يكشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۰ - Aug 8, 2004
مصوبات مهم AFC
كميته  اجرايي  كنفدراسيون  فوتبال  آسيا در جلسه اي    با حضور محمدبن  همام  رئيس  اين  كنفدراسيون  اعلام  كرد نتيجه  كليه  آزمايشهاي  گرفته  شده  ازبازيكنان  در طول  مسابقات  جام  ملتهاي  آسيا منفي  بوده  است .
به گزارش  سايت اي  اف  سي ، در اين  نشست  ضمن  انتخاب  چهار كشور ويتنام ، اندونزي ، تايلند و مالزي  به  عنوان  ميزبانان  مسابقات  جام  ملتهاي  آسيا درسال  ۲۰۰۷، تصويب  شد كه  قهرمان  مسابقات  جام  ملتهاي  آسيا سال  ۲۰۰۴ نمي تواندبه  صورت  مستقيم  به  دوره  بعد صعود كند.
بنابر تصميم  كميته  اجرايي اي  اف  سي ، از آنجا كه  باشگاههاي  بحريني  ازحضور در مسابقات  سال  ۲۰۰۵ چمپيونزليگ  آسيا محروم  شده اند، كشوري  كه  درمسابقات  جاري  جام  ملتهاي  آسيا به  قهرماني  برسد، نماينده  خود را به  جاي بحرين  به  اين  مسابقات  خواهد فرستاد.
ديگر اين كه  تيم هاي  السالميه  و كويت  كلابز از كشور كويت  به جاي  القادسيه قهرمان  ليگ  و جام  حذفي  باشگاههاي  اين  كشور شناخته  مي شوند.
برگزاري  مسابقاتي  تحت  عنوان  جام  ملتهاي  آسيا- آفريقا به  صورت  رفت  وبرگشت  ميان  تيم  قهرمان  جام  ملتهاي  آفريقا يعني  تونس  و قهرمان  جام  ملتهاي آسيا در دستور كار قرار گرفت .
باشگاه  العين  امارات  قهرمان  چمپيونز ليگ  آسيا در سال  ۲۰۰۳ در اواخرسال  جاري  ميلادي  با باشگاه  انيمبا نيجريه  قهرمان  چمپيونزليگ  آفريقا ديدارخواهد كرد.

پايان جام سيزدهم
ژاپن در پكن قهرمان آسيا شد
*در رقابتهاي پكن ،چين دوم و جمهوري اسلامي ايران سوم شدند
*تماشاگران چيني با هو كردن به هنگام پخش سرود ملي ژاپن و معرفي اسامي بازيكنان ژاپني مانع شنيدن صداي بلندگوها شدند
008496.jpg
خبرنگار همشهري: چين بزرگ به آرزوهاي خود نرسيد. ميليون ها نفر چيني كه خود را آماده جشن بزرگ قهرماني كرده بودند با چشماني گريان به اين بدشانسي نفرين فرستادند. دشمن بزرگ چين يعني ژاپن در پكن بر آنها پيروز شد و تحمل اين شكست براي چيني ها سخت تر شد.
آنها آرزو مي كردند، اي كاش ايران يا بحرين قهرمان مي شدند نه ژاپن.
ژاپن براي سومين بار قهرمان جام ملت هاي آسيا شد و يكبار ديگر منطق قوي فوتبال نشان داد كه تجربه، سابقه، سرمايه گذاري و ايجاد پشتوانه تا چه اندازه مي تواند در موفقيت دخيل باشد.
چين در ابتداي راهي است كه ژاپني ها بيست سال پيش آغاز كرده بودند و اصول اوليه فوتبال حرفه اي چنين حكم كرد كه ژاپن شخصيت و چهره يك قهرمان را بيشتر از چين داشت.
به گل هايي كه ژاپن زد و احتمالا گل دوم آنها نيز با دست زده شد چندان توجهي نداريم، اما در كل ژاپن از نظر تيمي، نفرات و حتي زيركي هاي فوتبال برتر از چين بود. اين بازي نمره قابل قبولي نگرفت، اگر بازي ايران با چين مقايسه شود، باز هم افسوس براي ايران است كه مي توانست قهرمان اين دوره باشد و حسرتي كه بر دل ماند. زماني كه بازي چين و ژاپن به پايان رسيد انصافا دريافتيم كه تيم ايران به مراتب قوي تر از ژاپن و چين بود. كاش ستار زارع آن اشتباه را نمي كرد. كاش ضربه مبعلي گل مي شد، كاش گل محمدي به گونه اي ديگر پنالتي را زده بود و باز هم حسرت...
ژاپن ۳ - چين يك
گل ها: تاكاشي فوكونيشي (۲۲)، كوجي ناكاتا (۶۵) و كيجي تامادا (۹۰) براي ژاپن و لي مينگ (۳۱) براي چين
داور: سعد كميل مانه (كويت) به كمك آل خليفه (قطر) و فتحي ارباتي (اردن)
چين در نخستين راهيابي خود به فينال جام ملت ها حتي آن تيم روز بازي با عراق و ايران نيز نبود. فشار رواني رويارويي با ژاپن و توقع مردم باعث شد تا بازيكنان چيني گام هاي لرزاني براي فتح جام بردارند. ژاپن با تجربه بيشتر و استرس كمتر كاملا بر بازي سوار بود و از همان شروع بازي شاگردان زيكو روي نقاط ضعف حريف انگشت گذاشته و عمق دفاع متزلزل چين را نشانه رفتند.
گذشت ۲۲ دقيقه از بازي كافي بود تا فوكونيشي با ضربه سري در ميان مدافعان چيني دروازه تيم ميزبان را فروريزد. در شرايطي كه ژاپني ها همچنان عنان بازي را در اختيار داشتند «لي مينگ» باتجربه ترين بازيكن چين روي ارسال ضربه ايستگاهي با بغل پا گل مساوي را زد.
آغاز نيمه دوم هم با برتري ژاپن آغاز شد و بازيكنان اين تيم با اعتماد به نفس بيشتر به دنبال كسب گل برتري بودند. باز هم روي يك توپ عمقي«كوجي ناكاتا» با ارسال توپ از كرنر در حالتي مشكوك با دست دروازه چين را فروريخت و آشفتگي را به اردوي تيم ميزبان برد. درست در لحظاتي كه بازي به وقت اضافه رفت و چين به دنبال گل مساوي بي تابي مي كرد اين ژاپن بود كه روي ضدحمله با دو مهاجم با دروازه بان حريف تك به تك شدند و «تامادا» با جاگذاشتن سنگربان چين به گل سوم رسيد و در ورزشگاه كارگران شهر پكن براي سومين بار فاتح جام ملت ها شد.
در حاشيه بازي چين و ژاپن
* به  دليل  حساسيت  ويژه  بازي  فينال  سيزدهمين  دوره  رقابتهاي  فوتبال  جام  ملتهاي  آسيا تعداد ماموران  پليس ، ارتش  و ضدشورش  بيش  از روزهاي  ديگري بود  كه  در ورزشگاه  كارگران  حضور مي يافتند.
* به  هنگام  معرفي  بازيكنان  دو تيم  از سوي  بلندگوهاي  ورزشگاه ، زماني  كه  اسامي  بازيكنان  ژاپني  برده  مي شد، تماشاگران  حاضر آنان  را هو مي كردند.
* بازيكنان  دو تيم  نيم  ساعت  قبل  از شروع  بازي ، همانند ديدارهاي  قبل  وارد زمين  شدند و به  گرم  كردن  خود پرداختند.
* بيش  از ۷۰۰ خبرنگار و عكاس  در ورزشگاه  كارگران  شهر پكن  حضور داشتند كه  به پوشش  تصويري  و خبري  اين  مسابقه  حساس  و مهم  پرداختند.
* مسئولان  بلند پايه  كنفدراسيون  فوتبال  آسيا و فدراسيون  فوتبال  دو كشورنيز قبل  از شروع  بازي  وارد زمين  شده  و با بازيكنان  خوش  و بش  كردند.
* كاپيتانهاي  دو تيم  هنگامي كه  مسئولان  اي .اف .سي  وارد زمين  شده  بودند، بازيكنان  را به  نوبت  به  آنان  معرفي  كردند.
* هنگام  پخش  سرود ملي  كشور ژاپن  متاسفانه  تماشاگران  چيني  با ايجاد سروصدا و هو كردن  مانع  از شنيدن  سرود اين  كشور شدند اما به  هنگام  پخش  سرود كشور چين ، تمامي  تماشاگران  يكصدا آن را زمزمه  كردند.
* تعداد ۱۰ قلاده  سگ  پليس  همراه  با ماموران  ويژه  در اطراف  زمين  چمن  و نزديكي  سكوهاي  تماشاگران  مستقر شده بودند.
008442.jpg

* آري  هان  در بيشتر دقايق  نيمه  اول  به  رأي داور معترض  بود. او با هرخطايي  كه  از سوي  سعد كامل  كويتي  گرفته  مي شد، به  كنار خط مي آمد واعتراض  خود را اعلام  مي كرد.
اعتراضهاي  آري  هان  كار را به  جايي  كشاند كه  محمد كوسا داور چهارم  و اهل كشور سوريه  اين  ديدار با آمدن  به  كنارنيمكت  ذخيره هاي  تيم  چين  تذكراتي  رابه  او داد.
* براي  نيمه  اول  اين  بازي ، ۲ دقيقه  وقت  اضافي  منظور شد.

قهرمان وزنه برداري جهان از راهيابي به المپيك بازماند
008430.jpg
خبرنگار همشهري: در پي خروج كوروش باقري و حسين توكلي كه به دليل آسيب ديدگي از راهيابي به المپيك آتن بازماندند، محمدعلي فلاحتي نژاد قهرمان وزنه برداري جهان نيز با اعلام اينكه توانايي كسب مدال در المپيك آتن را ندارد و از كمند مصدوميت دست رهايي نيافته است، انصراف خود را از حضور در المپيك اعلام كرد. اين در حالي است كه به جز اين سه نفر سيد هادي پانزوان نايب قهرمان آسيا از سوي سرمربي تيم ملي ايران مجوز حضور در اين بازي ها را به دست نياورده است.با تمامي اين مشكلات علي مرادي رئيس فدراسيون وزنه برداري با اعلام اينكه به جاي محمدعلي فلاحتي نژاد، در وزن ۷۷ كيلوگرم، اصغر ابراهيمي در وزن ۹۴ كيلوگرم انتخاب شده است مي گويد: وزنه برداران ايراني در پي كسب افتخار در المپيك آتن هستند و مي خواهند از عنوان نايب قهرماني خود در المپيك دفاع كنند.با توجه به تغيير و تحولات صورت گرفته تيم ملي وزنه برداري ايران با تركيب سيد مهدي پانزوان در ۶۹ كيلوگرم، محمدحسين برخواه در ۷۷ كيلوگرم، اصغر ابراهيمي و شاهين نصيري نيا در ۹۴ كيلوگرم، محسن بيرانوند در ۱۰۵ كيلوگرم و حسين رضازاده در ۱۰۵+ كيلوگرم در بازيهاي المپيك آتن حاضر خواهد شد.

واليبال بين المللي امارات
ايران بالاتر از مصر و چين قهرمان شد
008439.jpg
خبرنگار همشهري: تيم ملي واليبال ايران با شكست دادن مصر فاتح رقابت هاي بين المللي جام شيخ راشد امارات شد.
تيم ايران در آخرين بازي خود در فينال در حضور شش هزار تماشاگر با قدرت و صلابت هميشگي از سد بلند مصر گذشت و با شايستگي در صدر تيمهاي حاضر در هشتمين دوره اين مسابقات ايستاد. مصر شكست دهنده هند خيلي تلاش كرد تا شايد بتواند از قدرت جديد واليبال آسيا بگذرد، اما در نهايت در برابر اراده استوار و توان بالاي تكنيكي و تاكتيكي ملي پوشان واليبال ايران سر تعظيم فرود آورد و با پذيرش باخت به نيابت قهرماني بسنده نمود.
تيم ايران در اين بازي نيز همانند روز بازي با چين بسيار حساب شده ظاهر شد و با سازماندهي قوي در دفاع روي تور تاكتيك مصر را در سرويس  و بازي قدرتي خنثي كرد و به مدد بازي سازي اميرحسيني و مانور محمودي و تركاشوند در اسپك هاي قدرتي با سرعت ديدني نادي و منصوري موفق به شكست مدعي بزرگ واليبال آفريقا شد.
مقام دوم اين بازيها به مصر رسيد و هند هم در جاي سوم ايستاد. سقوط چين مطرح ترين تيم آسيا در مسابقات انتخابي المپيك آتن از جمله مهم ترين حوادث جام شيخ راشد بود. در پايان اين بازيها عنوان بهترين بازيكن نصيب بهنام محمودي شد و پيمان اكبري هم به عنوان يكي از بهترين هاي اين دوره جايزه اي ويژه گرفت.
تكليف تيم روسيه و ايران امروز مشخص مي شود
ديدار چهارم تيم هاي واليبال جوانان ايران (قهرمان آسيا) و روسيه (قهرمان اروپا) به سود تيم ميهمان شد تا در مجموع دو تيم هر كدام صاحب دو پيروزي و دو شكست مقابل هم شوند. ديدار ديروز جوانان ايران و روسيه سه بر يك به سود روس ها خاتمه پذيرفت تا تكليف تيم برتر امروز در بازي پنجم اين دو تيم مشخص شود.

ذوب آهن از حضور در مسابقات فوتبال جام باشگاههاي آسيا محروم شد
گروه ورزشي: كميته انضباطي كنفدراسيون فوتبال آسيا در آخرين نشست خود در روز جمعه، تيم فوتبال ذوب آهن اصفهان و هفت بازيكن اين تيم را به دليل اهانت به داور در ديدار با پاختاكور ازبكستان به ترتيب به يك دوره محروميت از حضور در جام قهرمانان باشگاههاي آسيا، جريمه نقدي و از شش ماه تا يك سال محروميت از حضور در كليه مسابقات آسيايي محكوم كرده است.مشروح تصميم هاي كميته انضباطي اي اف سي به شرح زير است: ابراهيم تقي پور، علي طهماسبي و ابراهيم اسدي به مدت شش ماه از حضور در كليه مسابقات رسمي فوتبال در قاره آسيا محروم هستند.محروميت سه بازيكن فوق از ۴ اوت (۱۴ مرداد) آغاز شده و تا ۳ ژانويه ۲۰۰۵ (۱۴ دي ۸۳) ادامه خواهد داشت.سپهر حيدري، حميدعزيززاده، سيدمجتبي حسيني و رضا عزيزي نيز به يك سال محروميت و پرداخت ۳ هزار دلار جريمه نقدي محكوم شده اند.علاوه بر اين مجازات ها كه به دليل اهانت به داور در ديدار تيمهاي ذوب آهن اصفهان و پاختاكور ازبكستان از گروه آ رقابت هاي جام قهرمانان باشگاه هاي آسيا در نظر گرفته شده، باشگاه ذوب آهن از يك دوره حضور در اين مسابقات محروم شده و همچنين به پرداخت ۱۰ هزار دلار جريمه نقدي محكوم شد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |