شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۹ - Aug 7, 2004
جابه جايي سه ركورد ايران در ليگ دووميداني كشور
خبرنگار همشهري:سومين مرحله ليگ دووميداني كشور با قهرماني تيم ذوب آهن اصفهان در رده هاي سني جوانان و بزرگسالان پايان يافت. در اين مسابقه ها كه در شهر اصفهان برگزار شد ۱۵ تيم و ۲۶۵ ورزشكار حضور داشتند كه در رده جوانان تيم هاي مشهد و خوزستان و در رده بزرگسالان تيم هاي نفت تهران و دانشگاه آزاد مقامهاي دوم و سوم را كسب كردند.در اين رقابتها روح الله عسكري قهرمان دو ۱۱۰ متر با مانع ايران ركورد اين ماده را به مدت ۳۲ صدم ثانيه كاهش داد و او هم اكنون با اين ركورد جزو بهترين دونده هاي آسيا محسوب مي شود. همچنين دهنوي در ۱۰۰ متر، ۳۰ صدم ثانيه و سپاهي در پياده روي جوانان ركورد ايران را جابه جا كردند.

رؤياي قهرماني چين بزرگ
خبرنگار همشهري: آيا روياهاي چين بزرگ براي كسب اولين مقام قهرماني در فوتبال آسيا رنگ واقعيت خواهد گرفت؟ چين تلاش زيادي را در راه رسيدن به قهرماني طي سالهاي اخير انجام داده است. سرمايه گذاري درازمدت چين براي اولين بار در جام جهاني ۲۰۰۲ نتيجه داد كه بورا ميلوتينويچ چين را از آسيا به جام جهاني برد و حالا آري هان بازيكن بزرگ دهه هفتاد هلند قصد دارد تا امروز جام قهرماني ملت هاي آسيا را در آرشيو افتخارات اين كشور قرار دهد. چين در اين دوره از بازيها با حمايت تماشاگران فوتبال زده خود و نتايجي كه به دست آ ورد، رضايت آري هان را كسب نموده است، اما امروز با شكست ژاپن اين رقيب ديرينه سياسي كه كشمكشهاي فراوان با او داشته است قصد دارد، به قدرتهاي قاره آسيا اضافه شود و در كسب مقام قهرماني سهمي داشته باشد.در آنسو ژاپن كه دوران كارآموزي فوتبال را پشت سر گذاشته و حالا يكي از بهترين تيمهاي آسيا و حتي جهان است، قصد دارد تا به سومين مقام قهرماني دست يابد. ژاپني ها در سالهاي ۱۹۹۲ و ۲۰۰۰ به اين مهم رسيده اند. زيكو بازيكن محبوب برزيلي ها در دهه هشتاد رهبري اين تيم را به عهده داشت و تلاش مي كرد تا در رقابت با تروسيه مربي موفق ژاپن در سال ۲۰۰۰ ارزشهاي كار خود را به آسيايي ها نشان دهد. هر دو تيم از ستاره هاي با تجربه خود در اين بازي بهره خواهند برد.  ظواهر امر حكايت از برتري ژاپني ها دارد، اما اگر مسائل حاشيه اي را در كنار مسائل فني قرار دهيم نتيجه  ديگري حاصل مي شود. امروز يك ميليارد و دويست ميليون چيني بنا به دلايل سياسي و تاريخي قهرماني چين را مي خواهند و رهبران سياسي اين كشور نيز كمك خواهند كرد تا اين اتفاق به وقوع بپيوندد.

خسرواني رئيس هيأت فوتبال استان هرمزگان شد
گروه ورزشي: انتخابات هيأت فوتبال استان هرمزگان روز پنج شنبه برگزار شد و طي آن ابراهيم خسرواني با اكثريت آرا به عنوان رئيس اين هيأت انتخاب شد. خسرواني پيش از اين رياست هيأت فوتبال كيش را برعهده داشت.

بسكتبال جوانان ايران در صدر تيم هاي غرب آسيا
خبرنگار همشهري: تيم بسكتبال جوانان ايران با مغلوب كردن يمن در اردن همانند دو مرحله گذشته رقابت هاي غرب آسيا در صدر تيم هاي اين منطقه ايستاد. جوانان ايران در اين مرحله از بازيها فقط يك شكست مقابل لبنان داشتند و مابقي حريفان خود را با اقتدار شكست دادند. يمن آخرين حريف تيم ايران بود. ملي پوشان جوان واليبال ايران كه نايب قهرماني دوره پيش مسابقات جوانان آسيا در كويت را دراختيار دارند، در مرحله نهايي اين دوره نيز يك مدعي بزرگ به شمار مي رود.

واليبال چين با تركيب ليگ جهاني مغلوب ايران شد
خبرنگار همشهري: تيم ملي واليبال ايران با ارائه يك بازي دور از انتظار با مغلوب كردن تيم ملي چين حلقه شكست هاي قطب هاي سنتي واليبال آسيا را در چند سال اخير كامل كرد. تيم ملي ايران پس از آنكه در بازيهاي انتخابي المپيك آتن كره و ژاپن را مغلوب ساخته بود، اين بار چين را با همان تركيب ليگ جهاني در دوبي شكست داد. تيم ايران گيم هاي اول، دوم و چهارم را با نتايج ۲۵ بر ۲۱ ، ۲۶ بر ۲۴ و ۲۵ بر ۲۱ برد و گيم سوم را با حساب ۲۵ بر ۱۸ به حريف واگذار كرد.

روياي قهرماني چين
ايران به مقام سوم آسيا رسيد
008394.jpg
خبرنگار همشهري :علي كريمي در ديدار با بحرين نيز بهترين بازيكن ميدان بود. با درخشش كريمي، مهدوي كيا و دايي تيم ايران توانست بر بحرين غلبه و مقام سوم سيزدهمين دوره بازي هاي جام ملت هاي آسيا را بدست آورد. تيم ايران اين مهم را با ده بازيكن در مقابل حريف به دست آورد. در چين تماشاگران ميزبان همچنان به تشويق تيم ايران پرداختند كه تنها يك شكست آن هم روي ضربات پنالتي در مقابل چين داشت.
ايران ۴ - بحرين ۲
گلها: جواد نكونام (۹) علي كريمي (۵۲) علي دايي (۸۹ و ۸۰) براي ايران
طلال يوسف (۴۸) - صالح فرهان (۵۷) براي بحرين
خبرنگار همشهري: ايران در يك ديدار حساب شده و مدبرانه توانست مقام سوم سيزدهمين دوره مسابقات جام ملت هاي آسيا را به دست آورد. اين بازي جدا از آن كه يك انتقام از تيم بحرين بود، براي اثبات حقانيت فوتبال ما اهميت خود را در قاره آسيا داشت. تيم ايران روي درخشش علي دايي كاپيتان خود و حركات تماشايي علي كريمي و مهدوي كيا، بحرين را شكست داد. دو گل از چهار گل ايران را علي دايي به ثمر رساند تا با ۹۸ گل زده به عنوان بهترين گلزن تاريخ جهان بالاتر از پوشكاش قرار گيرد. علي دايي نشان داد كه شايستگي رهبري تيم ايران را داشته و دارد و با تدبير خود در اواخر بازي از درگيري بين بازيكنان جلوگيري و با خونسردي تمام و ايجاد آرامش بازي را به پايان برد تا مقام سوم را از آن ايران كند. او در زدن ضربه پنالتي نيز با درايت و استادي تمام عمل كرد. تيم ايران بدون علوي، زارع و تقي پور به ديدار بحرين رفت. مربي بحرين با شش تغيير عمده در تيمش قصد داشت تا به شكلي بحرين را به مقام سوم برساند. جورجيج، سعيد عبدالله، فيصل عبدالعزيز، محمد جوما، عادل عباس، راشد الدوساري، محمد هربيل و حسين علي بهترين گلزن خود را روي نيمكت نشاند كه تنها عادل عباس كاملاًٍ ثابت نبوده است. بحرين عبدالرحمان عبدالكريم را جانشين سعيد عبدالله درون دروازه قرار داده بود و به ناچار در اول بازي از حسين علي، محمد هرييل و راشد الدوساري نيز استفاده كرد. ايران كه از دقيقه ۷۲ ده نفره به بازي ادامه داد با تاكتيكي سنجيده بازي را دنبال و روي استقرار صحيح نفرات خود زماني كه صاحب توپ مي شد توسط علي كريمي و مهدوي كيا و دايي در عرض زمين پيش مي رفت و در نهايت نيز در دقايق ۸۰ و ۹۰ توسط علي دايي به گلهاي سوم و چهارم خود رسيد. علي كريمي نيز با دريبل هاي زيباي عمقي و رفتن در فضاي درون محوطه جريمه دفاع بحرين را به هم ريخت و يك پنالتي هم گرفت. كريمي به حق ستاره اين ميدان بود و براي سومين بار به عنوان بهترين بازيكن ميدان انتخاب شد. اما اخراج آرش برهاني و مهدوي كيا باعث شد تا براي ديدار با اردن در بازيهاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۴ اين دوبازيكن را دراختيار نداشته باشيم. طبق مقررات فيفا اين دو بازيكن از شركت در اولين بازي ملي كه ايران در آن شركت دارد محروم خواهند بود.
008403.jpg

ايران در مقابل بحرين خيلي زود به گل اول رسيد. حركت دايي در روي خط محوطه جريمه بحرين اين فرصت را به جواد نكونام داد تا با ضربه اي دقيق دروازه بحرين را بگشايد. نيمه اول با برتري ايران به پايان رسيد. در شروع نيمه دوم روي تعلل ميرزاپور و روي ضربه آزاد طلال يوسف بازي مساوي شد. جاگيري غلط ميرزاپور و عدم استقرار صحيح او باعث شد ضربه قوي طلال يوسف به تور ايران بنشيند.
چهار دقيقه بعدروي پاس خوب مهدوي كيا، علي كريمي خود را به پشت مدافعان بحرين رساند و توپ را از روي دستهاي عبدالرحمان وارد دروازه بحرين كرد و به فاصله پنج دقيقه بحريني ها توسط صالح فرهان و در شلوغي درون محوطه جريمه ايران گل تساوي را زد. در دقيقه ۷۲ روي يك تكل خطرناك آرش برهاني از بازي اخراج شد كه در ميانه ميدان نيازي به اين تكل نبود. عدم تجربه لازم گاهي باعث چنين حركاتي مي شود كه نهايتاً ضربه اش متوجه تيم خواهد شد. رفتار درون زمين تيم ايران در اين دوره از بازيها جاي بررسي جداگانه اي دارد كه به آن خواهيم پرداخت. اما كسب مقام سوم در چين براي فوتبال ارزش خود را دارد. برانكو ثابت كرد كه يكي ازبهترين مربيان چند سال اخير ايران بوده است.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |