شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۹ - Aug 7, 2004
از خبرنگاران برجسته و آزاده رسانه ها تجليل شد
به مناسبت  فرارسيدن  ميلاد باسعادت  حضرت  فاطمه  زهرا (س ) و ششمين  سالگرد شهادت  خبرنگار ايرنا شهيد محمود صارمي از خبرنگاران  برجسته  و آزاده  رسانه ها و خبرگزاري ها در فرهنگسراي  اشراق  (طبيعت ) تجليل  شد. در اين  آيين  معاون  امور مطبوعاتي  و تبليغاتي  وزارت  فرهنگ و  ارشاد اسلامي گفت : ارج  نهادن  به  شئون  و جايگاه  خبرنگار در نظام  جمهوري  اسلامي  يك  جايگاه  ارزشي  است .
سيدمحمد صحفي معاون  امور مطبوعاتي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي همچنين  گفت : رسالت  خبرنگار و روزنامه نگار نقش  ميانجي  در كشور را دارد، كار و چشم  خبرنگار هميشه  بايد در جامعه  هوشيار باشد.
در ادامه  اين  آيين،  دبيركل  روزنامه نگاران  مسلمان  با تبريك  روز خبرنگار از مسئولان  خواست  توجه  بيشتري  به  خبرنگاران  و روزنامه  نگاران  داشته  باشند. يوسف  پور افزود: امروز قدرت  رسانه هاست  كه  توانسته  سلطه  غرب  را تكان  دهد. وي  تصريح  كرد: خبرنگار جمهوري  اسلامي  يك  خبرنگار متعهد و مسلمان  واقعي است . در پايان  اين  آيين  به  جمعي  از خبرنگاران  رسانه ها، خبرگزاري ها و خبرنگاران  آزاده  هدايايي  اهدا شد.

آسيب شناسي عرصه خبرنگاري
جايگاه شغل خبرنگاري هنوز ناشناخته مانده است
امروز در برگ هاي تقويم به نام روز خبرنگار نام گذاري شده است. روزي كه با كشته شدن شهيد محمود صارمي به دست طالبان مصادف است و اساساً به همين دليل اين روز را روز خبرنگار نام گذارده اند. خبرنگار در حقيقت موتور محرك رسانه است و رسانه يكي از اركان دموكراسي. در جامعه ما نيز اين شغل آنقدر حساس است كه سال هاست در مورد آن بحث هاي فراواني مي شود بخصوص همزمان با روز خبرنگار. امسال نيز مراسمي در تالار وحدت برگزار مي شود و خبرنگاران برتر تقدير مي شوند.سازمان ها و نهادها از خبرنگاران تجليل مي كنند اما جايگاه شغل خبرنگاري هنوز نياز به بررسي و اثبات دارد. مدير عامل خبرگزاري ايسنا در همين زمينه مي گويد: كشورهاي قدرتمند جهان به روشني دريافته اند كه بدون حضور رسانه هاي مؤثر و نافذ، اعمال قدرت و پيشبرد اهداف در عرصه هاي ملي و بين المللي فراهم نيست و بر همين اساس رسانه و امور مرتبط با آن را در حيطه مؤلفه هاي استراتژيك خود قرار داده اند.
وي گفت: متأسفانه سياستگذاري و مديريت رسانه در كشور ما عموماً در همه يا بخشي از موارد ياد شده دچار ضعف هاي فراوان است. وي افزود: در چنين وضعيتي امكان ظهور خلاقيت خبرنگاران توانمند نيز حاصل نخواهد شد. وي تأكيد كرد: مجموعه كاستي ها و دشواري ها سبب شده تا از رسانه در ايران موجودي ضعيف و نحيف پديد آورده كه هرگز متناسب با بار سنگين مسئوليتي كه بايد بر دوش بكشد، نيست. فاتح خاطرنشان كرد: در چنين فضايي بسياري از پيام ها منتقل نمي شود و بسياري از پيام ها در مسير انتقال، آسيب پذير مي شود. مدير عامل ايسنا مشكل معيشت خبرنگاران را جزيي از مجموعه مشكلات برشمرد و تأكيد كرد: چالش اصلي وجود ضعف هاي زيربنايي فرهنگ و معرفتي نسبت به رسانه و كاركرد آن است و براي بهبود اين وضعيت چاره اي نيست جز آنكه ابتدا بينش ها اصلاح شود.
اما مدير مسئول روزنامه «ايران نيوز» خبرنگاري را حرفه اي مي داند كه همسو با جامعه و يك گام جلوتر، مردم را به سوي دموكراتيزه شدن رهنمون كند.«محمد سلطاني فر» از شناخت جامعه و انس با آن به عنوان لوازم كار يك خبرنگار حرفه اي ياد كرد.
مديرمسئول «ايران نيوز»، «فقدان تعريف از امنيت ملي و منافع ملي در ايران» را از مسائلي دانست كه باعث بروز دردسرهايي بر سر راه اطلاع رساني شده است.
از سوي ديگر عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اعتقاد دارد با توجه به نقش مهم خبرنگار در امر اطلاع رساني، وابسته بودن خبرنگاران به جناح هاي خاص، بزرگ ترين آفت خبرنگاري در كشور است.حجت الاسلام محمد شاهي عربلو افزود: وابستگي خبرنگار به گروه هاي خاص سياسي و فرهنگي موجب كمرنگ شدن اعتماد مردم نسبت به رسانه ها و مطبوعات مي شود.
الياس حضرتي مدير مسئول روزنامه اعتماد عضو شوراي مركزي حزب همبستگي نيز اعتقاد دارد: «تعطيل كردن رسالت فرهنگي مطبوعات، جايگزيني آنها با كاركرد احزاب، انجام تحركات ناپخته و گاه انحرافي مطبوعات و كج خلقي و كم ظرفيتي پاره اي از نها د هاي حكومتي، فرصتي تاريخي را كه مي توانست به دستاوردهاي بزرگي منتهي شود از ملت ايران گرفت». وي با معرفي «خبرنگار» به عنوان ركن مهم يك رسانه، «داشتن استقلال، ديد فرهنگي دراز مدت، درك دقيق از سياست و توانايي استفاده از حداقل فرصت ها و ظرفيت هاي موجود در كشور و بهر ه مندي از قدرت نويسندگي براي انتقال پيام به توده ها» را ويژگي هاي يك خبرنگار حرفه اي دانست.

رئيس كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي:
چشم پوشي ايران از چرخه  سوخت قابل مذاكره نيست
رئيس كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي با بيان نارضايتي ايران از نتيجه مذاكرات ايران و اروپا در پاريس درخصوص ابراز نااميدي طرفهاي اروپايي از اين گفتگوها گفت: مذاكرات در مرحله بسيار پيچيده و دشواري است اما طرفين مصمم هستند گفتگوها را ادامه دهند.
دكتر حسين موسويان در گفتگو با خبرگزاري مهر، ارايه متني به عنوان محورهاي مذاكره از سوي اروپا به ايران مبني بر درخواست تعهداتي از قبيل عدم خروج از NPT، گزارش دهي مستمر به سه كشور و مواردي از اين دست را به شدت تكذيب كرد و گفت: اروپايي ها در گفتگوهاي كارشناسي پاريس هيچ متني را به جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد نكردند.
وي با تاكيد بر اينكه مباحث فني ايران درخصوص مسائل هسته اي رو به پايان است، گفت: ما در نقطه عطف و آغاز مرحله جديدي از مباحث سياسي قرار گرفته ايم كه حول محور نگراني بين المللي از آينده چرخه سوخت ايران است.
موسويان افزود: اروپا در اين مرحله به ايران مي گويد، حق شما را براي داشتن فناوري صلح آميز به رسميت مي شناسيم و براي تأمين سوخت هسته اي نيروگاه به شما تضمين بين المللي هم مي دهيم، حركت شما را به سوي دستيابي به فناوري هسته اي نيز تسهيل مي كنيم اما چون درآينده ممكن است چرخه سوخت ايران به سمت توليد سلاح هسته اي برود، براي جلب اعتماد مي خواهيم از آن صرف نظر كنيد و اين موضوعي است كه ايران نمي پذيرد و در مذاكرات پاريس هم قرص و قاطع در برابر آن ايستاد.
سرپرست هيات كارشناسي ايراني در توافقات سعدآباد تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران چرخه سوخت را حق مسلم خود طبق همه معاهدات بين المللي مي داند ومعتقد است اين موضوع قابل مذاكره نيست.
موسويان درخصوص احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل، احتمال همراهي سياسي اروپا را با آمريكا در پي حل مسائل فني ايران و آژانس منتفي ندانست و گفت: من فكر نمي كنم درنشست سپتامبر پرونده به شوراي امنيت ارجاع شود زيرا بعيد مي دانم اروپاييها در اين اجلاس به اين موضوع تن دهند. وي درخصوص تعليق قطعه سازي ومونتاژ بعد از اجلاس ژوئن گفت: من به عنوان يك كارشناس دون پايه در جمع كارشناسان هسته اي معتقدم شايد بهتر بود اين دو ابهام آژانس را هم بر طرف مي كرديم وبعد قطعه سازي و مونتاژ را آغاز مي كرديم اما به هر حال اكثريت مقامات عاليتربه نظام معتقد بودند كه ادامه تعليق مسئله اي را حل نمي كند چرا كه اصل تعليق داوطلبانه وموقت و براي اعتماد سازي است و با توجه به نظارت كامل آژانس دليلي براي ادامه آن وجود ندارد. وي درعين حال با اشاره به ريسك دار بودن تصميمات ايران، احتمال ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت را منتفي ندانست. رئيس كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي درخصوص تصميم مجلس مبني بر الزام دولت به از سرگيري غني سازي گفت: اين حق مجلس است و اگر مجلس چنين تصميمي بگيرد دولت بايد آن را اجرا كند وپي آمد هاي بعدي آن را بايد بعدا ارزيابي كرد.
وي با تاكيد بر اينكه محورهاي خواسته هاي مذاكره كنندگان ايراني از قبل در چارچوب سياستهاي برنامه ريزي شده در سطح بالاي كشور كاملا مشخص شده است گفتگوهاي ايران و اروپا را حول سه اصل تعيين شده برشمرد و گفت: محور اول پايبندي ايران به معاهده ان پي تي و اجراي پادمان و استمرار اجراي موقت پروتكل است، محور دوم بهره مندي كامل ايران از حقوق پيش بيني شده در معاهده ان پي تي و فراهم شدن زمينه برخورداري ايران در تكنولوژي صلح آميز هسته اي و محور سوم اطمينان دادن به طرف هاي اروپايي درباره ماهيت صلح آميز فعاليت هاي غني سازي ايران. وي افزود: اصل اينست كه همه سياستهاي هسته اي در عالي ترين سطوح بررسي و در مورد آنها تصميم گيري مي شود، بنابراين حمله به چند ديپلمات كه درخط مقدم جبهه در مورد سياست هاي نظام مذاكره مي كنند منصفانه نيست؛ چراكه همه مراجع مسئول در اين كشوردر جريان مذاكرات هسته اي هستند و تصميمات با حضور همه اتخاذ مي شود و بر عهده نهاد خاصي نيست.
موسويان معتقد است كه علاقه وعزم همه جناحها، گروهها و احزاب و رسانه ها و مسئولان دولتي بر بسته شدن هرچه سريعتر پرونده هسته اي وعادي سازي روابط با آژانس همچنين برخورداري ايران از حقوق كامل خود است، اما درعين حال مي گويد كه مطمئن نيست همه رفتارها در اين راستا باشد.
وي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مذاكره كنندگان هسته اي بايد انتقادات را از جان و دل بخرند چرا كه همه از سر دلسوزي براي منافع ملي كشوراست.

روز دوشنبه آغاز مي شود
نخستين اردوي دانش آموزان بمي در تهران
008352.jpg
گروه اجتماعي: نخستين گروه از دانش آموزان مقطع ابتدايي و راهنمايي شهرستان زلزله زده بم با هدف گذران اوقات فراغت تابستاني و تلطيف روحي آسيب ديدگان، پس فردا دوشنبه از طريق راه آهن جمهوري اسلامي ايران به تهران مي آيند.
مهندس كاظم كمالي نسب دبير اجرايي برپايي جشن دوستي براي كودكان بم به خبرنگار همشهري گفت: نخستين گروه اعزامي به تهران ۷۰ نفر از دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي و راهنمايي هستند كه با حمايت شهرداري تهران و شوراي شهر به مدت پنج روز اوقات فراغت تابستاني را در فرهنگسراي اشراق «طبيعت» سپري خواهند كرد.
وي با اشاره به اينكه با حمايت سازمان فرهنگي  هنري شهرداري تهران و با موافقت شهردار تهران، شمار گروه هاي اعزامي تا پايان فصل تابستان به ۱۵۰۰ نفر خواهد رسيد گفت: عصر روز دوشنبه شماري از دانش آموزان تهراني با شاخه هاي گل در ميدان راه آهن به استقبال نخستين گروه اعزامي مي روند و كميته امداد امام خميني (ره) به نشانه خوش آمد گويي، هديه اي به رسم يادبود در اختيار كودكان اعزامي از بم قرار خواهد داد.
كودكان اعزامي سپس به مركز توانمند سازي كودكان در منطقه چهار شهرداري تهران آمده و در آنجا اسكان مي يابند.
كمالي نسب از برنامه هاي تفريحي، كارگاه هاي خلاقيت و برگزاري جشن بادبادك ها در طي روزهاي حضور كودكان بم در فرهنگسراي اشراق و بوستان لويزان خبر داد و گفت: طي مدت حضور كودكان بم در تهران نمايشگاهي از زلزله بم و برنامه هاي هنري ويژه اي در فرهنگسراي اشراق برگزار مي شود كه شهروندان تهراني مي توانند در اين برنامه ها شركت كنند.
شايان ذكر است: پنجم دي ماه سال ۱۳۸۲ در شهرستان بم از استان كرمان زلزله اي به وقوع پيوست كه طي آن نزديك به ۴۰ هزار نفر جان باختند و شمار قابل توجهي از خانواده ها بي سرپرست و كودكان زيادي تنها ماندند.
برگزاري جشن دوستي توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در فرهنگسراي اشراق و اعزام كودكان بم به تهران، بخشي از آلام و دردهاي اين كودكان را تسكين بخشيده و بسترسازي براي آغاز دوباره زندگي در بم و شروع سال تحصيلي مفرح براي دانش آموزان اين نقطه از كشور است.

تا پايان مرداد
نتايج پرونده هاي زمين خواري اعلام مي شود
محمود  هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضائيه، با حضور در محل اداره كل دادگستري استان خراسان، به طور مستقيم با مردم ديدار كرده و در جريان رسيدگي به پرونده مراجعان قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس در مشهد، محمود  هاشمي  شاهرودي در ديدار مردمي روز پنجشنبه خود ضمن رسيدگي به ۱۱۹ پرونده قضائي، دستور پيگيري و صدور احكام مقتضي را صادر نمود.
رئيس قوه قضائيه كه به همراه مرتضي بختياري، رئيس كل دادگستري استان خراسان و چند مقام قضائي ديگر به پرونده مراجعان رسيدگي مي كرد در جمع خبرنگاران گفت: از زماني كه ديدارهاي مردمي در استان هاي مختلف كشور برگزار مي شود، هم اعتماد مردم به دستگاه قضائي بيشتر شده و هم مديران قضائي با اشراف بيشتري به كار خود مي پردازند و غفلت و يا بي اطلاعي هايي كه موجبات بلاتكليفي و سرگرداني مردم را فراهم مي آورد و در اينجا نيز نمونه هايي از اين معضلات به چشم مي خورد، كاهش يافته است.
شاهرودي گفت: برخورد با زمين خواري از مهم ترين مباحث پيش روي دستگاه قضائي است و در يك ماه گذشته برنامه هايي به اجرا در آمده است كه نتايج آن تا آخر مرداد ماه اعلام مي شود و در اين زمينه كميته ويژه اي با رياست رئيس كل دادگستري استان مربوطه و با حضور مديران مسكن و شهرسازي استان، شهرداري و ديگر نهادهاي مربوط به تخلفات زمين خواري در سطح استان ها ايجاد شده است و كميته مشترك با سوءاستفاده هاي انجام گرفته برخورد خواهد كرد و در استان خراسان نيز بزودي اين كميته هاي ويژه كار خود را آغاز خواهند كرد.

جشن ازدواج زوج هاي جوان برگزار شد
جشن ازدواج زوج هاي جوان تحت حمايت كميته امداد امام خميني(ره)، به مناسبت ميلاد حضرت زهرا(س) در ۱۵ استان كشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي كميته امداد امام خميني(ره)، در اين مراسم ۱۰ هزار زوج جوان از خانواده كميته امداد جشن پيوند خود را در روزهاي ۱۵ و ۱۶ مرداد ماه برگزار كردند.تاكنون بيش از ۵۰۰ هزار زوج جوان تحت حمايت اين نهاد با دريافت جهيزيه راهي خانه بخت شدند.اين نهاد همچنين به مناسبت روز زن، با پرداخت بدهي (ديه) تعدادي از زنان زنداني معسر و داراي شرايط ستاد ديه كميته امداد امام خميني(ره)،زمينه آزادي آنها را فراهم كرد.

توصيه هاي رئيس سازمان سنجش براي انتخاب رشته داوطلبان كنكور
فعاليت مؤسسه هاي تعيين رشته مورد تأييد سازمان سنجش نيست
اگر موسسه اي بتواند اطلاعات صحيح و درستي را در اختيار داوطلبان قرار دهد كار مثبتي انجام داده است و سازمان سنجش فعاليت آنها را نفي نمي كند
سازمان سنجش آموزش كشور فعاليت هيچ يك از موسسات انتخاب رشته را تأييد نمي كند، زيرا اين موسسات تمام شرايط داوطلب را در انتخاب يك رشته تحصيلي صحيح كه منطبق با علاقه و استعداد داوطلب باشد، در نظر نمي گيرند.
دكتر حسين رحيمي، رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين مطلب در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: داوطلبان مطمئن باشند كه چنانچه دفتر راهنماي انتخاب رشته و دستورالعمل هاي مربوطه را كه از طريق سازمان سنجش در اختيار آنها قرار مي گيرد مطالعه كرده و رعايت كنند هيچ نيازي به مراجعه به اين موسسات انتخاب رشته كه جنبه تبليغي و تجاري دارند، نخواهند داشت. وي به داوطلبان توصيه كرد كه در زمان انتخاب رشته، تمام جوانب آن از جمله علاقه، استعداد و نوع رشته تحصيلي را در نظر بگيرند؛ زيرا چنانچه داوطلب در رشته اي قبول شد، لزوما در همان رشته بايد ثبت نام كرده و ادامه تحصيل دهد. همچنين داوطلب در صورت قبولي در دوره روزانه نمي تواند در سال بعد در كنكور شركت كند بلكه بايد حداقل يكسال صبر كند.
رئيس سازمان سنجش تصريح كرد: در كنكور سراسري فقط دوبار مي توان قبول شد، پس از دوبار قبولي، داوطلب براي هميشه از شركت در كنكور سراسري محروم خواهد شد، ضوابط تغيير رشته و تغيير دانشگاه بسيار مشكل است، لذا به اميد اين گونه تغييرات نبايد انتخاب رشته كرد.
وي در ادامه همچنين گفت: موسسات انتخاب رشته نه تنها كمكي به داوطلب نمي كنند، بلكه بيشتر گمراه كننده هستند. لذا داوطلبان بايد توجه كنند كه سازمان سنجش عليرغم تمام راهنمايي هايي كه به صورت دستورالعمل تهيه نموده و به چاپ رسانده است و نيز مطالب تحليلي مربوط به نحوه انتخاب رشته را كه با دقت تنظيم شده و منتشر كرده است هنوز بر اين باور است كه در رابطه با رشته انتخابي نمي تواند نظر قاطع بدهد، بنابراين موسسه اي كه نه تنها اطلاعات سازمان سنجش در اختيار او نيست و نحوه كاركرد برنامه گزينش نهايي را نمي شناسد نمي تواند در انتخاب رشته به داوطلب كمك كند. وي افزود: اگر موسسه اي بتواند اطلاعات صحيح و درستي را در اختيار داوطلبان قرار دهد كار مثبتي انجام داده است و سازمان سنجش فعاليت آنها را نفي نمي كند. اما سازمان فعاليت موسساتي را كه براي داوطلبان انتخاب رشته مي كنند تأييد نمي كند، چون اين موسسات تمام شرايط داوطلب را در انتخاب يك رشته تحصيلي صحيح كه منطبق با علاقه و استعداد داوطلب باشد، در نظر نمي گيرند.

بانوان بعد از ۱۵ سال پرداخت بيمه،ماهانه مستمري مي گيرند
طرح سپرده گذاري آتيه (ميلاد) براي زنان از سوي بانك كشاورزي و شركت سهامي بيمه ايران با امضاي يك تفاهم نامه به اجرا در مي آيد.
به گزارش ايسنا، دكتر جلال رسول اف ـ مديرعامل بانك كشاورزي ـ در مراسم امضاي دو يادداشت تفاهم با شركت سهامي بيمه ايران در مورد اين طرح گفت: «طرح ميلاد مخصوص بانوان است و در اين طرح پيش بيني شده كه بيمه گذار بعد از  ۱۵ سال پرداخت بيمه بتواند ماهانه مستمري دريافت كند.»
سيدمحمد عباس زادگان ـ مديرعامل شركت سهامي بيمه ايران ـ نيز در مورد طرح ميلاد اظهار كرد: «بيمه نامه هاي مربوط به طرح ميلاد قرار است از  ۲۹ شهريورماه و همزمان با ميلاد امام حسين (ع) در  ۳۰۰ شعبه بانك كشاورزي كه به  ۶۰۰ شعبه افزايش خواهد يافت و همچنين در  ۲۳۰ شعبه بيمه ايران كه به ۴۰۰ شعبه افزايش مي يابد، آغاز شود.»
او ادامه داد:« سرمايه حاصل از فروش اين بيمه نامه كه نوعي بيمه نامه عمر براي بانوان است به مدت  ۱۰ سال از سوي بيمه ايران و پنج سال از سوي بانك كشاورزي در بخش هاي سودآور سرمايه گذاري مي شود و بعد از  ۱۵ سال بانوان مي توانند سود و يا سود و اصل اين سرمايه گذاري را دريافت كنند.»
عباس زادگان با بيان اينكه طرح ميلاد براي كمك به زنان ـ كه قشر آسيب پذير جامعه را تشكيل مي دهند ـ طراحي شده است، گفت:«  زنان به اين وسيله مي توانند بعد از گذشت  ۱۵ سال ماهانه مستمري دريافت كنند. طرح ميلاد محدوديت سني ندارد و والدين يا بانوان مي توانند با خريد اين بيمه نامه مستمري ماهانه دريافت كنند.»
مديرعامل بيمه ايران سود پرداختي از اين بيمه نامه ها را  ۰۸/۱۶ درصد اعلام كرد و گفت: «اين سود بر اساس سود حاصل از سرمايه گذاري قابل افزايش است.»

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |