سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۶۹
تهرانشهر
Front Page

وقتي همه ذخاير انرژي به پايان مي رسد
خورشيد هنوز در آسمان است
درروزهاي آفتابي آنها علاوه بر اينكه برق و انرژي مورد نياز خود را تامين مي كنند ، مازاد آن را با بهاي هر كيلووات ۷سنت به كمپاني برق منطقه مي فروشند
013383.jpg
رضا محدث 
۱۹هزار دلار براي انرژي خورشيدي. اين مبلغي است كه خانواده اي در سال قبل در ويتون، شهري در ايالت كانزاس آمريكا، پرداخت كرده اند.
جورج بوچانان و همسرش اين كار را نه براي سود اقتصادي، بلكه به خاطر انرژي خورشيدي انجام داده اند. صدها نفر با اين فكر كه خورشيد هميشه وجود دارد دست به اين كار زده اند تا ديگر به هنگام اتفاقاتي از قبيل قطع چند ساعته برق همانند سال گذشته دچار مشكل نشوند.
بوچانان۸۲ ساله و بازنشسته است. او اين كار را درست ترين و موثرترين كار در وضعيت كنوني مي داند.
«چند صفحه كوچك خورشيدي با باتري هاي انرژي براي مستقل شدن از نظر انرژي كافيست.» چند شركت نيز از اين طرح حمايت مي كنند و همچنين با اين كار تخفيف هاي مالياتي نيز شامل حال آنها مي شود. حالا با پرداخت ۱۳هزار دلار مي توان يك نيروگاه برق خانگي داشت. اين در حالي است كه اگر يك فرد اقدام به اين كار بكند در سال ۲۰۳۷ سوددهي اين سرمايه گذاري آغاز مي شود.
«الزامي وجود ندارد كه شما در يك لحظه ازتمام پنل هاي خورشيدي استفاده كنيد» به عنوان نمونه پدر بوچانان در طول ۲۴ ساعت تنها از يك سوم توان نيروگاه شخصي اش استفاده مي كند. اين اولين و البته كوچكترين گام در راه خودكفايي فردي براي هرشخصي است.
هر شب همسر بوچانان كه ۷۴ ساله است دفترچه يادداشت كوچكش را برمي دارد و راهي انبار خانه شان مي شود و به سرعت مقدار كيلووات ساعتي كه آنها در آن انرژي توليد كرده اند را ثبت مي كند.
«مثل دوران كودكي ام كه در كانزاس زندگي مي كرديم. هر روز صبح يك سبد بر مي داشتم و به انباري كوچكي كه داخلش مرغ هايمان را نگه مي داشتيم مي رفتم و تخم مرغ هايي كه آن روز توليد شده بود را مي شمردم.»
درروزهاي آفتابي آنها علاوه بر اينكه برق و انرژي مورد نياز خود را تامين مي كنند ، مازاد آن را با بهاي هر كيلووات ۷سنت به كمپاني برق منطقه مي فروشند. هنگامي كه آفتاب غروب مي كند يا اينكه طي روز خود را زير ابرها پنهان مي كند، موضوع جور ديگري است. « در اين وضعيت اصلا اين تكنيك مقرون به صرفه نيست.»
براساس اطلاعاتي كه وزارت نيرو منتشر كرده است، استفاده از انرژي خورشيدي مابين سال هاي ۱۹۹۳ تا۲۰۰۲ هفت برابر ميان مردم افزايش يافته است.
همچنين هزينه هاي داشتن چنين نيروگاه خانگي هم ۴۰ درصد در طول دهه گذشته كاهش يافته است. هنگاميكه تجهيزات شما مستهلك مي شود هزينه اي كه براي هر كيلووات ساعت برق مصرف مي شود ۲۵ سنت است و اين ۴ برابر قيمت برق شهري است ولي مدت استهلاك اين دستگاه بالاست و تقريبا بعد از ۳۰ تا۴۰ سال مستهلك مي شود.
نيروگاه شخصي جريان برق مستقيم توليد مي كند ، اما مبدلي كه در انباري شما قرار دارد اين جريان برق را به جريان متناوب تبديل مي كند تا بتوان به وسيله آن برق مورد نياز مصارف خانگي را ايجاد كرد. اين سيستم همچنين مي تواند بدون مبدل نيز به كار گرفته شود.
اما سيستم گرمايي، براي ايجاد سيستم هاي حرارتي اين نيروگاه خانگي بسيار مفيد و مقرون به صرفه است. انرژي گرمايي كه از نور خورشيد توسط پنل ها جذب مي شود توسط همين دستگاه، گرماي لازم براي آب وهمينطور شوفاژ ها را ايجاد مي كند كه هزينه اي نصف هزينه عادي را در بر دارد.
هزينه تاسيس اين نيروگاه خانگي به ازاي هر وات ظرفيت توليد برق معادل ۱۰ دلا ر است و اين در حالي است كه يك يخچال درحالت عادي ۳۰۰ وات و يك سشوار ۱۵۰۰ وات برق مصرف مي كند.
بوچانان مي گويد:« در روزهاي آفتابي و گرم اين سيستم مي تواند ۱۷ كيلووات انرژي توليد كند در صورتي كه در روزهاي ابري و باراني شايد به يك كيلووات هم نرسد.»
مهمترين نكته اي كه اين خانواده و ساير خانواده هايي كه از اين سيستم استفاده مي كنند جنبه مادي نيست. آنها يك احساس روحي مناسب دارند كه انرژي، آب و برق توليد شده در منزل آنها توسط خورشيدي است كه هر روز در آسمان مي درخشد.
«خورشيد براي ما انرژي توليد مي كند واين تنها چيزي است كه ما را خوشحال مي كند.»
نيويورك تايمز

نمايشگاه
معنويت
واحد هنري فرهنگسراي قرآن به برپايي نمايشگاه عكسي با عنوان «نماز، معنويت، ورزش» اقدام كرده است.
در اين نمايشگاه بيش از ۱۵۰ قطعه عكس ۰۵۳۰ x كار هنرمندانه   عكاساني چون، سيد جواد سيدي، كامران صدوقيان زاده، قاسم محمدي، محمدعلي شيخ زاده و ... در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
نمايشگاه نماز، معنويت، ورزش با به تصوير كشيدن لحظات خالصانه و خاشعانه  ورزشكاران پهلوان اين ديار كه با توسل به خداوند و معصومين عليهم السلام غرق در لذت ستايش حق، پا بر سكوي قهرماني نهاده اند، دقايقي سرشار از صفا و صميميت را براي بيندگان اين لحظات تاريخي و به يادماندني رقم مي زند.
اين نمايشگاه تا ۴ شهريوردر نگارخانه  هدي و نگارخانه  شماره ۲ فرهنگسراي قرآن به نشاني: خيابان قزوين، نرسيده به ميدان شمشيري، نبش خيابان شهيد كاظمي، از ساعت ۹تا ۱۷ خاطراتي فراموش نشدني را براي علاقه مندان تداعي مي كند.
خبر ديگر از نمايشگاه 
فرهنگسراي ملل (اميركبير) به برگزاري نمايشگاه نقاشي رنگ روغن با عنوان سبزينه از آثار خانم مهروز اقدام كرده است.
اين نمايشگاه از ديروز آغاز به كار كرد و تا ۴ شهريور ماه در محل نگارخانه هاي فرهنگسرا برپاست.
تعداد آثار به نمايش در آمده ۴۰ قطعه با سبك امپرسيونيسم و موضوع آزاداست.
علاقه مندان مي توانند براي بازديد از اين آثار هنري هر روز به جز روزهاي تعطيل از ساعت ۹ - ۱۳ و ۱۵ - ۲۰ به نشاني خيابان قيطريه پارك قيطريه مراجعه كنند.

نت
دردسر انتخاب اسم
به رغم اينكه تشكيل كانون منتقدان و نويسندگان خانه  موسيقي در زمان هيات مديره قبلي، مصوب شده  اما هنوز از نحوه تدوين اساسنامه و شكل گيري مراحل اجرايي آن خبري نيست.
در نشست مجمع عمومي كانون پژوهشگران پيشنهاد تاسيس كانون خبرنگاران و منتقدان خانه موسيقي مطرح شد اما داريوش پيرنياكان كه در آن زمان دبير و سخنگوي خانه بود نسبت به اين امر به شدت واكنش نشان داد و گفت كه جاي خبرنگار و پژوهشگر عوض شده است از همين روي چندي بعد، پيرنياكان در نشست هيات مديره پيشنهاد تاسيس كانون منتقدان و نويسندگان را مطرح كرد كه مصوب شد اما هنوز از اساسنامه آن خبري نيست.
ابوالحسن مختاباد يكي از مدافعان تشكيل كانون خبرنگاران با بيان اينكه اساسنامه اين كانون بايد از سوي كانون پژوهشگران تهيه شود گفت: ما كماكان اعتقاد داريم كه اسم اين تشكل بايد كانون خبرنگاران و منتقدان موسيقي باشد.
در مقابل دكتر سرير، سخنگوي خانه موسيقي هم بر اين باور است كه در اساسنامه خانه موسيقي پيش بيني تشكيل كانون خبرنگاران و منتقدان موسيقي نشده است.
او در عين حال گفت: به طور حتم در بررسي مجدد اساسنامه خانه موسيقي كه هياتي مامور به بازبيني آن شده، بحث تشكيل اين كانون را هم مدنظر قرار خواهيم داد.
سرير ادامه داد: همان زمان هم قرار بود كه كانون خبرنگاران تشكيل شود كه با مساله پژوهش و پژوهشگران قاطي شد، اما اين مساله تا حصول به نتيجه پيگيري خواهد شد.

بيت
يك قصه بيش نيست غم عشق وين عجب 
از هر زبان كه مي شنوم نامكرر است
يادتان مي آيد كه گفته بوديم اين نيروي الهي و خدادادي عشق حالا حالاها رهايمان نمي كند. راستي از آغاز اين نوشته ها چقدر «عاشق زيستن» را تمرين كرده ايد؟ و چقدر آن رادر لايه لايه زندگي خود به كار برده ايد؟ طبيعي است كه زمان زيادي لازم است تا هم تعقل و هم تغزل آدمي عاشقانه به هستي، كار، ارتباط و خلاصه به همه امور زندگي نگاه كند.
دوباره بيتي از حافظ قله نشين را گزيده ايم چرا كه به حق راجع به تكرار عشق كه هر آينه قند مكرر و هر ناگهان تازگي است، كمتر به  نظير آن در ادبيات منظوم برمي خوريم.
انگار در ساده ترين حالت هم كه نگاه كنيم و حتي نخواهيم به سراغ عمق مفاهيم فلسفي و عرفاني برويم، همين گونه است. ازل تا ابد در سيطره عشق است. از آفرينش كيهان تا آفرينش انسان و حتي رستاخيز موعود از سر مهر خواهد بود.
عشق جاودانه مي كند و خود ابديت مي آفريند. انگيزه بقا مي دهد و تلاش مي طلبد و سازندگي به ارمغان مي آورد. روشن ترين خورشيدها را فراروي انسان مي گذارد و معنايي پويا و پايا به كليت هاي پيرامون زندگي مي بخشد. آنگاه با چنين پرورشي، به هسته زندگي و باطن آدمي آمده و تاثيري پايدار در همه جزء ها برجا مي گذارد.
باز هم «عاشق زيستن» را تمرين كنيم - البته في نفسه عاشق بودن را - لحظه لحظه خويش را مملو از احساسي كنيم كه خود از دانايي و آگاهي مملو است. كاربردي شدن اين رفتار كه البته نخست در گفتار و پندار شكل مي گيرد، نياز به ممارستي جدي دارد. بايد علاقه هاي ما اولويت هاي كاري و ارتباطي ما باشد تا بتوانيم از تمامي نيروهاي خود براي پيشرفت بهره ببريم. راستي اگر مثلا در شغل خود بي علاقه باشيم يا در همه امور زندگي، چگونه مي شود توقع پيشرفت و رسيدن به مراتب بالا را داشت؟ پس «عاشق زيستن» شرط اول تعالي و پيشرفت است.

هوا
كليشه تحميلي
ما از كليشه بيزاريم. اين نكته را اول تابستان هم نوشتيم اما چاره چيست، گاهي آدم مجبور به پذيرش جبر زمان است. زمان هم كه زمان داغي هواست. پس ما دست ها را به نشانه تسليم بالا مي بريم تا فرارسيدن پاييز تن به كليشه تحميل شده تابستان مي دهيم.راستش ما كه ديگر عادت كرده ايم. منظورمان عادت به زندگي در اين روزهاي داغ و تكراري است. حالا تنها كاري كه مي توانيم برايتان انجام بدهيم اين است كه آرزو كنيم پوست شما هم هرچه زودتر با گرماي تابستان كنار بيايد. از اين درد  دل هاي خودماني كه اگر دقيق بخوانيد متوجه مي شويد هيچ ربطي به هوا ندارند كه بگذريم، به دماي امروز و امشب هواي تهران مي رسيم.
خورشيد بار ديگر به دوران فرورفتن در چله نشيني نزديك مي شود. امروز دماي هواي تهران به ۳۸ درجه سانتيگراد مي رسد. ما كه در اين تابستان دماي ۴۰ درجه را هم تحمل كرده ايم، با ۲ درجه پايين ترش هم كنار مي آييم تا به شب برسيم. امشب دماي تهران به ۲۵ درجه سانتيگراد مي رسد كه تحملش تنها با وجود كولر ممكن است. اميدواريم حداقل كولر خانه شما اين موقعيت حساس را درك كند و نصف شب از كار نيفتد.

جعبه
با المپيك
اين روزها بازار مسابقات المپيك داغ داغ است. ويژه برنامه هاي آن نيز به همين صورت. ويژه برنامه  با المپيك هر روز ساعت ۳۰:۱۵ آغاز مي  شود و اختصاص دارد به مرور مسابقات انجام شده تا آن ساعت. اما اگر طي روز مسابقه اي انجام شود كه بروبچه هاي خوب ايراني به مصاف حريفان بروند اين مسابقه به طور زنده هر ساعت از روز كه باشد پخش مي شود.
امروز را فقط به المپيك پرداختيم اما بايد بگوييم كه مي  توانيد سريال مامورين پرونده هاي راكد را ساعت ۵۰:۲۰ ببينيد. فيلم سينمايي شبكه دوم را كه تكراري نيست ساعت ۲۱ تماشا كنيد. براي تماشاي برنامه بانمك مهتاب هم كه ديگر نيازي به توصيه نيست. اگر اين برنامه رادنبال كنيد مي  دانيد كه زمان پخشش ساعت ۲۰:۲۲ از شبكه ۳ است. يك برنامه المپيكي ديگر هم شبكه ۳پخش مي  كند البته همان با المپيك است ولي ساعتش حول و حوش ساعت ۲۴ شب است. گزارش هاي خياباني و جاوداني را از آتن تماشا كنيد و منتظر خبرهاي خوش از اردوي تيم ملي باشيد.

فدهنگ
نامه اي براي مادر
هر كدام از ما با يك روش خاص با ديگران ارتباط برقرار مي  كنيم ولي يكي از اين روش ها كه اين روزها خيلي كم از آن استفاده مي  شود نگارش و نامه نويسي است. البته نبايد يادمان برود كه خيلي از اوقات ما نمي  توانيم حرف هايمان را مستقيم و رودرو بگوييم، در اين موقع بهترين روش همين نوشتن نامه است. از همين امروز مي  توانيد تصميم بگيريد كه اين كار را انجام بدهيد و پيشنهاد مي  كنيم به عنوان يك تجربه به يادماندني براي مادرتان نامه بنويسيد و تمام چيزهايي را كه هميشه دوست داشته ايد به او بگوييد ولي به هر دليلي نتوانستيد، برايش بنويسيد. با نوشتن اين نامه مي  توانيد در مسابقه نامه نويسي هم كه كتابخانه  دكتر شهيدي برگزار كرده شركت كنيد. براي شركت در اين مسابقه فقط تا آخر مرداد ماه فرصت داريد تا نامه هايتان را به نشاني نارمك- خيابان شهيد ثاني (۴۶ متري غربي)- پشت درمانگاه نارمك- ميدان ۵۸ بفرستيد. همچنين اگر به بحث درباره وقايع مهم تاريخ و مسايل سياسي علاقه  داريد مي  توانيد در نشست تخصصي كه فرهنگسراي انقلاب به مناسبت سالروز كودتاي ۲۸ مرداد و براي بررسي مجدد آن با عنوان «نقش مطبوعات در بسترسازي كودتاي ۲۸ مرداد» برگزار كرده است، شركت كنيد. اين برنامه امروز از ساعت ۱۶ الي ۲۰ در موزه امام علي (خيابان وليعصر- بالاتر از ميرداماد- بلوار اسفنديار- پلاك ۲۵) برگزار مي  شود.

امروز
در «امروز» زندگي كنيد
013386.jpg
پشت يك ميز چوبي مي نشيني و در فكر مي روي. خبري از آگهي نيست و حضور ستون امروز در صفحه واجب است. به اطرافت نگاه مي كني تا سوژه اي براي نوشتن پيداكني. اينجا يك روزنامه با كلي آگهي و مطالب ريز و درشت روي ميز افتاده اما چيز تازه اي براي پيشنهاد ندارد. بنابراين ناچاريد كه ذهن خيال پرداز را به پرواز دربياوريد. در هواي گرم، ذهن هم هوس پرواز به سمت خنكي مي كند؛ آب خنك استخر، نوشيدن يك ليوان آب طالبي، حمل يك بطري آب يخ، يك بستني يخي يا شايد هم نوشتن از سرماي زمستان!
فايده اي ندارد، اين پيشنهادها يا قبلا ارايه شده اند يا فعلا قابل ارايه نيستند. پس از چه بنويسيم كه براي همه قابل استفاده باشد و البته سوژه اش تكراري هم نباشد؟ يك نگاه به بالاي صفحه و حل اين مشكل بزرگ؛ امروز از امروز مي نويسيم!
صادقانه بگوييم، ايده پيشنهاد امروز ستون امروز، از عنوان ستون به دست آمد اما قبول كنيد كه سوژه خوبي است. از اين گذشته، نكته ديگري هم در اين كشف ما نهفته است كه بيانش را مي گذاريم براي آخر مطلب.بگذريم، امروز هدف ما فراموش كردن ديروز و فردا است. ماجرا به ظاهر ساده است اما خوب كه فكر كنيد، مي بينيد ما سال هاست قادر به حل همين مشكل كوچك نيستيم. ذهن ما يا متمايل به نوستالوژي است و هميشه در غم شادي هاي از دست رفته سير مي كند، يا رومانتيك است و بيهوده در روياي شيرين آينده اي باشكوه فرورفته. مساله اين است كه ما كمتر به فكر يافتن راه حل سوم مي افتيم. اين راه حل به ظاهر ساده، زندگي در امروز است. براي يكبار هم كه شده اين راه حل تازه را به ذهنتان تزريق كنيد؛ هرچه در ديروز گذشته و هرچه كه به فردا مربوط مي شود را فراموش كنيد و با آنچه كه امروز هستيد و داريد زندگي كنيد. شايد اين تفكر مشكلات فردايمان را هم حل كند.
توضيح: نكته اي كه ما مي خواستيم درمورد كشفمان بيان كنيم اين بود كه خيلي وقت ها امكان رسيدن به موفقيت كنار دست ماست، اما ما در روياهايمان دنبالش مي گرديم؛ چيزي شبيه كشف سوژه امروز ما!

صحنه
اعترافات
همه ما مسلما به دنبال تنوع و تازگي هستيم و دوست داريم آن را در تمام زندگيمان ايجاد كنيم. حالا اين تنوع اگر در چيزهاي مورد علاقه مان باشد باعث مي  شود كه هيچ وقت از آن دلزده و خسته نشويم. مثلا اگر به تئاترو نمايش علاقه داريد حتما اين خبر برايتان جذاب خواهد بود. قرار است پرفورمنس «خم مي  شوم و ماه را مي  بوسم، اعترافات» نوشته محمد چرمشير كه در قالب هنرهاي تركيبي ساخته شده، پاييز امسال در يكي از گالري هاي حرفه اي تهران اجراشود. تمام فضا سازي اين اجرا را ميترا ديوشلي- يكي از نقاشان حرفه اي ايتاليايي- انجام داده است. اين نمايش به كارگرداني آروند دشت آراي و همكاري گروه ويرگول شامل افشين هاشمي، ندا مقصودي، هدي ناصح و عباس غفاري به صورت يك تئاتر محيطي اجرا مي  شود تا با استفاده از موسيقي و هنرهاي تجسمي از رستاخيز يك كلمه به رستاخيز فضا برسد. اين نمايش در واقع روزمرگي زندگي عادي است كه با يك زبان شاعرانه و خاص بيان مي  شود و در آن چهار شخصيت به ارايه گزارشي از يك اتفاق مانند اتفاقاتي كه هر روز در صحنه حوادث روزنامه ها مي  خوانيم مي  پردازند.

پرده
بالاخره فراري آمد
مطابق معمول حتما انتظار داريد در اين ستون خبر يك فيلم سينمايي جديد را برايتان بنويسيم، اما امروز تصميم داريم براي آنهايي كه تصميم دارند به سينما بروند، برنامه سينماهاي تهران را بنويسيم تا بدانند چه فيلمي در كدام سينما به نمايش در مي آيد. فيلم «فراري» ساخته رضا جعفري بالاخره به روي پرده ها آمد، اين فيلم را در سينماهاي ايران۲، تهران۱، شيرين، مركزي۲، پيام انقلاب و فلسطين ۲ مي توانيد ببينيد. «مهمان مامان» به كارگرداني داريوش مهرجويي اين روزها بيشترين تعداد سالن هاي سينماها را به خودش اختصاص داده و در ۲۱ سينماي تهران به نمايش در مي آيد. براي ديدن اين فيلم مي توانيد به سينماهاي عصر جديد۱، فرهنگ۱، ميلاد، گلريز۱، بلوار و ۱۹ سينماي ديگر برويد. «سربازهاي جمعه» كيميايي هم در سينماهاي عصر جديد۲، فرهنگ۲، قدس و ۷ سينماي ديگر به نمايش درآمده است. اگر هم دوست داريد به ياد كودكي تان فيلم «پينوكيو» را ببينيد، مي توانيد به سينماهاي ناهيد، فلسطين۳ و گلريز ۲ برويد. همچنين اگر موفق نشده ايد تا حالا فيلم «شهر زيبا» ساخته اصغر فرهادي را ببينيد، اصلا نگران نباشيد، چون اين فيلم هنوز بر پرده سينما عصر جديد ۳ قرار دارد.

كتابخانه
خاطرات يك موسيقيدان
مثل هميشه امروز هم در اين ستون مي خواهيم يك كتاب جديد را معرفي كنيم. اما اين خبر تنها براي اهل كتاب و كتابخواني جذاب نيست، بلكه آنهايي هم كه به موسيقي، تاريخ موسيقي ايران و موسيقيدانان مطرح و معتبر كشورمان علاقه داشته باشند، احتمالا از اين خبر خوششان خواهد آمد. چون براي اين عده خواندن زندگينامه وخاطرات استادان موسيقي اهميت زيادي دارد. كتابي كه امروز قرار است راجع به آن بگوييم «خاطرات محمدميرنقيبي» است كه قرار است به زودي منتشر شود. اين كتاب را كه در حقيقت خاطرات شادروان محمد ميرنقيبي سرپرست برنامه معروف گل ها و ناظم هنرستان موسيقي است، فروغ بهمن پور پژوهشگر موسيقي نوشته است. اين كتاب در قالب مصاحبه اي در ۳۵۰ صفحه به همراه ۵۰ عكس از دوره هاي مختلف زندگي ميرنقيبي چاپ مي شود. در اين كتاب ميرنقيبي كه نوازنده ويولن و از شاگردان استاد صبا بود، به بيان خاطرات خود درباره بعضي شاگردانش مثل انوشيروان روحاني، شهداد روحاني، ارفع اطرايي و برخي استادان موسيقي مانند محمدرضا شجريان و هوشنگ ظريف پرداخته است.

پايتخت
اسلو
اگر از خريدن ماكسيما و موسو خسته  شده ايد. اگر از سفر به دبي و آنتاليا بيزار هستيد، اگر آنقدر غذاهاي گرانقيمت خورده ايد كه دل درد گرفته ايد، اگر قبض موبايل شما هفت رقمي شده است و اگر يك عالمه پول داريد كه نمي دانيد با آن چه كار كنيد، بهترين جا براي دودكردن دارايي هاي شما اسلو است. براساس گزارش مجله اكونوميست، اسلو بعد از پاريس گرانترين شهر اروپاست. البته نبايد فراموش كنيد كه اين شهر سومين شهر گران دنيا هم هست، بنابراين اسلو جان مي دهد براي ولخرجي و تفريح. همين امروز از نزديك ترين آژانس هواپيمايي بليتي براي نروژ تهيه كنيد و به هر وسيله اي كه مي توانيد خود را به اسلو برسانيد و با خيال راحت از ديدن قيمت هاي نجومي لذت ببريد.
دوشنبه 
در دوشنبه آب آشاميدني قطع است. البته منظورمان روز دوشنبه نيست، بلكه منظور پايتخت تاجيكستان است. در هفته اخير تاجيكستان با بارندگي شديدي مواجه بوده است كه خسارات زيادي به مناطق گوناگون ازجمله دوشنبه وارد كرده است. باران زياد موجب تخريب ۴۰۰ متر از جاده ارتباطي بين دوشنبه و وارزوب شد و پلي هم كه در اين مسير قرار داشت ازبين رفت. همچنين رانش زمين به شبكه آبرساني شهر صدمه زد كه درنتيجه آن، آب آشاميدني قطع شد. اميدواريم هرچه سريعتر اوضاع دوشنبه به حالت عادي برگردد و ديگر نه كسي از خشكسالي بميرد و نه زير آب خفه شود.
رم 
سال ها پيش يعني در سال ۱۹۱۶ تعداد زيادي از مردم خيرخواه جهت آغاز پروژه ساخت كليساي ارتدوكسي روس ها در رم كمك كردند. در آن زمان مبلغي بالغ بر ۲۶۵ هزار ليره جمع آوري شد و سفارت روسيه آماده شروع ساخت  و ساز شد اما قبل از اينكه اولين كلنگ اين كليسا قلب زمين را بشكافد در روسيه انقلاب شد و همه چيز به دست فراموشي سپرده شد. سال ها بعد يعني در سال ۲۰۰۱ هنگامي كه وزير امور خارجه روسيه در آن زمان يعني ايگورايوانف به رم سفر كرد، سنگ بناي اين كليسا را در زمين سفارت روسيه نهاد. از آن زمان مراسمي چون عيد كريسمس، عيد پاك و روز كاترين در اين محل جشن گرفته مي شود. اما بالاخره پس از گذشت سه سال روس ها عزم خود را جزم كردند تا ساختمان كليسا را برپا كنند. ساخت وساز اين كليسا كه كاترين مقدس نام دارد از ماه آينده شروع خواهد شد.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   زيبـاشـهر  |
|  سفر و طبيعت  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |