پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۱ - Aug 19, 2004
علم و عمل
پيامبر اكرم (ص): هركس به آنچه مي داند عمل كند، خدا علم آنچه را نمي داند بهره او سازد. (بحار ۴۰/۱۲۸)
امروز با حافظ
دل شوريده ما را به بو در كار مي آورد
صبا وقت سحر بويي ز زلف يار مي آورد
كه رو از شرم آن خورشيد در ديوار مي آورد
فروغ ماه مي ديدم ز بام قصر او روشن
تازه هاي دنياي رسانه ها
مربيان نظامي عراقي ها در اسرائيل آموزش نظامي مي بينند
رويتر و جروزالم پست گزارش كرده اند: مربيان نظامي آمريكايي كه قرار است به عراقي ها آموزش نظامي بدهند، خود در اسرائيل و زير نظر افسران اسرئيلي با فنون جنگ هاي چريكي و نبردهاي نامنظم خياباني آشنا مي شوند. در اين دوره هاي تعليماتي، افسران اسرائيلي تجربه اي را كه از مقابله با فلسطيني ها به دست آورده اند به آمريكايي ها مي آموزند تا به نوبه خود به عراقي ها تعليم بدهند. طبق اين گزارش ها كه مورد تأييد يك افسر اسرائيلي قرار گرفته، اين مركز آموزشي در يك پادگان در مركز اسرائيل قراردارد و مربيان آمريكايي پس از ديدن دوره، از آنجا به عراق باز مي گردند.
آمريكايي ها موافق اشغال عراق
آسوشيتدپرس از بيش از هزار آمريكايي پرسيده است كه پس از گذشت نزديك به ۱۷ ماه از لشكر كشي به عراق و مشاهده مشكلات موجود، آيا اشغال نظامي عراق عمل درستي بوده است يا نه؟ اكثريت پاسخ منفي داده اند. حال آن كه تا چندي پيش دو سوم آمريكايي ها اين اقدام را تأييد مي كردند. مخالفان، عمدتاً بازنشستگان، اقليت ها (سياهان، زردها و لاتين ها)، كاتوليك مذهبان، كم درآمد ها و ساكنان ايالت هاي شمال شرقي آمريكا بودند. در برابر، بيشتر جنوبي ها (مهاجران قديمي و اوليه ـ انگليسي تبار ها)، افراد با درآمد بالاي پنجاه هزار دلار در سال و دبيرستاني ها و جوانان زير ۲۱ سال (كه احتمال احضارشان هم به زير پرچم زياد است) از موافقان ادامه اشغال نظامي عراق بوده اند. زيرا كه در مدارس متوسطه آمريكا به انحاء مختلف به نوجوان درس وطندوستي و علاقه مندي به كشور داده مي شود و يك ميهندوست و به كلام آمريكايي «كشور دوست»، بزرگي و اقتدار وطنش را مي خواهد و به مشكلات كار توجه ندارد. بايد دانست كه ۱۰ درصد جواناني كه تصرف عراق را تأييد كرده اند متولد كشوري ديگر هستند كه به آمريكا مهاجرت كرده اند و اين كشور را وطن خود مي نامند. اين است تاثير آموزش وطندوستي در مدارس كه بايد سرمشق ملل ديگر قرار گيرد. رسانه هاي آمريكا نيز به وظيفه آموزش عمومي خود در اين زمينه عمل مي كنند (براي مثال: در هر خبري، عمليات نظامي در عراق را خدمت به كشور بيان مي دارند) و همين ايجاد علاقه به كشور (عامل مشترك)، آمريكايي ها را كه خود و يا پدرانشان هركدام از كشوري ديگر آمده اند و مليت اصلي ديگري دارند همدل و متحد مي سازد.
دادخواست يك نظامي ذخيره عليه رامسفلد به دادگاه
«جان دو» گروهبان ذخيره گارد ملي آمريكا پريروز به يك دادگاه فدرال در سانفرانسيسكو برضد دونالد رامسفلد وزير دفاع آن كشور دادخواست تسليم كرد، كه بخشنامه اش مانع خروج او از نيروهاي مسلح مي شود. «جان دو» در دادخواست خود نوشته است كه وي تعهد خود را طبق قرارداد كه عبارت از ۹ سال خدمت فعال و سه سال ذخيره بود به انجام رسانده و مي خواهد از نيروهاي مسلح خارج شود كه بخشنامه «ستاپ ـ لاس» مانع از اين كار است و اين بخشنامه به دليل درگيري آمريكا در عراق و افغانستان صادر شده است و نمي تواند ناقض پيمان نامه او باشد زيرا كه خاك آمريكا مورد حمله خارجي و يا در معرض آن قرار نگرفته است كه بشود چنين بخشنامه اي را صادر كرد. وي در دادخواست خود نوشته است مي داند كه بخشنامه دولت نمي تواند مانع خروج او از نيروهاي مسلح پس از انقضاي پيمان نامه شود، ولي از جهت محكم كاري به دادگاه متوسل شده و درخواست رسيدگي و صدور حكم دارد. به اظهار اصحاب نظر، هرگونه حكمي را كه دادگاه در اين زمينه صادر كند مي تواند مورد استناد سايرين هم قرارگيرد، لذا اين رسيدگي قضايي، در اين شرايط حساس و مهم خواهد بود.
مشكلات فلوريدايي هاي توفان زده
گزارش هاي مصور شبكه هاي تلويزيوني آمريكا به ويژه سي. بي. اس حكايت از مشكلات توفان زدگان فلوريدا دارد كه در گرماي شديد، قطع برق و خانه هاي بدون سقف مجبورند هر كيسه يخ را ۲۰ دلار (۱۸ هزار تومان) خريداري كنند. از اين گزارش ها چنين بر مي آيد كه در چند نقطه، اين توفان زده ها كه گرفتار اجحاف فروشندگان، تأخير كمك هاي امدادي و رسيدگي بيمه ها شده اند به مأمواران انتظامي پرخاش كرده و درگيري هاي لفظي روي داده است. دادستان فلوريدا تا عصر سه شنبه دريافت ۱۴۰۰ شكايت را تأييد كرده بود كه عمدتاً درباره گراني، اجحاف و تقلبات ديگر بود، مثلاً فروش ژنراتور ۲۵۰ دلاري به ۲۰۰۰ دلار و قطع درختي كه بر سقف يك خانه فرود آمده بود و حمل آن از محل در ازاي دريافت ده هزار دلار و.... چارلي كرايست دادستان فلوريدا گفته است كه از قانون «ممنوعيت جمع مال با سوء استفاده از وضعيت دشوار و مصيبت ديگران (جنگ، توفان، زلزله و...)» استفاده خواهد كرد و به ضابطان (پليس) دستور خواهد داد كه مرتكبين را دستگير و تسليم دادگاه كنند. توفان فلوريدا همچنين باعث بي كار شدن عده كثيري شده كه محل كارشان ويران گرديده و تا بعداز ظهر سه شنبه بيش از يكصد هزار تن براي دريافت كمك ايام بي كاري به ادارات مشاغل ايالت مراجعه كرده بودند. جمع زيان هاي وارده به فلوريدا از توفان ۱۴ ميليارد دلار برآورد شده است.

نگارستان
جان كانستيبل
009438.jpg
«ارائه علوفه» - ۱۸۲۱ / رنگ و روغن روي بوم - ۱۸۵ * ۱۳۰ سانتي متر / گاري ملي / لندن
درختان، رودخانه و چمنزار در اين نقاشي داراي حركت اند. نقاش حركت موج در سطح رودخانه را نشان داده و گاري را در حالي نمايش مي دهد كه در عرض رودخانه و در برخورد با زمين سفت زير چرخهايش به سختي عبور مي كنند. جان كانستيبل علاقه فراواني به نشان دادن تغييراتي داشت كه باد و آب و هوا در منظره ايجاد مي كردند. كانستيبل قبل از اتمام اين اثر (ارائه علوفه) در سال ۱۸۲۱، بيش از سه ماه زمان هاي مختلف روز را در طبيعت مورد مطالعه قرارداد و دريافت كه حتي هيچ دو ساعتي هم شبيه به يكديگر نيستند.كانستيبل كه پسر يك آسيابان بود، پس از شروع مطالعاتش در آكادمي سلطنتي لندن، به زودي پيروي از روش هاي آكادميك را كنار گذاشت و مطالعه خود را در زمينه طبيعت كه مقوله محبوب و مورد علاقه اش بود، به طور جدي شروع كرد.پس از مرگ نقاش در سال ۱۸۳۷، صاحبنظران از طرح هاي نيمه تمام درخشان او كه در خصوص طبيعت و ويژگي هاي آن ترسيم شده بودند، قدرداني به عمل آوردند. امروز نيز اغلب اين طراحي ها به نقاشي هاي تمام شده و كامل كانستيبل ترجيح داده مي شوند.

نمايشگاه جامع هنرهاي سنتي ايران برگزار مي شود
فرهنگستان هنر به منظور معرفي هرچه بهتر و بيشتر هنرمندان هنرهاي سنتي ايران، نمايشگاه جامع هنرهاي سنتي ايران را از ۶ مهرماه به مدت ۲۰ روز در نگارخانه خيال و مركز فرهنگي - هنري صبا برگزار مي كند.
در اين نمايشگاه كه گنجينه باارزش و فاخر از فرهنگ و هنر ايران زمين است، ۲۰۰ هنرمند پيشكسوت، حدود ۶۰۰ اثر برجسته را در رشته هايي چون نگارگري، خوشنويسي، فرش، قلم زني، فلزكاري، نساجي سنتي، معرق، منبت و ... به نمايش خواهند گذاشت.
اين نمايشگاه در ادامه اولين نمايشگاه جامع هنرهاي سنتي كه دو سال پيش به همت گروه  هنرهاي سنتي و فرهنگستان هنر برگزار شد برپا مي شود.

پوران درخشنده:
فيلم هاي اجتماعي واقع بينانه پرمخاطب خواهند بود
«پوران  درخشنده » كارگردان  سينما معتقد است  كه فيلم هاي  اجتماعي  باورپذير، واقع بينانه  و استاندارد مورد استقبال  مخاطبان  قرار مي گيرد.
وي  در گفتگو با ايرنا گفت : نگاه سطحي  و فريبكارانه  در حوزه  سينما ممكن  است مخاطب  را جلب  كند اما اين ارتباط پايدار نخواهد بود.
تجربه  نشان  داده  اگر فيلم هاي  اجتماعي  به  خوبي  دردهاو مشكلات جامعه  را به  تصوير بكشد، آثار پر مخاطب  خواهند بود.
درخشنده  درباره  فيلم  شمعي  در باد كه  اثري  اجتماعي  است ، گفت : اين  فيلم رويكرد جديدي  به  معضل  اعتياد دارد نگاهي  كه  با ديدگاه  كليشه اي  درباره  اين معضل  متفاوت  است .
به  گفته  درخشنده ، كاهش  سن  اعتياد، افزايش  روز افزون  مواد مخدر و محرك جديد و ناشناخته  و نياز جوانان  به  آشنايي  با مضرات  اين  مواد از عوامل توليداين  اثر سينمايي  است .
وي  ادامه  داد: شمعي  درباد نگاهي  واقع بينانه  به  مسائل  موجود جامعه  دارداما تنها بخشي  از واقعيت هاي  سياه  جامعه  را به تصوير مي كشد.

بهارستان
باران باريد، هنگامي كه بايد مي باريد برف
وقتي كه رفتيم گل يخ بچينيم
اينك اينجايم
از ياد برده  ام
خيس شدن را و شوق برف را

پاسخ به پرسش پزشكي
ترديد به تشخيص گرفتگي رگ هاي ماهيچه قلب
از طريق تست استرس
از دكتر روزنفلد در باره گزارش رسانه ها مبني بر ترديد نسبت به دقت «آزمون استرس» براي تشخيص گرفتگي رگ هاي ماهيچه قلب كه گفته شده ۵۰ درصد است سئوال شده است و او پاسخ داده است كه دقت هيچ آزمايشي صددرصد نيست. در زمينه تشخيص گرفتگي رگ هاي ماهيچه قلب روش هاي متعددي وجود دارد كه پزشك متخصص معمولاً انجام دو طريقه را با هم توصيه مي كند. در خبري كه اشاره شد، همچنين آمده بود كه بيماران به روش كلسيم متوسل شوند و اشاره به راه هاي متعدد ديگر نشده بود. در هرحال نظر پزشك شرط است.

برگي از تاريخ
آغاز بازداشت ها و بركناري هاي گروهي
نوزدهم اوت در طول تاريخ، علاوه بر بازداشت هاي گروهي پس از ۲۸ مرداد كه شرح آن در زيرخواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قراراست: در سال ۱۴ پيش از ميلاد اوكتاويان امپراتور روم درگذشت و فرصت نيافت شكست نيروهايش به فرماندهي ماركوس آنتونيوس را از ايران تلافي كند. در سال ۱۰۹۹ صليبيون ارتش اعزامي مصر را در اشكلون فلسطين شكست دادند. در سال۱۹۴۰ لئون تروتسكي از رهبران انقلاب بلشويكي روسيه در مكزيك ترور شد. در سال ۱۳۳۴ شش افسر توده اي ديگر در تهران تيرباران شدند. در سال ۱۳۳۸ ساختمان تازه آرامگاه فردوسي گشايش يافت. درسال ۱۹۶۸ نيروهاي پيمان ورشو به منظور سركوب هواداران دوبچك كه خواهان يك سوسياليسم معتدل بودند وارد چك و اسلواكي شدند. در سال ۱۹۸۱ ميان جنگنده هاي آمريكا و ليبي زد و خوردي روي داد كه ضمن آن دو جنگنده ليبيايي سرنگون شد. در سال ۱۹۹۱ در دومين روز كودتا بر ضد گورباچف در شوروي، معلوم شد كه اين عمل جدي نيست.
اينك به عنوان برگ امروز: ۵۱ سال پيش در چنين روزي، يك روز پس از براندازي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، دكتر مصدق و چند تن از يارانش از جمله دكتر صديقي و دكتر شايگان درخانه اي درخيابان كاخ دستگير و به زندان منتقل شدند. آنان عصر ۲۸ مرداد هنگامي كه خانه دكتر مصدق زير گلوله بود از آنجا خارج شده و گريخته بودند. دستگيري و بازداشت هواداران دكتر مصدق و مقامات منصوب از جانب او در سراسر كشور كه چند ساعت پس از پخش پيام مستقيم راديويي ژنرال زاهدي آغاز شده بود، ۲۹ مرداد شدت يافت و تا نيمه شب اين روز علاوه بر اتباع معمولي مورد سوء ظن، بيش از دويست مقام، سياستمدار و افسر مصدقي بازداشت شدند. همچنين اعلام شده بود كه مقامات منصوب از جانب وزيران كابينه مصدق، خود را بركنار شده تلقي كنند، زيرا كه ديگر سمتي ندارند و كارمندان نبايد آنان را به عنوان رئيس و مسئول خود به رسميت بشناسند و تأكيد شده بود كه تصفيه ادارات ادامه خواهد داشت. برخي از مقامات نيز خود كناره گيري كرده بودند از جمله اللهيار صالح از سمت سفيري ايران در آمريكا. حكومت نظامي در همه شهرهاي بزرگ برقرار و دادگاه نظامي آماده به كار شده بود و نشريات چپگرا و ملي گرا تعطيل شده بودند. شماري از مردم كه احساس مي كردند مورد سوء ظن هستند، برضد شاه و يا انگلستان و استعمار حرف زده بودند و يا اين كه دشمن خصوصي داشتند در منازل بستگان پنهان شده بودند و سايه ترس در همه جا به چشم مي خورد. در همين روز پس از آن كه اعلام شد به افسراني كه در عمليات براندازي دولت دكتر مصدق شركت كرده بودند يك درجه ترفيع داده مي شود، بسياري از فرصت طلبان و از جمله شماري از رجال و مقامات وارد صحنه شده و ادعاي مبارزه آشكار و پنهاني با دكتر مصدق در طول زمانداري او مي كردند و خواستار دريافت سهمي از غنائم (پست هاي اداري خالي شده، و امتيازات ديگر) شده بودند كه در اشاره غير مستقيم به اين وضعيت، دكتر مصدق در صفحه ۳۴۱ خاطرات خود نوشته است كه رجال كشور و مقامات ارشد (آن زمان) سه گروه اند، يك گروه مخلوق سياست خارجيان هستند كه با نظر خارجي وارد كار مي شوند و مصالح خود را با مصالح خارجي توأم مي كنند و آنجا كه براي خارجي نفعي نباشد، آنان هم نفعي ندارند. دكتر مصدق فرصت طلبان آزمند و خودخواه را هم در اين رده قرار داده بود، يعني كساني كه توجه به حاكميت و اقتدار ملي و سربلندي و منافع عمومي هموطنان ندارند و تنها به خودشان و منافع شخصي مي انديشند. به نوشته دكتر مصدق، دو دسته ديگر رجال و مقامات، خيرخواه وطن و هموطنان هستند، منتها شماري از آنان خيرخواه غير مبارز هستند. دكتر مصدق اندرز داده است كه براي سربلندي، استقلال و آزادي عمل كشور و پيشرفت آن بايد گروه اول (عوامل بيگانه و فرصت طلبان، آزمندان و خود خواهان) را به حداقل و «صفر» رساند و خيرخواهان غيرفعال را تشويق و دلگرم به فعال شدن كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

برگزيدگان جشنواره فيلم آيينه معرفي شدند
نخستين  جشنواره  فيلم  كوتاه  آيينه  روز چهارشنبه  با معرفي  برگزيدگان  خود در دو بخش  مستند و داستاني  به  كار خود پايان  داد.
به  گزارش  روز چهارشنبه  دفتر ارتباطات  رسانه اي  جشنواره ، هيات  داوران جايزه  بهترين  فيلم داستاني  را به فيلم  «كاغذ باد» ساخته  «علي  زماني عصمتي » اهدا كرد.
«ابوالفضل  جليلي »، «پوران  درخشنده »، «مهرنوش  خورسند» و «علي  ميهن  خواه » هيأت  داوران  جشنواره  فيلم  آيينه  بودند.
ديپلم  افتخار اين  جشنواره  به  فيلم  «تمام  زندگي » ساخته  «سالم  صلواتي » و «انتظار تلخ » ساخته  «روح الله  مولوي » تعلق  گرفت .
هيات  داوران  همچنين  فيلم  «اين  گل ها رنگي  نيست » ساخته  «نادر معصومي » رابه دليل  ثبت  لحظات  زيبا، كادربندي  درخشان  و استفاده  از زبان  و بيان  تأثيرگذار سينمايي  شايسته  قدرداني  دانست .
دربخش  فيلم هاي  مستند نيز جايزه  بهترين  فيلم  به  «فرشته ها رويا را نوازش مي كنند» ساخته  «سامان  سالور» اهدا شد.
در اين  بخش  ديپلم  افتخار جشنواره  به  فيلم هاي  «هميشه  راهي  هست » اثر «الهه  كسمايي » و «اتاق  ايزوله » ساخته  «صالح  غربي  جوان » تعلق  گرفت .
هيات  داوران  همچنين  فيلم  «در اتاقي  بسته » ساخته  «علي  اعلايي » و «رويا مجدنيا» را به  دليل  طرح  غيرمستقيم  موضوع  اعتياد و خلق  تصاوير زيبا شايسته قدرداني  دانست .
نخستين  جشنواره  فيلم  كوتاه  آيينه  با محوريت  مواد مخدر و اعتياد از ۲۴ تا۲۸ مرداد ماه  در فرهنگسراي  هنر برگزار شد.

مستندي درباره اعتياد در خانواده
009435.jpg
مركز رسانه هاي تصويري مستند محض «زخمه» را كه فيلمي درباره اعتياد است، توليد و توزيع كرد.اين مستند درباره خانواده هايي است كه يك يا چند عضو آن معتادند و مسائل و درگيري هاي خانواده نيز خطرهايي كه ساير اعضاي خانواده را تهديد مي كند در اين مجموعه به تصوير كشيده شده است.
بيننده اين مستند چهار قسمتي با رفتارهاي غلط خانواده ها با معتادان، رفتارهايي كه مي تواند عامل ترك اعتياد آنها شود، بازخواني تجربه افرادي كه ترك اعتياد كرده اند و نقش خانواده آنها در تحقق اين مهم آشنا مي شود.
كارگردانان اين مجموعه مستند ۱۸۰ دقيقه اي محمد حسن زاده و فريد محمودي هستند. پژوهشگر، نويسنده و تهيه  كننده زخمه نيز علي كدخدازاده است.
وي كه سالهاست در حوزه آسيب هاي اجتماعي فعاليت مي كند درباره اين فيلم مي گويد: زخمه سراسر تجربه است. تجربه اي كه براي من و تو حياتي است. تجربه خانواده هايي پاك كه به اعتياد آلوده شدند و افراد آلوده اي كه توانستند پاك شوند.وي مشكل ترين بخش تهيه اين مجموعه را كسب رضايت از خانواده ها براي به تصويركشيدن زندگي واقعي آنها عنوان كرد.

خواب تلخ در جشنواره شيكاگو
فيلم خواب تلخ به كارگرداني محسن اميريوسفي و تهيه كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و طوبي فيلم (روح الله برادري) به بخش مسابقه كارگردانان جوان چهلمين جشنواره بين المللي فيلم شيكاگو آمريكا راه يافت. به گزارش ايسنا، اين جشنواره بزرگترين و معتبرترين جشنواره قاره آمريكا محسوب مي شود كه هر ساله در ماه آبان برگزار مي شود. خواب تلخ همچنين در بخش مسابقه پنجاه و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم ادينبورگ اسكاتلند كه از امروز آغاز به كار كرده به نمايش درمي آيد و پس از آن در بخش مسابقه فيلم هايي از آسيا در بيست و هشتمين دوره فيلم مونترال كانادا به نمايش درمي آيد.
اين جشنواره از پنجم تا ۱۶ شهريور ماه برپاست و از محسن اميريوسفي براي حضور در اين جشنواره دعوت به عمل آمده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
«اتفاقي... كه نيافتاد!»
اسكناس ۲۰ توماني را كه از كيفم درآوردم پاره بود و كهنه. ديروز صبح دكان دار محل دور از چشمم گذاشته بود ميان باقي پولم. مي خواستم آنرا لاي يكي، دو اسكناس ديگر به راننده ميني بوس بدهم و از شرش خلاص شوم . اما تا به مقصد برسم با خودم فكر كردم كه: «اگر مسافر بعدي همين اسكناس را از او قبول نكرد، چه؟ خوب، هوا گرم بود و خيابان شلوغ و راننده كلافه. اگر كارشان به بحث و درگيري كشيد و ناغافل يكي شان افتاد زمين و ديگر بلند نشد، چه؟ اين يعني گرفتاري دو خانواده و لابد دربه دري چند بچه. بلكه هم يكي از آنها شد «يك بزهكار و يك روز ديگر، يك جاي ديگر نديده و نشناخته، تلافي تلخي هاي اين حادثه را سر من يا بچه من درآورد و...»
اسكناس را دوباره گذاشتم توي كيفم تا بعدا پارگي هايش را بچسبانم. كسي چه مي داند شايد هم چنين اتفاقي مي توانست بيافتد اما نيافتاد. به همين سادگي!
فرشته معلمان

گشتي در دنياي خبرها
بزرگراه در تسخير خوك ها
كوالالامپور: واژگون شدن كاميوني در يكي از بزرگراه هاي كشور مالزي باعث سرگردان شدن ۹۸ خوك در اين مكان شد. اين كاميون كه خوك ها را حمل مي كرد در ۱۸۰ كيلومتري شمال پايتخت مالزي واژگون شد و اين حيوانات كه بسيار ترسيده بودند در بزرگراه سرگردان شدند. همين موضوع باعث به وجود آمدن ترافيك بسيار سنگيني در محل حادثه شد و دو مامور پليس چند ساعت تلاش كردند تا خوك ها را از بزرگراه خارج كنند.
زنبور مزاحم
برلين: تلاش يك راننده كاميون براي كشتن يك زنبور عسل، منجر به تعطيلي يكي از پررفت وآمدترين بزرگراه هاي كشور آلمان به مدت دو ساعت شد.
هنگامي كه راننده مشغول رانندگي در بزرگراه بود ناگهان يك زنبور عسل وارد كاميون شد و قصد داشت راننده را نيش بزند. به همين دليل راننده تلاش كرد تا زنبور را بكشد و فراموش كرد روبه رو را نگاه كند.
در اين حال كاميون به نرده هاي آهني كنار بزرگراه برخورد كرد و واژگون شد.با توجه به اينكه بار كاميون، ۱۵ تن شيشه مربا بود، سطح بزرگراه پوشيده از مربا شد و پليس براي شستشوي سطح بزرگراه اين مسير را به مدت دو ساعت مسدود كرد.
اعتراض به ترجمه در المپيك
آتن: پس از اينكه تيم ملي بسكتبال صربستان و مونته نگرو با نتيجه ۸۳ بر ۸۲ مقابل آرژانتين در چارچوب رقابتهاي المپيك شكست بخورد، زلمير اوبرادوويچ مربي تيم صربستان براي پاسخ به پرسش هاي خبرنگاران در اتاق كنفرانس حاضر شد.در اين مكان يكي از خبرنگاران از اوبرادوويچ سئوال كرد و او نيز به مدت ۲ دقيقه به پرسش وي پاسخ داد. اما مترجم حاضر در كنفرانس كل پاسخ را در دو جمله كوتاه خلاصه كرد.با توجه به اينكه اين مربي به زبان انگليسي و اسپانيايي آشنايي كامل دارد نسبت به اقدام مترجم معترض شد و براي نشان دادن اعتراض خود، محل مصاحبه را ترك كرد.وي گفت:  وضعيت ترجمه در المپيك وحشتناك است البته من مي توانم به راحتي انگليسي صحبت كنم اما براي احترام به زبان رسمي كشورم، چنين كاري را انجام نمي دهم.
ماجراي پرافت و خيز استخدام
واشنگتن: دو روز قبل يك مرد بيكار آمريكايي به رستوراني مراجعه كرد تا به عنوان آشپز مشغول به كار شود. او كه همراه فرزند ۶ ماهه اش به رستوران مراجعه كرده بود براي اينكه در مصاحبه گزينش شركت كند، كودك خود را روي صندلي عقب خودرو اش خواباند، كولر را براي او روشن كرد و سپس درها را بست.
اما هنگامي كه رئيس رستوران از وي مصاحبه به عمل مي آورد ناگهان يك زن سارق درهاي خودرو آشپز را باز كرد و وسيله نقليه او را به سرقت برد.به همين دليل آشپز و صاحب رستوران با خودرو صاحب رستوران به تعقيب خودرو سرقتي پرداختند و پس از نيم ساعت تعقيب و گريز، سارق را به دام انداختند.به هرحال اين حادثه باعث شد تا صاحب رستوران، بدون انجام گزينش، آشپز را استخدام كند.
چاقي پس از المپيك
آتن: برگزاري رقابت هاي المپيك باعث تنبلي و چاق شدن علاقه مندان به ورزش خواهد شد.پخش تلويزيوني اين رقابت ها باعث شده تا مردم جهان ساعت ها در مقابل تلويزيون بنشينند و كارهاي روزمره خود از جمله ورزش را انجام ندهند.
تخمين زده مي شود تا پايان رقابت هاي المپيك در يونان وزن مردم اين كشور در مجموع ۲۴۰ ميليون كيلوگرم نسبت به قبل از بازيها افزايش يابد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۷ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه هنرهاي دستي در دكوراسيون خانه هاي ايراني آثار مرتضي و شايسته بخردي / از ۲۹ مرداد تا ۲۲ شهريور / خيابان ولي عصر، زعفرانيه، كمال طاهري، پلاك ۵۰ تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* گالري سيحون: نمايشگاه گل هاي علي اصغر معصومي / ۳۱ مرداد تا ۵ شهريور / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي فرانك عزيزيان / ۳۱ مرداد تا ۵ شهريور / خيابان ولي عصر، ميدان ونك، توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه سفالينه هاي نسرين شهدپرور / ۵ تا ۱۵ شهريور / زعفرانيه، چهارراه اول، نبش پرزين، شماره ۱۲، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* خانه كاريكاتور ايران: نمايشگاه آثار كاريكاتور امين مؤيدي / تا ۵ شهريور / خيابان شريعتي، تقاطع اتوبان همت، گل نبي غربي، بعد از ميدان كتابي.
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي نرگس محسني ارشاد / تا ۶ شهريور / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲

گل و گياه
گياه آب گرم
009429.jpg
نام علمي: Achimenes شLittle Beauty'
خانواده: GESNERIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۲۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگهاي تخم مرغي شكل دندانه دار بوده و گلهاي قيفي شكل، صورتي تيره آن در تابستان ظاهر مي شوند. گونه هاي اين جنس به صورت طبيعي در كنار چشمه هاي آب گرم مي رويند.
نيازها: به مكان پرنور ولي نه آفتاب مستقيم و خاك غني از هوموس، مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتي گراد مي باشد. پس از پايان گلدهي آبياري را قطع نموده تا برگها خشك شوند سپس ريزومها را در مكاني خنك و فاقد يخبندان ذخيره و اول بهار مي كارند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در بهار و تهيه قلمه در تابستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |