چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۳
گفت وگو با مدير شبكه تلويزيوني المنار در ايران
بي طرف نيستيم
سمانه بامشاد
001761.jpg

شبكه تلويزيوني المنار به خاطر انعكاس اخبار مقاومت در سرزمين هاي اشغالي فلسطين و عراق به نداي مقاومت اشتهار يافته است. كاركنان متعهد و توانمند اين شبكه نيز در عمل توانسته اند با ارايه اخبار صحيح و بهنگام مخاطبان زيادي را در منطقه خاورميانه براي اين شبكه تلويزيوني نوپا دست و پا كنند.
چندي قبل در صفحه رسانه همشهري، ترجمه اي از مقاله كارشناسان آمريكايي را در زمينه دلايل شكل گيري اين شبكه تلويزيوني به چاپ رسانديم كه از منظر مخالفان راه اندازي اين شبكه داراي نكات قابل توجهي بود. با دكتر محمد شمص، مدير شبكه تلويزيوني المنار در ايران كه فارغ التحصيل دكتراي فلسفه از دانشگاه امام صادق(ع) است گفت وگويي را در باره اهداف و سمت و سوي آن انجام داده ايم كه در پي مي آيد:
* شبكه تلويزيوني المنار در بين مردم خاورميانه از چه جايگاهي برخوردار است؟
- در حدود ۱۵ سال پيش اين شبكه تلويزيوني تأسيس شد و از ۴ سال گذشته برنامه هاي خود را به شكل ماهواره اي آغاز كرده است. اين شبكه تلويزيوني در كشورهاي سوريه و اردن از طريق ماهواره قابل دريافت است. شبكه المنار اولين پخش ماهواره اي خود را همزمان با پيروزي حزب ا... در جنوب لبنان بر ارتش رژيم صهيونيستي آغاز كرده است.
آمارهاي مخاطبان اين شبكه تلويزيوني در سطح مردم خاورميانه نشان مي دهد كه پس از الجزيره و العربيه، المنار در جايگاه سوم جذب مخاطبان تلويزيوني قرار دارد. البته براساس همان نظرسنجي كه قبل از بروز جنگ آمريكا و عراق صورت گرفت، بيشترين بيننده هاي شبكه المنار در كشورهاي سوريه و اردن قرار داشتند. همچنين با شروع انتفاضه دوم در سرزمين هاي اشغالي فلسطين، اين شبكه بينندگان زيادي را به خود جلب كرده است كه مي توان از آن به عنوان يك شيوه جنگ رواني عليه صهيونيزم ياد كرد.
* هزينه هاي پخش اين شبكه تلويزيوني را چه كسي مي پردازد؟
- اين شبكه تلويزيوني وابسته به حزب الله لبنان است، از اين رو برخي از سرمايه گذاران عرب از توليد و پخش برنامه هاي آن حمايت مي كنند ولي بخش عمده اين حمايت ها را حزب الله لبنان برعهده دارد.
* چرا به شبكه المنار، نداي مقاومت مي گويند؟
- اين شعار شبكه تلويزيوني المنار است، اين الگو باعث بيداري مسلمانان و پايداري مقاومت مردم فلسطين است. از اين رو طرح اين شعار يكي از آرمان هاي شبكه تلويزيوني المنار است اميدواريم كه در دستيابي به اين الگو موفق باشيم.
* در مقابله با اطلاع رساني مراكز خبري غربي در زمينه اخبار مقاومت چه توفيقي حاصل كرده ايد؟
- متأسفانه رسانه هاي گروهي جهان عرب بيشتر مصرف كننده اخبار مراكز خبري غربي هستند تا توليد كننده اخبار و اطلاعات، از اين رو ما با راه اندازي شبكه تلويزيوني المنار توانستيم انحصار خبري را بشكنيم به طوري كه هم اينك در خارج از مرزهاي لبنان، ۲۰ خبرنگار فعال داريم ، بنابر اين هر قدر تعداد خبرنگاران در حوزه هاي خبري بيشتر باشد انحصار خبري كمتر خواهد شد. البته در كنار انحصارشكني اخبار، دقت در ارسال و توليد خبر نيز اهميت دارد از اين رو ما در هر روستا و شهرهاي فلسطين خبرنگاراني داريم كه اطلاعات و اخبار خود را به طور مستقيم مخابره مي كنند. گفتني است كه ما در زمينه اطلاع رساني اخبار عراق و فلسطين نسبت به ساير شبكه هاي خبري و اطلاع رساني پيشرفت هايي داشته ايم كه بقيه نيز به اهميت آن اعتراف مي كنند. افزايش تعداد خبرنگاران شبكه المنار و ارتباط مؤثر با مردم فلسطين باعث شده كه دقت و سرعت انتشار اخبار در زمينه انتفاضه فلسطين افزايش يابد.
علاوه برآن ما از جنگ عراق پوشش خبري خوبي را براي مخاطبان تلويزيوني در منطقه خاورميانه ايجادكرده ايم.
* دولت لبنان چه امكاناتي را به اين شبكه اختصاص مي دهد؟
- حدود ۱۰ سال پيش در كشور لبنان ده ها شبكه خبري و تلويزيوني وجود داشت، اما هم اينك مردم لبنان ۶ تا ۷ شبكه انحصاري اطلاع رساني را به وجود آورده اند.
از آنجايي كه اين شبكه اطلاع رساني، خصوصي است از امكانات مالي و توليدي دولت لبنان برخوردار نيست ولي از پشتيباني معنوي آن بهره مي گيرد.
* سهم برنامه هاي سياسي و فرهنگي و اجتماعي در اين شبكه چگونه است؟
- اين شبكه تلويزيوني، شبكه عمومي است كه در آن برنامه هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي و ورزشي به فراخور نياز مخاطبان توليد و ارايه مي شود اما چون چهره اين شبكه تلويزيوني سياسي با پس زمينه ديني است از اين رو سهم برنامه هاي سياسي و مذهبي نسبت به ساير برنامه ها زيادتر است.
* پيام اصلي شما در منطقه خاورميانه چيست؟
001764.jpg

- پيام اصلي اين شبكه اطلاع رساني، بيداري مسلمانان و افزايش روحيه مقاومت در سرزمين هاي اشغالي فلسطين و عراق است، به عبارت ديگر با تأسي از فرهنگ اصيل اسلامي و ملي مردم مسلمان در مواجهه با استكبار جهاني مقاومت كنند. البته علاوه برآن بيداري و مقاومت مسلمانان در مقابله با دو دشمن اصلي صهيونيزم و استكبار جهاني آمريكا نيز از جمله اهداف قابل پيگيري در منطقه خاورميانه است.
* مردم فلسطين چه نگاهي به شبكه المنار دارند؟
- براي بينندگان فلسطيني، اين شبكه تلويزيوني يكي از جذاب ترين شبكه هاي اطلاع رساني است، به همين خاطر فلسطيني ها به شبكه تلويزيوني المنار توجه خاصي نشان مي دهند. اين شبكه اطلاع رساني واقعيت هاي تلخي را از مواجهه مردم بي دفاع فلسطين با اشغالگران صهيونيست به نمايش مي گذارد، از اين رو اغلب مسئولان سياسي و رسانه اي صهيونيزم براين نكته اعتراف كرده اند كه شبكه المنار توانسته است در بين مخاطبان فلسطيني جايگاه مناسبي را كسب كند.
* آيا در كشورهاي عربي نسبت به فعاليت هاي خبري شبكه محدوديت هايي وجود دارد يا نه؟
- در روزهاي آغازين شكل گيري شبكه با محدوديت هايي در زمينه توليد برنامه مواجه بوديم ولي بعدها با ارايه برنامه هاي جديد شبكه اين مسايل تا حدي برطرف شد، هم اكنون در كشورهاي عربي مشكل خاصي نداريم ولي در كشورهاي آمريكا و اسراييل با مشكلاتي مواجه هستيم، به طوري كه هم اينك يكي از خبرنگاران شبكه در زندان اسراييلي ها اسير است و به او اتهام تروريست بودن وارد كرده اند. عليرغم اين مسايل، ما در سرزمين هاي اشغالي سال ۱۹۴۸ فلسطين خبرنگار نداريم ولي در ساير نقاط فلسطين اشغالي ارتباطاتي داريم.
* آموزش كارشناسان و كادر فني را چه كساني متقبل شده اند؟
- آموزش اصلي ما در خود شبكه هاي تلويزيوني و اطلاع رساني لبنان صورت گرفته است البته علاوه برآن ما از امكانات فني خوبي نيز برخورداريم، همچنين در طول توليد و پوشش برنامه هاي خبري، كادر خبري جوان را هم آموزش مي دهيم.
* به نظر شما يك شبكه اطلاع رساني مطلوب چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟
- اولين نكته در اين زمينه رعايت صداقت در انتشار اخبار است، چون برخي از شبكه هاي اطلاع رساني اغلب اخبار دروغي را منتشر مي كنند و يا اين كه اخبار كوچك را بزرگ جلوه مي دهند تا به نوعي مخاطبان را جذب كنند، دومين موضوع اطلاع رساني خوب و مناسب است به طوري كه شبكه المنار اين رويه را در اطلاع رساني اخبار فلسطين و عراق به خوبي نشان داد.
سومين نكته براي هر مركز اطلاع رساني، آرمان و هدف آن شبكه است، به عبارت ديگر هيچ مؤسسه خبر پراكني بدون هدف نيست از اين رو هر مركز اطلاع رساني اگر مدعي آزادي بيان و انتشار اخبار باشد گزافه گفته است چرا كه به هر حال اداره كنندگان چنين رسانه هايي اهداف پشت پرده اي را دنبال مي كنند.
* اخيراً در زمينه استفاده از امكانات پخش ماهواره اي در استراليا با مشكلاتي مواجه شده ايد اين موضوع از كجا ناشي مي شود؟
- ما در اروپا نيز با فشارهاي رسانه اي مواجه هستيم، گروهي مي خواهند پخش ماهواره اي برنامه هاي شبكه المنار را در اروپا قطع كنند ولي تاكنون اين مسأله اتفاق نيفتاده است، عليرغم آزادي اطلاعات و انتشار اخبار در غرب، استراليايي ها اين امكان را از ما گرفتند، ولي با اين حال ما از مشاركت ۷ ماهواره اطلاع رساني بهره مي گيريم.
* در آزادسازي لبنان به شيوه هاي نظامي متوسل شديد آيا با شبكه المنار مي توانيد مبارزه ضد صهيونيستي را گسترش دهيد؟
- در جنگ جنوب لبنان براي بيرون كردن دشمن از سرزمين اسلامي، از گروه هاي شبه نظامي استفاده كرديم، با تلاش و همت همين گروه هاي شبه نظامي، بحمدالله توانستيم دشمن را از خاك لبنان بيرون كنيم. همين موضوع موجب بازتاب مثبت در بين اعراب و مسلمانان منطقه شد، هم اينك نيز براي مبارزه با توطئه هاي رسانه اي اسراييل، شبكه المنار را تأسيس كرديم، البته در شرايط فعلي فقط برخورد نظامي چاره ساز نيست بلكه جنگ رواني نيز در اين مبارزه كارساز است.
* با شبكه هاي تلويزيوني ايران چه ارتباطاتي داريد؟
- ارتباط ما با شبكه هاي تلويزيوني ايراني در حد تبادل برنامه هاي توليدي است، به همين خاطر برخي از برنامه هاي تلويزيون ايران از جمله مجموعه تلويزيوني مريم مقدس، مردان آنجلس و... در شبكه المنار مورد استفاده قرار گرفته است. البته علاوه بر شبكه المنار، كشورهاي عربي امارات، سوريه، عربستان نيز از توليدات برنامه هاي تلويزيوني ايران استفاده مي كنند. عليرغم اين ارتباطات، هنوز براي توليد مشترك برنامه اي در دست نداريم.
در زمينه هاي آموزشي نيز همكاران تلويزيوني ايران در زمينه آموزش كارگرداني و خبر نويسي ما را ياري داده اند، اميدواريم كه در آينده نيز بتوانيم از تجربيات آموزشي استادان ايراني بهره بگيريم.

نگاه
001767.jpg
قداست زدايي
هوشنگ ساماني
استفاده از تصوير چهره هاي مشهور ورزشي و سينمايي در آگهي هاي بازرگاني، چندي است به تبعيت از جهان غرب در كشور ما هم گسترش يافته است. اگرچه اين موضوع در اوايل كار بازتاب هاي مخالفي را در پي داشت ولي اينك براي همگان پذيرفتني است كه ستارگان ورزشي و سينمايي حق دارند از بابت شهرت خود در ازاي يك خدمت تبليغاتي پول بگيرند. بر اين اساس ديدن تصوير حسين  رضازاده، قهرمان بزرگ وزنه برداري جهان بر بيلبوردهاي تبليغاتي هيچ تعجبي ندارد. اما وقتي روي همين بيلبورد و روي پيراهن ورزشكار مزبور عبارت «ياابوالفضل» نوشته مي شود، آيا مي توان متعجب نبود؟  درست است كه در فرهنگ ايراني-اسلامي تكيه كلام «ياابوالفضل» و نظاير آن قدمتي ديرينه دارد، منتها بايد توجه داشت كه كاركرد آن صرفاً در آئين مذهبي و پهلواني است نه تبليغات بازرگاني. عبارت «ياابوالفضل» اگر در بين مردم قدر و قيمتي دارد به واسطه كمالاتي است كه صاحب آن اسم داشته است و اينك سزاوار نيست با خرج كردن اسامي مشابه كه نزد مردم از قداست زيادي برخوردارند، آنها را دنيوي كنيم.
اميد است مسئولان شهرداري تهران و شركت هاي طرف قراردادشان هر چه زودتر نسبت به اصلاح اين بيلبوردها اقدام نمايند. زيرا هيچ بعيد نيست در آينده به تبعيت از اين حركت ناآگاهانه، شركت هاي توليد آب معدني هم وسوسه شوند و براي فروش بيشتر، روي بطري هاي خود، از ديگر اسامي بزرگان ديني استفاده ناروا كنند.
سيما و بنياد شهيد
تفاهم  نامه  همكاري  بين  سازمان  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي ايران  بابنياد شهيد و امورايثارگران  انقلاب  اسلامي براي  توليد و پخش  برنامه هاي راديويي  و تلويزيوني  در صدا و سيماي  استانها امضا شد.
محمد رضا پورحاج  رضايي  مدبر در اين زمينه گفت: در پايان  امسال ، جشنواره  توليدات مراكز صدا و سيماي  استانها با موضوع  ايثار و شهادت  برگزار و توليدات  برترانتخاب  و مورد تقدير قرار خواهند گرفت . وي  افزود: توليد تمامي  برنامه هاي  راديويي  و تلويزيوني  با الهام  از آثار مكتوب  و مستند شهدا و ايثارگران  انجام  مي شود و به  منظور ترويج سيره  و روش  اين  عزيزان  در بين  جوانان ، تاكنون  بيش  از ۷۵۰ هزار اثرفرهنگي  گردآوري  شده  است .
وي  با اشاره  به  توليد مجموعه  تلويزيوني  پرواز براي  شبكه  سوم  سيما در ۳۹ قسمت  ۳۰ دقيقه اي  در زمينه  ترويج  فرهنگ  ايثار و شهادت  با استفاده از تكنيكهاي  روانشناختي  و تبليغات  گفت: اين  مجموعه  در نيمه  دوم امسال  از اين  شبكه  پخش  خواهد شد.

سايه روشن رسانه
بي بي سي و تلويزيون عربي
بي بي سي در حال تهيه پيشنهادهايي براي راه اندازي يك شبكه تلويزيوني ۲۴ ساعته شامل برنامه هاي خبري و غيره به زبان عربي است.
اين اقدام در پي مباحثات بي بي سي با دولت بريتانيا در زمينه تحولات رسانه اي در خاورميانه و تأثير فزاينده تلويزيون هاي ماهواره اي عربي زبان در منطقه صورت مي گيرد. انتظار نمي رود تصميم نهايي در اين زمينه تا چند هفته ديگر اتخاذ شود. بي بي سي در بيانيه اي اعلام كرد كه اين كانال در صورت راه اندازي، غيرتجاري خواهد بود.
بي بي سي قبلاً نيز ايستگاهي تلويزيوني به زبان عربي راه انداخته بود كه از سوي مؤسسات تجاري حمايت مي شد، اما در سال ۱۹۹۶ به خاطر اختلاف نظر در بخش سردبيري بر سر پوشش خبري عربستان سعودي تعطيل شد.
001770.jpg

شبكه  استاني  چهارمحال
راه  اندازي  شبكه  سيماي  استاني  چهارمحال  و بختياري  به  ده  ميليارد ريال  اعتبار نياز دارد.
به گفته مديركل  صدا و سيماي  استان  چهارمحال  و بختياري تاكنون  ده  ميليارد ريال  براي  خريد يك دستگاه  واحد سيار تلويزيوني ، ساخت  استوديو و ساختمان  مورد نياز، بكارگيري  نيروي  انساني ، توليد برنامه  هاي  تلويزيوني ، تامين  برنامه  هاي  آرشيوي  از سراسر كشور، خريد تجهيزات  و لوازم  صوتي  تصويري  هزينه  شده  است. وي افزود: علت  بهره برداري  نشدن  از شبكه  سيماي  استاني  در نيمه  نخست  سال، عمل  نكردن  مسئولان  استان  به  تعهدات  بوده است.
با وجود نصب  ۱۰۵ ايستگاه  تلويزيوني  و ۲۶۶ فرستنده  در استان ، كوهستاني و سخت  گذر بودن  راهها مانع  از پوشش  كامل  برنامه  هاي  صدا و سيما در برخي  مناطق  استان  شده  است .
آموزش بيسوادان
از نيمه دوم امسال آموزش بيسوادان بازمانده از تحصيل با عنوان طرح پنجره سبز از سيماي جمهوري اسلامي ايران آغاز مي شود. به گفته مدير تبليغات و ترويج سازمان نهضت سوادآموزي بر اساس اين طرح بيسوادان بازمانده از تحصيل، سوادآموزي را از برنامه هاي سيما آموزش مي بينند.
وي افزود: براي ايجاد انگيزه در نوسوادان و بالا بردن آگاهي آنان امسال ۲۰ برنامه آموزشي در زمينه مهارت هاي اساسي زندگي در قالب فيلم كوتاه تهيه و در مراكز يادگيري براي نوسوادان نمايش داده مي شود. وي با اشاره به نقش مؤثر رسانه صدا و سيما براي ريشه كني بيسوادي در كشور افزود: از سوادآموزان نهضت سوادآموزي كه در سال هاي گذشته ادامه تحصيل داده و به دانشگاه راه يافته اند امسال تجليل مي شود.

فرهنگ
انديشه
خانواده
زندگي
سياست
علم
ورزش
|  انديشه  |  خانواده  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |