يكشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۳
يادداشتي در باره طرح مسير ارتقاي شغلي معلمان
اين طرح نياز به بازنگري دارد
001617.jpg
بدون شك هيچ كس نمي تواند، اهميت و نقش موثر آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه كشور را انكار كند. صاحب نظران علم توسعه، محور اصلي توسعه هر جامعه را آموزش و پرورش مي دانند و توسعه همه جانبه منوط به توسعه اين بخش و افزايش كارآيي و ثمربخشي آن است. معلمان به عنوان سرمايه انساني آموزش و پرورش در اين ميان نقش تعيين كننده اي دارند. همچنين براساس تئوري هاي نوين مديريت، ايجاد انگيزه در ميان كاركنان يك سازمان، كه از آن به عنوان «مديريت انگيزش» ياد مي شود، اصلي ترين راه براي اثربخشي اقدامات و فعاليت هاي مورد نظر يك سازمان است. معلمان بخش بزرگي از كاركنان دولت را تشكيل مي دهند و با توجه به رسالت خطيري كه در پيشرفت جامعه دارند، سزاوار توجه بيشتري هستند و علاوه بر آن مسئولان و دست اندركاران سياستگذاري و برنامه ريزي آموزش و پرورش در تصميم گيري ها و برنامه ريزي هاي خود بايد به نظرات جامعه معلمان كشور توجه كافي داشته باشند.
به نظر مي رسد، طرح مسير ارتقاي شغلي با هدف افزايش كارآيي و اثربخشي فعاليت هاي آموزشي براي ارائه خدمات مطلوب آموزشي و پرورشي تدوين شده است و بنابراين در اين طرح مي بايست مقوله انگيزش به طور جدي مورد توجه قرار گيرد. شاخص ها و معيارهايي كه براي ارزيابي كاركنان و ارتقاي آنها به رتبه هاي ارشد، خبره و عالي منظور شده است بايد داراي بار انگيزشي بوده و باعث تشويق معلمان به ارتقاي كارآيي و اثربخشي فعاليت هاي علمي و آموزشي شود. انتشار دستور العمل طرح مسير ارتقاي شغلي و تشكيل هيأت هاي مميزه براي بررسي مدارك همكاران، بحث ها و انتقادهايي را در ميان لايه هاي مختلف معلمان برانگيخته است. اميدوارم مسئولان آموزش و پرورش به وعده خود در مورد توجه به انتقادها و رفع نواقص و معايب و اصلاح طرح عمل كنند.
نكاتي در مورد طرح ارتقاي شغلي
۱- وقتي در عامل مدرك تحصيلي، تفاوت بين امتياز مدرك تحصيلي ديپلم، فوق ديپلم و ليسانس و... ديده شده است و براي مدارك تحصيلي ديپلم و فوق ديپلم و ليسانس به ترتيب ۱۰۰، ۱۵۰ و۲۰۰ امتياز منظور شده است كه فلسفه آن تشويق همكاران داراي مدارك پايين تر به ادامه تحصيل است، ديگر منطقي و عادلانه نيست كه در امتياز مربوط به سنوات خدمتي باز هم عامل مدرك تحصيلي تعيين كننده باشد. مطابق دستور العمل طرح براي ديپلم به ازاي هر سال تجربه ۳ امتياز، فوق ديپلم به ازاي هر سال ۴ امتياز و ليسانس به ازاي هر سال تجربه ۶ امتياز منظور شده است و به اين ترتيب امتياز سنوات خدمت معلمان با مدرك تحصيلي ديپلم همواره نصف امتياز دبيران ليسانسيه است. به جاي امتياز دهي به عوامل ثابتي مانند سنوات خدمت و مدرك تحصيلي كه يك روش سنتي اداري است، بايد عوامل متغيري كه وابسته به بازدهي و كارآمدي پرسنل در موقعيت شغلي خود است، توجه بيشتري مبذول شود. در مقطع ابتدايي كه اكثريت همكاران داراي مدرك تحصيلي ديپلم هستند، بسياري از آموزگاران با عشق و علاقه و ابتكار مشغول خدمت هستند. اما كمبود امتياز مربوط به مدرك تحصيلي باعث مي شود كه آنها بتوانند در مسير ارتقاي شغلي، براي شايستگي  هاي خود امتيازات لازم را كسب كنند. در بندهايي كه امتيازات براساس مدرك تحصيلي داده مي شود، متأسفانه مدرك گرايي بر كيفيت كار ترجيح داده شده است. اگر اين طرح با هدف ايجاد انگيزه در بين همكاران تدوين شده است بايد امكان رقابت و ارتقا براي همه لايه هاي معلمان فراهم شود.
۲- در طرح پيشنهادي هيچ گونه امتيازي براي رتبه هاي اخذ شده توسط معلمان (رتبه هاي اول، دوم و سوم)  در جشنواره هاي الگوهاي برتر تدريس در سطوح شهرستان، استان و كشور لحاظ نشده است. در صورتي كه اين جشنواره ها به منظور ارتقاء سطح كيفي آموزش و ترغيب ابتكار، خلاقيت و نوآوري در امر آموزش برگزار مي شود. در اين جشنواره ها معلماني برگزيده مي شوند كه به جاي روش هاي سنتي، با استفاده از روش هاي جديد آموزشي سعي در افزايش بهره دهي آموزشي دارند.
۳- در طرح اصلي امتيازي براي تشويق هاي متعدد كه در سطوح مختلف شهرستان، استان و كشور توسط معلمان فعال و علاقه مند كسب شده منظور نشده است، در بخشنامه تكميلي هم امتيازات مربوط به تشويق و تقدير ذيل بند مربوط به امتيازات «كيفيت بخشي به خدمات آموزشي و پرورشي» قرار گرفته است. بهتر است كه امتياز جداگانه اي براي معلماني كه مورد تشويق و تقدير قرار مي گيرند،اعطا شود.
۴- در دستور العمل اصلي، برخي مشاغل مانند مشاوران، دفترداران، كتابداران، متصديان امور آزمايشگاه و كارگاه به كلي فراموش شده بودند. در بخشنامه تكميلي با وجود اينكه طرح شامل برخي از اين گروه ها شده است، هنوز هم تعدادي از كاركنان مدرسه نظير دفترداران و كتابداران از شمول اين طرح خارجند.
۵- براي انجام فعاليت هاي فوق برنامه و خارج از وظايف شغلي، فرصت هاي يكساني در اختيار همكاران قرار ندارد و صرفاً عده خاصي از همكاران در اين امور مشاركت دارند. بهتر است كه اولاً فعاليت هايي مشمول اين بند قرار گيرند كه در راستاي برنامه هاي علمي و آموزشي باشد و ثانياً امكان مساوي رقابت براي همه همكاران فراهم شود.
۶- ممكن است، بعضي از همكاران در طول خدمت مرتكب تخلفاتي شده باشند. پرونده اين افراد توسط هيأت هاي رسيدگي به تخلفات اداري بررسي و متناسب با تخلف انجام شده محكوميت ها و محروميت هايي را تحمل كرده اند. در اين جا بايد اصل تناسب بين جرم و مجازات رعايت شود. اگر اين افراد مستحق تنبيه و يا محروميت هاي تكميلي بودند قاعدتاً در حكم هيأت ها ذكر مي شد. دليلي وجود ندارد كه محكوميت هايي كه مرتكب آنها، قبلاً مجازات شده است، بار ديگر به عنوان عامل منفي در طرح ارتقاي شغلي ديده شود.
فراموش نكنيم هدف از اجراي اين طرح ايجاد انگيزه در همكاران و تشويق آنها به كار بيشتر و با كيفيت بهتر است. باز كردن پرونده هاي مختومه اين گمان را تقويت مي كند كه متخلف (مثلاً كسي كه غيبت غيرمجاز داشته است) براي هميشه متخلف است و هيچ وقت اصلاح نمي شود و به هر بهانه اي بايد مجازات شود.
عبدنبي بزرگي مقدم
آموزگار شهرستان آبدانان

بازار فرهنگ
تذكره اندروني (شرح احوال و شعر شاعران زن در عصر قاجار تا پهلوي اول)
مؤلف:بنفشه حجازي/ ناشر:قصيده سرا/چاپ اول، ۱۳۸۲/۳۴۴ صفحه، رقعي/۲۳۵۰ تومان.
تذكره اندروني نه تنها به شرح زندگي و احوال زنان شاعر عصر قاجار يعني قرن سيزدهم هجري تا نيمه قرن چهاردهم مي پردازد،بلكه ضمن پرداختن به حساسيت ها و موضوعات مورد علاقه اين شاعر بانوان، تلاش مي كند از خلال شرح احوالات آنان،پرتوي روشن بر شرايط اجتماعي و فرهنگي زمانه شان بيفكند.
زندگي يعني چكيدن...
نويسنده:فريده شجاعي/ چاپ اول؛بهار ۱۳۸۳/ناشر : البرز‎/ ۵۲۸ صفحه،  رقعي/ ۳۹۰۰ تومان.
درانتظار بربرها
نويسنده: جي.ام.كوتسي/ ترجمه: محمدرضا رضايي هنجني/ ناشر : البرز‎/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۶۴ صفحه، ۱۸۰۰ تومان.
زنان، پيام آوران صلح
نويسنده: وحيد زيبايي/ مترجم: شيرين رايكا/ ناشر : البرز‎/چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۴۸ صفحه، رقعي/ ۱۷۰۰ تومان.
سير تاريخي تعزيه در كازرون
001614.jpg

نويسنده:  محمد مهدي مظلوم زاده با همكاري واحد فرهنگ مردم مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي صدا و سيما/ ناشر: مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۳۱۸ صفحه، وزيري/ ۲۲۰۰ تومان.
تعزيه صورتي نمايشي است كه مردم اين سرزمين براي واگويه كردن سوز و گداز واقعه عاشورا، برگزيده اند و از آن طريق فرياد مظلوميت را در نجوا و بازنگري آن واقعه، سال در پي سال و قرن در پي قرن به گوش عالميان رسانده اند.در اين كتاب فصل هايي همچون سير تاريخي تعزيت داري، بانيان خير و تعزيه گران، تعزيه سرايي و تعزيه سرايان و ... در مورد تعزيه بيان شده است.
جنگل ارواح
تأليف: سيدمحمدرضا صفوي/ ناشر: ياس بنفش/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۱۲۹ صفحه، رقعي/ ۱۷۵۰ تومان
پس از كشته شدن پادشاه هانيفان و به كار آمدن «پارتنون» فرمانده «چراسيوا» از طرف او مأمور تعيين حكام محلي و خراج ساليانه شهر ايشناپز در جنگل سياه بخش شمالي كشور شد.
سپاهيان فرمانده چرسيوا، همه مردان رزم ديده و جنگاوران نايابي به حساب مي آمدند. ... فارتان را همه به پارسايي و نيكي مي شناسند. بيش از هزار سال است كه خانواده او نسل اندر نسل كنار چشمه آب گرم «ماسينا» در اطراف كوه مقدس «پارسينا»، نگاهدار حرمت آب و آتش بوده اند. تا امروز هزاران نفر از آب گرم «ماسينا» شفا گرفته و دعاي خير خود را مستجاب شده يافته اند ...
قصه اي كه در اين كتاب آمده است صرفاً براساس تخيل نويسنده است.

با امضاي طوماري از سوي جمعي از دست اندركاران امور تربيتي و فرهنگيان كشور مطرح شد
درخواست احياي امور تربيتي
001620.jpg
جمعي از دست اندركاران امور تربيتي و فرهنگيان كشور با امضاي طوماري ضمن تقدير و تشكر و حمايت همه جانبه از بيانات اخير مقام معظم رهبري در ديدار با رؤساي آموزش و پرورش كشور، خواستار احياي نهاد امور تربيتي در آموزش و پرورش شدند.
در بخشي از اين طومار كه تصوير آن در اختيار همشهري قرار گرفته، چنين آمده است: «رهبر بزرگوار، ما به عنوان بخشي از دست اندركاران آموزش و پرورش و به نمايندگي از خيل عظيم سربازان وفادار شما در دستگاه تعليم و تربيت، وظيفه خويش مي دانيم از بيانات ارزشمند حضرت  عالي در ديدار اخير با رؤساي آموزش و پرورش كشور تقدير و تشكر نموده، حمايت همه جانبه خويش را از آن بيانات ابراز نماييم.
خلأ وجود بخش پرورشي كه حضرت عالي عالمانه آن را تشخيص داده و بيان فرموده ايد در اين سال ها كه با توجيهات ناروا، امور تربيتي را حذف نموده اند، امروز بيش از گذشته خود را نشان مي دهد و دير نيست در هجوم تفكرات غربي و نگرش هاي ليبراليستي به آموزش و پرورش تحت عنوان ايدئولوژي زدايي و غير ايدئولوژيك كردن آن، حتي نامي از تربيت مذهبي و پرورش اخلاقي، اجتماعي و سياسي باقي نماند. اين چندمين بار است كه حضرت عالي صراحتاً به ضرورت حضور پررنگ و اثرگذار امور تربيتي در دستگاه تعليم و تربيت كشور به عنوان صدقه جاريه شهيدان رجايي و باهنر اشاره مي فرماييد اما متأسفانه شاهد هيچ اقدام عملي از ناحيه مسئولين در اين رابطه نبوده ايم.
برخلاف وعده هاي مسئولين، طرح تلفيق هيچ پيامد مثبتي در نهادينه كردن امر تربيت در ساير اجزاي آموزش و پرورش و زمينه سازي براي ايفاي نقش تربيتي، از سوي معلمين نداشته و تنها پيامد آن حذف نهاد ديني و انقلابي امور تربيتي، سرگرداني و دلسردي نيروها، تاراج امكانات و تجهيزات آن بوده است. اميد است بيانات اخير حضرت عالي، مسئولين را به اثرات مخرب حذف بخش پرورشي متوجه ساخته و هرچه زودتر شاهد يك اقدام عملي و مؤثر از ناحيه آنان براي احياي نهاد امور تربيتي باشيم.»

فرهنگ
اقتصاد
انديشه
جهان
زندگي
سياست
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |