پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۱ - Aug 19, 2004
جديدترين برآوردها از جمعيت  آينده جهان
جمعيت جهان، در پايان قرن به ۳/۹ ميليارد تن مي رسد
بر اساس گزارش جمعيت شناسان برجسته آمريكايي ، جهان به سوي يك چرخش جدي و گسترده جمعيتي طي ۴۵ سال آينده پيش مي رود، به طوري كه  بسياري از كشورهاي ثروتمند طي اين دوران بخش گسترده اي از جمعيت خود را از دست خواهند داد و در مقابل تقريبا تمام كشورهاي در حال توسعه با سرعت سرسام آور رشد جمعيت روبه رو خواهند شد.
به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه گاردين، اين دانشمندان پيش بيني كرده اند كه تا سال ۲۰۵۰ حداقل يك هزار ميليون تن ديگر در فقيرترين كشورهاي آفريقايي زندگي مي كنند. تعداد افراد قاره آمريكا۱۲۰ ميليون تن افزايش مي يابد، هند با يك جهش بزرگ جاي چين را به عنوان پرجمعيت ترين كشور جهان مي گيرد و تا سال ۲۰۵۰ از هر ۶ تن يك تن در اروپاي غربي، ۶۵ ساله خواهند بود. اما جمعيت برخي كشورها كاهش مي يابد. بر اساس برخي عوامل، از جمله ميزان مرگ و مير ، بلغارستان ۴۰ درصد از جمعيت خود را از دست مي دهد. انتظار مي رود كه انگليس از ديگر كشورهاي اصلي اروپايي رشد سريع تري داشته باشد. طي ۲۰ سال، اين كشور ۴ ميليون تن بر جمعيت اش افزوده مي شود و با افزودن ۵/۱ ميليون تن ديگر به اين جمعيت طي ۲۵ سال آينده، جمعيت اين كشور به ۶۵ ميليون تن مي رسد.
اين تغييرات امور ژئوپلتيك را تغيير داده و اثر جدي بر اقتصاد جهاني، نحوه زندگي مردم و منابع جهاني خواهد داشت. كشورهايي نظير نيجريه و ژاپن كه هم اكنون جمعيت يكسان ۱۳۰ ميليون نفري دارند، تا ۲۰۵۰ غير قابل تصور مي شوند. نيجريه جمعيت اش را با ۳۰۰ ميليون تن دو برابر كرده و ژاپن كه ۱۴ درصد جمعيت اش زير ۱۵ سال هستند، از جمعيت خود كاسته و تعداد مردم اين سرزمين به ۱۰۰ ميليون تن مي رسد.
فقط آمريكا در ميان كشورهاي صنعتي رشد قابل توجه جمعيتي خواهد داشت. انتظار مي رود جمعيت آمريكا تا ۲۰۵۰ به ۴۲۰ ميليون تن برسد كه رشد ۴۳ درصد را شاهد خواهد بود اما اروپا ۶۰ ميليون جمعيت كمتر از امروز داشته و برخي كشورها بيش از يك سوم از جمعيتشان را از دست خواهند داد.
در اين بررسي مشخص شده آفريقا و آسيا دگرگون شده و بر جمعيت كشورهاي غرب آسيا تا ۲۰۵۰ حدود ۱۸۶ ميليون تن افزوده خواهد شد و جمعيت كشورهاي آفريقايي يك ميليارد تن خواهد شد. بنگلادش،  از فقيرترين، شلوغ ترين و فاجعه بار ترين كشورهاي جهان، جمعيتش دو برابر شده و به ۲۸۰ ميليون تن مي رسد. بر اساس اين گزارش دركل به جمعيت جهان هر ساله ۷۰ ميليون تن اضافه مي شود و تا اواخر قرن جمعيت زمين به ۳/۹ ميليارد تن خواهد رسيد.

سردار طلايي در گفت و گو با همشهري:
موتورسواران بدون كلاه ايمني از شنبه جريمه مي شوند
009489.jpg
گروه اجتماعي : استفاده از كلاه ايمني از اول شهريور براي راكبين و سرنشينان موتورسيكلت در تمام شهر تهران اجباري است.
سردار مرتضي طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در گفت وگوي اختصاصي با روزنامه  همشهري ضمن اعلام اين خبر افزود: ما از موتورسواران عزيز درخواست مي كنيم براي حفظ سلامتي خود و احترام به قانون از كلاه ايمني استفاده كنند.
وي در مورد نحوه برخورد با موتورسواران متخلف گفت: در مورد موتورسواران و راكبين آن كه از كلاه ايمني استفاده نكنند اعمال قانون خواهد شد و مجازات آن از جريمه تا توقيف موتور براساس نوع و ميزان تخلف متغير خواهد بود.سردار طلايي همچنين با اشاره به اينكه كلاه ايمني براي راكبين موتور در تمام خيابانهاي اصلي و فرعي شهر تهران الزامي است گفت : در صورت عدم رعايت از تردد موتورسواران جلوگيري مي شود.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در مورد بستن كمربند ايمني سرنشينان جلوي خودرو نيز گفت: بستن كمربند براي سرنشينان جلوي خودرو الزامي است و در اين زمينه تفاوتي ميان خودرو شخصي و مسافربر نيست از اين رو با راننده خودروهايي كه سرنشينان جلوي آن كمر نبسته باشند برخورد قانوني خواهد شد.سردار طلايي در اين گفت وگو همچنين در مورد وضعيت نيروي انتظامي، برنامه هاي در دست اقدام و جايگاه پليس در امنيت اجتماعي توضيحاتي ارائه كرد كه بزودي در صفحات لايي از نظر خوانندگان مي گذرد.

شرط شركت در آزمون استخدام ادواري حق التدريسي ها لغو شد
گروه علمي فرهنگي: معاون پشتيباني وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: حق التدريسي ها نيازي به شركت در آزمون استخدام ادواري نداشته و آزمون استخدام تخصصي ويژه براي جذب آنها برگزار مي شود.
شهاب الدين غندالي اين مطلب را در حالي به خبرگزاري دانشجويان ايران اعلام كرد كه پيش از اين معلمان حق التدريسي در چندين تجمع نسبت به شرط شركت در آزمون استخدام ادواري سازمان مديريت و برنامه ريزي مبني بر جذب، اعتراض كرده و آن را مغاير با قانون بودجه سال ۸۳ عنوان كرده بودند.
وي در اين باره توضيح داد: بر اين اساس در كميته مشترك آموزش و پرورش با سازمان مديريت مقرر شد تا آزمون استخدام ادواري حذف و نحوه شركت در آزمون تخصصي معلمان حق التدريس حداكثر تا هفته آينده اعلام شود. وي با اشاره به اين كه آزمون تخصصي از كتابهايي كه معلمان تدريس مي كنند، برگزار مي شود اظهار كرد: حق التدريس هاي داراي ۳ سال سابقه خدمت و ۱۲ ساعت تدريس در هفته مجاز به شركت در اين آزمون هستند.
غندالي با بيان اين كه تعداد رديف اختصاصي براي استخدام به شمار قبول شدگان در آزمون وابسته است، تصريح كرد: آموزش و پرورش درخواست ۳۸ تا ۳۹ هزار رديف استخدامي را داده است.

هر سال عضويت در بسيج ۳ ماه از خدمت سربازي كم مي كند
مركز اطلاع رساني ناجا اعلام كرد: به موجب قانون احتساب بخشي از خدمت اعضاء بسيج به عنوان دوره ضرورت و آئين نامه اجرائي مربوطه تمامي جوانان بسيجي كه از سن ۱۶ سالگي تمام به بعد برابر مقررات عضو بسيج شده و به طور منظم برابر برنامه هاي مصوب در بسيج فعاليت كنند به ازاي هر سال خدمت آنها در بسيج، معادل ۴۰ روز تا ۳ ماه از خدمت آنها كسر و جمعا حداكثر تا سقف ۶ ماه از دوره ضرورت آنها كسر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر آن دسته از بسيجياني كه دوره مقدماتي را طي كرده و سپس به مدت ۴۵ روز دوره تكميلي را بگذرانند از ۲ ماه كسر خدمت برخوردار مي شوند.
همچنين آن دسته از افرادي كه قبل از دوره خدمت مشغول به تحصيل در حوزه و يا دانشگاه شده و دوره هاي آموزشي بسيج را به صورت تخصصي و تئوري همراه با دوره هاي نظامي طي كنند از ۱ ماه كسر خدمت برخوردار خواهند شد.
لازم به ذكر است اين مقررات هر يك به صورت جداگانه  قابل اجرا بوده و مدت كسر خدمت با يكديگر احتساب نمي شود.

مديرعامل ايرنا خبر داد:
خبرنگار بازداشت شده ايرنا به زودي آزاد مي  شود
عبدالله ناصري مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در ديدار كميته ويژه خبرنگاران پارلماني براي پيگيري آزادي خبرنگار بازداشت شده ايرنا در عراق، با اعلام سلامتي مصطفي دربان از آزادي وي در روزهاي آينده خبر داد.
به گزارش فارس اعضاي كميته ويژه پيگيري آزادي خبرنگار بازداشت شده ايرنا در بغداد در نخستين اقدام عملي خود پس از انتخاب، عصر روز گذشته با عبدالله ناصري مدير عامل ايرنا ديدار كردند و آخرين پيگيريهايي انجام شده براي آزادي مصطفي دربان را جويا شدند.
مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين ديدار تشكيل كميته ويژه خبرنگاران پارلماني براي پيگيري آزادي خبرنگار ايرنا در عراق را ستود و در تشريح اقدامات انجام شده براي آزادي خبرنگاران بازداشت شده در عراق گفت: پس از بررسي هاي لازم، منابع محلي به ما گزارش دادند مصطفي دربان و دو خبرنگار محلي همكار وي توسط پليس رسمي عراق بازداشت و به زنداني در بغداد منتقل شده اند. وي گفت: در پيگيريهاي بعدي توانستيم محل بازداشت آنان را شناسايي كنيم تا در مراحل بعد با جديت و اقتدار بيشتر آزادي آنان را از طريق مراجع رسمي ذيربط دنبال كنيم. ناصري با تأكيد بر اين كه آزادي خبرنگاران بازداشت شده و ديپلمات ربوده شده، دغدغه ملي همه مسئولان و دست اندركاران است، تصريح كرد: ما نيز در خبرگزاري جمهوري اسلامي با تدبير و هماهنگي با مسئولان نظام، آزادي دربان را با جديت دنبال مي كنيم و در ديداري كه به اتفاق وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با خانواده دربان در سمنان داشتيم، به آنان نيز اطمينان داديم. مديرعامل ايرنا به ملاقات خود با وزير كشور اشاره كرد و گفت: ظرف دو روز آينده يك هيات امنيتي به سرپرستي مديركل امنيتي وزارت كشور براي مذاكره و گفت و گو با مقامات عراقي ذيربط در خصوص آزادي بازداشت شدگان به بغداد سفر مي كنند.
بنابراين گزارش اعضاي كميته ويژه خبرنگاران پارلماني براي آزادي خبرنگار ايرنا در اين ديدار ضمن ابراز نگراني از ادامه بازداشت مصطفي دربان و همكاران وي، بر پيگيري موضوع از طريق مجامع ذيربط به ويژه خبرگزاري جمهوري اسلامي  تأكيد كردند.

سارق تير خورد و به دام افتاد
گزارش لحظه به لحظه از سرقت مسلحانه در خيابان ميرداماد
تصوير سارق در هنگام فرار از دست مردم و ماموران پليس .در اين صحنه او لحظه اي قبل از ورود به خانه اي كه قصد گروگان گرفتن ساكنان آن را داشت ،براي ارعاب تعقيب كنندگان تير هوايي شليك مي كند.كيسه حاوي پولهاي مسروقه در كنار او ديده مي شود. عكس از :اميد علي پور
009483.jpg

گروه حوادث: ساعت ۱۵ و ۱۰ دقيقه ديروز صداي شليك چندين تير اسلحه يوزي در خيابان ميرداماد تهران فضا را شكست.
دختر جواني كه فروشنده فروشگاه مجاور بانك كشاورزي خيابان ميرداماد بود به خبرنگار ما گفت: سارق كه پيراهني سبزرنگ با يك جليقه چندجيب به تن داشت از بانك كشاورزي بيرون آمد. در دست راستش يك ساك طوسي رنگ كه معلوم بود پر است قرار داشت. چهره سارق رنگ پريده و حركاتي عصبي داشت.
يكي ديگر از شاهدان صحنه حادثه كه يك پسر جوان بود گفت: سارق در حاليكه يك اسلحه يوزي در دستش بود، دوان دوان از داخل بانك كشاورزي خارج شد. چندين تير هوايي شليك كرد و سپس به سمت خيابان دويد. يك پژو ۲۰۶ مشكي رنگ كه دو دختر جوان سرنشين آن بودند در مسير وسط خيابان ميرداماد توقف كرده بود، به سوي خودرو آنان رفت. بدون درنگ در سمت كمك راننده را باز كرده و با تهديد اسلحه دختر جواني كه كنار راننده نشسته بود را از خودرو خارج كرد و خود به سرعت بر صندلي عقب خودرو قرار گرفت. با شليك يك گلوله شيشه عقب خودرو خرد شد. ولي تهديد اسلحه راننده ۲۰۶ را مجبور به اجراي دستور سارق كرد. خودرو ۲۰۶ كمي جلوتر به دستور سارق از مسير خارج شد و از روي جدول وسط خيابان گذشته و با سرعت وارد خيابان رازان شد. در همان لحظه يك خودرو پيكان RD و يك پيكان سواري در برابر پژو ۲۰۶ قرار گرفتند تا از فرار سارق جلوگيري كنند. تا اين زمان مامور بانك و دو مامور گشت انتظامي كه خود را به محل رسانده بودند شروع به تيراندازي به سوي خودرو كردند كه در نهايت اصابت يك گلوله به لاستيك عقب، خودرو ۲۰۶ را متوقف كرد. سارق بدون درنگ خودرو را ترك كرد و شروع به دويدن كرد. او ساك دستي مملو از پول را به دنبال خود مي كشيد. سارق مي دويد و اهالي محل كه قصد دستگيري سارق را داشتند او را دنبال مي كردند. ماموران انتظامي درست پشت سر سارق مي دويدند. سارق مسلح كه حدود ۳۵ سال سن داشت همچنان با اسلحه يوزي خود تير هوايي شليك مي كرد تا شايد بدين ترتيب مردم و ماموران انتظامي را از خود دور كند و موفق به فرار شود. ولي تعقيب و گريز او همچنان ادامه داشت.يكي از ماموران انتظامي براي
009501.jpg
لحظاتي بعد از وقوع سرقت
از شعبه بانك كشاورزي
در خيابان ميرداماد يك شاهد عيني
مشاهداتش رابراي پليس مي گويد
متوقف كردن سارق به سوي پاي راست او شليك كرد. سارق مجروح شد و پاي خون آلود خود را به روي زمين مي كشيد ولي همچنان با در دست داشتن ساك دستي مي دويد. سارق وارد اولين فرعي سمت چپ خيابان رازان شد. مردم و ماموران انتظامي او را دنبال مي كردند. سارق قصد كشتن كسي را نداشت و تيرهايش همچنان به هوا شليك مي شد.



009498.jpg
سارق در همين راه پله تير خورد
و به دام افتاد. خون او روي
زمين ديده مي شود.

وقتي وارد خيابان فرعي شد خود را در محاصره ديد. فرياد مي كشيد. فحاشي مي كرد و با شليك گلوله شيشه چندين خودرو سواري پارك شده در آن كوچه را شكست و بالاخره به سمت در چوبي يك خانه رفت. صداي تيرهاي هوايي همچنان شنيده مي شد. سارق در چوبي آپارتمان را شكست و وارد خانه شد. رد خون پاي مجروح سارق، بر روي سنگ فرش آپارتمان كشيده شد. سارق مقابل واحد ۲ آپارتمان ايستاد. صداي چند بچه شنيده شد. او انگار قصد گروگانگيري داشت تا شايد بدين ترتيب حلقه محاصره مردم و ماموران انتظامي شكسته شود و فرار كند. ولي قبل از آنكه قادر به اجراي نقشه خود شود، ماموران انتظامي با كمك اهالي از ديوار بالا رفته و وارد آپارتمان شدند. سارق وقتي متوجه ورود ماموران به ساختمان شد كه صداي شليك گلوله در فضاي راهرو آپارتمان پيچيد. ماموران انتظامي از طبقه بالا و آپارتمان به سويش شليك مي كردند. در فاصله چند ثانيه چندين تير در راهرو آپارتمان شليك شد كه در اثر آن يكي از ماموران انتظامي به نام گروهبان جمعه زاده
009495.jpg
مامور پليس در حال ورود
به خانه اي كه سارق در
آن پناه گرفته است
مجروح شد و خود سارق نيز از ناحيه كتف بار ديگر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بر روي زمين افتاد. در فاصله چند دقيقه تعداد زيادي از ماموران انتظامي در محل حادثه حاضر شدند و سارق در حاليكه هنوز دسته ساك طوسي رنگ مملو از پول را در دستانش داشت بازداشت شد.سارق مسلح كه يك كلت كمري نيز حمل مي كرد به همراه گروهبان مجروح شده به بيمارستان نيروي انتظامي انتقال يافتند.ساعت ۱۶ و ۳۰ دقيقه سرهنگ حسين زاده رئيس دايره يكم اداره آگاهي كه مسئوليت رسيدگي به پرونده هاي سرقت مسلحانه را بر عهده دارد به همراه يك اكيپ از ماموران آن اداره در محل حاضر شدند.به گفته شاهدان عيني، سارق مسلح مذكور ساعت ۱۵ وارد ساختمان بانك كشاورزي شعبه خيابان ميرداماد شده و با تهديد اسلحه از كارمندان بانك خواسته بود تا تمامي وجه نقد را در ساك طوسي رنگ وي بريزند. كارمندان بانك تمامي سعي خود را براي به تعويق انداختن اين عمل به كار بردند تا ماموران انتظامي خود را به محل برسانند. ولي سارق موفق به انجام نقشه خود در داخل بانك شد هر چند كه سرقت مسلحانه وي بعد از خروج از بانك با همكاري اهالي محل و حضور ماموران انتظامي بي ثمر باقي ماند.اين سرقت مسلحانه، پس از حمله مسلحانه يك جوان به طلافروشي در خيابان گرگان، پردامنه ترين سرقت مسلحانه سال جاري محسوب مي شود.به گفته برخي شاهدان سارق دو نفر نيز همدست داشته است كه آنها بلافاصله موفق به فرار شده اند ، اما اين نكته توسط شمار ديگري از شاهدان تأييد نشد.

براساس  مصوبه  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش
دانش آموزان وظيفه شناس «نشان دانش آموزي» مي گيرند
گروه علمي فرهنگي: دانش آموزاني  كه  وظايف  خود را به نحو شايسته  انجام  دهند، نشان  دانش آموزي  دريافت  مي كنند.
براساس  آيين  نامه اجرايي  مدارس ، اين  دسته  از دانش آموزان  همچنين  جايزه  يا لوح  تقدير از طرف  مدرسه ، تشويق  كتبي  و لوح  تقدير از طرف  منطقه  آموزش  و پرورش  دريافت  خواهند كرد.
دانش آموزان  وظيفه شناس  و شايسته  همچنين  به شركت  در اردوهاي  تربيتي ، آموزشي  و فرهنگي  معرفي  مي شوند.
براساس  مصوبه  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش ، دانش آموزاني  كه  وظايف  خود را به نحو شايسته  انجام  مي دهند، در حضور ساير دانش  آموزان  و اعلام  آن به  ولي دانش آموز به  صورت  شفاهي  و كتبي  مورد تشويق  قرار مي گيرند.
ملاك  اصلي  در تشويق ، سعي  و كوشش  دانش آموز و ميزان  پيشرفت  وي  در مقايسه  با وضع  قبلي  او اعلام  شده  است .
در اين  آيين  نامه  آمده  است : خلاصه  تشويق هاي  مهم  بايد در پرونده  تحصيلي  دانش آموز درج  شود و در صورت  عدم  حضور اوليا به  نحو مناسب  به  اطلاع  آنان  برسد.
تشويق  بايد به گونه اي  انجام  گيرد كه  علت  آن براي  دانش  آموزي  كه  تشويق  مي شود و همچنين  ساير دانش  آموزان  روشن  باشد.
تشويق  هيچ  دانش آموزي  نبايد سبب  تحقير دانش  آموز ديگر شود و در اعمال  تشويق ها نبايد تبعيض  و استثنايي  بين  دانش آموزان  قائل  شد.
مدير مدرسه  موظف  است  براي  ترغيب  و تشويق  دانش  آموزان  به  انجام  صحيح وظايف  خويش ، اين  برنامه ها را تهيه  و با تاييد شوراي  مدرسه  اجرا كند.

۲۶ كشته و مجروح بر اثر سانحه رانندگي جاده زابل - زاهدان
در پي وقوع حادثه رانندگي عصر روز سه شنبه در كيلومتر ۵۳ محور زاهدان- زابل كه منجر به كشته شدن ۱۳ نفر و همچنين مجروح شدن ۱۳ تن ديگر از سرنشينان يك اتوبوس شد، پليس راه اسامي مجروحان اين حادثه را به شرح ذيل اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر براساس گزارش پليس راه، عباسعلي ولايتي مقدم فرزند حسين ۷۰ ساله، محمد رسول براهويي فرزند عبدالسلام ۱۸ ساله، آزاده اربابي فرزند حسين ۱۴ ساله، حسين كمالي نيا فرزند محمد علي ۴۰ ساله، علي اربابي فرزند سهراب ۵ ساله، روزخاتون سپاهاني فرزند عبدالرسول ۷۰ ساله، محمد علي بارك زهي فرزند غلامرضا ۲۴ ساله، نادر زارع فرزند جمعه ۱۸ ساله، نازيلا نوآور فرزند ناصر ۱۵ ساله، ناصرنوراني فرزند نورالدين ۲۵ ساله، آسيه اربابي فرزند سهراب ۸ ساله، مريم روستا فرزند محمد ۵۵ ساله و زهرا قاسمي فرزند غلام ۳۰ ساله مجروحان اين حادثه هستند.
براساس گزارش پليس راه اين حادثه زماني اتفاق افتاد كه راننده تريلي كه از جنوب به شمال زاهدان به سمت زابل در حال حركت بود به دليل انحراف به چپ با اتوبوس بنز كه از سمت مقابل در حال حركت بود برخورد كرده و پليس راه در نهايت بي احتياطي راننده تريلي و انحراف به چپ را دليل اصلي اين سانحه اعلام كرده است.
در همين راستا تيم راهداري با استقرار در محل حادثه ضمن پاكسازي محور و خارج كردن اشيا و دستگاه هاي معيوب از سطح جاده، مجروحان را با هماهنگي هاي انجام شده بلافاصله به مراكز درماني زاهدان منتقل كردند.
بر اساس اين گزارش كانون اطلاع رساني   حمل و نقل وزارت راه ترابري و با استناد به گزارش پليس راه ضمن كارشناسي دقيق محل حادثه از نظر علائم افقي و عمودي خط كشي آسفالت رويه و شانه اي، راه بهترين وضعيت را در زمان وقوع حادثه دارا بوده است.

حداد عادل در پايان كار بررسي لايحه برنامه چهارم توسعه:
معتقد به خصوصي سازي هستيم
حذف برخي مواد برنامه چهارم براي مخالفت با سرمايه گذاران نيست
گروه اقتصادي: كار بررسي و تصويب لايحه برنامه چهارم توسعه عصر ديروز در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به پايان رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، نمايندگان ملت در طول پنج روز و در دو شيفت صبح و بعدازظهر، پيشنهادهاي كميسيون تلفيق در زمينه اشكالات و ابهامات ۱۱۲ گانه شوراي نگهبان را بررسي و تصويب كردند.
شوراي نگهبان ۱۰ روز فرصت دارد تا نظر خود را نسبت به اين لايحه به لحاظ عدم مباينت با قانون اساسي و شرع مقدس اعلام كند. در صورت تأييد لايحه از شوراي نگهبان، لايحه برنامه چهارم ماهيت قانوني پيدا كرده و دولت بايد زمينه هاي اجراي آن را از سال ۱۳۸۴ فراهم سازد. تدوين بودجه سال آينده اولين و جدي ترين اقدام عملي و زودرس دولت در اجري برنامه چهارم توسعه است.
كار بررسي و تصويب لايحه مذكور در شرايطي به پايان رسيد كه دولت باتوجه به حذف برخي از مواد اقتصادي مهم لايحه به ويژه موارد مربوط به كاهش مداخله دولت و خصوصي سازي نسبت به تحقق اهداف برنامه چهارم ابراز نگراني كرده است. در مقابل نمايندگان اكثريت مجلس اقدام خود در حذف اين مواد را در راستاي انضباط بخشيدن و نظام مندكردن سياست هاي اقتصادي در زمينه خصوصي سازي و فعاليت در چارچوب قانون اساسي ارزيابي كرده اند.
حدادعادل پس از پايان رسيدگي مجلس شوراي اسلامي به برنامه چهارم توسعه گفت: سرمايه گذاران خيال نكنند كه مجلس هفتم براي مخالفت با آن ها برخي مواد مربوط به خصوصي سازي را حذف كرده است.
به گزارش ايسنا دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب در صحن علني مجلس افزود: اين لايحه با اصلاحاتي كه شده تغييراتي در جدول ها ايجاد مي كند، ما خواهش مي كنيم اصلاحات لازم را در جدول ها اعمال كنند و آن را به اداره قوانين بدهند.
رئيس مجلس با اشاره به برخي مباحث در خصوص لايحه يادآور شد: پيرامون اين لايحه از قبل از افتتاح مجلس هفتم تا به حال تفسيرها و تحليل هايي ارايه شده است كه در پاسخ به همه آن هايي كه اين را اقدام سياسي خوانده اند، مي گوييم كه چنين نبوده است، مجلس آنچه را تشخيص داد، عمل كرد.
حدادعادل درباره برخي حذف شده ها در خصوص وزارت نفت گفت: اميدواريم كه لايحه اي در مورد بحث بودجه نفت بيايد تا بررسي شود و آن مشكل حل شود. رئيس مجلس درباره حذف شده ها در باره خصوصي  سازي
گفت: چون سياست هاي كلي اصل
۴۴ در مجمع در حال بررسي است، مجلس هفتم احتياط كرد و بخشي از مباحث مربوط به خصوصي سازي را حذف كرد. اين به مفهوم مخالفت مجلس هفتم با خصوصي سازي نيست، بلكه ما معتقد به خصوصي سازي هستيم، اما منتظريم سياست هاي كلي در اين زمينه تصويب شود. حدادعادل تأكيد كرد: سياست مجلس در خصوصي سازي انقباضي نيست، بلكه انضباطي است.
ديروز بررسي لايحه برنامه چهارم در مجلس شوراي اسلامي خاتمه يافت.  در جلسه  علني  ديروز در ادامه  بررسي  لايحه  برنامه  چهارم  توسعه ، مواد ۱۳۵ ، ۱۳۹، ۱۴۰ ، ۱۴۲ ، ۱۴۳ ، ۱۴۴ ، ۱۴۸ ، ۱۴۹، ۱۴۷ ، ۱۵۱ ، ۱۵۲ ، ۱۵۴ و ۱۶۱ را براي  تأمين  نظر شوراي  نگهبان  اصلاح  كردند.

بازتاب
اقناع سازي
در ادبيات نوشتاري و گفتاري هر چقدر از معيارها، موازين و تعاريف كمي فاصله بگيريد و به عبارتي عنوان  هاي بي سقف و كف، بي معيار و بي چارچوب ميدان دار شوند به همان ميزان امكان دخل وتصرف شخصي، رفتار هاي سليقه اي و امر و نهي هاي تعريف نشده و فاقد چارچوب بيشتر امكان حضور مي يابند.
لذا ارگان ها و نهادهاي متولي نظم اجتماعي در چنين مواردي بايستي براي برقراري نظم در يك جامعه از عبارات و عناويني بهره ببرند كه بتوان آن را اگر نه كمي، دست كم در قالب هاي تعريف شده و منطبق بر آداب و سنن اجتماعي ارزيابي كرد. پاكسازي فروشگاه هاي تهران از مظاهر مغاير با شئون اجتماعي در جاي خود قابل تقدير و در حقيقت تقويت فرهنگ و باور حاكم بر جامعه است، اما از سوي ديگر اگر براي چنين اقداماتي تعاريف مشخص و آئين نامه شفاف وجود نداشته باشد، بستر سوء استفاده را براي برخي برخورد كنندگان و برخي برخورد شوندگان فراهم مي آورد و چه بسا در دراز مدت آنچه مورد انتظاراست حاصل نشود.
پاكسازي فروشگاه هاي تهران در گستره وسيع ۷۰۰ كيلومتر مربعي شهر تهران بيش و پيش از آن كه نيازمند برخورد فيزيكي و مستلزم حضور مستقيم مأموران پرتلاش ناجا باشد، نيازمند شكل گيري آئين نامه و صدور دستور عملي است كه در آن اقناع سازي حرف اول را بزند و از ديگر سو همكاري،  همراهي و مشاركت  شهروندان را در پي آورد. عباس   اسدي

بالگردهاي «امداد و نجات»بزودي در تهران فعال مي شوند
مديرعامل  سازمان  آتش  نشاني  و خدمات  ايمني  تهران  از فعاليت  و امدادرساني  بالگردهاي  امداد و نجات  درآينده  نزديك  خبر داد.
حسن  ضيايي  در گفت  وگو با ايرنا افزود: همزمان  با توسعه  كمي و كيفي  سازمان  يعني  توسعه  ايستگاهها، تجهيزات  و تأمين  نيروي  انساني  و نيزتأمين  فوريتهاي  پزشكي  بحث  تهيه  بالگردها بشدت  در دست  بررسي  و پيگيري  است .
وي  اظهارداشت : خوشبختانه  احداث  آشيانه  وامكانات  مربوط به  استفاده  ازبالگردهاي  امداد ونجات  در طرحها واحداث  ايستگاههاي  جديد آتش  نشاني  ديده شده  است  و پيش  بيني  مي شود ظرف  چند ماه  آينده  اين  وعده ها به  نتيجه  قطعي  و عملي  برسد. وي  ادامه  داد: درفاز نخست ، احداث  آشيانه  بالگردها در ۳ ايستگاه  جديدالاحداث  پيش  بيني  شده  است  كه  بزودي  پس  از صورت  پذيرفتن  اقدامات  لازم،  شاهد استفاده  عملي  از بالگردها در جريان  عمليات  امداد و نجات  و اطفاء حريق  خواهيم  بود. وي  افزود: در حال  حاضر، ما نيازمند مكانهايي  هستيم  كه  بالگرد بتواند در آنجا فرود بيايند كه  خوشبختانه  به تازگي  در اين  خصوص  پيش بيني هايي  از سوي  شهرداري  تهران  صورت  پذيرفته  است .
اين  مقام  توضيح  داد: طبق  دستور دكتر احمدي  نژاد با توجه  به  درجه اهميت  موضوع  شهرداران  مناطق  ۲۲ گانه  تهران  ملزم  هستند تا درهركجاي  پايتخت كه  امكان  ايجاد پد هلي كوپتر وجود دارد اقدام  به  احداث  كنند.
وي  مبحث  اجرا و انتخاب  اصلح  را از جمله  مشكلات  موجود فعاليت  بالگردهابرشمرد و تصريح  كرد: باوجود پراهميت  بودن  موضوع  بودجه  مشكل  فعلي  ما تأمين اعتبار نيست؛  چرا كه  مديريت  شهرداري  تهران  به عنوان  يك  اولويت  تأمين  اين اعتبار را پذيرفته  است . اين  مقام  مسئول  گفت : درحال  حاضرتمامي گزينه هاي  لازم  درمورد تهيه بالگرد بررسي  شده  است  و با كشورهايي  همچون  ايتاليا و روسيه  هم  مذاكراتي صورت  گرفته  است  كه  اميدواريم  با بررسي هاي  كارشناسي  دقيق  صورت  گرفته بتوانيم  بهترين  انتخاب  را در تهيه  بالگرد داشته  باشيم .
وي  در مورد مشخصات  اين  بالگردها يادآور شد: بالگردهاي مذكور به  لحاظ حساسيت  بهره برداري  بايستي  از دو شرط اساسي  برخوردار باشند اول  آن كه  دوموتوره  باشند و ديگر آن كه  از آخرين  تكنولوژي  روز دنيا برخوردار باشند.

نيروي انتظامي خشونت در برخورد با بدحجابي را تكذيب كرد
رئيس  اداره  مبارزه  با مفاسد اجتماعي  نيروي  انتظامي  تهران  بزرگ  گفت : شايعات  مطرح  در مورد برخوردهاي  خشونت آميز با بدحجابي ، توطئه  بيگانگان  و مروجان  فساد است .
سرهنگ  محمدحسن  رستميان  در گفتگو با ايرنا افزود: مردم  شاهد عملكرد نيروي  پليس  در اين  زمينه  هستند، احترام  به  حقوق  شهروندان   از اصول   اوليه  رفتار ماموران  نيروي  انتظامي و از احكام  مسلم  اسلامي است  كه  پليس  خود را ملزم  به  رعايت  آن مي داند.
وي  خاطرنشان  كرد: در اجراي  طرح هاي  اخير سعي  شده  است  افرادي  با سعه  صدر و ضريب  تحمل  بالا براي  ماموريت هاي  شهري  انتخاب  شوند.
مسئول  اجراي  طرح  جامع  ساماندهي  منطقه  شمال  غرب  تهران  نيز گفت : اخيرا ً شايعاتي  در خصوص  اعمال  خشونت  در اجراي  طرح  برخورد با بدحجابي  مطرح  شده  كه همگي  كذب  محض  است .
سرهنگ  عبداللهي  افزود: ماموران  نيروي  انتظامي به  افرادي  كه  با پوشش نامناسب  در جامعه  حاضر مي شوند، تذكر مي دهند و فقط در صورت  عدم  پذيرش  تذكر پليس  و مقابله  با ماموران ، نيروي  انتظامي  اقدام  لازم  براي  تحويل  آنان  به  مراجع  قضايي  را عملي  خواهند كرد.
از سوي ديگر، رئيس  كميسيون  فرهنگي  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : به  هيچوجه  طرحي  درمورد حجاب  در مجلس  مطرح  نشده  و بحثي  مانند ديواركشي  در دانشگاه ها و موضوعاتي  از اين  دست   در دستور كار نيست .
به  گزارش  خبرنگار پارلماني  ايرنا، عماد افروغ  ديروز در گفت و گو با خبرنگاران ، حجاب  را يكي  از ضرورتهاي  ديني  كه  در تاريخ  كهن  كشور ريشه  دارد، عنوان  كرد و تاكيد كرد: شيوه  برخوردها با مسئله  حجاب  بايد برخورد نرم افزارانه  و كيفي  باشد.

سن استفاده از خدمات درماني فرزندان ذكور افزايش مي يابد
مشاور ارشد وزير رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرد: سن استفاده از خدمات درماني فرزندان ذكور به ۲۲ سال افزايش مي يابد.
رزاق صادق كه به تازگي به اين سمت منصوب شده است در گفت و گو با ايسنا افزود: با توجه به بالارفتن سن اشتغال، پيشنهادي مبني بر افزايش سن استفاده فرزندان ذكور از ۱۸ سال به ۲۲ سال به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است. وي تصريح كرد: اين پيشنهاد هم اكنون در حال بررسي در كميسيون مجلس است كه در صورت تصويب كليه صندوق هاي بيمه اي شامل صندوق تامين اجتماعي، بازنشستگي كشوري و سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح و ساير بيمه هاي اجتماعي موظف به رعايت آن هستند.
رزاق صادق در ادامه خاطرنشان كرد: فرزندان دختر نيز تا زمان اشتغال به كار و يا ازدواج مي توانند از خدمات درماني صندوق هاي بيمه استفاده كنند.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |