شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۳
از اين مغازه تا آن مغازه كلي اسكناس خوابيده
در همه جاي دنيا شركت ها و واردكنندگان عمده، سود كمي روي اجناس مي كشند و كارشان جنبه رقابتي دارد ولي در كشور ما شرايط برعكس است و سود اجناس تا نصيب كسبه جزء شود، مانند گلوله برفي است كه هر لحظه آب مي شود و فروشنده كمترين سود را كسب مي كند
013719.jpg
صادق خاموشي 
شايد تا به حال برايتان پيش آمده كه جنسي را در نقطه اي از شهر قيمت  كرده ايد و بعد همان جنس را با قيمت متفاوتي در ويترين مغازه ديگري ديده ايد. جنس همان است، حتي مدل و شكل و قيافه آن هم يكي است ولي چرا اينقدر قيمت ها فرق دارد؟ اين تفاوت قيمت ها در بازار لوزام خانگي بيشتر به چشم مي  خورد.
لوازمي مانند يخچال، فريزر، لباسشويي، جارو برقي و... شايد در دهه ۱۳۴۰ كالايي تجملي و لوكس به حساب مي آمد ولي اين روزها سروكله آنها در هر خانه اي پيدا شده.
اما بازار اين كالاها، اغلب از ثبات قيمت برخوردار نيست و هرازگاهي قيمت محصولات عرضه شده در آن تغيير مي كند. علاوه بر آن به طور همزمان قيمت يك محصول در نقاط مختلف شهر متفاوت است.فكر مي  كنيد اين تفاوت قيمت ها از كجا مي  آيد؟
قيمت جهاني فولاد
با خواندن جمله بالا نگوييد آخر قيمت فولاد در آن سر دنيا چه ربطي به ايران خودمان دارد؟ بدنه بسياري از كالاهاي خانگي از ورق فولاد است، در نتيجه نوسان قيمت فولاد در بازارهاي جهاني بر قيمت اين لوازم در داخل كشور تاثير مي گذارد. «همايوني» يكي از فروشندگان لوازم خانگي در اين مورد گفت: هر وقت قيمت اين فرآورده در دنيا افزايش مي يابد در حدود دو ماه بعد از آن قيمت لوازم خانگي در داخل بالا مي رود.
كارخانه هايي كه به توليد لوازم خانگي مي پردازند هميشه فولادشان را از قبل خريداري كرده اند و وقتي قيمت فولاد افزايش مي يابد، آنها در انبارهايشان فولاد از قبل خريداري شده را دارند و با همان موجودي انبار، كالاهايشان را توليد مي كنند. اما وقتي كه فولاد آنها به اتمام رسيد مجددا فولاد را با قيمت روز خريداري مي كنند كه در نتيجه محصول توليدي شان نيز با قيمت بالاتر عرضه مي شود.
واردات غيرمجاز
اسكله هاي غيرقانوني كه قوانين گمركي در آنها اعمال نمي شود و وارد كننده، كالايش را بدون دريافت برگ سبز و يا پرداخت عوارض قانوني گمرك، عبور مي دهد نيز از جمله عوامل تاثيرگذار در قيمت لوازم خانگي ا ست. واردكنندگاني كه به صورت قاچاق و بدون طي تشريفات قانوني و پرداخت عوارض، كالاهايشان را وارد كشور مي كنند، از رانتي خاص بهره مند مي شوند كه همين امر سبب تغيير در قيمت بازار مي شود. هرچند از ديدگاه منافع كوتاه مدت شايد اين امر به نفع خريدار باشد ،چرا كه كالا را با قيمت پايين تر از بازار دريافت مي كند ولي در درازمدت  اين امر به شدت به ضرر اقتصاد كشور است و هم صنايع داخلي و هم تجار و واردكنندگان قانوني كالا را دچار آسيب مي كند. اين امر نيز به نوعي بي ثباتي قيمت ها را در پي دارد. اين كالاها با وجود اين كه ارزان تر هستند ولي چون از مبادي رسمي وارد نشده اند برگه ضمانت هم ندارند و اغلب مصرف كننده از خريد آنها متضرر مي شود. فروشنده هم ممكن است بازار محصولاتش بابت فروش اين كالاها چند روزي گرم باشد ولي در عوض به علت آن كه قيمت بازار شكسته شده و مشتريان به آن قيمت كاذب عادت كرده اند در روزهاي بعد كه كالا بايد با قيمت عادي، معمولي و رسمي عرضه شود، بي مشتري مي ماند.
واردكنندگان خرده پا
واردكنندگان خرده پا نيز از جمله تاثيرگذاران مقطعي بر بازار لوازم خانگي هستند. برخي از واردكنندگان و تجار خرده پا كه به واردات كالا اقدام مي كنند، به دليل آن كه هزينه هايي چون هزينه هاي نمايندگي و دفاتر شركت هاي معروف و بزرگ را ندارند و وارداتشان در حد چند كانتينر محدود است، كالا را از قيمتي كه به طور ثابت در بازار وجود دارد، ارزانتر عرضه مي كنند و همين امر سبب مي شود كه قيمت بازار لوازم خانگي براي چند روز دستخوش نوسان شود.
احتياج به پول
نبود مشتري در برخي از فصل هاي سال سبب مي شود كه برخي از كاسبان و فروشندگان لوازم خانگي به دليل احتياج به پول و نقدينگي، اجناسشان را به همكاران يا مشتريان به زير قيمت بازار بفروشند. «رحمتي» يكي از فروشندگان لوازم خانگي در اين باره اظهار داشت: «برخي از فصل ها مانند فصل بهار كسادي بازار كار است و مثلا همين امروز يخچالي را كه ۵۲۹ هزار تومان قيمت خريد آن بوده است با قيمت ۵۳۰ هزار تومان يعني فقط با هزار تومان سود فروخته ام و علت آن داشتن چك بوده است.»
نرخ بنزين
اين يكي را خودتان هم مي  توانستيد حدس بزنيد. باز هم بحث شيرين گراني بنزين و تاثير آن روي همه زندگي ما از جمله قيمت لوازم خانگي. «اكبر زادگان» از فروشندگان لوازم خانگي در اين خصوص گفت: «با افزايش قيمت بنزين، قيمت حمل و نقل و هزينه انتقال كالا از بنادر افزايش مي يابد كه خود به بالا رفتن قيمت تمام شده لوازم خانگي مي انجامد. افزايش قيمت ها در ابتداي سال تابعي از همين افزايش قيمت بنزين است. در اين مورد فروشندگان هيچ دخالتي ندارند. جنس با قيمت بالاتري به آنها عرضه مي شود، آنان نيز مجبورند به مشتريان خود جنس را با قيمت بيشتري بفروشند.»
ماليات 
نظام مالياتي و شيوه هاي كهنه محاسبه ماليات در كشورمان نيز از جمله مواردي است كه در چند نرخي بودن قيمت لوازم خانگي موثر و تاثيرگذار است. چرا كه ماليات يك مغازه لوازم خانگي در شهرك غرب با همان مغازه در سه راه امين حضور يا خيابان جمهوري كاملا متفاوت است و به همين دليل اگر يك كالاي واحد يا مشابه  را در هر كدام از اين مغازه ها ببينيد، قطعا با قيمت هاي متفاوت برخورد خواهيد داشت. البته با توجه به سيستم اخذ ماليات در كشورمان اين تفاوتها عجيب نيست، بلكه كاملا هم طبيعي و جاافتاده است!»
سود بالا
شركت هاي بزرگ و وارد كنندگان عمده به دليل دريافت سود بالا در بازار لوازم خانگي نقش بسزايي دارند. اين شركت ها به دليل مسايلي چون هزينه بالاي دفترهايشان و تبليغات فراوان، سود بالايي را روي اجناس مي كشند و اجناسشان را به صورت مدت دار و چند ماهه به فروشندگان مي فروشند. فروشندگان خرده هم در مواقعي كه پول لازم دارند به اصطلاح «زيرفروشي» مي كنند و اجناسشان را با قيمت پايين عرضه مي كنند و به همديگر به صورت نقدي مي فروشند كه همين امر باعث نوسان قيمت در بازار مي شود.» يكي از فروشندگان در اين مورد مي  گويد: «اگر شركت ها و واردكنندگان عمده دندان گردي نكنند و سود فراواني را روي اجناسشان نكشند، به ثبات قيمت در بازار كمك عمده اي خواهند كرد.»
در همه جاي دنيا شركت ها و واردكنندگان عمده، سود كمي روي اجناس مي كشند و كارشان جنبه رقابتي دارد ولي در كشور ما شرايط برعكس است و سود اجناس تا نصيب كسبه جزء شود، مانند گلوله برفي است كه هر لحظه آب مي شود و فروشنده كمترين سود را كسب مي كند.
تعرفه گمركي 
افزايش تعرفه گمركي كشورمان در سال ۱۳۸۳ يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر قيمت بازار لوازم خانگي بوده است. امسال، هر چند به ظاهر برخي تعرفه هاي گمركي لغو شده اما در مجموع حقوق و عوارض گمركي حدود ۱۲ درصد بيشتر شده و قيمت كالاهاي وارداتي را نيز در همين حدود بالا برده است.
افزايش قيمت يورو در بازار نيز در بالا رفتن قيمت لوازم خانگي تاثيرگذار است. توليد كننده ايراني كه مواد اوليه را با قيمت بالاتري مي خرد به دليل افزايش ارزش يورو يا تاجري كه كالا وارد مي كند، اين هزينه را از جيب خود نمي پردازند بلكه از مصرف كننده وخريدار مي گيرند و همين امر هم بر قيمت لوازم خانگي در بازار مي افزايد.
كم توجهي سازمان بازرسي به كنترل بازار
سازمان بازرسي هم براي ثبات قيمت ها فعاليت جدي ندارد و فعاليت هايش تنها به شكايت مشتري ها از يك مغازه يا شركت محدود شده است. در حاليكه آنان مي توانند قيمت كالا را از مبدا دريافت و هزينه هاي حمل و نقل و تعرفه هاي گمركي را محاسبه كنند و بعد از واردكنندگان عمده و شركت ها بخواهند كه اجناسشان را با قيمت معقول و با سود متعارف بفروشند. در نتيجه با چنين تدبيري بازار ثبات پيدا مي كند و هم عمده فروش، هم خرده فروش و هم خريدار و در نهايت كل اقتصاد مملكت سود مي برد و نفع اين امر به همگان مي رسد.
نتيجه اخلاقي 
اين را درگوشي براي كساني مي  گوييم كه مي  خواهند لوازم خانگي بخرند. همه اين حرف ها يعني اينكه اگر خوب بگرديد مي  توانيد يك جنس را با قيمت كمتري خريداري كنيد. حتي رفتن به دو مغازه آن ورتر هم ممكن است به نفع شما باشد. البته حواستان باشد جنس ارزان تر بدون ضمانت نامه نخريد كه حسابي سرتان كلاه مي  رود.

حواستان به پنجره هاي پر خرج باشد!
تابش خورشيد بر پنجره ها، به خصوص پنجره هاي شرقي و غربي منزل، معمولا بيشترين مقدار گرماي ناخواسته را در تابستان توليد مي   كند
013707.jpg
هفته قبل درمورد دو منبع ناخواسته گرما در خانه ها حرف زديم. اولي گرماي ورودي از راه ديوارها و سقف بود كه راه حل پيشنهادي عايقكاري ديوارها و سقف بود. دومي هم گرماي لامپ ها و لوازم خانگي بود كه راه حل هايي را در اين زمينه پيشنهاد كرديم. مثل استفاده از لامپ هاي كم مصرف كه گرماي كمتري را توليد مي كنند يا شستن ظرف در ساعات خنك تر عصر و...
امروز به سراغ سومين عامل مي رويم؛ يعني گرماي خورشيد كه از راه پنجره ها به داخل مي   رسد. تابش خورشيد بر پنجره ها، به خصوص پنجره هاي شرقي و غربي منزل، معمولا بيشترين مقدار گرماي ناخواسته را در تابستان توليد مي   كند. علاوه بر اين، خورشيد، ديوارها و بام خانه را گرم مي  كند. بنابراين انتقال حرارت به داخل خانه افزايش پيدا مي  كند. درصورتي كه پنجره هاي شرقي و غربي منزل داراي سايه بان نباشند، درجه حرارت داخل منزل در يك روز گرم تابستان، ممكن است به ميزان ۱۰ درجه سانتيگراد افزايش يابد. اين افزايش دما سبب خواهد شد كه سيستم هاي خنك كننده منزل شما بيشتر كار كند يا باعث مي شود خودتان احساس ناراحتي كنيد.
بهترين روش براي از بين بردن نفوذ حرارت خورشيدي، تهيه سايبان براي پنجره ها به خصوص پنجره هاي غربي شرقي است. زيرا اين پنجره ها در طول تابستان بيشتر بقيه گرماي خورشيد را جذب مي كنند. مي توانيد اطراف منزل درخت بكاريد. مثلا باغچه اي در حياط خانه بهترين گزينه براي كاشت درخت است و اگر شاخه هاي پايين تر را قطع كنيد جلوي نسيم تابستاني را نخواهند گرفت. براي ايجاد سايه مي توانيد از سايبان هاي پارچه اي نيز استفاده كنيد. براي ايجاد سايه بيشتر، بهتر است دالان و ايوان سرپوشيده، انباري يا گاراژ را در سمت شرق يا غرب خانه بسازيد. اگر پنجره هاي جنوبي منزل شما زياد است، نيازي به سايبان ندارند. چون در تابستان خورشيد عمودي مي تابد و مشكل ساز نيست. كاشتن درخت جلوي پنجره هاي جنوبي مانع جذب گرماي مفيد خورشيد در زمستان مي شود.
اگر مي خواهيد پنجره هاي خانه را عوض كنيد، بهتر است از پنجره هايي استفاده كنيد كه جلوي درصد زيادي از گرماي ناخواسته را مي گيرند. اين نوع پنجره ها روشن و شفاف هستند. هرچقدر شفافيت يك پنجره كمتر باشد بهره گرمايي آن كمتر مي شود. نصب پنجره هايي با شفافيت كمتر در قسمت هاي شرقي و غربي منزل كه در تابستان بيشترين جذب گرما را دارند، منطقي است. برعكس براي بخش هاي جنوبي، پنجره هايي با شفافيت زياد مناسب است. زيرا امكان استفاده از گرماي خورشيدي را در زمستان فراهم مي سازد. روش ديگر كاهش جذب گرماي خورشيدي از راه پنجره ها، نصب پرده با رنگ روشن يا سايبان پنجره است كه نور خورشيد را به سمت خارج از منزل منعكس مي كند. براي پنجره هاي شرقي و غربي سايبان هاي عمودي بسيار موثر است. همچنين براي بام ها و ديوارها، رنگ هاي روشن انتخاب كنيد تا نور خورشيد را منعكس كنند و هدايت حرارت را كاهش دهند.
اولين چيزي كه با خواندن اين مطالب شايد به ذهنتان برسد اين است كه كي حال اين كارها را دارد. ولي خب وقتي بدانيد چه هزينه زيادي به راحتي دارد از جيب شما مي رود، شايد كمي راضي شويد اين تغييرات را انجام دهيد. اصلا بي خيال پول و هزينه، اين كارها براي راحتي شماست. وقتي در خانه نشسته ايد و كولر دارد با تمام توانش كار مي كند ولي شما هنوز از گرماي تابستان له له مي زنيد، به فكر انجام اين كارها باشيد. كارهاي كوچكي كه راحتي را براي شما به ارمغان مي آورند.

درد دل
013716.jpg
اين ستون قرار است جاي حرف هاي شما درباره دخل و خرج زندگي تان باشد. از گراني بگيريد تا هزار چيز ديگر. اگر هنوز در خانه اجاره اي زندگي مي كنيد و سقفي را به نام خود در اين شهر بزرگ نداريد، بدانيد سند اين ستون كوچك را به نام شما زده ايم. تا ما هم به فكر اجاره دادن و پول گرفتن نيفتاده ايم، از اين ستون مجاني استفاده كنيد!
درددل همه راننده تاكسي ها
خانمي پشت خط تلفن است و شاكي بودن از صدايش مي بارد. همه ناراحتي و شكايتش هم به مطلب ما در مورد افزايش كرايه تاكسي ها و گراني كرايه ها بر مي گردد.«چرا هميشه از گراني كرايه ها مي نويسيد ولي هيچ وقت در مورد راننده تاكسي نمي نويسيد. مگر آنها آدم نيستند؟ مگر آنها زن و بچه ندارند؟ مگر آنها احتياج به لباس ندارند؟ مگر آنها گردش و تفريح نمي خواهند بروند؟ مگر آنها پول قبض آب و تلفن نمي       خواهند بدهند؟ راننده ها را بيمه نمي  كنند. روغن ۲ هزار و ۵۰۰ توماني را بايد ۵ هزار تومان بزنند. بعد همه فقط زورشان به آنها مي رسد. اين قدر چيزهاي گران گران مي خرند بعد وقتي سوار ماشين مي شوند زورشان به راننده مي رسد. پولدارپولداراش هم زورشان مي رسد كرايه بدهند.» شكايت اين خانم به لباس فرم هاي جديد هم رسيد:«مگر اين راننده ها بچه هاي كلاس اولي هستند كه روپوش تنشان مي كنند؟ بچه هاي دبستاني هم از سوم به بعد ديگر روپوش نمي پوشند. چرا وقتي ماشين هاي جديد مي خواهند بدهند، اينقدر ماشين ها گران است كه راننده ها نتوانند خرج زندگي شان را در بياورند. اين درددل همه راننده تاكسي هاست.»
نمايشگاه هم پولي شد
از اين به بعد براي رفتن به نمايشگاه ها هم بايد بليت بخريد آن هم بليت هزار توماني. يعني اگر با خانواده ۵ نفري خود بخواهيد برويد، فقط ۵ هزار تومان هزينه بليت نمايشگاه مي شود. به جاي اينكه نمايشگاه را از شهر خارج كنند تا ترافيك اعصاب خردكن شهر كم شود، براي كاهش بازديدكنندگان بليت هزار توماني تعيين مي كنند تا يكي از جاهاي تفريح مردم از برنامه هاي آنها خارج شود. درست است كه نمايشگاه جاي تفريح نيست؛ ولي با اين كمبود مكان هاي تفريحي، نمايشگاه رفتن به يكي از تفريحات مردم تبديل شده بود. تفريحي كه قرار است قرباني چيزهاي ديگر شود.

نيازمندي ها
خودروهاي پرسرعت
013710.jpg
چند سالي است از ورود خودروهاي سريع هوندا به ايران مي  گذرد. اتومبيل هاي هوندا در تنوع آكورد و سيويك به بازارهاي جهاني عرضه شد كه در ايران نيز مورد استقبال قرار گرفت. در كشور آمريكا اين خودرو به نحوي تحت كنترل و تعقيب پليس قرار دارد. به خاطر شتاب اوليه خوب و سرعت بالا، اغلب خلافكاران آمريكا از اين خودرو استفاده مي  كنند. البته در ايران وضع به گونه ديگري است. آنجا اتومبيل، ارزان به دست مصرف كننده مي  رسد. هوندا به خاطر اسپرت بودن ظاهري و باطني، ارزان تر از خودروهاي آمريكايي يا آلماني به فروش مي  رسد. در كشورهاي توسعه يافته بحث فرسودگي مطرح است. هر اتومبيل بنا به استانداردهاي آن كشور عمرش سر مي  آيد و روانه گورستان مي  شود، اما در تهران ما، اين خودروها حتي اگر مربوط به ۱۳-۱۲ سال پيش باشند، هنوز از قيمت درخور اعتنايي برخوردارند.
هوندا آكورد LX مدل ۱۹۹۳، وقتي رنگ نقره اي رويش پاشيده باشند و زير تيغ آفتاب خيابان هاي تهران بدرخشد قيمتي معادل ۱۱ ميليون تومان دارد. اگر از اين نوع ماشين، رنگ سرمه اي به مزاجتان خوشتر مي  آيد و سيستم پخش CD نيز بر آن سوار كرده باشند و در همان سال ۹۳ از كمپاني بيرون زده باشد قيمتي حدود ۱۴ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان دارد. هوندا سيويك SI مدل ۹۳ كه به قول صاحبش استثنايي است و خيلي كم كار كرده و ما با استناد به گفته او مدل ۹۶ را برايش انتخاب كنيم و از رنگ نقره اي آن لذت ببريم، براي به دست آوردنش بايد مبلغي حدود ۵/۱۰ ميليون تومان پرداخت كنيم. هوندا سيويك ۴ دركه يك سال از موارد بالا بيشتر كار كرده و از لحاظ فني و تودوزي كاملا تميز و شسته رفته است؛ اين خودروي دنده اتومات رنگ سفيد دارد و حدود ۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان برايتان آب مي  خورد.

باشگاه ثروتمندان
همه چيز را يادداشت كنيد
013713.jpg
خب، امروز مي  خواهيم براي خريد اقلام روزمره به خريد برويم. قبل از خروج از منزل علاوه بر اسكناس هاي درشت، مقداري هم سكه هاي خرد برداريد. آيا براي خريد كردن ليستي آماده كرده ايد؟ نه! پس باز هم عجله نكنيد، پنج دقيق وقت بگذاريد و از همه افراد خانواده  سوال كنيد كه چه چيزي مي    خواهند. خودتان هم خوب فكر كنيد تا چيزي از قلم نيفتد. پس از آماده شدن ليست خريد محل هايي را كه بايد از آنها خريد كنيد از دور به نزديك مرتب كنيد زيرا هر چه خريد شما سنگين تر شود رسيدن به خانه سخت تر است و در ضمن احتمال فساد موادي چون گوشت و شير هم زيادتر مي    شود. براي خريد كلي خود مبلغي را تخمين بزنيد وآن را نه در داخل كيف پول كه جايي ديگر بگذاريد. چرا؟ زيرا بعضي وقت ها به علت حواس پرتي امكان دارد كه كيف پول خود را در مغازه جا بگذاريد و تمام كارت هاي شناسايي و مدارك مورد نياز خود را از دست بدهيد. بنابراين پول ها را در محلي قرار دهيد كه دسترسي به آن براي خودتان راحت باشد و براي درآوردن آن نيازي به خارج كردن شيء ديگري هم نباشد. به هر مغازه اي كه سر مي  زنيد پس از خريداري اجناس در ليست خود قيمت خريدتان را بنويسيد و مقدار مبلغي را هم كه در هر مغازه پرداخت كرده ايد يادداشت كنيد. مورد اول يعني نوشتن قيمت تك تك اشيا به شما كمك مي  كند تا اگر از چند جا خريد مي  كنيد بتوانيد قيمت ها را با هم مقايسه كرده و ارزان فروش ترين كاسب را انتخاب كنيد. ثبت كردن كل مبلغ هم به شما كمك مي  كند تا اگر احيانا شك كرديد آيا مقداري از پول خود را گم كرده ايد يا نه، به سرعت موضوع را كنترل كنيد. هنگامي كه از خريد به منزل بازگشتيد حتما بالاي برگه خريد خود تاريخ بزنيد و در گوشه اي بايگاني كنيد. آخر ماه با مقايسه دخل و خرج ها به ارزيابي كلي درباره آنچه در طول ماه خرج كرده ايد خواهيد رسيد.

فروشگاه
گوشي موبايل 
قيمت 
سامسونگ 
۲۴۲ هزار تومان 
۱۰۰T
۲۴۰ هزار تومان 
۲۰۰T
۲۳۸ هزار تومان 
۴۰۰T
۳۱۰ هزار تومان 
۵۰۰T
۱۶۳ هزار تومان 
۸۰۰A
۹۱ هزار تومان 
۵۰۰N
۱۳۷ هزار تومان 
۶۲۰N
۸۰ هزار تومان 
۲۲۰R
۳۳۰ هزار تومان 
۲۰۰V
۱۵۰ هزار تومان 
۲۰۰A
۳۷۵ هزار تومان 
۴۱۰D
۲۴۵ هزار تومان 
۱۰۰E
۲۸۲ هزار تومان 
۷۰۰E
۲۹۰ هزار تومان 
۷۱۰E
۹۰ هزار تومان 
۱۸۸N
-
ال جي 
۱۰۵ هزار تومان 
۳۰۰۰
۲۵۵ هزار تومان 
۴۰۳۰
۱۵۴ هزار تومان 
۵۲۰۰
۱۶۰ هزار تومان 
۵۳۰۰
۲۰۰ هزار تومان 
۷۰۲۰
۳۸۰ هزار تومان 
۸۰۰۰
۱۳۰ هزار تومان 
۶۰۰
۱۲۵ هزار تومان 
۵۱۰
۱۷۱ هزار تومان 
۵۴۰۰G
۲۰۰ هزار تومان 
۷۰۳۰G
۲۷۸ هزار تومان 
۷۱۰۰G
۸۶ هزار تومان 
۳۰۰۰W
۱۸۱ هزار تومان 
۵۵۰۰
قيمت 
آلكاتل 
۷۵ هزار تومان 
۳۱۱ONE TOUCH
۹۸هزار تومان 
۷۱۰ONE TOUCH
۱۸۵ هزار تومان 
۷۱۵
-
-
قيمت 
پن تك
۱۷۶ هزار تومان 
۲۰۰G
۲۰۲هزار تومان 
۳۰۰G
۳۰۹ هزار تومان 
۵۰۰G
۱۴۰ هزار تومان 
۷۰۰G
۲۷۱ هزار تومان 
۹۰۰G
-
نوكيا
۷۶ هزار تومان 
۱۱۰۰
۷۶ هزار تومان 
۲۱۰۰
۸۷هزار تومان 
۲۳۰۰
۸۰ هزار تومان 
۳۵۱۰
۱۴۵ هزار تومان 
۶۸۰۰
۷۴ هزار تومان 
۳۳۱۰
۸۸ هزار تومان 
۲۱۰۰
۱۸۵ هزار تومان 
۸۳۱۰
۱۹۰ هزار تومان 
۶۶۱۰
۱۵۳ هزار تومان 
۶۵۱۰
۱۱۰ هزار تومان 
۵۲۱۰
قيمت 
زيمنس 
۷۰ هزار تومان 
۳۵A
۷۳ هزار تومان 
۴۵C
۹۶ هزار تومان 
۵۵C
۸۰ هزار تومان 
۵۰M
۱۶۰ هزار تومان 
۴۵ME
۱۹۷ هزار تومان 
۴۵۱SL
۱۳۷ هزار تومان 
۵۵S
۶۲ هزار تومان 
۴۵X
۳۴۰ هزار تومان 
۵۵SL
۱۸۵ هزار تومان 
۵۰CL
۱۱۱ هزار تومان 
۵۵M
-
سوني اريكسون 
۳۵۵ هزار تومان 
۸۰۰P
۸۴ هزار تومان 
۱۰۰T
۱۱۶ هزار تومان 
۶۰۰T
۱۱۴ هزار تومان 
۲۰۰T
۱۵۰ هزار تومان
۶۶T

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |