شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۹ - Aug 7, 2004
كوشش
امام علي (ع): هركس يقين داشته باشد، به كوشش برمي خيزد.
(غررالحكم / ۲۶۹)
امروز با حافظ
كه جوش شاهد و ساقي وشمع و مشعله بود
به كوي ميكده يارب سحر چه مشغله بود
به ناله دف و ني در خروش و ولوله بود
حديث عشق كه از حرف و صوت مستغني است
بهارستان
خواب بدون پلك خواب نيست
نوازش ها چون آواز از سر انگشت ها مي ريزد
سنگ ها باز و بسته مي شوند، باز و بسته مي شوند
خواب بدون پلك خواب نيست
كلود بووان - ترجمه مسعود سالاري

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ايران پس از ۲۵۰ سال بار ديگر قدرت اول خاورميانه
رسانه هاي آمريكا پريروز به نقل از مطلب «بوستن گلوب» گفتند كه ايران پس از ۲۵۰ سال بار ديگر قدرت اول خاورميانه شده است. روزنامه هاي آمريكايي به نقل از بوستن گلوب، روزنامه پرتيراژ آمريكا، نوشته اند كه دولت آمريكا با لشكركشي به افغانستان و عراق، دو حكومت رقيب جمهوري اسلامي را برانداخت و ايران اينك با نيروي انساني و ظرفيت اقتصادي و نظامي خود، قدرت بزرگ آسياي غربي شده است و با ساير قدرت هاي آسيايي به ويژه چين و هند مناسبات حسنه دارد و روسيه از دوستان آن به شمار مي آيد. به نوشته بوستن گلوب، طالبان در افغانستان كه به دست آمريكا برانداخته شدند دشمن شيعيان بودند و صدام حسين در تمامي دوران زمامداري اش با نظام هاي حكومتي ايران دشمني داشت و هشت سال با ايران جنگيد. اينك هر دو، طالبان و صدام، از صحنه خارج شده اند. بوستن گلوب كه تا حدي موضع ليبرال دارد نوشته است كه جورج بوش بايد بپذيرد كه ايران اينك يك ابرقدرت در خاورميانه است و با اين ديدگاه به آن نظر افكند. از آنجا كه آمريكا پس از اشغال نظامي عراق و برانداختن طالبان، برنامه روشني در منطقه ندارد، نفوذ ايران رو به افزايش است. بي اعتنايي ايران به اخطارهاي غرب در مورد دانش اتمي خود نيز ناشي از همين قدرت آن است.
بزرگ كردن دستگيري اعضا و هواداران القاعده در انگلستان، پاكستان و آمريكا جزيي از تبليغات انتخاباتي است و يا واقعيت دارد؟
برخي از رسانه ها كه در سه روز گذشته با بمباران خبري دستگيري اعضا و هواداران القاعده رو به رو شده اند اين سئوال را مطرح ساخته اند كه آيا اين اخبار واقعيت دارد و يا جزيي از برنامه تبليغات انتخاباتي حزب جمهوريخواه براي جورج بوش است. در سه روز گذشته خبر دستگيري ۱۲ نفر از جمله مرد جواني به نام الهندي در لندن منتشر شد، دولت پاكستان كشفيات تازه خود را اعلام كرد، دولت سعودي گزارش داد كه فرد شماره ۱۲ از فهرست ۲۶ عنصر خطرناك را به دام انداخته است و در شهر آلباني واقع در ايالت نيويورك هم دو تن از هواداران القاعده دستگير شدند. الهندي همان فردي است كه از حافظه كامپيوتر او و همدستش مشخصات پنج مركز بزرگ امور مالي آمريكا و برخي عكس ها به دست آمده است. اين نقشه ها مربوط به گذشته اند ولي همين ها سبب شده اند كه وزارت امنيت ملي آمريكا قضيه را جدي بگيرد و اين اماكن از جمله مركز معاملات سهام و ساختمان سيتي بانك در نيويورك و بانك جهاني (صندوق بين المللي پول) در واشنگتن و يك مركز معاملات پول در نيوآرك ايالت نيوجرسي را دقيقاً زير نظر قرار دهد. گفته شده است كه در يكي از دو كامپيوتر به دست آمده، عكس فرودگاه هيثرو لندن هم وجود داشته است. البته چنين عكس ها و مشخصاتي كه در اينترنت فراوان است مي تواند در حافظه هر كامپيوتري وجود داشته باشد. سناتور جان كري كه متوجه قضيه است در نطق هاي سه روزه اخير خود قول داده است كه با القاعده مبارزه جدي تري خواهد كرد. وي به كنايه گفته است كه در سه ماه آينده باز هم از اين كشفيات اعلام خواهد شد، آمريكايي ها بايد در اين دنياي سريع السير عميقتر از اين باشند كه با اين خبرها تغيير عقيده دهند و ارزش «رأي» خود را پايين آورند.
مرگ يك خبرنگار و يك خبرنگار عكاس رديف يكم
پريروز رسانه ها خبر از درگذشت «گلوريا امرسون» كه از او به عنوان خبرنگار اول در دوران جنگ هاي ويتنام، الجزاير، اعراب و اسرائيل و ايرلند شمالي نام مي برند داده بودند. وي كه ۷۵ ساله بود و احتمالاً در خانه اش در نيويورك خودكشي كرده است در سال هاي اخير چندين كتاب درباره مشكلات انسان ها كه نتيجه تجربه او از خبرنگاري بود نوشته بود كه معروفترين آنها «تأثير جنگ بر زندگي انسان ها» عنوان دارد. دومين خبر بد درگذشت «هانري كارتيه برسون» خبرنگار عكاس فرانسوي بود كه ۹۵ سال عمر كرد. وي نيز با دوربين خود كه هرگز فلاش بكار نبرد و از فيلم رنگي استفاده نكرد مصيبت هاي انساني را به تصوير كشيد.

برگي از تاريخ
زادروز امپراتوري كه دوبار از ايران شكست خورد
هفتم اوت در طول تاريخ، علاوه بر به دنيا آمدن كنستانتين دوم كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۲۵ ميلادي بهرام گور (بهرام پنجم) شاه ساساني وقت، درخواست تئودوريس دوم، امپراتور روم را كه استادان ايراني در دانشگاه نوبنياد قسطنطنيه (اسلامبول) تدريس كنند پذيرفت. در سال۱۸۰۶ ناپلئون بناپارت به عمر طولاني امپراتوري مقدس پايان داد. در سال ۱۸۸۱ دكتر الكساندر فلمينگ كاشف پني سيلين به دنيا آمد. در سال ۱۸۸۳ پروفسور «اسكات نيرينگ» جامعه شناس و اقتصاددان كه جنگ را نتيجه آزمندي و جاه طلبي يك فرد و يا گروه كوچكي خوانده است متولد شد. در سال ۱۸۹۰ در آمريكا، اعدام با صندلي برقي آغاز شد.
در سال ۱۹۴۱ «تاگور» فيلسوف و شاعر هند درگذشت. در سال هاي ۱۹۴۱ و ۱۹۵۳ دو اتهام مشابه كه نتايج ناگوار داشت به ايران وارد آمد، در سال ۱۹۴۱ ايدن وزير امور خارجه وقت انگلستان در پارلمان اين كشور ايران را با كمك آلمان آماده ضربه زدن به منافع انگلستان در منطقه اعلام داشت و در ۱۹۵۳ آيزنهاور رئيس جمهور وقت آمريكا قدرت گرفتن حزب توده را در ايران خطر بزرگي براي سياست جهاني آمريكا خواند كه اتهام اول، اشغال نظامي ايران را در پي داشت و اتهام دوم به كودتاي ۲۸ مرداد منجر شد. در سال ۱۹۷۷ اميرعباس هويدا پس از ۱۳ سال نخست وزيري جاي خود را به دوست نزديك آمريكا، جمشيد آموزگار داد. در سال ۱۹۹۰ شوراي امنيت سازمان ملل عراق را به دليل اشغال نظامي كويت تحريم كرد و در همين روز دولت سعودي به آمريكا اجازه استقرار نيرو در خاك خود را داد كه با وجود اعتراض پاره اي از مردم اين كشور، هنوز ادامه دارد.
اينك زادروز كنستانتين دوم به عنوان برگ امروز: كنستانتين دوم كه از ۳۳۷ تا ۳۶۱ امپراتور روم بود هفتم اوت سال ۳۱۷ ميلادي به دنيا آمد. وي در طول حكومت خود دوبار از ايرانيان شكست نظامي خورد. بار اول در سال ۳۵۹ در سوريه، كه با اين شكست شهر «آميدا» و مناطق اطراف آن را از دست داد و بار دوم در سال ۳۶۰ ميلادي كه نيمي از آناتولي غربي را به ايرانيان باخت. در هر دو جنگ فرماندهي ارتش ايران را شاپور دوم مستقيماً برعهده داشت. كنستانتين دوم چندي پس از اين شكست (درسال ۳۶۱) از بيماري تب شديد درگذشت. مورخان درباره او نوشته اند: مردي كه متولد شد تا دوبار از ايرانيان شكست بخورد.
www. iranianshistoryonthisday. Com

كنسرت گروه دستان در كاخ نياوران
گروه دستان پس از سال ها دوري از صحنه هاي كنسرت ايران در روزهاي ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ مرداد ماه در فضاي باز كاخ نياوران به روي صحنه مي رود.
به گزارش همشهري از روابط عمومي انجمن موسيقي دانان نياوران، در اين كنسرت كه توسط اين انجمن برگزار مي گردد گروه ۵ نفري دستان به اجراي موسيقي ايراني و كردي مي پردازند. آثار اين برنامه از ساخته هاي حميد متبسم، سعيد فرج پوري و حسين بهروزي نيا است.
گروه دستان در سال ۱۳۷۰ تشكيل شده و پس از برگزاري چند كنسرت در تهران، اجراي آثار خود را در اروپا و آمريكا آغاز نمودند.
اين گروه تا به حال اجراهاي متفاوتي را به همراه شهرام ناظري، صديق تعريف، بيژن كامكار، كيهان كلهر، زنده ياد ايرج بسطامي و بسياري ديگر از ناشران برتر ايراني همچون ماهور، ماه ريز و سروش منتشر شده كه از آن ميان مي توان به «بوي نوروز» همراه با آواز زنده ياد ايرج بسطامي، «و سفر به ديگر سو» با صداي شهرام ناظري، «سه نوازي» و «وجد» اشاره كرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
بادام خام داراي ويتامين «اي» است
دكتر روزنفلد به دو پرسش چنين پاسخ داده است: بادام داراي ويتأمين «اي» است، به اين شرط كه خام خورده شود و نوعي دافع مواد خطرناك از اعضاي حياتي بدن است. حساسيت نان مربوط به پروتئين موجود در گندم و جو به نام «گلوتن» است ولي طبق آمار تنها از هر ۱۳۳ نفر يك تن داراي اين حساسيت است كه با خوردن نان، گندم، يا جو، دچار شكم درد، اسهال و نفخ مي شود كه راه گريز از آن نخوردن نان و استفاده از سيب زميني به جاي آن است.

كارتيه برسون درگذشت
008367.jpg
هانري كارتيه برسون، يكي از مهمترين عكاسان جهان، در سن ۹۵ سالگي در جنوب فرانسه درگذشت.
به گزارش بي. بي.سي كارتيه برسون به خاطر تهيه عكس هاي بديع خياباني كه سنت هاي روز را در هم مي شكست به شهرت رسيد.
آثار او كه يكي از پيشتازان حرفه عكاسي خبري تلقي مي شد اكنون در موزه هاي سراسر جهان نمايش داده مي شود.
كارتيه برسون در سال ۱۹۰۸ در شهر شانتلوپ در نزديكي پاريس متولد شد و پيش از روي آوردن به عكاسي در دهه ۱۹۳۰ به مطالعه هنر پرداخت.
او عكاسي را كه در آن زمان يك كار تفنني و جانبي به حساب مي آمد به حرفه اي جدي بدل كرد. او همچنين عبارت «لحظه  قطعي» را در عكاسي متداول كرد، كه منظور از آن لحظه اي براي گرفتن عكس بود كه مي تواند آن را به تصويري ماندگار بدل كند. او اين لحظه قطعي را «درك آني اهميت يك رويداد و همچنين تشخيص تركيب دقيق صورت هايي كه به آن جلوه بياني خاصي مي بخشند در تنها كسري از ثانيه» تعريف مي كرد.
برسون پيش از علاقه مند شدن به عكاسي، دانشجوي هنر سوررئاليستي بود، در سال ۱۹۳۱ به آفريقا رفت و يك سال را به عنوان شكارچي در آنجا گذراند.
او در سراسر اروپا كار كرد، در سال ۱۹۴۰ پس از اشغال فرانسه توسط نازي ها زنداني شد، اما سه سال بعد از زندان گريخت و شاهد آزادسازي پاريس بود.
008370.jpg

كارتيه برسون در سال ۱۹۴۷ با همكاري روبرت كاپا و ديويد سيمور، دو عكاس خبري ممتاز، آژانس مگنوم را راه اندازي كرد. اين آژانس به خاطر عكس هاي مؤثر و چشمگير در زمينه هاي خبري به شهرت رسيد. كارتيه برسون با عكس هايش پيروزي مائوتسه تانگ در چين و مرگ مهاتما گاندي، رهبر صلح طلب هند را ثبت كرده است.

پنجشنبه هفته گذشته و با حضور شخصيت هاي فرهنگي معرفي شدند
برگزيدگان نخستين دوره جايزه ادبي پروين اعتصامي
مراسم نخستين جايزه ادبي پروين اعتصامي پنجشنبه هفته گذشته با معرفي برگزيدگان در تالار وحدت برگزار شد.
مراسم اهداي اين جايزه ادبي با حضور احمد مسجدجامعي ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ و زهرا شجاعي - مشاور رئيس جمهور در امور زنان ـ برگزار شد. در ابتدا احمد مسجدجامعي پيام رئيس جمهوري اسلامي ايران را قرائت كرد و سپس در بخشي از سخنان خود گفت: پروين به عنوان شاعري كه زبان روشن و گفت وگو را در اشعارش انتخاب كرده، كار ارزشمندي انجام داده است كه اين گفت وگو را در آثارش در قالب هاي مختلف مي بينيم. آثار او پر از تعاليم اخلاقي بود كه با لطافت و روح زنانه تجربه شخصي اش را در قالب يك بيان عمومي  بيان مي كند.
در ادامه زهرا شجاعي - مشاور رئيس جمهور در امور زنان - سخنراني كرد.
وي ابتدا به نقل زندگي پروين اعتصامي  پرداخت و ويژگي هاي شعري پروين اعتصامي  را برشمرد و عنوان كرد: پروين اعتصامي  به مناظره اعتبار تازه اي بخشيد و زنده نگاري و مناظره از شاخصه هاي شعر اوست. گويي گوش شنوايي در او بوده و آنچه در عالم خلقت بود را درك مي كرد. زمزمه ها، آوازها را همه مي شنود و با زبان ساده به گوش همه مي رساند.
در ادامه دو نفر از مهمانان خارجي از تاجيكستان و افغانستان درباره شعر پروين سخن گفتند و در پايان برگزيدگان حوزه هاي داستان، شعر، ترجمه، نقد و پژوهش، نمايشنامه و پايان نامه به شرح زير اعلام شدند: در بخش ادبيات بزرگسالان از منصوره شريف زاده به دليل قدرت بالا در شخصيت پردازي و رويكرد و پيرنگ مناسب و نمادپردازي در رمان «چنار دالتي» تقدير شد.
در بخش نمايشنامه از چيستا يثربي با نمايشنامه «زنان مهتابي، مردان آفتابي» كه براساس ادبيات كلاسيك متون ادبي نامه و منطق الطير نوشته شده بود به خاطر شخصيت پردازي مناسب تقدير شد.
در بخش شعر بزرگسال از فرشته ساري شاعر نويسنده و پژوهشگر و از كتاب «فرياد» سروده نغمه رضايي و به رغم اشكالات بياني تقدير شد.
در بخش پژوهش از رويا صدر با كتاب «۲۰ سال با طنز» به خاطر تصوير جامع از وضعيت طنز و نقش مسائل اجتماعي سياسي در شكل گيري و پرداختن به طنز و همچنين نرجس افشاري در بخش پايان نامه تقدير شد.
در بخش ادبيات كودك و نوجوان از فريبا كلهر، فروزنده خداجو، سوسن طاقديس و افسانه شعبان نژاد و عرفان نظرآهاري به عنوان صاحبان اثر برتر توسط هيات داوران تقدير شد.
همچنين در اين مراسم احمد مسجدجامعي با اهداي جايزه و لوح تقدير و تنديس از دكتر قمر آريان به خاطر يك عمر فعاليت مستمر در حوزه ادبيات و آثار بزرگي كه به جامعه تقديم كرده است تقدير كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
جايزه
مهر «قبول خرداد» را كه روي كارنامه مي ديديم، دلمان پر مي كشيد براي جايزه. همه بچه هاي محل، جوجه مي خريدند؛ از همين جوجه يك روزه ها كه به زحمت عمرشان به يك هفته مي رسيد.
اولين بار بود كه يكي از آنها زنده ماند و بزرگ شد، آنقدر بزرگ كه گربه هم حريفش نمي شد. اما يك روز كه كنار جوي آب دنبال غذا مي گشت، دوچرخه اي با سرعت از رويش رد شد و نقش زمينش كرد. آن وقت ها نمي دانستم «حلال كردن» يعني چه.
... هنوز هم چلو مرغ از گلويم پايين نمي رود.
كامران سعيدآبادي

گشتي در دنياي خبرها
بستني فروش مسلح
اكلاهما: يك بستني فروش، روي يكي از مشتريانش اسلحه كشيد. اين بستني فروش سيار كه با وانت يخچال دار خود در خيابانها به فروش بستني مي پرداخت با يك مشتري ۱۸ ساله درگيري لفظي پيدا كرد و با هم گلاويز شدند.
به همين دليل بستني فروش، با اسلحه دوتير به پاي مشتري معترض شليك و او را روانه بيمارستان كرد. هم اكنون بستني فروش متخلف در بازداشت بسر مي برد.
سه سرقت در كنار رئيس جمهور
آيووا: تنها چند متر دورتر از محل سخنراني جورج بوش و جان كري، سه  شعبه بانك مورد سرقت قرار گرفت.اين دو نامزد رياست جمهوري آمريكا كه براي تبليغات انتخاباتي خود به آيووا سفر كرده بودند با شنيدن خبر سرقت از سه بانك در نزديكي محل سخنراني شان شرمنده شدند.
سرقت سه تن فلفل و هندوانه
مادريد: يك گروه از سارقان اسپانيايي، سه تن فلفل سبز و هندوانه از يك مزرعه به سرقت بردند.
البته يك روز پيش از سرقت، فلفل ها سم پاشي شده بود به همين دليل اگر تا يك هفته ديگر اين فلفل ها مصرف شود، مصرف كنندگان آن بيمار خواهند شد. در پي اين سرقت، پليس مردم را از خريد فلفل از دستفروش ها منع كرد.
بازار داغ فالگيرها
لس آنجلس: در شهر لس آنجلس آمريكا بازار فالگيرها و پيشگوها بسيار داغ است و همه روزه شهروندان بسياري به اين افراد مراجعه مي كنند.
به گفته پليس هر سال بيش از ۵۰ نفر در اين شهر كه حداقل متحمل ۵ هزار دلار ضرر شده اند عليه فالگيرها شكايت مي كنند، به همين دليل رئيس پليس لس آنجلس خواستار تدوين قانون جديد براي كنترل فالگيرها شده بود. وي پيشنهاد كرده بود كه براي فعاليت فالگيرها، مجوز صادر بشود و از فعاليت فالگيرهاي فاقد مجوز جلوگيري به عمل آيد. اما پيشنهاد وي تصويب نشد. مقامات شهر مي گويند، صدور مجوز براي فالگيرها، تاييد حرفه  آنان است.
ترك سيگار به خاطر طوطي
منچستر: يك زوج در انگليس براي جلوگيري از مرگ طوطي شان سيگار را ترك كردند.اين زن و شوهر در روز به طور متوسط ۵۰ نخ سيگار مي كشيدند كه به همين دليل طوطي خانگي آنها به بيماري تنفسي مبتلا شد.
دامپزشكان پس از معاينه طوطي اعلام كردند در صورتيكه اين پرنده بوي سيگار را استنشاق بكند، در آينده اي نزديك خواهد مرد.به همين دليل اين زوج به يك كلينيك ترك سيگار مراجعه كرده و با كمك يك متخصص، سيگار را ترك كردند.
شكار طاووس
ميانمار: دو مرد در ميانمار به جرم مصرف كباب طاووس به سه سال حبس محكوم شدند. اين دو مرد در يك پارك جنگلي به شكار دو طاووس پرداختند و سپس گوشت آنها را كباب و ميل كردند. در ميانمار، مجازات شكار طاووس حداكثر ۷ سال حبس و ۸۳۳ دلار جريمه نقدي است.
همسركشي
لندن: يك مرد ۵۶ ساله در انگليس در حين كار با اره برقي، همسرش را به طور تصادفي به قتل رساند.اين مرد كه براي بريدن شاخه هاي يك درخت تنومند در باغچه خانه اش از نرده بان بالا رفته بود ناگهان تعادلش را از دست داد و از بالاي نرده بان سقوط كرد. در حين سقوط اره اي كه در دست مرد بود رها شد و روي سر همسرش فرود آمد و تيغه آن، گردن زن نگون بخت را قطع كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۸ دقيقه

گل و گياه
كلترا
008364.jpg
نام علمي:Clethara delavayi
خانواده:CLETHRACEAE
درختچه خزان كننده بابلندي و گستردگي ۴ متر است .داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل و در حاشيه  دندانه دار بوده و خوشه هاي گل هاي سفيد رنگ و معطر آن در اواسط تابستان ظاهر مي شوند. غنچه ها صورتي رنگ هستند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك پيت، مرطوب و اسيدي نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه  سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تهيه قلمه چوب نرم در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك  ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |