دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۶۸
دربه در به دنبال يك سقف ساده دراين شهر بزرگ
كجاي تهران با چند كيلو اسكناس؟
اگر به ميل مبارك رسيد كه خانه را عوض كنيد، از خواندن اين گزارش غافل نشويد. گزارشي درباره اينكه چه منطقه اي به جيب شما مي خورد
013251.jpg
طبقه بندي واحدهاي مسكوني كار مشكلي است، چرا كه عوامل و متغيرهاي مختلفي در اين امر دخيل هستند. عوامل مختلفي نظير مترا ژ، موقعيت جغرافيايي در محل، تعداد طبقات و واحدها، قدمت ساخت، مصالح به كار رفته، نحوه ساخت، زيبايي ظاهري، معماري داخلي، تجهيزات، آرامش منطقه، موقعيت تجاري، شمالي و جنوبي بودن، داشتن پاركينگ و انباري، نزديكي به مراكز خريد و بسياري عوامل ديگر در تعيين قيمت مسكن در نقاط مختلف تهران تأثيرگذار هستند. وجود همين عوامل است كه موجب مي شود حتي در يك منطقه خاص از شهر تهران نتوان به ملاك مشخصي براي تعيين قيمت مسكن دست يافت.
با اين حال، خبرنگار ما با جستجو و تحقيق در مناطق مختلف تهران موفق شد تا به طور نسبي روشي را براي تعيين قيمت متوسط مسكن در مناطق مختلف تهران به دست آورد.
بر اساس گزارش خبرنگار ما، واحدهاي مسكوني به آپارتمان و خانه و ويلا تقسيم شده اند و قيمت نهايي هر دسته، با توجه به قيمت زمين و قدمت و قيمت تمام شده بناي ساخته شده تعيين مي شود. نكته قابل تأملي كه در اين گزارش به چشم مي خورد، وجود اين واقعيت است كه وام مسكن ارائه شده توسط سيستم بانكي و افزايش سقف آن از ۷ ميليون تومان به ۱۲ ميليون تومان، گرچه ممكن است در شهرستانها براي خانه دار شدن اقشار كم درآمد كمكي باشد؛ ولي در كلان شهري مثل تهران، تاثير چنداني در خانه دار شدن طبقه كم درآمد و حتي اقشار با درآمد متوسط ندارد.
منطقه فرمانيه
به عنوان مثال يك آپارتمان نوساز سه خوابه در منطقه فرمانيه - روبه روي پارك سنبل- تهران با ۲۴۰ مترمربع مساحت در يك ساختمان پنج طبقه تك واحدي، متري يك ميليون و ۵۵۰ هزار تومان قيمت گذاري شده است. مبلغ پيشنهادي مالك براي فروش اين آپارتمان ۳۷۲ ميليون تومان است. اين آپارتمان داراي امكاناتي از قبيل: گاز، سونا، جكوزي، آسانسور، پاركينگ، آيفون تصويري، جاروبرقي مركزي، درب ريموت، دوربين مداربسته داخل پاركينگ، آنتن مركزي و سرايدار است.
در خيابان شهيد عسگريان منطقه فرمانيه، آپارتمان ديگري با ۱۹۷ مترمربع زيربنا وجود دارد كه نوساز بوده و داراي دو طبقه و هر طبقه داراي يك واحد ۳ خوابه است كه هر متر آن يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت گذاري شده و مبلغ پيشنهادي مالك براي فروش اين آپارتمان، ۲۹۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است.
همچنين، آپارتمان ديگري با ۱۴۴ مترمربع زيربنا در خيابان فروردين منطقه فرمانيه وجود دارد كه مالك آن رقم ۱۵۱ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان را براي فروش آن در نظر گرفته است. اين آپارتمان در ساختمان پنج طبقه تك واحدي است كه سه سال هم از عمر آن مي گذرد. اين آپارتمان هم بدون داشتن امكاناتي از قبيل سونا، جكوزي، استخر و آيفون تصويري متري يك ميليون و ۵۰ هزار تومان قيمت گذاري شده است.
منطقه ولنجك
يك آپارتمان ۱۳۸ مترمربعي با ۶ سال قدمت ساخت و در يك ساختمان دو طبقه تك واحدي ۱۳۱ ميليون و يكصد هزار تومان قيمت گذاري شده است. قيمت هر مترمربع اين آپارتمان با امكاناتي از قبيل گاز، پاركينگ و انباري، ۹۵۰ هزار تومان است.
منطقه جنت آباد
خبرنگار ما در منطقه جنت آباد آپارتماني ۱۸۰ مترمربعي را قيمت مي كند و مي بيند، اين آپارتمان در ساختماني پنج طبقه كه در هر طبقه تنها يك واحد مسكوني دارد و ۱۰ سال هم از زمان ساخت آن مي گذرد، از طرف مالك۱۵۰ ميليون تومان قيمت گذاري شده است. اين آپارتمان كه در شهرك مبعث- منطقه جنت آباد- قرار دارد، تنها داراي گاز، پاركينگ و انباري است.
ميدان ونك
يك آپارتمان ۲۱۸ مترمربعي واقع در خيابان وليعصر(عج) اندكي بالاتر از ميدان ونك، ۱۷۸ ميليون و ۷۶۰ هزار تومان قيمت گذاري شده است. اين آپارتمان ۲۰ سال قدمت دارد و داراي ۴ طبقه ۲ واحدي با چهار اتاق خواب در هر واحد است.
ميدان اختياريه
بالاتر از ميدان اختياريه، نبش كوچه صيفي ساختماني نوساز در پنج طبقه، با دو آپارتمان در هر طبقه وجود دارد كه با ۱۳۵ مترمربع زيربنا متري يك ميليون و يكصد هزار تومان قيمت گذاري شده است و طبقه دوم آن به تنهايي به قيمت ۱۴۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان آماده براي فروش است.
منطقه آيت ا... كاشاني
و اما در منطقه آيت ا... كاشاني- بعد از چهارراه جنت آباد- يك آپارتمان ۱۳۰ مترمربعي سه خوابه، در طبقه سوم ساختماني پنج طبقه و نوساز به قيمت ۱۲۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان آماده براي فروش است. هر مترمربع اين آپارتمان ۹۵۰ هزار تومان قيمت گذاري شده است.
منطقه فاطمي
در منطقه فاطمي- خيابان زرتشت غربي- طبقه ششم از ساختماني۶ طبقه با ۱۱۶ مترمربع مساحت و سه واحد دو خوابه در هر طبقه، داراي موقعيت شمالي و نوساز به قيمت ۶۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان آماده براي فروش است.
منطقه رسالت
گزارش خبرنگار ما از منطقه رسالت، خيابان كرمان شمالي، حاكيست كه طبقه دوم يك ساختمان سه طبقه با دو واحد سه خوابه در هر طبقه و با ۱۲ سال قدمت ساخت، متري ۳۷۵ هزار تومان قيمت گذاري شده است.
قيمت پيشنهادي مالك براي فروش اين طبقه ۱۶۰ مترمربعي، ۶۰ ميليون تومان است.
سعادت آباد
در خيابان يكم منطقه سعادت آباد تهران يك آپارتمان ۵۹ متري يك خوابه در ساختمان سه طبقه تك واحدي، متري ۹۵۰ هزار تومان قيمت گذاري شده است. اين آپارتمان كه هشت سال از ساخت آن مي گذرد، داراي امكاناتي از قبيل گاز، پاركينگ و انباري بوده و گرماي آن توسط شوفاژ و برودت آن با كولر آبي تأمين مي شود. اين آپارتمان كه در موقعيت شمالي قرار دارد، توسط مالك آن ۵۶ ميليون تومان قيمت گذاري شده است.
منطقه شهيد مدرس
خيابان وليعصر- خيابان مدرس- كه يك آپارتمان ۵۱ متري در ساختماني چهار طبقه با يك سال قدمت ساخت و دو واحد يك خوابه در هر طبقه، ۲۴ ميليون تومان قيمت گذاري شده است. سيستم گرمايي اين آپارتمان شومينه و سيستم تهويه آن كولر آبي است و داراي شبكه گاز و انباري مي باشد.
سهروردي
در منطقه سهروردي نيز آپارتماني در طبقه دوم ساختماني سه طبقه و تك واحدي با ۵۵ مترمربع مساحت ۴۰ ميليون تومان قيمت دارد. ۲۰ سال از زمان ساخت اين آپارتمان مي گذرد و داراي شومينه، كولر آبي و لوله كشي گاز بوده و بازسازي شده است.
منطقه بازار
در خيابان ابوسعيد- منطقه بازار تهران- نيز آپارتماني در طبقه چهارم ساختماني چهارطبقه ۳۶ ميليون و ۸۵۰ هزار تومان قيمت گذاري شده است.
اين آپارتمان ۷۶ مترمربع مساحت داشته و ساختمان داراي دو واحد ۲ خوابه در هر طبقه و نوساز است. موقعيت ملك شمالي و هر مترمربع آن ۵۵۰ هزار تومان ارزش گذاري شده است و داراي امكاناتي همچون گاز، انباري و آيفون تصويري است.
منطقه آزادي
در خيابان محمدخاني منطقه آزادي نيز طبقه اول يك ساختمان ۴ طبقه با دو واحد يك خوابه در هر طبقه، متري ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد. اين آپارتمان كه ۳ سال از عمر آن مي گذرد و ۵۴ مترمربع زير بنا دارد، با ۳ متر حياط خلوت و كف سراميك توسط مالك، ۲۷ ميليون تومان ارزش گذاري شده است.
منطقه آهنگ 
و بالاخره خبرنگار ما از ميدان شهيد محلاتي منطقه آهنگ خبري مبني بر قيمت گذاري بيش از ۱۷ ميليون تومان براي يك آپارتمان ۳۸ متري مي دهد . اين آپارتمان در طبقه دوم ساختماني سه طبقه با دو واحد يك خوابه در هر طبقه ، ۱۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت گذاري شده است. اين آپارتمان نوساز داراي موقعيت شمالي بوده و امكاناتي از جمله گاز، پاركينگ، انباري و يك فقره وام ۵ ميليون توماني دارد.

انرژي
گرما را از خانه خود اخراج كنيد!
در اين ستون هر هفته مي خواهيم پيشنهادهايي درباره كاهش مصرف انرژي بنويسيم. شايد در نگاه اول اين موضوع زياد ربطي به دخل و خرج و پول داخل  جيب شما نداشته باشد، ولي وقتي بفهميد چه هزينه اي را بي جهت صرف توليد گرما و سرمايي مي كنيد كه به راحتي هدر مي رود، حواستان بيشتر جمع مي شود و هزار چيز ديگر. اگر مصرف انرژي را درخانه و ماشين به حداقل برسانيد، هم به جيبتان كمك كرده ايد و هم به محيط زيست عزيز. يك فايده ديگر اين كار هم به نوه ها، نتيجه ها و نبيره هاي شما مي رسد. اگر آدم ها همينجوري به مصرف انرژي هاي موجود ادامه دهند، ديگر چيزي براي آنها باقي نمي ماند.
براي اولين موضوع به سراغ تابستان رفته ايم و گرماي خانه. وقتي زير كولر دراز كشيده ايد و داريد از گرما له له مي زنيد و كولرخانه  تان را نفرين مي كنيد كه چرا خانه را خنك نمي كند، خبر نداريد كه جناب گرما راحت درخانه شما رفت و آمد مي كند و شما خبر هم نداريد. گرماي هواي خارج كه از سقف و ديوارها به داخل خانه مي آيد، گرمايي كه لامپ ها و لوازم خانگي توليد مي كنند و نور خورشيد كه از راه پنجره ها به داخل مي آيد از جمله راه هاي پر رفت و آمد گرما به حساب مي آيند.
ديوار و سقف
هرگاه دماي خارج خانه، بيشتر از دماي داخل منزل باشد، گرما از راه ديوارها و سقف به داخل مي آيد. هواي گرم از راه شيارهاي خانه هم به داخل وارد مي شود. حتما مي پرسيد خب، چه كارش كنيم؟ براي كاهش اين گرما مي توانيد منزل خود را عايقكاري كنيد و درزهاي آن را محكم بپوشانيد. يكي از با صرفه ترين روش هاي حفظ انرژي، هم در مورد گرمايش و هم سرمايش، افزودن عايق اضافي به سقف است. ضخامت عايق بايد در حدود۳۰ سانتيمتر باشد. ديوارهاي خانه را هم بايد عايقكاري كنيد. درزهاي منزل را هم بپوشانيد تا عبور هوا كاهش پيدا كند. درمورد بستن درزهاي خانه كه در خانه هاي ما فراوانند بعدا بيشتر حرف مي زنيم.
لامپ ها و لوازم خانگي
بيشترين مقدار انرژي را كه لامپ ها، يخچال ها، اجاق ها، ماشين هاي لباسشويي و ظرفشويي، خشك كن ها و ديگر لوازم خانگي مصرف مي كنند سرانجام به صورت گرما هدر مي رود كه نتيجه آن بالا رفتن درجه حرارت داخل منزل است. اين بالا رفتن هم يعني اينكه شما مجبور مي شويد از كولر و ديگر وسايل خنك كننده ساعات بيشتري استفاده كنيد يا مثلا كولر را در دور تند قرار دهيد و اين يعني مصرف بيشتر انرژي و مصرف بيشتر پول و...
بهترين راه حل براي اين مشكل تهيه لوازمي است كه بازده انرژي آنها زياد باشد. مثلا لامپ هاي رشته  اي معمولي۹۰ درصد انرژي خود را به صورت گرما منتشر مي كنند كه فقط ۱۰درصد آنها صرف توليد نور مي شود، ولي لامپ هاي كم مصرف گرماي كمتري توليد مي كنند.
دربعضي موارد هم شما مي توانيد گرما را به عقب بيندازيد، مثلا شستن ظرف ها در ساعات خنكتر روز. كارهاي ديگري هم مي شود انجام داد، مثلا مي توانيد لوازمي مانند فريزر را جابه جا كنيد و به پاركينگ يا زيرزمين (اگر خانه شخصي داريد) ببريد تا گرماي توليدي آنها به فضاي داخل منزل شما وارد نشوند. با برنامه ريزي دقيق براي وعده هاي غذايي روزانه هم مي توانيد استفاده از اجاق را درگرمترين روزهاي تابستان به حداقل برسانيد و ساعات پخت و پز غذا را تغيير دهيد.
با رعايت همه اين موارد ريز مي توانيد از حجم زيادي از گرماي داخل خانه خود بكاهيد. مورد سوم يعني گرماي خورشيد كه از راه پنجره ها به داخل مي آيد هم مي ماند براي ستون بعدي انرژي. شما هم تا آن زمان فرصت داريد براي انجام اين كارها فكر كنيد و شايد هم راه هاي جديدي به ذهن شما برسد كه به درد بقيه هم بخورد و ما هم آنها را درهمين ستون بنويسم. درمورد هزينه هاي كارهايي مثل عايق بندي هم بيشتر خواهيم نوشت. هزينه هايي كه فقط يكبار است ولي تاثير آن تا مدت ها در زندگي و كاهش هزينه   هاي ما خواهد بود.

فروشگاه
ميوه 
نرخ انواع ميوه در ميدان هاي ميوه و تره بار شهرداري (قيمت هر كيلو به ريال)
درجه۲
درجه ۱
نام محصول 
كمتر از ۴ كيلوگرم كيلويي ۱۰۰۰
بالاي ۴ كيلوگرم كيلويي ۱۳۰۰
هندوانه چيتي 
كمتر از ۵ كيلوگرم كيلويي ۱۰۰۰
بالاي ۵ كيلوگرم كيلويي ۱۳۰۰
هندوانه سفيد
۱۹۰۰
۲۲۰۰
خربزه گرمساري و مشهدي 
۱۴۰۰
۱۹۰۰
خريزه آناناسي 
۶۵۰۰
۷۷۰۰
موز
۷۰۰۰
۸۰۰۰
آلبالو
۳۳۰۰
۴۳۰۰
گلابي 
۶۵۰۰
۷۵۰۰
گيلاس 
۴۰۰۰
۴۵۰۰
هلو كاردي 
۵۰۰۰
۵۸۰۰
هلو هسته جدا و انجيري 
۵۰۰۰
۵۵۰۰
هلو آلبرتا
تلويزيون 
قيمت 
محصول 
..........................
پارس 
۱۱۵ هزار تومان 
۱۴ اينچ (۱۴ان - ۱۲اس)
۱۵۸ هزار تومان 
۲۱ اينچ (۲۱ كيو - ۳۱بي )
۱۹۳ هزار تومان 
۲۱ اينچ (۲۱ اف-۱۳اس)
۳۲۰ هزار تومان 
۲۹ اينچ (۲۹ كيو - ۲۱ اس)
۶۲۰ هزار تومان 
۲۹ اينچ (۲۹ اف - ۱۴ اس)
..........................
سامسونگ 
۱۳۵ هزار تومان 
۱۴ اينچ (۳۰اس - ۳۳۶۶ تي)
۲۲۰ هزار تومان 
۲۱ اينچ (۳۰ اس - ۵۳۷۵ تي اس)
..........................
اوسان 
۱۹۵ هزار تومان 
۲۱ اينچ 
۴۵۰ هزار تومان 
۲۹ اينچ 
..........................
پاناسونيك 
۱۳۴ هزار تومان 
۱۴ اينچ (۱۴ زد ام آر بي )
۶۰۰ هزار تومان 
۲۹ اينچ (۲۹ آ ۶ پي اي)
جاروبرقي 
قيمت 
محصول 
........................
مولينكس 
۱۲۰ هزار تومان 
۱۷۰۰ وات مدل سي اي اچ ۱۵۲
۲۹ هزار تومان 
جارو شارژي مدل بي  اف ۶
.........................
سامسونگ 
۶۰ هزار تومان 
۱۴۰۰ وات مدل وي ۶۶۱۵ تي 
۸۰ هزار تومان 
۱۵۰۰ وات مدل وي سي ۹۵۱۵ تي 
.........................
پارس خزر
۲۰ هزار تومان 
شارژي سايا مدل ۳۱۱
۶۶ هزار تومان 
مدل ۵۲۵ بوش 
.........................
الكترا
۷۶ هزار تومان 
مدل اي- وي ۱۵۰۰ - ام 
۱۸۰ هزار تومان 
مدل اي - وي - ۱۲۶۰ - دبليو - اس 
..........................
دلونگي 
۶۳ هزار تومان 
۱۳۰۰ وات مدل۵۳ XTRC ۱
۱۲۰ هزار تومان 
۱۵۰۰ وات مدالXTCN1503E


گوشي موبايل 

قيمت 
محصول 
.........................
سامسونگ 
۱۱۸ هزار تومان 
مدل ايكس ۱۰۰
۲۳۱ هزار تومان 
مدل وي ۲۰۰
۳۶۸ هزار تومان 
مدل دي ۴۱۰
..............................
ال جي 
۸۸ هزار تومان 
مدل ۳۰۰۰
۱۳۰ هزار تومان 
مدل ۵۱۰
۳۵۰ هزار تومان 
مدل ۸۰۰۰
.......................
صا ايران 
۴۸هزار تومان 
مدل۹۳۰-RC
۱۴۰ هزار تومان 
مدل۵-MYX
...........................
نوكيا
۷۵ هزار تومان 
مدل ۱۱۰۰
۱۵۹ هزار تومان 
مدل ۶۱۰۰
۳۰۴ هزار تومان
مدل ۶۶۰۰

دخل امروز
ذات توسعه پايدار
سلام. قصد ما كمك به دخل و خرج شماست، نه دخل و خرج آنها كه به هر نحو مي خواهند جيب شما را خالي كنند. پس، اين يك صفحه اقتصادي متفاوت خواهد بود و شايد در ابتدا آنچه كه در اين صفحه خواهيد خواند، قدري دور از انتظارتان باشد.
رونق بازار، البته به نفع همه است اما اصلا هدف اول اين صفحه نيست. همشهري از بدو راه اندازي كوشيده است كه يك رسانه زيست محيطي باشد، رسانه اي كه مقيد به هنجارهاي توسعه پايدار است و هرگونه رشد كمي در شاخص هاي اقتصادي را لزوما متضمن رفاه اجتماعي نمي داند. در حوزه اقتصاد، شايد بتوان اصل اول توسعه پايدار را تغيير الگوي مصرف دانست. اينكه فقط كالاهايي را مصرف كنيم كه واقعا به آنها احتياج داريم، كالاهايي را كه به آنها احتياج داريم خيلي خوب و هنرمندانه مصرف كنيم و آنها را كه مصرف كرده ايم، اگر نمي توانيم راهي تازه براي بازيافت يا مصرف مجددشان پيدا كنيم، دست كم اين است كه به ماموران خدمات شهري براي دفع مناسب آنها كمك كنيم.
البته ترديدي نيست كه از اين صفحه در وهله اول انتظار مي رود پاسخگوي نيازهاي روزانه توده شهروندان به اطلاعات اقتصادي باشد. اينكه هر گروه ازكالاها نسبت به روزهاي گذشته چقدر نوسان قيمت داشته اند و همچنين اينكه كالاهاي مختلف را از كجا مي توان آسانتر انتخاب كرد و ارزان تر خريد.
با اين همه ديگر بار تاكيد مي كنيم كه برخلاف همه صفحات اقتصادي معمول روزنامه ها، شعار صفحه دخل و خرج اين است كه تا مي توانيم نخريم و تا مي توانيم مصرف نكنيم...
اين شعار شايد با ذات حوزه اقتصاد در تضاد باشد، اما قطعا با ذات توسعه پايدار و رفاه و عدالت اجتماعي التزام و همگوني دارد.

تاكسي
بحث پول و حقوق و گراني و اين حرف ها كه پيش بيايد، همه شاكي هستند و آماده براي يك سخنراني درست و حسابي. بهترين جا هم براي چنين حرف هايي داخل تاكسي ها و مسافركش هاي شخصي است. كافي است يكي شروع كند تا بقيه با شوق و اشتياق همراهي كنند. مثلا تا به راننده اعتراض كنيد كه كرايه گران شده، او شروع مي كند كه درمورد گراني بنزين و لاستيك و روغن موتور حرف مي زند. بعد يك مسافر ديگر از كمي حقوق كارمندها مي گويد و اينكه حقوق بگيرها چه گناهي كرده اند. يك نفر ديگر هم شروع مي كند به دادن تحليل هاي اجتماعي اقتصادي و سياسي و خلاصه بحث حسابي گرم مي شود و سر مسافران هم تا رسيدن به مقصد همينطور.
اين ستون را هم اول صفحه دخل و خرج باز كرده ايم براي همين حرف ها. تك تك شما مي توانيد مسافر اين ستون باشيد و از هرچه به حقوق، پول، گراني، گوشت، مرغ، ميوه و... ربط پيدا مي كند حرف بزنيد و ما هم سعي مي كنيم فقط گوش بدهيم. يعني حرف ها و درد دل هاي شما را اينجا بنويسيم. البته گهگاه خودمان هم درد دلمان عود مي كند و شروع مي كنيم به شكايت كردن از زمانه و روزگار. به هر حال فرقي نمي كند، ما هم مثل شما هستيم. از صبح تا شب بايد كار كنيم به دنبال يك لقمه نان و اين ستون منتظر حرف هاي شماست. مهمترين فايده اش هم همين درد دل كردن و حرف زدن است تا كمي از بار دلمان كم شود وگرنه انتظار معجزه نداشته باشيد كه اين ستون مشكل را حل كند. صدها از اين ستون ها بايد زد تا مشكل كوچكي حل شود. فعلا مثل هر روز صبح كه به خدا توكل مي كنيم و به دنبال روزي رهسپار مي شويم، اميدواريم روزي اين ستون هم... نمي دانيم بگوييم زياد شود يا كم شود! بهتر است بگوييم هرچه خدا بخواهد. منتظر شما هستيم.

باشگاه  ثروتمندان
پولدار شويد
شرط عضويت در اين ستون و خواندن مطالب آن اين است كه حتما «پولدار» باشيد! تا شروع نكرده ايد به نفرين كردن نويسنده اين ستون، به شما بگوييم كه منظور از «پولدار» اين است كه حتما پولي ته جيبتان باشد يا حداقل آرزوي داشتن پول را در سرتان داشته باشيد. در اين ستون مي  خواهيم هر روز نكته اي در مورد اين «چيز كثيف دوست داشتني» بنويسيم. نكته هايي در مورد چگونه پولدار شدن، چطوري خرج كردن، پس انداز كردن و...
براي امروز هم از پولدار شدن شروع مي  كنيم و اولين نكته:
تفكرتان را در مورد پول تغيير دهيد
ما معمولا حس متضادي نسبت به پول داريم، يك جور رابطه نفرت و عشق. از يك طرف از آدم هاي پولدار و ثروتمند خوشمان نمي  آيد و از طرف ديگر تمام زندگي مان صرف اين مي  شود كه پول در بياوريم و پولدار شويم.
مشكل هم به اين برمي گردد كه فكر مي  كنيم پول همان سكه يا اسكناس بيجاني است كه ته كيف ما جا خوش كرده. در حالي كه پول هم مثل ما آدم ها يك موجود زنده است. وقتي صبح ها از خواب بيدار و آماده مي  شويم براي رفتن به سر كار، سرمايه ها و دارايي هاي ما هم بيدار   شده و آماده مي  شوند براي يك كار درست و حسابي. هر ريالي كه پس انداز كنيم مثل استخدام يك كارگر است. مثل يك كارخانه هدف اوليه اين است كه با همين كارگرها براي يك مدت خاص، سخت كار كنيم و پول بيشتري به دست آوريم. پول بيشتر يعني كارگر بيشتر و بر عكس. پس از مدتي ديگر نيازي نيست از خودمان و كار خودمان زياد مايه بگذاريم. چون كارگرهاي ما (يعني همان پول ها و دارايي هاي ما) خودشان ديگر به سختي دارند كار مي  كنند و براي ما پول به ارمغان مي  آورند. از امروز سعي كنيد به پول جور ديگري نگاه كنيد. او زنده است و مي  تواند براي شما كارهاي زيادي كند.

نيازمندي ها
۵تا ۲۱
در اين ستون مي خواهيم هر روز سري بزنيم به هر چيز و جايي كه به خريد و فروش و خدمات مختلف ربطي دارد و كمي از قيمت ها و شرايط آنها سردربياوريم. خريدن ماشين از مهمترين چيزهاست، چون اگر سهمي در آلودگي هوا نداشته باشيم كه نمي شود! امروز به سراغ خريد رنوي دست دوم رفتيم آن هم رنو ۵ و رنو ۲۱.
اولين مورد يك رنو ۲۱ تهران ۴۲ است كه كولر هم دارد و صاحبش هم مي گويد تا به حال خط رويش نيفتاده. قيمتي كه او براي ماشينش تعيين كرده ۵ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان است كه به نظر مي رسد جا براي چانه زدن گذاشته. مورد دوم يك رنو ۲۱ مدل ۹۱ است و رنگ سفيد. مثل همه كساني كه مي خواهند ماشينشان را بفروشند، صاحب اين ماشين هم مي گويد ماشين سالم است. قيمت ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان، كولر هم ندارد.
ماشين بعدي يك رنو ۲۱ مدل ۹۱ گازسوز است. ۳ميليون نقد و ۵/۱ ميليون قسط ولي چه قسط هايي، ماهي ۳۰۰هزار تومان! از كولر مي پرسيم و مي گويد كولر ندارد ولي مي توانيد يك كولر RD، ۲۵۰، ۲۶۰ توماني رويش سوار كنيد، جايش هست. بعد از اين راهنمايي مفيد! از گازي بودن رنو مي پرسيم و او مي گويد گازسوز بودن باعث كاهش هزينه است. يكبار گاز بزنيد، براي سه چهار روز كافي است.
يك رنو ۲۱ مدل ۱۹۹۱ سفيد با ضبطCD دار و لاستيك كامپيوتري! همه چيز شنيده بوديم به جز اينكه لاستيك ماشين كامپيوتري باشد. البته صاحب ماشين توضيحاتي به ما درمورد كامپيوتري بودن مي دهد ولي ما كه چيزي دستگيرمان نشد. قيمت اين ماشين ۴ميليون و ۴۰۰ هزار تومان است. آخرين مورد هم يك رنو ۲۱ تهران ۴۲ سرمه اي متاليك است كه كولر هم دارد و قيمت ۴ميليون و ۵۰۰هزار تومان. همه اينها يعني براي خريد يك رنو ۲۱ دست دوم حداقل ۴ميليون تومان بايد بپردازيد.
اگر طرف هاي ۴ميليون رفتن به قيافه تان نمي خورد و رنو هم مي خواهيد يك رنو ۵دست دوم مي تواند انتخاب شما باشد. قيمت يك رنو ۶۷ نوك مدادي را صاحبش ۲ميليون و ۵۰۰هزار تومان اعلام مي كند ولي ارزانتر هم پيدا مي شود. مثلا يك رنو ۶۱ نخودي را مي توانيد با قيمت يك ميليون و ۴۵۰هزار تومان بخريد. به هر حال اگر مدل هاي بالاتر بخواهيد بايد قيمت هاي بيشتري بپردازيد. مثلا رنو ۵ مدل ۷۰ سفيدرنگ با ضبط و پخش و رينگ اسپرت و دزدگير ۲ميليون و ۸۰۰هزار تومان و حتي به يك رنو مدل ۷۲ در حد صفر هم برمي خوريد كه قيمت ۳ميليون و ۴۰۰ هزار تومان بر گردن دارد.
البته حواستان هست كه اين قيمت ها را صاحبان ماشين ها اعلام كرده اند و چانه زدن روشي است كه اينجور وقت ها خيلي مفيد است. امروزمان به ماشين گذشت. فردا سراغ چيزهاي ديگري مي رويم از خريد گوسفند زنده بگيريد تا برگزاري مراسم عروسي. با ما باشيد!

دخل و خرج
محيط زيست
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |