يكشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۰ - Aug 8, 2004
پيام رئيس جمهوري به مناسبت روز خبرنگار
رئيس جمهور در پيامي به مناسبت فرارسيدن هفدهم مرداد ماه، روز خبرنگار گفت: زيستن در جهان امروز نيازمند سلامت نظام اطلاع رساني و طبيعتا وجود مطبوعات آزاد، مستقل و هوشيار است و براي نيل به اين مهم، بايد فضاي مطبوعاتي كشور را از امنيت سياسي، قضايي و شغلي مناسب برخوردار سازيم.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين پيام كه توسط احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قرائت شد، سيد محمد خاتمي، ضمن اظهار تاسف از عدم حضورش در خانواده مطبوعات به خاطر سفرش آورده است: بسيار خوشحالم كه يازدهمين جشنواره مطبوعات در آستانه روز خبرنگار به شايستگي و با برجستگي برگزار مي شود. از انجمن صنفي روزنامه نگاران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به اين مهم اهتمام ورزيده اند، تشكر مي كنم و اميدوارم اين اقدام شايسته جامعه مطبوعاتي ايران بتواند سنتي پايدار، مدني و پيشرو در روند توسعه فرهنگي كشور به وجود آورد.
در ادامه پيام آمده است: در واقع آنچه در كشور ما نياز به توجه اساسي دارد، ضعف زيرساختها و نهادهاي حقوقي و فرهنگي براي توسعه مطبوعات است. مطبوعات هم محصول و هم محرك موقعيت هاي توسعه يافته و يا توسعه نيافته اند، از اين رو مي توان به اعتبار وضعيت آنان قدرت يا ضعف جامعه و نظام سياسي را سنجيد.
خاتمي در اين پيام، مطبوعات را به لحاظ اين كه در طليعه توجه جوامع جديد به رسانه هاي جمعي قرار دارند و در مقاطع حساسي به عنوان رسانه موثر، نقش آفرين بوده اند، در جامعه نيازمند توجه خاص و عميق دانست. وي در ادامه پيام خود تصريح كرد: تاريخ تحولات سياسي و تفكر نوين در جامعه ما حداقل در دوره هايي حساس با تاريخ روزنامه نگاري در هم آميخته است. از اين رو سير تفكر اجتماعي در ايران را به دشواري مي توان بدون گذر از روند تحول و فراز و نشيب هاي عرصه مطبوعات بازشناخت. رئيس جمهور كشورمان در ادامه با اشاره به تاثير مهم جوانب فرهنگي، سياسي و حقوقي افزوده است: در تكوين و در رشد مطبوعات ايران، نسبت ميان وضع مطبوعات باساخت و بافت «قدرت سياسي» و نيز موقعيت نهادهاي مدني، نسبتي وثيق و روشن است.

مديريت بيمارستان ۳۵ درصد و كادر پزشكي ۳تا ۱۵ درصد مقصر شناخته شدند
سازمان پزشكي قانوني نتايج بررسي هاي كارشناسانه در مورد پرونده هاي بيمارستان ايرانمهر را اعلام كرد.به گزارش خبرگزاري فارس،مطابق بررسي هاي اين كميسيون مشخص شد ۱۲ مورد از شكايات مطرح شده اساسا ربطي به حادثه فروردين ماه ۸۳ نداشته است.
كميسيون ويژه پرونده بيمارستان ايرانمهر در مورد ۷ پرونده باقيمانده (كه ۵ نفر آنها در سلامت كامل به سر مي برند و متاسفانه ۲ بيمار فوت شده اند) پس از بررسي هاي دقيق در چهار مورد هيچگونه قصوري در تمامي مراحل جراحي، بيهوشي و مراقبتهاي بعد از جراحي متوجه بيمارستان و كادر پزشكي آن ندانست.
براساس اعلام سازمان پزشكي قانوني درمورد يكي از سه بيمار يادشده كه اقدامات و پيگيري هاي مناسب و به موقع كادر پزشكي با موفقيت توام بود و عارضه ماندگاري به جاي نماند، با توجه به اين كه منشأ عفونت به هر حال از بيمارستان بوده، هزينه هاي ناشي از درمان عفونت در تعهد بيمارستان اعلام و ارزش عارضه عفونت معادل ۱۰درصد ديه كامل انسان تعيين شد.
طبق نظر كميسيون تخصصي ويژه پرونده بيمارستان ايرانمهر، در دو مورد باقيمانده در پي بروز عفونت با منشأ احتمالي اتاق عمل بيمارستان، وجود بيماري زمينه اي (در يك مورد بزرگي قلب كه با ناپايداري هموديناميك در حين عمل همراه بوده و در مورد ديگر سن بالا، ديابت، نارسايي و پيوند كليه و مصرف داروهاي سركوبگر سيستم ايمني) بيشترين ميزان دخالت را در وقوع مرگ (در يك مورد ۴۰ درصد و در مورد ديگر ۵۰ درصد)داشته است.
در اين دو پرونده با عنايت به اين كه به هر حال منشأ خارج از اتاق عمل بيمارستان براي بروز عفونت قابل تصور نمي باشد، كميسيون تخصصي، مديريت بيمارستان را به دليل عدم نظارت صحيح و كافي در كنترل و پيشگيري از وقوع عوارض، نظارت و كنترل كادر پزشكي و اتاق عمل به ميزان ۳۵ درصد مسئول وقوع فوت اعلام كرد و با توجه به پاره اي اشكالات در روند اقدامات درماني پس از بروز عفونت و عوارض آن، كادر پزشكي را به تفكيك از ۳ تا ۱۵ درصد مرتكب قصور دانست.
اين گزارش حاكي است نظريات كميسيون ويژه تخصصي حاصل بيش از ۵۵۰ ساعت كار كارشناسي دقيق مطابق با موازين علمي و شامل تمامي جزئيات در تيرماه سال جاري به طور كامل به دادگاه ارسال شده است.
البته در پي اعتراض وكيل بيمارستان مجددا پرونده براي رسيدگي به اعتراضات به پزشكي قانوني عودت داده شده كه در كوتاهترين زمان ممكن نتايج نهايي به دادگاه اعلام مي شود.

بازتاب
حركت بر لبه تيغ
ديروز روز خبرنگار بود. كار خبري و اطلاع رساني در جهان با زايش روزافزون رسانه هاي ارتباطي كاري آسان اما از اين نظر كه خبرنگار بتواند از ميان اين همه شبكه هاي خبري، نكته تازه و جذابي براي مخاطبان رسانه اي خود بيابد، كاري ممتنع و بس دشوار است. در اين ميان آنچه حرفه خبرنگاري و توانمندي شخصي و خلاقيت هاي فردي خبرنگار را آشكار مي سازد،  هنر او در دستيابي به خبر و عرضه غيرجانبدارانه است.
از ديرباز به غلط و با تكيه بر داشته هاي تاريخي يك بدبيني تعريف ناشده ميان خبرنگار و نظام هاي اجتماعي شكل گرفته كه در نهايت كار اطلاع رساني توسط خبرنگاران را با مشكل جدي مواجه كرده و در مواردي به تعارض ميان خبرنگار و برخي نظام اجتماعي منجر شد كه با دردمندي بسيار، هنوز هم اين نگره كم و بيش به چشم مي خورد.
اما اكنون برخي چهره هاي صاحب منصب نظام اجتماعي، عينك بدبيني به چشم مي زنند و شماري خبرنگار هم در پاسخ به اين نگره ناخواسته از مدار انصاف خارج شده و يك دوئل غيرمنطقي ميان اين دو شكل مي گيرد. كار خبرنگار در اين شرايط به مثابه حركت بر لبه تيغ است، از يك سو بايد به عطش و نياز مخاطب به دانستن پاسخ دهد و از ديگر سو داشته ها و دانسته ها را به گونه اي ارائه كند كه به ناهنجاري در جامعه نيانجامد.
روز خبرنگار يادآور رسالت مطبوعاتي و رسانه اي براي خبرنگاراني است كه نوشتن را نه براي خود كه براي جريان يافتن زندگي ضروري مي دانند و البته از ميان برداشتن حس بدبيني در ميان كساني كه انتقاد دلسوزانه و مصلحانه را برنمي تابند و از گزش دردمندانه قلم خبرنگار تعبيرهاي ناصواب مي كنند.
خبرنگاران به عنوان چشمان تيز بين وقايع مي توانند با نگاه به افق هاي دوردست، ملاحظه منافع ملي و حركت در مسير فرهنگ و باور حاكم بر جامعه اتهام كاركرد حزبي و سليقه اي، حركت هاي فردي و جانبدارانه و گرايش به نوشتاري زرد را از خود دور كرده و به عنوان گروه هاي مرجع، مشاوران امين و فعالان چيره دست نقش آفريني و توانمندي و هنر خود را در اين عرصه به رخ كشند.
آخر: سال ۲۰۰۳ با مرگ ۸۳ روزنامه نگار سالي غم انگيز براي روزنامه نگاران و خبرنگاران بود. جنگ عراق با ۱۸ كشته و دو مفقود بيشترين قرباني را از خبرنگاران گرفت و كلمبيا و فيليپين در رده هاي بعدي قرار گرفتند.
ياد شهيد محمود صارمي خبرنگار ايراني و ساير خبرنگاران قرباني راه قلم  گرامي باد.
عباس اسدي

در سراسر كشور برگزار شد
جشن ها و آئين هاي خجسته زادروز حضرت زهرا(س)
008499.jpg
گروه اجتماعي: همزمان با خجسته زادروز فاطمه زهرا(س) ديروز سراسر كشور غرق در جشن و شادي و سرور شد و آئين هاي متفاوتي در پاسداشت دخت گرامي اسلام، مقام زن و روز مادر برپا داشته شد.
به گزارش خبرنگار ما ديروز فرزندان به پاس مهر مادري و پدران به پاس رفتار نيكوي شوهرداري و دايه داري فرزندان به زنان تبريك و شادباش گفتند و جلوه ديگري از رابطه عاطفي ميان اعضاي خانواده شكل گرفت. به همين مناسبت در بسياري از ارگان ها، نهادها و سازمان ها مراسم و آئين بزرگداشت خجسته زادروز حضرت فاطمه(س) و پاسداشت مقام زن برپاداشته شد.
شماري از زنان بسيجي در اهواز با شركت در راهپيمايي روز زن را گرامي داشتند و در مشهد به همين مناسبت تنديس مادر مزين به حجاب كامل اسلامي در يكي از ميدان هاي اصلي نسب شد.
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد گفت: اين تنديس با هفت و نيم متر ارتفاع و بيش از ۴۰ تن وزن در ميدان مادر منطقه قاسم آباد اين شهر نصب شد.
سيدجلال فياض افزود: ساخت اين تنديس توسط استاد «حسين ماستياني» هنرمند مجسمه ساز سبزواري از مهرماه پارسال آغاز شد و ۹ ماه به  طول انجاميد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز از پاسداشت و تقدير زنان نمونه بهزيستي استان تهران خبر داده و خاطرنشان كرده است: همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن، ۵۰ زن كارمند و افراد، خودسرپرست و معلول تحت پوشش بهزيستي استان تهران مورد تقدير قرار گرفتند.
شهر بروجرد نيز در روز ولادت حضرت فاطمه(س) غرق در نور شد. به همين مناسبت در جاي جاي اين شهر بوي خوش گل و گلاب به مشام مي رسد و هر كوي و برزن با چراغ هاي رنگي، آذين بندي شده و تمامي ادارات و ارگان هاي اين شهر با نصب پارچه نوشته هايي اين روز خجسته را گرامي داشتند.
در تبريز نيز همايش حجاب برگزار شد، اين همايش با هدف بررسي ويژگي هاي شخصيتي صديقه زهرا(س) و تجليل از زنان نمونه در زمينه رعايت حجاب برگزار شد.
بانوان زاهداني در گفت و گو با خبرگزاري ايرنا حضرت فاطمه(س) را الگوي زنان آزاده جهان دانستند.
شهر قم هم در سالروز ولادت فاطمه  زهرا(س) غرق در سرور و شادي شد. مردم ولايت دوست قم با آذين بندي و چراغاني مساجد، حسينيه ها، تكايا، خيابان ها، معابر و كوي و برزن و شركت در مجالس جشن و سرور عشق ريشه دار خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان دادند.

اولين اجلاس هماهنگي كشورهاي حوزه نوروز در تهران برگزار شد
گروه اجتماعي: اولين اجلاس هماهنگي كشورهاي حوزه نوروز با همكاري كميسيون ملي يونسكو در ايران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صبح ديروز در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اولين روز اجلاس هماهنگي كشورهاي حوزه نوروز گفت: با توجه به اينكه كوچك شدن جهان، فرهنگ هاي بومي ملتها را در معرض تحديد قرار داده است نوروز مي تواند پيوند مشتركي بين ملتهاي منطقه غرب آسيا باشد و اين امر موجب مي شود تا بتوانيم فرهنگ ايراني را در كنار فرهنگ هاي غالب حفظ كنيم.
سيد حسين مرعشي تصريح كرد: جلوه هاي مشترك فرهنگي كه مردم منطقه را پيوند مي دهد بايد مورد توجه قرار گيرد چرا كه تعريف يك مجموعه منطقه اي بزرگ با امكانات اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مي تواند تسهيل كننده توسعه منطق غرب آسيا باشد.
وي با اشاره به اينكه نبايد تنها به ثبت نوروز در يونسكو اكتفا كرد ثبت نوروز در يونسكو گامي است براي برگزاري مشترك نوروز و پيوند ملتهاي منطقه غرب آسيا.

دانشگاه صنعتي شريف در يك نگاه
008502.jpg
ويژه نامه انتخاب رشته «همشهري» شامل اطلاعاتي از دانشگاه هاي كشور، ديروز با همكاري روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري منتشر شد. از آنجا كه پاره اي از دانشگاه ها به فراخوان مشترك همشهري و روابط عمومي وزارتخانه كه براي يكايك آنها از طريق نمابر ارسال شد، به موقع پاسخ ندادند، در اين ويژه نامه و همچنين صفحات ويژه امروز مندرج نشدند. آنچه در پي مي آيد نگاهي است كوتاه بر دانشگاه صنعتي شريف، به عنوان يكي از دانشگاه هاي بزرگ فني مهندسي كشورمان.
دانشگاه صنعتي شريف در سال ۱۳۴۴ با هدف تربيت و تأمين بخشي از نيروي متخصص مورد نياز كشور، با كيفيتي همسطح دانشگاه هاي معتبر جهان تأسيس شد. اين دانشگاه در مقايسه با بسياري از دانشگاه هاي ايران و جهان دانشگاهي جوان و در حال رشد است. خوشبختانه در اين مدت كوتاه زندگي خود توانسته است به صورت يك مؤسسه علمي پيشرو در صنعت، فناوري هاي روز و علوم كاربردي در سطح ملي، منطقه و جهاني مطرح و جايگاه ارزشمندي را پيدا كند.
دانشگاه صنعتي شريف ديدگاه خويش را در خلق، انتشار و كاربرد دانش در يك محيط يادگيري كل و پويا جستجو مي كند. اين ديدگاه سبب ارتقاي كيفي آموزش، پژوهش و ارائه خدمات صنعتي به جامعه و حل مسائل آن در حد توان شده است. به طوري كه با بيش از ۳۸ سال تجربه مفتخر است كه توانسته با ياري خداوند، تلاش استادان كارآمد و مجرب، محققين برجسته و همچنين با بهره گيري از امكانات كمك آموزشي و آزمايشگاه هاي مجهز، دانشجويان مستعد خويش را در سطح كارآمدترين نيروهاي علمي و فني كشور تحويل جامعه دهد. به علاوه اين دانشگاه افتخار دارد كه در سال هاي اخير در بعد علمي و آموزشي وارد عصري جديد، مهيج و همراه با چالش هاي گوناگون براي توسعه و ارائه خدمات آموزشي برتر در رده هاي ملي و بين المللي شده است. در اين راستا، دانشگاه صنعتي شريف به منظور تنوع بخشي در آموزش عالي كشور، جذب تعداد وسيع تري از دانشجويان مستعد، بهره مندي از پتانسيل هاي علمي دانشگاه،  رقابت با كشورهاي منطقه در جذب دانشجويان ايراني و پاسخگويي به نيازهاي گوناگون جامعه اقدام به برگزاري دوره هاي بين المللي مشترك با دانشگاه هاي معتبر خارجي در سطوح كارشناسي و تحصيلات تكميلي كرده است. شروع فعاليت دوره هاي بين المللي دانشگاه صنعتي شريف در جزيره كيش از مهرماه سال ۱۳۸۳ از جمله اين فعاليت هاست. (جهت اطلاع بيشتر به سايت اينترنتي
http://sharif.edu/~Kishprogram/fa مراجعه كنيد).
از اين روست كه دانش آموختگان اين دانشگاه همواره در رديف قوي ترين مهندسين، و بالاترين مديريت هاي علمي، فني و اجرايي كشور قرار داشته اند. به علاوه، دانش آموختگان اين دانشگاه مكرراً در آزمون هاي متمركز ورودي كارشناسي ارشد از نظر ميانگين نمرات و درصد قبولي از كارشناسي به كارشناسي ارشد در اكثر رشته هاي فني- مهندسي و علوم پايه بالاترين مقام را در بين دانشگاه هاي كشور داشته اند. همچنين آنهايي كه به قصد ادامه تحصيل راهي خارج از كشور شده اند به خوبي در سطح بين المللي درخشيده و پس از كسب موفقيت هاي والاي علمي منشأ خدمات ارزنده اي شده اند.
ميزان انتشارات و مقالات علمي دانش آموختگان و استادان اين دانشگاه در چند سال گذشته افزايش قابل توجهي را نشان مي دهد؛ به طوري كه اين دانشگاه اعضاي هيأت علمي با درجه دكتري مقام نخست را در بين دانشگاه هاي كشور داراست.
اين دانشگاه در سال هاي اخير با توجه به تلاش هاي اساتيد، دانشجويان و كاركنان آن از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در ۸ زمينه مهندسي و علوم پايه، به عنوان تنها قطب  علمي كشور در رشته هاي مربوط شناخته شده و هم اكنون بالاترين تعداد قطب هاي علمي كشور را در زمينه هاي مهندسي داراست.
دانشگاه صنعتي شريف در سال هاي گذشته سهم عمده اي در تربيت برگزيدگان المپيادهاي شيمي، فيزيكي، رياضي و كامپيوتر و آماده سازي آنها براي شركت در رقابت هاي جهاني داشته و اكثريت قريب به اتفاق اين عزيزان ضمن شركت در رقابت هاي جهاني و كسب مقام هاي بين المللي در اين دانشگاه به تحصيلات خود ادامه مي دهند. همچنين نمونه اي از اين موفقيت ها كسب عنوان اول مسابقات رياضي بين كليه دانشگاه هاي كشور در ۱۶ سال متوالي و همچنين كسب شش نشان طلا، يك نشان نقره و يك نشان برنز توسط دانشجويان اين دانشگاه در مسابقات بين المللي رياضي در بين پنجاه كشور جهان است. همچنين فارغ التحصيلان دوره كارشناسي اين دانشگاه در آزمون هاي المپياد علمي كه توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود، چهل عنوان از پنجاه عنوان ممكن را در سال تحصيلي ۸۳-۱۳۸۲ كسب كرده اند. نمودارهاي ارائه شده روند استقبال داوطلبان ممتاز در آزمون هاي سراسري رياضي، در سال هاي گذشته را كه دانشگاه صنعتي شريف را براي ادامه تحصيل انتخاب نموده اند نشان مي دهند.
مديران دانشگاه و دانشكده ها همواره سعي بر آن دارند تا در جذب استادان كارآمد با تخصص هاي علمي متنوع و جديد به زمينه هاي علمي در دانشكده ها پويايي بخشند. به علاوه تجهيز آزمايشگاه هاي آموزشي و پژوهشي، غني كردن امكانات كتابخانه هاي دانشگاه، گسترش شبكه اينترنت، و مجهز شدن به فناوري اطلاعات و آموزش هاي مجازي از جمله فعاليت هايي است كه همواره مورد عنايت مديريت دانشگاه بوده، تا بهترين امكانات موجود كشور را براي رشد و شكوفايي هرچه بيشتر اين استعدادهاي ارزشمند فراهم آورند.
از جمله تسهيلاتي كه دانشگاه براي دانشجويان ممتاز و استعدادهاي درخشان فراهم نموده، مي توان از ورود به دوره دكترا بدون ضرورت اتمام دوره كارشناسي ارشد در برخي رشته ها، قبول برخي از دروس پايه دانشگاهي براي دانش آموزان المپيادي كه قبلاً به آنها آموزش داده شده، و يا تحصيل همزمان در دو رشته كارشناسي مرتبط با هم نام برد. در مورد طرح اول كه خاص دانشجويان با استعداد و با آمادگي كافي است، دانش آموختگان كارشناسي در رشته هاي علوم طبق ضوابط مشخص و شركت در آزمون كارشناسي ارشد مستقيماً به دوره دكتري راه خواهند يافت، لذا در مدت كوتاه تر و انجام كار تحقيقاتي بهتر به اخذ درجه دكتري نايل خواهند شد. همچنين مطابق با مصوبات شوراهاي استعدادهاي درخشان و تحصيلات تكميلي دانشگاه، و تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، فارغ التحصيلان ممتاز در دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه مي توانند بدون آزمون ورودي (كنكور) به ترتيب در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري پذيرش شده و ادامه تحصيل دهند.
انتشار مجلات علمي و فرهنگي دانشجويي توسط كليه دانشكده هاي اين دانشگاه (كه برخي در سطح وسيع در كشور توزيع مي شود)، برگزاري گردهمايي هاي علمي در سطح ملي و بين المللي دانشجويي و اجراي اردوها و سفرهاي متنوع علمي - آموزشي از جمله فعاليت هاي دانشجويي اين دانشگاه است.
دانشگاه صنعتي شريف بر اين باور است آنچه مايه جذب دانشجويان ممتاز مي گردد توجه جدي و دلسوزانه به آموزش و تحقيقات و وجود استادان با تجربه در سطح علمي بالا و فراهم آوردن زمينه هاي خلاقيت و شكوفايي استعدادهاي آنان است. در عين حال اين دانشگاه معتقد است مشكلات مادي دانشجويان نبايد مانع پرداختن به وظايف و علاقمندي هاي علمي آنان گردد. از اين رو در حد امكان تسهيلاتي را براي اين قبيل دانشجويان در نظر گرفته است كه در اين مورد مي توان به واگذاري خوابگاه در بدو ورود به كليه داوطلبان پذيرفته شده از شهرستانها اشاره كرد.
در خاتمه با توجه به اين كه جمع كثيري از داوطلبان مايلند در اين دانشگاه ادامه تحصيل دهند موارد زير را براي انتخاب رشته به اين عزيزان توصيه مي كنيم:
انتخاب موضوعي رشته بايد با آگاهي از سه مورد زير انجام پذيرد:
۱- علاقه واقعي داوطلب
۲- محتواي علمي و فني رشته هاي گوناگون، زمينه هاي كاربرد آنها و نيازهاي جامعه
۳- سطح علمي داوطلب و آمادگي لازم براي توفيق در هر رشته تحصيلي خاص با توجه به سطح علمي دانشگاه
۴- بازار كار و اشتغال
به داوطلبان عزيز توصيه مي شود مشورت با صاحبنظران و دانش آموختگان هر رشته را جدي گرفته و از مشاوره با افراد ناآشنا به مسائل دانشگاهي و بازار كار و اشتغال و تأثيرپذيري از جو كاذب در خصوص چند رشته خاص پرهيز كنند.
متأسفانه عدم رعايت مسائل بالا باعث شده است كه بسياري از داوطلبان مستعد فقط به چند رشته خاص توجه نموده و از رشته هاي ديگر علي رغم اهميت، زيبايي موضوعي، بازار كار خوب يا اهميت راهبردي آنها با توجه به ويژگي هاي خاص اين مرز و بوم، ذخاير ملي و نياز مبرم جامعه غافل بمانند. نمونه هايي از مواردي كه مورد غفلت داوطلبان قرار گرفته و توجه ويژه به آنها توصيه مي شود عبارتند از: رياضي، فيزيك، مهندسي نفت، مهندسي دريا، مهندسي شيمي، مهندسي علم مواد، مهندسي هوافضا.
دانشگاه تربيت معلم تهران
* تاريخچه:اين دانشگاه اولين مركز آموزش عالي كشور در سال ۱۲۹۸ با نام دارالمعلمين مركزي تأسيس شد. در سال ۱۳۰۵ دارالمعلمين مركزي به دارالمعلمين عالي و در سال ۱۳۱۲ به دانشسراي عالي تغيير يافت. سال ۱۳۴۶ به صورت يكي از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي تحت نظارت وزارتخانه علوم درآمد. در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه تربيت معلم تغيير يافت.
* دانشكده ها، امكانات تحقيقاتي و مطالعاتي:اين دانشگاه داراي ۷ دانشكده است كه هر كدام داراي سايت رايانه اي و اطلاع رساني و كتابخانه اختصاصي است. اين دانشكده ها عبارتند از: علوم، روان شناسي و علوم تربيتي، ادبيات و علوم انساني، شيمي، علوم رياضي و مهندسي كامپيوتر، تربيت بدني و فني و مهندسي.
* مراكز تحقيقاتي:مؤسسه تحقيقات تربيتي، مؤسسه تحقيقات رياضي دكتر مصاحب، مؤسسه زبان هاي خارجه، مركز پژوهشي زبان و ادبيات فارسي بهار در اين دانشگاه مشغول فعاليت هستند.
* كتابخانه مركزي: در اين كتابخانه يكصد و ۱۰ هزار جلد كتاب وجود دارد. اين كتابخانه از سال ۱۳۷۸ به عضويت شبكه اطلاعاتي رزنت درآمده است. كتابخانه مركزي دانشگاه ۸ كتابخانه تخصصي در دانشكده ها و مؤسسات دارد كه در آنها ۲۹ هزار و ۲۵۰ جلد كتاب تخصصي موجود است.
* اعضاي هيأت علمي و دانشجويان: تعداد اعضاي هيأت علمي دانشگاه ۳۰۴ نفر است. هم اكنون ۲۱۱ دانشجو در ۱۲ رشته دكتري، ۷۴۶ دانشجو در ۲۶ رشته كارشناسي ارشد و ۵ هزار و ۷۳۰ دانشجو در ۱۸ رشته كارشناسي در گرايش هاي مختلف مشغول تحصيل هستند.
* امكانات و خدمات رفاهي: تعداد خوابگاه هاي اين دانشگاه ۲۳ بلوك است. هر خوابگاه داراي سالن مطالعه، سالن تلويزيون،  امكانات ورزشي و مركز كامپيوتر است. ضمناً دانشجويان ممتاز و دانشجوياني كه معدل آنها بالاي ۱۴ باشد براي استفاده از خوابگاه در اولويت قرار دارند.
* نشاني: تهران، خيابان شهيد مفتح، شماره ۴۹

تعرفه هاي پهناي باند اينترنت كاهش يافت
معاونت  امور مشتركين  شركت  ديتاي  ايران  اعلام  كرد: طبق  مصوبه  تيرماه  شركت مخابرات  ايران ، تعرفه هاي  پهناي  باند ارايه  شده  بــه  مشتركين  در بسياري  از موارد كاهش  يافته  و در چند مورد ثابت  مانده  است .
شهاب  لطفعلي  ديروز  در گفت وگو با ايرنا افزود: اين  كاهش  تعرفه  مطابق با سياست  كلان  شركت  ديتا در گسترش  فناوري  اطلاعات  و ارتباطات ، تــوسط شركت  مخابرات  صورت  گرفته  است .
وي  اظهار داشت : از ۱۲ مورد تعرفه  پهناي  باند كشور، تعرفه  ۸ مورد كاهش چشمگير يافته ، دو مورد تغيير نكرده  و دو مورد نيز افزايش  سه درصدي  داشته اند.
وي  درباره  افزايش  تعرفه  دو مورد از سرويسهاي  پهناي  باند گفـــت : تعرفه پهناي  باند يك  مگابيت  برثانيه  و ۵۱۲ كيلو بيت  برثانيه  با افزايش  ناچيزي همراه  بوده  است .
وي  افزود: اين  دو رديف  از پهناي  باند در گذشته  تخفيفات  لازم  را گـــرفته اند و شامل  اين  مرحله  از تخفيف  نشدند.
وي  درباره  نحوه  ارزيابي  تعرفه ها گفت : در شركت  مخابرات  تعيين  تعــرفه ها توسط يك  فرد يا بخش  خاصي  صورت  نمي گيرد.
وي  ادامه  داد: مجموعه اي  متشكل  از بخشهاي  مالي ، اداري ، فني  و امور مشتركين  ضوابط تعيين  تعرفه ها را بررسي  كرده  و مطابق  با فرمولي  علمي ، آنها را محاسبه  مي كنند.

برگزيدگان روزنامه همشهري در جشنواره مطبوعات و نفت و رسانه
008505.jpg
گروه اجتماعي:در يازدهمين جشنواره مطبوعات و دومين جشنواره نفت و رسانه همكاران عضو تحريريه روزنامه همشهري به عنوان نفرات اول برگزيده شده و يا مورد تقدير قرار گرفتند.به گزارش خبرنگار ما در جشنواره مطبوعات آقاي عطاءالله طاهر كناره در بخش تك عكس خبري رتبه نخست را كسب كرد و آقاي ساتيار امامي لوح سپاس دريافت كرد.در بخش گفت و گو نيز آقاي عليرضا صلواتي از همشهري جمعه رتبه دوم را كسب كرد.
در بخش كودك و نوجوان در بخش گزارش، خبر، گفتگو و مقاله آقاي علي كهن نسب و خانم مهرزاد فتوحي به ترتيب به عنوان نفرات اول و دوم لوح افتخار و خانم آتوسا رقمي لوح سپاس دريافت كردند.
ديروز همچنين در دومين جشنواره نفت و رسانه همكاران ما در روزنامه همشهري مورد تقدير قرار گرفتند.
برگزيدگان جشنواره نفت و رسانه
در اين مراسم كه با حضور وزير نفت، مديران و سردبيران برخي روزنامه ها و خبرنگاران حوزه نفت و انرژي برگزار شد، برگزيدگان اين جشنواره معرفي شدند. براساس اين گزارش از روزنامه همشهري دكتر عليرضا سلطاني در بخش مقاله با مقاله «ديپلماسي گاز» مقام اول به دست آورد و دكتر علي صباغيان مورد تقدير قرار گرفت.براساس گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت نفت پيرامون انعكاس مطالب نفت و انرژي در مطبوعات، در بين روزنامه هاي غيرتخصصي (غيراقتصادي)، روزنامه همشهري بيشترين مطالب را مربوط به نفت داشته است.

در مراسم افتتاحيه ناحيه ۲ دادسراي عمومي و انقلاب تهران اعلام شد
شوراي حفظ حقوق بيت المال استان تهران آغاز به كار كرد
گروه اجتماعي: در مراسم گشايش ناحيه دو دادسراي عمومي و انقلاب تهران سعيد مرتضوي از آغاز به كار شوراي حفظ حقوق بيت المال استان تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه عصر ديروز با حضور معاون اجرايي قوه قضاييه، شهردار، فرماندهي نيروي انتظامي و شماري از مسئولان كشوري و لشكري همراه بود سهراب بيگ معاون اجرايي قوه قضاييه با اشاره به گشايش مجتمع هاي قضايي و دادسرا در نقاط مختلف تهران خواستار همراهي و كمك رئيس كل دادگستري استان و دادستان تهران در برنامه ريزي براي رفع مشكلات قوه قضاييه شد.
معاون اجرايي قوه قضاييه دادستان تهران را يكي از مديران موفق قوه قضائيه خواند و راه اندازي نواحي مختلف دادسرا و ساماندهي مجموعه دادسراي عمومي و انقلاب تهران را يكي از نشانه هاي اين موفقيت دانست.
در اين مراسم سعيد مرتضوي دادستان تهران حفظ حقوق عامه و برخورد قاطع با افرادي كه به قصد تحصيل مال نامشروع مرتكب تخريب و تجاوز به بيت المال مي شوند را از اهداف تشكيل شوراي حفظ حقوق بيت المال دانست و گفت: حراست از اراضي و املاك دولتي و عمومي و منابع طبيعي، حفظ منافع عمومي باغ ها، فضاي سبز، جنگل ها و مراتع و پيشگيري از تغيير كاربري مراتع را از ديگر اهداف تشكيل شوراي حفظ حقوق بيت المال برشمرد.
دادستان تهران شناسايي متجاوزين به املاك دولتي و عمومي و منابع طبيعي، شناسايي جاعلان اسناد مربوط به املاك ياد شده، جلوگيري از تخريب منابع طبيعي، پيشگيري از امتيازجويي «رانت خواري» و حيف و ميل اراضي ملي و دولتي را از جمله انگيزه هاي تشكيل اين شورا اعلام كرد و گفت: با تشكيل اين شورا از اين پس متجاوزين به اراضي بدون صاحب و بدون وارث، به مراجع قضائي معرفي و مجازات خواهند شد.
سعيد مرتضوي در بخش ديگري از سخنان خود دريافت و جمع آوري اطلاعات مربوط به اراضي ملي، دولتي و عمومي، پيشگيري از تصرفات و تخريب و ساخت و سازهاي غيرمجاز را از حدود اختيارات اين شورا اعلام كرد و گفت: اين شورا كميته هاي كاري واحد اطلاعات، واحد عمليات و اجرا و واحد حقوقي و قضائي را تشكيل مي دهد و اعضاي شوراي مركزي كه متشكل از رئيس كل دادگستري استان تهران، دادستان عمومي و انقلاب تهران، رئيس سازمان بازرسي كل كشور، رئيس ديوان عدالت اداري، وزير مسكن و شهرسازي، شهردار تهران، مديركل منابع طبيعي استان تهران، مديركل ثبت و اسناد و املاك تهران، معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، رئيس سازمان اطلاعات استان تهران و معاونت اطلاعات نيروي انتظامي مي باشند بايد براساس وظايف ذاتي نمايندگان خود در كميته هاي فرعي شرح وظايف و اختيارات هركدام از كميته هاي كاري را مشخص كنند.
بنا به گفته مرتضوي هم اكنون ۲۱ ناحيه دادسراي عمومي و انقلاب اسلامي در ۲۱ نقطه شهر تهران به منظور پاسخ گويي به مشكلات و دعاوي حقوقي شهروندان فعاليت دارند.وي در بخش ديگري از سخنانش تعداد پرونده هاي موجود تا تيرماه ۸۳ را ۶۴ هزارو۵۵ فقره پرونده كيفري ذكر كرد و تصريح نمود: از اين تعداد به ۴۶ هزار و ۲۷۶ فقره پرونده رسيدگي شده است.
دادستان استان تهران همچنين اعلام كرد: در سال جاري به ۲ هزار و ۸۰۰ پرونده  سال گذشته نيز رسيدگي شده است.وي اظهار اميدواري كرد، با راه اندازي شوراهاي حل اختلاف از تعداد پرونده ها در دادسرا كاسته خواهد شد.
براساس اين گزارش در مراسم گشايش دادسراي ناحيه دو سعادت آباد كه به صورت شبانه روزي و مكانيزه به شهروندان خدمات خواهد داد دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران نيز طي سخناني از تهيه فرم پيش سند براي واحدهاي ساختماني از اول شهريور خبر داد و گفت: اين طرح با هدف پيشگيري از وقوع جرم و كلاهبرداري در پيش فروش واحدهاي ساختماني به اجرا درمي آيد كه به موجب آن از اول شهريور هركس به شهرداري نواحي مختلف تهران براي دريافت پروانه ساختمان مراجعه كند به همراه پروانه ساختمان به ازاي هر واحد از آن ساختمان يك برگ پيش سند كه حاوي مشخصات كامل آن واحد مي باشد صادر و مالكان و پيمانكاران كه قصد پيش فروش واحدهاي ساختماني را دارند بايد در بنگاه معاملات املاك به همراه قولنامه برگ پيش سند واحد مربوط را به خريدار تحويل دهند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |