پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۱ - Aug 19, 2004
ايده ها بايد به كسب و كار تبديل شود
ديروز نخستين همايش صنعت سرمايه  گذاري مخاطره پذير در دانشگاه تهران برگزار شد. در اين همايش كه با هدف كمك به سرمايه گذاري و كارآفريني در كشور برپا شده است حسين عبده تبريزي دبيركل بورس اوراق بهادار تهران در مراسم افتتاحيه در سخناني تأكيد كرد در كشور ما سرمايه گذاري اهميت بسياري دارد، زيرا فرصت رشد بهره وري را ايجاد و سطح اشتغال را بالا مي برد و رفاه را در جامعه افزايش مي دهد.وي مراحل تجهيز منابع و پس اندازها در فرآيند سرمايه گذاري را خاطر نشان كرد و گفت: عنصر كار آفريني در اين ميان از اهميت ويژه اي برخوردار است، زيرا كارآفرين مخترع و مكتشف نيست بلكه انساني است كه انديشه و ايده  را تبديل به كسب و كار مي كند، اين امر اگر رخ ندهد در مرحله خيال پردازي مي مانيم.
عبده تبريزي افزود: در كشور ما تصور بر اين است كه كارآفريني مربوط به دولت است و بسياري مديران ارشد در گذشته معتقد بودند بخش خصوصي در ايران توانايي كارآفريني ندارد. وي گفت: اما در كشورهاي در حال توسعه اي كه دولت نقش كارآفرين را برعهده داشته است اين مسأله جواب نداده و در يك چهارچوب غير واقعي قرار گرفته است.
عبده تبريزي با طرح اين پرسش كه آيا پول مردم مي تواند انديشه را به كار تبديل كند گفت: چنين امكاني وجود دارد و نمونه آن نيز بيمه ها هستند كه با پول مردم خسارتهاي سنگين مي پردازند. وي تأكيد كرد: بايد در ايران اتحاديه هايي تأسيس شوند كه ضمن كسب تخصص در عرصه كارآفريني، طرحهاي مخاطره پذير را تأمين مالي كنند.
دبيركل بورس اظهار داشت: بانكها در اين زمينه نمي توانند دخالت كنند چرا كه فعاليتشان مبتني بر تأمين وثيقه است و بورس نيز قدرت چنين فعاليتي را ندارد. وي به دست اندركاران همايش توصيه كرد در راه آشناسازي بخش خصوصي، بانكها، بيمه و صندوقهاي وقفي با حوزه صنعت سرمايه گذاريهاي ريسك پذير تلاش كنند.
در ادامه، معاون توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز در اين همايش گفت: ضرورت توسعه كارآفريني ايجاب مي كند شبكه اي از شركتها و بخشهاي خصوصي ايجاد شوند كه علاوه بر ارائه تسهيلات مالي خدمات مهندسي و آموزشي نيز ارائه دهند. اين همايش امروز نيز ادامه دارد.

بورس تهران در انتظار عرضه سهام شركتهاي دولتي
009519.jpg
با تغيير روند بازار در اثر پايان تحولات دروني شركت ها و رشد نسبي شاخص ها بايد منتظر افزايش عرضه سهام شركت هاي دولتي از سوي سازمان خصوصي سازي در هفته هاي آينده بود. در ميان فهرست واگذاري شركت هاي دولتي كه قرار است سازمان خصوصي سازي عرضه كند بسياري از شركت هاي حاضر در بورس مشاهده مي شود و طبيعي است كه شفافيت مالي آنها انگيزه خريد سهام آنان را بيشتر خواهد كرد.
سهام بسياري از اين شركت ها به صورت يكجا و بلوكي در بورس عرضه مي شود و متقاضي خريد سهام آنان را شركت ها و سهامداران عمده تشكيل مي دهد. اين روند اگرچه به نظر مي رسد در ميان سهامداران خرد تأثير مستقيمي نداشته باشد ولي به طور قطع در شرايط بازار و سرمايه جذب شده در بازار مؤثر است. جذب سرمايه هاي بزرگ به بورس موجب رشد حجم سرمايه گذاري در بازار و ثبات بيشتر آن مي شود. علاوه بر اين برخي سهامداران بزرگ براي تأمين سرمايه لازم براي خريد بلوك هاي عرضه شده بسياري از سهام  پراكنده خود را در بورس عرضه مي كنند كه اين نيز خود بر تحرك بازار مي افزايد.
در مجموع، عرضه سهام شركت هاي دولتي در بورس در چارچوب برنامه خصوصي سازي بي ترديد تعداد سهامداران را افزايش مي دهد و اين نيز خود به نوعي به بهبود شرايط بازار مي انجامد.
افزايش سهامداران در بازار و جذب سرمايه هاي بيشتر مردم به سوي آن علاوه بر افزايش اندوخته بازار و بالا بردن سطح پس انداز ملي راه كار مؤثري براي جلوگيري ازگردش مخرب سرمايه هاي سرگردان در اقتصاد ايران است كه در دهه هاي اخير خسارات فراواني به اقتصاد كشور وارد كرده است. جذب سرمايه هاي مردم در بازار سهام در ماه آتي با عرضه سهام سازمان خصوصي سازي افزايش خواهد يافت و به طور قطع اوضاع در بازار بيش از پيش بهبود مي يابد و روند مثبت و مفيدي در اقتصاد كشور نيز بوجود مي آيد.
افزايش نقدينگي در بازار سهام به خودي خود به سرمايه گذاري مثبت و توليدي در كشور منجر شده و دشواري هاي اقتصاد كشور را به ويژه با كاهش بيكاري در اثر ايجاد اشتغال پايدار در سرمايه گذاري هاي توليدي در پي دارد.
در حال حاضر بسياري از شرايط براي تقويت بازار سهام در ايران فراهم است و به جز برخي تهديدها كه در سياست خارجي كشور از مدت ها قبل آغاز شده و به دليل تداوم و تكرار ديگر تأثير شديد و مستقيمي بر بازار سهام ندارد.ديگر عوامل دورنماي روشني از بازار ترسيم مي كنند.
اخيراً فهرست شركت هايي كه از سوي سازمان خصوصي سازي عرضه مي شود اعلام شده است.در اين فهرست شركت هاي پذيرفته شده در بورس كه از سوي سازمان خصوصي سازي عرضه خواهد شد به شرح ذيل است. با اين توضيح كه تعداد ديگري از شركت ها نيز در فهرست سازمان خصوصي سازي هست كه تقاضاي پذيرش در بورس داده اند يا به طور مشروط پذيرفته شده اما هنوز نام آنها در تابلوي بورس درج نشده است. بنابراين بر فهرست حاضر مي تواند شمار ديگري از شركت ها نيز افزوده شود.
پايساز پارس الكتريك، پارس دارو، پارس قوطي، پروفيل پارس، پلاسكو كار، توليد تجهيزات سنگين(هپكو) جابربن حيان، جام جهان نما (بلر)، سپهر رنگ، سوليران، صنعتي بوتان، صنعتي پيام، روغن نباتي جهان، كشتي سازي اروندان، كمباين سازي ايران، گسترش انفورماتيك، ماشين آلات صنعتي، تراكتورسازي ايران، ماشين سازي اراك، موتورسازان اراك، موتورسازان، تراكتورسازي، آونگان، پمپ پارس، سيمان كارون، فرآورده هاي غذايي مشهد، مقره سازي ايران، قند پارس، نيروكلر، اتمسفر، كمپرسورسازي تبريز، ايران دارو، كيان تاير، بافت آزادي، كيميدارو، بسته بندي مشهد، گچ تهران، بنيان ديزل، بهنوش ايران، گروه صنعتي ملي، ليفت تراك سازي سهند، مخمل و ابريشم كاشان، نساجي قائم شهر، نساجي مازندران، نقش ايران، نورد و توليد آلومينيوم، ويتانا، سيمان اردبيل و  آهك آذرشهر، سيمان هرمزگان و كابل هاي مخابراتي شهيد قندي.
در حال حاضر انتظار طبيعي از مسئولان سازمان خصوصي سازي عرضه سريع تر سهام هاي آماده شده در بازار است. در ماه هاي اخير رئيس سازمان خصوصي سازي به طور مكرر از فعال تر شدن اين سازمان و افزايش عرضه سخن گفته است ولي تاكنون در اين زمينه گام هاي عملي و مؤثري برداشته نشده است.

مفاهيم و اصطلاحات بورس
بسته شدن نماد سهام
هرگونه تغيير در اصول اساسي شركت مانند تغيير محل، تعديل سود پيش بيني شده (EPS) افزايش سرمايه و تعيين اعضاي هيأت مديره جديد زماني ممكن است كه نماد معاملات شركت بسته شود و معامله آن تعطيل گردد.
اين امر تا زمان تصميم گيري در مورد اصول ياد شده ادامه مي يابد و نماد شركت در تابلوي بورس متوقف خواهد ماند.
پس از انجام امور ياد شده سهام با قيمت جديد وارد تابلو مي شود. در روز نخست براي آن سقف و يا كف قيمتي تعيين نخواهد شد.

در بازار
شاخص ها دوباره منفي شدند
روز سه شنبه افزايش هاي اندك شاخص كل و مثبت شدن ديگر شاخص هاي بورس تهران روزنه اميدي بود كه دورنماي بهبود اوضاع در هفته هاي آينده را نشان داد.
در معاملات ديروز نيز عليرغم كاهش شاخص كل قيمت سهام، اما بازار پررونق بود و انبوه جمعيت حاضر در تالار بورس تهران در انتظار خاتمه داد و ستدها و بررسي نوسان اندوخته هاي خود بودند.
ديروز شاخص كل معادل ۳۵ واحد نسبت به روز قبل كاهش يافت و به ۱۳۰۸۲ واحد رسيد.
تغيير ديگر شاخص هاي بورس تهران نيز به جز شاخص  كل تالار فرعي و شاخص بازده نقدي منفي بود.
شاخص كل تالار فرعي نسبت به روز قبل ۲۷ واحد افزايش يافت و شاخص تالار اصلي ۴۶ واحد كاهش داشت. در معاملات ديروز قيمت سهام ۴۵ شركت افزايش يافت و قيمت سهام بقيه ۱۴۴ شركت داد و ستد شده در بورس تهران كاهش داشت.
اكثر صاحب نظران و فعالان بازار سهام در انتظار تغيير روند جاري در بورس هستند.
صنعت و معدن «سيكلت پارت» را مي فروشد
ايران بورس سرمايه گذاري صنعت و معدن اعلام كرد: سهام خود را در شركت سيكلت پارت مي فروشد. به گزارش ايران بورس اين شركت در نظر دارد ۱۲۲ هزار سهم خود را در شركت سيكلت پارت به طور يكجا و به صورت نقدي يا اقساط از طريق مزايده واگذار كند. شركت سيكلت پارت در زمينه توزيع قطعات موتورسيكلت فعاليت دارد و در حال حاضر ۲/۱۲ درصد از سهام آن در اختيار سرمايه گذاري صنعت و معدن قرار دارد. قيمت پايه فروش اين ميزان سهام دو ميليارد و ۳۱۱ ميليون ريال تعيين شده است. قرار است مزايده فروش شركت ياد شده هشتم شهريورماه امسال برگزار شود.

هنكل پاك وش سود مي پردازد
شركت هنكل پاك وش از سهامداران حقيقي و حقوقي خود براي دريافت سود سهام دعوت به عمل آورد. به گزارش ايران بورس سهامداران هنكل پاك وش در دوره مالي منتهي به۱۰/۱۰/۱۳۸۲ مي توانند با در دست داشتن كارت شناسايي معتبر در ساعات اداري روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته به نشاني اين شركت مراجعه و سود خود را دريافت كنند.

برنامه پرداخت سود لنت ترمز اعلام شد
شركت لنت ترمز ايران برنامه زمان بندي براي پرداخت سود سهام خود را اعلام كرد. به گزارش ايران بورس سهامداران شركت لنت ترمز ايران از ۱۶ شهريورماه تا ۲۶ بهمن ماه امسال مي توانند طبق برنامه اعلام شده با مراجعه به شركت سود خود را دريافت كنند. برنامه زمان بندي ارائه شده به شرح زير است: ۱- دارندگان ۱ تا ۵۰۰ سهم از تاريخ ۱۶ شهريور الي ۲۶ شهريور۱۳۸۳، ۲- دارندگان ۵۰۱ تا ۱۰۰۰ سهم از تاريخ ۱ مهر الي ۱۵ مهر ۱۳۸۳، ۳- دارندگان ۱۰۰۱ تا ۲۰۰۰ سهم از تاريخ ۱۶ مهر الي ۲۶ مهر ۱۳۸۳، ۴- دارندگان ۲۰۰۱ تا ۴۰۰۰ سهم از تاريخ ۷ آبان الي ۲۶ آبان ۱۳۸۳، ۵- دارندگان ۴۰۰۱ تا ۶۰۰۰ سهم از تاريخ ۷ آذر الي ۲۶ آذر ۱۳۸۳، ۶- دارندگان ۶۰۰۱ تا ۱۰۰۰۰ سهم از تاريخ ۷ دي الي ۱۵ دي ۱۳۸۳، ۷- دارندگان ۱۰۰۰۱ تا ۱۵۰۰۰ سهم از تاريخ ۱۶ دي الي ۲۸ دي ۱۳۸۳، ۸- دارندگان ۱۵۰۰۱ تا ۵۰۰۰۰ سهم از تاريخ ۵ بهمن الي ۲۵ بهمن ۱۳۸۳، ۹- دارندگان ۵۰۰۰۱ سهم به بالا از تاريخ ۲۶ بهمن به بعد.

نحوه توزيع سود موتوژن اعلام شد
شركت موتوژن در اطلاعيه اي نحوه توزيع سود نقدي صاحبان سهام را اعلام كرد. به گزارش ايران بورس طبق مصوبه مجمع عمومي عادي سالانه سهامداران موتوژن مي توانند از تاريخ هفتم تا ۳۱ شهريور ماه به اين شركت مراجعه و سود مربوط به سال مالي منتهي به ۳۰/۹/۱۳۸۲ را براساس جدول زير دريافت كنند:
تعداد سهام تاريخ پرداخت از ۱ تا ۱۰۰، ۷/۶/۸۳ تا ۱۱/۶/۸۳ - از ۱۰۱ تا ۲۰۰، ۱۴/۶/۸۳ تا ۱۷/۶/۸۳ - از ۲۰۱ تا ۵۰۰، ۱۸/۶/۸۳ تا ۲۱/۶/۸۳ - از ۱۰۰۱ تا ۲۰۰۰، ۲۲/۶/۸۳ تا ۲۵/۶/۸۳ - از ۲۰۰۱ تا ۰۰۰/۱۰۰، ۳۰/۶/۸۳ تا ۳۱/۶/۸۳ - از ۱۰۰۰۰۱ سهم به بالا متعاقباً اعلام خواهد شد.
سهامداران محترمي كه سهام خود را بعد از تاريخ ۲۵/۱۲/۸۳ به فروش رسانيده اند مي توانند با ارائه اعلاميه فروش سازمان بورس و اصل مدارك شناسايي معتبر (به شرح فوق) طبق برنامه زمان بندي اعلام شده سود سهام خود را دريافت نمايند.

سيمان ايلام مجمع فوق العاده برگزار مي كند
شركت سيمان ايلام از سهامداران براي شركت در مجمع عمومي فوق العاده دعوت به عمل آورد. به گزارش ايران بورس مجمع عمومي فوق العاده شركت سيمان ايلام رأس ساعت ۹ صبح روز سه شنبه ۱۰ شهريور ماه امسال در محل تالار پرديس واقع در ميدان ونك ابتداي خيابان ونك برگزار مي شود. دستور جلسه اين مجمع افزايش سرمايه شركت سيمان ايلام اعلام شده است.

۳۰۰ هزار سهم هپكو عرضه شد
ديروز ۳۰۰ هراز سهم شركت هپكو براي نخستين بار پس از پذيرش و درج عرضه شد. به گزارش مديريت نظارت بر بازار چهارشنبه سهام شركت توليد و تجهيزات سنگين (هپكو) با نماد «تپكو» از سوي شركت سرمايه گذاري رنا عرضه گرديد. كارگزار معرف اين سهم شركت كارگزاري بانك صنعت و معدن بوده كه از دوم شهريورماه عرضه سهام اين شركت از سوي سازمان خصوصي سازي انجام مي شود.

سيمان هگمتان افزايش سرمايه داد
شركت سيمان هگمتان (سهامي عام) مصوب مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۱۹/۲/۱۳۸۳، سرمايه خود را از مبلغ ۱۱۱ ميليارد ريال به مبلغ ۲۲۲ ميليارد ريال منقسم به ۲۲۲ ميليون سهم عادي با نام يكهزار ريالي تأمين شده از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدي به ثبت رسيد.

سيمان اصفهان سود مي پردازد
شركت سهامي عام سيمان اصفهان از سهامداراني كه در سال مالي منتهي به ۲۹/۱۲/۸۲ مالك سهام بوده اند خواست تا طبق برنامه زمان بندي براي دريافت سود خود براساس حروف الفبا مراجعه كنند.

افزايش سرمايه شركت سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
شركت سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات اعلام كرد براساس مصوبه هيأت مديره سرمايه اين شركت از مبلغ ۴۲۰ ميليارد و ۷۵۰ ميليون ريال به مبلغ ۵۶۱ ميليارد ريال از محل مطالبات حال شده سهامداران وآورده نقدي آنان افزايش مي يابد.

نحوه پذيره نويسي سهام جديد سرمايه گذاري بانك ملي
شركت سرمايه گذاري بانك ملي ايران در اجراي مصوبه مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۲۸/۴/۸۳ صاحبان سهام اعلام كرد براساس مصوبه هيأت مديره سرمايه شركت از مبلغ يك ميليارد و ۶۱۰ ميليون ريال به ۲ ميليارد و ۷۳۷ ميليون ريال افزايش يافت.
اين افزايش معادل ۷۰ درصد سرمايه فعلي اين شركت است. نحوه افزايش سرمايه از محل واريز نقدي يا مطالبات حال شده سهامداران و يا از هر دو طريق مي باشد.
ميزان حق تقدم هر يك از سهامداران در خريد سهم افزايش يافته معادل ۷۰ درصد تعداد سهام موجود آنان در تاريخ ۲۱/۵/۸۳ مي باشد

مخالفت معاون وزير صنايع با عرضه آهن خارج از بورس فلزات
مدير كل صنايع الكتريكي و فلزي وزارت صنايع و معادن گفت: عرضه آهن خارج از ضوابط بورس فلزات موجب ايجاد اختلال در بازار مي شود.
مظفر اعواني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اظهار بي اطلاعي از پيشنهاد وزارت بازرگاني براي عرضه آهن مورد نياز تجار و تعاونيهاي هشت استان محروم كشور خارج از ضوابط بورس فلزات، اظهار داشت: اين قاعده مخالف وضعيت جاري است، زيرا تصميم گيري بر اين اساس است كه تمامي فلزات در بورس معامله شود.وي تأكيد كرد: دو فضاي فروش را نمي توان با هم داشت. اعواني خاطرنشان كرد: وضعيت كنوني معاملات در بورس فلزات بسيار مناسب و شفاف است كه بايد اين روال ادامه يابد، زيرا هر گونه تصميم گيري مغاير با اين روند، كمكي به بهبود وضعيت موجود نمي كند. وي با بيان اين كه استانهاي محروم كشور هيچ محدوديتي براي تأمين فولاد و آهن مورد نياز خود از بورس فلزات ندارند، افزود: مشكل اين استانها اين است كه پول كافي براي خريد ندارند و به جاي عرضه آهن در اين استانها خارج از ضوابط بورس، بايد بنيه مالي آنها تقويت شود.
مدير كل صنايع الكتريكي و فلزي وزارت صنايع و معادن، تأكيد كرد: بهتر است با چنين مسايلي به جاي برخوردهاي مقطعي، ريشه اي برخورد شود.
تالار بورس استان مازندران راه اندازي مي شود
عضو مجمع نمايندگان استان مازندران در مجلس شوراي اسلامي گفت: اعضاي مجمع در نظر دارند پس از رايزني با مسئولين امر، شعبه بورس اوراق بهادار را در استان مازندران افتتاح كنند.
عزت الله يوسفيان مولا در گفت و گو با ايلنا، خاطر نشان ساخت: افتتاح بورس اوراق بهادار از ديگر برنامه هايي است كه مجمع نمايندگان استان مازندران، پس از يك سري رايزني ها با مسئولين امر آن را عملي خواهد ساخت.
تالار بورس دو بانك بزودي در تهران
پس از اعلام راه اندازي تالار بورس بانك صنعت و معدن ديروز اعلام شد كه بانك صادرات نيز بزودي تالار بورس راه اندازي مي كند.
مديرعامل بانك صادرات به ايرنا گفت: شبكه كارگزاري متناسب با نيازهاي بازار سرمايه كشور نيست و توسعه شبكه كارگزاري ضروري است.

براي مقابله با انحصار در اقتصاد ايران تحت نظارت رئيس جمهوري
هيأت رقابت تشكيل مي شود
هيأت رقابت با هدف رفع محدوديت هاي رقابت آزاد و مقابله با ايجاد انحصارهاي زيان آور در اقتصاد ايران تشكيل مي شود.
به گزارش مركز تحليل اخبار اقتصادي ايران (سيينا)، مطابق ماده ۸ لايحه تسهيل كننده رقابت و ضد انحصار، اعضاي اين هيأت براي مدت ۶ سال با اكثريت آراي كميسيوني مركب از رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، وزير امور اقتصادي و دارايي و وزير دادگستري،  با حكم رياست جمهوري منصوب مي شوند. اين هيأت مؤظف است، نسبت به ابطال تصويب نامه ها، آئين نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل هايي كه موجب محدوديت رقابت آزاد يا ايجاد انحصار زيان آور شده يا خواهد شد، رأساً  يا حسب درخواست اشخاص ذينفع از مراجع ذيصلاح اقدام كند.
همچنين تحقيق و رسيدگي و اتخاذ تصميم در مورد شكايات يا درخواست هاي مطروحه در موارد موضوع لايحه تسهيل كننده رقابت و ضدانحصار جزو وظايف و اختيارات اين هيأت است. بر پايه اين گزارش، تعيين، تشخيص، اعلام موارد و مصاديق انحصار و اعمال مانع رقابت آزاد و اعمال اقدامات تأميني بر عهده اين هيأت خواهد بود. مطابق ماده ۱۳ لايحه تسهيل كننده رقابت و ضدانحصار، صدور دستور موقت داير بر توقف يا تعليق اعمال ضدرقابتي يا انحصاري بر عهده هيأت رقابت گذارده شده است.
اين هيأت مؤظف است، از رياست جمهوري نسبت به درخواست اعلام بطلان موافقت نامه ها و تفاهم نامه هاي داخلي و بين المللي كه به انحصارطلبي يا اعمال تجاري غيرمنصفانه منتهي شود، اقدام كند. همچنين اختيار اعلام نظر در خصوص ابقا، انحلال، تجزيه و واگذاري يا اصلاح ساختار انحصارهاي موجود دولتي يا تحت اداره دولت، جهت طرح و تصويب در هيأت وزيران بر عهده هيأت رقابت خواهد بود.

سهام ۳ شركت راه آهن واگذار مي شود
هيأت  وزيران  واگذاري  سهام  سه  شركت  وابسته  به  راه آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  را از طريق  مزايده  و بورس  تصويب  كرد.
وزارت  امور اقتصادي  و دارايي  در اطلاعيه اي افزود: براساس  اين  مصوبه  ۱۰۰ درصد سهام  شركت  تهيه  و توليد بالاست  و زيرسازي  خطوط  راه آهن  ۴۰ درصد سهام  واگن  پارس  وابسته  به  شركت  مادر تخصصي  راه آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  به  روش  مزايده  و ۱۰۰ درصد سهام  شركت  خط  و ابنيه  فني  راه آهن  تهيه  و توليد تراورس  و روسازي  خطوط  راه آهن  از طريق  بورس  واگذار مي  شود.
هيأت  وزيران  همچنين  شركت  حمل  و نقل  كالا حمل  و نقل  جمهوري  اسلامي  ايران  وابسته  به  شركت  مادر تخصصي  راه آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  را منحل  كرد.
براساس  همين  مصوبه  نام  شركت  نانشهر نيز از جدول  زمان  بندي  واگذاري  سهام  شركت ها حذف  شد.
اين  مصوبه  به  پيشنهاد وزارت  امور اقتصادي  و دارايي ،چهارم  مرداد ماه  سال  جاري  تصويب  و بيستم  مرداد به  وزارت  امور اقتصادي  و دارايي  و وزارت  صنايع  و معادن  براي  اجرا ابلاغ  شد.

بيشترين افزايش قيمت
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
شركت
۵۵
۲۲۰
۶۲۰
گروه صنعتي ملي
۵
۴۰۹
۸,۵۹۵
سرمايه گذاري صنعت نفت
۵
۱۶۹
۳,۵۵۲
لاستيك دنا
۵
۱۰۴۷
۲۱,۹۹۸
سيمان مازندران
۵
۱۱۴۲
۲۳,۹۸۶
سيمان اردبيل
۵
۶۴
۱,۳۴۴
بسته بندي ايران
۹۹ ۴‎/
۱۴۹
۳,۱۳۳
سرمايه گذاري آذربايجان
۹۹ ۴‎/
۳۴۰
۷,۱۵۷
سرمايه گذاري ملي

بيشترين كاهش قيمت
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
شركت
۴۹ ‎/ ۲۹-
۲۲۵۸-
۵,۴۰۰
لعابيران
۵-
۲۰۲۷-
۳۸,۵۱۹
تكين كو
۵-
۳۰۴-
۵,۷۷۸
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۵-
۲۱۹۳-
۴۱,۶۷۲
خدمات انفورماتيك
۵-
۱۰۹۲-
۲۰,۷۵۳
نفت پارس
۵-
۷۹۸-
۱۵,۱۶۹
پتروشيمي اصفهان
۵-
۷۳۰-
۱۳,۸۷۷
پتروشيمي خارك
۵-
۴۴۱-
۸,۳۸۲
دارو پخش

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
قيمت
گروه صنعتي ملي
۲۲۰
۶۲۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۴۰۹
۸,۵۹۵
لاستيك دنا
۱۶۹
۳,۵۵۲
سيمان مازندران
۱۰۴۷
۲۱,۹۹۸
سيمان اردبيل
۱۱۴۲
۲۳,۹۸۶
بسته بندي ايران
۶۴
۱,۳۴۴
صنعتي سپاهان
۲۵۵
۵,۳۶۱
ايران ترانسفو
۳۰۷
۶,۴۵۶
كربن ايران
۵۴۴
۱۱,۴۴۰
معدني املاح
۲۲۶
۴,۷۵۵
صنايع شيميايي
۴۸۷
۱۰,۲۴۳
سرمايه گذاري آذربايجان
۱۴۹
۳,۱۳۳
سرمايه گذاري سپه
۱۳۳
۲,۷۹۷
سرمايه گذاري ملي
۳۴۰
۷,۱۵۷
فروسيليس
۲۶۳
۵,۵۳۹
ايتالران
۲۳۴
۴,۹۳۱
پلي اكريل
۱۰۰
۲,۱۱۶
توليدي گرانيت بهسرام
۷۰
۱,۴۸۹
لوله و ماشين سازي
۱۸۱
۴,۰۲۵
توسعه صنعتي
۱۱۰
۲,۶۴۰
سايپا
۲۲۵
۵,۷۰۰
جابربن حيان
۳۰۶
۸,۵۱۱
ايران خودرو ديزل
۱۱۳
۳,۴۷۶
سرمايه گذاري ملت
۷۵
۳,۲۰۰
سرمايه گذاري ساختمان
۲۰۲
۹,۵۹۸
توكا فولاد
۱۱۵
۵,۷۶۷
گروه بهمن
۱۲۲
۷,۹۰۰
سيمان اصفهان
۷۲۸
۴۷,۰۰۰
آلومتك
۱۷۸
۱۲,۰۰۰
چادر ملو
۱۲۱
۸,۷۰۰
پارس دارو
۸۹
۶,۷۰۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۳۳
۱۰,۱۹۹
آبگينه
۵۰
۴,۲۳۰
كارتن ايران
۴۵
۳,۸۷۱
اقتصاد  نوين
۷۰
۹,۰۵۷
تراكتورسازي
۱۹
۳,۶۰۱
مهرام
۹
۲,۰۰۲
بسته بندي پارس
۳۶
۱۰,۴۱۵
گاز لوله
۹۰
۴۰,۴۹۹
توسعه صنايع بهشهر
۱۴
۷,۳۵۱
فرآورده هاي نسوز آذر
۶
۳,۱۰۰
آبسال
۳
۱,۸۶۰
صنعتي پيام
۲
۱,۵۵۱
باما
۶
۷,۶۰۰
داروسازي اكسير
۱
۹,۳۸۰
داروسازي سبحان
۲-
۱۲,۲۸۰
قند شيرين
۱-
۱,۶۸۵
شيمي دارويي داروپخش
۳-
۲,۴۱۰
مارگارين
۷-
۵,۴۶۹
كيميدارو
۲۲-
۶,۲۳۸
لنت ترمز
۳۵-
۶,۲۷۰
كارتن مشهد
۲۵-
۳,۷۳۷
سايپا آذين
۵۱-
۷,۵۰۰
سيمان بهبهان
۳۰۶-
۴۴,۹۵۳
سيمان تهران
۱۲۴-
۱۶,۵۰۰
گروه صنعتي سديد
۱۱۴-
۱۴,۹۵۰
كالسيمين
۷۲-
۹,۰۵۰
سيمان سپاهان
۳۲۵-
۳۹,۷۱۰
معادن و فلزات
۷۶-
۸,۹۱۴
بهپاك
۳۲-
۳,۴۰۰
سيمان بجنورد
۱۹۴-
۱۹,۶۸۰
سرمايه گذاري بازنشستگي
۴۸-
۴,۸۰۰
سرمايه گذاري مسكن
۸۹-
۷,۹۰۰
سيمان اروميه
۷۱۶-
۵۸,۸۸۸
ايرا ن گچ
۶۳-
۴,۸۶۸
سرمايه گذاري بيمه
۳۷-
۲,۶۰۰
موتوژن
۴۳-
۲,۹۹۹
نفت بهران
۳۷۷-
۲۵,۹۹۷
سيمان صوفيان
۱۰۸۱-
۷۱,۰۰۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۳۰۰-
۱۶,۵۰۰
گلتاش
۳۲-
۱,۷۳۸
ايران خودرو
۹۳-
۵,۰۵۰
رينگ مشهد
۲۳-
۱,۲۰۱
سايپا ديزل
۱۹۸-
۱۰,۰۳۷
صنعتي بهشهر
۱۱۸-
۶,۰۰۲
موتورسازان تراكتور
۶۰-
۳,۰۱۵
سيمان فارس وخوزستان
۳۴۳-
۱۵,۵۷۹
ملي سرب و روي
۱۵۴-
۶,۳۷۴
داروسازي كوثر
۹۹-
۳,۷۹۹
سيمان خاش
۵۰۲-
۱۸,۰۰۰
زامياد
۲۰۱-
۷,۱۰۰
نيروي زنگان
۱۰۴-
۳,۶۶۰
سرمايه گذاري البرز
۱۲۴-
۴,۲۶۰
پتروشيمي فارابي
۷۰۷-
۲۳,۹۴۰
تكسرام
۵۸-
۱,۹۰۰
سرمايه گذاري بوعلي
۹۵-
۲,۹۵۶
صنعتي اردكان
۱۶۴-
۵,۰۰۰
كف
۹۲-
۲,۵۵۰
سرمايه گذاري رنا
۲۰۱-
۵,۵۴۰
معادن روي
۲۱۸-
۵,۹۹۴
سرمايه گذاري غدير
۲۷۷-
۷,۶۰۲
فولاد كاويان
۳۰۲-
۷,۲۵۰
فارسيت دورود
۷۵-
۱,۷۵۲
پتروشيمي اراك
۵۴۶-
۱۲,۴۷۸
مهركام
۱۴۶-
۳,۲۵۵
بانك كارآفرين
۴۲۹-
۹,۵۰۵
پارس خودرو
۸۳-
۱,۸۱۱
داروسازي داملران
۱۵۰-
۳,۲۵۰
پلاستيك شاهين
۴۷-
۱,۰۰۰
دوده صنعتي
۱۲۸۵-
۲۶,۹۹۹
ايرانيت
۱۴۵-
۳,۰۲۶
مس شهيد باهنر
۱۶۷-
۳,۳۶۱
چيني ايران
۱۳۲-
۲,۵۶۲
سيمان هرمزگان
۱۲۵۴-
۲۴,۱۰۰
پمپ سازي ايران
۱۲۵-
۲,۳۹۳
فرآوري مواد معدني
۵۲۱-
۹,۹۳۴
ساختمان اصفهان
۱۶۶-
۳,۱۶۷
فنرسازي خاور
۸۹-
۱,۶۹۹
شهد ايران
۲۱۸-
۴,۱۶۱
كنتورسازي ايران
۲۹۷-
۵,۶۶۲
سرما آفرين
۷۳-
۱,۳۹۴
كاشي پارس
۱۲۰-
۲,۲۸۹
شيشه قزوين
۲۱۴-
۴,۰۷۹
شيشه وگاز
۱۲۷-
۲,۴۱۹
داروسازي امين
۲۷۴-
۵,۲۲۲
سامان گستراصفهان
۲۲۲-
۴,۲۲۵
سرمايه گذاري توس گستر
۳۹۱-
۷,۴۴۶
كاغذ سازي كاوه
۲۱۵-
۴,۰۹۵
صنعت و معدن
۲۶۱-
۴,۹۶۷
كمباين ايران
۱۶۳-
۳,۱۰۶
نيروترانس
۲۹۱-
۵,۵۳۸
معادن منگنزايران
۴۰۶-
۷,۷۳۱
نيرومحركه
۸۷-
۱,۶۵۵
لبنيات پاك
۲۸۴-
۵,۴۰۶
محور سازان
۱۱۸-
۲,۲۴۸
لاميران
۱۰۲-
۱,۹۴۳
نگين طبس
۵۳۳-
۱۰,۱۲۷
سيمان هگمتان
۵۴۳-
۱۰,۳۱۷
سيمان كارون
۴۲۲-
۸,۰۲۵
سيمان شرق

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۷۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۷۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۱۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۴۹

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |