه توليد)۸۰
هزينه هاي حمل و بازاريابي (۲/۳% توليد) ۲۰
هزينه و سود توزيع (۱۰% قيمت فروش)۸۰
جمع۸۰۰
اگر فرض كنيم هر دو مورد هيچ نوع مالياتي پرداخت نكرده اند يعني قاچاقچي كه بنابه تعريف ماليات گريز است و توليد كننده داخلي هم از معافيت مالياتي استفاده مي كند، در اين شرايط توليد كننده ايراني با حاشيه ۲۰ درصد مي توانست تفاوت سليقه خريدار و كيفيت و غيره را جبران كند و در بازار توليد و رقابت بماند. اكنون پس از چهار سال كه قيمت دلار تقريباً به ريال ثابت مانده است توليدكنندگان و سوداگران خارجي كماكان با هزينه هاي قبلي توليد مي كنند و در يك دلار كالا سودهاي قبلي را بدست مي آورند و افزايش هزينه چنداني هم نداشته اند. يعني هنوز هم هر يك دلار قيمت را به بازار مصرف ايران كماكان با قيمت هزار تومان مي رسانند و سود هم مي برند حتي برخي از كالاهاي مصرفي بويژه محصولات چيني و هندي در اين فاصله زماني به دلار ارزان تر هم شده اند و احتمالاً حاشيه سود واسطه  ها هم افزايش يافته است. در برخي موارد به ويژه دولت چين با حذف هزينه هاي جانبي براي توليد كنندگان عملاً آنها را در موضع مزيتي برتري در بازارهاي رقابتي بين المللي قرار داده اند.
ولي براي توليد كننده ايراني در اين فاصله چهار سال فاجعه افزايش هزينه  بهره بالا، باضافه آثار تورم در دستمزد، مواد اوليه وساير هزينه ها ، او را كلاً از چرخه توليد و اشتغال خارج كرده است.
در اثر غلط بودن سياست هاي كلان اقتصادي كه به صورت (تورم+ بهره پول+ ثابت ماندن قيمت دلار) براي توليد كننده ايراني رخ نمون مي شود همان يك دلار ارزش در توليد پيراهن براي توليد كننده ايراني در بازار با هزينه ۱۶۸۵ تومان بايد در مقابل ۱۰۰۰ تومان كالاي خارجي رقابت كند. اگر فرض كنيم دست اندركاران توليد و توزيع در داخل كشور از سود و هزينه خود صرفنظر كنند كه تعليق به محال است، باز هم كالاي مورد مثال ايراني نمي تواند كمتر از ۱۳۶۳ تومان عرضه شود. آيا با وجود عدم النفع دست اندركاران ايراني باز هم مي توان با قيمت تمام شده ۱۳۶۳ تومان و قيمت بازار ۱۶۸۵ تومان در مقابل قيمت ۱۰۰۰ تومان كالاي قاچاق خارجي رقابت كرد؟ بديهي است پاسخ منفي است و بنگاه ايراني بايد تعطيل شود و توليد و اشتغال ايراني از دست برود و تقديم رقيب خارجي شود. آيا كشوري كه دغدغه اشتغال دارد با اين نرخ تورم و نرخ بهره و ادامه اقتصاد دولتي اين نتيجه را مي تواند پذيرا باشد و به آن ادامه دهد؟
مي دانيم كه قاچاق كالا؛ يك ميليون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلي را نابود كرده است. اين نوع آمار نشان از بزرگترين بحران ملي دارد و جاي تعجب است كه مسئولين به جاي تغيير ساختارهاي اقتصاد كلان، كه موجب اصلي و منشأ و علت اقوا براي قاچاق است، در بند نقش ايوانند در حالي كه پاي بست اقتصاد كشور ميليون ميليون بيكار مي آفريند!
* آيا شما معتقديد قاچاقچيان مجرم نيستند و سياست هايي كه زمينه قاچاق را فراهم مي كند و آفرينندگان مقررات قاچاق مجرم اصلي هستند؟
- نخير هركس خلاف مقررات و قانون كاري مي كند به نسبت مقصر است و حتماً قاچاقچي ها مجرم هستند. ولي بين قاچاقچي كالاي مصرفي و قاچاقچي مواد مخدر و يا اسلحه تفاوت ماهوي وجود دارد. آنچه من مي گويم اين است كه متغيرهاي اقتصاد كلان كه قاچاق آفرين هستند از مباشر به كار قاچاق اقوا است. يعني كسي كه يك نفر را به كار خلاف سوق مي دهد اگر در جامعه از مباشر خلاف قوي تر  باشد او هم مجرم است و با جرمي بزرگ تر و بالنتيجه نياز به مجازاتي شديدتر.
* به نظر شما با قاچاق چگونه بايد مبارزه كرد؟
- براي مبارزه با اين قضيه قاچاق ،بگير و ببندهاي فاسد آفرين چاره ساز نيست و اين مانند سرنا را از سر گشاد آن زدن است و دل خوش كردن به مبارزه با معلول به جاي زدودن علت. علت همان ضرائب كشنده شغل ولي علي الظاهر ساده اي هستند كه در طي چهار سال هزينه توليد را در داخل در مقابل هزينه توليد و قيمت كالاي خارجي (بخوانيد بهاي كالاي داخلي را در مقابل بهاي كالاي وارداتي قاچاق) دو برابر كرده اند، مسئول قاچاق و مسئول از دست رفتن شغل هستند مسئول هزينه هاي مالي براي توليد (نرخ بهره) و مسئول تورم جوانان بيكار و پيراهن دوزان بيكار شده هستند يا كساني كه تقريباً كل امكانات اعتباري كشور را به بنگاه هاي دولتي تقديم مي كنند و اجازه نمي دهند كار آفرينان در ايران پا بگيرند. به نظر من قاچاق آفرينان بروكرات هاي بي چهره و ظاهر الصلاحي هستند كه زمينه ساز سودهاي قاچاقچي ها، واسطه ها و... هستند و همه ما در برابر اين سپاه عظيم بيكاران مسئول هستيم چون در آستان بحراني هستيم كه بر اثر آن «نه كه منزلت ماندند مه را».

ايران
اقتصاد
انديشه
روزنت
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  روزنت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |