سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۶۹
دخل و خرج
Front Page

اين كوچولو هاي پولدار
جنس بخر و پولش  را نده!
اين كارت ها مثل يك دوست با معرفت درست و حسابي هستند كه هر وقت شما پول نياز داشته باشيد، به شما قرض مي  دهند. البته اين دوست با مرام به موقع هم پول خودش را مي  خواهد وگرنه دفعه بعدي در كار نيست 
013380.jpg
اگر چند سال پيش ازكارت اعتباري حرف مي  زديم، شايد كمتر كسي پيدا مي  شد كه بداند اصلا اين كارت چه چيزي هست و به چه دردي مي  خورد. ولي اين روزها كم كم سروكله كارت هاي اعتباري در جيب و كيف مردم پيدا شد. البته در كشورهاي ديگر سال هاست كه كارت اعتباري جاي خود را باز كرده و مردم حتي براي خريد روزانه خودشان هم از همين كارت ها استفاده مي  كنند. اگر هنوز نمي  دانيد كارت اعتباري چه چيزي هست و به چه دردي مي  خورد و در ايران چه كارت هاي اعتباري وجود دارد، ادامه اين مطلب را بخوانيد:
اول تكليف يك چيز را مشخص كنيم. كارت اعتباري را با اين كارت  بانك هايي كه در دستتان هست اشتباه نگيريد. به اين كارت ها، اصطلاح Debit card مي گويند و كارت هايي هستند كه با حساب هاي بانكي شما ارتباط دارند و در هر لحظه از شبانه روز از طريق دستگاه هاي خودپرداز مي توانيد پول برداشت كنيد و عمليات ديگر بانكي را انجام دهيد.
پس كارت اعتباري چيست؟ از اسمش هم پيداست كه قضيه يك جورهايي به «اعتبار» ربط پيدا مي كند. يعني بانك يا موسسه مالي كه اين كارت را به شما مي دهد تا يك سقفي به شما اعتبار مي دهد. مي توانيد با استفاده از اين كارت بيشتر از موجودي پول خرج كنيد و ازمغازه هاي طرف قرارداد با شركت، خريد كنيد و بعدا با شركت تسويه حساب كنيد.
اين پرداخت هم مي تواند به صورت اقساط باشد.
الان در فروشگاه هاي زنجيره اي و پمپ بنزين ها و بعضي فروشگاه هاي خاص با دستگاه هاي مخصوص اين كارت ها را مي  توانيد ببينيد. دستگاهي كه اصطلاحا به آن P.O.S مي  گويند و شما مبلغي را كه خرج كرده ايد، با كشيدن اين كارت پرداخت مي  كنيد. با هم نگاهي مي  اندازيم به فوايد اين كارت ها.
قسطي خريدن 
اين كارت ها مثل يك دوست با معرفت درست و حسابي هستند كه هر وقت شما پول نياز داشته باشيد، به شما قرض مي دهند. البته اين دوست با مرام به موقع هم پول خودش را مي خواهد وگرنه دفعه بعدي در كار نيست. معمولا سر ماه مجبور هستيد تسويه حساب كنيد، البته به صورت اقساط هم مي  توانيد پول خرج شده را تسويه كنيد... فايده اين قضيه را خودتان بهتر از ما مي  دانيد. آدم وقتي جنسي را قسطي مي خرد حواسش را حسابي جمع مي كند تا بتواند پول قسط ها را بپردازد و در نتيجه از خرج هاي الكي جلوگيري مي شود و همين جوري براي خودتان سرمايه اي جمع مي  كنيدو اجناس مورد نيازتان را مي  خريد.
امان از اين دزدها!
يكي ديگر از فوايد اين كارت ها اين است كه لازم نيست اين همه پول را جابه جا كنيد و خطر سرقت و گم شدن را به جان بخريد. همه آن پول ها در يك كارت با ضخامت چند ميلي متر ذخيره شده و شما با خيال  راحت مي توانيد در اين شهر شلوغ رفت و آمد كنيد. يك فايده ديگر هم نشمردن پول است. حالا موقع خريد يكبار شما بايد پول هارا بشمريد، يكبار فروشنده و اگر اشتباهي هم شود كه ديگر هيچ. در حاليكه با اين كارت ها ديگر از پول شمردن خبري نيست. دستگاه ها اين كارها را به خوبي انجام مي  دهند.
صرفه جويي در وقت 
با اينكه براي خيلي از ما، زمان چيز مهمي نيست و كيلوكيلو زمان هدر مي  دهيم ولي يكي ديگر از فوايد اين كارت ها، صرفه جويي در زمان است. شما يك دفعه درخيابان كالايي را مي  بينيد و مي  خواهيد آن را بخريد، ولي پول همراهتان نيست، يا بايد به بانك برويد و ساعت ها در صف  ايستادن را تحمل  كنيد يا اينكه مثلا به خانه برويد. در هر دو صورت وقت و زمان شما هدر مي  رود و اعصاب خردي و ترافيك و شلوغي هم رويش ولي با اين كارت بدون هيچ دغدغه اي جنس مورد نياز خودرا مي خريد و حتي اگر الان پول هم نداريد، غم به خود راه نمي دهيد.
كارت هاي اعتباري ايراني 
در ايران موسسات و شركت هاي مختلفي كارت  اعتباري مي دهند. قديمي ترين كارت اعتباري ايراني را بايد كارت ثمين بدانيم. براي استفاده از كارت ثمين شما مي توانيد ۲، ۵ يا ۱۰ ميليون ريال پرداخت كرده و كارت را دريافت كنيد. بعد از آن شما مي توانيد تا ۱۵۰ درصد موجودي در مراكز خريد خرج كنيد و پس از مدتي با شركت پول اضافي را تسويه كنيد.
بانك كشاورزي هم از جمله بانك هايي است كه كارت  اعتباري مي  دهد. كارت هاي اين بانك با نام مهر در سه طرح طلايي، نقره اي و سبز و به ترتيب با اعتبار ۱۰، ۵ و ۳ ميليون ريالي صادر مي  شود. دارندگان كارت اعتباري مهر مي توانند به مراكز عمده تجاري، فروشگاه هاي زنجيره اي، رستوران ها و هتل  مراجعه كنند و بدون پرداخت هيچ وجهي خريد كرده و پس از يك ماه نسبت به بازپرداخت اعتبار مصرف شده خود اقدام كنند.
موسسه بنياد هم از ديگر موسساتي است كه كارت اعتباري صادر مي  كند. ابتدا از مشتري وجهي دريافت نمي  شود ولي پس از صرف اعتبار تا بيستم ماه بعد مهلت دارند تسويه كنند. اگر هم تسويه پول عقب بيفتد، ۲ درصد كارمزد ماهيانه به مبلغ استفاده شده اضافه مي  شود. كاري كه احتمالا در بقيه بانك ها هم انجام مي  شود.
از آخرين موسساتي كه اقدام به صدور كارت اعتباري كرده اند مي  توان به بانك پارسيان اشاره كرد كه شرايط آن مثل بقيه موسسات است و اعتبار صرف شده را به صورت اقساط مي  توان بازگرداند.
كارت هاي ديگر
البته هنوز تا رواج كارت هاي اعتباري فاصله زيادي داريم. يكي از دلايل آن به كمبود دستگاه هاي كارتخوان برمي گردد. هنوز تعداد فروشگاه ها و مغازه هاي داراي اين دستگاه ها كم است، در نتيجه براي خريد حتما بايد پول همراه داشته باشيد چون ممكن است مغازه مورد نظر اين دستگاه را نداشته باشد. در صورت رفع اين مشكل، مطمئن باشيد شما يكي از طرفداران كارت هاي اعتباري خواهيد بود.
نكته بعدي كه در رواج بيشتر اين كارت ها موثر است، طرح شتاب بانك هاست. تا دو ماه ديگر قرار است همه دستگاه هاي خودپرداز بانك هاي مختلف يكي شوند و شما با داشتن كارت يك بانك از دستگاه هاي بقيه بانك ها هم مي  توانيد پول برداشت كنيد. كاري كه الان در پنج بانك ملي، صادرات، سامان و كشاورزي در حال اجراست. يعني تا چندماه ديگر نه تنها شما مي  توانيد از دستگاه هاي خودپرداز ديگر بانك ها استفاده كنيد، بلكه از مراكز خريدي هم كه با اين بانك ها قرارداد دارند مي  توانيد با استفاده از همين  كارت ها خريد كنيد.
قدم اول 
حالا اگر هنوز از اين كارت هاي كوچك و پرارزش مي  ترسيد و ضمنا از مترو هم استفاده مي  كنيد و كارت  مترو هم نداريد، پيشنهادي داريم براي اينكه براي استفاده از اين كارت ها تمرين كنيد، بهترين كار خريد يك كارت اعتباري مترو است كه خيلي در هزينه هاي حمل و نقل شما موثر است. بسته به مقدار پولي كه مي  دهيد مي توانيد از تخفيف هاي بيشتري استفاده كنيد. از ۱۰۰۰ تا ۴۹۰۰ تومان ۲۵ درصد تخفيف، از ۵۰۰۰ تا ۹۹۰۰ تومان ۳۰ درصد تخفيف، از ۱۰۰۰۰ تا ۱۹۹۰۰ تومان ۳۵ درصد تخفيف و از ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تومان ۴۰ درصد تخفيف به شما داده مي شود. يعني اگر مثلا يك كارت ۵۰۰۰ توماني بخريد با ۳۰ درصد تخفيف، اعتبار كارت شما به ۶۵۰۰ تومان مي  رسد، يعني مفت و مجاني ۱۵۰۰ تومان سود. بد است؟
پس اگر مي خواهيد هم در هزينه هاي جيبتان صرفه جويي كنيد و هم مد ت ها در صف براي خريد يك بليت معطل نشويد، خريد كارت اعتباري مترو بهترين راه است.
راستي كارت هاي تلفن  هم نوعي كارت اعتباري هستند و خريد آنها به نفع شما. البته اگر از مراكز مجاز بخريد تا مثلا كارت ۲۰۰۰ توماني را ۱۸۰۰ تومان بخريد و ۲۰۰ تومان سود ببريد.
همه اين حرف  ها را زديم كه بگوييم بابا دنيا عوض شده، حواستان باشد. تا چند وقت ديگر شايد در جيبتان به جاي پول خرد و اسكناس، چند تا كارت اعتباري نفس بكشند. در آخر هم يك آرزو: اي كاش در آينده در داخل تاكسي ها هم يك دستگاه كارت خوان بگذارند تا از شر اين كمي پول خرد راحت شويم و جر و بحث راننده  ها و مسافرها هم سر قيمت به پايان برسد.

تاكسي
كرايه
بحث در تاكسي شروع مي  شود. پيكان خط نارنجي خيابان هاي مركزي پايتخت را از زير چرخ هايش در مي  كند. راننده با چهره اي خسته و عبوس مدام كلاج و ترمز مي  گيرد. يكي از مسافران سر صحبت را باز مي  كند: «آقا اين روزها معلوم نيست، نرخ كرايه تاكسي چقدر است؟ انگار سليقه اي شده و هر كس هر چقدر دلش بخواهد از مسافر پول مي      گيرد.» به اين ترتيب بود كه موضوع كرايه ماشين مطرح شد.
مردم تهران از صبح زود تا آخر شب، سر چهارراه ها ايستاده  اند. تاكسي يا پيكان شخصي مي  ايستد. مردم دستگيره را مانند كالايي ارزشمند دو دستي مي  چسبند تا به محض توقف، سوار خودرو شوند. راننده ماشينش را كنار مي  كشد. چيزي مي  گويد كه مسافران با غرولند، او و تاكسي اش را ترك مي  كنند و با نگاه پي خودرو ديگري مي گردند. زير لب چيزهايي مي  گويند كه راننده مي  شنود ولي عكس العملي نشان نمي  دهد؛ «انگار ارث باباشو طلبكاره. بابا گفتن هر كي هركيه، ولي نه اينطوري». خلاصه كه راننده تاكسي نمي   تواند رضايت مسافران معترض به نرخ كرايه راجلب كند.
بعد از رشد نرخ بنزين در آغاز سال، هنوز خودروهاي مسافربر قيمت معيني براي مسافران تعيين نكرده اند. ورودي تاكسي از ۵۰۰ ريال دو برابر افزايش پيدا كرد. متعاقب آن هر كورس كه اضافه شود، نرخ بالاتر مي  رود. عمده اختلاف قيمت ها كه بعضا باعث درگيري لفظي بين رانندگان و مسافران مي  شود، چيزي بين ۵۰۰ تا يكهزار ريال است. پس از اتمام كشمكش متوجه مي  شويم، وقتي كه از دست داده ايم بيشتر از اين مبلغ مي  ارزيد. مشكلات ضعف اعصاب و ناراحتي كه باعث كاهش كارآيي مي  شود را نيز در نظر نمي  گيريم.
آنچه مهم است، يكسان سازي و تعيين كرايه ها توسط تاكسيراني است.

نيازمندي ها
تلفن همراه قسطي
اگر قصد خريد يك خط تلفن همراه داريد، دانستن اطلاعات زير پر بدك نيست. به نيازمندي هاي روزنامه صبح مراجعه مي  كنيد و باخودكار بعضي را نشان مي  گذاريد.
در هفته جاري قيمت تلفن همراه افزايش پيدا كرد. چيزي حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان. با اين حال قيمتي كه دفاتر فروش اعلام مي  كنند، متفاوت است. معيار آنان بر احتساب درصدي كه به مبلغ دريافتي مي  افزايد، بنا مي  شود. خط كار كرده ۹۸۰ هزار تومان از شما خريداري و با ۲۰ هزار تومان سود فروخته مي  شود. البته نوسان تلفن همراه بين توزيع كنندگان. حدود ۴۰-۳۰ هزار تومان بيشتر نمي  شود.
قبل از هر چيز بايد حداقل ۱۰۰ هزار تومان پول نقد در جيب شما موجود باشد. سپس چندبرگ سفته از بانك تهيه كنيد. اگر شما از نعمت دسته چك برخورداريد، نيازي به سفته نيست. البته مقدار پيش پرداخت و مدت زمان پرداخت شما روي قيمت تاثير فاحشي دارد.
بين موبايل فروشان مرسوم است، خطوط همراه را در فواصل زماني ۶ الي ۱۸ ماه به نام خريدار سند بزنند. هر چه ماه هاي پرداخت طولاني تر باشد، قيمت بالاتر مي  رود. نوع چك واعتبار آن نيز در هزينه هاي شما تاثيرگذار است.
اگر قصد پرداخت سفته را داشته باشيد بايد بين ۳ تا ۵/۳ درصد سود به فروشنده تقديم كنيد. باچك بازار و آزاد، سود تقديمي شما تا ۲ درصد كاهش مي  يابد. مي  توانيد با چك كارمندي خيال فروشنده را آسوده كنيد ودر نهايت ۲ درصد سود پرداخت كنيد. رسم ديگر دفاتر واگذاري تلفن همراه بر اين است كه حداقل ۲۰۰ هزار تومان به عنوان پيش قسط از شما دريافت كنند. براي نمونه يك خط تلفن همراه اقساط در طول ۱۲ ماه با احتساب پيش پرداخت ۲۰۰ هزار تومان، حدود يك ميليون و ۱۰۰ هزار تومان برايتان آب مي  خورد.
ولي بهتر است يك ماه ديگر صبر كنيد.با واگذاري تلفن هاي ثبت نامي، قيمت تلفن همراه شكسته مي  شود. اگر هم براي خريد عجله داريد، تلفن نو مبارك!

باشگاه ثروتمندان
حواستان به پول هاي خرد باشد
تك تك سكه ها ارزش خود را دارند حتي اگر فقط پنج توماني باشند. اگر مي  خواهيد انسان ثروتمندي باشيد پول هاي خرد را به چشم ارتشي ببينيد كه به تك تك اعضاي آن احتياج داريد. در ارتش ها سربازهاي عادي وظايفي را بر عهده دارند كه پيشرفته ترين جنگ افزارها هم از انجام آنها ناتوانند. پول هاي خرد و ظاهرا بي  ارزش هم همانند سربازان عادي هستند و همواره از سرمايه شما حمايت مي  كنند.
شايد تا به حال برايتان اتفاق افتاده باشد كه تمام سكه هايي را كه درون جيب لباس هايتان و اين طرف و آن طرف خانه رها كرده ايد را گرد  آوريد و آنها را بشماريد و دريابيد كه مثلا ۲ هزار تومان در خانه داشته ايد بدون آنكه از وجود آن آگاه باشيد.
به عنوان دومين قدم سكه ها و پول هاي خرد خود را به همراه داشته باشيد. بسياري افراد هستند كه هنگام خريد جنسي مثلا ۱۷۰ توماني ۲۰۰ تومان پرداخت مي  كنند و باقي آن را طلب نمي  كنند و اين را نشانه سخاوت مي  دانند اما اگر هر روز همين سخاوت را از خود نشان دهيد در پايان سال حدود ۱۱ هزار تومان از دست داده ايد، حال آنكه اگر پول هاي خرد خود را به همراه داشته باشيد و مبلغ كالاها يا كرايه تاكسي ها و... را به اندازه نرخ اعلام شده پرداخت كنيد با پولي كه پس انداز مي  كنيد مي  توانيد وسيله اي براي منزل يا پيراهني براي خود خريداري كنيد. سخاوت، بجا خرج كردن است و نه بيجا خرج كردن. سكه هاي معمولي هم مانند سكه هاي طلا قيمت خريد و فروش دارند منتهي قيمت فروش آنها از قيمت خريد آنها بالاتر است. چطور؟مثلا قيمت  خريد سكه اي ۱۰ توماني همان ۱۰ تومان است اما قيمت فروش آن ۱۲ تومان است!! شما مي توانيد پس از جمع كردن سكه هاي خود آنها را در بسته هاي ۱۰۰۰توماني جداكنيد و به دكه هاي فروش روزنامه يا رانندگان تاكسي بدهيد، در اين صورت به جاي ۱۰۰۰ تومان، ۱۲۰۰ تومان دريافت خواهيد كرد يعني سودي معادل ۲۰درصد. پس از همين لحظه قدر پول هاي خرد و ناچيز را بدانيد. به قول معروف فلفل نبين چه ريزه بشكن ببين چه تيزه!!

آشپزي ارزان
قهوه اي، قرمز و سبز، يك كوكوي سه رنگه!
013377.jpg
اشتباه نكنيد. اينجا صفحه آشپزي و غذا نيست اينجا همان صفحه دخل و خرج خودمان است. ولي از اين به بعد هر هفته مي  خواهيم غذاهاي نسبتا ارزان و مقوي و متنوعي را كه خانم هاي خانه دار (يا آقاهاي خانه دار!) مي  توانند بپزند، در اين ستون معرفي كنيم. اين بار سراغ يك كوكوي سه رنگه رفته ايم و طبق معمول همه دستورات آشپزي. ابتدا مواد لازم براي ۴ نفر:
بادمجان قلمي و متوسط...................... ۳ عدد
لوبياسبز........................................ ۳۰۰ گرم 
گوجه فرنگي............................. ۳ عدد بزرگ 
تخم مرغ........................................ ۶ عدد
آرد ................................ ۳ قاشق غذاخوري 
نمك، فلفل، زردچوبه و روغن................ به ميزان كافي 
ابتدا بادمجان ها را پوست كنده و با آب بپزيد. سپس در آبكش بريزيد تا آبش كاملا گرفته شود. حالا بايد با پشت قاشق خوب بادمجان ها را له كنيد. ۲ عدد تخم مرغ را هم بزنيد و با بادمجان ها و يك قاشق آرد و نمك و فلفل و زردچوبه خوب مخلوط كنيد. ۳۰۰ گرم لوبيا را هم پاك كنيد و خيلي ريز خرد و با كمي آب بپزيد و در آبكش بريزيد تا آبش برود. حالا نوبت دو تا تخم مرغ بعدي است كه آنها را هم بزنيد و با لوبيا و نمك و فلفل و زردچوبه مخلوط كنيد و يك قاشق هم آرد اضافه كنيد و هم بزنيد. تا الان دو تا مخلوط تخم مرغ يكي با بادمجان و ديگري بي  بادمجان- با لوبيا- در اختيار شماست. گوجه فرنگي هاي سرخ  نازنين در خدمت شما هستند تا پوست آنها را بگيريد و خرد كنيد و با دو تا تخم مرغ باقيمانده و نمك و فلفل و زردچوبه و يك قاشق آرد ديگر مخلوط كنيد و هم بزنيد تا بشود مخلوط سوم شما.
توي ماهي تابه روغن بريزيد و بگذاريد داغ شود. حالا مخلوط اول را كه مخلوط بادمجان بود در ماهي تابه بريزيد و شعله را كم كنيد تا براي خودش بپزد. بعد از نيم ساعت به سراغ  ماهي تابه برويد و ببينيد زير كوكو سرخ شده يا نه؟ اگر سرخ نشده بود كه باز هم منتظر بمانيد وگرنه مخلوط دوم يعني مخلوط لوبيا را روي آن بريزيد.
يك ربع ساعت منتظر بمانيد و بعد مخلوط سوم يعني مخلوط گوجه فرنگي را هم روي آنها بريزيد و منتظر سرخ شدن بمانيد تا كوكوي سه رنگ شما آماده خوردن شود. حالا تا كوكو در حال سرخ شدن هست و حواستان هم بايد باشد كه به موقع آن را برگردانيد تا طرف ديگرش هم سرخ شود، ببينيم اين غذا چند در مي  آيد.
يعني با صرف اين هزينه نه چندان زياد يك شام مقوي و خوب نوش جان خواهيد كرد. گواراي وجود.
هزينه تقريبي براي ۴ نفر
سه عدد بادمجان ...................................... ۱۲۵تومان 
۳۰۰ گرم لوبيا.......................................... ۱۰۰ تومان 
۳ عدد گوجه فرنگي................................. ۱۰۰ تومان 
۶ عدد تخم مرغ...................................... ۳۰۰ تومان 
دو عدد نان سنگك داغ! .............................. ۱۵۰ تومان 
جمع ۷۷۵ تومان 
انرژي 
هر عدد تخم مرغ ...................................... ۷۰ كالري 
۱۰۰ گرم بادمجان ...................................... . ۱۷ كالري 
۱۰۰ گرم لوبياسبز ....................................... ۳۵ كالري 
۱۰۰ گرم روغن ....................................... ۹۰۰ كالري 
۱۰۰ گرم گوجه فرنگي.................... .............. ۱۵ كالري 
۱۰۰ گرم آرد ...........................................۳۶۰ كالري

فروشگاه
قيمت خودروهاي صفر كيلومتر در بازارهاي تهران
اتحاديه صنف دارندگان نمايشگا ه ها و فروشندگان اتومبيل تهران قيمت انواع خودروهاي صفر كيلومتررااعلام كرد:
قيمت فروش در بازار/ ميليون ريال 
رنگ 
نام و مشخصات خودرو
۷۱ تا ۷۲
سفيد با كولر و هيدروليك 
سواري ۱۶۰۰ آر دي 
۵/۷۲ تا ۵/۷۳
يشمي با كولر و هيدروليك 
سواري ۱۶۰۰ آر دي 
۷۱ تا ۷۲
عدسي با كولر و هيدروليك 
سواري ۱۶۰۰ آر دي 
۱۱۷ تا ۱۱۸
مشكي متاليك 
سواري پژو ۱۸۰۰ جي ال ايكس 
۵/۱۱۷
بژ طلايي 
سواري پژو ۱۸۰۰ جي ال ايكس 
۱۱۶ تا ۱۱۷
نوك مدادي 
سواري پژو ۱۸۰۰ جي ال ايكس 
۱۵۳ تا ۱۵۴
نقره اي متاليك 
سواري پژوپارس پرشيا
۱۵۳ تا ۱۵۴
مشكي متاليك 
سواري پژوپارس پرشيا
۱۷۵ تا ۱۷۷
۱۶ سوپاپ جديد
سواري پژوپارس پرشيا
۵/۱۰۳ تا ۱۰۴
نقره اي/ مشكي 
سواري پژو ۲۰۶
۱۲۸ تا ۱۲۹
تيپ ۵ بهترين رنگ 
سواري پژو ۲۰۶
۵/۱۰۳ تا ۵/۱۰۴
قرمز/ آبي متاليك 
سواري پژو ۲۰۶
۱۱۴ تا ۱۱۵
توكرم مشكي/ نقره اي چوبكاري شده 
سمند خودرو ملي 
۱۱۴ تا ۱۱۵
توكرم چوبكاري بژ جديد
سمند خودرو ملي 
۵/۵۵ تا ۵۶
سفيد سقف پژويي 
پيكان انژكتوري 
۵۲ تا ۵۳
سفيد
وانت پيكان 
۴۸ تا ۵/۴۹
بهترين رنگ
سواري سپند پي كي 
۳۱۰ تا ۳۱۲
چهارسيلندر بهترين رنگ 
رونيز
۳۹۲
بهترين رنگ اتوماتيك در كارخانه 
ماكسيما

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   زيبـاشـهر  |
|  سفر و طبيعت  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |