پاسخ دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) به يك گزارش
دانشگاه مثل هتل پنج ستاره نيست
اشاره: در پي انتشار گزارشي درباره وضعيت تحصيلي و رفاهي دانشجويان خارجي با نام «آرزوهاي دانشجويان خارجي» در همشهري دانشجو، دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) گزارشي در باره اين فرستاده است كه در پي مي آيد.
۱- كشف حقيقت به ويژه در حرفه خبرنگاري و در عرصه مطبوعات، ايجاب مي كند كه قبل از انتشار
گفته هاي غيرمستند اين و آن درباره نهادها و مؤسسات حقوقي كشور نظير وزارت علوم، دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) و ساير دانشگاه ها، صحت و سقم مطالب مذكور از نزديك مورد بررسي قرار گيرد و يا از مؤسسات ذيربط و مسئولان آن استفسار شود.
۲- نكته بسيار قابل تأمل و پرسش جدي در اين است كه اگر بر فرض محال مطالب مذكور صحيح باشد، آيا شايسته است به مصالح و برنامه هاي ملي يك كشور با همه ضعف هاي احتمالي آن براساس گفته هاي بيگانگان چوب حراج زده شود و اين چنين مصادره شود؟!
۳- مأموريت اصلي دانشگاه هاي ايران و در هر جاي اين كره خاكي، آموزش و پژوهش است و دانشگاه ها موظف هستند براساس اعتبارات تخصيص يافته به گسترش كمي و كيفي آموزش و پژوهش بپردازند. هيچ گاه دانشگاه از نظر رفاهي و تغذيه نمي تواند مثل هتل پنج ستاره يا خانه شخصي افراد عمل كند، زيرا در غير اين صورت بايد اسم دانشگاه تغيير يابد و مديريت دانشگاه نيز ماهيتي ديگر پيدا خواهد كرد. در هر دانشگاهي امور رفاهي دانشجويان چه ايراني و چه غيرايراني براساس اعتبارات بسيار محدود، به طور نسبي و در حد متوسط تأمين مي گردد و اگر دانشجويي خواهان بيشتر از اين مقدار است شخصاً بايد هزينه نمايد و هيچ مانعي در برابر آن قرار ندارد، مزيد اطلاع يادآور مي شود سرانه دانشجوي غيرايراني براساس برآورد مالي سال هاي ۸۰ تا ۸۳ چيزي در حدود يك پنجم دانشجوي ايراني است. وزارت علوم و دانشگاه هاي پذيرنده دانشجوي غيرايراني و در صف مقدم آنها دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) در طي بيش از يك دهه ايثارگرانه و با فداكاري غير قابل تصور، اين برنامه ملي را در حد مقبول و آبرومندانه پيش برده اند و ادامه اين مسير با اعتبارات بسيار ناچيز به مصلحت هيچ يك از دانشگاه هاي درگير موضوع نيست و بر همين اساس اولويت اول دانشگاه هاي مذكور پذيرش دانشجوي غيرايراني به صورت آزاد و غير بورسيه است و اگر نهادي يا سازماني براساس مصالحي، چه فرهنگي و چه سياسي و غيره دانشجوي بورسيه پذيرش مي كند بايد اعتبارات مورد نياز را به دانشگاه هاي مجري پرداخت نمايد.
۴- در بسياري از كشورها و دانشگاه هاي دنيا دوره آموزش زبان غير از بورسيه تحصيلي است كه به افراد اعطا مي شود و فرد موظف است با هزينه شخصي و يا از هر طريق ديگر زبان مورد نظر را فراگيرد. براين اساس از مهرماه سال ۸۲ و بر پايه پيشنهاد كميته علمي پذيرش دانشجويان غيرايراني مستقر در وزارت علوم كه متشكل از نمايندگان نهادها و سازمان هاي مختلف است و در نهايت مصوبه وزارت علوم، مقرر شد دانشجويان بورسيه براي دوره شش ماهه زبان فارسي و دوره پيش دانشگاهي كه در مجموع يك سال طول مي كشد ۸۰۰ دلار بپردازند و دانشجويان غيربورسيه نيز براساس مصوبه دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) براي دوره مذكور بايد ۱۵۰۰ دلار بپردازند و اگر دانشجويي در هر يك از دوره هاي فارسي پايه، فارسي پيشرفته يا پيش دانشگاهي مردود شد، تنها هزينه دوره مذكور را بايد دوباره پرداخت نمايد كه براي دانشجويان بورسيه، شهريه دوره هاي فارسي پايه و پيشرفته هر يك ۲۵۰ دلار و دوره پيش دانشگاهي ۳۰۰ دلار خواهد بود و براي دانشجويان غيربورسيه شهريه هر يك از دوره هاي مذكور ۵۰۰ دلار است. جالب است بدانيم شهريه ۸۰۰دلار در يك سال تنها يك سوم هزينه هايي است كه دانشگاه به طور ميانگين در هر سال براي هر دانشجو هزينه مي كند و جالب تر آن است كه از زمان اجراي مصوبه مذكور تا كنون بيش از ۷۰ درصد از شهريه ها وصول نشده است! و اين موضوع نه اينكه نشان دهنده عدم توانايي دانشگاه در اجراي اين مصوبه باشد كه اين كار بسيار آسان است! بلكه نمايانگر تسامح و سعه صدر مثال زدني دانشگاه در برخورد با دانشجويان غيرايراني است كه آنها را به عنوان مهمانان خود فرض مي كند. لذا گفته هاي هيچ يك از دانشجويان در گزارش مذكور مبني بر اين كه ترمي ۳۰۰۰ دلار شهريه اخذ مي شود و يا براي تجديد دوره هاي فارسي دانشجويان بورسيه بايد براي هر دوره ۴۰۰ دلار بپردازند به هيچ وجه صحت ندارد. لازم به ذكر است حتي شهريه دانشجويان غيربورسيه براي رشته هاي تحصيلي دانشگاه به مراتب كمتر از ۳۰۰۰ دلار و چيزي در حدود ۱۰۰۰ دلار در هر نيم سال است.
۵- كميته علمي پذيرش وزارت علوم و دبيرخانه پذيرش دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) هيچگاه قول پذيرش در يك دانشگاه خاص را به داوطلبان نداده و نمي دهد. متقاضيان تحصيل در ايران براساس ضوابط علمي و شرايط تعيين شده، براي تحصيل در رشته مورد علاقه خود پذيرفته مي شوند. پس از گذراندن دوره فارسي و پيش دانشگاهي براساس معدل علمي كسب شده و ظرفيت هاي هر يك از دانشگاه ها و ساير شرايط و ضوابط به دانشگاه هاي مختلف معرفي مي شوند.
در ضمن دانشجوي غير بورسيه با توجه به پرداخت شهريه، در صورت وجود ظرفيت مي تواند دانشگاه محل تحصيل خود را انتخاب كند و در دانشگاه مورد نظر خود به تحصيل بپردازد. خارج از اين چارچوب اگر رايزني هاي فرهنگي و يا نمايندگي هاي سياسي ايران در كشورهاي ديگر به داوطلبان غيرايراني وعده هايي مي دهند، اولاً بايد صحت و سقم آن بررسي شود، ثانياً خود بايد پاسخگو باشند، ثالثاً بارها مكاتبات لازم در اين باره و نيز در خصوص ضرورت ترسيم چهره واقعي از وضعيت و امكانات دانشگاه ها از سوي نمايندگي هاي فرهنگي و سياسي ايران براي داوطلبان تحصيل در ايران با نهادها و سازمان هاي ذي ربط صورت گرفته است.
۶- دانشجويان پذيرش شده مي بايست براي فراگيري زبان فارسي در دوره هاي زماني ۱۵ الي ۳۰ شهريور يا ۱۵ الي ۲۵ دي ماه هر سال وارد دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) شوند. تقويم زماني مذكور بارها به نمايندگي هاي سياسي ايران در خارج از كشور ابلاغ شده است و نيز در دعوت نامه پذيرش به هر يك از داوطلبان اعلام مي شود، ولي متأسفانه علي رغم اطلاع رساني كافي بارها مشاهده شده است كه داوطلب پذيرش شده، خارج از تقويم زماني تعيين شده وارد دانشگاه مي شود و اين موضوع مشكلات جدي در امر برنامه ريزي آموزشي و تنظيم امور خوابگاهي و رفاهي براي دانشگاه ايجاد كرده و هزينه هاي سربار زيادي به دانشگاه تحميل مي كند. لذا طبيعي است دانشجويي كه خارج از چارچوب زماني وارد دانشگاه شده، در اصل بايد به كشورش بازگردانده شود، ولي به خاطر لطف و سعه صدر دانشگاه، به وي خوابگاه داده مي شود و در برنامه آموزشي مركز آموزش زبان فارسي وارد مي شود. طبيعي است براي برخي از اين دانشجويان ممكن است براي چندين ساعت مشكلاتي ايجاد شود و با نارسايي هايي مواجه شوند و اگر اين دسته از دانشجويان درك درستي از موضوع داشته باشند تصديق خواهند كرد كه تحمل پاره اي از مشكلات تنها براي چند ساعت به مراتب هزينه كمتري نسبت به بازگشت به كشورشان خواهد داشت.
۷- براساس ابلاغ وزارت علوم، دانشجويان فلسطيني به دليل شرايط خاص اين كشور و مردم آن، از پرداخت شهريه دوره زبان فارسي و پيش دانشگاهي معاف هستند، لذا گفته هاي آقاي احمد قدوره (كه به اشتباه احمد قدرت ناميده شده است!!) در خصوص دانشجويان فلسطيني به هيچ وجه صحت ندارد. لازم به ذكر است معافيت اين دسته از دانشجويان فقط براي يك دوره است و در صورت مردودي مي بايست نظير ساير دانشجويان شهريه دوره مربوطه را پرداخت نمايند. آقاي احمد قدوره از كساني است كه در فارسي پايه يكباره رد شده است و براي تجديد دوره لازم است شهريه مورد نظر را پرداخت كند.
۸- متأسفانه گزارشگر مذكور به دليل آن كه هيچ اطلاعي از آموزش زبان و مهارت هاي اصلي چهارگانه در هر زبان نداشته، حرف هاي يكي از دانشجويان به نام ناميك توريچ را (كه بارها مردود شده و مي بايست از دانشگاه اخراج مي شد ولي شوراي آموزشي مركز آموزش زبان فارسي به خاطر وضعيت كشور بوسني در حق او لطف كرده و براي آخرين بار به وي فرصت تجديد دوره داده بود) به چاپ رسانده است. زبان تنها مشتمل بر مهارت مكالمه و آن هم در سطح عمومي و پايه نيست كه بگوييم اگر كسي در سطح عمومي و پايه خوب صحبت كرد شايستگي ورود به دانشگاه هاي درجه يك كشور را دارد. هر دانشجويي مي بايست در مهارت هاي خواندن، نوشتن، شنيدن و صحبت كردن نمره قبولي را كسب كند تا بتواند وارد دانشگاه شود. جالب است بدانيم دانشجوي مذكور يك بار در فارسي پايه با معدل ۹۶/۶ و سه بار در فارسي پيشرفته با معدل هاي ۱۵/۹، ۰۲/۱۰ و ۹۳/۱۰ مردود شده است. ضمناً نمره وي در درس مكالمه فارسي پيشرفته ۵/۱۷ شده است و نه در درس نگارش (تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل!)
۹- عبدالرحيم سيوخان اف دانشجوي روسي كه به جاي درس خواندن، با همكاري پدر خويش و بعضاً با سوءاستفاده از امكانات خوابگاهي دانشگاه به حرفه تجارت اشتغال دارد، معتقد است مدرك ايران اعتبار چنداني ندارد! اگر چنين است چرا پس از مردود شدن هاي مكرر به كشور خويش باز نمي گردد و جلوي ضرر را نمي گيرد و با اصرار و ابرام و خواهش خواستار تجديد دوره مي گردد! نامبرده دو بار در فارسي پايه با معدل هاي ۷۵/۶ و ۴۹/۱۰ و دو بار در فارسي پيشرفته با معدل هاي ۷۵/۹ و ۸۵/۱۰ مردود شده است.
همين طور شميل گاج اف دانشجوي روسي كه سخن كذبي را در خصوص ميزان شهريه بر زبان رانده است سه بار در فارسي پيشرفته با معدل هاي ۰۶/۱۱، ۲۸/۱۰ و
۵۸/۱۱ مردود شده است. گفتني است مركز آموزش زبان فارسي هيچ تمايلي به تجديد دوره و ادامه تحصيل دانشجويان ضعيف ندارد و حتي با حذف شهريه آنها و ناديده گرفتن بدهي هاي آموزشي آنان، افراد مذكور را تشويق به بازگشت مي كند، ولي متأسفانه هيچ يك از اين افراد برنمي گردند و مركز نيز تنها با ملاحظه عواطف انساني و التماس و خواهش هاي فراوان دانشجويان مردودي به آنها اجازه ادامه تحصيل مي دهد.
۱۰- در خصوص ادعاي كذب احمد عاطف دانشجوي مصري مبني بر اين كه پذيرايي و استقبال شايسته اي از او به عمل نيامده است! و اين كه امكانات رفاهي دانشگاه ضعيف است بايد گفت كه اولاً نامبرده در چارچوب زماني تعيين شده وارد دانشگاه نشده و بالطبع براساس آنچه كه در بند ۶ گفته شد چند ساعت با مشكلاتي مواجه شده كه به سرعت برطرف شده است، ثانياً از نامبرده براي تحصيل در رشته زبان و ادبيات فارسي مقطع كارشناسي ارشد در يكي از دانشگاه هاي ايران (و نه الزاماً دانشگاه تهران) و براساس امكانات رفاهي دانشگاه ها و در چارچوب زندگي دانشجويي دعوت به عمل آمده است و نه براي زندگي در يك هتل پنج ستاره كه وي انتظار آن را دارد! در ضمن گفتني است نامبرده هم اكنون در يك اتاق دو نفره نسبتاً مطلوب در خوابگاه دانشگاه زندگي مي كند و يك ريال نيز بابت شهريه آموزشي به دانشگاه پرداخت نكرده است!! اخيراً نيز در حكم كمك هزينه تحصيلي وي از سوي وزارت علوم به دانشگاه ابلاغ گرديده كه به طور ماهيانه دريافت خواهد كرد. در خصوص ديگر دانشجوي مصري خانم حنان موسي كه باز ادعاي كذبي از سوي احمد عاطف مطرح شده است، اين نكته قابل ذكر است كه نامبرده دوره فارسي را با موفقيت طي نمود و براي گذراندن تعطيلات به كشور خود بازگشت تا مجدداً اول مهرماه ۸۳ براي ادامه تحصيل به ايران بازگردد. وي در آخرين تماس خود با مركز موضوع بازگشت و ادامه تحصيل خود را مطرح نموده است. در ضمن اگر وي و آقاي احمد عاطف اصرار داشته باشند در دانشگاه تهران پذيرفته شوند و به تحصيل ادامه دهند، بايد شهريه تعيين شده از سوي دانشگاه تهران را خود و يا سازمان معرف آن بپردازد. در غير اين صورت مي توانند در دانشگاه هاي ديگر به طور رايگان ادامه تحصيل دهند.
۱۱- كلام آخر آن كه به رغم مشكلات فراواني كه فراروي آموزش زبان فارسي به صورت علمي و با متدهاي امروزي قرار دارد، مركز آموزش زبان فارسي با برخورداري از تجهيزات و امكانات ديداري و شنيداري مناسب (مركز اينترنت، دو آزمايشگاه زبان هر يك به ظرفيت ۲۸ نفر، واحد توليد برنامه هاي ديداري و شنيداري، بانك فيلم و نوارهاي آموزشي و غيره، كتابخانه تخصصي آموزش زبان فارسي) و استفاده از استادان و دانش آموختگان رشته آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان موفق شده است مشكلات را برطرف نمايد و بيش از يك دهه (به اعتراف خود دانشجويان غيرايراني) به عنوان موفق ترين مركز آموزش زبان فارسي در كشور در مقايسه با ساير مراكزي كه به صورت سنتي آموزش مي دهند به حساب آيد و در طي اين مدت و به رغم تنگناهاي اعتباري، محصولات پژوهشي متعددي از قبيل كتاب، لوح فشرده و نوار آموزشي و كمك آموزشي توليد نمايد. مركز آموزش زبان فارسي با بهره گيري از آخرين متدهاي پيشرفته آموزش زبان و با وجود مشكلات پيش گفته داوطلبان غيرايراني را طي يك دوره شش ماهه به سطح مطلوب و بعضاً شگفت انگيزي از دانش زبان فارسي در مهارت هاي اصلي چهارگانه مي رساند.
|