شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۳
به مناسبت روز مادر و تقديم به تمام مادران اين مرز و بوم
آگهي استخدام مادر
امروز، روز تولد حضرت صديقه كبري فاطمه زهرا(س) است. به بركت اين نام مقدس، نام والاي مادر نيزدر همين روزموضوعيت يافته و چند سالي است كه همزمان با اين ميلاد خجسته، تجليل از نام و ياد و خاطره مادران در گذشته و تلاش و مهر و محبت مادران زنده، به صورت برنامه اي گسترده در همه جاي كشور صورت مي پذيرد. همزمان با اين روز بزرگ نوشته اي را تقديم خوانندگان عزيزمي كنيم كه براي تجليل از زحمات بي شائبه مادران و در قالبي خواندني تنظيم شده است.
001149.jpg
پروين قائمي
طرح: سميه عبدي خجسته
انتقال از دوران تجرد به تاهل و بعد هم مادرشدن، براي همه آسان نيست. دوستم پشت تلفن فرياد مي كشد و مي گويد، «نمي تونم مادر خوبي باشم. از من برنمي ياد. شب ها نمي تونم بچه رو بخوابونم. دائما سر بچه نوپام جيغ مي كشم و بچه شش ساله ام دائما نق مي زند. انگار كار ديگه اي بلد نيست.»
من حال او را خيلي خوب مي فهمم، چون خود مادر هستم. فقط مادرشدن نيست كه دشوار است. اين كه در هريك از مراحل زندگي كودك، بايد شخصيت جديدي پيداكني، از آن هم سخت تر است. براي همين از زبان بچه ها در سنين مختلف، براي استخدام مادر ايده آلشان آگهي داده ايم.
آگهي استخدام مادر توسط نوزاد
مادري با اين مشخصات استخدام مي شود: آسانگير، آرام، عاشق مراقبت از نوزادها، عاشق بغل كردن، تكان دادن، راه بردن. باحوصله براي شيردادن به مدت ۲۰ دقيقه هر سه ساعت يا چهارساعت يك بار. كم خواب، با خواب عميق كه به سرعت از جا بپرد. مدرك تحصيلي لازم نيست. بايد هفت روز هفته تمام وقت در خدمت نوزاد باشد. حق رفتن به تعطيلات را ندارد، مگر اين كه مادرش را جاي خودش بگذارد. فرصتي براي تحصيل، آموختن و پيشرفت ندارد.
آگهي استخدام مادر توسط همان بچه
در ۵/۱ سالگي
مادري با اين مشخصات استخدام مي شود: ورزشكار با قواي بدني خارق العاده براي اين كه بتواند از پس كودك نوپاي خستگي ناپذير برآيد.
با واكنش هاي سريع، انرژي بي حد و اندازه، صبر فوق العاده زياد، آشنا به كمك هاي اوليه، آشنا به رانندگي، آشپزي، تلفن و انجام كار صحيح به رغم قطع شدن هاي دائمي جريان كار.
كار روزانه ۱۵ ساعت. حق خوردن قهوه يا غذا را ندارد، مگر اين كه بچه خواب باشد. آشنا به پرستاري و داراي سابقه قهرماني در المپيك يا حداقل بازي هاي قاره اي.
آگهي استخدام مادر توسط همان بچه
در سه سالگي
مادري با اين مشخصات استخدام مي شود: كارشناس در آموزش قبل از دبستان و قادر به فراهم آوردن محيطي خلاق، سرشار از عشق و آموزش انفرادي براي بچه قبل از دبستان. صاحب تجربه در هنر، سرگرمي، قادر به صحبت با يك زبان خارجي، سوابق تحصيلي در رشته هاي زبان شناسي، روان شناسي و روش ماريا مونته سوري، دوساعت مرخصي در پنج روز هفته، آن هم موقعي كه بايد به جلسه مهدكودك يا كودكستان برود و حال بچه هم خوب است.
آگهي استخدام مادر توسط همان بچه
در ۶ تا ۱۲ سالگي
مادري با اين مشخصات استخدام مي شود: كارشناس در تفريح، اردوزدن، هنرهاي سرخپوستي و همه ورزش ها. بايد جواب همه سئوالات را بداند. بايد دلش بخواهد مادر نمونه باشد و همه جا به درد بخورد. مهارت هاي روابط عمومي ضروري است. بايد بتواند به طرز موثري با معلم ها و بقيه پدر و مادرها كنار بيايد. درمورد روشهاي نوين آموزشي  اطلاعات كافي داشته باشد. رياضيات جديد بداند. درمورد گل بازي، جمع آوري حشرات، حيوانات خانگي و بچه هاي همسايه هيچ اعتراضي نداشته باشد.
آگهي استخدام مادر توسط همان بچه
در ۱۳ يا ۱۴ سالگي
كارشناس در روانشناسي نوجوانان، باتجربه درباره آشپزي در مقياس زياد و فراوان. صبر و حوصله، شرط اصلي استخدام است. كمي ناشنوايي مفيد است و يا بهتر است براي بستن گوش ها از پنبه استفاده كند. بايد بفهمد چه موقع حضورش نوجوان را كلافه مي كند و همان موقع بلافاصله غيبش بزند!
آگهي استخدام مادر توسط همان بچه
در ۱۸ سالگي به بعد
تدارك كننده سرمايه و پول و لباس و موسيقي و اتومبيل. ابداً راهنمايي و نصيحت نكند. اين كار ممكن است براي مدت نامحدود ادامه داشته باشد. در اوقات فراغت بايد حساب و كتاب درآمد خود و هزينه فرزندش را نگه دارد كه سر از زندان درنياورد.
البته در اين آگهي ها يكي دو نكته جاافتاده كه بايد يادآوري شوند:
۱ - اگر مادري بيش از يكي دو فرزند داشته باشد، بايد همه اين مكافات ها را در تعداد بچه ها ضرب كند.
۲ - كساني كه شاغل هستند به نفعشان است كه استعفا بدهند، چون كار بچه داري به اندازه كافي مشقت بار هست.
۳ - خبر خوش!لذتي كه مادر دريافت مي كند، با همه خستگي هايش چيزي است كه در دنيا نصيب هيچ كس نمي شود.

يك كتاب /گفت وگو
مادر اگر اين گونه مي بود
001155.jpg
مؤلف: راضيه محمدزاده/ ناشر: مركز فرهنگي انتشاراتي ميز/ چاپ اول، ۱۳۸۳/۳۷۶ صفحه، وزيري/۳۲۰۰ تومان.
محمدزاده كه استاد حوزه و دانشگاه است در گفت وگويي كوتاه درباره «مادر اگر اين گونه مي بود» به خبرنگار ما اظهار داشت: مطالب اين كتاب براي مادران و پدران جواني است كه سالهاي اول ازدواج را مي گذرانند و در طول سالهاي قبل از ازدواج فرصت مطالعه نداشته اند و همچنين براي مربيان تعليم و تربيت است. وي افزود: اين كتاب به دنبال كتاب «زن اگر اين گونه مي بود» كه محتواي آن درمورد ازدواج، آيين همسرداري، دوران بارداري و ... بود، تأليف شده است.
وي درباره موضوع كتاب گفت: موضوعاتي كه در اين كتاب انتخاب شده است براساس سؤالاتي است كه در طول سالهاي تدريس در حوزه و دانشگاه براي بسياري از مادران مطرح بوده و سعي بر آن شده كه مطالب تا حد امكان به صورت علمي و با ذكر جزييات گفته شود تا به راحتي قابل استفاده باشد.
وي افزود: كتاب حاضر به بررسي حساس ترين دوران رشد و تكامل فرزند (از تولد تا ۱۴سالگي) مي پردازد و با ارائه راهكارهاي عملي مادران را در زمينه هاي مهمي مانند: نخستين دقايق زندگي نوزاد، اعمال روز هفتم، زيباترين لحظه هاي شيردادن، دوران اميري (هفت سال اول) و نيازهاي آن، آماده كردن فرزند براي تحصيل، دوران تبعيت، ايجاد روح مذهبي در كودك، پرورش احساس مسئوليت و اعتماد به نفس، شناخت استعدادها و شكوفايي آنها، اضطراب زدايي،  نقش رسانه هاي گروهي در تربيت، باربي و هري پاتر دو اسطوره  براي بچه ها، خانواده و بيماري مصرف زدگي،... تشويق، تنبيه، حسادت، محبت، كم رويي و بسياري مسائل ديگر همراهي مي كند.

گفت و گو
سلامت رفتار و تطابق فرهنگي
001152.jpg
علي اصغر محمدي
كتاب روان شناسي ناسازگاري همسران تاليف سعيد كاوه بوسيله انتشارات چاپار فرزانگان در ۱۹۴ صفحه منتشر شد. سعيد كاوه در گفت وگويي كوتاه درباره «روان شناسي ناسازگاري همسران» اظهار داشت: در كشور ما هنوز آموزش مدون علمي در مورد زندگي مشترك وجود ندارد. به همين علت وجود چنين كتاب هايي مي تواند كمبود اين گونه آموزش ها را براي همسران جبران كند. كتاب روان شناسي ناسازگاري همسران نتيجه سال ها تجربه روان درماني انفرادي، زوج درماني و خانواده درماني نويسنده است كه در اختيار علاقمندان قرار مي گيرد. مطالب كتاب نه تمامي مشكلاتي را كه همسران با يكديگر دارند را در بر مي گيرد، بلكه عمده ترين مشكلات زوج ها را پوشش مي دهد. نتايج پژوهش هاي انجام شده بيانگر آن است كه همسران موفق و ناموفق به يك اندازه با يكديگر مشكل دارند. تفاوت عمده اي كه اين دو گروه دارند اين است كه زوج هاي موفق قادر به حل مشكلات خويش به نحوي مطلوب، علمي و عادلانه و انساني هستند، اما همسران ناموفق قادر به رفع مشكلات خود نيستند. همسران موفق براي مدت طولاني مشكلات خود را به دوش مي كشند و ياد مي گيرند كه چگونه با آنها بسازند، كنار بيايند و مشكلات يكديگر را تحمل كنند.
وي افزود: يكي از مشكلات بسيار مهم و عمده همسران آسيب هايي است كه از ناحيه مشكلات رفتاري، اضطرابي، عاطفي و شخصيتي هر يك از آنها به يكديگر و زندگي مشترك شان وارد مي شود. البته آشنايي عموم مردم با مشكلات و آسيب هاي رفتاري و شخصيتي درحد رضايت بخشي نيست. به عبارت ديگر، آنها نمي توانند تشخيص دهند كه آيا همسرشان از سلامت رفتاري و شخصيتي برخوردار است يا خير؟ در صورتي كه پايه و اساس يك ازدواج موفق داشتن رفتار و شخصيتي سالم از سوي هر يك از همسران است. بالطبع همسراني كه از رفتار و شخصيت سالمي برخوردار نباشند در زندگي مشترك با همسر خويش مشكلات متعددي پيدا مي كنند. در فصل پنجم اين كتاب تحت عنوان «سلامت رفتار» ويژگي هاي افراد آسيب خورده از نظر رفتاري براي شناسايي و شناخت بهتر ارائه شده است.
نكته بسيار مهم در ارتباط با فردي كه از نظر رفتاري آسيب خورده يا بيمار باشد، اين است كه آنها ارتباط هاي بيمارگونه و مشكل زايي نيز با همسر و اعضاي خانواده خويش به وجود خواهند آورد.
فصل ششم اين كتاب اختصاص به «حريم شخصي» دارد. همسران پس از ازدواج نبايد فرديت خويش را از دست بدهند. همسراني كه حريم شخصي يكديگر را رعايت نمي كنند مشكلات بسياري را براي يكديگر به وجود مي آورند. مطالبي كه در اين فصل ارائه شده مشخص مي كند كه چگونه همسران مي توانند با رعايت حريم شخصي يكديگر، زندگي شان را از چنين آسيبي مصون بدارند.
در فصل آخر كتاب نيز مطالبي درباره مشكلات ارتباطي مطرح شده است زيرا هر قدر همسران ارتباط سالم تري با يكديگر برقرار كنند، آرامش و رضايت بيشتري را تجربه خواهند كرد.
وي در مورد انگيزه تأليف «روان شناسي ناسازگاري همسران» گفت: انگيزه غالب براي نوشتن كتاب حاضر اين بود كه آنچه وجود داشته جوابگوي نيازهاي متعالي انسان ها نيست و يا آنچه گفته شده كافي نيست و مطالب جامعتر و دقيق تري لازم است تا در جهت رفع نيازهاي انسان به كار گرفته شود. اغلب نوشته هاي موجود در زمينه روان شناسي، به ويژه زندگي مشترك و مشكلات همسران، ترجمه كتاب هاي خارجي است. البته كتاب هايي هم توسط متخصصين داخلي در اين زمينه به نگارش درآمده است ولي حرف عمده و اصلي را كتاب هاي خارجي كه به فارسي ترجمه شده اند مي زنند. كتاب هاي ترجمه شده در زمينه مشكلات خانوادگي و همسران مطالب آموزنده  اي دارند، اما نبايد از تفاوت هاي فرهنگي غافل شويم كه مشكلات همسران ايراني با همسران اروپايي يا آمريكايي متفاوت است. حتي مشكلات همسراني كه در تهران و مراكز استان ها زندگي مي كنند با مشكلات همسراني كه در شهرهاي كوچك و مناطق روستايي هستند كمي متفاوت است.
به همين دليل، نوشته هايي كه جهت گيري فرهنگي داشته باشد نمي تواند نتايج مطلوب و لازم را در بر داشته باشد. اكثر كتاب هاي ترجمه شده در اين زمينه توسط افرادي علاقمند اما غيرمتخصص ترجمه شده است. كتابي كه توسط متخصص كه علم و تجربه لازم را داشته باشد به نگارش درآيد معمولاً از كيفيت بهتر و مطلوب تري برخوردار خواهد بود. كاوه در پايان از انتشار كتاب ديگرش تحت عنوان «روان شناسي بي وفايي و خيانت» در آينده نزديك خبر داد.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |